05/08/2009 02:39
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Xρειάζονται οι πιλότοι στα αεροπλάνα;



Τα αεροπορικά ταξίδια είναι πλέον μια καθημερινή ρουτίνα και πολύς κόσμος τα θεωρεί δεδομένα έχοντας βάλει στην άκρη το «εξωτικό» μέρος της εμπειρίας. Πόσοι όμως είναι αυτοί που γνωρίζουν πως οι σημερινοί πιλότοι δεν πιλοτάρουν αλλά απλά παρακολουθούν τις λειτουργίες κάποιου ηλεκτρονικού υπολογιστή που έχει τον πλήρη έλεγχο του αεροσκάφους από την αρχή μέχρι το τέλος της πτήσης; Και πόσοι από εμάς θα συνέχιζαν να χρησιμοποιούν άφοβα τα αεροπλάνα αν γνώριζαν την παραπάνω κατάσταση;

Η πλήρης  κυριαρχία των ηλεκτρονικών υπολογιστών καθώς και των πάσης φύσεως ηλεκτρονικών συσκευών στα κόκπιτς των σημερινών αεροσκαφών, έχουν κάνει τις πτήσεις σαφώς πιο ασφαλείς απ` ότι στο παρελθόν αλλά παράλληλα έχουν και την τάση να δημιουργούν χάος σε περιπτώσεις που χρειάζεται να αντιμετωπιστεί κάποιο λάθος που προκύπτει στο λειτουργικό πρόγραμμα. Οι μηχανικοί αεροσκαφών πιέζουν όλο και περισσότερο  για την πλήρη αυτοματοποίηση των αεροσκαφών αλλά οι πιλότοι από την πλευρά τους, προειδοποιούν πως  η συνεχιζόμενη εξάρτηση από τα κάθε λογής ηλεκτρονικά «μαραφέτια» μπορεί τελικά να οδηγήσει την αεροπορική βιομηχανία σε επικίνδυνες και μη αναστρέψιμες καταστάσεις.

Ποιο όμως θεωρείται πως είναι το σημείο εκείνο από το οποίο και μετά ο άνθρωπος χειριστής θεωρείται περιττός; Οι αεροναυπηγοί έχουν αρκετή αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους, κάτι που βλέπουμε συνεχώς με την επιτυχημένη ανάπτυξη και εξέλιξη  των μη επανδρωμένων στρατιωτικών αεροσκαφών. Τα εν λόγω αεροπλάνα που ονομάζονται drones,  μπορούν σήμερα και παρακολουθούν  φωτογραφίζοντας εχθρικές περιοχές, εκτοξεύουν πυραύλους  προς εχθρικούς στόχους και πολύ σύντομα θα χρησιμοποιούνται ακόμη και για τη μεταφορά στρατιωτικών εφοδίων. Το μοντέλο "Global Hawk" για παράδειγμα, ήδη έχει καταφέρει να αποκτήσει την ίδια ακτίνα δράσης με αυτήν ενός αντίστοιχου πολιτικού εμπορευματικού (cargo) αεροσκάφους μικρής διαδρομής.  Όπως λέει ο Richard Deakin που είναι υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρίας παραγωγής οργάνων αεροσκαφών Thales, «Σε 10 το πολύ χρόνια, θα έχουμε στη διάθεσή μας και μη επανδρωμένα πολιτικά εμπορευματικά αεροπλάνα να διασχίζουν τους ουρανούς».

Αυτό όμως που οραματίζονται οι μηχανικοί και οι σχεδιαστές δεν είναι   η παντελής απουσία του ανθρώπινου παράγοντα από τις πτητικές λειτουργίες. Η παρουσία του ανθρώπου πιλότου κρίνεται ακόμη ως  απαραίτητη, κυρίως για ψυχολογικούς λόγους και προκειμένου να καθησυχάζονται οι επιβάτες. Κάπως δηλαδή όπως είναι σήμερα και η παρουσία μηχανοδηγού στα πλήρως αυτοματοποιημένα μετρό. Είναι όμως ακόμη απαραίτητη η παρουσία των δυο πιλότων στον θάλαμο διακυβέρνησης ενός αεροσκάφους; Μερικοί αερομεταφορείς θέτουν αυτό το βασικό ερώτημα προς τους κατασκευαστές και η απάντηση δεν είναι ιδιαίτερα αρεστή ούτε στους πιλότους ούτε και στα  παντοδύναμα συνδικάτα τους. Με βάση τη λογική ότι ακόμη και ο ένας πιλότος δεν χρειάζεται πλέον, τι ένας τι κανένας; Αν ο μοναδικός χειριστής πάθει κάτι τότε το αεροπλάνο θα πρέπει να μπορεί να αυτοπροσγειωθεί. Τι θα γίνει λοιπόν όταν στο εγγύς μέλλον η τεχνολογία του τηλεχειρισμού μέσω πληροφοριών που λαμβάνονται από τους δορυφόρους γίνει τόσο αξιόπιστη που ένα αεροσκάφος θα μπορεί να προσγειώνεται χωρίς την μεσολάβηση πιλότου; Υπάρχει περίπτωση αυτό να γίνει ποτέ πραγματικότητα;

