Γιατί έχει σημασία το ότι οι γυναίκες κάνουν τις περισσότερες δουλειές στο σπίτι;
30/04/2014 19:28
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Γιατί έχει σημασία το ότι οι γυναίκες κάνουν τις περισσότερες δουλειές στο σπίτι;

Οι γυναίκες του σήμερα μπορεί να περνούν περισσότερο χρόνο στη δουλειά τους αλλά συνεχίζουν να έχουν μια «δεύτερη βάρδια» στο σπίτι. Σε γενικές γραμμές, περίπου οι μισές γυναίκες θα κάνουν δουλειές του σπιτιού ενώ στους άνδρες το ποσοστό αυτό πέφτει στο 20%. Οι γυναίκες «τρώνε» περισσότερο χρόνο τρίβοντας την τουαλέτα ή βάζοντας μπουγάδα από τους άνδρες, περίπου τρεις ώρες περισσότερες κάθε εβδομάδα ενώ οι άνδρες απολαμβάνουν περίπου τρεις ώρες περισσότερη ξεκούραση. Το ίδιο συμβαίνει ακόμη και με τις γυναίκες που δουλεύουν πλήρες ωράριο. Έχει υπολογιστεί ότι, στη διάρκεια ενός χρόνου, αφιερώνουν περίπου μιάμιση εβδομάδα παραπάνω στις δουλειές του σπιτιού από ό,τι οι σύντροφοί τους. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Κατά μία σχολή σκέψης, οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερη έφεση να φροντίζουν τους γύρω τους, αρχής γενομένης από τα παιδιά τους. Περνούν δύο φορές περισσότερο χρόνο, συνήθως, με τα παιδιά τους από ό,τι οι πατεράδες. Είναι αλήθεια ότι το γυναικείο σώμα έχει εκείνα τα βιολογικά χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα για την εγκυμοσύνη και το θηλασμό και είναι αλήθεια ότι αυτές οι εμπειρίες μπορούν να δημιουργήσουν δεσμούς. Έχει επίσης αποδειχτεί, όμως, ότι αν οι άνδρες αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στα παιδιά τους, ιδιαίτερα στην μικρότερη ηλικία τους, τότε έχουν μεγαλύτερη ανάμιξη στη ζωή των παιδιών τους και αργότερα.

Δεν υπάρχει, όμως, τίποτε που να καθορίζει βιολογικά το ότι η γυναίκα θα κάνει το νοικοκυριό. Δεν υπάρχει καμία φυσική προδιάθεση για πλύσιμο πιάτων ή για σκούπισμα. Πρόκειται για διαδικασίες απαραίτητες για να έχει κανείς πιάτο να φάει και να ζει σε ένα σπίτι που δεν ζέχνει.

Τουλάχιστον μία από τις αιτίες αυτής της διαφοράς μπορεί ν΄ αναζητηθεί στις μικρές δουλειές που κάνει κανείς παιδί. Μια ευρεία γκάμα μελετών έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι από τα κορίτσια ζητιέται πολύ περισσότερο να κάνουν δουλειά που σχετίζονται με το σπίτι παρά από ό,τι στα αγόρια. Μάλιστα μία από αυτές τις μελέτες βρήκε ότι τα κορίτσια βρίσκονται συχνά με δύο περισσότερες ώρες μικροδουλειών μέσα στο σπίτι ανά εβδομάδα, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα τα αγόρια παίζουν δύο φορές περισσότερο. Αυτή η διαφορά εγγράφεται στο υποσυνείδητό τους και στις συνήθειές τους: τα περισσότερα κορίτσια μαθαίνουν ότι το νοικοκυριό είναι δική τους δουλειά και τα περισσότερα αγόρια μαθαίνουν ότι θα τους καθαρίζουν τα κορίτσια.

