29/08/2009 12:06
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Tο διαστηµικό λεωφορείο, εξαρτάται από το φάρδος του κώλου ενός αλόγου (!)



Η απόσταση ανάµεσα στις δύο ράγιες των σιδηροδρομικών γραµµών στις ΗΠΑ είναι 4 πόδια και 8,5 ίντσες (143,5 cm). Μάλλον παράξενος αριθµός. Γιατί άραγε έχει επιλεγεί το συγκεκριµένο διάκενο; Διότι ο σιδηρόδροµος στις ΗΠΑ κατασκευάστηκε µε τον τρόπο που είχε κατασκευαστεί ο σιδηρόδροµος στην Αγγλία, από Άγγλους µηχανικούς που µετανάστευσαν, και οι οποίοι θεώρησαν ότι θα ήταν καλή σκέψη, επειδή θα επέτρεπε να χρησιµοποιηθούν υπάρχουσες ατµοµηχανές από την Αγγλία.

Και τότε, γιατί οι Άγγλοι κατασκεύασαν τις ατµοµηχανές τους έτσι; Διότιοι πρώτες σιδηροδροµικές γραµµές κατασκευάστηκαν από τους ίδιους µηχανικούς που κατασκεύαζαν τραµ, στο οποίο χρησιµοποιούσαν ήδη το συγκεκριµένο διάκενο.

Και γιατί αυτό το διάκενο;
Διότι οι κατασκευαστές του τραµ ήταν και κατασκευαστές αµαξών, που χρησιµοποιούσαν τα ίδια εργαλεία και τις ίδιες µεθόδους.

Γιατί οι άµαξες έχουν αυτό το διάκενο;
Διότι, παντού στην Ευρώπη, και στην Αγγλία, οι δρόµοι είχαν λούκια για τους τροχούς των αµαξών και ένα διαφορετικό διάκενο θα προκαλούσε διαρκώς ßλάßες στους άξονες.

Και γιατί τα λούκια απέχουν τόσο µεταξύ τους;
Οι πρώτες µεγάλες οδοί στην Ευρώπη είχαν κατασκευαστεί από τους Ρωµαίους, µε σκοπό να µετακινούνται εύκολα οι λεγεώνες τους. Οι πρώτες άµαξες ήταν οι πολεµικές άµαξες των Ρωµαίων. Οι άµαξες αυτές ήταν ιππήλατες: τις τραßούσαν δύο άλογα, τα οποία κάλπαζαν δίπλα-δίπλα και έπρεπε να απέχουν µεταξύ τους, ούτως ώστε το ένα άλογο να µην ενοχλεί το άλλο κατά τον καλπασµό. Προκειµένου να εξασφαλίζεται η σταθερότητα της άµαξας, οι τροχοί δεν έπρεπε να είναι ευθυγραµµισµένοι µε τα ίχνη των αλόγων, ενώ δεν έπρεπε να είναι και πολύ αποµακρυσµένοι, έτσι ώστε να αποτρέπονται τα ατυχήµατα κατά την διασταύρωση δύο αµαξών στην ίδια οδό.

Ιδού λοιπόν η απάντηση στο αρχικό µας ερώτηµα!

Το διάκενο στις ράγες των Αµερικανικών σιδηροδρόµων εξηγείται, αφού 2.000 χρόνια νωρίτερα, σε µιαν άλλη ήπειρο, οι ρωµαϊκές άµαξες κατασκευάζονταν ανάλογα µε το φάρδος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.

