#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
01/10/2012 17:20
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πέθανε ο Ερικ Χόμπσμπαουμ



Ήταν, κατά γενική ομολογία, ο πλέον δημοφιλής, αξιοσέβαστος και με την μεγαλύτερη επιρροή ιστορικός της Βρετανίας. Ο Έρικ Χόμπσμπαουμ πέθανε σε ηλικία 95 ετών, σε νοσοκομείο του Λονδίνου όπου νοσηλευόταν.

Έγραψε πάνω από 20 βιβλία, με γνωστότερη την τετράτομη ιστορία του για τον 19ο και τον 20ο αιώνα, στην οποία καταγράφει την περίοδο από την Γαλλική Επανάσταση μέχρι την πτώση της ΕΣΣΔ. Ο συνάδελφός του, ιστορικός, Νάιαλ Φέργκιουσον, έχει χαρακτηρίσει το τετράτομο πόνημα, («Η εποχή των επαναστάσεων», «Η εποχή του κεφαλαίου», «Η εποχή των Αυτοκρατοριών», «Η εποχή των άκρων») «το καλύτερο σημείο εκκίνησης για όποιον επιθυμεί να ξεκινήσει την μελέτη της μοντέρνας ιστορίας».

Ο Χόμπσμπαουμ γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1917, από Εβραίους γονείς και μεγάλωσε στην Βιέννη και το Βερολίνο. Μετακόμισε με την οικογένειά του στο Λονδίνο, το 1933, την ίδια χρονιά που ο Χίτλερ ανέβηκε στην εξουσία. Σπούδασε στο King's College, του Κέμπριτζ, ενώ το 1947 έγινε λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Birkbeck. Έγινε μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας το 1978 και βραβεύτηκε το 1998.

Αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, λόγω της αφοσίωσής του στον Μαρξισμό και ιδιαίτερα επειδή εξακολούθησε να είναι μέλος του Βρετανικού Κομμουνιστικού Κόμματος μετά την εισβολή των Σοβιετικών στην Ουγγαρία, το 1956, είχε δηλώσει ότι «δεν προσπάθησε ποτέ να υποτιμήσει τα φρικτά πράγματα που συνέβησαν στην Ρωσία». Όμως, είχε πιστέψει ότι «ένας νέος κόσμος γεννιόταν, ανάμεσα σε αίμα και δάκρυα και τρόμο». «Χάρη στην κατάρρευση της Δύσης, είχαμε την ψευδαίσθηση ότι ακόμη και αυτό το ωμό, πειραματικό σύστημα θα λειτουργούσε καλύτερα από τα υπόλοιπα. Ήταν είτε αυτό ή τίποτα» έγραφε.

Ο Χόμπσμπαουμ θεωρείται ότι επηρέασε την γέννηση του νέου Εργατικού Κόμματος της Βρετανίας, παρότι αργότερα είχε εκφράσει την απογοήτευσή του για την διακυβέρνηση του Τόνι Μπλερ. Τα γραπτά του μάλιστα για την πτώση των Εργατικών είχαν σημαντική επίδραση στο κόμμα.

Τα τελευταία χρόνια εμφανιζόταν συχνά σε τηλεόραση και ράδιο, παρουσιάζοντας τις απόψεις του. Το 1998 τιμήθηκε με τον τίτλο Companion of Honour, μία σπάνια διάκριση για κάποιον μαρξιστή.

Εκτός των άλλων, για μια περίοδο έγραφε και κριτική για τζαζ στο New Statesman, ένα «μικρόβιο» που κόλλησε όταν άκουσε τον Ντιουκ Έλινγκτον στο Λονδίνο το ’30.

http://www.guardian.co.uk/books/2012/oct/01/eric-hobsbawm?intcmp=239

ΣΧΟΛΙΑ

  1. βαγόνι avatar
    βαγόνι 01/10/2012 17:56:40

    Μιά πραγματικά εμβληματική φυσιογνωμία ιστορικού!
    Τα έργα της ωριμότητος του,όπως αυτά που αναφέρει η ανάρτηση,
    ταξιδεύουν μαγικά στην ιστορία,απαλλαγμένα απο φορτία
    ιδεολογίας και καταγωγής...ένας σπάνιος εκλεκτικιστής...χαρά
    του καλού αναγνώστη!