Η διαφορά μεταξύ των φύλων όσον αφορά στις δουλειές του σπιτιού δεν περιορίζεται στο χρόνο ούτε στην προσπάθεια. Τα κορίτσια μπορεί να κάνουν πολύ περισσότερες δουλειές του σπιτιού, αλλά δεν ανταμείβονται αρκετά για αυτές. Το 67% των αγοριών εξασφαλίζουν κάποιου είδους αντάλλαγμα για κάτι που κάνουν, ενώ μόνο το 59% των κοριτσιών το πετυχαίνει. Η μελέτη που κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα κορίτσια κάνουν δουλειές του σπιτιού δύο ώρες περισσότερες την εβδομάδα από ό,τι τα αγόρια, εντόπισε, επίσης, ότι για αυτές τις δουλειές τα αγόρια είναι 15% πιθανότερο ότι θα έχουν εξασφαλίσει κάποιο αντάλλαγμα για να τις κάνουν. Ακόμη όμως και αν πάρουν αντάλλαγμα ή πληρωθούν γι αυτές, τα κορίτσια πάλι ανταμείβονται λιγότερο ή πληρώνονται λιγότερο. Τι μένει τελικά στο μυαλό των παιδιών: τα αγόρια κάνουν κάτι ιδιαίτερο και για αυτό ανταμείβονται όταν βάζουν πλυντήριο ή κουρεύουν το γκαζόν ενώ αντίθετα τα κορίτσια κάνουν κάτι «φυσιολογικό» που δεν χρειάζεται επιβράβευση.

Είναι αποδεδειγμένο ότι αυτές τις εμπειρίες τις κουβαλάμε μεγαλώνοντας. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα αγόρια που έχουν μεγαλώσει μόνο με γυναίκες αδελφές είναι κατά 13,5% πιο συντηρητικά στις απόψεις τους ως προς τους ρόλους των γυναικών σε σύγκριση με τα αγόρια που μεγαλώνουν μόνο με αγόρια αδέλφια. Οι ερευνητές υποψιάζονται ότι η τάση αυτή διαμορφώνεται από το γεγονός ότι πιθανότερα σε μικρή ηλικία, οι αδελφές ήταν αυτές που έκαναν τις περισσότερες δουλειές του σπιτιού και αυτό τελικά καταγράφηκε ως ρόλος της γυναίκας και στο μυαλό του αγοριού.

Υπάρχει και μια άλλη σχολή σκέψης, φυσικά, η οποία υποστηρίζει ότι οι γυναίκες έχουν υψηλότερα στάνταρντς καθαριότητας. «Οι άνδρες είναι γουρούνια που δεν νοιάζονται!» λέει αυτή η εκδοχή. Και αυτό όμως, στην ουσία, είναι μια κοινωνική κατασκευή που καλλιεργείται και στα δύο φύλα. Τα διαφημιστικά μηνύματα αποτυπώνουν πολύ καλά αυτό το σημείο: μόνο 2% εξ αυτών δείχνουν άνδρες να μαγειρεύουν, να καθαρίζουν ή να φροντίζουν τα παιδιά ενώ η πλειοψηφία των διαφημιστικών δείχνουν γυναίκες να πωλούν προϊόντα που σχετίζονται με την καθαριότητα του σπιτιού. Η ίδια μελέτη εντόπισε επίσης ότι οι άνδρες που παρακολουθούν διαφημιστικά μηνύματα στα οποία πρωταγωνιστούν άνδρες σε μη παραδοσιακούς ρόλους όσον αφορά στις δουλειές του σπιτιού, υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να διάκεινται θετικά ως προς το να κάνουν τέτοιες δουλειές.

Αντί να υποθέτουμε ότι οι γυναίκες θέλουν καθαρότερα σπίτια, ας θυμηθούμε καλύτερα ότι περιμένουμε από αυτές να έχουν καθαρότερα σπίτια, ένα κριτήριο που δεν ισχύει όσον αφορά στους άνδρες συντρόφους τους. Οι γυναίκες νιώθουν ότι θα κριθούν πολύ αυστηρά αν δεν έχουν καθαρό το σπίτι, δεν έχουν πετύχει το φαγητό ή ο,τιδήποτε άλλο που έχει εγγραφεί στο μυαλό τους ως δική τους υποχρέωση. Δεν ισχύει το ίδιο για τους άνδρες.

