Ωμή παρέμβαση στις εκλογές του Μεσογαίας Νικόλαου
14/05/2014 14:53
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ωμή παρέμβαση στις εκλογές του Μεσογαίας Νικόλαου

Είναι αδιανόητο ένας ιεράρχης να δίνει οδηγίες για το ποιος πρέπει να ψηφιστεί και ποιος όχι

Σε ωμή παρέμβαση στην πολιτική με έμμεσες παραινέσεις προς τους πιστούς να ψηφίσουν συγκεκριμένους πολιτικούς κι όχι κάποιους άλλους που είναι άθεοι ή που δέχονται τον πολιτικό γάμο, την καύση νεκρών ή τις αμβλώσεις, προέβη ο μητροπολίτης Μεσογαίας, Νικόλαος. Και κάνει αίσθηση η εγκύκλιος που εξέδωσε και η οποία αφενός δεν μπορεί να γίνει ανεκτή σε μια σύγχρονη χώρα, αφετέρου δεν μπορεί να εκδίδεται από έναν μητροπολίτη που έχει κάνει πολύ σημαντικές σπουδές και θεωρείται ανοικτό μυαλό.

Όμως, πέραν αυτού ο συγκεκριμένος μητροπολίτης φαίνεται να βάζει παρακαταθήκη για τις μελλοντικές εξελίξεις στην Εκκλησία της Ελλάδος, επιχειρώντας να παρέμβει σε θέματα που ναι μεν μπορεί να έχει άποψη όπως όλοι οι Έλυνες πολίτες αλλά δεν μπορεί να προτρέπει σε αποδοκιμασία όσων πιστεύουν και υποστηρίζουν αυτά τα θέματα.

Είναι αδιανόητο ένας ιεράρχης να δίνει οδηγίες για το ποιος πρέπει να ψηφιστεί και ποιος όχι. Ακόμη κι αν δεν συμφωνούμε με ορισμένους δήθεν «φιλελεύθερους» εθνομηδενιστές και χριστιανόμαχους που θέλουν να ισοπεδώσουν τα πάντα, είναι ανεπίτρεπτη η καταδίκη τους στο πυρ το εξώτερον. Ο ελληνικός λαός το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να αδιαφορεί για όποιον δεν του αρέσει κι όχι να ακούει ιεράρχες να του δίνουν εντολές για το τι θα κάνει στις κάλπες.

Σιγά μην επιτρέψουμε να δίνουν και δαγκωτό ψηφοδέλτιο στις εκκλησίες. Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Είναι απλά τα πράγματα.

Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο, όπως δημοσιεύεται στο Αγιορείτικο Βήμα.

« Προς τους ευσεβείς χριστιανούς της καθ’ ημάς ῾Ιεράς Μητροπόλεως

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Χ Ρ Ι Σ Τ Ο Σ Α Ν Ε Σ Τ Η !

Ήδη πέρασαν τρεις εβδομάδες από το Πάσχα, από τη γιορτή της αληθινής πανηγύρεως και της αυθεντικής ειρήνης και βρισκόμαστε πάλι μπροστά στην πρόκληση πολλαπλών αυτή τη φορά εκλογών. Ο πασχαλινός εορτασμός λαμπροφόρος, γεμάτος φως και χαρά. Η πραγματικότητα όμως και πάλι ζοφερή. Η καθημερινότητα δυσβάσταχτη, οι προοπτικές αμφίβολες, οι ελπίδες εξανεμισμένες, οι επιλογές περιορισμένες. Κρίση πρωτοφανής, προβλήματα τεράστια, πολιτευτές πολλοί, ικανοί όμως ηγέτες ελάχιστοι, ο λαός βουλιαγμένος σε σύγχυση και αθυμία. Φτώχεια, εξουθενωτικά μέτρα, ανεργία, θλίψη, αίσθηση αδιεξόδου.

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι βλέπουν φως. Μάλιστα επαγγέλλονται σωτήριες λύσεις. Οι υποψήφιοι υπόσχονται. Τα ονόματα των ποικίλων παρατάξεων δίνουν μια εικόνα αισιοδοξίας. Εμείς όμως, ο λαός, ακόμη υποφέρουμε. Αυτό που βλέπουμε μας πονάει. Αυτό που φανταζόμαστε μας τρομάζει. Αυτή είναι η ορατή εικόνα της κρίσης, αυτό που φαίνεται.

