09/07/2009 14:52
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το Αόρατο Τσίρκο

Η Βικτόρια Τσάπλιν, το τρίτο παιδί από τα έντεκα του Τσάρλι Τσάπλιν και ο σύντροφός της ηθοποιός Ζαν Μπατίστ Τιερέ δημιούργησαν το 1971 ένα Μετά-Τσίρκο. Ένα ζωντανό θέαμα μάγων-κλόουν-σαλτιμπάγκων και ακροβατών. Ένα περιοδεύοντα παγκοσμίως θίασο ντουέτο ,το γνωστό srectacl vivant '' Le Cirque Bonjour'' που με το πέρασμα του χρόνου και με την γέννηση και των δυο τέκνων τους Ορέλια και Τζέιμς που συμμετέχουν ενεργά εξελίχθηκε στο κουαρτέτο ''Cirque Invisible''.

 -To Αόρατο Τσίρκο το είδαμε στην Πειραιώς 260 στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.

 -Ήταν ένα θέαμα που κάτω από τον μανδύα της αμεσότητας ,της χαράς και της διασκέδασης κρυβόταν ένας εφ΄ όρου ζωής αγώνας των συντελεστών να τελειοποιήσουν τους ρόλους και τους εαυτούς τους μέσα σε αυτούς. Ρόλοι βγαλμένοι από την πανάρχαια παράδοση των περιπλανώμενων μπουλουκιών.

 Το Τσίρκο ήταν απλά η αφορμή για να χτιστούν πολύχρωμα πολλαπλές εικόνες και τύποι θαυματοποιών που δεν εναλλάσσονται μεταξύ τους αλλά ενυπάρχουν στα σώματα των multi -performers .

 Η χορεύτρια είναι και σχοινοβάτης και κατασκευάστρια κοστουμιών και μίμος .Ο ζογκλέρ είναι και κλόουν και θαυματοποιός και πονηρούτσικος θεατρίνος. Το ποδήλατο είναι και ελικόπτερο και πλοίο και άλογο και άνθρωπος. Η βεντάλια είναι και φόρεμα και μάσκα αλλά και σύνθημα. Κι όλα αυτά με μια μαγική κίνηση γίνονται κάτι άλλο και κάτι άλλο και κάτι άλλο.

 Κι όταν ο ηθοποιός-κλόουν διαισθάνεται το σημείο όπου η μεταμόρφωση και η διασκέδαση πλησιάζει στα όρια ίσως της ''εξαπάτησης '', τότε αποκαλύπτει το μυστικό κλείνοντας το μάτι στο θεατή σαν να του λέει:'''είμαστε μαζί, κοίτα τι έμαθα να κάνω για σένα''....Κι εκεί είναι που αυτό το θέαμα είναι τόσο ξεχωριστό. Δεν'' αποδομεί'' - να χρησιμοποιήσω λέξη μοδάτη μπας και προλάβω την κατηγοριοποίηση - την παράδοση των τσιρκολάνων και των κωμικών,την συνθέτει και την εξελίσσει με τέτοιο τρόπο ώστε να δύναται να απευθυνθεί στον σημερινό θεατή που διαθέτει την ταχύτητα και την αντίληψη του καταναλωτή των ψηφιακών ψηφιδωτών εικόνας.

 Όπως η κίνηση κι ο ρυθμός του κλόουν, η υποκριτική δεινότητα του θεατρίνου ,η αμεσότητα του καμπαρέ και του μιούζικ χολ χρησίμευσαν στον Σαρλώ να χτίσει τον κινηματογραφικό ιδιοφυή τύπο του ,έτσι και στο Αόρατο Τσίρκο η κλοοουνερί, τα ακροβατικά και η παράδοση των περιπλανώμενων θιάσων χτίζουν ένα ζωντανό θέαμα τσίρκου της εποχής του διαδικτύου.

 Τότε το ζητούμενο ήταν η κίνηση -εναλλαγή του ανθρώπινου σώματος σε συνδυασμό με το υποτυπώδες ,πρωτόλειο σενάριο , τώρα ζητούμενο είναι η κίνηση,εναλλαγή της εικόνας σε συνδυασμό με την υποτυπώδη ,πρωτόλεια επικοινωνία. Τον Σαρλώ διαδέχθηκε ο ομιλών κινηματογράφος και τα αριστουργήματα της έβδομης τέχνης αλλά και η τηλεόραση .

 Το αόρατο τσίρκο είναι άραγε προάγγελος των διαδραστικών ζωντανών θεαμάτων τρισδιάστατης εικόνας;

-Ευτυχώς η ράτσα των ηθοποιών, θεατρίνων, τσιρκολάνων , μπουλουκτζίδων, κλόουν η όπως αλλιώς λέγονται είναι μια πανάρχαια αιωνίως διαιωνιζόμενη οικογένεια που ελέγχει το παρελθόν το παρόν και το μέλλον των Tεχνών όπου πρωταγωνιστεί το ανθρώπινο σώμα, έστω και ως ρεπλίκα...

 http://lex-eikon.blogspot.com/

  LE CIRQUE INVISIBLE

-Conceived &Performed by

Victoria Chaplin & Jean-Baptiste Thierree

-Lighting Nasser Hammadi

-Sound Cristian Leemans

-Costume supervisor Veronique Lambert Grand, Roxanne Grallien

Stage manager Georges Garcia

Production Theatre du Rand Point

/pfoto''stage,Victoria Chaplin & Charlie Chaplin & the Child & Jean Baptist Thierree ...'' photoshop by Titina Chalmatzi/klik on icon/

ΣΧΟΛΙΑ

  1. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 09/07/2009 19:15:17

    τι ειρωνεία, οι κλόουν, οι επαγγελματίες θεατρίνοι, όταν διαισθάνονται ότι πλησιάζουν το σημείο της "εξαπάτησης" να πετούν τη μάσκα και να αποκαλύπτονται, έχοντας επίγνωση για το όριο που δεν πρέπει να διαβούν,
    ενώ οι πολιτικοί θεατρίνοι να διαβαίνουν συνεχόμενα και ανενδοίαστα το σύνορο της εξαπάτησης και να συνεχίζουν ακάθεκτοι να υποδύονται ότι "δεν γνωρίζουν τίποτα για το φόνο"
    στα πολιτικά φυράματα πρέπει να πέφτει απαγορευτικό για την παρακολούθηση των καλλιτεχνικών δρώμενων, γιατί είναι ολοφάνερο ότι δεν αντιλαμβάνονται ούτε το ελάχιστο ψήγμα από τα νοήματα τα οποία τους απευθύνονται,
    αν οι πρώτες κερκίδες μπορούσαν να αποκτήσουν υπόσταση και κίνηση θα έτρωγαν κλωτσιά,
    μήπως να τους αντικαταστήσουμε με τους γνήσιους κλόουν;

    • occultist avatar
      occultist @ αλλενάκι 09/07/2009 20:49:40

      Σωστόοοοοοοος.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.