Το BBC αποδομεί τον ελληνικό πολιτισμό
23/07/2014 19:03
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το BBC αποδομεί τον ελληνικό πολιτισμό

Τον ελληνικό πολιτισμό και την ιστορία προσπαθεί να αποδομήσει ο καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Armand d'Angour, σε άρθρο που δημοσιεύει το BBC.

Το άρθρο με τίτλο «How many Greek legends were really true?» (Πόσοι ελληνικοί θρύλοι ήταν πραγματικότητα;) προσπαθεί να υποτιμήσει την συμβολή του ελληνικού πολιτισμού και του ελληνικού πνεύματος στην παγκόσμια ιστορία. Ιδού τι λέει:

Υπήρχε πράγματι ο Δούρειος Ίππος;

Όπως γράφει ο d'Angour, έπειτα από 10 χρόνια πολιορκίας της Τροίας χωρίς επιτυχία, ο ελληνικός στρατός κατασκήνωσε έξω απ' τα τείχη της πόλης και προσποιήθηκε πως προετοιμάζεται για το ταξίδι του γυρισμού. Άφησαν πίσω τους το Δούρειο Ίππο, ένα τεράστιο ξύλινο άλογο, προσφορά στη θεά Αθηνά. Οι Τρώες έβαλαν πανηγυρικά το δώρο μες την πόλη και όταν έπεσε η νύχτα οι Έλληνες που κρύβονταν έκαψαν την πόλη και έσφαξαν τους Τρώες. Οι αρχαιολόγοι έχουν βρει αποδείξεις πως η Τροία πράγματι κάηκε, όμως ο Δούρειος Ίππος είναι κατά πάσα πιθανότητα ένας μύθος που προέρχεται από τις πολιορκητικές μηχανές της εποχής.

Υπήρξε όντως ο Όμηρος;

Ο καθηγητής υποστηρίζει πως μπορεί οι αρχαίοι Έλληνες να θεωρούν σίγουρο πως ο Όμηρος υπήρξε και ήταν ο «βάρδος» που έγραψε το έπος της Ιλιάδας και της Οδύσσειας, όμως τίποτα δεν είναι γνωστό για εκείνον. Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι κάποια στιγμή αυτά τα κείμενα γράφτηκαν στα ελληνικά γιατί έτσι διασώθηκαν.

Ήταν το αλφάβητο ελληνικό δημιούργημα;

Σύμφωνα με τον d'Angour, το ελληνικό αλφάβητο προσαρμόστηκε πάνω στη γλώσσα των Φοινίκων. Τα σχήματα των γραμμάτων διαφέρουν οπτικά από εκείνα των προγενέστερων Φοινίκων, με το γεωμετρικό σχήμα των γραμμάτων να αποδίδεται στο μαθηματικό του 6ου αιώνα πΧ, Πυθαγόρα.

Δημιούργησε ο Πυθαγόρας το πυθαγόρειο θεώρημα ή το αντέγραψε;

Είναι αμφίβολο αν ο Πυθαγόρας ήταν μαθηματικός με την έννοια που αντιλαμβανόμαστε σήμερα τη λέξη, υποστηρίζει ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Όπως γράφει, οι Βαβυλώνιοι γνώριζαν την εξίσωση του Πυθαγόρα αιώνες πριν και δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι εκείνος τη δημιούργησε. Μάλιστα τα στοιχεία λένε πως παρότι Πυθαγόρειοι αργότερα έκαναν σοβαρές μαθηματικές έρευνες, ο Πυθαγόρας ήταν ένας μυστικιστής, ο οποίος πίστευε πως οι αριθμοί εμπεριέχουν τα πάντα.

Το χρήμα στη Αρχαία Ελλάδα

Μπορεί να φαίνεται προφανές για εμάς το ότι οι εμπορικές επιταγές θα οδήγησαν στην εφεύρεση του χρήματος. Αλλά τα ανθρώπινα όντα διεξάγουν εμπόριο εδώ και χιλιετίες χωρίς νομίσματα και δεν είναι βέβαιο ότι η πρώτη νομισματοποιημένη οικονομία στον κόσμο προέκυψε στην αρχαία Ελλάδα μόνο και μόνο για να διευκολύνει τις συναλλαγές αυτές, λέει ο d'Angour. Χρηματοοικονομικά μέσα, θεσμικά όργανα, νομίσματα, συμβάσεις, χρέος - ένοοιες που είχαν αναπτυχθεί σε πολλές ελληνικές πόλεις από τον 5ο αιώνα π.Χ., με την Αθήνα στην πρώτη γραμμή. Αλλά υπήρξε ένα κράτος το οποίο αντιμετώπισε το χρήμα με μεγάλη καχυποψία και αντιστάθηκε στην εισαγωγή του, η Σπάρτη.

Πόσο… Σπαρτιάτες ήταν οι βασιλείς ήταν φιλάργυροι

Ο θρυλικός Σπαρτιάτης νομοθέτης Λυκούργος αποφάσισε ότι οι Σπαρτιάτες θα πρέπει να χρησιμοποιούν μόνο σίδηρο ως νόμισμα, κάτι τόσο δυσκίνητο που ακόμη και ένα μικρό ποσό θα πρέπει να μεταφέρεται από ένα ζευγάρι βόδια. Αυτή η ιστορία, γράφει ο καθηγητής, μπορεί να είναι μέρος της εξιδανίκευσης των αρχαίων Σπαρτιατών, ως κοινωνία πολεμιστών, με στρατιωτική υπεροχή. Ενώ η κλασική Σπάρτη δεν έκοψε δικά της νομίσματα, χρησιμοποιούσε ξένο ασήμι και ορισμένοι ηγέτες των Σπαρτιατών ήταν εμφανώς επιρρεπείς στη δωροδοκία.

