#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
20/03/2009 22:41
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

To αδιέξοδο των «Δαιμονισμένων»

Όσο νομοτελειακά αναπόφευκτη είναι στις περισσότερες ιστορικές στιγμές της ανθρωπότητας η εμφάνιση της τρομοκρατίας, άλλο τόσο αναπόφευκτο είναι το αδιέξοδο, στο οποίο οδηγεί. Το γεγονός αυτό έχει αποδειχθεί ιστορικά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι τρομοκρατικές οργανώσεις της αριστεράς, είτε διαβρώθηκαν από τις μυστικές υπηρεσίες, είτε εξαρθρώθηκαν μετά από όχι και τόσο κοπιαστική δουλειά των κρατικών μηχανισμών.

Τα αδιέξοδα της μικρής κλειστής ένοπλης ομάδας έχουν εντοπιστεί και διατυπωθεί από την εποχή της ρωσικής επανάστασης του 1905. Το καλοκαίρι του 2002, λίγο μετά την υποτιθέμενη «εξάρθρωση» της 17N, σε τοίχους, στο κέντρο της Αθήνας, έκαναν την εμφάνισή τους συνθήματα υπέρ του Σεργκέι Νετσάγιεφ. Προφανώς, κάποιοι είχαν ακούσει ότι αυτή η ενδιαφέρουσα και μυστηριώδης μορφή του ρωσικού μηδενισμού στο δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα, είχε χαρακτηριστεί ως προπομπός της «μπολσεβίκικης τρομοκρατίας». Παρ' ότι οι κάθε λογής ονομαζόμενοι «αντιεξουσιαστές» από θέση αρχής ήταν ανέκαθεν κατά του «μπολσεβικισμού» και του σοβιετικού μοντέλου, φαίνεται ότι αυτή τη φορά έκαναν την «υπέρβασή» τους. Και δικαιολογημένα. Εξάλλου, το φαινόμενο «νεντσαγιεφισμός» απασχόλησε πολλούς. Μάλιστα, ώθησε το μεγάλο Pώσο συγγραφέα, Φιόντορ Nτοστογιέφσκυ, να γράψει το περίφημο έργο, «Οι Δαιμονισμένοι» (1870), που από πολλούς χαρακτηρίστηκε ως «εγχειρίδιο της επανάστασης».

Εκεί, παρουσιάζει μια  τρομοκρατική ομάδα δώδεκα ατόμων που δρουν σε συνθήκες τυφλής πειθαρχίας και απόλυτης μυστικότητας. Πιστεύουν δε, ότι είναι μέρος μιας τεράστιας οργάνωσης, ενώ στην πραγματικότητα δεν υπάρχει άλλη ομάδα εκτός από τη δική τους. Τα μέλη της επίσης, συχνά αγανακτούν με τον αυταρχικό αρχηγό τους, αφού θεωρούσαν ότι ενώ αγωνίζονται για την ελευθερία, στην οργάνωσή τους κυριαρχεί ο δεσποτισμός. Ο αρχηγός όμως, τα θεωρεί όλα αυτά σαν «αντεπαναστατικές θέσεις». Σκέφτεται λοιπόν, ότι οργανώνοντας μια δολοφονία, θα πάψουν να υπάρχουν τέτοιου είδους σκέψεις.

«Το αίμα είναι τσιμέντο της επανάστασης», λέει κάποια στιγμή ο αρχηγός. «Πείσε τέσσερα μέλη του πυρήνα να ενεργήσουν κατά του πέμπτου με το πρόσχημα ότι είναι προδότης, και θα δεις πως θα δεθούν όλα μαζί, χάρις στο αίμα που χύθηκε». Έτσι κι' έγινε. Οργάνωσε τη δολοφονία ενός χωρικού που ήθελε να εγκαταλείψει την οργάνωση. Όμως, λόγω της μυστικότητας, με την οποία λειτουργούσε η ομάδα, κανένα μέλος δεν θα μάθει τι πραγματικά συνέβη. Όπως τα πρόσωπα του δράματος του Nτοστογιέφσκι δεν έμαθαν τίποτε για το φόνο, έτσι και οι κατηγορούμενοι στη δίκη για τη 17N, δεν έμαθαν ούτε τα «ρετιρέ» της ελληνικής τρομοκρατίας, ούτε και για το ποιος σχεδίασε και εκτέλεσε τον ... «φόνο» τους, αλλά και πολλά από τα κτυπήματα που έκαναν. Μόνη λύση, είναι ο μαζικός αγώνας.

Άλλωστε, πως το'  λεγε ο «παππούς» (ουδεμία σχέση με τον «παππού», για τον οποίον μας λέει η αντιτρομοκρατική εδώ και τέσσερα χρόνια); Οι μάζες γράφουν την ιστορία. 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Decay avatar
    Decay 20/03/2009 22:46:36

    Μάλλον οι μίζες γράφουν την Ιστορία.

  2. Προβοκατωρ. avatar
    Προβοκατωρ. 20/03/2009 22:58:04

    Κακα ειν τα ψεμματα.Οι μαζες ειναι,αλλα πουντες;
    Και οι μαζες ειναι σαν τα ψαρονια.
    Εχετε δει πως πετανε στον αερα,τα σμηνη απο τα πουλια αυτα;
    Κινουνται ολα μαζι,αλλα σε διαφορες κατευθυνσεις,που αλλαζουν εν ριπη οφθαλμου απο τη μια κατευθυνση στην αλλη.
    Και τοτε,χρειαζεται ο μεγαλος αρχηγος,να τα κατευθυνει.Αλλα συνηθως,και τελικα,καθε επανασταση,τρωει τα παιδια της.Παντα.
    Δυστυχως,μολις αρχισει η βια,δεν μπορεις να την κρατησεις.
    Και η Εληνικη,και η Γαλλικη,και η Ρωσικη επανασταση,τα ιδια αποτελεσματα ειχαν .
    Αιμα και δακρυα.
    Και δε νομιζω οτι αξιζαν τον κοπο τελικα,γιατι το μονο που καταφεραν,ειναι να αντικαταστησουν τον ενα τυραννο,απο εναν αλλο.
    Γιατι για το φτωχο ανθρωπο,δεν αλλαξαν και πολλα.
    Αν λαβει κανεις υπ οψιν του,και το αιμα που χυθηκε και τον πονο που δημιουργηθηκε.

  3. καταδοτης avatar
    καταδοτης 20/03/2009 23:14:16

    Σημερα στην Ελλαδα γραφουν Ιστορια οι αριστεροι
    Προμηθευτες-Κατασκευαστες,του Δημοσιου.
    Αυτοι προμηθευουν οτι τα παντα...

  4. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 20/03/2009 23:18:43

    Επειδή ανέκαθεν ο απλός λαός επιζητούσε απλώς το ραχάτι.
    Επειδή οι μάζες ξεπουλήθηκαν στον βωμό του καπιταλιστικού ευδαιμονισμού.
    Επειδή το προλεταριάτο δεν απέκτησε επαναστατική αλλά καταναλωτική συνείδηση.
    Επειδή το καπιταλιστικό μοντέλο βρήκε τρόπους μέσω της πίστωσης, της διαφήμισης, της τεχνητής ευμάρειας κλπ να στερεωθεί.
    Επειδή τα κομμουνιστικά κόμματα αντι για την εμπροσθοφυλακή του εργατικού κινήματος κατάντησαν να γίνουν κλειστά κλαμπ προνομιούχων και αποκομένων από την εργατιά γραφειοκρατών.
    Επειδή δεν προβλεπόταν ποτέ και δεν προβλέπεται ακόμη μαζικό ξεσήκωμα των λαικών στρωμάτων.
    Για όλους τους παραπάνω λόγους κάποιοι "φωτισμένοι" αυτόκλητοι "σωτήρες"ανέλαβαν τότε αλλά και πρόσφατα στα καθ`ημάς, να παίξουν τον ρόλο της εμπροσθοφυλακής της εμπροσθοφυλακής. Να γίνουν δηλαδή ο πυροκροτητής της "επανάστασης". Να αφυπνίσουν μέσω της ατομικής τρομοκρατίας.
    Απέτυχαν για πολλούς και διάφορους λόγους.
    Άλλωστε για κάθε Νετσάγιεφ υπήρχε πάντοτε και ένας Ασσόφ.
    Αυτά.