  2. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 01/10/2012 18:13:11

    Το έργο του είναι τεράστιο, πολύπλευρο και βαθυστόχαστο.
    Άν και παραταξιακά-κομματικά ενταγμένος και πάντα με μαχητική θέση, η ματιά του απροκατάληπτη. Έβλεπε και το ουσιώδες και την λεπτομέρεια που δεν διέκριναν άλλοι.
    Ένας πνευματικά γνήσιος "Αλεξανδρινός" της εποχής μας, από τους τελευταίους "Αναγεννησιακούς" των επιστημών του ανθρώπου, η έλλειψή του θα μας στοιχίσει πολλή δίψα στα άνυδρα χρόνια που διανύουμε.

  3. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 01/10/2012 18:33:30

    Ελάτε τώρα. Με το συμπάθειο, ήταν καλός αλλά όχι και να γράφουμε συναισθηματικές υπερβολές.

    • np_complete_problems avatar
      np_complete_problems @ Νίκος Αργεάδης 01/10/2012 19:14:22

      Αγαπητέ Νίκο,
      η αλήθεια είναι ότι πάντα γράφουμε "ένα καλό λόγο" παραπάνω όταν κάποιος πεθαίνει - σημαντικός ή όχι ...
      Πάντως ο Χόμπσμπαουμ ανήκει σε εκείνη την κατηγορία των ανθρώπων, που τον "τελευταίο καλό λόγο" τον δικαιούται με το παραπάνω.

      • Νίκος Αργεάδης avatar
        Νίκος Αργεάδης @ np_complete_problems 01/10/2012 22:46:47

        Αγαπητέ ¨np_complete_problems", στην Ελλάδα, επειδή, με λίγες εξαιρέσεις όπως πχ των Γιανναρά, Σβορώνου, Παπαϊωάννου κα. λείπει η πρωτότυπη σκέψη έχουμε την ταση να μεγαλοποιούμε τους ξἐνους που ακούγονται πολύ. Κάτι σαν τους ηθοποιούς του Χόλυγουντ. Είναι διάσημοι επειδη είναι...γνωστοί. Υπήρξαν, κατά τη γνώμη μου βέβαια, καλύτεροι φιλόσοφοι και διανοητές όπως πχ ο Ράσσελ και ο Πόππερ αλλά και ο Κ. Παπαϊωάννου τον οποίο συστηματικά αγνόησε η ντοπια καθστωτική και μη αριστερά επειδή ως αριστερός την κριτικάρισε σφόδρα αλλά διεϊδε την ανερμάτιστη πολιτκή και ουτοπική της φιλοσοφία, διότι, ως πατριώτης πρωτίστως σαν και τον Σβορώνο, ενδιαφερόταν για την Ελλάδα.Συγγνώμη που δεν τον λιβανίζω, αυτή είναι η αποψή μου. Από την άλλη αναγνωρίζω πως η αποτίμηση του έργου ενός διανοητή είναι πολλάκις υποκειμενική και επομένως δεν ισχυρίζομαι πως η αποψή μου είναι καθ' όλα αντικειμενική. Καλό βράδυ.

        • Lampros avatar
          Lampros @ Νίκος Αργεάδης 02/10/2012 05:08:08

          Ο Πόπερ σπουδαίος διανοητής;

          Έγινε γνωστός για δυο πράγματα: το μεν επιστημολογικό του έργο περί διαψευσιμότητας, κλπ, το οποίο έχει ξεπεραστεί ―και ανασκευαστεί― από δεκαετίες, και την «Ανοικτή Κοινωνία», ένα αγγλοσαξωνικής αμβλύνοιας έργο που υιοθετήθηκε και είχε μια πρόσκαιρη δόξα για ψυχροπολεμικούς ιδεολογικούς σκοπούς, και όχι επειδή ήταν σπουδαία φιλοσοφία.

