Το περίφημο κάστρο όπου οι ναζί έκρυβαν τα κλεμμένα έργα τέχνης
09/02/2014 14:32
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το περίφημο κάστρο όπου οι ναζί έκρυβαν τα κλεμμένα έργα τέχνης

Είναι ιδιαίτερα τυχεροί οι τουρίστες που τραβούν φωτογραφίες από το παραμυθένιο κάστρο του Λουδοβίκου, απ' όπουοι Άνδρες των Μνημείων ανέκτησαν τους κλεμμένους θησαυρούς πριν υλοποιηθεί το τελικό σχέδιο των Ναζί: το καταρρέον Ράιχ ήθελε να καταστρέψει τις κρύπτες της ανεκτίμητης τέχνης, καθώς οι συμμαχικές δυνάμεις πλησίαζαν

Χτισμένο από έναν τρελό βασιλιά, το κάστρο Νοϊσβάνσταϊν, ήταν το κρησφύγετο όπου ο Χίτλερ έκρυβε τα ανεκτίμητα κλεμμένα έργα τέχνης, μέχρι που τα αποκάλυψαν οι πραγματικοί «Μνημείων άνδρες».

Ψηλά στις βαυαρικές Άλπεις, ένα λευκό κάστρο με πυργίσκους βρίσκεται σε ένα τοπίο με πράσινα λιβάδια και χιονισμένα βουνά, βγαλμένο κατ 'ευθείαν από εικονογράφηση παραμυθιού. Το τοπίο είναι τόσο ειδυλλιακό, που ενέπνευσε τον Γουόλτ Ντίσνεϊ για το κάστρο της Ωραίας Κοιμωμένης. Αλλά το περίφημο κάστρο Νοϊσβάνσταϊν, σχεδόν πάνω στα γερμανο- αυστριακά σύνορα, κάποτε φιλοξένησε κάτι πιο σκοτεινό από το παραμύθι που ενέπνευσε. Κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, οι Ναζί, με στόχο να συγκεντρώσουν μια παγκόσμιας κλάσης συλλογή έργων τέχνης, για το όνειρο του Χίτλερ να δημιουργήσει ένα «Führermuseum», έκρυψαν χιλιάδες πίνακες στο εσωτερικό του κάστρου. Όταν τελείωσε ο πόλεμος, έκλεισε και μία 12ετής περίοδος που σήμερα πλέον θεωρείται η μεγαλύτερη κλοπή έργων τέχνης στην ιστορία -με αριστουργήματα ανεκτίμητης αξίας, όπως έργα των Μιχαήλ Αγγέλου, Ντα Βίντσι και Βερμέερ- και οι προσπάθειες ανεύρεσής τους ανατέθηκαν σε μια συμμαχική μονάδα γνωστή ως «Άνδρες των Μνημείων».

Οι θεματοφύλακες των καλύτερων έργων τέχνης παγκοσμίως απαρτίζονταν από μια ομάδα 345 ανδρών και γυναικών από 13 χώρες. Πέρασαν το 1945 αναζητώντας πάνω από 1.000 θησαυρούς, που περιλαμβάνουν κατ 'εκτίμηση 5 εκατομμύρια έργα τέχνης και πολιτιστικά αντικείμενα που είχαν κλαπεί από πλούσιους Εβραίους, μουσεία, πανεπιστήμια και θρησκευτικούς οργανισμούς. Και για έξι χρόνια μετά και την παράδοση των Γερμανών, μια μικρότερη ομάδα 60 περίπου μελών της ομάδας συνέχισε να ερευνά την Ευρώπη σαν ντετέκτιβ τέχνης. Εβδομήντα χρόνια μετά την έναρξη της έρευνας, μια σκηνοθετημένη από τον Τζορτζ Κλούνεϊ ταινία με ένα λαμπερό καστ, καταγράφει την πολιτιστική αναγνώριση αυτής της ομάδας.

Όταν το Παρίσι απελευθερώθηκε, οι πραγματικοί Άνδρες των Μνημείων κατευθύνθηκαν προς το κάστρο Νοϊσβάνσταϊν της Γερμανίας από την γαλλίδα εργαζόμενη σε μουσείο Ροζ Βαλάν (την υποδύθηκε στην ταινία η Κέιτ Μπλάνσετ), η οποία, χωρίς να γνωρίζει ότι οι ναζί χρησιμοποιούσαν το μουσείο της Jeu de Paume ως αρχηγείο τους, μιλούσε Γερμανικά και είχε εντοπίσει τη μεταφορά της λεηλατημένης τέχνης. Εκεί, κατά τη διάρκεια έξι εβδομάδων, ανέκτησαν θριαμβευτικά περίπου 21.000 κλεμμένα είδη συλλεκτών. Το χάλκινο γλυπτό του Ροντέν «Οι αστοί του Καλαί» βρέθηκε στο δάσος τριγύρω, πεταμένο από τους Ναζί. Επίσης μέσα στο κάστρο ήταν 39 δερματόδετα άλμπουμ με φωτογραφίες που κατέγραφαν τα λεηλατημένα αντικείμενα. Αυτά τα βιβλία, μερικά από τα οποία είχαν δώσει στον Χίτλερ για τα γενέθλιά του, χρησιμοποιήθηκαν ως αποδεικτικά στοιχεία στις δίκες της Νυρεμβέργης. Αν και πολλά χάθηκαν στη συνέχεια, αποκαλύφθηκαν πρόσφατα από το Ίδρυμα των Ανδρών των Μνημείων για τη Διατήρηση της Τέχνης και δωρίθηκαν στα Εθνικά Αρχεία.