  5. MIG-21 avatar
    MIG-21 20/03/2009 23:44:02

    καταδοτης

    .....ακομη και την ιστορια!!

  6. commuter avatar
    commuter 20/03/2009 23:50:12

    Δεν είναι θέμα της "καυτής" επικαιρότητας, όπως η ασφάλεια και η οικονομία, αλλά επιτρέψτε μου να το αναφέρω:

    Αρχές του έτους, ο ΗΣΑΠ ξεκίνησε τις εργασίες βελτίωσης του δικτύου του, οι οποίες θα έπρεπε να είναι έτοιμες για τους ...Ολυμπιακούς του 2004. Τα πρώτα ρεπορτάζ μας έλεγαν ότι αλλαγές στα δρομολόγια θα γίνονται κυρίως τα Σαββατοκύριακα για να αποφευχθούν οι ώρες αιχμής.

    Το αποτέλεσμα:

    - Κάθε πρωί (και το απόγευμα σε μικρότερη λίμακα) η γραμμή του ΗΣΑΠ θυμίζει λεωφορείο της Βομβάης. Τα τρένα περνάνε κάθε 15 με 20 (!!!) λεπτά σε περιόδους που έτσι κι αλλιώς θα ήταν γεμάτα λόγω των εργαζομένων που πάνε στις δουλειές τους. Επίσης παραμένουν σε κάθε σταθμό τουλάχιστον 1 λεπτό (μου έχει τύχει μέχρι και 7 (!!!) λεπτά αναμονή), με ανοιχτές πόρτες. Περιττό να περιγράψω τις σκηνές απείρου κάλους με τους ταλαίπωρους επιβάτες.

    - Κάθε Σ/Κ κλείνουν μικρότερα ή μεγαλύτερα κομμάτια της γραμμής, κυρίως στο κέντρο. Αυτό έχει τα εξής αποτελέσματα: ο κόσμος παίρνει (ακόμα) περισσότερα αυτοκίνητα και τις νύχτες δρόμοι όπως η Πειραιώς πολλές φορές είναι απροσπέλαστοι. Η πεζοδρόμηση του Ψυρρή βοήθησε λίγο, αλλά δεν έλυσε το πρόβλημα. Αλλά και τις άλλες ώρες, δρόμοι όπως η Αχαρνών γίνονται ακόμα πιο ανυπόφοροι από την κίνηση.

    Τώρα λοιπόν βλέπουμε με άλλο μάτι τις αρχικές ανακοινώσεις ότι τα έργα βελτίωσης θα κρατήσουν ένα χρόνο. Ένας χρόνος με ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ταλαιπωρία των καλύτερων πελατών (βλ. εργαζόμενοι που από το υστέρημά τους πληρώνουν τα εισιτήρια του ενός Ευρώ) είναι ένα καψόνι που δεν αξίζει σε κανένα.Εκτός κι αν περιμένουν ότι θ' απολυθούν τόσοι πολλοί λόγω της κρίσης που οι υπόλοιποι θα βολεύονται μ' ένα τρένο τη μέρα - τι να πω....

    Υποψιάζομαι ότι οι συγκοινωνιολόγοι που έβγαλαν αυτό το ...καταπληκτικό πρόγραμμα μάλλον πάνε με τζιπ στη δουλειά τους (και το παρκάρουν και στο πεζοδρόμιο άμα λάχει). Ας περάσουν (με τον ηλεκτρικό) μια καθημερινή 8 η ώρα από κάποιο σταθμό μεγάλης κίνησης (π.χ. Ομόνοια ή Νερατζίωτισσα) για να δουν το αποτέλεσμα των έργων τους.

  7. spyros avatar
    spyros 20/03/2009 23:59:18

    ¨Και η Εληνικη,και η Γαλλικη,και η Ρωσικη επανασταση,τα ιδια αποτελεσματα ειχαν .
    Αιμα και δακρυα.
    Και δε νομιζω οτι αξιζαν τον κοπο τελικα,γιατι το μονο που καταφεραν,ειναι να αντικαταστησουν τον ενα τυραννο,απο εναν αλλο.¨

    Συγνώμη φίλε μου, αλλά αυτές οι κουβέντες είναι το άκρον άωτον του μηδενισμού, της μιζέριας και του ραγιαδισμού. Δεν ξέρω πως βγάζεις τέτοια ολοκληρωτικά συμπεράσματα, αλλά αν νομίζεις ότι οι κοινωνικές κατακτήσεις γίνονται από τον καναπέ χωρίς ¨αίμα και δάκρυα¨, μάλλον έχεις πολύ στρεβλή αντίληψη της ιστορίας. Τα όποια κοινωνικά αγαθά –λίγα ή πολλά- απολαμβάνουμε σήμερα, οφείλονται στο ότι κάποιοι έχυσαν το αίμα τους, γιατί σκέπτονταν ακριβώς αντίθετα από σένα. Το γιατί οι θυσίες αυτές καπηλεύτηκαν ή διαστρεβλώθηκαν στη συνέχεια, είναι άλλο ζήτημα. Το γιατί μετά από τόσες θυσίες έχουν επιτευχθεί τόσα λίγα, επίσης. Αυτό όμως δεν σε δικαιώνει να μιλάς τόσο απαξιωτικά.

  8. Ανωνυμος avatar
    Ανωνυμος 21/03/2009 00:48:13

    Συγχαρητήρια γιά τό άρθρο.
    1). Διότι είναι εμφανέστατο τό πόσο πολυδιαβασμένος είναι ο συντάκτης. Εντυπωσιακόν !
    2). Γιά τό συμπέρασμα : "Οι μάζες γράφουν την ιστορία". Καί μόνον αυτές. Ούτε οι Εβραίοι, ούτε οι 300 ουρανόθεν πίπτοντες ακατάλληλοι, ούτε οι εξωγήινοι κλπ.
    Όμως, όπως επισημειώνει ο πάντα εύστοχος "Προβοκάτωρ", at 10:58 pm, "Και οι μαζες ειναι σαν τα ψαρονια ...κλπ, κλπ ",
    Μέ βεβαιότητα, πρέπει νά συμπληρωθεί, ότι,
    (α): εάν αφεθούν νά αυτοδιοικηθούν μέ πολιτεύματα στύλ "Δημοκρατίας μας", σέ 50 τό πολύ έτη θά αυτοκαταστραφούν, αυτοϊκανοποιημένες ότι "έχουν δίκιο".
    (β). Στατιστικώς, οι μεγαλύτερες πιθανότητες νά ευδοκιμήσουν, (πολιτισμός, δικαιοσύνη, ευμάρεια κλπ, κλπ), είναι νά συμπέση (κατά ζαριάν), νά τίς διοικεί ένας πεφωτισμένος.
    Άς επιλέξουν.