Από την άλλη μεριά, υπάρχουν σχεδιαστές αεροσκαφών οι οποίοι όχι μόνο πιστεύουν στην αναγκαιότητα του ανθρώπινου παράγοντα αλλά προσπαθούν να εισαγάγουν τεχνολογία η οποία θα επιτρέπει στους πιλότους να εκμεταλλεύονται τη σωματική τους δύναμη προκειμένου να ελέγξουν τη πτήση. «Αυτό που χρειαζόμαστε είναι μια συνεργασία μεταξύ ανθρώπου και μηχανής» λέει ο εκπρόσωπος του DLR  Institute of Flight Systems. Οι μηχανικοί του ινστιτούτου αυτού αναπτύσσουν  αυτόν τον καιρό ένα «ενεργό sidestick» το οποίο θα επιτρέπει στον κάθε χειριστή να αισθάνεται το πως ο άλλος χειριστής ή ο ηλεκτρονικός υπολογιστής,  ελέγχουν το αεροσκάφος ανά πάσα στιγμή. Η προσέγγιση αυτή έχει ονομαστεί naturalistic flight deck και εξετάζεται επίσης από ερευνητές στο Αεροναυτικό Ινστιτούτο του Πολυτεχνείου του Βερολίνου. Στο ίδιο ινστιτούτο, ο μηχανικός Christian Berth με την ομάδα του, προσπαθούν να αναπτύξουν το περιβόητο σύστημα head-up display που ήδη χρησιμοποιείται στα πολεμικά αεροσκάφη, με σκοπό την εφαρμογή του και στα πολιτικά. Το εν λόγω σύστημα αφορά στη προβολή διάφορων πληροφοριών που αφορούν στην πτήση επάνω στο μπαρ μπριζ  του αεροπλάνου, κάτι που θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τον πιλότο, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης όπου ακόμη και  τα μικροδευτερόλεπτα παίζουν κρίσιμο ρόλο.  Όπως λένε οι πιλότοι, το σύστημα αυτό θα ήταν πολύ πιο εύκολο στη χρήση καθώς είναι πολύ πιο απλό και κατανοητό. Οι αεροπορικές όμως εταιρίες διστάζουν προς το παρόν να το παραγγείλουν λόγω του απαγορευτικού του κόστους.

Το σημερινό σύστημα αυτόματης προσγείωσης που χρησιμοποιείται από τα αεροσκάφη απαιτεί πολύ περισσότερη συγκέντρωση εκ μέρους του πιλότου απ`ότι το χειροκίνητο ή το συμβατικό. Αν και το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο χειριστής είναι να βρίσκεται σε κατάσταση standby παρακολουθώντας τις λειτουργίες του κομπιούτερ, εν τούτοις αυτό από μόνο του είναι πολύ πιο απαιτητικό και στρεσογόνο ως δραστηριότητα από την κλασική χειροκίνητη εκτέλεση της διαδικασίας της προσγείωσης.