Περί μυστικισμού στην αρχαία Ελλάδα

Τα μυστικά ήταν καλά φυλαγμένα και υπήρχαν αυστηρές ποινές για όποιον προσπαθούσε να τα αποκαλύψει ή να τα βεβηλώσει, όπως ο Αλκιβιάδης. Οι μύστες έπρεπε να περάσουν από τελετές μύησης οι οποίες μπορεί να περιείχαν σεξ μεταξύ ανδρών ή επικεντρωνόταν σε μυστικά αντικείμενα όπως ομοιώματα ανδρικών οργάνων.

Ποιος πρωτοδημιούργησε το θέατρο;

Στην Αθηνα του 5ου αιώνα, το θέατρο ήταν στενά συνδεδεμένο με τη λατρεία του Διονύσου, στου οποίου το θέατρο στις πλαγιές της Ακρόπολης ανέβαιναν κωμωδίες και τραγωδίες σε ετήσιο φεστιβάλ. Αλλά η προέλευση του θεάτρου είναι ένα αμφισβητούμενο θέμα, γράφει ο καθηγητής.

Γιατί ο Σωκράτης έγινε φιλόσοφος;

Σύμφωνα με τον d'Angour, ο Σωκρατης ήταν άνθρωπος της δράσης και όχι της σκέψης. Αφού όμως συμμετείχε σε μια εκστρατεία το 432 πΧ, και έπαιξε με την επιστήμη και την πολιτική, στο τέλος της ζωής του αποφάσισε να το ρίξει στη φιλοσοφία.

Ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος αλήθεια Μέγας;

Σύμφωνα με τον d'Angour, ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν κοντός, μέθυσος και όταν οργιζόταν δεν ξεχώριζε εχθρούς και φίλους. Καθώς τα χρόνια προχωρούσαν γινόταν ολοένα και πιο παρανοϊκός και μεγαλομανής. Αλλά στον αρχαίο κόσμο που ήταν πολεμοχαρής, είναι φυσικό να τον θεωρούν Μέγα.

http://www.bbc.com/news/business-27923256

ΣΧΟΛΙΑ

  1. George N avatar
    George N 23/07/2014 21:01:37

    Πως μπορεί να αποδομεί τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό ένας λάτρης του? Ένας άνθρωπος που με τις γνώσεις του και την μουσική του παιδεία φωτίζει άγνωστες πτυχές αυτού του πολιτισμού? Αν αποδομεί κάτι αυτό είναι το σκοτάδι που υπάρχει σε κάποιους για το τι ήταν. Τυχαίνει να είναι και η δουλειά του.

    • GregA avatar
      GregA @ George N 23/07/2014 22:49:03

      Τόχεις δε λέω, αλλά πρέπει να προσπαθήσεις λίγο περισσότερο. Εκεί που μπλέκεις τη μουσική με τον Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό, ίσως χρειάζεσαι λίγη βελτίωση, αλλά μη στενοχωριέσαι, όλοι οι μεγάλοι έχουν και τις αστοχίες τους.

      • George N avatar
        George N @ GregA 24/07/2014 04:50:19

        Ίσως. Κάποιοι άλλοι όμως όχι μόνο χάνουν τον στόχο αλλά πετυχαίνουν και τους θεατές. Δεν ρίχνεις καλύτερα πρώτα μια ματιά στο blog του για να έχεις ιδία άποψη? http://www.armand-dangour.com/

  2. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 23/07/2014 21:30:29

    Θα μπορούσε ο κ.Καθηγητής σε επόμενη μελέτη του να ασχοληθεί με το θέμα: ο λόρδος Έλγιν ήταν υπαρκτό πρόσωπο ή μύθος και ο Παρθενώνας φτιάχτηκε στο λόφο της Ακροπόλεως,ή δίπλα στο Γουέμπλεϋ και τους κλέψαμε τα σχέδια...

  3. Lichnee avatar
    Lichnee 23/07/2014 21:38:24

    Τελικά ο στρατός κάνει ακόμα πειράματα με το LSD...
    Ιδού η απόδειξη.Τι κάρο γεμάτο bull......crap ήταν αυτό!

  4. σκεπτικιστης avatar
    σκεπτικιστης 23/07/2014 21:42:50

    Αλλος ενας γελοιος που βγαζει μεροκαματο σε βαρος των ελληνων. Κι αν δεν υπηρξε ο δουρειος ιππος τι εγινε? ειμαστε ο μοναδικος λαος που εξυμνησε ως ιδανικο τον ηττημενο αντιπαλο, τον εκτορα. Δεν παιζουμε μπαλα μεβτα κεφαλια των αντιπαλων, ουτε τα παλουκωνουμε, παρολο που οι εχθροι το εκαναν προηγουμενως βλ. Λεωνιδας, παυσανιας, μαρδονιος. Τα γραμματα ακομη κιαν τα πρωτοβρηκαν οι φοινικες, τα αλφαβητα ολου του κοσμου, ελληνικο, λατινικο, σλαβικο , ειναι ελληνικα. Κι αλλοι λαοι πριν ανεπτυξαν τα μαθηματικα, οι ελληνες ομως τα εκαναν επιστημη. Και τελος, η φιλοσοφια , το θεατρο και οι επιστημες , με τον τροπο που τα ξερουμε, γεννηθηκαν εδω. Κι αλλοι λαοι πριν η μετα συνεισεφεραν το λιθαρακι τους στον παγκοσμιο πολιτισμο, λιγο η πολυ. Για να αμφισβητουν τους ελληνες ομως, σημαινει πως αυτοι εδωσαν τα περισσοτερα. Μακαρι κι εμεις , οι απογονοι τους, να τους μοιασουμε εστω και λιγο στα προτερηματα . Γιατι απο τα ελαττωματα τα πηραμε ολα.