Και τώρα, το κερασάκι στην τούρτα:
Υπάρχει και µια προέκταση αυτής της ιστορίας με το διάκενο στις ράγιες και τα καπούλια των αλόγων. Αν δει κανείς το Αµερικανικό διαστηµικό λεωφορείο στην εξέδρα εκτόξευσής του, µπορεί να παρατηρήσει δύο πλευρικές δεξαµενές καυσίµων που είναι στηριγµένες εκατέρωθεν της κεντρικής δεξαµενής. Η εταιρεία Thiokol κατασκευάζει αυτές τις δεξαµενές στο εργοστάσιό της στην Γιούτα. Θα ήθελαν να τις κάνουν µεγαλύτερες, αλλά οιδεξαµενές αποστέλλονται σιδηροδροµικώς στο σηµείο εκτόξευσης. Η σιδηροδροµική γραµµή µεταξύ του εργοστασίου και του Ακρωτηρίου Κανάßεραλ περνά από µια σήραγγα, κάτω από τα Βραχώδη Όρη. Αυτή η σήραγγα περιορίζει το µέγεθος των δεξαµενών στο πλάτος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.

Έτσι, το πλέον εξελιγµένο µεταφορικό µέσον του κόσµου, το διαστηµικό λεωφορείο, εξαρτάται από το φάρδος του κώλου ενός αλόγου. Οι τεχνικές προδιαγραφές και η γραφειοκρατία είναι αθάνατες!

Εποµένως, την επόµενη φορά που θα ßρεθείτε να κρατάτε στα χέρια σας παράξενες προδιαγραφές και θα αναρωτιέστε ποιος κώλος τις επινόησε, θα έχετε θέσει το σωστό ερώτηµα.

ΠΠ

ΣΧΟΛΙΑ

  1. andr3as avatar
    andr3as 29/08/2009 12:28:01

    !!!Ενδιαφέρον.Ωραίος ο ΠΠ.

  2. ο νοών...νοείτω avatar
    ο νοών...νοείτω 29/08/2009 15:29:48

    Με άλλα λόγια τεχνολογία και εξέλιξη του κ..ου.

  3. ταδε avatar
    ταδε 29/08/2009 15:34:55

    Χεχε, όχι ακριβώς:

    http://www.snopes.com/history/american/gauge.asp

    Αλλά είναι ωραίο...

    • ο νοών...νοείτω avatar
      ο νοών...νοείτω @ ταδε 29/08/2009 15:50:09

      Κρίμα, μου χάλασες την απομυθοποίηση!!! :)

  4. ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ avatar
    ΜΥΛΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ 29/08/2009 17:58:32

    Τον σιδηρόδρομο τον ανακάλυψαν οι Αγγλοι και έτσι μας κληρονομησαν και τις μονάδες τους.
    Στα ορυχεία τους έιχαν απόσταση 5 feet με τα νύχια των τροχών απέξω.
    Οταν αποδείχτηκε ότι ήταν ποίό ασφαλές να έχουν τα νύχια των τροχών από μέσα η απόσταση μεταξύ των σιδηροτροχιών ( εύρος γραμμές , line gauge ) έγινε 4 feet και 8,5 inches τουτέστιν 1435 mm.
    Αυτό είναι και το εύρος της γενικά αποδεκτής στο σύνολο σχεδόν των χωρών γραμμής ( standard gauge ) Υπάρχουν και διαφορετικά εύροι στην Ρωσία , την Ισπανία , την Ιαπωνία, τις Ινδίες , την Ν. Αφρική κλπ
    Ενας σιδηροδρομικός

  5. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 30/08/2009 07:11:20

    κι όμως όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις και εφευρέσεις έχουν τέτοια. Σε πιο απλό παράδειγμα, η μηχανή του αυτοκινήτου είναι στο μπροστινό μέρος του οχήματος, επειδή το άλογο ήταν μπροστά από την καρότσα. Και τι "ιππο"δύναμη έχει ο κινητήρας;

    Η εξέλιξη είναι τυχαία, αλλά βασίζεται σε πράγματα που υπάρχουν αφ' ενός, και απρόβλεπτες εξελίξεις αφ' ετέρου. Ο φεουδαρχισμός καταργήθηκε από την επιδημία πανώλης. Η τυπογραφία δεν θα είχε εξελιχθεί αν δεν υπήρχε πληθώρα από σάβανα για ανκύκλωση σε χαρτί. Και στα δύο, η πανώλη ήταν το απρόβλεπτο.