  9. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 21/03/2009 00:56:07

    Η ανάρτηση επιχειρεί μια τολμηρή ενδοσκόπηση στον εαυτό μας. Μπορεί να εφορμάται από τους δαιμονισμένους, αλλά δεν υπερσκελίζει την επίγνωση, ότι ο δαιμονισμός εδράζεται μέσα σε όλους μας. Συχνά οι αναρτήσεις αυτής της σελίδας τολμούν να ακολουθούν υπόγειες διαδρομές, στην αναζήτηση ενός βάθους, αμφισβητώντας τον ιερό χαρακτήρα κάποιων καθιερωμένων σχημάτων, κάποιων αυτονόητων ταμπού, αμφισβητώντας στην ουσία την αξία κάποιων αξιών.
    Αυτή τη φορά πετυχαίνει με παρρησία ένα αυαίσθητο νεύρο: Πρόκειται για ένα κοριτσάκι, που το κλείδωσαν σε ένα δωμάτιο. Ξεχασμένο εδώ και χρόνια εκεί μέσα, κοντεύει να πάθει ασφυξία από την έλλειψη οξυγόνου και αγκύλωση από την έλλειψη κίνησης. Το όνομά της είναι Επανάσταση. Γιατί, όπως ενδόμυχα εντοπίζεται, η επανάσταση δεν είναι κανένα γραΐδιο, αλλά ένα νήπιο ΠΟΥ ΑΚΟΜΗ ΔΕΝ ΕΒΓΑΛΕ ΔΟΝΤΙΑ.
    Γιατί τα δόντια βγαίνουν με την πρώτη ωρίμανση του εγκεφάλου στην κατεύθηνση της λογικής, της αυτοτέλειας, της αυτονομίας, της συγκρότησης προσωπικότητας.
    Προσωπικότητα σημαίνει πρόσωπο.
    Γι αυτό φωνασκεί η ανάρτηση, αντιπαραβάλοντας στο δαιμονισμό του Νετσάγιεφ, το άλλο δαιμονικό, που είναι το ΑΜΟΡΦΟ, το ΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΟ, το ΑΠΡΟΣΩΠΟ, η ΜΑΖΑ.
    Ο παπούς, όταν μίλαγε για "δημιουργική ικανότητα των μαζών", δεν ήξερε τι έλεγε. Γιατί η δημιουργική ικανότητα ΑΠΑΙΤΕΙ ΠΡΟΣΩΠΟ.
    Το κοριτσάκι μέσα στο δωμάτιο το γνωρίζει αυτό. Κανείς δεν της χάρησε ένα καθρεφτάκι, για να δει την πραγματική ομορφιά της. Σηκώνοντας τα πόδια της, κατάφερε να φτάσει τα μάτια της πάνω από την κάτω άκρη του παράθυρου, για να δεί έξω. Στο αχνισμένο τζάμι από τον πόνο του χρόνου καθρεφτήστηκε η μορφή της. Τώρα γνωρίζει. Είναι ωραία. Και ένας όμορφος, θαυμαστός κόσμος έξω την περιμένει. Γιατί αυτός δεν μπορεί να είναι όπως τον περίγραψε ο Χάξλεϋ, ή η νέα τάξη επιχειρεί να τον επιβάλει. Αλλά όπως τα οράματα των επαναστατών του μέλλοντος τον δομούνε, σαν σύνθημα απάνω στα μαλλιά της: ΜΗΝ ΦΟΒΑΣΤΕ. ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΤΑΧΤΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΥΠΟΒΑΛΟΥΝ.

  10. Περίεργος avatar
    Περίεργος 21/03/2009 01:17:45

    @spyros

    Ναι όλοι μας θυμόμαστε τα θαυμαστά αποτελέσματα της “Οκτωβριανής Επανάστασης” και το θαύμα του υπαρκτού σοσιαλισμού που μάλιστα ποτιζόταν με το αίμα εκείνων που ήθελαν να δραπετεύσουν για να γλυτώσουν!.... μα πώς αφήσαμε ένα τέτοιο θαύμα να χαθεί....
    Η αναγνώριση των σφαλμάτων και η διάθεση για μη επανάληψή τους δεν είναι μηδενισμός.....
    ...και η τυφλή μάχη για κοινωνικές κατακτήσεις χωρίς την παραμικρή επαφή με την πραγματικότητα – μάλλον Ελληνικό φαινόμενο – συνήθως επιτυγχάνει τα αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα ..... Εκτός αν ο στόχος είναι βουλευτικό έδρανο μέσα από τυφλές μάχες ....

  11. Le canard avatar
    Le canard 21/03/2009 01:36:48

    @Περίεργος

    Αλλο πράγμα η επανάσταση και άλλο όταν γίνεται εξουσία και καθεστώς. Κι αυτό δεν ισχύει μόνο για την Οκτωβριανή, αλλά και τη Γαλλική. Ισότητα, Αδελφοσύνη, Δικαιοσύνη, ε; Τα'χεις δεί πουθενά, για να τα βρώ κι εγώ; Είπαμε μια επανάσταση είναι άλμα στον ουρανό. Και "πεθαίνει" όταν γίνεται εξουσία. Η ιστορία τα'χει πεί αιώνες τώρα αυτά. Το ζητούμενο είναι να γίνουν αυτά τα άλματα, κι μετά ας ξαναγυρίσει πίσω το ρολόϊ η ιστορία.

  12. Le canard avatar
    Le canard 21/03/2009 01:38:35

    Καλός ο προβληματισμός σε αυτό το ζήτημα, αλλά η ανάρτηση είναι για το αδιέξοδο της τρομοκρατίας και για το ρόλο της στην ιστορία και στις κοινωνικές αλλαγές.

  13. Περίεργος avatar
    Περίεργος 21/03/2009 01:56:22

    @Le canard

    "Το ζητούμενο είναι να γίνουν αυτά τα άλματα, κι μετά ας ξαναγυρίσει πίσω το ρολόϊ η ιστορία."

    Δεν θα συμφωνήσω! Αν είναι να γίνει άλμα να κερδίσουμε κάτι!
    Αν μπορώ να προβλέψω ότι η ιστορία θα το γυρίσει πίσω δεν θέλω το άλμα !

    Από όσο φαντάζομαι οι τρομοκράτες (με ή χωρίς “”) την επανάσταση επιδιώκουν μέσα από την αποσταθεροποίηση που προκαλούν οι ενέργειές τους ... άρα εντός θέματος!

  14. eyeless in Gaza avatar
    eyeless in Gaza 21/03/2009 02:18:47

    “Δαιμονισμένοι”: Όχι “επαναστατικό εγχειρίδιο”, αλλά ιδιοφυής “αντεπαναστατικός” λίβελος σε μυθιστορηματική μορφή του μεγάλου Ντοστογιέβσκι. Ο μέχρι διαστροφής κυνικός Πέτρος Στεπάνοβιτς, γόνος ιδεαλιστή λιμπεραλίστα διανοουμένου της επαρχίας, και ο παρανοϊκός αριστοκράτης Νικολάϊ Σταυρόγκιν είναι οι εγκέφαλοι. Ο πρώτος είναι καρικατούρα του Νετσάγιεφ και ουσιαστικά ο κινητήριος μοχλός. Με την άφιξή τους από την Πετρούπολη στην επαρχιακή πόλη οργανώνουν κάτι αδέσποτους λιμπεραλίστες, περιθωριακούς, γραφικούς και σαλταρισμένους σε ομάδα, η οποία έχει υπόγειους δεσμούς με ποινικούς και εγκληματικά στοιχεία της περιοχής.

    Με την ανοχή, ακόμη και την ενθάρρυνση της άβουλης, παραπαίουσας και γεμάτης ενοχές αστικής τάξης, εξέχοντα μέλη της οποίας θεωρούν “μοδάτο” να θωπεύουν την τσογλαναρία, καταλήγουν να φέρουν το χάος και να καεί η μισή πόλη. Τέλος σκοτώνουν τον πρώην ριζοσπάστη φοιτητή Σάτοβ, ο οποίος κατέληξε στην ιδεολογία του πανσλαβισμού, με την ψευδή πρόφαση ότι θα τους κατέδιδε. Στην πραγματικότητα για τους λόγους που σωστά περιγράφονται στην ανάρτησή σας.

    Στο μυθιστόρημα υπάρχει και η προφητική περιγραφή του σταλινισμού: ο “σιγαλιοφισμός”. Το μέλος της ομάδας Σιγαλιόφ, ανακοίνωσε το σύστημα του λέγοντας ότι ορμώμενος από την έννοια της απόλυτης ελευθερίας, έφθασε στον απόλυτο δεσποτισμό. Και συνέχισε λέγοντας ότι για να πετύχει η “επανάσταση” το 1/10 της ανθρωπότητας πρέπει να υποβιβάσει τα υπόλοιπα 9/10 σε μορφή αγέλης, χωρις προσωπικότητα, με ειδική διαπαιδαγώγηση επί σειρά γενεών. Στην οργάνωση της “αγέλης” ο καθένας θα παρακολουθεί υποχρεωτικά τον άλλον και θα συντάσσει αναφορές. Θα απαγορεύεται το υψηλό επίπεδο μόρφωσης, αυτοί που επιδεικνύουν ανώτερες ικανότητες και ελεύθερο φρόνημα θα εξοβελίζονται ή θα εξοντώνονται, χάριν της ισότητας...