  5. GregA avatar
    GregA 23/07/2014 22:44:50

    Χρήσιμοι ηλίθιοι υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντοτε. Απλά χρησιμοποιούνται για μια χρήση, σαν τις σερβιέτες, αυτή είναι και η μοίρα του τυπάκου αυτού.

  6. Naruto avatar
    Naruto 23/07/2014 23:28:58

    Το να κρίνει κάποιος ανθρώπους και γεγονότα 2000 και πλέον ετών με τις σύγχρονες αντιλήψεις και πρακτικές ειναι οτι πιό ηλίθιο .Αυτο ο κύριος καθηγητής έπρεπε να το γνωρίζει ,εκτός και αν απλώς ήθελε να δημιουργήσει εντυπώσεις για να επηρεάσει και να εντυπωσιάσει το ακροατήριό του. Δεν αποκλείεται όμως να ήταν παραγγελία απο τρίτους π.χ βρετανικό μουσείο για τους γνωστούς λόγους .

  7. ΚΜ avatar
    ΚΜ 23/07/2014 23:32:51

    Είναι λίγο εντυπωσιοθηρικό («sensationalist», στη γλώσσα του συντάκτη) το αρθράκι και βρίθει υπεραπλουστεύσεων/ανακριβειών και παρερμηνειών. Ενώ και για πολλά από αυτά που υποτίθεται ότι «απομυθοποιεί», σιγά τα ωά. Πχ, και τί σημασία είχε άν υπήρξε ή όχι «ιστορικά» ο Δούρειος Ίππος; Ακόμα κι άν δεν υπήρξε ιστορικά, «ο μύθος κρύπτει νουν αληθείας», όπως έγραψε κι ο Κάλβος (στο ποίημα που μάθαμε στο λύκειο). Και για να πάω παραπέρα, ας δούμε τί έλεγε και ο Πεντζίκης για τον μύθο. Αυτά τα θυμάμαι που τα έλεγε και σε ένα ντοκυμανταίρ (το «Μονόγραμμα» νομίζω) αλλά εν προκειμένω αντιγράφω από το μπλογκ «Τρελο-Γιάννης» ενδεικτικά, τονίζοντας κάποιες λέξεις με μαύρο: Ο αντι-φιλόσοφος και πραγματιστής Πεντζίκης έλεγε για τον μύθο: «Οι Γερμανοί αντικαθιστώντας τους μύθους, που ‘ναι γεγονότα πραγματικά, μ’ έννοιες a priori, έδωκαν μια Ιδέα που η ενότητά της διχάζεται σε υποκείμενο και αντικείμενο». Ο Διονύσης Παπαχριστοδούλου αναλύει λέγοντας ότι οι «Γερμανοί» που αναφέρει ο Πεντζίκης είναι οι Ντόιτς, δηλαδή οι Τεύτονες, οι Τευτονοφράγκοι, ο Καρλομάγνος, σύμφωνα με την αποκάλυψη του Ρωμανίδη στο έργο του Ρωμιοσύνη. Γράφει για παράδειγμα, το 1944 στο ποίημά του Η βροχή: Πολλά πράγματα που υπάρχουν δεν τα βλέπουμε γνωρίζουμε μονάχα όσα σχετιζόμαστε, γι’ αυτό δεν πρέπει μ’ αμφιβολίες ν’ αρνιόμαστε τις μαρτυρίες που μας παρέδωσαν ήρωες και ποιητές. Συλλογιέμαι τη βροχή που στάζει μέσα στην κάμαρη προσπαθώντας ν’ αστοχήσω τις τριγύρω ξένες φωνές, διώχνοντας κάθε ωφέλιμη γνώση απ’΄τα βιβλία κάθε ομοιότητα άλλου πρς το εγώ, ερωτώ: - Βροχή, ποια είσαι; Πού είσαι βροχούλα μου; Ο Πεντζίκης πιστεύει ότι ο μύθος των ποιητών και των ηρώων είναι ένα πραγματικό Γεγονός, η κατάσταση δηλαδή, κατά την οποία εξιστορείται με πράγματα κοινά για όλους τους ανθρώπους και όχι με περιγραφές ατομικών συναισθημάτων. Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο μύθος είναι πραγματικός, και μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο έζησε ο Πεντζίκης, διανθισμένος με την οικουμενικού χαρακτήρα σαλότητά του. Δεν προσπάθησε ποτέ να μεταφέρει ατομικότητες, γιατί αυτές δεν μεταφέρονται, δεν τον ενδιέφερε να μιλήσει μια «δική του γλώσσα», γιατί γνώριζε ότι δεν μπορούσε να υπάρξει αυτόνομα, ατομικά.