Αυτό λοιπόν που κάποτε ήταν ένα ονειρικό επάγγελμα, χάνει σιγά σιγά την παλιά του μαγεία. Αντί για εν δυνάμει ήρωες, οι πιλότοι έχουν καταντήσει απλοί διαχειριστές ηλεκτρονικών υπολογιστών, systems managers. Και απ`ότι φαίνεται, οι ηλεκτρονικοί μηχανικοί της αεροπορικής βιομηχανίας, συνεχίζουν να δίνουν έμφαση στα διάφορα γκάτζετς, παραγκωνίζοντας τους χειριστές και αγνοώντας την ικανότητα του ανθρώπου στο να παρεμβαίνει προκειμένου να αποφεύγονται τα όποια ηλεκτρονικά παρατράγουδα που όμως είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσουν σε  τραγική κατάληξη. Με την εξέλιξη των αεροσκαφών να είναι αυτή που είναι, γίνεται όλο και πιο σπάνιο στις μέρες μας για έναν πιλότο να δείξει τις όποιες ικανότητές του, όπως μπόρεσε και έκανε ο  κυβερνήτης του Airbus A320 που κατάφερε και «προσθαλάσσωσε» το λαβωμένο αεροπλάνο του πάνω στα παγωμένα νερά του ποταμού Hudson  της Νέας Υόρκης πριν από  μερικούς μήνες.

Άπαξ  και ο πιλότος χάσει τον έλεγχο των κομπιούτερς, καταντάει ανήμπορος, όπως ανήμπορος είναι ο καθένας από εμάς όταν «χτυπάει» το οικιακό PC μας. Σε μια τέτοια περίπτωση, η  όποια ανθρώπινη παρέμβαση δεν μπορεί να παίξει κανέναν ουσιαστικό ρόλο ασχέτως αεροπορικών ικανοτήτων. Τα πάντα επαφίενται δηλαδή στην αξιοπιστία των ηλεκτρονικών συστημάτων. Μια αξιοπιστία όμως που πολλές φορές αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων. Και αν το διακύβευμα είναι απλά η σύνδεσή μας στο διαδίκτυο ή η κατάληξη κάποιου ηλεκτρονικού παιχνιδιού έχει καλώς. Αν όμως από την αξιοπιστία ενός σκληρού δίσκου εξαρτώνται δεκάδες ζωές, τότε είναι πολλά αυτά τα οποία θα πρέπει να ξανασκεφτούμε από την αρχή.

Strange Attractor

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ικαρος avatar
    Ικαρος 05/08/2009 02:46:33

    Τώρα μας τα λες αυτά Factor, με κλεισμένα εισητήρια; Παραμονή διακοπών;

    • nyfitsa avatar
      nyfitsa @ Ικαρος 05/08/2009 08:43:11

      Σαν τα τραίνα – δεν υπάρχει!
      Εννοώ τα καλά και τα γρήγορα τραίνα τύπου PENDOLINO (300 χμ/ώρα) και AGV, ή TGV (με 550χμ/ώρα).
      Πας άνετα, κάνεις τις «βόλτες σου» ή ξαπλώνεις την ώρα του ταξιδιού. Το καλύτερο μέσον για μακρινά ταξίδια!
      Κρίμα, που Ελλάδα σ’αυτόν τον τομέα είναι λίγο πίσω.

      • Αυριανιστής avatar
        Αυριανιστής @ nyfitsa 05/08/2009 09:24:39

        Και θα συνεχίσει για πολύ να είναι πίσω. Εδώ φτάσαμε να μας πλασάρουν ως μέγα εκσυγχρονισμό τα Railbus και τα Desiro των 120 km/h μέγιστη ταχύτητα! Και παράλληλα μειώνουν δραματικά το μεταφορικό έργο του ΟΣΕ, δίνοντας δώρο -μετά τους ταξιτζήδες- και στους ΚΤΕΛατζήδες!

  2. Limokontoros avatar
    Limokontoros 05/08/2009 07:59:05

    Εδω και πολλά χρόνια και με την εξέλιξη της τεχνολογίας στα αεροπλάνα, οι πιλότοι δεν είναι απαραίτητοι στη πτητική τους λειτουργία. Τους κρατάνε οι εταιρείες και οι κατασκευαστές μόνο και μόνο για ψυχολογικούς λόγους των επιβατών. Ο τομέας των Avionics είναι ήδη 30 χρόνια μπροστά από το υπόλοιπο αεροσκάφος και από τον πλέον μάγκα πιλότο.

    • ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ avatar
      ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ @ Limokontoros 05/08/2009 10:08:57

      αστα μεγαλε!!!

      αυτα να τα πεις οταν εισαι δεμενος στην θεση, σε ενα αεροπλανο, και οχι απο την πολυτελεια του υπολογιστη σου!!

