01/02/2012 22:48
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πώς να οδηγείτε στο χιόνι με ασφάλεια...

(και λίγες συμβουλές για γρήγορους)



Ο μεγαλύτερος εχθρός όταν οδηγείς  σε χιονισμένο ή παγωμένο οδόστρωμα είναι  η υποστροφή. Η συνέπεια είναι να «χάσεις την μούρη» του αυτοκινήτου και να βγεις έκτος δρόμου.

Το λάθη που κάνουν οι περισσότεροι  είναι τρία. Την στιγμή που θα υποστρέψει το αυτοκίνητο είτε θα στρίψουν βίαια το τιμόνι, είτε  θα πατήσουν ή θα αφήσουν άγαρμπα το γκάζι.

Και στις τρεις περιπτώσεις το αυτοκίνητο θα ντεραπάρει.

Ωστόσο, αν είστε τυχεροί το αυτοκίνητό σας θα υποστεί μόνο ορισμένες γρατζουνιές. Αν είστε άτυχοι όμως και βρεθείτε αντιμέτωποι με ένα εμπόδιο π.χ. ένα δέντρο, τότε έχετε πρόβλημα.

Τι κάνουμε λοιπόν για να αποφύγουμε την δυσάρεστη συνάντηση με το δέντρο;

Το μυστικό το κρατάνε  επτασφράγιστο εδώ και αρκετές δεκαετίες οι «Ιπτάμενοι Φινλανδοί », το οποίο έχει αποκαλυφθεί μόνο σε λίγους.

Το μυστικό λέγεται  «φρενάρισμα με το αριστερό» (left foot braking).

Είμαι σίγουρος ότι το έχετε ξανακούσει ή διαβάσει, από διάφορους Έλληνες ειδήμονες του ειδικού τύπου, οι οποίοι επειδή τους πήγε βόλτα ο Loeb ή ο Latvala νομίζουν ότι έμαθαν την τέχνη του left foot braking.

Καταρχήν, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το left foot braking δεν εφαρμόζεται αποκλειστικά στην αγωνιστική οδήγηση, όπως υποστηρίζουν αρκετοί εκ των ειδημόνων.

Επί της ουσίας είναι μια τεχνική που μειώνει τις πιθανότητες ντεραπαρίσματος, ιδιαίτερα σε γλιστερά οδοστρώματα.

Εφαρμογή του left foot braking σε συμβατικό αυτοκίνητο

Το πιο δύσκολο κομμάτι της εφαρμογής του φρεναρίσματος με το αριστερό πόδι, είναι ο έλεγχος της δύναμης που χρησιμοποιούμε όταν πατάμε το πεντάλ του φρένου.

Επειδή το πόδι είναι συνηθισμένο να πατάει με δύναμη το πεντάλ του συμπλέκτη, αν επιχειρήσουμε να πατήσουμε το πεντάλ του φρένου με την ίδια δύναμη το πιθανότερο είναι να ακινητοποιηθεί απότομα το αυτοκίνητο.

Η λύση είναι απλή. Ακουμπάμε το τακούνι στο πάτωμα και αυτομάτως μειώνεται  η δύναμη που ασκείται με το αριστερό πόδι και γίνεται ανάλογη με αυτή που ασκείται με  το δεξί πόδι όταν πατάμε  το γκάζι. Δηλαδή μηδαμινή.

(Δείτε πρώτα στο βίντεο τα πόδια του Colin McRay)

Μετά τα πράγματα γίνονται πιο απλά.

Για να μην υποστρέψει το αυτοκίνητο, όταν βρισκόμαστε στην είσοδο της στροφής κρατάμε σταθερό γκάζι και ταυτόχρονα φρενάρουμε με το αριστερό, ενώ την ίδια στιγμή στρίβουμε απαλά το τιμόνι.

Η ουσία είναι να κρατάμε το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου μέσα στην στροφή. Έτσι, το αυτοκίνητο θα κρατήσει σταθερή πορεία και θα βγούμε από την στροφή ασφαλείς.

Η συγκεκριμένη τεχνική εφαρμόζεται ανάλογα σε όλους τους διαφορετικούς τύπους κίνησης των αυτοκινήτων (μπροστά, πίσω, 4Χ4).

Επισημαίνεται, ότι η ταχύτητα του οχήματος θα πρέπει να διατηρείται χαμηλή, διότι οι πλειοψηφία των ερασιτεχνών οδηγών δεν θα μπορέσουν να ελέγξουν το αυτοκίνητο στις υψηλές ταχύτητες.

