#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
06/03/2012 15:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το πυθαγόρειο θεώρημα του Σύμπαντος



Οι Πυθαγόρειοι είχαν όλα τα «κλειδιά». Στο ρυθμό της κοσμικής μουσικής που πρώτοι «άκουσαν» οι μυστικιστές μαθηματικοί του 6ου π.Χ. αιώνα εξακολουθεί να χορεύει η σύγχρονη Κοσμολογία.

Ενας Ελληνας καθηγητής Μουσικής και Πληροφορικής, με πανεπιστημιακές σπουδές στη Φυσική και ερευνητικό έργο στα Πυθαγόρεια Μαθηματικά απέδειξε ότι η «αρμονία των σφαιρών», η περίφημη πυθαγόρεια θεωρία, έχει ακριβή εφαρμογή σε όλους τους γνωστούς μας σήμερα πλανήτες.

Ο πρώην πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Φυσικών, διευθυντής του Τομέα Τεχνολογίας Ηχου, Μουσικοπαιδαγωγικής και Βυζαντινής Μουσικολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Χαράλαμπος Σπυρίδης ανακοινώνει στο επιστημονικό συμπόσιο «Φιλοσοφία και Κοσμολογία» (αύριο και μεθαύριο στα Προπύλαια) τους αριθμούς που εκφράζουν σε αστρονομικές μονάδες τις αποστάσεις των πλανητών από τον Ηλιο πιάνοντας το νήμα από τους Πυθαγορείους.

Ο κ. Σπυρίδης διατυπώνει «μια καθολική, εξαιρετικά απλή και κομψή σχέση» που εμπεριέχει μόνον τους αριθμούς 1, 2, 3, 4 της «ιερής τετρακτύος» των Πυθαγορείων και το άθροισμά τους, τον «τέλειο» αριθμό 10. Η «τετρακτύς» ήταν η βάση της πυθαγόρειας διδασκαλίας που πρέσβευε ότι οι ήχοι των ουράνιων σωμάτων συνθέτουν μία κοσμική μουσική, γιατί οι αποστάσεις και οι ταχύτητες των πλανητών και των απλανών αστέρων διέπονται από τους ίδιους αριθμητικούς λόγους που παράγουν και τη συμφωνία των ήχων.

Οι συμφωνίες των ήχων που παράγουν αρμονικό αποτέλεσμα έχουν μορφή απλών αριθμητικών σχέσεων: 2/1 (οκτάβα), 3/2 (πέμπτη), 4/3 (τετάρτη). Επομένως κατά τους Πυθαγορείους το μυστικό της μουσικής και της κοσμικής αρμονίας κρύβεται στις σχέσεις των τεσσάρων πρώτων φυσικών αριθμών (1, 2, 3, 4).

Ο Πυθαγόρας είναι ο πρώτος φιλόσοφος που συνδέει την Αστρονομία με τη Μουσική, υποστηρίζοντας ότι στο αρμονικό και σφαιρικό σύμπαν τα πάντα διέπονται από απλούς νόμους, που μπορούν να εκφρασθούν με τους αριθμούς της «ιερής τετρακτύος».

Με τη θεωρία της αρμονίας των σφαιρών, που συνδυάζει την κοσμική αρμονία με τη μουσική αρμονία, ο μεγάλος φιλόσοφος επιχείρησε να εξηγήσει τη θέση και την κίνηση των πλανητών στον ουράνιο θόλο. Χρησιμοποιώντας μουσικούς όρους, δηλαδή εύφωνα μουσικά διαστήματα, καθόρισε υπό μορφήν κλίμακας τις μεσοπλανητικές αποστάσεις. Ακολούθως, αντιστοιχίζοντας τα μουσικά διαστήματα σε μετρικές αποστάσεις, κατόρθωσε πρώτος να υπολογίσει σε Δελφικά στάδια τις μεσοπλανητικές αποστάσεις των «ουρανίων γεννητών», όπως ονόμασε τα ουράνια σώματα ο Πλάτωνας παίρνοντας το νήμα από τον Πυθαγόρα. Ο Πυθαγόρας τον 6ο π.Χ. αιώνα δέχθηκε ότι η μουσική απόσταση μεταξύ Γης και Σελήνης είναι ένας τόνος και η μετρική απόσταση μεταξύ τους είναι 126.000 Δελφικά στάδια, δηλαδή 22.371.300 μέτρα.