          Ο Παπαϊωάννου ανήκει σε πολύ ανώτερη κλάσση.

          Και μην ξεχνάμε και άλλους, αν θέλουμε να μείνουμε στους Έλληνες, όπως ο Κονδύλης και ο Καστοριάδης.

        • Ο Θείος avatar
          Ο Θείος @ Νίκος Αργεάδης 02/10/2012 12:35:18

          Ο Σβορώνος ήταν σπουδαίος ιστορικός, αλλά δεν συγκρίνεται το έργο του με το τεράστιο έργο του Ερρίκου Χόμπσμπάουμ.
          Ως προς τους άλλους μη ιστορικούς, αλλά σημαντικούς των "επιστημών του ανθρώπου": Ο Χ. Γιανναράς "έπιασε στον αέρα" σε ανύποπτο χρόνο σπουδαίες αλλά δύσκολες αλήθειες (π.χ. ότι το μεταπολεμικό Ελληνικό κράτος είναι παντελώς αποτυχημένο). Γι αυτό και μόνον - όπως και για την εκλεκτική συγγένεια με το δημιουργικό, αγγλοσαξωνικό κυρίως ρεύμα του "κοινοτισμού" (Communitarianism, βλ. Michael Walzer, Alasdair MacIntyre, Michael Sandel, Charles Taylor) αξίζει ιδιαίτερης μνείας και αναγνώρισης.
          Ο Παπαιωάννου είναι έξοχος, αδικήθηκε, αγνοήθηκε από τις "ορθοδοξίες". Για τον Καστοριάδη και Κονδύλη συμφωνώ με τους προλαλήσαντες και επαυξάνω. Θα πρόσθετα τον (ολιγογράφο και ιδιόμορφο, με το "Χαμένο Κέντρο" του) Ζήσιμο Λορεντζάτο, και από την αριστερά τον Νίκο Πουλαντζά.
          Από τους Ευρωπαίους και Αμερικανούς "γίγαντες" των επιστημών του ανθρώπου, μετά το μεγάλο ταξίδι του Χόμπσμπάουμ, έχω την αίσθηση ότι μας μένει πιά ένας και μόνον: Γιούργκεν Χάμπερμας.

          • Νίκος Αργεάδης avatar
            Νίκος Αργεάδης @ Ο Θείος 02/10/2012 13:16:13

            Θείε, ο Γιανναράς έχει εύρωστη και πρωτότυπη φιλοσοφική σκέψη, πρόσφατα μελετούσα το "Δύση και Ορθοδοξία" έργο που το θεωρώ σημαντικό γιατί αντιπαραβάλλει, επιτυχώς θα έλεγα, την φιλοσοφική στάση του Ελληνισμού (εντάξει, το γενικέυω λίγο) με αυτή των άλλων Δυτικών. Όσοι αισθάνονται "κατώτεροι" επειδή είναι Έλληνες τους προτρέπω να το μελετήσουν. Πρόκειται για την εναργέστερη διατύπωση της συνέχειάς μας ως Ελλήνων, ως τρόπου ζωής, του Ελληνίζειν, ιδίως μέσα από τις εθνικές θύελλες στις οποίες μας βύθισε η ειμαρμένη του χρόνου.

          • Ο Θείος avatar
            Ο Θείος @ Νίκος Αργεάδης 02/10/2012 13:35:35

            Συμφωνώ.
            Στο ευρύτερο πλαίσιο του ρεύματος του Δυτικού Κοινοτισμού, αξιόλογη βάση είναι επίσης οι "Spheres of Justice" του Αμερικανού Michael Walzer, το "After Virtue" του επίσης Αμερικανού Alasdair MacIntyre (με έμφαση στα θεμέλια της κοινωνιολογίας που έστησε ο Αριστοτέλης), καθώς και οι "Sources of the Self" του Καναδού Charles Taylor (κυκλοφορεί σε Ελληνική μετάφραση ως "Πηγές του εαυτού").