    Ο στρόβιλος υπήρχε στην αρχαιότητα. Τα υλικά και η ανάγκη υπήρξαν στον β' ΠΠ όταν οι συμβατικοί κινητήρες έφτασαν σα όριά τους.

    Ο James Burke το έχει ονομάσει αυτό the trigger effect.

    • occultist avatar
      occultist @ archaeopteryx 30/08/2009 11:35:36

      archaeopteryx says:
      ""...η μηχανή του αυτοκινήτου είναι στο μπροστινό μέρος του οχήματος, επειδή το άλογο ήταν μπροστά από την καρότσα.""

      Η μηχανή του αυτοκινήτου είναι στο μπροστινό μέρος για να ψυχεται καλύτερα από το ρευμα αέρος που δημιουργείται με την κίνησή του. Πολλά μοντέλα στο παρελθόν ( IFA, VW ο θρυλικός σκαραβαίος, FIAT μέχρι 850 cc, κ.α ) είχαν την μηχανή πίσω με αποτέλεσμα προβλήματα από την υπερθέρμανσή της, που αντιμετωπιζονταν με προσθήκη ψυγείου λαδιου στο μπροστικνό μέρος. Ετσι το λάδι, δεν ΄έσπαγε΄ λόγω υπερθέρμανσης και εκτός της λιπάνσεως έπαιζε και ρόλο ψυκτικού.

      • archaeopteryx avatar
        archaeopteryx @ occultist 30/08/2009 12:03:04

        ό,τι λες σωστό. Τα περί ψύξης τα ανακάλυψαν πολύ αργότερα από την τοποθέτηση μηχανής μπροστά, εκει που έδενε το άλογο. Αλλά αυτές είναι ιστορίες παλιές, πολύ πριν τα αυτοκίνητα που θυμόμαστε. Στάδια εξέλιξης. Ο θρυλικός σκαραβαίος ήταν εμπορική εξέλιξη από προηγούμενη τεχνολογική εξέλιξη του ράϊχ. Μπορεί να είναι δύσπεπτοι, αλλά πολλές από τις τεχνολογικές εξελίξεις είναι made in Germany, WW II.

  6. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 30/08/2009 07:11:20

    κι όμως όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις και εφευρέσεις έχουν τέτοια. Σε πιο απλό παράδειγμα, η μηχανή του αυτοκινήτου είναι στο μπροστινό μέρος του οχήματος, επειδή το άλογο ήταν μπροστά από την καρότσα. Και τι "ιππο"δύναμη έχει ο κινητήρας;

    Η εξέλιξη είναι τυχαία, αλλά βασίζεται σε πράγματα που υπάρχουν αφ' ενός, και απρόβλεπτες εξελίξεις αφ' ετέρου. Ο φεουδαρχισμός καταργήθηκε από την επιδημία πανώλης. Η τυπογραφία δεν θα είχε εξελιχθεί αν δεν υπήρχε πληθώρα από σάβανα για ανκύκλωση σε χαρτί. Και στα δύο, η πανώλη ήταν το απρόβλεπτο.

    Ο στρόβιλος υπήρχε στην αρχαιότητα. Τα υλικά και η ανάγκη υπήρξαν στον β' ΠΠ όταν οι συμβατικοί κινητήρες έφτασαν σα όριά τους.

    Ο James Burke το έχει ονομάσει αυτό the trigger effect.

    • occultist avatar
      occultist @ archaeopteryx 30/08/2009 11:47:06

      archaeopteryx says:
      ""Ο φεουδαρχισμός καταργήθηκε από την επιδημία πανώλης""

      ????????????????????? Δώσε περισσότερα στοιχεία.


      ""Η τυπογραφία δεν θα είχε εξελιχθεί αν δεν υπήρχε πληθώρα από σάβανα για ανακύκλωση σε χαρτί.""

