22/11/2013 11:45

Είμαστε μόνοι στο σύμπαν;

Η πρόσφατη ανακοίνωση μιας ομάδας αστρονόμων ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν ακόμα και 40 δισεκατομμύρια κατοικήσιμοι πλανήτες στο γαλαξία μας έχει τροφοδοτήσει περαιτέρω τις εικασίες, που είναι δημοφιλείς ακόμα και ανάμεσα σε πολλούς διακεκριμένους επιστήμονες, ότι το σύμπαν σφύζει από ζωή, γράφει ο Paul Davies, διευθυντής του Beyond Center για Βασικές Έννοιες στην Επιστήμη, του Arizona State University.

Ο αστρονόμος Geoffrey W. Marcy του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας Berkeley, ένας έμπειρος κυνηγός πλανητών και συν-συγγραφέας της μελέτης απ’ όπου προέκυψαν τα ευρήματα, είπε ότι «αποτελεί ένα μεγάλο άλμα προς την πιθανότητα ζωής, συμπεριλαμβανομένης της νοήμονος ζωής, στο σύμπαν». Αλλά η «πιθανότητα» δεν είναι το ίδιο με την δυνατότητα. Για να είναι ένας πλανήτης κατοικήσιμος και όχι μερικώς κατοικήσιμος, πρέπει να πληρούνται δύο βασικές προϋποθέσεις: ο πλανήτης θα πρέπει πρώτα να είναι κατάλληλος και κατόπιν η ζωή πρέπει να αναδυθεί πάνω σε αυτόν σε κάποιο στάδιο.

Τι μπορεί να ειπωθεί για τις πιθανότητες της ζωής που αρχίζει επάνω σε ένα κατοικήσιμο πλανήτη; Ο Δαρβίνος μας έδωσε μια ισχυρή εξήγηση για το πώς η ζωή στη Γη εξελίχθηκε κατά τη διάρκεια δισεκατομμυρίων ετών, αλλά δεν παρασύρθηκε από το ερώτημα του πώς ξεκίνησε η ζωή. «Κάποιος θα μπορούσε κάλλιστα να κάνει εικασίες για την προέλευση της ύλης», είπε πετώντας μια σπόντα. Παρά την εντατική έρευνα, οι επιστήμονες βρίσκονται ακόμα στο σκοτάδι σχετικά με το μηχανισμό που μετέτρεψε ένα μη ζωντανό χημικό μίγμα σε ένα ζωντανό κύτταρο. Όμως, χωρίς να γνωρίζουν τη διαδικασία που παρήγαγε η ζωή, οι πιθανότητες που συνέβη αυτό δεν μπορούν να εκτιμηθούν.
Όταν ήμουν φοιτητής στη δεκαετία του 1960, η επικρατούσα άποψη μεταξύ των επιστημόνων ήταν ότι η ζωή στη Γη ήταν ένα παράδοξο φαινόμενο, το αποτέλεσμα μιας σειράς χημικών ατυχημάτων τόσο σπάνιων που είναι απίθανο να έχουν συμβεί δύο φορές στο σύμπαν. «Ο άνθρωπος επιτέλους ξέρει ότι είναι μόνος στην αναίσθητη απεραντοσύνη του σύμπαντος, από την οποία προέκυψε μόνο από τύχη», έγραψε ο βιολόγος Jacques Monod. Σήμερα, η ζυγαριά έχει γείρει δραματικά και πολλοί διακεκριμένοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η ζωή είναι σχεδόν αναπόφευκτο να προκύψει σε συνθηκες παρόμοιες με της Γης. Ωστόσο, αυτή η αποφασιστική στροφή απόψεων βασίζεται σε κάτι λίγο περισσότερο από ένα προαίσθημα, παρά σε μια βελτιωμένη κατανόηση της προέλευσης της ζωής.