    • George N avatar
      George N @ ΚΜ 24/07/2014 07:12:40

      sensationalist είναι η "μετάφραση" του στα Ελληνικά. Το αρθράκι είναι teaser που απευθύνεται στο γενικό κοινό και όχι σε ιστορικούς. Εκεί θα ήταν απλά κοινότυπο, αδιάφορο και θα προκαλούσε βαθιά χασμουρητά. Είναι και κάλεσμα -στο κοινό- για να ασχοληθεί και να γνωρίσει την Αρχαία Ελλάδα και την δόξα της, προσπαθώντας να πει ότι είναι άγνωστη παρά την σιγουριά μας ότι την ξέρουμε. Μας λέει ότι αυτό που ξέρουμε είναι η εικόνα που είχε ο 18ος αιώνας για την Αρχαία Ελλάδα. Θέλω να πιστεύω ότι αναλαμβάνεται την αξία των μύθων, την αλήθεια και την πραγματικότητα που αυτοί δημιουργούν. Ως ιστορικός θα ήταν φαιδρό αν το αγνοούσε.

      • ΚΜ avatar
        ΚΜ @ George N 25/07/2014 20:37:31

        Μακάρι να είναι έτσι.

  8. Χαλκιδέος avatar
    Χαλκιδέος 24/07/2014 00:26:03

    Να του λύσω κι εγώ έναν προσωπικό του μύθο του κου "καθηγητή": ΝΑΙ είσαι μπάσταρδος καθώς η μάνα σου πήγε με χιμπατζή και βγήκες εσύ ρε τετράποδο από την Ανγκλετέρα. Ρε ουστ από δω!

  9. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 24/07/2014 05:12:58

    Το BBC έχει παρουσιάσει κατά καιρούς εξαιρετικής ποιότητας προγράμματα, για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό (τον οποίο οι περισσότεροι μυγιάγγιχτοι σύγχρονοι Έλληνες α γ ν ο ο ύ ν πλήρως). Το γεγονός ότι υπάρχει μια σχολή αναστοχασμού σε διάφορους ερευνητές ή ιστορικούς δεν πρέπει να οδηγεί σε αμυντικές αντιδράσεις αλλά σε περισσότερη μελέτη. Τα επιχειρήματα θέλουν αντεπιχειρήματα και όχι κραυγές.
    http://www.bbc.co.uk/programmes/b036b0yl http://www.bbc.co.uk/programmes/b015yh6f http://www.bbc.co.uk/programmes/p00tcwfx

    • Νίκος Αργεάδης avatar
      Νίκος Αργεάδης @ Γιάννης Φαίλτωρ 24/07/2014 11:45:55

      γιάννη, συμφωνώ απολύτως.

      • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
        Γιάννης Φαίλτωρ @ Νίκος Αργεάδης 24/07/2014 15:32:19

        Ο άνθρωπος έχει γράψει ένα πολύ καλό βιβλίο για την καινοτομία στην Αρχαία Ελλάδα (το οποίο το διαβάζω τώρα εξαφορμής των δημοσιεύσεων). Επίσης, αν δει κανεις το αγγλικό σάιτ θα διαπιστώσει ότι τίθενται ερωτήματα που ταλανίζουν την επιστημονική κοινότητα. Εκτός κι αν κάποιοι δε γνωρίζουν τι είναι το "Ομηρικό ζήτημα" ή αν έχουν τελεσίδικες απαντήσεις για την προέλευση του αλφαβήτου, για το τι πραγματικά ήταν οι Πυθαγόρειοι, για τις επιδράσεις από τους λαούς της Μεσοποταμίας κλπ. Αντί να καταπιάνονται λοιπόν οι θιγμένοι με δευτερεύοντα ζητήματα ας πιάσουν να διαβάσουν π.χ. Προσωκρατικούς μπας και ξεστραβωθούν λίγο και ας αφήσουν τους συμπλεγματικούς επαρχιωτισμούς για τους κακούς ξένους που αποδομούν τάχα τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Αν γνωρίζουμε αυτά που γνωρίζουμε σήμερα για τους προγόνους μας το εφείλουμε κυρίως σε κάτι γερμανούς φιλόλογους θηρία του περασμένου αιώνα. Jacoby, Wilamowitz, Diels, Kranz, Jaeger και άλλους. Για να μην αναφερθούμε στις στερεότυπες εκδόσεις των αρχαίων από εκδοτικούς οίκους όπως Teubner, Oxford, Bude κλπ. Το ελληνικό κράτος που τόσο κόπτεται για τον πολιτισμό του, πόσες σοβαρές εκδόσεις αρχαίων έχει? Να σας πω. Μηδέν.

  10. Μανιάτης avatar
    Μανιάτης 24/07/2014 07:24:04

    Η αντίδραση από τα ΜΜΕ του σχετικού βιβλίου καταδεικνύει τον τραγικό ρόλο που αυτά παίζουν στην δημιουργία ευτελούς νοοτροπίας και φαιδρότητας στην κοινωνία μας. Όλα αυτά είναι πασίγνωστα. Μόνο οι βαζελογαύροι... δεν τα γνωρίζουν. Η ημιμάθεια χειρότερη της αμάθειας. Πατριωτισμός είναι η παραγωγή πνευματικού και υλικού πλούτου κι όχι οι κραυγές φοβικού μίσους.

  11. Επισκέπτης avatar
    Επισκέπτης 24/07/2014 09:07:51

    Κοινοτοπίες λέει και τίποτε παραπάνω. Δεν θα μπορούσε έστω να πρωτοτυπήσει; Τι να σχολιάσει κανείς και τι να αφήσει; Π.χ. το πυθαγόρειο θεώρημα. Είπε ποτέ κανείς ότι την γνωστή σχέση καθέτων με την υποτείνουσα ορθογωνίου τριγώνου, την απέδειξε πρώτος ο Πυθαγόρας; Απλώς, ο τρόπος, με τον οποίο την αποδεικνύει, θεωρείται μαθηματικά ο πληρέστερος.