    Το βιβλίο είναι σαφώς πολύτιμο για όποιον θέλει να καταλάβει στην ψυχολογία ανθρώπων που συμμετέχουν σε κλειστά συνωμοτικά γκρουπούσκουλα και γενικά σε ολοκληρωτικού τύπου οργανώσεις. Η αναφορά όμως στην 17η Νοέμβρη, είναι λίγο αυθαίρετη έτσι όπως γίνεται και, νομίζω, και εκτός πνεύματος του βιβλίου. Ίσα-ίσα, ο Ντοστογιέβσκι υπονοεί ότι δεν χρειάζεται να υπάρχει από πίσω ολόκληρο “συμβούλιο σοφών”. Αρκούν και πολύ λιγότεροι: ένας, ή δύο.

  15. ataktos avatar
    ataktos 21/03/2009 10:31:07

    Tα κουδούνια μάς τα κρέμασαν και πλέον ηχούν δυνατά.

  16. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 21/03/2009 11:31:18

    Σωστός ο eyeless in Gaza.

    Ήθελα να σχολιάσω τα λεγόμενα του Προβοκάτορα. Δεν μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει με τον ίδιο τρόπο την ελληνική, τη γαλλική και τη ρωσική επανάσταση. Καταρχάς η τελευταία δεν είναι καν επανάσταση. Η επανάσταση έγινε το Μάρτιο και ήταν αστική. Το Οκτώβριο ο Λένιν κατέλαβε τα χειμερινά ανάκτορα στην Πετρούπολη και πήρε την εξουσία από τον Κερένσκι. Καμία μάζα δεν συμμετείχε για να το πούμε "επανάσταση". Ούτε πλειοψηφικός ήταν ο μπολσεβικισμός των σοβιέτ στη ρωσική κοινωνία. Αντικειμενικά, δεν ήταν τίποτε περισσότερο από ένα πραξικόπημα ενός από τα κόμματα της εποχής, κι ας επικράτησε να λέγεται επανάσταση.

    Γαλλική επανάσταση: Αυτή ήταν επανάσταση, όμως δεν νομίζω ότι απέτυχε. Κάθε άλλο. Οι δυτικές κοινωνίες βιώνουν σήμερα τα αγαθά της ελευθερίας και της ισότητας σε βαθμό που κανένας δεν θα μπορούσε να είχε προβλέψει την εποχή εκείνη. Για τα οπισθοδρομικά δεδομένα της εποχής εκείνης, της καταπίεσης του απολυταρχισμού και του καθολικισμού, των συνεχών πολέμων επειδή ο κάθε τοπικός άρχοντας έτσι του κάπνιζε, το πράγμα εξελίχθηκε πάρα πολύ. Μπορεί η ίδια η γαλλική επανάσταση να μην εφήρμοσε ποτέ αυτά που διακήρυξε, όμως έδωσε το σύνθημα του τέλους των πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών της προεπαναστατικής Ευρώπης. Η επιρροή της πρέπει να κριθεί διαχρονικά και όχι μόνον από το τι έκαναν τότε. Βέβαια, με δεδομένες τις διακηρύξεις του, τα άμεσα αποτελέσματά της εκείνα τα χρόνια ήταν τραγικά.

    Ελληνική επανάσταση: καμία σχέση με τις άλλες. Εθνικοθρησκευτικού χαρακτήρα, χωρίς κανένα κοινωνικό περιεχόμενο. Πέτυχε, αν και σε περιορισμένη τοπικότητα, το στόχο της που ήταν η απαλλαγή των Ρωμιών από τον οθωμανικό ζυγό. Δυστυχώς το κράτος που δημιουργήθηκε είχε εγγενή ελαττώματα, εν μέρει με ευθύνη των ίδιων των επαναστατημένων, εν μέρει από ατυχία (σύλληψη του Αλ. Υψηλάντη, του μόνου αδιαμφισβήτητου ηγέτη της επανάστασης, από τους εχθρικούς Αυστριακούς) που δεν φρόντισαν να αποκτήσουν ισχυρή και έντιμη ηγεσία, αφού οι έντιμοι (Κολοκοτρωναίοι, Μακυργιάννηδες κλπ.) παραήταν φιλότιμοι για να τα βγάλουν πέρα με τα λαμόγια της εποχής (Μαυροκορδάτους και σία).

    Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι απέτυχε η επανάσταση. Να, εδώ είναι το κράτος μας, γιατί δεν το κάνουμε κουμάντο; Ποιοι μας φταίνει αν όχι εμείς οι ίδιοι; Μιλάμε σήμερα για το άσυλο π.χ. Λέει εδώ το Antinews τη "ριζοσπαστική" του πρόταση να φύγουν τα Πανεπιστήμια από το κέντρο της Αθήνας για να μην είναι άντρα του οργανωμένου εγκλήματος. Άντε και έφυγαν αυτά. Της Θεσσαλονίκης πώς θα φύγει; Για να φύγει πρέπει πρώτα να βρει έκταση και μετά θέλει 20 χρόνια δουλειά και ένα σωρό λεφτά που δεν υπάρχουν. Κι όλα αυτά γιατί; Για να μην αγγίξουμε την ιερή αγελάδα του ασύλου, Ε, όχι! Δεν θα πληρώνω εγώ τους φόρους μου για μια ιδεοληψία!

    Ποιος μας φταίει μετά αν δεν επικρατεί η κοινή λογική; Εμείς δεν φταίμε που υπηρετούμε τις ιδεοληψίες; Εμείς δεν φταίμε για το συλλογικό μπαχαλο; Φταίνε άραγε οι "άλλοι"; Φταίει η "ελληνική επανάσταση"; Εν πάση περιπτώσει, αυτοί είμαστε, αλλά τουλάχιστον τώρα μπορούμε να το λέμε "αυτοί είμαστε" ενώ παλιότερα, με τον Τούρκο, δεν μπορούσαμε να το λέμε. Δεν ήταν δικό μας το κράτος, ήταν αλλονών, ήμασταν υπόδουλοι.

    Προβοκάτορα, το να υποτιμάς τους ανθρώπους που έδωσαν το "αίμα και δάκρυα" για να μπορείς να γράφεις σήμερα εσύ ό,τι θέλεις στο πληκτρολόγιό σου, είναι περισσότερο απο λάθος: είναι αχαριστία. Δεν μπορείς να περιμένεις να πάει μπροστά η κοινωνία με τέτοιες αντιλήψεις, που πιστεύω ότι είναι εξίσου συνυπεύθυνες για το συλλογικό μπάχαλο, όπως και π.χ. η υποστήριξη του ασύλου.

  17. Προβοκατωρ. avatar
    Προβοκατωρ. 21/03/2009 11:31:45

    Καποτε διαβαζα μια εργασια νομιζω του Κωστα Βεργοπουλου,πρι απο πολλα χρονια,και ελεγε,οτι τελικα,οι Ελληνες αγροτες,πληρωναν περισσοτερα μετα την Επανασταση του 21 στο Ελληνικο κρατος,που αδηφαγο οπως ειναι τωρα,ηταν και τοτε με σμηνη τα αρπακτικα να ρουφανε το αιμα του κοσμακη,απο ο,τι πληρωναν στο Τουρκικο δοβλετι για την ιδια παραγωγη και ιδιοκτησια.
    Και μην κοιτας στις περιοδους κοινωνικης ειρηνης,που τα πραγματα φαινονται να ευνοουν το Ελληνικο κρατος.Για κοιτα τι γινοταν,οταν η κατασταση ζοριζοταν και βγαινανε τα κουμπουρια.
    Τοσες δικτατοριες και κινηματα,ποσο αιμα εχουν χυσει;
    Και αν για την Ελληνικη Επανασταση,λεμε τωρα διαφορα,επιδη ηταν εθνικοαπελευθερωτικη,για τις αλλες δυο,που δεν ηταν,τι να πεις;
    Τι εβγαλε η Γαλλικη πχ; Το Ροβεσπιερο,με τις ατελειωτες εκτελεσεις των ιδιων των στελεχων της,ακι χθεσινων του φιλων,η τη Ρωσικη,με τις δικες της Μοσχας και την εκτελεση Τουχατσεφτσκυ;
    Ασε,οσο τ ανακατευεις,βρωμανε.

