#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
22/04/2010 17:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Αεροσκάφη και ηφαίστεια



Η απαγόρευση των πτήσεων στον εναέριο χώρο της Ευρώπης, εξαιτίας της ηφαιστειακής τέφρας, προκάλεσε αρνητικές κριτικές από πολλούς οι οποίοι ισχυρίζονται πως η αντίδραση των αρχών ήταν υπερβολική. Αν και τα ηφαίστεια εκρήγνυνται εδώ και πάρα πολύ καιρό απειλώντας τις αερομεταφορές, προς το παρόν δεν υπάρχουν σαφείς οδηγίες ως προς την αντιμετώπισή τους, όπως υπάρχουν για μια πληθώρα άλλων πιθανών καταστάσεων κινδύνου. Η μόνη αποδεκτή μέθοδος είναι η αποφυγή των νεφών τέφρας που σχηματίζονται στην ατμόσφαιρα, από τα αεροσκάφη. Οι κινητήρες τζετ είναι ευπρόσβλητοι  στη στάχτη, η οποία μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργίες αλλά και το σβήσιμό τους. Εκτός από τη ζημιά στις μηχανές, η ηφαιστειακή τέφρα λειτουργεί σαν εκατομμύρια κομμάτια θρυμματισμένου γυαλιού, που μπορούν να ξύσουν την άτρακτο ή να χτυπήσουν εν είδει αμμοβολής τους ανεμοθώρακες των αεροπλάνων. Συνήθως τα νέφη τέφρας δεν γίνονται αντιληπτά καθώς μοιάζουν πολύ με τα συνηθισμένα σύννεφα.

Τα εν λόγω νέφη είναι αρκετά συνηθισμένο  φαινόμενο, αλλά ευτυχώς δεν δημιουργούνται πάντα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές ή σε πολυσύχναστους εναέριους χώρους. Όταν σχηματίζονται στη μέση του ωκεανού, είναι σαν να πέφτει κάποιο δένδρο στη μέση του δάσους. Κανείς δεν το προσέχει.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), από το 1958 μόλις 89 αεροσκάφη ανέφεραν επαφή με νέφος τέφρας. Η πραγματικότητα του κινδύνου όμως φάνηκε τον Ιούνιο του 1982 όταν ένα Β747 των Βρετανικών Αερογραμμών που πετούσε προς την Αυστραλία, μπήκε ξαφνικά μέσα στο σύννεφο που είχε δημιουργηθεί από έκρηξη ηφαιστείου. Ο ένας μετά τον άλλο, και οι τέσσερις κινητήρες έσβησαν μέσα σε λίγα λεπτά, μετατρέποντας το τεράστιο αεροπλάνο σε έναν υπερμεγέθη «χαρταετό». Μετά από ένα περίπου τέταρτο και αφού το αεροσκάφος είχε κατέβει στα 20.000 πόδια, ο καθαρός πλέον αέρας που έμπαινε στις τουρμπίνες επέτρεψε στους χειριστές να επανεκκινήσουν τις μηχανές και να καταφέρουν να προσγειωθούν ασφαλώς. Ένα άλλο Β747 της Singapore Airlines «έχασε» τους τρεις από τους τέσσερις κινητήρες του όταν συνάντησε το ίδιο νέφος. Τον Δεκέμβριο του 1989, ένα ολοκαίνουργιο Β747 της KLM είδε τους κινητήρες του να σβήνουν όταν πέρασε μέσα από τη τέφρα του ηφαιστείου Redoubt σε ύψος 25.000 ποδιών.  Το αεροπλάνο κατέβηκε στα 12.000  πόδια πριν το πλήρωμα καταφέρει να επανεκκινήσει τις δυο από τις τέσσερις  μηχανές.

Το μάθημα από τα παραπάνω περιστατικά είναι απλό: Δεν πρέπει τα αεροσκάφη να διέρχονται μέσα από σύννεφα ηφαιστειακής τέφρας. Τελεία και παύλα.

Οι αεροπορικές αρχές της Ε.Ε. χρησιμοποίησαν υπολογιστικά μοντέλα προσομοίωσης σε Η/Υ προκειμένου να εντοπίσουν τη διαμορφούμενη παρουσία τέφρας, όμως τα στοιχεία δεν είναι καθόλου ακριβή  ώστε να διαπιστωθεί σε ποιο επίπεδο ύψους είναι ασφαλής η πτήση των αεροπλάνων. Ο εντοπισμός των εν λόγω νεφών είναι ακόμη σε πρωτόγονο στάδιο. Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της επιμελητείας πτήσεων της εταιρίας μεταφοράς  cargo και ταχυδρομείου FedEx, τα ηφαίστεια επηρεάζουν τις πτήσεις των αεροσκαφών τους τουλάχιστον μια φορά το μήνα. Οι πιλότοι της εταιρίας φροντίζουν να αφήνουν πάντα μια ασφαλή απόσταση 600-800 χιλιομέτρων μεταξύ των αεροσκαφών τους και των νεφών αυτών.

Τα τρία παραπάνω συμβάντα της δεκαετίας του 1980, οδήγησαν στη δημιουργία ενός παγκόσμιου συστήματος επιτήρησης της ηφαιστειακής δραστηριότητας με σκοπό τη προειδοποίηση των πιλότων για τυχόν απειλή. Αυτό είναι το σύστημα που «σφράγισε» τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, μόλις ο νορβηγικός έλεγχος εναέριας κυκλοφορίες σήμανε  το πρώτο προειδοποιητικό καμπανάκι τη περασμένη εβδομάδα. Στην Αμερική, η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους κατασκευαστές αεροσκαφών ξεκίνησαν ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα, με σκοπό τη μελέτη της επίπτωσης της τέφρας στους κινητήρες τζετ. Όμως η θέσπιση κανόνων και προτύπων αναφορικά με το όλο ζήτημα της αντιμετώπισης της τέφρας είναι κάτι πολύ δύσκολο. Όπως λένε οι ειδικοί, τα μοντέλα πρόβλεψης που χρησιμοποιούνται σήμερα καταλήγουν στη λύση μαύρο- άσπρο. Στη πραγματικότητα όμως η κατάσταση είναι περισσότερο προς το γκρι. Τα παχιά σύννεφα ηφαιστειακής στάχτης είναι σίγουρα επικίνδυνα. Υπάρχουν όμως περιοχές στις άκρες τους όπου η τέφρα είναι πολύ λιγότερη και συνεπώς τα αεροσκάφη θα μπορούσαν να τις διασχίσουν χωρίς πρόβλημα.

 S.A.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. p.pantazis avatar
    p.pantazis 22/04/2010 17:46:23

    ευχαριστούμε, πολύ διαφωτιστικό

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ p.pantazis 22/04/2010 20:45:23

      Νάσαι καλά!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.