Σχεδόν 24 αιώνες μετά δύο Γερμανοί αστρονόμοι, ο Γιόχαν Μπόντε και ο Τίτιους, προσδιορίζουν τις θέσεις των γνωστών τότε πλανητών του ηλιακού μας συστήματος με ικανοποιητική ακρίβεια. Η εμπειρική ανακάλυψή τους, ανερμήνευτη μέχρι σήμερα, έμεινε γνωστή ως κανόνας των Μπόντε-Τίτιους. Μέχρι τον Κρόνο ο κανόνας όχι μόνο δούλευε ικανοποιητικά αλλά και έμμεσα συνέβαλε στην ανακάλυψη της ζώνης των αστεροειδών ανάμεσα στον Αρη και τον Δία και του πλανήτη Ουρανού στα τέλη του 18ου αιώνα.

Ο κανόνας των Γερμανών αστρονόμων έπαψε να δίνει αξιόπιστα αποτελέσματα όταν επιχειρήθηκε να εφαρμοστεί στους «νεότερους» πλανήτες και στη ζώνη πέρα από τον Πλούτωνα, μία από τις συναρπαστικότερες περιοχές του ηλιακού συστήματος, γεμάτη αντικείμενα από βράχο και πάγο που περιστρέφονται γύρω από τον Ηλιο σε τεράστιες αποστάσεις. Ο καθηγητής Σπυρίδης, μελετώντας επί σειρά ετών τις πλατωνικές απόψεις «περί των θείων γεννητών», τις οποίες συγκέρασε με την «αρμονία των σφαιρών» του Πυθαγόρα, ανακάλυψε ότι ο κανόνας των δύο Γερμανών αστρονόμων του 18ου αιώνα αποτελεί μία μαθηματική έκφραση της πυθαγόρειας μουσικής των σφαιρών. Στο συμπόσιο του Πανεπιστημίου Αθηνών θα αποδείξει ότι κατάφερε να επεκτείνει την ακριβή εφαρμογή της πυθαγόρειας θεωρίας σε όλους τους γνωστούς πλανήτες, ενώ θα υποδείξει συγκεκριμένες θέσεις «πλανητικών» αντικειμένων μετά τον Πλούτωνα.

Οπως δήλωσε στον «Ε.Τ.», «η γέφυρα που κατασκευάσθηκε και συνδέει τον κόσμο των αστρονόμων με τον κόσμο των μουσικών διασφαλίζει την αιωνιότητα μιας συμπαντικής αρμονίας σε πλήρη εξέλιξη, η οποία θα προσδιορίσει το χωροχρόνο μέσω των γνώσεων της Αστρονομίας και της Μουσικής στην εκάστοτε εποχή».

 Γιούλη Μανώλη στον "Ελεύθερο Τύπο"

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Χαζούλης avatar
    Χαζούλης 06/03/2012 17:01:55

    Ο Πυθαγόρας είναι ο πρώτος φιλόσοφος που συνδέει την Αστρονομία με τη Μουσική
    Καλά, καληνύχτα σας.

    Το ερώτημα που καλούμαστε να κατανοήσουμε είναι το εξής:
    Τι εννοούμε όταν λέμε ότι ο Πυθαγόρας "άκουγε" την Αρμονία των Σφαιρών?

    Οι καθηγητάδες και οι αστρονόμοι μας σήμερα αντιλαμβάνονται τους πλανήτες και τα άστρα ως νεκρές σφαιρικές μάζες. Μετράνε αποστάσεις, ταχύτητες μεγέθη και νομίζουν ότι έτσι κατανοούν το σύμπαν.

    Αν πιστεύουν ότι ο Πυθαγόρας και οι μυημένοι άλλων εποχών στρέφοντας το εσωτερικό "βλέμμα" και "ακοή" τους στον ουρανό έβλεπαν και άκουγαν ότι βλέπουμε και ακούμε εμείς σήμερα με τα φυσικά αισθητήρια όργανα, κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου.