      εξαλου ειναι γνωστω οτι ολοι οι μηχανικοι (Avionics) εχουν ενα ονειρο..... να γινουν πιλοτοι!!!

      χαλιφης στην θεση του χαλιφη!!!
      γνωστο κομπλεξ!!

      • Vorias avatar
        Vorias @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 05/08/2009 13:58:16

        Και γιατί δεν γίνονται; Αφού για να γίνεις μηχανικός avionics θέλει ΑΕΙ, πιλότος απλά θέλει λύκειο και αυτό αν το θέλει. Αρα είναι εύκολο να γίνουν πιλότοι αν το ζηλεύουν τόσο το επάγγελμα.

      • MIG-21 avatar
        MIG-21 @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 05/08/2009 15:53:54

        Για να γινεις πιλοτος δεν χρειαζεσε ουτε ΑΕΙ ΤΕΙ ΚΤΛ
        απλα χρειαζεσε χρηματα!!!
        το κοστος φτανει τα 100.000.000 δραχμες (για να μην ξεχνιωμαστε!!)
        να γιατι οι μηχανικοι (Avionics) δεν γινονται πιλοτοι!!

      • Strange Attractor avatar
        Strange Attractor @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 05/08/2009 16:50:47

        Δηλαδή τότε πιλότοι θα γίνονταν μόνο οι ζάμπλουτοι. Δεν νομίζω. Με 7-14 000 Ευρώ γίνεσαι από το μηδέν επαγγελματίας πιλότος. Από κει και πέρα οι αεροπορικές εταιρίες σου πληρώνουν τα υπόλοιπα (αν προσληφθείς)

      • dimitris avatar
        dimitris @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 05/08/2009 16:51:38

        Ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα.
        1. δεν χρειάζονται 100 αλλά λιγότερο από 10 εκ. δραχμές για τα πτυχία.
        2. Δεν μπορούν όλοι να γίνουν πιλότοι. Από αυτούς που ξεκινούν για το πρώτο πτυχίο το 60% εγκαταλείπει.
        3. Πιλότος σημαίνει εντατική και συνεχή εκπαίδευση, μετεκπαίδευση σε διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών, συνεχείς και εφ' όρου επαγγελματικής ζωής εξετάσεις-αξιολογήσεις. Καμία σύγκριση με την πλειοψηφία των αποφοίτων πολλών σχολών ΤΕΙ και ΑΕΙ.
        4. Υπάρχουν χώρες όπως η Τσεχία, που οι πιλότοι αποφοιτούν από Πολυτεχνική Σχολή
        5. Αποτελεί συνήθη πλέον πρκτική των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών να ζητούν εκτός από το επαγγελματικό και κάποιο Πανεπιστημιακό πτυχίο

      • fantomas avatar
        fantomas @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 06/08/2009 09:37:54

        10.000.000 δραχμες χρειαζονταν το 1997 για να αποκτησεις επαγκελματικο πτυχιο ελικοπτερου (120 ωρες ) σε IFR σε ενα τυπο αεροσκαφους (εκπαιδευτικο)!!!

        καμια αεροπορικη εταιρεια δεν προσλαβανει για Κ2 πιλοτο που δεν εχει τουλαχιστον 1.500 ωρες πτησεις.

        καθε ωρα πτησης κοστιζει 300 ευρω!!

        καντε αναγωγες και θα δειτε οτι το κοστος ειναι παρα πολυ μεγαλο!!

    • Αρχίδαμος avatar
      Αρχίδαμος @ Limokontoros 06/08/2009 09:54:50

      Με βαση τα λεγομενα σου μεγαλε και φιλτατε κατα τα αλλα φαντομα, μονο οι εμιρηδες και τυποι στυλ Τρομπουκη μπορουν να βρουν τοσα πολλα λεφτα για να γινουν πιλοτοι. Κοψε κατι.

      • ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ avatar
        ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ @ Αρχίδαμος 07/08/2009 08:19:44

        TΟ ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΣΗΜΑΣΕΙΑ.
        Η ΟΥΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΤΙ ΜΙΑ ΑΠΛΗ ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ ΘΑ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ!

        Η ΛΟΥΤΦΧΑΝΣΑ ΣΤΟ ΕΠΙΣΗΜΟ ΣΑΙΤ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΙΝΕΙ ΤΙΜΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΠΑΓΚΕΛΜΑΤΙΑ ΠΙΛΟΤΟΥ 120.000 ΕΥΡΩ!!!

        ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΑ!

      • Αρχίδαμος avatar
        Αρχίδαμος @ Αρχίδαμος 07/08/2009 08:35:40

        Στο ελληνικο περιοδικο Remove Before Flight υπαρχει ολοσελιδη διαφημιση για μια σχολη χειριστων στη Ροδο που εγγυαται ότι απο το μηδεν έως και το επαγγελματικο διπλωμα CPL το συνολικο κοστος ειναι 42 000 ευρω. Εγγυημενα τιμη.
        Πουλας χωραφι στο χωριο και απο τσομπανης γινεσαι ξαφνικα ιπταμενος μπρουκλης. Ωραια πραμματα.

  3. Αρχίδαμος avatar
    Αρχίδαμος 05/08/2009 08:42:06

    Drones. Εκει ειναι το μελλον της αεροπλοιας.

  4. P.F avatar
    P.F 05/08/2009 09:33:21

    Diskola tha ebena se aeroplano xoris piloto. Kathara gia psixologikous logous.

  5. ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ avatar
    ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 05/08/2009 10:14:37

    Strange Attractor

    Αρκετα σωστα αυτα που λες........ αλλλα ξεχνα μια παραμετρο!!

    Το οτι για ολα τα αεροπορικα συστηματα υπαρχει παντοτε και η τελευταια λυση αναγκης που ειναι το manual!!

    και αυτη η λυση, για να την εφαρμοσεις...... θα πρεπει να ξερεις να πετας!!!

    ολα τα αλλα ειναι μπουρδες!!!

    Για να εισαι καπετανιος θα πρεπει να ξερεις να κολυμπας!!
    αλλιως την εκατσες την βαρκα που λενε και οι ναυτικοι μας !! (χιουμορ)

    • nyfitsa avatar
      nyfitsa @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 05/08/2009 12:36:50

      Μην το λες…..υπήρχανε και τέτοιοι, που δεν ήξεραν , χα, χα …

    • thanos avatar
      thanos @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 05/08/2009 14:00:41

      Να σε δώ να κατεβάζεις το διαστημικό λεωφορείο manual και θα σε παραδεχτώ!

      Με 3 κομπιούτερ πετάει αν δε κάνω λάθος :P

      • MIG-21 avatar
        MIG-21 @ thanos 05/08/2009 15:49:36

        κι ομως και εκει εχει manual !!!!
        αρκει να δουλευουν τα υδραυλικα!!!

  6. Γιάννης avatar
    Γιάννης 05/08/2009 11:25:24

    Το πέταγμα του αεροπλάνου δεν γίνεται με το χέρι-πόδι του πιλότου, αλλά με το μυαλό του. Ακριβώς όπως δεν οδηγάς αυτοκίνητο με το τιμόνι-γκάζι-φρένο, αλλά με το μυαλό και όταν λείψει το μυαλό, αργά η γρήγορα τσακίστηκες.
    Οι Υ/Η απλά κατευθύνουν το αεροπλάνο σύμφωνα με την καθοδήγηση του πιλότου, δεν το πετάνε μόνοι τους, εάν αποκτήσουν μυαλό δηλαδή κρίση, μόνον τότε θα μπορέσουν να πετάξουν αεροπλάνο, να οδηγήσουν τραίνο κλπ, και αυτό αργεί ακόμα, αν είναι καν δυνατόν.
    Το πρόβλημα δεν είναι αν χρειάζεται ο πιλότος, το πρόβλημα είναι ότι τα αεροπλάνα έγιναν εξαιρετικά σύνθετα και χρειάζεται γνώση, διάβασμα καισυνεχής εγρήγορση για να μένεις μπροστά από αυτό.
    Τα drones δεν είναι προ-προγραμματισμένα όπως οι πύραυλοι Cruise, είναι τηλεκατευθυνόμενα από πιλότο στο έδαφος, χρησιμοποιούνται πολύ γιατί απλά είναι αθόρυβα, φθηνά για τον στόχο που θα πλήξουν και για αυτό αναλώσιμα.
    Αυτά που γράφτηκαν είναι μια ακόμα επιβεβαίωση ότι η δημοσιογραφική ημιμάθεια μπορεί να γίνει χειρότερη από την αμάθεια.