    • SIRIOS- avatar
      SIRIOS- @ Επισκέπτης 24/07/2014 10:55:10

      Το μεγαλείο των Ελλήνων δεν έγκειται στο ότι δεν χρησιμοποίησαν καμμία προυφιστάμενη πηγή γνώσης, αλλά το αντιθετο καθώς και οτρόπος που τις χρησιμοποίησαν. Σαφώς και πήραν π.χ.τους αριθμούς απο τους Αιγύπτιους και τους Σουμέριους. Ομως το Ελληνικό Πνεύμα έκανε εκείνη τη θαυμαστή ανάδυση απο τους συγκεκριμμένους αριθμούς (ένα πρόβατο, δύο πρόβατα κλπ . που κατανοούσαν οι αρχαιότεοι λαοί) στους αφηρημένους. (ενα, δυο, τρία κλπ.... ως το άπειρο) που μόνο οι Ελληνες κατενόησαν πρώτοι...κ.ο.κ σε όλους σχεδόμ τους τομείς του Πανανθρωπίνου Πνεύματος.

  12. xmmm avatar
    xmmm 24/07/2014 11:39:03

    Μια χαρά ειναι το άρθρο και ουτε αποδομεί ούτε τίποτα. ισα ισα λεει οτι ο ελληνικος πολιτισμός ειναι το θεμελιο του δυτικου. Αυτό που πρεπει να αποδομηθει ειναι η ανυπαρξία του ελληνα ρεπορτερ που εφευρε την δήθεν αποδομηση.

    • Μανιάτης avatar
      Μανιάτης @ xmmm 24/07/2014 18:36:47

      Πολύ σωστά!

  13. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 24/07/2014 21:44:35

    Αφού δεν πρέπει κύριοι να καταδικάζουμε και να κατηγορούμε για αποδόμηση,ας σταθούμε στα στοιχεία που αναφέρει το ίδιο το άρθρο. Τι γνώμη για παράδειγμα,έχουμε γι' αυτά που αναφέρει περί μυστικισμού στην αρχαία ελλάδα,για τον Όμηρο και τον Μέγα Αλέξανδρο,συμφωνούμε με αυτά που λέει,ναί ή όχι;

    • Μανιάτης avatar
      Μανιάτης @ Κυθήριος 25/07/2014 00:29:58

      Αγαπητέ Κυθήριε, αυτά είναι παλιές ιστορίες. Το αν ο Αλέξανδρος ήταν μέθυσος, δεν αναιρεί το έργο του. Αν ο Όμηρος ήταν σύμβολο της λαϊκής ποίησης και τέχνης του λόγου κι όχι συγκεκριμένο άτομο, αυτό δεν αναιρει τη μοναδικότητα των γνωστών αυτών επών. Η ουσία είναι πως στη Μ. Βρετανία και τις ΗΠΑ η μελέτη του Αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού είναι κύρια πηγή γνώσης για την δημιουργική ύπαρξή τους. Το ότι η Πολιτεία του Πλάτωνα είναι το πρώτο θεωρητικό έργο του ολοκληρωτισμού είναι επίσης γνωστό. Αυτό, όμως, δεν αναιρεί το μέγεθος της σημασίας του πλατωνισμού στη διαμόρφωση αυτού που αποκαλούμαι ευρωπαϊκός πολιτισμός.

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Μανιάτης 25/07/2014 05:14:03

        Δεν έχω λόγο φίλε Μανιάτη να διαφωνήσω με τα επιχειρήματά σου και σε ευχαριστώ που απάντησες. Όμως με το θέμα περί μυστικισμού και το ομοφυλοφιλικό σέξ που περιγράφει το άρθρο; Επιμένω,διότι άλλοι δήθεν λάτρεις του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού κατηγορούν τους αρχαίους έλληνες ότι ήταν όλοι ομοφυλόφιλοι και ότι εμείς οι νεοέλληνες είμαστε όλοι το ίδιο...

        • Μανιάτης avatar
          Μανιάτης @ Κυθήριος 25/07/2014 07:53:07

          Οι σεξουαλική συμπεριφορά των ανθρώπων καθορίζεται πέραν των φυσικών αιτιών από πολιτιστικούς και κοινωνικοανθρωπολογικούς όρους. Υπό το πρίσμα της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας η σεξουαλική συνευρεση μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου σε συγκεκριμένες κοινωνίες και ιστορικές περιόδους δεν θεωρείται κατ΄ ανάγκη ομοφυλοφιλική σεξουαλική συμπεριφορά με την έννοια που αυτή ορίζεται σε άλλες εποχές και σε άλλες κοινωνίες. Η νομαδική και στρατιωτική ζωή οδηγεί σε ομοφυλοφιλικές σεξουαλικές συμπεριφορές. Αυτό δεν σημαίνει πως τα μέλη των κοινωνιών αυτών είναι ομοφυλόφιλοι με τη σημερινή έννοια. Το αν ήταν ο Αλέξανδρος ομοφυλοφιλος ή όχι, δεν είναι σοβαρό επιστημονικά ερώτημα. Δημοσιογραφικό είναι. Για να πουλάμε. Εν πάση περιπτώση, πρέπει πρώτα να ορίσουμε την έννοια ομοφυλόφιλος, ώστε να έχει αξία η εξέταση στη συνέχεια του φαινομένου. Τί χαρακηρίζει τον τύπο του ομοφυλικού ανθρώπου; Ήταν ο Αλέξανδρος ή ο Ατατούρκ ομοφυλοφιλικοί τύποι και χαρακτήρες; Και βέβαια όχι!

