#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
02/03/2010 13:06
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το Κυπριακό χωρίς στερεότυπα («Guilt»)



Μέχρι τώρα οι ταινίες που είχαν ως κέντρο το πρόβλημα της Κύπρου περιορίζονταν στην ανάδειξη του άδικου και συνάμα τραγικού, ενώ, νομίμως, στόχευαν στην πρόκληση ανθρωπιστικών και πολιτικών αντιδράσεων.

Η ταινία του Βασίλη Μαζωμένου, «Guilt», σημαντικής αισθητικής αξίας, διαφέρει. Σήμερα, τριάντα πέντε χρόνια μετά, απουσιάζει εκείνος ο ψυχικός συγκλονισμός, που πάνω του... χόρεψαν πολλοί. Τα υλικά του δημιουργού είναι τέτοιας υφής, ώστε, σε επίπεδο τέχνης τουλάχιστον, να ανατρέπεται το στερεότυπο που ταξινομεί το Κυπριακό στα θέματα που πια «δεν πουλάνε».

Ο φακός του στο πρώτο μέρος (1959) εστιάζει στην αγγλική κατοχή. Ο παραλογισμός που προκύπτει από τη σύγκρουση μιας υπερδύναμης με έναν ευάριθμο λαό αποδίδεται με μια καφκικής προελεύσεως έμπνευση. Με μια μηχανή ομολογίας και μαζί οδυνηρού σωματικού βασανισμού. Η μηχανή θεοποιείται και όσοι τη δια-χειρίζονται αποκτούν ακαταμάχητες εξουσιαστικές ικανότητες. Μέχρι που αμφισβητείται και αποσύρεται. Στη μηχανή βασανισμού των Κυπρίων «τρομοκρατών» αντανακλάται η καταρρέουσα, πάλαι ποτέ αγγλική αυτοκρατορία.

Στη δεύτερη θεματική περιοχή της ταινίας (1974), ο φακός επικεντρώνεται στην τουρκική εισβολή. Ο Μαζωμένος χρησιμοποιεί λιτή αφήγηση και μεταδίδει εσωτερικά ρίγη και κραδασμούς, αποφεύγοντας κάθε ακραία συγκινησιακή φόρτιση που θα μπορούσε να υπονομεύσει τον αναστοχασμό από την πλευρά του θεατή. Η αφήγηση αισθητοποιεί το δράμα εκείνων των ημερών, καθώς περιφέρεται στα στενά της παλιάς Λευκωσίας με τη συνέργεια μιας εκπληκτικής φωτογραφίας, που αφήνοντας τα πρόσωπα να τρέχουν βιαστικά, επιμένει στο υπόφως και τις σκιάσεις.

Στην τρίτη θεματική περιοχή (1996) προβάλλεται το μείζον θέμα της ενοχής. Το αισθητικό μεταβάλλεται σε καταγγελτικό. Η θαυμαστή ισορροπία με την οποία ο Μαζωμένος διαχειρίζεται τα πράγματα, επιβεβαιώνει την ποιητική του -παρ' ότι γνωρίζει πως καταθέτοντας τη γυμνή αλήθεια θα δυσαρεστήσει πολλούς. Καταπληκτική η καταγραφή του εκπεσμού του εμπόρου όπλων, όπου ο διάλογος με τον πρώην κρατούμενο λειτουργεί εξισωτικά μαζί και λυτρωτικά, ενώ αφήνει περιθώρια για να ερμηνευθεί η πτώση του ως έργο της Νέμεσης.

Στο τέλος, το πλάνο με το αιωρούμενο σώμα στο ικρίωμα κυριολεκτικά συγκλονίζει. Το αντικειμενικά απωθητικό, ως εικόνα, συναιρείται με σκηνοθετικά ευρηματικές αιχμές για τη συνενοχή που οφείλουν να αισθάνονται οι τρεις εγγυήτριες δυνάμεις της Κύπρου.

* Βγαίνει την Πέμπτη στις αίθουσες.

ΜΑΡΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ

Από Πέμπτη 4 Μαρτίου 2010 ώρες 18:00/ 20:15 / 22:30

«ΛΑΪΣ» (Ταινιοθήκη της Ελλάδος),

  Ιερά Οδός και Μ. Αλεξάνδρου, Γκάζι (πλησίον του Μετρό 'Κεραμεικός').

Σενάριο/ Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαζωμένος

Δ/νση Φωτογραφίας: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Μουσική: Γιώργος Ανδρέου

Ήχος: DNA LAB, Ντίνος Κίττου

Μοντάζ: Παναγιώτης Φωτίου

Σκηνικά: Άντης Παρτζίλης

Κοστούμια: Στέφανος Αθηαινίτης

Παίζουν: Νίκος Αρβανίτης, Κωνσταντίνος Σειραδάκης, Γιάννης Τσορτέκης, Άρτο Απαρτιάν, Εβελίνα Παπούλια, Κίμωνας Αποστολόπουλος, Στέλλα Φυρογένη, Σοφοκλής Κασκαούνιας, Ντίνος Λύρας, Μάριος Ιωάννου.

Οργάνωση παραγωγής: Film Blades

Παραγωγός: Ρούλα Νικολάου

Συμπαραγωγοί: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, ΕΡΤ Α.Ε., ΕΚΚ, Nova, TNT,

ΣΧΟΛΙΑ

  1. B.K.Σ. avatar
    B.K.Σ. 09/03/2010 20:47:16

    H ταινία εικαστικά είναι ένα διαμάντι και κινείται στα επίπεδα του εκλεπτυσμένου ευρωπαϊκού κινηματογράφου με μια γραφή που φέρνει το μέλλον. Ο σκηνοθέτης στήνει αριστοτεχνικά σκηνικά που γίνονται αλώνια για την μάχη του ήρωα με τις αρχές του. Μια μάχη που οδηγεί τελικά στο ικρίωμα το πνευματικό του τέκνο.
    Προσωπικά για μένα η ταινία μου τα έδωσε όλα με τον θρήνο της μάνας για τον Μιχάλη της που δεν θα ξανάβλεπε τα γαλανά του μάτια.
    Σ΄ ένα άγριο περιβάλλον πνευματικής τρομοκρατίας τα τελευταία είκοσι χρόνια στον τόπο μας είναι άθλος να βγαίνουν τέτοιες ταινίες.
    Ο Αρτό Απαρτιάν όπως σε κάθε ταινία που συμμετέχει καταλυτικός και εμβληματικός. Θυμάμαι το Αθώο Σώμα στην οποία συμμετείχε, μια ταινία εικαστικό ποίημα του Νίκου Κορνήλιου η οποία κατά τον ίδιο τρόπο δεν υποστηρίχθηκε από το κυρίαρχο φασιστικό κύκλωμα που κάνει κουμάντο στα κινηματογραφικά δρώμενα των ελληνικών παραγωγών.
    Η προβολή της στην Λαϊδα λογικά θα διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη και μακάρι να μπορούσε να προβληθεί περισσότερο μέσα από τα μπλογκ.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.