          • Νίκος Αργεάδης avatar
            Νίκος Αργεάδης @ Ο Θείος 02/10/2012 14:45:14

            Σ' ευχαριστώ για τις πληροφορίες. Δεν τα ήξερα. Να είσαι καλά.

          • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
            Γιάννης Φαίλτωρ @ Νίκος Αργεάδης 02/10/2012 14:59:46

            Σκεφτείται ότι πλην του Γιανναρά, οι περισσότεροι σπουδαίοι Έλληνες που αναφέρετε έδρασαν εκτός Ελλάδος. Που να τα βάλεις με τη μετριότητα της ελλαδικής διανόησης! Εδώ κοτζάμ Συκουτρή τον οδήγησαν στην αυτοκτονία.
            Κατά άλλα ένα πολύ ωραίο βιβλίο του Κώστα Παπαϊωάννου είναι το Τέχνη και Πολιτισμός στην Αρχαία Ελλάδα: , Πάνω στα ερείπια της παλιάς ολότητας υψώθηκε ένας ανθρωπισμός που θέλησε ν' αποτελέσει τον συνεχιστή του ελληνικού ανθρωπισμού, αλλά που θα γίνει ο τέλειος αντίποδάς του. Για τους Έλληνες, η φύση ήταν ο κανόνας και η επιστήμη πρόσφερε την αρετή. Στο εξής, η φύση θα γίνει αντικείμενο και η επιστήμη θα προσφέρει την εξουσία. Για τους Έλληνες, η ομορφιά και ο ορθολογισμός του σύμπαντος αποτελούσαν τις υπέρτατες εκφάνσεις του Αγαθού...

          • Νικήτας avatar
            Νικήτας @ Γιάννης Φαίλτωρ 02/10/2012 16:43:36

            Επίσης να προσθέσω επίσης δυο εξαιρετικούς 'Ελληνες συγγραφείς εν ζωή.

            Θεοδωρἠς Ζιάκας [Βιβλιογραφία]
            http://www.antifono.gr/portal/Πρόσωπα/Ζιάκας/Βιβλιογραφία.html

            Παναγιώτης ᾽Ηφαιστος [Η κοσμοθεωρία των εθνών είναι ΕΠΟΣ!]
            http://www.ifestos.edu.gr


            Συμφωνώ πως στην Ελλάδα όπως την κατάντησαν τόσα χρόνια υπερεκτιμούν στοχαστές -αλλά και γενικότερα- που έρχονται απο το εξωτερικό. Ἐνώ εξαιρετικοί Ἐλληνες στοχαστές/συγγραφείς αλλά και καλλιτέχνες είναι περιφρονημένοι. Τι περιμένετε απο μια ελίτ αλλά και έναν λαό που θεωρεί ανάθεμα ότι γεννήθηκαν Ἐλληνες και μιλούν την Ελληνική.

  4. Haresh Clay avatar
    Haresh Clay 01/10/2012 21:05:48

    Ένα μέτριο πνεύμα,που τα έργα του χρησιμοποιήθηκαν συχνά με στρεβλό τρόπο από την καθεστηκύια ελιτίστικη αριστερά,για να νοηματοδοτηθεί η κυρίαρχη ιδεολογία περί του τέλους των εθνών και άλλων τέτοιων φαιδρών επινοήσεων..Ας τον αναπαύσει ο Κύριος..

  5. Evrimedon avatar
    Evrimedon 01/10/2012 21:10:44

    An o Erik Xomsmpaum δεν ηταν Μαρξιστης τα προοδευτικα μας και κουλτουριαρικα ΜΜΕ μας δεν θα γραφανε τιποτε .