Και όποια γυναίκα θέλει ν’ αλλάξει αυτή την δυναμική αντιμετωπίζει ένα άλλο πρόβλημα. Ποιες γυναίκες αποκαλούν οι άνδρες «γκρινιάρες»; Μα τις γυναίκες που τους ζητούν να αναμιχθούν λίγο περισσότερο με τις δουλειές του σπιτιού. Αυτές αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να τους «κολλήσει» αυτή «η ταμπέλα». Ο γκρινιάρης είναι αυτός που ενοχλεί με το αίτημά του τον άλλον. Οι γυναίκες έχουν ακούσει από τους γονείς τους, από τα διαφημιστικά πρακτορεία και από ένα σωρό άλλους κοινωνικούς παράγοντες ότι είναι αυτές υπεύθυνες για να είναι καθαρό το σπίτι, και όταν αρνούνται να δεχτούν το ρόλο αυτό, τότε εισπράττουν χαρακτηρισμούς. Μην αναρωτιέστε λοιπόν γιατί σπαταλούν τόσο περισσότερο χρόνο στο να κάνουν δουλειές του σπιτιού. Είναι πιο εύκολο να λύσουν πρόβλημα με αυτόν τον τρόπο παρά αν προσπαθήσουν να συνεννοηθούν.

Υπάρχει, όμως, και μια αχτίδα ελπίδας. Οι άνδρες έχουν αρχίσει να μαγειρεύουν περισσότερο από ό,τι παλιά. Σε μια έρευνα που συμμετείχαν 900 άνδρες, περίπου οι μισοί από αυτούς είπαν ότι οι ίδιοι ψώνιζαν τα τρόφιμα και το 46% ότι είχε αναλάβει το μαγείρεμα του φαγητού στο σπίτι. Το μαγείρεμα είναι μία από αυτές τις δουλειές που συνοδεύεται από ανταμοιβή στο τέλος, το νόστιμο γεύμα. Μπορεί βέβαια να τους επηρεάζει και το ότι οι περισσότεροι μεγάλοι σεφ είναι άνδρες γι αυτό ν’ ανακατεύονται περισσότερο στην κουζίνα ενώ μια σειρά από τηλεοπτικά παιχνίδια πλέον δείχνουν ολοένα περισσότερο άνδρες στην κουζίνα. Δεν υπάρχει ένας τρόπος να γίνει και το σκούπισμα πιο ανδροπρεπές στα μάτια τους;

Μέχρι τότε, το νοικοκυριό θα παραμένει σε μεγάλο βαθμό ευθύνη των γυναικών και θα παραμένει πάντα δύσκολο να αιτιολογήσει κανείς γιατί συμβαίνει αυτό. Οι δουλειές του σπιτιού είναι το πιο ξεκάθαρο παράδειγμα ότι η κοινωνία καλλιεργεί στο μυαλό των δύο φύλων, από την παιδική ηλικία, διαφορετικές αντιλήψεις για την απλήρωτη εργασία. Δεν υπάρχει πραγματικά καμία καλή εξήγηση για το γιατί οι γυναίκες είναι αυτές που πρέπει να πάρουν τη σκούπα και το σφουγγάρι.

Μπράις Κόβερτ

Μετάφραση – επιμέλεια: Μάρκο Πόλο

http://www.thenation.com/blog/179592/why-it-matters-women-do-most-housework

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ρηνα avatar
    Ρηνα 30/04/2014 20:14:46

    Τα τελευταια χρονια οι αντρες πλενουν και τις βεραντες!!

  2. η Dimi avatar
    η Dimi 30/04/2014 22:11:29

    Οι πιο γλυκειές, τρυφερές εικόνες είναι αυτές με τους μπαμπάδες που φροντίζουν, καθαρίζουν, ταΐζουν, κοιμίζουν, πηγαίνουν βόλτες με το καροτσάκι, μιλούν με τα μικρά τους. Είναι όλες οι καθημερινές ιεροτελεστίες, οι αγωνίες, οι θυσίες που κάνουν τον άνδρα, πραγματικό γονιό.

  3. Μεγάλες στιγμές avatar
    Μεγάλες στιγμές 01/05/2014 07:53:41

    Θα μας κλείσετε τα σπίτια με αυτές τις μελέτες...Ας τα αφήσουμε όπως τα βρήκαμε ,λέω εγώ.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.