    • Vorias avatar
      Vorias @ Γιάννης 05/08/2009 13:55:53

      Θέλει μυαλό μόνο αν είναι να πετάξει άνευ σχεδίου ή προγραμματισμένης διαδρομής. Αν όμως το α/φος εκτελεί συγκεκριμένο δρομολόγιο τότε μπορούν να προγραμματισθούν στους ΗΥ του ολες οι πληροφορίες και όσο κραταει την πορεία του αυτές να ανανεώνονται από τα ραδιοβοηθήματα και τους δορυφόρους (wayward points). Στο τέλος, το σύγχρονο α/φος μπορεί να πρσσγειωθεί και να τροχοδρομήσει αλλά και να σταθμεύσει από μόνο του. Η ανθρώπινη παρουσία είναι όντως περιττή. Αλλά ποιός επιβάτης θα ανέβαινε αν του λέγαμε δεν υπάρχει χειριστής στο κοκπιτ;
      Όσο για τα drones που τα ανακατώνεις με τα cruise που είναι πύραυλοι, τι να πω; Μιλάς και για ημιμάθεια; Η ανάρτηση μιλάει για μη επανδρωμένα α/φη. Είτε τηλεχειριζόμενα είτε μη. Μη επανδρωμένα όπως και τα drones.

      • Γιάννης avatar
        Γιάννης @ Vorias 05/08/2009 14:38:19

        πέταγμα δεν είναι το κράτημα της στάσης-ταχύτητας, της πορείας, του ύψους και του ίχνους, είτε με το χέρι-πόδι, είτε με οποιονδήποτε αυτοματισμό. Τα ηλεκτρονικά ΔΕΝ ΠΕΤΑΝΕ ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ, απλά κρατάνε τα παραπάνω όπως τα επιλέγει ο χειριστής.
        Το μυαλό, κρίση δεν έχει σε τίποτα να κάνει με την προγραμματισμένη ή όχι διαδρομή, ή με μια αυτόματη προσγείωση, έχει να κάνει με όλα τά έκτακτα, λιγότερο ή περισσότερο σημαντικά, που συμβαίνουν σε κάθε πτήση, είτε εναέριος κυκλοφορία, είτε καιρός, είτε γιατί όλα τα συστήματα αναμένεται και κάποτε παρουσιάζουν βλάβες εν πτήση, είτε ανθρώπινο λάθος.
        Ο τίτλος του άρθρου είναι "χρειάζονται πιλότοι στα αεροπλάνα;" σαφώς λοιπόν αμφισβητεί την ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης και επειδή το περιεχόμενο μπλέκει άσχετα πράγματα και οδηγεί σε λάθος συμπέρασμα, για αυτό επιμένω "...η δημοσιογραφική ημιμάθεια μπορεί να γίνει χειρότερη από την αμάθεια..." και δεν εννοώ μόνον την εγχώριο.

  7. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 05/08/2009 14:06:10

    Κάποτε ήταν άκρως απαραίτητοι και οι ασυρματιστές (Μαρκόνηδες) στα καράβια αν δεν κάνω λάθος. Το 1991 (νομίζω) εξέπεμψε και το τελευταίο μήνυμα του ο τελευταίος εξ αυτών. Έκτοτε καταργήθηκαν δια νόμου.
    Κάποτε θυμάμαι και τηλεφωνήτριες στα ξενοδοχεία και στις υπηρεσίες με τα περίφημα switchboards και τα βύσματα. Τις πρόλαβα μέχρι πριν 20 χρόνια. Τώρα έχω κινητό.
    Κάποτε θυμάμαι καιμ'αλιστα τους βλέπω σε παλιές καρτ ποσταλ και ταινίες του Βουτσά, υπήρχαν τροχονόμοι στις διασταυρώσεις με τέντα και πάνω σε βάθρο. Τους αντικατέστησαν οι φωτεινοί σηματοδότες.
    Κάπως έτσι θα λέμε στα εγγόνια μας και για τους πιλότους.
    Άτιμη τεχνολογία.

    • mesaios daktylos avatar
      mesaios daktylos @ Strange Attractor 05/08/2009 14:34:08

      Strange Attractor says:
      ""...υπήρχαν τροχονόμοι στις διασταυρώσεις με τέντα και πάνω σε βάθρο. Τους αντικατέστησαν οι φωτεινοί σηματοδότες.""

