Σκάρλετ Τζοχάνσον: μια σταρ χαμένη στην πολιτική
03/02/2014 11:30
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Σκάρλετ Τζοχάνσον: μια σταρ χαμένη στην πολιτική

Μια διαφήμιση αναψυκτικού έκανε την πρωτοκλασάτη σταρ να «χαθεί στη μετάφραση», σχολιάζουν οι Peter Aspden and John Reed...

Σε μια σκηνή από την ταινία της Σοφία Κόπολα «Χαμένοι στη μετάφραση» (2003), η Σάρλοτ, ο χαρακτήρας που υποδύεται η 17χρονη τότε Σκάρλετ Τζοχάνσον, βρίσκεται δίπλα στον κουρασμένο, μεσήλικα ηθοποιό Μπομπ Χάρις (Μπιλ Μάρεϊ) σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου του Τόκιο, ενώ παραδέρνουν σε μια ληθαργική παραζάλη μεταξύ τζετ λαγκ και υπαρξιακής ανησυχίας. «Κόλλησα» λέει αυτή στον καινούριο της φίλο, από τη νέα της ζωή ως ενήλικη. «Θα γίνει πιο εύκολο;»

Λοιπόν, ναι και όχι. Από εκείνη τη βραβευμένη με Bafta ερμηνεία, η άνοδος της Τζοχάνσον στο Χόλιγουντ ως πρωτοκλασάτη ηθοποιός υπήρξε ομαλή και άκρως προσοδοφόρα. Απέδειξε ότι είναι έξυπνη και ευέλικτη ηθοποιός, άνετη σε μικρούς ρόλους - κλειδί σε ταινίες του Γούντι Άλεν αλλά και σε υπερπαραγωγές με σούπερ ήρωες. Η σαγηνευτική παρουσία της στην οθόνη οδήγησε σε ονειρεμένα συμβόλαια: Calvin Klein, Moet & Chandon, Dolce & Gabbana, Louis Vuitton. Καμία εταιρεία, όπως φαίνεται, δεν μπορεί να αντισταθεί στη γοητεία της Τζοχάνσον, ένα ισχυρό μίγμα του κοριτσιού της διπλανής πόρτας και μιας ηδονικής ξελογιάστρας.

Αλλά όταν αποφάσισε να ενώσει τις δυνάμεις της με την SodaStream ως πρεσβευτής της ισραηλινής εταιρείας ανθρακούχων ποτών, η 29χρονη σταρ βρέθηκε μάλλον σε βαλτώδη νερά και όχι σε… αφρώδη. Όταν μια διαφήμιση της μάρκας που θα έβγαινε στην πρεμιέρα του Super Bowl κυκλοφόρησε online, βρέθηκε αντιμέτωπη με πολλαπλά μέτωπα. Κατ’ αρχήν, οι απανταχού λάτρεις της γραμματικής προσβλήθηκαν από το σλόγκαν «less sugar, less bottles» (λιγότερη ζάχαρη, λιγότερα μπουκάλια). Μετά το Fox απέσυρε τη γραμμή «Sorry Coke και Pepsi» από τη διαφήμιση, από φόβο μήπως προσβάλλει τους δύο ισχυρούς εταιρικούς υποστηρικτές.

Ωστόσο αυτές οι αψιμαχίες αποδείχθηκαν απειροελάχιστες μπροστά στην προσοχή που προκάλεσε η διαφήμιση στους ακτιβιστές του κινήματος Boycott, Divestment and Sanctions (BDS), μια ευρεία συμμαχία ακτιβιστών που έχει ταχθεί στην απομόνωση της ισραηλινής οικονομίας, μέχρι να αποσυρθεί από τα παλαιστινιακά εδάφη που κατέλαβε το 1967. Όποια και αν είναι τα υποτιθέμενα περιβαλλοντικά οφέλη της SodaStream, η εταιρεία παρασκευάζει κάποιες από τις σόδες της, τους κυλίνδρους CO2 και τα μπουκάλια εμφιάλωσης σε ένα εργοστάσιο στο Mishor Adumim, μια βιομηχανική ζώνη κοντά στην Ιερουσαλήμ, σε έναν από εποικισμούς του Ισραήλ, που θεωρούνται σε διεθνές επίπεδο – ακόμη και από τον στενό σύμμαχο του Ισραήλ, τις ΗΠΑ- παράνομοι.

Το BDS επικεντρώθηκε στη σχέση της Τζοχάνσον με την Oxfam, της οποίας είχε γίνει παγκόσμιος πρεσβευτής από το 2005, και άρχισε να ασκεί πίεση στην φιλανθρωπική οργάνωση να της αφαιρέσει αυτό το ρόλο. Μετά από μία αιχμηρή ανταλλαγή δηλώσεων μεταξύ Oxfam και Τζοχάνσον, η ηθοποιός είπε ότι θα παραμείνει εκπρόσωπος της SodaStream αλλά θα παραιτούνταν από την Oxfam. Εκπρόσωπός της δήλωσε ότι αποχωρεί από την Oxfam λόγω «θεμελιωδών διαφορών όσον αφορά τις απόψεις του κινήματος για το μποϊκοτάζ, την απελευθέρωση και τις κυρώσεις». Η φιλανθρωπική οργάνωση κυκλοφόρησε μια ανακουφιστική ανακοίνωση, λέγοντας ότι η σχέση της ήταν «ασυμβίβαστη με το ρόλο της ως παγκόσμια πρέσβειρα της Oxfam».