  6. Evrimedon avatar
    Evrimedon 01/10/2012 21:14:08

    Ηταν αριστερος γιαυτο τον μνημονευουν τοσο πολυ τα κουλτουριαρικα ΜΜΕ μας.

  7. Kραντωρ avatar
    Kραντωρ 01/10/2012 22:01:03

    Οι ευάριθμοι μαρξισταί συντοπίτες στον ιστότοπο του antinews εκδηλώθηκαν για να τιμήσουν τον δικό τους άνθρωπο. Γεννήθηκε στην ημετέρα Αλεξάνδρεια, διότι οι πρόγονοι του ανήκουν στους εσκενάζυ Εβραίους της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, που τροχοπέδησαν στις τότε φίλιες αραβοκρατούμενες περιοχές της Β.Αφρικής και δεν κατέληξαν στην πλούσια σε αδαμαντορυχεία και χρυσορυχεία ευρωπαϊκή Ν.Αφρική. Επέστρεψαν οικογενειακώς στην Κ.Ευρώπη, εκμεταλλευόμενοι τις ασφαλείς συνθήκες που είχαν δημιουργήσει τα εβραιογενή κόμματα της Β΄ και Γ΄ Διεθνούς. Κατέφυγε στην Αγγλία των Ρόθσιλντ, όταν οι λαοί άρχισαν να αντιδρούν στην κυριαρχία των περιουσίων του Γιαχβέ. Η επιστημονική αρτιότητα του έργου του έχει αντίστοιχη αξία με τον ιστορικό υλισμό, θεωρουμένου ως περιγραφή φυσικού νόμου, διέποντα τις ανθρώπινες κοινωνίες, όπως ο Μαρξ διετείνετο.

  8. DebbyTant avatar
    DebbyTant 01/10/2012 22:09:10

    Να πω και εγω τη γνωμη μου? Ασχημουλης ηταν, σουξε δεν θαχε με τις γυναικες -δεν ειναι ολες σαν εμενα που ειμαι εγκεφαλικια- τι νακανε ο καψερος τοριξε στη συγγραφη. Εβαλε κι αυτος το λιθαρακι του στο παγκοσμιο μπουρδουκλωμα.

    • Νίκος Αργεάδης avatar
      Νίκος Αργεάδης @ DebbyTant 01/10/2012 22:48:43

      Χα, χα, χα! καταπληκτικό σχόλιο και "φρεσκο", αγαπητή DebbyTant.

    • ΕΛΛΗΝ avatar
      ΕΛΛΗΝ @ DebbyTant 03/10/2012 19:33:29

      δηλαδη μονο οι ασχημουληδες γραφουν και μελετουν ; μηπως στο σχολειο ησουν πρωτη μαθητρια;

  9. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 02/10/2012 02:10:56

    Εχω διαβάσει μόνο την "Εποχή των Άκρων". Καλό έργο, "πλούσιο", επιτυχημένη συνθετική εργασία, με εμφανείς, βέβαια, τις αριστερές καταβολές του συγγραφέα και εμφανή μαρξιστικό προσανατολισμό. Οπωσδήποτε, το τελευταίο τον βοήθησε τα μάλα να γίνει διάσημος, χωρίς φυσικά να θέλω να αρνηθώ την αξία του. Τα λιβανίσματα των μαρξιστών του ιστολογίου τα αφήνω ασχολίαστα...