          • Κυθήριος avatar
            Κυθήριος @ Μανιάτης 25/07/2014 09:25:57

            Κάποιοι άγγλοι ερευνητές όμως γενικεύουν και στηρίζοντας ολόκληρη θεωρία στο ότι οι αρχαίοι Έλληνες ήταν ομοφυλόφιλοι και άρα,εμείς οι νεοέλληνες ώς απόγονοι αυτών,έχουμε την ομοφυλοφιλία στο αίμα μας.Ποιοί ; Οι Άγγλοι!

          • Μανιάτης avatar
            Μανιάτης @ Κυθήριος 25/07/2014 10:26:42

            Θεωρείς σοβαρό να ασχολείται κανείς με το κάποιοι;

          • Κυθήριος avatar
            Κυθήριος @ Μανιάτης 25/07/2014 12:29:22

            Όταν αυτό που διαδίδεται,τείνει να γίνει πεποίθηση πολλών,ναί...

          • SIRIOS- avatar
            SIRIOS- @ Κυθήριος 25/07/2014 22:41:21

            Oι Αγγλοι αγαπητέ Κυθήριοι τα λένε αυτά για μας γιατί ξέρουν οτι εμείς περισσότερο απο όλους τους Ευρωπαίους τους θεωρούμε αναφανδόν φούστηδες. Μόνο ενα 5% των Ελλήνων πιστεύει οτι δεν είναι ολοι... Κι όπως λέει και ο αγαπητός Μανιάτης οι Αρχαίοι Ελληνες λόγω διαρκούς στρατιωτικής και πολεμικής ζωής, όταν δεν έβρισκαν γυναίκες ξεθύμαιναν και μεταξύ τους. Ουδέποτε ήταν ομοφυλόφυλοι. Απεναντίας ήταν αμφισεξουαλικοί κατα περιόδους. Φυσικά το σημερινό πανίσχυρο λόμπυ των ομοφυλόφυλων το συμφέρει, ψευδόμενο, να παρουσιάζει την περιστασιακή αμφισεξουαλικότητα των αρχαίων Ελλήνων ως ομοφυλοφυλία, ξεχνώντας οτι οι αρχαίοι Ελληνες για μια γυναίκα κατέστρεψαν την Τροία και έκαναν τόσα και τόσα άλλα κατορθώματα για χάρη των γυναικών. Το βλέπουμε και στα αρχαία αγάλματα. Αλλωστε αν ήταν ολοι οι αρχαίοι Ελληνες ομοφυλόφυλοι δεν θα επιβίωνε το Εθνος μας 3000 χρόνια μετά.