  18. Orestios avatar
    Orestios 21/03/2009 11:40:31

    Τα φρόνιμα παιδιά γίνονται οι φοβερότεροι επαναστάτες. Δεν μιλάνε καθόλου, δεν κρύβονται κάτω από το τραπέζι, τρώνε ένα γλυκό τη φορά, μα αργότερα το πληρώνουν πολύ ακριβά στην κοινωνία. Φυλαχτείτε από τα φρόνιμα παιδιά!

  19. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/03/2009 11:51:49

    Σε αντίθεση με αυτό που πιστεύει ο πολύς κόσμος, η όποια επανάσταση για να πετύχει τον σκοπό της απαιτεί και λουτρό αίματος προκειμένου να εξουδετερωθεί ή να αντικατασταθεί η τάξη ή η εθνότητα κλπ. που ανατρέπεται.
    Απαραίτητος λοιπόν ο Ροβεσπιέρος, απαραίτητος ο Τρότσκυ, απαραίτητος και ο Γκεβάρρα. Όλοι τους εκτέλεσαν τους αντιπάλους τους κατά χιλιάδες. Ακόμη και στην Ελληνική επανάσταση το μαχαίρι πήγε σύννεφο.
    Διαβάστε για το πόσους απλούς τούρκους σφάξανε οι δικοί μας, ειδικά στο Ναύπλιο....
    "Power stems from the barrel of a gun"
    Mao Tse Tung

  20. spyros avatar
    spyros 21/03/2009 11:59:56

    @περίεργος

    ¨Η αναγνώριση των σφαλμάτων και η διάθεση για μη επανάληψή τους δεν είναι μηδενισμός…..¨
    Φυσικά και δεν είναι, αλλά νομίζω ότι έκανα σαφώς αυτό το διαχωρισμό. Κι εσύ όμως δεν αναφέρεσαι στο μέσο (επανάσταση), αλλά στο αποτέλεσμα και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του. Και είπα επ’αυτού ότι αποτελεί ξεχωριστό ζήτημα η ερμηνεία και η ανάγνωσή τους. Μπορεί να τεθεί ξεχωριστά, αλλά η φράση που είπες περιέχει σαν αυτονόητο ότι το μέσο της κοινωνικής κατάκτησης είναι ο αγώνας και επιπλέον χρειάζεται να μην επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος. Ως προς αυτό με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνο. Για να μην επαναληφθούν λοιπόν τα ίδια λάθη, χρειάζεται ακριβώς να μελετηθούν πολύ λεπτομερώς και χωρίς παρωπίδες, τα γεγονότα και οι συνθήκες και όχι να αφορίζεται η ίδια η προσπάθεια.

    ¨Δεν θα συμφωνήσω! Αν είναι να γίνει άλμα να κερδίσουμε κάτι!
    Αν μπορώ να προβλέψω ότι η ιστορία θα το γυρίσει πίσω δεν θέλω το άλμα !¨
    Μα πως είναι δυνατόν να συμβεί αυτό! Σε καμία επανάσταση δεν ήταν εξασφαλισμένη εκ των προτέρων η επιτυχία της. Δε θα μπορούσε να είναι. Αυτό όμως δεν εμπόδισε τους εμπνευστές της να την πραγματοποιήσουν, πολλές φορές κόντρα σε κάθε ¨λογική¨ και μάλιστα να επιτύχουν. Πως λοιπόν εσύ θα ήθελες να γνωρίζεις εκ αρχής το αποτέλεσμα και αναλόγως αυτού να ακυρώσεις ή να επιχειρήσεις την προσπάθεια. Αν κάτι πρέπει να μας διδάσκει η ιστορία, είναι η προσπάθεια και όχι η αδράνεια. Και μας δίνει όλα τα ¨εργαλεία¨ για να αξιολογήσουμε ρεαλιστικά –και όχι φανταστικά- πως πρέπει να γίνει, σταθμίζοντας αναλόγως και τις προσπάθειες του παρελθόντος. Σίγουρα χρειάζεται να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις. Η διερεύνηση τους όμως πρέπει να είναι αποτέλεσμα προβληματικής του προθέματος και όχι δογματισμού.

    Και τέλος είναι πολύ ισοπεδωτικό να μπαίνουν η ελληνική, η γαλλική και η ρώσικη επανάσταση, άκριτα στο ίδιο τσουβάλι, χάριν μόνο του επαναστατικού τους χαρακτήρα.

  21. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/03/2009 12:22:54

    «Έξω και μέσα στον άνθρωπο υπάρχει το “άλλο” του Κόσμου. Δώστε του όποιο όνομα σας αρέσει: αόρατο ή κακόβουλο Θεό, τυφλή μοίρα, προσταγές της Κόλασης, ή ωμή λύσσα του κτηνώδους αίματός μας. Αυτό το “άλλο” μας στήνει καρτέρι στα σταυροδρόμια. Μας περιγελά και μας αφανίζει»

  22. Πνεύμα του Μάη avatar
    Πνεύμα του Μάη 21/03/2009 12:23:03

    Μπάααα το λουτρό αίματος είναι μιά οπτιόν. Θεωρητικά την έχουμε ξεπεράσει με το Μάη του 68, το κίνημα του Γκάντι, την επανάσταση των γαρυφάλων που γκρέμισε τον Σαλαζάρ κ.α.
    Μεγάλα κινήματα μαζών με ή χωρίς πολλές συγκρούσεις έφεραν όλες τις εξελίξεις. Είναι δε τόση η ευελιξια των τυράννων που άνετα κάνουν για μπάτλερ...
    Ασε που εκτός από τα φρόνιμα παιδιά στην επανάσταση χρειάζονται και κακά, πολύ κακά παιδιά για προκοπή.
    Ο "ένας", ο "φωτεινός νους", παράγει και δικαιώνεται μόνο αν υπάρχει η ελευθερία να κινηθεί, αν οι συνθήκες γύρω του επιτρέπουν την επικοινωνία. Αλλωστε στα σκοτάδια, σκοτινά είναι και τα μυαλά.

  23. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/03/2009 12:49:17

    Ο Κόσμος και η ανθρώπινη γνώση βρίσκονται σε ένα αέναο διαλεκτικό γίγνεσθαι. Μην έχοντας εξηγήσει επαρκώς ούτε το Σύμπαν ούτε το ανθρώπινο φαινόμενο, αδυνατούμε να κατανοήσουμε και αυτό που ονομάζουμε «το τέλος της νεοτερικότητας», την παρούσα εξάντληση της ανθρώπινης πολιτισμικής δημιουργικότητας, το μεταμοντέρνο πλανητικό συνονθύλευμα. Αυτή η εξάντληση οδήγησε άραγε στον παγκοσμιοποιημένο μονοδιάστατο πολιτισμό, ή το αντίθετο; Εδώ θα γίνω κοινότοπος, θα δώσω την κλασική απάντηση που δίνουν οι κάθε είδους ειδικοί, όταν βρίσκονται μπροστά σε κάποιον άλυτο γρίφο: «Σε αυτό καλούνται να απαντήσουν οι ιστορικοί του μέλλοντος»! Μόνο που για να το κάνουν, θα πρέπει πρώτα να δημιουργήσουν έναν νέο κλάδο της επιστήμης τους: την Υπερβατική Ιστορία, η οποία θα αναλάβει να συνδέσει το ορατό με το αόρατο, να εξιχνιάσει τη «μυστική αλληλουχία των νοημάτων». Διότι, «τίποτα από αυτά που είναι μέσα στον Κόσμο δεν μπορεί να εξηγήσει τον Κόσμο»…

  24. Προβοκατωρ. avatar
    Προβοκατωρ. 21/03/2009 13:03:47

    Εγω ,
    (να μου πεις ποιος εισαι εσυ;Ενταξει,ενταξει),
    νομιζω,οτι αν μπορει να γινει κατι με μικρα βηματα,ειναι καλυτερο απο το μια κι οξω,γιατι τοτε ειναι που χυνονται τα ποταμια τα αιματα.