  10. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 02/10/2012 09:38:04

    Αγαπητέ Λάμπρο, υποθέτω πως είσαι θετικιστής. Για μένα δεν έχει σημασία αν διαψεύστηκε μία θεωρία ή όχι, ακόμα και άν ξεπεράστηκε, αλλά εάν ήταν θεμελιωμένη στη λογική και στην επιστημονική μέθοδο και κτά πόσο η σημερινή θεώρησή της μας βοηθά να κατανοήσουμε τις νεώτερες (και όχι απαραιτήτως, όπως πολλοί θα πίστευαν, μοντέρνες και άρα καλύτερες). Υπ' αυτή τη λογική θα έπρεπε να θεωρούμε όλη την Γαλιλαιική θεωρία και συμπεράσματα ως ξεπερασμένα γιατί ο Γαλιλαίος έκανε πολλά επί μέρους λάθη. Δεν τον απορίπτουμε όμως, ούτε και τον Νεύτωνα του οποίου η θεωρία δεν ισχύει σε ταχύτητες πλησιάζουσες αυτήν του φωτός όπου ισχύει η θεωρία της ειδικής σχετικότητας.
    Όσο για τον Πόππερ, η διαψευσιμότητα προκύπτει όχι από θεωρητική άναγκη αλλά από εμπειρική. Στις πειραματικές επιστήμες, μία εκ των οποίων θεραπεύω πιστά, πολλές φορές κρατάμε θεωρίες που μας φαίνονται λανθασμένες αλλά είναι, προς το παρόν χρήσιμες, μέχρι να εισαχθεί μία καινούργια η οποία εξηγεί τα δεδομένα καλύτερα.
    Όσο για τον Χομπσμπάουμ, επειδή ήταν ο πιο δημοφιλής για μένα δεν σημαίνει πως ήταν ο καλύτερος. Πχ. ο Συλβεστερ Σταλόουν είναι δημολφιλε΄στερος του Τσιάρλς Λώουτον αλλά προσωπικά θεωρώ τον δεύτερο "καλύτερο". Όπως επίσης θεωρώ τον Καραθεοδωρή ως έναν από τους 2-3 μεγαλύτερους μαθηματικούς του περασμένου αιώνα. Δεν το λέω εγώ ο Νίκος Αργεάδης, αλλά ο Αϊνστάϊν. Στην Ελλάδα επειδή αγόμαστε και φερόμαστε από τους μεταπράτες (πχ. αν διαβάζεις το Βήμα της Κ. θα με καταλάβεις) ό,τι μας λένε οι "έγκριτοι" το πιστεύουμε. Θρησκεία σου λεώ έχει καταντήσει. Οι έννοιες καλύτερος/χειρότερος δεν εχει νόημα.
    Θεωρώ και τον Κονδύλη, που τον ανακάλυψα ως διδακτορικός φοιτητής το 1995 σε αμερικάνικο περιοδικό, όπως και τον Καστοριάδη ανάμεσα στους πιο σημαντικούς .
    Καλή σου μέρα.

  11. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 02/10/2012 12:53:26

    Το κατά την γνώμη μου "υπερέχον στα σημεία" έργο του είναι η "Εποχή των Επαναστάσεων" (Age of Revolution 1789-1848).
    Αγαπητέ ΒΙΣ, δεν τον αξιολογώ ως μαρξιστή απέναντι σε μη μαρξιστές.
    Υπήρξαν ιστορικοί μη μαρξιστές ισάξιοι ή και ανώτεροι, ή με έργο μεγαλύτερο (να αναφέρω ενδεικτικά μόνον, από τον παλιό Γίββωνα μέχρι τους Arnold J. Toynbee τον νεότερο, τον Theodor Mommsen, τον παλιό ιστορικό της Γαλλικής Επανάστασης Jules Michelet, ακόμη και τον ιδιόμορφο πολιτισμικά πεσσιμιστή Oswald Spengler). Όμως αξιολογώ τον Χόμπσμπάουμ σε σύγκριση με τους άλλους της εποχής μας, ζώντες ή μέχρι πρόσφατα ζώντες - ανεξάρτητα από την κοσμοαντίληψη που ασπάζεται ο καθένας.
    Ακόμη και στις επιστήμες του ανθρώπου - που δεν είναι αξιολογικά ουδέτερες - υπάρχουν πράγματα που δεν μπορείς να τα τοποθετήσεις και αξιολογήσεις πάνω στον άξονα "δεξιά - αριστερά". Η αντικειμενική πραγματικότητα είναι πολύ σκληρή για να αλλοιωθεί από τις ιδεολογίες.