  14. η Dimi avatar
    η Dimi 24/07/2014 23:10:52

    Επειδή και θιγμένη και αγράμματη και στραβή είμαι, πρωτίστως αξιώνω: άμεσα την επιστραφή στο Σπίτι τους, στο Μουσείο της Ακρόπολης, του λήσταρχου Κόμη Έλγιν τα κλεμμένα και τα κατεστραμμένα Μάρμαρα του Παρθενώνα, οι αναγνωρισμένοι από την UNESCO, Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Ελληνικοί Θησαυροί. Μήπως επειδή η Ελλάδα, επιφυλάσσεται παντός Νομίμου Δικαιώματός της για την επιστροφή τους στην Ελλάδα και η συνεχώς αυξανόμενη διεθνής πίεση και οι δηλώσεις Τζωρτζ Κλούνεϊ για την «Επιστροφή», το βρετανικό μουσείο "σύγχυσαν" "θα τα τεμαχίσει και θα τα μοιράσει σε διάφορους εκθεσιακούς χώρους, ώστε να ΜΗΝ είναι εύκολος ο εντοπισμός τους!", λένε, και "πόνεσαν" τον προφέσορα d' Angour ο οποίος, ως Mέγας Σοφός (και αυτός!) που είναι, αίθουσες δικαστηρίων “οσμίζεται” και γι' αυτό, μέσω BBC τον ελληνικό πολιτισμό επιχειρεί ν’ αποδομήσει; και τη κοινή γνώμη ν' αποπροσανατολίσει; Ανέκαθεν, προβλέψιμοι και δολοπλόκοι υπήρξαν οι συμπλεγματικοί ερυθρότατοι. ** “Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης αποτελεί καρπό πολλών προσπαθειών, πολλών ετών, από όλες τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου. Κι αυτά που δεν βρίσκονται εδώ, αυτά που αποσπάστηκαν και απομακρύνθηκαν πριν από 207 χρόνια, θα επανέλθουν. Αναπόφευκτα θα επανέλθουν! Ο Παρθενώνας και τα γλυπτά του υπήρξαν θύματα λεηλασίας. Το έγκλημα αυτό, σήμερα, μπορεί να επανορθωθεί. Το Μουσείο είναι η ηθική δύναμη που τα προσκαλεί πίσω. Να επανενωθούν. Τα μάρμαρα καλούν τα μάρμαρα. Μπορούμε ν’ αναπληρώσουμε το κενό που θα τους προκύψει, με δανεισμό από την Ελλάδα εναλλασσόμενων εκθέσεων από σπουδαία δείγματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Μπορούμε να συνεργαστούμε ειλικρινά με το Βρετανικό Μουσείο. Ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής, το εμπνεύστηκε πρώτος και υπέδειξε τη θέση του το 1976. Η αξέχαστη Μελίνα Μερκούρη, το συνέχισε στη δεκαετία του ‘80, ξεκινώντας, παράλληλα, τη διεθνή εκστρατεία για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Όλες οι πτέρυγες της Βουλής αποφάσισαν, το 1994, την ίδρυση του Οργανισμού για την ανέγερση του Μουσείου. Το 2000, ο Κώστας Σημίτης δρομολόγησε τη τελευταία φάση. Το Μουσείο κατασκευάστηκε επί των ημερών του σημερινού Πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή και τώρα πλέον παραδίδεται στο παγκόσμιο κοινό. Όλες οι κυβερνήσεις το αγκάλιασαν. Κι ο ελληνικός λαός το στήριξε. Το όνειρο τόσων πολλών ετών και τόσων πολλών ανθρώπων είναι πλέον πραγματικότητα. Αυτή, λοιπόν, είναι ημέρα χαράς για εμάς. Και θέλουμε να τη μοιραστούμε μαζί σας. Αν και επισκέπτεστε το Μουσείο για πρώτη φορά, είμαι σίγουρος ότι ήδη το νιώθετε οικείο. Γιατί όλα αυτά που βλέπετε γύρω σας, στον χώρο του Μουσείου και απέναντί σας, στον Ιερό Βράχο, συμβολίζουν Ιδέες, Αρχές, Αξίες και Ιδανικά, που κάποτε γεννήθηκαν εδώ, αλλά σήμερα είναι πια κτήμα ολόκληρης της Ανθρωπότητας. Στην Ακρόπολη των Αθηνών όλα αυτά απαθανατίστηκαν ως υπόσταση της Αρμονίας, δηλαδή ως μίγμα Ομορφιάς και Λόγου, ως απόλυτο ταίριασμα Αρετής και Ελευθερίας. Κι έμειναν εκεί όρθια στους αιώνες. Να φωτίζουν! Να εμπνέουν! Να στηρίζουν! Ν' ακτινοβολούν! Η Τέχνη είναι ένα μεγάλο όπλο με το οποίο ο άνθρωπος νικάει τον φόβο του θανάτου. Και ο τρόπος που χρησιμοποιεί την Τέχνη ο κάθε Πολιτισμός, δείχνει τη στάση του απέναντι στη ζωή και τις υποθήκες που αφήνει στην αιωνιότητα. Κάποτε έφτιαχναν άκαμπτες μορφές. Κάποτε άλλοτε έφτιαχναν μινιμαλιστικά σχήματα. Ύστερα τα κατασκευάσματα έγιναν πιο ανθρωπόμορφα. Και τέλος, στους Κλασσικούς Χρόνους, έγιναν απολύτως ανθρώπινα, με κίνηση, με έκφραση, με πάθος. Και τα σμίλεψαν επάνω στο μάρμαρο. Και τ’ αφιέρωσαν στη Θεά της Σοφίας και Πολιούχο των Αθηνών. Μέσα σ’ ένα Ναό, τον Παρθενώνα, που είναι λιτός και περίτεχνος ταυτόχρονα. Που εκφράζει την Αρμονία. Που είναι η υπέρτατη Αρετή, γιατί ταυτίζεται με την Ομορφιά. Και είναι ταυτόχρονα η υπέρτατη Ελευθερία, γιατί ταυτίζεται με τον Λόγο. Είναι η θείωση του Ανθρώπου; Είναι η εξανθρώπιση του Θείου; Είναι και τα δύο μαζί! Είναι η κορύφωση του Ελληνικού Πνεύματος, που μέσα από την Αναγέννηση και το Διαφωτισμό, διαπέρασε ολόκληρο τον Πολιτισμό της Δύσης. Και σήμερα αποτελεί τη βάση ολόκληρου του Ανθρώπινου Πολιτισμού. Κυρίες και Κύριοι, Εξοχότατοι προσκεκλημένοι μας, Τα Μάρμαρα της Ακρόπολης είναι δικά μας για να τα μοιραστούμε με όλο τον κόσμο. Να τα μοιραστούμε μαζί σας. Αυτό που συμβολίζουν