Επίσης, υπάρχει περίπτωση να χάσουμε τον έλεγχο του αυτοκινήτου όταν κινιόμαστε ακόμα και στην ευθεία.

Και σε αυτή την περίπτωση η λύση είναι απλή. Την στιγμή που θα γλιστρήσει το όχημα, κρατάμε σταθερό το γκάζι και πατάμε αμέσως απαλά το φρένο με το αριστερό πόδι.  Τότε, το αυτοκίνητο θα επιστρέψει σε ομαλή πορεία.

Σημειώνεται, ότι το left foot braking εκτός από χιονισμένα ή γλιστερά οδοστρώματα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε δρόμους με λάσπη ή χώμα.

Το φρενάρισμα με το αριστερό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και στην στεγνή άσφαλτο για να αποφευχθεί ένα ατύχημα, καθώς ο χρόνος αντίδρασης είναι ορισμένα δέκατα πιο γρήγορος. Και ορισμένα δέκατα είναι αρκετά για να γλιτώσεις ένα ατύχημα.

Σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα είναι ακόμα πιο απλά. Όταν χρειαστεί να φρενάρουμε για να αποφύγουμε ένα εμπόδιο, αντί να σηκώσουμε το δεξί πόδι για να φρενάρουμε, φρενάρουμε κατευθείαν με το αριστερό.

ΔΟΚΙΜΑΣΤΕ ΤΟ ΠΡΩΤΑ ΣΕ ΕΝΑ ΧΩΡΑΦΙ

 Εφαρμογή του left foot braking σε αγωνιστικό αυτοκίνητο



Εδώ η κατάσταση γίνεται πιο συνθέτη καθώς ο τρόπος που χρησιμοποιείται το   left foot braking αλλάζει ανάλογα με την κίνηση του αυτοκινήτου.

Υπάρχει ακόμα άλλη μια παράμετρος η οποία λέγεται ταχύτητα.

Πως θα έχουμε δηλαδή μεγαλύτερη ταχύτητα εξόδου από την στροφή για να νικήσουμε το χρονόμετρο και να κερδίσουμε τον αγώνα.

Για να νικήσουμε το χρονόμετρο το κόλπο είναι να μην κάνουμε παραπάνω χιλιόμετρα από αυτά που καθορίζονται σε μία συγκεκριμένη ειδική διαδρομή. Δηλαδή να μην κάνουμε άσκοπες “πάντες”.

Μπορεί να φαίνεται εντυπωσιακό όταν ένα αγωνιστικό “βγαίνει διπλωμένο” από μια στροφή, όμως είναι χάσιμο χρόνου.

Η ουσία της αγωνιστικής οδήγησης είναι όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται στην έξοδο της στροφής οι τροχοί να κοιτάνε ευθεία. Κάτι που μας επιτρέπει να έχουμε μεγαλύτερη ταχύτητα εξόδου από την στροφή.

Πως γίνεται αυτό;

Μέσω της πλαγιολίσθησης του αυτοκινήτου πριν την στροφή χρησιμοποιώντας το left foot braking.

Αυτοκίνητα με την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς

Τέσσερα μετρά μετά από την στιγμή που το μυαλό δώσει την εντολή να στρίψουμε, πατάμε με δύναμη το φρένο με το αριστερό και μειώνουμε ελάχιστα το γκάζι. Μέσα στην στροφή πατάμε ταυτόχρονα γκάζι και φρένο.

Αυτοκίνητα με την κίνηση στους πίσω τροχούς

Ανάλογη τεχνική, μόνο που μέσα στην στροφή πατάμε τέρμα το γκάζι.

Αυτοκίνητα με την κίνηση στους τέσσερις τροχούς

Τέσσερα μετρά μετά από την στιγμή που το μυαλό δώσει την εντολή να στρίψουμε, αφήνουμε το γκάζι εντελώς και πατάμε με δύναμη το φρένο με το αριστερό. Όταν «γυρίσει» το αυτοκίνητο πατάμε σταδιακά το γκάζι μέχρι να τερματίσει.

 Τις παραπάνω τεχνικές οι Φιλανδοί τις ονομάζουν “Trail Braking” και εφαρμόζονται στις μέτριες και ανοιχτές στροφές.

 To Scandinavian flick

Το Scandinavian flick  εφαρμόζεται περισσότερο στις κλειστές στροφές.

Βέβαια, υπάρχουν περιπτώσεις που εφαρμόζεται  σε μέτριες  και ανοιχτές αν το οδόστρωμα είναι ιδιαίτερα γλιστερό. Διαφορετικά είναι χάσιμο χρόνου.