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Ο Θείος 02/10/2012 14:46:05

      Και τί σημαίνει αυτό; Δεν μπορεί κανείς να "διαβλέψει" στην ανάγνωση ενός ιστορικού έργου τις ιδεολογικές προϋποθέσεις του συγγραφέα;
      Αν διαβάσει κανείς (για να γίνω πιο σαφής) το πώς αντιμετωπίζει ο Χομπσμπάουμ τη Σοβιετική Ρωσία, θα καταλάβει ότι είναι σαφώς μαρξιστής. Το γεγονός αυτό, και βέβαια η εθνοαποδημητιστική του προσέγγιση, τον βοήθησαν να αναδειχθούν. Ο Αντώνης Λιάκος είναι ένας καλός ιστορικός (αν και δογματικός ή "κουκουλωτικός", όπου δεν τον βολεύει, σε πολλές θεωρήσεις, το λέω γνωρίζοντάς τον προσωπικά). Όμως, έγινε γκουρού, όχι επειδή δεν υπάρχουν καλύτεροι, αλλά επειδή έχει τη συγκεκριμένη ιδεολογία, τον βοήθησε το συγκεκριμένο αριστερό λόμπυ και φρόντισε ο ίδιος να προωθήσει ομοϊδεάτες του στις ιστορικές σχολές.
      Μπορεί Θείο να θέλεις με σοφίσματα να αρνηθείς το προφανές, αλλά τι να κάνουμε: Είστε ένα λόμπυ που προωθεί τους ομοίους του, εδώ και τουλάχιστον 35 χρόνια, και στον ακαδημαϊκό χώρο και γενικότερα. Και η μήτρα του λόμπυ λέγεται ΚΚΕ εσ., κυρίως.
      Και κάτι άλλο: Αναφέρεσαι στον Γίββωνα (Gibbon), κατατάσσοντάς τον στους μη μαρξιστές. Είναι φυσικό, ήταν προγενέστερος του Μαρξ....Και δεν ήταν συντηρητικός, ήταν ακραιφνής οπαδός του Διαφωτισμού. Ούτε ο Michelet ήταν συντηρητικός, το ίδιο με τον Gibbon ήταν και δικαιολογούσε και τις ακρότητες της Γαλλικής Επανάστασης.
      Ειδικά στην Ελλάδα, ο Χομπσμπάουμ έγινε πασίγνωστος επειδή ήταν μαρξιστής. Δηλαδή, γιατί το κορυφαίο και πρωτοποριακό (για την εποχή που γράφτηκε, το 1989) έργο του Simon Schama "Citizens", που κάνει γερή κριτική στη Γαλλική Επανάσταση, δεν μεταφράστηκε ποτέ στα ελληνικά; Ενώ όλος ο Χομπσμπάουμ μεταφράστηκε αμέσως; Εχεις αναλογιστεί ποιοι ελέγχουν τους εκδοτικούς οίκους, πού πρόσκεινται πολιτικά οι ιδιοκτήτες των πιο "πιασάρικων" οίκων; Θες να αναφέρουμε ονόματα;
      Ας αφήσουμε λοιπόν τις σοφιστείες και τις εξυπναδίστικες υπεκφυγές...