είναι και δικό σας κτήμα. Πρόκειται για ένα Μνημείο στην Ομορφιά, που δεν γίνεται αυτάρεσκη, γιατί υπηρετεί τον Λόγο της Αρμονίας. Πρόκειται για ένα Μνημείο στην Ελευθερία, που δεν γίνεται "Ύβρις", γιατί υπηρετεί το Μέτρο. Πρόκειται για ένα Μνημείο στον ίδιο τον Άνθρωπο, που δεν γίνεται υπερφίαλος, γιατί υποτάσσεται στην Αρμονία. Αυτοί είναι οι Συμβολισμοί του Παρθενώνα. Και τα γλυπτά του βρίσκονται εδώ. Σ’ αυτόν εδώ τον χώρο. Κι αυτά που δεν βρίσκονται εδώ, αυτά που αποσπάστηκαν και απομακρύνθηκαν πριν από 207 χρόνια, θα επανέλθουν. Αναπόφευκτα θα επανέλθουν! Ο Παρθενώνας και τα γλυπτά του υπήρξαν θύματα λεηλασίας. Το έγκλημα αυτό, σήμερα, μπορεί να επανορθωθεί. Το Μουσείο είναι η ηθική δύναμη που τα προσκαλεί πίσω. Να επανενωθούν. Τα Μάρμαρα καλούν τα Μάρμαρα! Κι εδώ, δεν έχουμε περιθώρια για μικροπολιτική. Δεν μπορούμε να διαπραγματευθούμε την Ιδιοκτησία των Μαρμάρων. Δεν μπορούμε να διαπραγματευθούμε την Αξιοπρέπειά μας. Δεν μπορούμε να νομιμοποιήσουμε την υφαρπαγή τους πριν από δύο αιώνες. Δεν μπορούμε να προδώσουμε την Ακεραιότητα του Μνημείου. Μπορούμε μόνο να την Υπερασπιστούμε. Και να την Αποκαταστήσουμε. Μπορούμε να συνεργαστούμε ειλικρινά με το Βρετανικό Μουσείο. Μπορούμε ν αναπληρώσουμε το κενό που θα τους προκύψει, με δανεισμό από την Ελλάδα εναλλασσόμενων Εκθέσεων από σπουδαία δείγματα της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης. Μπορούμε να συζητήσουμε, μπορούμε να συμφωνήσουμε. Αλλά τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα επανενωθούν εδώ, στο Μουσείο της Ακρόπολης! Γιατί η επανένωσή τους είναι αγώνας για την Αισθητική Ακεραιότητα του Μνημείου, για την Ηθική Ακεραιότητα των Συμβολισμών του. Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι το Σύμβολο και ο Καταλύτης αυτής της Παγκόσμιας Ηθικής Επιταγής. Και κάτι ακόμα: Αυτό δεν είναι ένα Μουσείο “στέρησης”. Είναι Kορυφαίο Mουσείο, παρά το τραύμα του. Κορυφαία τα Αριστουργήματα της Κλασικής Eποχής. Αλλά Κορυφαία και τα Ευρήματα προγενέστερων Eποχών! Που υπάρχουν εδώ και συνδέονται με την Κλιμάκωση του Eλληνικού Πνεύματος κατά τον Χρυσό Αιώνα. Ο Αρχαϊκός Κόσμος προετοίμασε αυτήν την Ακμή. Και αυτή η Ενότητα, αυτή η Συνέχεια, αυτή η Κλιμάκωση, υπάρχει μόνον Εδώ! Δεν στέκεται μετέωρο το φαινόμενο του Παρθενώνα. Τα ιδεώδη που συμβολίζονται εδώ, γεννήθηκαν κατά τον Έκτο προ Χριστού αιώνα, με τις μεταρρυθμίσεις του Σόλωνα και τη Δημοκρατία του Κλεισθένη. Αυτά ήταν ο Πρόδρομος του Χρυσού Αιώνα. Δεν πρόκειται λοιπόν μόνο για την Ένωση που λείπει, την Ένωση των Μαρμάρων. Το Μουσείο λαμπρύνεται κι από την Ένωση που υπάρχει μέσα του και προβάλλεται για πρώτη φορά. Την Ένωση των Εποχών. Και αυτό το καθιστά όχι μόνο «τραυματισμένο», αλλά Μεγαλειώδες, παρά το τραύμα του. Μεγαλειώδες! Γι αυτό και σήμερα, ολόκληρο το διάσημο Χθες της Ελλάδας, απευθύνεται στο Μέλλον του Κόσμου. Κυρίες και Κύριοι, Εξοχότατοι προσκεκλημένοι μας, Το Μουσείο της Ακρόπολης είναι «Κιβωτός» μιας Πανανθρώπινης και Διαχρονικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Καλώς ήλθατε σ’ αυτό που είναι δικό μας και δικό σας. Εκτιμήστε το! Απολαύστε το! Μοιραστείτε το! Αυτά που περιέχει και αυτά που συμβολίζει έχουν Αξία μόνον αν γίνουν κτήμα όλων των Ανθρώπων. Δεν χωρίζουν, Ενώνουν. Δεν φανατίζουν, Φωτίζουν. Δεν ξεσηκώνουν, Λυτρώνουν. Δεν επιβάλλουν, Απελευθερώνουν. Δεν θα τα αντιληφθείτε με τα μάτια σας μόνο. Θα τα ανακαλύψετε στα βάθη της Ψυχής σας! Γιατί φέρνουν στην επιφάνεια τη βαθύτερη ουσία της Ανθρώπινης Υπόστασης. Που την έχουμε όλοι κρυμμένη μέσα μας. Κι ας την ξεχνάμε τόσο συχνά. Είναι όλα αυτά που Είμαστε, που Νιώθουμε, που μας κάνουν Καλύτερους, που μας κάνουν πιο Αληθινούς. Κυρίες και Κύριοι, Εξοχότατοι προσκεκλημένοι μας, Σας καλωσορίζω στο Μουσείο της Ακρόπολης. Καλώς ήλθατε στο σπίτι σας!" ~Αντώνης Σαμαράς, Υπουργός Πολιτισμού. Σαββάτο, 20 Ιουνίου, 2009

    • Κυθήριος avatar
      Κυθήριος @ η Dimi 25/07/2014 06:16:01

      Τα σέβη μου Dimi !!!

      • η Dimi avatar
        η Dimi @ Κυθήριος 25/07/2014 08:23:29

        “Ο Ελληνικός Πολιτισμός είναι η Μνήμη, είναι ο Θησαυρός, είναι ο Φύλακας των Πάντων”, έχει πει ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρων, ο κορυφαίος Ρωμαίος πολιτικός, ρήτορας, νομικός, ποιητής, φιλόσοφος, Ύπατος της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας (63 π.Χ.) Kυθήριε, με μια ζεστή, φωτεινή, Ελληνική Kαλημέρα! Αισιόδοξα πάντα. Αυτή είναι η επιλογή μας.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.