Το βασικό πρόβλημα είναι η πολυπλοκότητα. Ακόμα και το απλούστερο βακτήριο είναι, σε μοριακό επίπεδο, απίστευτα πολύπλοκο. Αν και δεν έχουμε καμία ιδέα για την ελάχιστη πολυπλοκότητα ενός ζωντανού οργανισμού, είναι πιθανό να είναι πολύ υψηλή. Ίσως κάποιο είδος αρχής πολυπλοκότητας να λειτουργεί στη φύση, που εξυπηρετεί στο να οδηγήσει ένα χαοτικό μίγμα χημικών ουσιών σε μια γρήγορη διαδρομή προς ένα πρωτόγονο μικρόβιο. Αν είναι έτσι, δεν υπάρχει ίχνος αυτής της αρχής που να έχει βρεθεί σε εργαστηριακά πειράματα για να δημιουργήσει εκ νέου τα βασικά δομικά στοιχεία της ζωής.
Από την άλλη πλευρά, εάν η ζωή προέκυψε απλά από τη συσσώρευση πολλών ειδικών χημικών ατυχημάτων σε ένα μέρος, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς ότι μόνο ένας σε, ας πούμε, ένα τρισεκατομμύριο τρισεκατομμύρια κατοικήσιμους πλανήτες θα φιλοξενούσε ποτέ ένα τέτοιο μακρινό όνειρο. Με δεδομένο ένα τόσο μεγάλο αριθμό - και μόλις αποφασίσεις ότι μια σειρά απίθανων ατυχημάτων βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία της ζωής, μπορείς να έχεις τεράστιες πιθανότητες πολύ εύκολα - δεν έχει σημασία αν ο Γαλαξίας μας περιέχει 40 δισεκατομμύρια κατοικήσιμους πλανήτες ή μόνο λίγους. Σαράντα δισεκατομμύρια είναι ελάχιστα σε ένα τρισεκατομμύριο τρισεκατομμύρια.
Έτσι, κολλήσαμε. Η ζωή μπορεί πράγματι να αναδυθεί άμεσα σε συνθήκες παρόμοιες με της Γης, ή μπορεί να είναι μια απροσδόκητη επιτυχία, μοναδική στο σύμπαν. Επειδή είμαστε ένα προϊόν αυτού του κοσμικού ατυχήματος, δεν μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η Γη είναι χαρακτηριστική. Δεν μπορούν να εξαχθούν στατιστικά στοιχεία από ένα δείγμα.
Ο ευκολότερος τρόπος για να διευθετήσουμε το θέμα είναι να βρούμε ένα δεύτερο δείγμα ζωής, αυτό που προέκυψε από το μηδέν ανεξάρτητα από τη γνωστή ζωή. Η απογραφή των εξωηλιακών πλανητών που ανακαλύφθηκαν είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο πρώτο βήμα. Στο μέλλον, τα τηλεσκόπιά μας θα μπορούν να αναλύουν τις ατμόσφαιρες μερικών από αυτούς τους πλανήτες, για αποκαλυπτικά σημάδια βιολογικής δραστηριότητας.
Όμως, η υψηλή πιθανότητα αποδεικτικών στοιχείων που ευνοούν τη ζωή θα μπορούσε να υπάρξει πιο κοντά στη Γη. Κανένας πλανήτης δεν μοιάζει περισσότερο στη Γη από την ίδια τη Γη. Αν εμφανιστεί ζωή άμεσα σε συνθήκες σαν της Γης, τότε θα πρέπει να έχει αρχίσει πολλές φορές, εδώ στον δικό μας πλανήτη. Ίσως, αναμεμιγμένα με τα κοχλάζοντα μικρόβια γύρω μας να είναι μερικά που είναι τόσο διαφορετικά βιοχημικά που θα μπορούσαν να έχουν μόνο μία ξεχωριστή καταγωγή. Δεν θα μπορούσε κάποιος να το δει με το μάτι, παρά μόνο ψάχνοντας στα μοριακό σπλάχνα τους και βρίσκοντας κάτι αρκετά παράξενο που να αποκλείει έναν κοινό πρόδρομο. Η ανακάλυψη ενός μόνο «εξωγήινου» μικροβίου κάτω από τη μύτη μας, θα ήταν αρκετή για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το σύμπαν πράγματι σφύζει από ζωή.
Θα αντιμετώπιζε επίσης ένα βαθύ φιλοσοφικό ερώτημα. Παρά το γεγονός ότι το μονοπάτι από τα μικρόβια στα πολύπλοκα όντα που σκέφτονται όπως οι άνθρωποι μπορεί να είναι ακόμα πολύ δύσκολο, τουλάχιστον ξέρουμε το μηχανισμό με τον οποίο αυτό συμβαίνει – τη δαρβινική θεωρία της εξέλιξης. Αν η μικροβιακή ζωή είναι ευρέως διαδεδομένη στο σύμπαν, μπορούμε να αναμένουμε ότι, τουλάχιστον σε κάποια σημεία, θα εξελιχθούν όντα με συνείδηση. Και τότε θα βρισκόμαστε πολύ πιο κοντά στο να απαντήσουμε στον πανάρχαιο γρίφο της ύπαρξης: Είμαστε μόνοι στο σύμπαν;