Ας υποθέσουμε ότι έχουμε να στρίψουμε μια δεξιά στροφή 90  μοιρών.

Τέσσερα μετρά μετά από την στιγμή που το μυαλό δώσει την εντολή να στρίψουμε, στρέφουμε το τιμόνι ελάχιστα προς τα δεξιά. Μετά το στρέφουμε  προς τα αριστερά πατώντας δυνατά το φρένο με το αριστερό πόδι ενώ έχουμε αφήσει εντελώς το γκάζι. Μετά στρέφουμε το τιμόνι προς τα δέξια χωρίς να πατάμε γκάζι μέχρι να τοποθετηθεί το αυτοκίνητο στη είσοδο της στροφής.

Επισημαίνεται, ότι ακολουθείται η ίδια τεχνική για όλους τους τύπους κίνησης. Μέσα στην στροφή οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται για κάθε διαφορετική κίνηση, είναι ανάλογες με αυτές του  “Trail Braking”.

Παράλληλα, το left foot braking  χρησιμοποιείται και σε άλλες δύο σημαντικές περιπτώσεις.

Αν το αυτοκίνητο υποστρέψει μέσα στην στροφή, τότε κρατάμε σταθερό το γκάζι και πατάμε το φρένο με το αριστερό πόδι σταδιακά μέχρι να εξουδετερωθεί η υποστροφή.

Η δεύτερη έχει να κάνει με τα άλματα (jumps). Υπάρχουν περιπτώσεις που όταν το αυτοκίνητο πατήσει στον δρόμο μετά από  ένα  jump να χάσει την πρόσφυσή του με συνέπεια να πάρει μία ξέφρενη πορεία γλιστρώντας δεξιά και αριστερά. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε πάλι κρατάμε σταθερό το γκάζι και  ταυτόχρονα πατάμε το φρένο με το αριστερό μέχρι να ξαναμπεί το αυτοκίνητο σε ομαλή πορεία.

Οι παραπάνω τεχνικές ισχύουν  για κάθε οδόστρωμα.

Πάνος Ζ

Υ.Γ. Συνιστώ στον Strange να αρκεστεί στην εφαρμογή  του left foot braking μόνο για συμβατικό αυτοκίνητο

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 01/02/2012 23:06:56

    Καλόόό.....
    Γειάσου Πάνο τσίφτη.
    Χρήσιμες συμβουλές, δεν λέω.
    Ως ραλίστας έχεις σημαντικό λόγο (βέβαια αν σε αρχίσει στις κόντρες ο Τοπγκαν Ζ θα προσκυνήσεις).
    Αλλά, ως ιδιαίτερα έμπειρος στην οδήγηση στα χιόνια, ένα έχω να πω: Το αριστερό πόδι να είναι έτοιμο να βγει από την πόρτα για να την κάνει ο νεοέλλην οδηγός, όταν αρχίσει το ντελαπάρισμα.
    Κατά τα άλλα, αν θέλει κάποιος να δει μαγκιά οδήγηση στα χιόνια ας δει αυτό, και μετά τα ξαναλέμε:
    h--p://www.youtube.com/watch?v=_Zmu3ZbCg4c
    ΥΓ- Έζησα χρόνια σε μέρος όπου όταν παρκάρεις το αυτοκίνητο, το συνδέεις και με δυο πρίζες στο ρεύμα, για να μην ανοίξει ως τριαντάφυλλο ο κινητήρας και η μπαταρία από τα ... μπιλοζίρια. Άρα δεν μασάω από νιφάδες.
    Φτυάρισα χιόνι εγώ που με βλέπεις......

    • TopGunZ avatar
      TopGunZ @ Strange Attractor 02/02/2012 08:19:27

      E, όχι, σε καμία περίπτωση τα δικά μου τσαλιμάκια δε μπορούν να συγκριθούν με ανθρώπου που έχει πάρει μέρος σε αγώνες. Στην καλύτερη είμαι ένα κλικ πιο πάνω από το μέσο οδηγό του Σαββατοκύριακου.

  2. Vass avatar
    Vass 01/02/2012 23:31:10

    Εύγε Πάνε.
    Μόλις ρεφάρει ο τσιφ από το Αντινέα θα επενδύσει ξανά σε EVO προς τέρψη των φίλων.

    • factorx avatar
      factorx @ Vass 02/02/2012 15:12:31

      Δεν ρεφάρω με τίποτα. Αλλά ένα Ακρόπολις θα το κάνουμε, που θα πάει

      • ΑΡΚΑΣ avatar
        ΑΡΚΑΣ @ factorx 02/02/2012 19:06:01

        +1000

  3. fantomas avatar
    fantomas 02/02/2012 00:06:00

    Εφαρμογή του left foot braking σε συμβατικό αυτοκίνητο.