Στην πραγματικότητα αντιλαμβανόμαστε ότι η κρίση είναι πνευματική. Εδώ είναι το πρόβλημα. Γι’ αυτό και οι ελπίδες μας είναι μόνο πνευματικές. Αυτό σημαίνει ότι και τα κριτήριά μας και οι πολιτικές μας επιλογές και η ψήφος μας πρέπει να έχουν βασικά πνευματικό υπόβαθρο. Αλήθεια, πως να ψηφίσουμε έναν άνθρωπο δίχως αρετή και τόλμη; Πως να εμπιστευθούμε ηγέτες δίχως σοβαρότητα και αρχές, δίχως φόβο Θεού και σεβασμό στην ιστορία, δίχως ευαισθησία πίστεως, δίχως σταθερές και αξίες; Αν σε τέτοιους εμπιστευθούμε την ψήφο μας, αμαρτάνουμε.

Η αλήθεια είναι ότι η ευθύνη γενικά των πολιτικών εκπροσώπων μας είναι μεγάλη. Αυτοί μας χάλασαν. Αυτοί μας έφτιαξαν μία κοινωνία ανεκτική στα ναρκωτικά, ασεβή στα ιερά, άτονη η αναρχική στις αντιδράσεις. Αποποινικοποίησαν τη μοιχεία, νομιμοποίησαν τις αμβλώσεις, θεσμοθέτησαν τον πολιτικό γάμο και τις ανίερες συμβιώσεις, κατήργησαν την αργία της Κυριακής. Καί τώρα; Τώρα θέλουν να καίνε τους νεκρούς, να παντρεύουν άτομα του ιδίου φύλου, να παίρνουν τα όργανά μας εικάζοντας τη συναίνεσή μας, να διευκολύνουν τους ανθρώπους να φεύγουν από αυτόν τον κόσμο με πολιτική κηδεία, αδιάβαστοι, δίχως μια προσευχή, δίχως μια ευλογία για την άλλη ζωή• με μοναδική σφραγίδα ένα μικρό ηλεκτρονικό τσιπάκι και ένα τεράστιο ψέμα μέσα και γύρω τους.

Αλλά και η δική μας ευθύνη, αγαπητοί μου αδελφοί, δεν είναι μικρή. Η ποιότητα και το ήθος ενός λαού δεν φαίνονται από το πως επιτίθεται, αλλά από το πως γνωρίζει να αμύνεται. Από τα αντανακλαστικά του για αντίδραση. Η πραγματική κρίση φαίνεται από το ότι ως λαός δεν είχαμε σύνεση και τόλμη να αντιμετωπίσουμε την πρωτοφανή πρόκληση στο οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Καί τούτο διότι αποδειχθήκαμε πνευματικά γυμνοί. Συνέπεια και αυτό της αποιεροποίησης της ζωής μας. Ένας στεγνός μηδενισμός, μία ανόητη ασέβεια, ένας παθολογικός και μυωπικός εγωκεντρισμός, μια άνευρη και άκαρπη παιδεία, γκρέμισαν την πίστη μας, αποδυνάμωσαν τα ιδανικά, οδήγησαν σε ανόητες επιλογές και εξαφάνισαν κάθε ικμάδα και ίχνος τόλμης από τον λαό μας. Ένας λαός που παλινδρομεί ανάμεσα στην αγριότητα και την απάθεια, ανάμεσα στο θράσος και την ανοησία, πως, αγαπητοί μου, να αντισταθεί; Μας ρούφηξαν το αίμα κι έτσι μας πήραν και τα χρήματα και τα δικαιώματα. Καί κυρίως την αξιοπρέπεια.