1. ΝΙΚΟΛΑΣ avatar
    ΝΙΚΟΛΑΣ 22/11/2013 12:56:40

Γι αυτό αυτό το σάιτ είναι θαυμάσιο. Ασχολείται και με τα θεμελιώδη ερωτήματα του ανθρώπου.
    Σίγουρα η ανακάλυψη μεσα σε 10 μόλις χρόνια 40 δισεκατομμυρίων κατοικήσιμων πλανητών ΜΟΝΟ στο γαλαξία μας, που σημαίνει ίσως και 12 επτάκις εκατομμύρια σε όλο το σύμπαν,( Ο συνολικός αριθμός των γαλαξιών σε ολόκληρο το Σύμπαν είναι περίπου 300 εξάκις εκατομμύρια (το 3 ακολουθούμενο από 23 μηδενικά)
    μας δημιουργεί αποχρώσες ενδείξεις οτι το φαινόμενο της ζωής είναι διαδεδομένο σε όλο το σύμπαν. Ομως κατα τη άποψή μου, πιό σημαντική ήταν η ανακοίνωση της ΝΑΣΑ 3/12/2010 kathimerini.gr για την ανακάλυψη ζωής βασισμένης στο αρσενικό! και όχι στον άνθρακα που ανεβάζει τις πιθανότητες ύπαρξης ζωής με μορφές εντλώς διαφορετικές απο αυτές που υπάρχουν στη γή σε ιλλιγγιώδεις αριθμούς!!!.
    Ομως δυστυχώς υπάρχει η πιθανότητα να είμαστε ελάχιστα (πχ. 1000) χρόνια πιο εξελιγμένοι απο άλλους εξωγήινους ανθρώπους, πράγμα που καθιστά σχεδόν αδύνατη την επαφή μαζί τους...

2. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 22/11/2013 13:51:32

Να θέσω ένα άλλο ερώτημα.

Θα υπάρχει ζωή στη Γη μετά από 23000 χρόνια;

Δε χρειάζεται να είσαι επιστήμων για να απαντήσεις καταφατικά. Αν υπάρχει ακόμα το ανθρώπινο είδος, το πιθανότερο είναι ότι θα έχει αναπτύξει την κατάλληλη τεχνολογία έτσι ώστε να μπορεί να κατοικεί σε κάποιον εξωπλανήτη ή σε κάποιο σμήνος διαστημικών σταθμών. Αλλά! Στη Γη, και μάλιστα σε τούτον τον τόπο, τον τραγουδισμένο από τον πρώτο ποιητή του Κόσμου, τον Όμηρο, θα υπάρχει ακόμα κάποιος - ίσως ο τελευταίος - από τους 23000 δημόσιους οργανισμούς. Η καλή μας η κυβέρνηση κλείνει έναν κάθε χρόνο. (Φέτος λέει ότι θα κλείσουν το ΤΕΟ.) Οπότε μένουν άλλα 22999 χρόνια για να κλείσουν όλοι.
    Έτσι, σαν απολίθωμα μέσα στο χρόνο, θα υπάρχει εν λειτουργία σε κείνες τις εσχατιές του ανθρώπινου είδους κάποιος Ελληνικός κρατικός φορέας πρώην αφισοκολλητών που θα καλύπτει - βεβαιότατα! - πάγιες και διαρκείς ανάγκες...