    Ακόμα και στον παρεξηγημένο Μεσαίωνα οι "επιστήμονες" της εποχής μπορούσαν να βιώσουν πολύ βαθύτερα την ουσία της γνώσης του Πυθαγόρα από ότι οι "σύγχρονοι" αστρονόμοι και μαθηματικοί.

    Η αστρονομία του σήμερα είναι απλά το κουφάρι της άλλοτε Μεγάλης βιωματικής Κοσμικής Γνώσης. Είναι μια νεκρή αυτό-παραπλανητική (self - deceptive) καρικατούρα της οποίας η ικανοποίηση εξαντλείτε στο να μετράει νούμερα.

    ο Χαράλαμπος Σπυρίδης ανακοινώνει στο επιστημονικό συμπόσιο «Φιλοσοφία και Κοσμολογία» (αύριο και μεθαύριο στα Προπύλαια) τους αριθμούς που εκφράζουν σε αστρονομικές μονάδες τις αποστάσεις των πλανητών από τον Ηλιο πιάνοντας το νήμα από τους Πυθαγορείους.

    Καλή σας νύχτα κ. Καθηγητά μου...

  2. franc avatar
    franc 06/03/2012 18:24:01

    Εχει άδικο μετά ο Jean Luc Goddard οταν λέει οτι αν ζητήσουμε τα πνευματικά δικαιώματα των προγόνων μας δεν επαρκούν ολα τα ταμεία της Ευρώπης για να ξεχρεωθούν?...

    Πέρα απο την επαλήθευση των μετρήσεων του Πυθαγόρα και την αιώνια ισχύ των μαθηματικών του, η συγκλονιστικώτερη επαλήθευση στη σχέση ανάμεσα στη μουσική και τα Μαθηματικά είναι οτι η επικρατέστερη σήμερα κοσμολογική θεωρία είναι η θεωρία των χορδών, που ερμηνεύει την δημιουργία της ύλης και του σύμπαντος ως αποτέλεσμα της δόνησης απειροελάχιστων άυλων "χορδών" που πάλλονται σύμφωνα με απλές μουσικές αρμονίες υπο την επίδραση της ενέργειας των κβαντικών πεδίων και δημιουργούν μέσω της αυτόματης "δίδυμης γέννεσης" τα σωματίδια της ύλης.
    Οι σύγχρονοι κοσμολόγοι κινούνται όντως σε μια καθαρά Πυθαγόρεια ατμόσφαιρα όταν πλησιάζουν θεμελιώδεις αλήθειες του Σύμπαντος.
    Ο Γιάννης Ξενάκης είχε κι αυτός με μαθηματική μέθοδο ακολουθήσει τα Πυθαγόρεια μονοπάτια, ενώ ο Βαγγέλης Παπαθανασίου κινείται επίσης σ'αυτά από διαίσθηση και ταλέντο. Είναι τυχαίο που θεωρούνται απο τους εγκυρώτερους μουσικοκριτικούς ως οι δύο μεγαλύτεροι κλασσικοί μουσικοσυνθέτες στόν κόσμο σήμερα?

  3. kas avatar
    kas 06/03/2012 19:33:23

    ...σορρυ φρανκ

    μεγάλος ο Ξενάκης...ως πολυτεχνίτης

    όχι όμως ως μουσικός
    έλεος
    οι βιομηχανικοί ήχοι....του, έμπνευση κατά τον ίδιο από τα τραυματικά Δεκεμβριανά (έχασε το μάτι του και το μισό σαγόνι του)
    ασχέτως το αν έχουν αρμονία μαθηματική

    δεν είναι μουσική επ΄ουδενί
    μην τρελλαθούμε κιόλας

    αντιθέτως ο Βαγγέλης...είναι Μουσικός με το Μ κεφαλαίο

    • η Dimi avatar
      η Dimi @ kas 06/03/2012 22:55:52

      Κas, προφανώς αναφέρεσθε στη "Μυθωδία", δημιουργία του Βραβευμένου με Oscar 1981 (Chariots of Fire) Βαγγέλλη Παπαθανασίου, που πραγματοποιήθηκε τον 6/2001 στον Αρχαιολογικό χώρο του Ναού του Ολυμπίου Διός. Με χρηματοδότηση ± 6 εκατομμυρίων δολλαρίων, εξ ολοκλήρου από τη NASA, μεταδόθηκε στον Aρη μέσω του διαστημoπλοίου της (Mars Odysssey), ενώ αυτό βρισκόταν σε τροχιά γύρω από τον “κόκκινο πλανήτη” http://bit.ly/wl9eU
      Mία Παγκόσμια Προβολή της Μεγίστης Πατρίδας μας.