      Τα δένδρα τότε ηταν άφθονα και η υλοτομία ανεξέλεκτη. Δεν υπήρχε προστασία πρασίνου όπως σήμερα που αντί να τα κόβουμε, τα καίμε,(χε-χε) και το χαρτί είχε από πολύ παλαιότερα να γίνεται από ξύλο. Δεν περίμεναν λοιπόν τα ...σάβανα.

      • archaeopteryx avatar
        archaeopteryx @ occultist 31/08/2009 08:05:20

        Η απλή απάντηση είναι ότι με την μεγάλη και απότομη μείωση του πληθυσμού (20 ή 30% του ευρωπαϊκού πληθυσμού), η δύναμη των αρχόντων στο πόπολο μειώθηκε. Η δύναμη των φεουδαρχών βασιζόταν εν μερει στα αγροτικά προϊόντα που έπαιρναν από τους δουλοπάροικους (τσάμπα). Με την μείωση των τελευταίων, δούλεψε η προσφορά ζήτηση (το νεοφιλελεύθερο μοντέλο, χα χα!)

        Βέβαια, οι εκ των υστέρων εξηγήσεις δεν είναι μονοσήμαντες. Ο μάυρος θάνατος είναι μία από τις πιθανές, και πιστευτές εξηγήσεις. Υπάρχουν και άλλες, όπως η εξέλιξη στην τεχνολογία όπλων που έδωσε σε χρήστες νέων τόξων, που διαπερνούσαν θωράκιση νέα δύναμη σε βάρος των αφεντικών, ή η αύξηση της χρήσης πυροβόλων όπλων (κάτι σαν τα ΣΑΜς και τα RPG's σήμερα). Δύναμη στον μικρό και φτωχό, σε βάρος του άρχοντα ιππότη.

        Άλλη πιθανή εξήγηση είναι η αύξηση των πόλεων και της εμπορικής τάξης από τον 11 έως τον 14 αιώνα, δηλαδή πριν την επιδημία του 1350+/- Βέβαια η επιδημία καθάρισε πρώτα τους κατοίκους πόλεων και εμπόρους λιμανιών... αλλά ο κόσμος είχε μάθει: φύγε παιδί μου από τα χωράφια του άρχοντα να πας μπροστά.

        Άλλη θεωρία είναι ότι συνέβαλε και ο 100ετής πόλεμος μεταξύ Αγγλίας και Γαλλίας που έδωσε φορολογική και ιδεολογική δύναμη στους βασιλιάδες, σε βάρος των φεουδαρχών... Δύσκολος, δύσκολος ο 14ος αιώνας.

        Θεωρίες θεωρίες, και, αφοριστικά, η κοινή κατάληξη είναι ότι το κλίμα και οι αρρώστιες είναι οι βασικές κινητήριες δυνάμεις στην ανθρώπινη ιστορία. Η γνώση και η τεχνολογική εξέλιξη είναι σημαντικά αλλά δευτερεύοντα

        Όσο για τα σάβανα και το χαρτί, θεωρία είναι, αλλά τεχνολογικά, είναι πιο εύκολο να φτιάξεις χαρτί από κουρέλια από ότι από δέντρα (που πρέπει πρώτα να πολτοποιηθούν...) Ωστόσο αν έχεις τυπογραφία, χωρίς χαρτί, δεν έχεις πνευματική επανάσταση από τα φτηνά βιβλία, και πάει λέγοντας...

  7. alef avatar
    alef 30/08/2009 08:52:54

    αστικός μύθος;

  8. γάιδαρος avatar
    γάιδαρος 30/08/2009 09:32:58

    Καταπληκτικό !!!!!!!

    Διερωτώμαι μάλιστα ποιά αντίστοιχη προδιαγραφή μας έφερε σ' αυτό το χάλι τα τελευταία χρόνια.

    Φταίει η προδιαγραφή...... (καταπληκτικό). Κατοχυρώνεται.......

  9. Ανωνυμη avatar
    Ανωνυμη 30/08/2009 10:12:24

    Αναριώτιεμαι πόσες άλλες τέτοιες προδιαγραφές υπάρχουν!!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.