Γεννημένη από Δανό πατέρα και μια μητέρα που εργαζόταν ως παραγωγός, η Τζοχάνσον μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη, όπου παρακολούθησε το Professional Children’s School στο Μανχάταν, κάνοντας το ντεμπούτο της στην οθόνη σε ηλικία εννέα ετών, στην κωμωδία του 1994 ««Ζητούνται Γονείς». Έκανε ένα κάμεο στο «Μόνος στο σπίτι 3» και μια ερμηνεία που διακρίθηκε στον «Γητευτή των αλόγων» του Ρόμπερτ Ρέντφορντ το 1998.

Δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την γεωπολιτική. Όταν εμφανίστηκε στην εκπομπή του Ντέιβιντ Λέτερμαν τον Ιανουάριο, μέχρι που προσβλήθηκε όταν ο οικοδεσπότης της έκανε ένα αστείο για ένα πάρτι της κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης επίσκεψης στην «κομμουνιστική» Σανγκάη. «Υποτίθεται ότι δεν πρέπει να την αποκαλείς έτσι» αποκρίθηκε και του απέκλεισε άλλη ερώτηση, με μια ήπια εμφάνιση πανικού στο πρόσωπό της: «Δεν θέλω να συμμετέχω σε αυτή τη συζήτηση!»

Ήξερε που μπλέκει η Τζοχάνσον; Μέχρι στιγμής, οι δηλώσεις της είναι μετριοπαθείς και γεμάτες αυτοπεποίθηση, υμνώντας τη δέσμευση της SodaStream στην «οικοδόμηση μιας γέφυρας ειρήνης μεταξύ του Ισραήλ και της Παλαιστίνης». Η οικογένεια της μητέρας της έχει ρίζες σε Εβραίους Ασκενάζι. Παρόλα αυτά, μπορεί να αγνοεί τις δυνητικά εμπρηστικές συνέπειες των πράξεών της.

Οι σταρ του Χόλιγουντ σήμερα δέχονται συμβουλές και καθοδήγηση από μια φάλαγγα συμβούλων δημοσίων σχέσεων. Οι απόψεις τους για επίμαχα θέματα ωραιοποιούνται όπως και οι φυσικές ατέλειές τους. Αλλά αυτή είναι η εποχή των social media, στην οποία οι φήμες μπορούν να διαγραφούν μέσα σε λίγα λεπτά. Το λόμπι ενάντια στην Τζοχάνσον όρμησε χαιρέκακα σε μια γραμμή από τη διαφήμιση της SodaStream: «Μακάρι να μπορούσα να διαδώσω αυτό το μήνυμα», λέει η ηθοποιός με μια βραχνάδα και εμπλουτίζει δεόντως την επιθυμία της με μια πληθώρα ωραίων εικόνων και online σλόγκαν («Ελευθερώστε τις φυσαλίδες, όχι τους Παλαιστίνιους!»).

Ίσως η μεγαλύτερη απογοήτευση για τους θαυμαστές του ταλέντου της Τζοχάνσον να είναι η απόλυτη κοινοτοπία της διαφήμισης. Η άκαμπτη και στερεότυπη ερμηνεία της θυμίζει παραδόξως αυτή το ρόλο του Μπιλ Μάρεϊ στην σημαντική ταινία της πριν από 11 χρόνια. Η κουλ, «ανεξάρτητη» ομορφιά της εποχής έχει γίνει απογοητευτικά εταιρική. Κάτι φαίνεται να χάθηκε στη μετάφραση.

Όσο για το αντι- ισραηλινό λόμπι, ανακαλύπτει με ευχάριστη έκπληξη ότι λίγο πασπάλισμα με αστερόσκονη μπορεί να δώσει άμεση πρόσβαση παγκοσμίως σε μια μακρόχρονη και περίπλοκη εκστρατεία. Η φασαρία ήρθε σε μια κρίσιμη στιγμή για το Ισραήλ, το οποίο έχει αφοσιωθεί στον τελευταίο γύρο των ειρηνευτικών συνομιλιών με τους Παλαιστινίους για τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου κράτους. Το μέλλον των οικισμών διαπραγματεύεται και απειλεί τη σταθερότητα της δεξιάς και κεντρώας συμμαχίας του Μπέντζαμιν Νετανιάχου. Τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου του Νετανιάχου, με επικεφαλής τον υπουργό Οικονομικών Γιαΐρ Λαπίντ, έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι το Ισραήλ θα μπορούσε να υποστεί ένα ευρύτερο οικονομικό μποϋκοτάζ εάν οι ειρηνευτικές συνομιλίες αποτύχουν.

Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι τέτοια δυσοίωνα ζητήματα θα πρέπει ξαφνικά να γίνουν το επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής χάρη σε μια λαμπερή ξανθιά που προωθεί ένα ανθρακούχο αναψυκτικό. Αλλά είναι ένας πολυεπίπεδος κόσμος. Οι άπληστες διασημότητες θα πρέπει να σκεφτούν πολύ σοβαρά ότι το εμπορικό σήμα του «πρεσβευτή» μπορεί να αποδειχθεί μια πολύ πιο περίπλοκη δουλειά από ό,τι φαντάζονται.

ft

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια στο άρθρο! Γράψτε το πρώτο σχόλιο!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.