Τέτοια κοινωνία μας φτιάξανε. Τέτοια κοινωνία φτιάξαμε. Καί όλα αυτά στηρίχθηκαν σε αυτούς που εκλέξαμε και σε μας που τους ψηφίσαμε. Εμείς και εγκρίνουμε και συγχωρούμε, και συχνά αδιαφορούμε. Γι’ αυτό φταίμε. «Αθυμία κατέσχε με από αμαρτωλών των εγκαταλιμπανόντων τον νόμον σου», λέγει ο ψαλμός. Με τέτοια αθυμία και βαθύ πόνο, απευθύνομαι σε όσους μπορούν να ακούσουν την αδύνατη φωνή μου, σήμερα Κυριακή του Παραλύτου.

Έχω όμως μέσα μου και μια ελπίδα. Την ελπίδα ότι θα ξυπνήσουμε. Ήρθε η ώρα για ένα γερό κόλαφο στο άθλιο σύστημα που μας ρούφηξε όλο το πνεύμα. Το κακό πρέπει να σταματήσει τώρα και ξεκάθαρα. Το κακό δε δεν είναι ποιοί τελικά θα βγούν και τι θα κάνουν. Το κακό για το οποίο θα δώσουμε λόγο στον Θεό και την ιστορία είναι τι θα κάνουμε εμείς, η υπεύθυνη ψήφος η η αδιαφορία μας.

Ας προσέξουμε πολύ σε αυτές τις εκλογές. Το μήνυμα που θα δώσουμε πρέπει να είναι πνευματικό. Μας λένε ότι η Εκκλησία πρέπει να σιωπήσει. Δεν είναι δουλειά της να ταράζει τον κόσμο. Είναι όμως αποστολή της να αφυπνίζει. Γι’ αυτό και τώρα είναι η ώρα που πρέπει να μιλήσει. Αν πάλι σιωπήσουμε, τότε «και οι λίθοι κεκράξονται». Δεν αντέχουμε άλλο. Έχει αποστρέψει το πρόσωπό του ο Θεός από πάνω μας. Νοιώθουμε εντελώς αβοήθητοι σε έναν κατήφορο χωρίς τέρμα. Θέλουμε το φρένο της παρουσίας του Θεού στη ζωή μας. Καί αυτό έχει να κάνει με την ψήφο μας. Εμπιστευόμαστε μόνον ανθρώπους που πιστεύουν στον Θεό, που τιμούν την ιστορία και τις παραδόσεις μας, που σέβονται τον εαυτό τους, που αγαπούν την Ελλάδα πάνω από τα συμφέροντά τους, πρόσωπα τίμια και με σεβασμό στην ιερή παρακαταθήκη που κληρονομήσαμε και όχι με υποτέλεια στην άθλια ταυτότητα που μας κατασκευάζουνε.

Είναι πολύ κρίσιμες αυτές οι εκλογές. Ελπίδα μας -και μάλιστα μεγάλη- είναι ότι θα δώσουν ένα σαφές και ηχηρό πνευματικό μήνυμα στην κοινωνία μας, ότι θα εκφρασθεί πνευματικά ο λαός μας. Αν κάτι τέτοιο συμβεί, τότε θα σημάνουν και την αρχή της αλλαγής. Μιάς αλλαγής που και αναγκαία είναι και επιθυμητή και εφικτή. Η διαφορά από την ευλογημένη κατάσταση που όλοι επιθυμούμε είναι τεράστια. Η απόσταση πολύ μικρή. Όσο μια απόφαση πνευματική.

Ο Θεός να σας ευλογεί και να στηρίζει τον λαό και το έθνος μας. Εμείς να ψηφίζουμε κι Εκείνος να εκλέγει. Καί να φωτίζει τους ηγέτες μας «ίνα και ημείς εν τη γαλήνη αυτών ήρεμον και ησύχιον βίον διάγωμεν εν πάση ευσεβεία και σεμνότητι».