      “Οι Ελληνες πρέπει να κατανοήσουν ότι η Ελλάδα και ο Ελληνισμός και η όλη Διανοητική της Παραγωγή, ήταν ο μεγάλος πονοκέφαλος του εκάστοτε υπερ-συστήματος. Δεν είναι τυχαίο ότι απηγορεύθη και η ονομασία “Ελλάς”. Ηταν αδίκημα μεγάλο. Δηλαδή, πέθαινες. Εκτιμώ ότι η Ελλάδα σήμερα βρίσκεται, είναι πεποίθησή μου αυτή, μπροστά σε μία επιχείρηση “Tελικής Λύσεως”. To επιχείρησαν πολλές φορές. Δεν γινόταν. Φαίνεται ότι η φράση του Χαριλάου Τρικούπη: “Η Ελλάς πέπρωται να ζήσει και θα ζήσει” καταφέρνουν οι Ελληνες, να το κάνουν πραγματικότητα αυτό.

      Γι΄αυτό τώρα, με τον πολιτισμικό ιμπεριαλισμό που διενεργείται με τις “μεταμοντέρνες επιστημονικοφανείς” θεωρίες, που ξεκινούν από τη Τέχνη, την Αγωγή, ευτυχώς υπάρχουν Επιστήμες (Sciences) που παραμένουν αλώβητες ακόμα, επιχειρείται μία “Tελική Λύση”, μία “Eθνοκτονία εν Eξελίξει”.

      H Eλλάδα θα μπορούσε να ζει Mόνον, αξιοποιώντας προ-ιστορία και ιστορία και να δουλεύουν οι Ελληνες από hobby. Aν βάλουμε και το υπέδαφος. Αν μάς πληρώνανε αυτό που λένε οι ξένοι ότι θα έπρεπε να καταβάλουν ένα μικρό φόρο κάθε φορά που χρησιμοποιούν τις νευραλγικότερες του Πολιτισμού και της Κοινωνίας Eννοιες που είναι Ελληνική Παραγωγή, το.. αντιλαμβάνεσθε.

      Αντ’ αυτού, η Ελλάδα σήμερα έγινε προτεκτοράτο και το ξέρουμε όλοι. Τι έχω να προτείνω. Ως μία πρόταση: Παρακαλώ, τους Ελληνες Πολίτες, να μην τους επιτρέψουν να τους μεταβάλλουν “σε δειλούς, μοιραίους και άβουλους αντάμα” (Bάρναλης).

      Ο Ελληνας από τη φύση του, η φύση δημιουργεί. Δεν υπάρχουν περιούσιοι λαοί. Υπάρχουν περιούσιοι Τόποι. Και ο Ελληνικός, είναι ο Μοναδικός Τόπος στον πλανήτη! Και αν είχα μαζί μου τον συνάδελφό μου, Ομότιμο Καθηγητή Μαργιολάκο, θα σάς το αποδείκνυε αυτό από τη Γεωλογία. Να ξέρουν, ότι ο Ελληνας είναι: Mεγάθυμος, Εύψυχος και όπως λέγανε οι πρόγονοί του, αν ζητάμε όλα τα πλάσματα τη Χαρά, Εύδαιμον (Χαρούμενο) είναι το Ελεύθερο. Αλλά, δεν μπορεί να είναι Ελεύθερο, παρά μόνο το Εύψυχο. Φρόνημα λοιπόν, μέσα σ’ όλα αυτά, και ν’ αποφασίσουμε να τιμωρήσουμε με οποιονδήποτε τρόπο αυτούς που μάς προδίδουν. Και η τιμωρία είναι Γνώση. Οχι, παραπληροφόρηση.”