  25. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/03/2009 13:04:46

    @14 eyeless in Gaza. I agree. Είχα γράψει άλλοτε ότι : Οι εργαζόμενοι προλετάριοι με την άνοδο του βιοτικού τους επιπέδου, με τις ψευδαισθήσεις των εκλογών, με τον καταναλωτισμό, τις δόσεις, τα δάνεια κλπ. εξαγοράσθηκαν. Απέκτησαν λανθασμένη ταξική συνείδηση. Συνεπώς;
    Συνεπώς χρειάζεται η δημιουργία μιας εμπροσθοφυλακής της εμπροσθοφυλακής.
    Χρειάζεται κάτι που να αφυπνίσει το όποιο κομμουνιστικό κόμμα και να το επαναφέρει στον αρχικό του ρόλο δηλαδή αυτόν του αφυπνιστή των εργατών. Παράλληλα χρειάζεται κάτι που να δείξει στους κοιμισμένους και εξαγορασμένους εργαζόμενους ότι το σύστημα παραμένει σάπιο και είναι φύσει καταπιεστικό και δεν χρειάζεται παρά δυο τρία σκουντήματα ώστε να δείξει το αληθινό του πρόσωπο. Αυτό δηλαδή της καπιταλιστικής αδικίας αλλά και της καταστολής των όποιων ατομικών δικαιωμάτων όταν δεχτεί επίθεση από τα αριστερά. Για αυτό το έργο λοιπόν, αρκούν 2 με 3 άτομα το πολύ.

  26. Προβοκατωρ. avatar
    Προβοκατωρ. 21/03/2009 14:32:10

    Δε νομιζω οτι γινεται ετσι.
    Οι ανθρωποι,οταν δουν τα σκουρα,μαζευονται υπο κατι σταθερο,γιατι φοβουνται.
    Αυτοι που βγαζουν συμπερασματα,ειναι πολυ λιγοι.
    Παραδειγμα η χουντα.
    Παιζει ρολο,και η οκονομικη κατασταση που βρισκεται ο κοσμος.
    Στην Κατοχη,που πειναγαν,βγηκαν αρκετοι στο κλαρι.
    Στη χουντα ομως,που επεσε αφθονο χρημα,μιας και δανειστηκαν αβερτα,γιατι να το διακινδυνευσει;
    Ειχε να χασει περισσοτερα αν αντιδρουσε.

  27. Mποτίλια στο πέλαγος avatar
    Mποτίλια στο πέλαγος 21/03/2009 17:05:19

    Για την επανάσταση δεν χρειάζονται ποτάμια αίματος, αλλά ποτάμια συνείδησης. Γιατί οι συνειδήσεις αποτελούν ρέοντες ποταμούς. Η εγκλωβισμένη σκέψη και πρακτική είναι καναλιζαρισμένη και μοιάζει με στάσιμα ύδατα. Μια τοξική συνείδηση παράγει ένα τοξικό κόσμο. Μια ελεύθερη συνείδηση παράγει ένα ελεύθερο κόσμο.
    Η επανάσταση δεν αποτελεί αυτοσκοπό και κρίνεται από το αποτέλεσμα.
    Η πείρα του παρελθόντος ωφείλουμε να μας προβληματίσει. Και θα το πράξουμε. Με στόχο τη δημιουργία επαναστατικής προοπτικής, που να οδηγεί σε αποτελέσματα.

  28. eyeless in Gaza avatar
    eyeless in Gaza 21/03/2009 17:42:50

    @Strange Attractor Says:
    March 21st, 2009 at 1:04 pm
    @14 eyeless in Gaza. I agree

    Μάλλον μιλάμε για διαφορετικά πράγματα. Εσύ αναφέρεσαι σε χαρισματικό ηγέτη/ες μιάς επανάστασης ή ενός κινήματος. Εγώ, μέσω των “δαιμονισμένων”, αναφέρομαι σε ιθύνοντα νού μιάς συνωμοσίας ο οποίος παραμένει στο ημίφως του παρασκηνίου και από εκεί κινεί τα νήματα.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι στους Δαιμονισμένους ο Πέτρος Στεπάνοβιτς (Νετσάγιεφ) δεν θέλει να βγεί στο προσκήνιο. Αντ’ αυτού προτείνει αυτόν τον ρόλο του ηγέτη που θα προβληθεί ενώπιον των μαζών στον φίλο του Σταυρόγκιν, ο οποίος τελικά αρνείται να το δεχτεί. Προτείνει μάλιστα και το όνομα-παρωδία του νέου ηγέτη: Ιβάν Τσάρεβιτς. Το κυνικό παραλήρημα του Στεπάνοβιτς είναι αποκαλυπτικό:

    “…εγώ θα σας βρώ μέσα στους πυρήνες αυτούς ανθρώπους πρόθυμους να πυροβολήσουν όπουθ τους πούμε και θα μας χρωστάνε κιόλας και χάρη που τους κάναμε την τιμή να τους διαλέξουμε. Ε, και τότε θα δείτε αναταραχή που θ’ αρχίσει! Θα γίνει ένα ξεχαρβάλωμα άνευ προηγουμένου που όμοιό του δεν έχει ξαναδεί ο κόσμος. Θα συννεφιάσει η Ρωσία, θα θρηνήσει η γη τους παλιούς θεούς… Ε, και τότε ακριβώς θα βάλουμε μπροστά ποιο λέτε;

    - Ποιόν;

    - Τον Ιβάν Τσάρεβιτς.

    - Ποιον;

    - Τον Ιβαν Τσάρεβιτς, δηλαδή εσάς!

    - Έναν ψευδοπροφήτη; - ρώτησε ξαφνικά κοιτάζοντας κατάπληκτος τον άλλον, που θα έλεγε κανείς ότι είναι αλλοπαρμένος….”

    Και συνεχίζει ο Π. Σρεπάνοβιτς:

    “ΘΑ ΣΠΕΙΡΟΥΜΕ ΕΝΑΝ ΜΥΘΟ ΠΟΛΥ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΠΟ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΣΚΟΠΟΙ.”

  29. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/03/2009 17:51:33

    Eyeless in Gaza, εννούσα (έπρεπε να το διευκρινήσω) ότι συμφωνώ στο ότι 1-2 άτομα είναι υπεραρκετά για να σπείρουν το οτιδήποτε....

  30. eyeless in Gaza avatar
    eyeless in Gaza 21/03/2009 19:06:51

    @30 OK. Πρόσεξα τώρα ότι κάπου παραπάνω γράφεις ότι η συσσώρευση μεγάλου αριθμού πτωμάτων αποτελεί κάτι σαν "όρο εκ των ουκ άνευ" κάθε επανάστασης.

    Χωρίς να δηλώνω σώνει και καλά οπαδός της μη-βίας, δεν συμφωνώ, έτσι όπως το θέτεις. Για παράδειγμα, στην Αγγλία έγινε επανάσταση, και εννοώ τους κοινωνικούς αγώνες και συγκρούσεις που οδήγησαν στην κατοχύρωση των ατομικών ελευθεριών και στον κοινοβουλευτισμό, και όλα αυτά χωρίς γενικευμένη σφαγή. Και μάλιστα αυτό άρχισε πολύ πριν την Γαλλική επανάσταση. Άλλο παράδειγμα, από την ελληνική αρχαιότητα: η λεγόμενη μεταρρύθμιση του Σόλωνα στην Αρχαία Αθήνα. Είναι στην ουσία επανάσταση. Και μάλιστα, η Επανάσταση: είναι η πρώτη φορά στην ιστορία που ο δήμος παίρνει την εξουσία και εγκαθιδρύεται δημοκρατικό πολίτευμα. Δεν έγινε σφαγή. Και ακολουθούν 9 ή 10 μεταρρυθμίσεις με σημαντικότερη του Κλεισθένη που διευρύνουν την δημοκρατία. Χωρίς σφαγή και μαζικές εκκαθαρίσεις. Βέβαια πάντοτε υπάρχει το στοιχείο της κοινωνικής σύγκρουσης. Το πόσο βίαια θα είναι αυτή, είναι συνάρτηση πολλών παραμέτρων, και προπαντός έχει σχέση με τους θεσμούς, τις παραδόσεις και τα ήθη κάθε συγκεκριμένης κοινωνίας.