Με αναστάσιμες ευχές και αγάπη,

† ῾Ο Μεσογαίας και Λαυρεωτικής ΝΙΚΟΛΑΟΣ »

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Αθηνών πολίτης avatar
    Αθηνών πολίτης 14/05/2014 15:08:05

    Εύγε στο Ιεράρχη!!!! Ωμή παρέμβαση στις εκλογές;;; Μήπως Factorx είσαι υπερβολικός;

  2. Σώτος avatar
    Σώτος 14/05/2014 15:14:34

    Συγγνώμη, ποιά παρέμβαση τα αυτονόητα λέει ο άνθρωπος και με πολύ ευγενικό τρόπο. Επειδή εμείς έχουμε ξεφύγει εντελώς τα τελευταία 30 χρόνια και θεωρούμε λογικά τα παράλογα ή φοβόμαστε την σκληρή αλήθεια δεν σημαίνει ότι εμείς είμαστε σωστοί και ο ιεράρχης είναι οπισθοδρομικός και κακός . Αν δεν μπορούμε να ακολουθήσουμε κάποιες διαχρονικές αξιές ας παραδεχθούμε τουλάχιστον την αδυναμία μας αντί να τα γυρίζουμε όλα ανάποδα. Ευχαρίστως να το συζητήσουμε αν θέλετε.

  3. iconology2009 avatar
    iconology2009 14/05/2014 15:15:18

    Αν θέλει αλλαγή κατά τα δικά του πολιτικά πιστεύω ας κατεβάσει υποψήφιους, διαφορετικά δεν έχει νόημα καμιά τέτοιου είδους παρέμβαση στις εκλογές, πολύ περισσότερο που είναι ρητορική και σαφώς ψαρεύει σε θολά νερά. Ας το καταλάβουν κάποιοι απ'το Ιερατείο ότι η Ελλάδα είναι κοσμικό κράτος και ότι καισαροπαπισμός στον 21ο αιώνα είναι αδιανόητος. Είμαι από αυτούς που ναι δεν πιστεύουν-δεν με απασχολεί το θρησκευτικό φαινόμενο γενικά- αλλά σέβομαι, τιμώ και στηρίζω την ελληνορθόδοξη παράδοση σαν ζωντανό μέρος της κουλτούρας του νεοέλληνα και αν χρειαστεί-όπως και όποτε χρειάστηκε-ο ίδιος δίνω μάχες κι εγώ για τη στήριξη αυτής της ζώσας κουλτούρας. Είναι ένα αυτό αλλά είναι εντελώς άλλο η παρέμβαση με οποιοδήποτε τρόπο-ακόμη και τον πιο μουλωχτό και θολό-στα ενεργά πολιτικά πράγματα-αυτό δεν είναι οι εκλογές; Γι'αυτό και επιμένω ότι αν η Εκκλησία και οι διάφοροι ταγοί της θέλουν να παρέμβουν, ας το κάνουν θεσμικά, υποβάλλοντας υποψηφιότητα στις εκλογές. Για να μην κρυβόμαστε πίσω απ'το δάχτυλο μας τέλος πάντων.

  4. ΚΜ avatar
    ΚΜ 14/05/2014 15:34:59

    Διάβασα ολόκληρο το κείμενο. Μπράβο στον παπά! Όποιος θέλει τον λαμβάνει υπόψιν, όποιος δεν θέλει δεν τον λαμβάνει.

    • Petronius avatar
      Petronius @ ΚΜ 14/05/2014 19:50:34

      Σωστά, "όποιος θέλει τον λαμβάνει υπόψιν, όποιος δεν θέλει δεν τον λαμβάνει". Αλλά, με την ίδια λογική, όποιος θέλει του δίνει κάτι για να ζει, όποιος δεν θέλει δεν του δίνει. Γιατί να πληρώνουν όλοι οι πολίτες τον μισθό του;

      • ΚΜ avatar
        ΚΜ @ Petronius 14/05/2014 20:05:16

        Ψευδές επιχείρημα και να σου εξηγήσω γιατί: διότι, αυτή ήταν η συμφωνία που έκανε το Κράτος (με πρωτοβουλιά δικιά του) με την Εκκλησία: ως αντάλλαγμα για την εκκλησιαστική περιουσίαπου σου αρπάζω (και η οποία κατασπαταλήθηκε αργότερα και μπήκαμε στα μνημόνια), θα πληρώνω τους παπάδες.

      • ΚΜ avatar
        ΚΜ @ Petronius 14/05/2014 20:09:05

        Επίσης, να προσθέσω, επειδή προφανώς δεν τον γνωρίζεις, ότι εδώ και καιρό ο Μητροπολίτης δεν κρατάει ούτε ένα ευρώ από το μισθό του.