• ΝΙΚΟΛΑΣ avatar
      ΝΙΚΟΛΑΣ @ Γιάννης Φαίλτωρ 22/11/2013 14:41:22

Kαι στον φορέα αυτό που θα έχει γίνει μικτός κρατικοιδιωτικός,
      Εθνικος προμηθευτής θα είναι ο 230.000 ός απόγονος του Μπόμπολα...
      Ο δε 230.000 ός Πρωθυπουργός της φουτουριστικής Ελλάδος θα λέγεται Κωνσταντίνος Μητσοτάκης!!!....

• Μεγαλες στιγμες avatar
      Μεγαλες στιγμες @ Γιάννης Φαίλτωρ 22/11/2013 14:47:37

Αυτο εννοει το αρθρο με την αναφορα στα εξωγηινα μικροβια.Η Γη θα μολυνει και τους αλλους πλανητες και θα δημιουργηθουν παντου τετοιες υπηρεσιες,
      Παντως σιγουρα μας εχουν επισκεφθει οι εξωγηινοι.Αυτη η ρεντα του Μητρογλου δεν ειναι γηινη

3. dioklis avatar
    dioklis 22/11/2013 18:58:24

Το ερώτημα είναι γιατί δεν έχει τεκμηριωθεί ακόμα η ύπαρξη ζωής , σε άλλους πλανήτες ! Ο Κάρλ Σαγκάν είχε πει κάποτε ότι αν δεν επικρατούσε ο Χριστιανισμός του Ελληνικού πολιτισμού, σήμερα θα είχαν επιστρέψει από την Ανδρομέδα τα πρώτα διαστημικά σκάφη . Όσο για την εξέλιξη των ειδών, ένας μαθητής του λυκείου γνωρίζει ότι για να γίνει, πρέπει να δεχθεί (πληροφορία ) άρα ;

• ΝΙΚΟΛΑΣ avatar
      ΝΙΚΟΛΑΣ @ dioklis 23/11/2013 09:52:46

Αγαπητέ Διοκλή, αν σκεφτείς οτι ο πρώτος πλανήτης έξω απο το ηλιακό μας σύστημα ανακαλύφθηκε ΜΟΛΙΣ το 1995 και μάλιστα έμμεσα απο την ελάχιστη διαταραχή που προκαλεί στο φάσμα του ήλιου του όταν ευθυγραμμίζεται με τον παρατηρητή, καταλαβαίνεις οτι σήμερα αρχίζει ουσιαστικά το ψάξιμο. Σε 100 χρόνια ίσως (δηλαδή σε αμελητέο συμπαντικό χρόνο)πιστεύω θα δουμε πάνω σε κάποιον πλανήτη εκτός ηλιακου συστήματος όπως τώρα στον Αρη.
      Ο θαυμασμός του Κάρλ Σάγκαν για τους Ελληνες και την επιστήμη τους είναι κοινός σε όλους τους σοβαρούς επιστήμονες της γης. Οι περισσότερες διδακτορικές διατριβές σε ΟΛΟ τον κόσμο αρχίζουν με τη φράση "Επι του θέματος που μελετάμε, οι Ελληνες πρώτοι είπαν....κλπ.κλπ". Γι αυτό δεν είναι υπερβολικές οι εκφράσεις θαυμασμού όπως αυτή του Σάγκαν, αν σκεφτείς οτι οι αρχαίοι παπούδες μας δεν είχαν ούτε κιάλι και είχαν ήδη διατυπώσεθι την Ατομική θεωρία της φυσικής (Δημόκριτος-Λεύκιππος) Και όπως φαίνεται σήμερα απο την κβαντική φυσική επαληθεύονται με τον καλύτερο τρόπο οι Πυθαγόρειοι και ο Πλάτωνας. Η πληροφορία που είναι απαραίτητη για την εξέλιξη των ειδών, όπως το εννοεί άλλωστε και ο Δαρβίνος, προέρχεται μέχρι σ΄μερα απο την γή. Οταν ο Δαρβίνος διατύπωσε τη θεωρία του που είναι η πλέον αλάνθαστη απ' όλες τις επιστημονικές θεωρίες μέχρι σήμερα, δεν διανοήθηκε ποτέ οτι μπορεί στην εξέλιξη να υπεισέλθει και εξωγήινη πληροφορία, αφού υπάρχει άπειρη ποσότητά της επι γης...