    Από την άλλη, το αντίστροφο φυσικά δεν ισχύει. Το καθεστώς Πολ-Ποτ είχε ασύλληπτες επιδόσεις σε κατά κεφαλήν αριθμό πτωμάτων, και μνημεία με νεκροκεφαλές σε στυλ Ταμερλάνου. Αυτό δε σημαίνει ότι υπήρξε "επανάσταση"

    Αλλά γιατί πάντοτε πρέπει παντοτε να επενδύουμε θετικά στην λέξη "επανάσταση"; Μία από τις μεγαλύτερες μεταπολεμικές κοινωνικές ανατροπές (revolution), ίσως δε και η μεγαλύτερη μέχρι στιγμής, η οποία αναμφισβήτητα υπήρξε "επανάσταση", είναι η Ιρανική επανάσταση με τον Χομεϊνί. Αυτή που ανέτρεψε το κοσμικό κράτος και εγκαθίδρυσε ισλαμικό θεοκρατικό καθεστώς. Εγώ, σε τέτοιου είδους επαναστάσεις, δηλώνω αντεπαναστάτης.

  31. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 21/03/2009 19:51:35

    Eyeless in Gaza, υπάρχουν εξεγέρσεις, διαδηλώσεις, μεταρυθμίσεις, πολιτικά κινήματα, εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα, πραξικοπήματα, ανατροπές κλπ.
    Υπάρχουν και επαναστάσεις. Στην Πολ. Επιστήμη οι μεγαλύτερες και χαρακτηριστικότερες επαναστάσεις ιστορικά θεωρούνται η Γαλλική (αστική) και η των μπολσεβίκων (κομμουνιστική). Και στις δύο το αίμα έρρεε επί μήνες. Ροβεσπιέρος στην μεν, Τρότσκυ (κυρίως) στη δε.
    Blood is the oil of revolution
    Blood is the midwife of revolution
    To make an omelette you have to break the eggs.
    κ.ο.κ.

  32. Προβοκατωρ. avatar
    Προβοκατωρ. 21/03/2009 19:55:24

    Μα βλεπεις,υπηρχε ο Σαχης Παχλεβι,που ηταν ανθρωπος των Αμερικανων,και ο παπάς,το επαιξε εθνικος ηρωας,οπότε ο κοσμος,τσιμπησε και τον ανεβασε.
    Φαινεται οτι δεν υπηρχε κανεις αλλος καταξιωμενος,και καθως η φυσις απεχθανεται το κενον,χωθηκε ο παπάς και εκανε καθεστως.
    Το ιδιο δεν εγινε και μετα το Γκορμπατσωφ, στη Ρωσια;
    Ανεβηκε πανω σε ενα τανκ ο Γιελτσιν και αρχισε να ουρλιαζει και ο κοσμος,χαμενος,τον ακολουθησε.
    Και ποιος ηταν ο Γιελτσιν;
    Ενας μεθυσος,που οταν ειχε ελθει εδω,πεταγε τις μπριζολες στην ορχηστρα,οταν τον ειχαν παει σε καποιο κεντρο,αφου ειχε πιει τον αμπακο.
    Ασε,ο κοσμος,ειναι καταδικασμενος,να ακολουθει.Και συνηθως την παταει.

  33. eyeless in Gaza avatar
    eyeless in Gaza 22/03/2009 00:26:36

    @ "Στην Πολ. Επιστήμη οι μεγαλύτερες και χαρακτηριστικότερες επαναστάσεις ιστορικά θεωρούνται η Γαλλική (αστική) και η των μπολσεβίκων (κομμουνιστική)."

    Παράξενε Ελκυστή, ακόμη και σε κολλεγιακό επίπεδο, η απάντησή σου θα θεωρούνταν ελλιπής. Παρέλειψες την Αμερικανική Επανάσταση που είναι και αγώνας ανεξαρτησίας, και πολιτική-κοινωνική επανάσταση που προηγήθηκε της Γαλλικής και την επηρέασε. Και επίσης η "ιστορική" γενίκευσή σου παραλείπει, ή αγνοεί, μερικές χιλιάδες χρόνια ιστορίας που προηγήθηκαν μέχρι να φτάσεις εκεί. Και φυσικά η ιστορία έχει πάψει να διδάσκεται εδώ και χρόνια με αυτόν τον μηχανιστικό τρόπο σε σοβαρά σχολεία, κολλέγια και πανεπιστήμια της Ευρώπης. Στην νεοΕλλάδα μπορεί ο καθένας το παραμύθι του να το ονομάζει "ιστορία".

    Τέλος πάντων, αν θέλεις να σκέφτεσαι την "επανάστασή" σου σαν ένα γιγαντιαίο splatter δεν θέλω να σου χαλάσω το όνειρο. Ούτε να σου το εξηγήσω.

  34. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 22/03/2009 01:11:28

    @34 H Αμερικανική Επανάσταση ήταν και πολιτική-κοινωνική; Come again?
    Ευτυχώς εκτός από τα Ευρωπαικά και τα "Ελλαδικά" σχολεία, πανεπιστήμια κλπ υπάρχουν και αυτά στη Βόρεια Αμερική. Αλλιώς θα κινδυνεύαμε όλοι να μπερδεύουμε τις βούρτσες....
    (Υπάρχουν βέβαια και οι αυτοδίδακτοι αναγνώστες και μελετητές της ιστορίας που δεν ξέρουν από μηχανιστικές σχολές σκέψης και τα τοιαύτα. Γιατι τους αμελείς;)

  35. eyeless in Gaza avatar
    eyeless in Gaza 22/03/2009 02:10:59

    Εμένα τα παρακάτω μου φαίνονται εξόχως πολιτικά. Είναι απότοκα της Αμερικανικής Επανάστασης. Στο Αμερικανικό σύνταγμα που γράφτηκε το 1787 στην Φιλαδέλφεια, διατυπώνονται οι αρχές του ομοσπονδιακού συστήματος και αντικαθιστά τα "Articles of Confederation" του 1778. Από τις βασικές αρχές του:

    1 --the 3 branches of government (executive, legislative, judicial) are separate and each is checked and balanced off by the power of the other two,
    ....

    3 -all persons are equal before the law, as are all states and each state must be democratic and respect the law of others.

    Η Γαλική επανάσταση δεν είχε ακόμη αρχίσει...

    Αργότερα στο σύναταγμα ενσωματώθηκε το Bill of Rights:

    The Ten Original Amendments: The Bill of Rights . Passed by Congress September 25, 1789. Ratified December 15, 1791.

    AMENDMENT I

    Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof; or abridging the freedom of speech, or of the press; or the right of the people peaceably to assemble, and to petition the Government for a redress of grievances.

    AMENDMENT II

    A well-regulated militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed.

    AMENDMENT III

    No soldier shall, in time of peace be quartered in any house, without the consent of the owner, nor in time of war, but in a manner to be prescribed by law.

    AMENDMENT IV

    The right of the people to be secure in their persons, houses, papers, and effects, against unreasonable searches and seizures, shall not be violated, and no warrants shall issue, but upon probable cause, supported by oath or affirmation, and particularly describing the place to be searched, and the persons or things to be seized.

    etc., etc,...


    Επιλογος: μην κάνεις σχόλια που σε εκθέτουν.

    ΥΓ.Αμελώ τους αμελείς. Καληνύχτα.

  36. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 22/03/2009 11:14:55

    Μετά από μια επανάσταση, σε λίγες μέρες βλέπεις τα ίδια πρόσωπα στο τιμόνι και σε μερικές εβδομάδες τους ίδιους κόλακες με πριν... Οι φωτισμένοι που ξεκινούν μια επανάσταση καταλήγουν τα πρώτα θύματά της.