      ~Mαρία Τζάνη, Καθηγήτρια του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δ/ντρια του Εργαστηρίου "Βιοφυσικό Περιβάλλον: Νευροεπιστήμες & Μάθηση" και Υπεύθυνη της κατεύθυνσης Μεταπτυχιακών Σπουδών "Κοινωνιοβιολογία, Νευροεπιστήμες & Εκπαίδευση”

  4. Ψηφοκράτης avatar
    Ψηφοκράτης 06/03/2012 22:16:27

    Που να σας πω και για τον Αριστόξενο!

  5. μανος avatar
    μανος 07/03/2012 01:15:26

    πως μπορει η διανοητικη παραγωγη και ο πολιτισμος να χρησιμοποιουνται για ωφελιμιστικους σκοπους; ειναι πολυ χυδαια η σκεψη να δουλευουμε εμεις απο χομπυ και να μας πληρωνουνε οι ξενοι επειδη οι προγονοι μας ειχαν σπουδαιο πολιτισμο...μικροπρεπης σκεψη...τριζουν τα κοκκαλα των προγονων μας με αυτα που γραφετε ελεος...η πικρη αληθεια για την ωραια μας πατριδα ειναι οτι ο μεσος ευρωπαιος γνωριζει πολυ περισσοτερα πραγματα για την αρχαια ελλαδα απ'οτι ο μεσος ελληνας, μικρα ποσοστα βεβαια και στις δυο περιπτωσεις γιατι ο πολιτισμος και η δημιουργια ειναι ειδη προς εξαφανιση... εαν δεν γινει η κατανοητη η πραγματικοτητα οσο δυσκολο κι αν ειναι να τη δεχτει κανεις, δεν εχουμε ελπιδα αλλαγης.

    • franc avatar
      franc @ μανος 07/03/2012 09:45:13

      H πληρωμή των "Πνευματικών δικαιωμάτων" είναι απο τις λίγες εφευρέσεις που δεν είναι Ελληνική. Και έχω την εντύπωση πως αν οι ξένοι αρχίσουν να πληρώνουν πνευματικά δικαιώματα για τον Σωκράτη και τον Αριστοτέλη που εκμεταλλέυονται κατα κόρον, αντί να τα πληρώνουν αφειδώς στην Μαντόνα και τη λαίδη Γκαγκά, θα έχουν κάνει ενα βήμα προς τον αληθινό πολιτισμό και θα διαπιστώσουν οτι είναι πολύ πιο αξιόλογος απο αυτόν που πλήρωναν μέχρι τούδε. Αν αναρωτηθείς πόσα πληρώνουμε εμείς τους ξένους για μια "εττικέτα" χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο, θα καταλάβεις οτι αυτό που λέει η κυρία Τζάνη θα είναι απλά ενα κεράκι που οφείλουν όλοι στους Ελληνες, στους μεν Αρχαίους για την Δημιουργία τους στους δε νέους για την διάσωση (κυρίως της γλώσσας και της συνείδησης) και την συνέχισή της.
      Στον σημερινό καπιταλισμό ανεπτυγμένος είναι όποιος πουλάει πνευματικά δικαιώματα και όχι υλικά προιόντα...
      Ενα μπουκαλάκι chanel που παράγεται από αρωματικά σπάνια βότανα της Ελληνικής γης, ένας σύγχρονος, ευρωπαικών προδιαγραφών, Ελληνας αγρότης δίνει 99 ευρώ στους κληρονόμους της κυρίας chanel και 1 ευρώ στον Ελληνα αγρότη. Και τον σημερινό καπιταλισμό δεν τον φτιάξαμε εμείς, απλά τον αποδεχτήμε ως το μη χείρον, προς το παρόν, σύστημα.

      • η Dimi avatar
        η Dimi @ franc 07/03/2012 13:19:20

        "Ενα μπουκαλάκι chanel που παράγεται από αρωματικά σπάνια βότανα της Ελληνικής γης"

        “Eίναι το αόρατο, το αξέχαστο, το απόλυτο συμπλήρωμα που προαναγγέλει την άφιξη και παρατείνει την αναχώρηση της γυναίκας που αφήνει πάντα το σημάδι της.”
        ~Coco Chanel, δημιουργός του μυθικού Chanel Ν° 5

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.