    ΚΑΛΟΟΟΟΟ!!!

  4. Θοδωρής avatar
    Θοδωρής 02/02/2012 02:23:54

    Δεν γίνεται πάντα σε συμβατικό αυτοκίνητο.
    Στα σύγχρονα VW πχ άμα πατήσεις το φρένο διακόπτεται η παροχή καυσίμου και όσο να πατήσεις το γκαζι πάπαλα...

    • factorx avatar
      factorx @ Θοδωρής 02/02/2012 03:27:22

      Τα ηλεκτρονικά θα είναι η καταστροφή της οδήγησης.

      • TopGunZ avatar
        TopGunZ @ factorx 02/02/2012 08:22:07

        Άνοιξες τώρα μεγάλη κουβέντα και να σου πω την αλήθεια εγώ ήμουν πάντα υπέρμαχος των ηλεκτρονικών σε οτιδήποτε πέραν της καθαρά αγωνιστικής οδήγησης (κι εκεί όχι εντελώς εκτός). Μην ξεχνάς ότι και το Super-AYC θεωρείται mechatronic.

      • Vass avatar
        Vass @ factorx 02/02/2012 16:31:08

        Να ήξερες πόση συμπυκνωμένη κουταμάρα σώζουν τους παπάρες που πάνε μαλιοκούβαρα στον Καρέα χωρίς ορατότητα. Έχω δει κάτι στριφτερούς να σταυροκοπιώνται μόλις βρουν το κομβόι σταματημένο μετά τη στροφή...

  5. Flat avatar
    Flat 02/02/2012 09:27:15

    καλές οι συμβουλές αλλά που είναι το χιόνι; μάλλον για τρομολαγνεία των καναλιών πρόκειται.

  6. oddlabs avatar
    oddlabs 02/02/2012 12:16:39

    πάντως ένα συμβατικό αυτοκίνητο, μετά από 4-5 καλούς γύρους στα Μέγαρα, με left foot braking και ενθουσιασμό, βάζει τα κλάματα...

  7. Θοδωρής avatar
    Θοδωρής 02/02/2012 12:42:52

    Ε, δεν χρειάζεται και πολύ ενθουσιασμό, άσε που τα περισσότερα αυτοκίνητα μετά 4-5 καλούς γύρους στα Μεγαρα και χωρίς lfb βάζουν τα κλάματα.

    • factorx avatar
      factorx @ Θοδωρής 02/02/2012 15:18:43

      Μέγαρα; Πφφφ ...Για ξενέρωτους. Καρούτες, η μεγάλη κατηφόρα πριν το Δασαρχείο και μετά "φρένο και αριστερή τρίτης προσεκτικά". Να κατεβαίνεις με τερματισμένη τετάρτη, να έχει βρέξει και να γλιστράει του κερατά, δεξιά γκρεμός και το ...χάος, να διαβάζεις την ειδική και να λες από μέσα σου: "να πα να γ.... δεν του λέω να πατήσει φρένο. Θα διαβάσω τρίτη πατημένη". Και περάσαμε

      • Vass avatar
        Vass @ factorx 02/02/2012 16:28:43

        Ναι, αλλά ο οδηγός έχει ξαναπεράσει από εκεί και θυμάται... Στροφή με τρίτη πατημένη, δύσκολα. Άμα φύγεις στα γκρέμια μέχρι που αλλάζεις νομό.

        • factorx avatar
          factorx @ Vass 02/02/2012 16:35:46

          !!!

          • Πάνος Ζ. avatar
            Πάνος Ζ. @ factorx 02/02/2012 16:38:54

            Δεν θυμάται (ου γαρ έρχεται μόνο).
            Κατεβαίνεις με πέμπτη και στην διασταύρωση του δασαρχείου είναι "αριστερή τρίτη κρατημένη, μείνε έξω"

      • ΑΡΚΑΣ avatar
        ΑΡΚΑΣ @ factorx 02/02/2012 19:08:59

        Βωξίτες. καρνεζέϊκα, Αγ. Σωτήρα, κ.λ.π., τί μου θυμίζετε...

  8. Θοδωρής avatar
    Θοδωρής 02/02/2012 17:19:22

    Οι Καρούτες στο Ακρόπολις 2012 έγιναν ανηφορικές λόγω της μεγάλης ταχύτητας που αναπτύσετε στην κατηφορική έκδοση, γι αυτό κόφτε λίγο γκάζι γιατί θα έχετε την στιγμή σας.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.