      Τώρα οι τροχονόμοι αντι να ρυθμίζουν την κυκλοφορία, κρύβονται πίσω από τα δένδρα για να κόβουν κλήσεις. Νομίζω ότι είναι καιρός να αντικαταστήσουμε και αυτούς. Ηδη στις μεγάλες οδικές αρτηρίες ο έλεγχος γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα.

    • Γιάννης avatar
      Γιάννης @ Strange Attractor 05/08/2009 14:54:09

      όταν το κινητό σου, κάθε φορά, θα ξέρει από πριν, ποιόν και γιατί πάς να καλέσεις και θα τον καλεί μόνο του, τότε θα πάψουν να υπάρχουν οδηγοί στα αυτοκίνητα, στα πλοία στα τραίνα και στα αεροπλάνα.
      Οι μηχανές δεν έχουν κρίση να αντιμετωπίσουν το τυχαίο, είναι προγραμματισμένες και εκτελούν ανθρώπινες εντολές, το ότι αυτές οι εντολές είναι σύνθετες, πολύπλοκες και ακατάληπτες στους πολλούς, δεν σημαίνει ότι αποτελούν νοημοσύνη.

    • dimitris avatar
      dimitris @ Strange Attractor 05/08/2009 16:58:53

      Το άρθρο θέτει ένα ερώτημα : χρειάζονται οι πιλότοι στα αεροπλάνα ;

      Μετά απ' όσα ενδιαφέροντα γράφει (και άλλα τόσα που δεν γράφει) θα έπρεπε να καταλήγει :

      Για τα επόμενα 30 χρόνια χρειάζονται και μάλιστα δύο. Για αργότερα βλέπουμε.

  8. Ικαρος avatar
    Ικαρος 05/08/2009 16:01:26

    Προτείνω καλού κακού να ταξιδεύουμε με τις ταυτότητες στο στόμα, με πιλότους η χωρίς

    • thanos avatar
      thanos @ Ικαρος 07/08/2009 23:29:44

      LOL!!! :P

  9. petel avatar
    petel 06/08/2009 17:56:22

    Η Πολεμική αεροπορία αποστρατεύει τουςιπτάμενους στα 40. Εκτός κι αν έχουν βίσμα και πάνε για παραπάνω. Οι περισσότεροι εξ αυτών, προσλαμβάνονται στην πολιτική αεροπορία.
    Οι γιοί των πιλότων, ακολουθούν τα βήματα του μπαμπά, μιας κι υπάρχουν τα χρήματα για δίδακτρα σε σχολές συνήθως της Αγγλίας.
    Τώρα, αν ξεφυτρώσει και κάποιος άλλος έξω απ το κύκλωμα, απο μεράκι, ίσως να πιλοτάρει κι αυτός κανα ελικοφόρο, αν έχει μέσον και βρεί δουλειά.
    Αυτά έχωβ πληροφορηθεί απο πρώην(νυν συνταξιούχο συνοδό εδάφους της Ολυμπιακής. Νομίζω, πως ισχύουν.

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ petel 09/08/2009 20:35:04

      Σόϊ πάει το βασίλειο... οικογενειακή υπόθεση το πιλοτιλίκι στην ΟΑ.
      Βέβαια, όποιος έφαγε έφαγε αλλά συνεχίζει και ακόμη να τρώει παρά την ιδιωτικοποίηση της ΟΑ. Οι πιλότοι τώρα είναι κανονικοί αργόμισθοι. Όπως οι αγροφύλακες. αλλά με καμιά 8-10.000 Ευρουδάκια το μήνα παραπάνω, έκαστος. Μαντέψτε ποιός τους πληρώνει; Το δημόσιο. Εμείς.
      Τέτοια ιδιωτικοποίηση δηλαδή.

  10. Αρχίδαμος avatar
    Αρχίδαμος 10/08/2009 12:56:05

    τοσο οι πιλοτοι οσο και οι ελεγτες είναι πλεον και ασυμφοροι και μη απαραιτητοι. το πολυ σε 20-50 χρονια θα τους βλεπουν μονο σε παλιες ταινιες. οπως εμεις βλεπουμε τα παϊτονια με τα αλογα και τις ρεντιγκότες.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.