Το ρομανικού στιλ Νοϊσβάνσταϊν βρίσκεται στη βαυαρική ύπαιθρο, σε μια επιβλητική θέση. Χτίστηκε για τον «τρελό» βασιλιά Λουδοβίκο ΙΙ, ο οποίος ανακοίνωσε την κατασκευή του κάστρου σε επιστολή του προς τον έμπιστό του Ρίχαρντ Βάγκνερ. «Πρόθεσή μου είναι να αποκατασταθεί το παλιό κάστρο ερείπιο του Χουνσουανγκόου κοντά στο φαράγγι Pöllat, στο αυθεντικό στυλ των κάστρων των παλαιών γερμανών ιπποτών και πρέπει να σας εξομολογηθώ ότι ανυπομονώ πολύ να ζήσω εκεί μια μέρα», έγραψε το 1864. «Γνωρίζετε τον σεβαστό επισκέπτη που θα ήθελα να φιλοξενήσω εκεί. Η τοποθεσία είναι μία από τις πιο όμορφες, ιερές και απρόσιτες, άξιος ναός για τον θεϊκό φίλο που έφερε τη σωτηρία και την πραγματική ευλογία στον κόσμο».

Χρειάστηκαν πάνω από 20 χρόνια για να μετακομίσει ο Λουδοβίκος στο ατελείωτο ακόμα παλάτι. Ο βασιλιάς είχε μια προτίμηση στον Μεσαίωνα και διακόσμησε τους τοίχους του Νοϊσβάνσταϊν, ως φόρο τιμής, με μεσαιωνικές σκηνές που ήταν πηγή έμπνευσης για τις όπερες του Βάγκνερ. Ο Λουδοβίκος ήταν γνωστός ως εκκεντρικός και συνέχισε αυτή την εικόνα του, κλείνοντας τα παλάτια του στους επισκέπτες και αποχωρώντας στα βουνά, όπου προτιμούσε να κοιμάται την ημέρα και να εργάζεται τη νύχτα. Το Νοϊσβάνσταϊν, το οποίο χτίστηκε ως το ορεινό του θέρετρο, είχε χτιστεί με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, και είχε τουαλέτες, ηλεκτρικά κουδούνια για να καλούν τους υπηρέτες, ακόμα και τηλέφωνα.

Δύο χρόνια αφότου μετακόμισε στο νέο του κάστρο και έχοντας κλείσει 22 χρόνια ως βασιλιάς, ο Λουδοβίκος κρίθηκε παράφρων, καθαιρέθηκε και συνελήφθη στο κάστρο. Τρεις ημέρες αργότερα, τόσο ο ίδιος όσο και ο ψυχίατρος που τον είχε αξιολογήσει βρέθηκαν νεκροί στη λίμνη Στάρνμπεργκ, κάτι που χαρακτηρίστηκε αυτοκτονία. Το μυστήριο γύρω από τον θάνατό του παραμένει και σήμερα –οι ιστορικοί ζητούν επί μακρόν (με τελευταία φορά το 2007) από τους απογόνους του Λουδοβίκου, τον Οίκο των Βίτελσμπαχ, να επιτρέψουν την εκταφή του σώματός του για να εξεταστεί.
Σχεδόν δύο μήνες μετά το θάνατό του, το Νοϊσβάνσταϊν άνοιξε στο κοινό και σήμερα έχει γίνει ένας από τους πιο δημοφιλείς βασιλικούς προορισμούς στην Ευρώπη, προσελκύοντας πάνω από 1,4 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως. Είναι ιδιαίτερα τυχεροί οι τουρίστες που τραβούν φωτογραφίες από το παραμυθένιο κάστρο του Λουδοβίκου, απ' όπουοι Άνδρες των Μνημείων ανέκτησαν τους κλεμμένους θησαυρούς πριν υλοποιηθεί το τελικό σχέδιο των Ναζί: το καταρρέον Ράιχ ήθελε να καταστρέψει τις κρύπτες της ανεκτίμητης τέχνης, καθώς οι συμμαχικές δυνάμεις πλησίαζαν.

thedailybeast

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Torn avatar
    Torn 09/02/2014 18:10:18

    Όσο αφαιμαξε οικονομικά ο τρελος Λουδοβίκος (ανηψίος του Όθωνα) τους Βαυαρούς για να χτίσει τα κάστρα του (ο ίδιος έφτιαξε τέσσερα) τόσα και περισσότερα τους έφερε με τον τουρισμό που αυτά προσελκύουν.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.