  37. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 22/03/2009 11:27:45

    @36 Μήπως ήταν θρησκευτικής φύσης (με τη δική σου λογική) η Αμερικανική επανάσταση;

    "Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof...."
    -First Amendment, 1791

    Και επειδή το "Constitution of the U.S." εμπεριέχει άρθρα και τροποποιήσεις επί παντός του επιστητού των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων θα μπορούσαμε να λέγαμε ότι η επανάσταση ήταν this and that and more.... καλύπτοντας του καθενός μας τα γούστα.
    Αλλά ήταν απλά μια απελευθερωτική ένοπλη εξέγερση (που διήρκησε κάποια χρόνια) αποίκων εναντίον των αποικιοκρατών τους. Τα υπόλοιπα ήρθαν μετά (πολίτευμα, ανεξιθρησκεία, οπλοχρησία κλπ) Έχοντας διώξει τους Άγγλους ξεκίνησαν από carte blanche και σχημάτισαν πολιτεία.
    Πάλι καλά που δεν ανέφερες και την Ελληνική του`21 (μια footnote είναι στα μηχανιστικά βιβλία της ιστορίας)

  38. eyeless in Gaza avatar
    eyeless in Gaza 22/03/2009 14:01:30

    @ "απλά μια απελευθερωτική ένοπλη εξέγερση (που διήρκησε κάποια χρόνια)"

    κάτι σαν την ένοπλη εξέγερση των Κούρδων, δηλαδή...(!;;;)

    Επιμένεις να προσπαθείς να φύγεις με φόρα επάνω σε ολισθηρό έδαφος, αλλά αυτό δεν σε πάει μακρύτερα. Αντίθετα, σε κάθε προσπάθεια μάλλον θα υποφέρεις και άλλη μιά πτώση...

    Εν πάση περιπτώσει, ευχαριστώ για τις φιλοφρονήσεις σε παρακείμενο σχολιο-χώρο, και συνεχίζω λίγο ακόμη...

    Τα "υπόλοιπα ήρθαν μετά την απελευθέρωση". Αυτό είναι πράγματι μηχανιστικός τρόπος σκέψης στα ιστορικά γεγονότα. Δεν υπάρχει μετά αν δεν υπάρχει πριν. Αυτά είναι διεργασίες που κυοφορούνται χρόνια. It's more to the picture than meets the eye. Υπαρχουν, π.χ. τα town halls που παραπέμπουν σε μορφές άμεσης δημοκρατίας, κάτι σαν "εκκλησία του δήμου", να πούμε. Και άλλα πολλά. Αν δεν υπήρχαν ήδη οι υπόγειες διεργασίες που οδήγησαν και παγιώθηκαν και στήριξαν νέους θεσμούς, τότε η "επελευθέρωση" δεν θα σήμαινε τίποτε. Σύντομα οι νέες Πολιτείες θα βούλιαζαν στο χάος, ή στον εμφύλιο, και θα επέστρεφαν στην σκέπη της Αγγλικής αυτοκρατορίας, ή θα εισήγαγαν κανέναν γόνο βασιλικής οικογένεια από την Ευρώπη για να τους φτιάξει κράτος και να τους κυβερνήσει.

    Και η Ινδία απελευθερώθηκε εθνικά, αλλά εκεί δεν έχουμε καμιά πολιτική-κοινωνική ανατροπή, ούτε ανάδυση κάτι καινούργιου. Η καστική κοινωνία διατηρείται σχεδόν στο ακέραιο μέχρι τις μέρες μας. Το μόνο καινούργιο ήταν η ραγδαία ανάπτυξη του ινδικού καπιταλισμού που συνυπάρχει ιδιόμορφα με την παραδοσιακή κοινωνική δομή.

    Μία επικράτηση σε στρατιωτικό επίπεδο, δεν είναι ικανή να φτιάξει νέες κοινωνικές δομές. Οι σύγχρονοι κυβερνήτες των ΗΠΑ είχαν την αυταπάτη ότι "απελευθερώνοντας" το Ιράκ θα το μετασχημάτιζαν εύκολα σε μία "φιλελεύθερη" δυτικού τύπου "δημοκρατία". Ατύχησαν. Εαν δεν υπάρχουν ήδη μέσα στην κοινωνία οι κατάλληλες "υποδοχές", το αποτέλεσμα είναι τερατογένεση.

    Ατυχέστατη και η απόπειρα χιούμορ με το amendment Ι, το οποίο αναφέρεται στην ελευθερία κάθε οργανωμένης θρησκευτικής έκφρασης, την ελευθερία του λόγου, του τύπου και του συναθροίζεσθαι.

    Όσον αφορά τα περί θρησκείας, οι διάφορες αμερικανικές "αιρέσεις" όπως συνηθίζεται να ονομάζονται, αντιπροσωπεύουν κάτι πολύ περισσότερο κοινωνικά, τουλάχιστον εκείνη την εποχή, στην Αμερική, διότι αποτελούν πολλές φορές πειράματα-απόπειρες αυτοδιοικούμενων κοινοτήτων.

    Το bill of rights παγιώνει το 1789 (έτος που γίνεται η Γαλλική επανάσταση), αυτό που υπήρξε ως κοινωνική-πολιτική πράξη πολύ πριν. Και μιλάμε για εποχή που την Γαλλία την κυβερνούσαν Καρδινάλιοι. Μην ξεχνάμε ότι στην Αμερική τότε δεν μετανάστευαν μόνο για οικονομικούς λόγους, αλλά πολλοί άποικοι κατέφευγαν εκεί μετά από πολιτικές ή θρησκευτικές διώξεις στην Ευρώπη. Η Αμερικανική Επανάσταση, λοιπόν, είναι την ουσία κάτι που έχσει άμεση σχέση με την ευρωπαϊκή ιστορία, θα έλεγα μία "ευρωπαϊκή" υπόθεση, παιγμένη σε μία νέα ήπειρο, και γι αυτό είχε και μεγάλη υπόγεια, και όχι μόνον, επίδραση στις ευρωπαϊκές εξελίξεις.

    Θα μπορούσα να σε παραπέμψω σε μία νταλίκα με βιβλιογραφία, αλλά δεν έχει νόημα.

    Το τι είναι σήμερα οι ΗΠΑ, είναι άλλο θέμα. Στην Αμερική παίχθηκαν πολλά, και χάθηκαν πολλά. Ωστόσο, ακόμη και σήμερα, πολλοί αμερικανικοί νόμοι, είναι πολύ πιό φιλελεύθεροι (με την πολιτική και όχι την οικονομική έννοια) από τους ευρωπαϊκούς.


    ΥΓ. Το eyeless in Gaza, πέραν της αναφοράς στον τυφλό Σαμψών με τους Φιλισταίους, και του ονόματος του rock-grοup, είναι και τίτλος μυθιστορήματος του Huxley. Στην προμετωπίδα υπάρχει ο στίχος του Milton:

    "eyeless in Gaza at the Mill with slaves"

  39. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 22/03/2009 14:33:00

    Ξεχνάς (μάλλον εσκεμμένα) ότι άλλο η Ινδία (και το Ιράκ σήμερα) που είχε πολιτισμό και κοινωνικές δομές από χιλιάδων χρόνων και άλλο οι ΗΠΑ που ήταν λευκό χαρτί και θα μπορούσαν διώχνοντας τους Άγγλους να πειραματιστούν με οποιοδήποτε είδος πολιτεύματος. Τους ήταν πιο εύκολο. Εξ`άλλου ο βασικός λόγος της "επανάστασής" τους ήταν πως δεν ήθελαν taxation without representation (βλ. Boston tea party)
    Συμφωνώ ότι η πλειονότητα των πρώτων αποίκων κατέφυγε στην Αμερική για λόγους θρησκευτικών διώξεων καθότι προτεστάντες (οι λεγόμενοι pilgrims στην νεοαμερικανική μυθολογία). Σήμερα οι χιλιάδες αιρέσεις που κυριαρχούν εκεί είναι κυρίως για λόγους πλουτισμού (φοροαπαλλαγή κλπ).
    Και πάλι μπράβο για το νικ σου. Μου αρέσει. Παραπέμπει δε και στην σημερινή κατάσταση του Κράτους του Ισραήλ στην περιοχή της Γάζας.

  40. ΑΝΤΙΛΟΓΙΣΜΟΣ avatar
    ΑΝΤΙΛΟΓΙΣΜΟΣ 25/04/2009 00:36:41

    ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΚΑΛΑ ΟΣΑ ΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΑΖΙΚΟ ΑΓΩΝΑ,ΑΛΛΑ ΜΑΛΛΟΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.