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ ΒΙΣ 02/10/2012 16:44:17

        Συζητήσιμα όλα αυτά. Τίποτε δεν είναι "ταμπού" στον στοχασμό. Ούτε η η κριτική στην Γαλλική Επανάσταση, τύπου Schama ή και οσοδήποτε σκληρή, ούτε βέβαια στην εξέλιξη του Διαφωτισμού - που ξεστράτισε σε εργαλειακό Λόγο.
        Αυτο που είναι αδύνατο, είναι να πάμε πίσω από την Γαλλική Επανάσταση και πίσω από τον Διαφωτισμό, όχι στοχαζόμενοι, αλλά "έργω" - δηλαδή να αναστρέψουμε τρείς αιώνες πολιτισμικής και ιστορικής εξέλιξης. Να επιστρέψουμε ή να αποδεχθούμε το "πίστευε και μη ερεύνα" και την "ελέω Θεού Δεσποτεία", όποιος και άν είναι αυτός ο "Θεός": Ο Θεός των Χριστιανών, των Μουσουλμάνων, των Ινδουιστών, ο "Θεος" του τάδε ή του δείνα "έθνους" ή και ο ίδιος ο Μαμμωνάς αυτοπροσώπως.
        Όπως έγραψε ένας θαυμαστής της αστικής Γαλλικής επανάστασης από την πρώτη ώρα, που μετά κατέκρινε σκληρά τον εκτροχιασμό της σε ανελέητη εξουσία, ο Φρειδερίκος Σίλλερ: "Κάποτε είμαστε φύση, και τώρα ο πολιτισμός μας πρέπει και πάλι να μας ξαναφέρει στη φύση από το δρόμο του Λόγου και της ελευθερίας".
        Oι μεγάλες αντιφάσεις της εποχής μας, "η εντελώς Διαφωτισμένη γή που ακτινοβολεί από το κακό" (Adorno-Horkheimer), ο ορθολογισμός χωρίς Λόγο, η δημοκρατία χωρίς "κράτος του Δήμου" και η χρήση των φυσικών νόμων εναντίον της φύσης, άν αντιμετωπίζονται, θα αντιμετωπισθούν με εργαλεία του Διαφωτισμού, του Λόγου και της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας. Και μαζί με το πνεύμα, άς προσθέσουμε την "καρδιά", την εν γένει έφεση του ανθρώπου προς το καλό στα συναισθήματά του, ιδιαίτερα τη συμπόνια , δηλαδή την «ένδον φύσιν».
        Τίποτε χωρίς αυτά: Δεν υπάρχει δρόμος για επιστροφή πίσω από τον Διαφωτισμό και την Δημοκρατία, όπως δεν υπάρχει ιστορική "νομοτέλεια της προόδου", αλλά επιλογή του δρόμου με κριτήρια του "καλού καγαθού".

        • ΒΙΣ avatar
          ΒΙΣ @ Ο Θείος 02/10/2012 20:04:26

          Δεν με κατάλαβες. Δεν αρνήθηκα τα επιτεύγματα του Διαφωτισμού (που, βέβαια, χρειάζεται πολύ συζήτηση για να πει κανείς σε ποιο πνευματικό έδαφος βλάστησε και γιατί...). Μετέφερες την συζήτηση σε τελείως διαφορετικό επίπεδο. Αυτό που θέλησα να πω είναι ότι, ειδικά στην Ελλάδα, η ένταξη στην Αριστερά αποτελούσε ένα plus στην επαγγελματική και ειδικά την ακαδημαϊκή ανέλιξη κάποιου. Ήταν προστιθέμενη αξία. Ενίοτε η μόνη αξία....
          Και αυτό ισχύει ακόμα και στον εκδοτικό χώρο. Έφερα το παράδειγμα για τη μη έκδοση του Schama στην ελληνική, που ασφαλώς δεν είναι τυχαία. Αλλά και στην ξένη λογοτεχνία και σκέψη και έχω συγκεκριμένα παραδείγματα κορυφαίων συγγραφέων και στοχαστών που παραμένουν αμετάφραστοι, μόνο και μόνο επειδή δεν ήταν/είναι αριστεροί και υλιστές. Αυτό ήταν το νόημα του σχολίου μου. Καλό είναι να μην υπεκφεύγεις και να μην μεταθέτεις τη συζήτηση αλλού.

          • ΚωνΠρ avatar
            ΚωνΠρ @ ΒΙΣ 06/10/2012 11:47:40

            Όπως καλή ώρα ο Huddington...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.