      • Κόνδωρας avatar
        Κόνδωρας @ Petronius 14/05/2014 20:13:39

        Με την από 18/9/1952 "Σύμβαση περί εξαγοράς υπό του Δημοσίου κτημάτων της Εκκλησίας προς αποκατάστασιν ακτημόνων γεωργικών κτηνοτρόφων" καθιερώθηκε και η "μισθοδοσία" των κληρικών από τον Κρατικό Προϋπολογισμό - του δε Αρχιεπισκόπου και των Μητροπολιτών από το έτος 1980 - ως υποχρέωση του Κράτους έναντι των μεγάλων παραχωρήσεων γης στις οποίες είχε προβεί η Εκκλησία της Ελλάδος κατά την δεκαετία 1922-32 (απαλλοτριώσεις-ρευστοποιήσεις εκκλησιαστικής περιουσίας, από το Κράτος). Δηλαδή, επειδή το Κράτος αδυνατούσε να καταβάλει οποιοδήποτε αντίτιμο - όπως προέβλεπε ο νόμος του 1932 - συνεφωνήθη να μισθοδοτούνται επ' άπειρο οι κληρικοί και το Κράτος δεσμεύθηκε επ' αυτού. Για περισσότερες πληροφορίες, ψάξτο στο internet.

        • Petronius avatar
          Petronius @ Κόνδωρας 14/05/2014 20:54:35

          Το θέμα, Κονδωρα και ΚΜ, δεν είναι αν το κράτος έχει συμφωνήσει να μισθοδοτεί τους κληρικούς. Το θέμα είναι είναι αν τους μισθοδοτεί για να εκδίδουν ανακοινώσεις με συμβουλές προς ψηφοφόρους κατά την προεκλογική περίοδο.

          • η Dimi avatar
            η Dimi @ Petronius 14/05/2014 21:54:54

            Συμπτωματικά, ο Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, ΔΕΝ αγγίζει τον μισθό του, ο οποίος μοιράζεται για φιλανθρωπικούς και μόνο σκοπούς. Συμπτωματικά, ο Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, είναι υπέρ του διαχωρισμού Κράτους και Εκκλησίας. "Δεν θέλω να είμαι δημόσιος υπάλληλος", έχει επανειλημμένα δηλώσει.

          • Petronius avatar
            Petronius @ η Dimi 14/05/2014 22:56:33

            Μπερδεύτηκα: Θέλει (και μπράβο του) να μοιράζει στους φτωχούς το μισθό που του δίνει το κράτος, αλλά ταυτοχρόνως δηλώνει ότι δεν θέλει να του δίνει μισθό το κράτος; Τότε τι θα μοιράζει; Το θέμα, πάντως, δεν είναι τι κάνει ο κάθε κληρικός το μισθό που του δίνει το κράτος, αλλά ότι ΚΑΝΕΝΑ κράτος δεν μισθοδοτεί τους κληρικούς για να δίνουν δημοσίως προεκλογικές συμβουλές στους πολίτες του.

          • η Dimi avatar
            η Dimi @ Petronius 15/05/2014 08:40:40

            Να χαρείτε. Ζούμε στη Λαυρεωτική και γνωρίζουμε ιδίοις όμασι το τεράστιο, διακριτικό και αθόρυβο έργο του Ιεράρχη. Πρόκειται για έργο-φως άσβεστο στο έρεβος (σκότος) της κοινωνικο-πολιτικής και θρησκευτικής πραγματικότητας που βιώνουμε σήμερα. Αν έχετε χρόνο, μπορείτε να διαβάσετε και (ίσως) να έχετε τις απαντήσεις που θέλετε στη συνέντευξη του Σεβ. Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, στο περιοδικό "Κ" της εφημερίδας "Καθημερινή" τη Κυριακὴ του Πάσχα, 24 Ἀπριλίου 2011: " H Aνάσταση τινάζει τη λογική μας στον αέρα (πηγή: Πανεπιστήμιο Αθηνών/~νέκταρ/ορθοδοξία) http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/tributes/nikolaos/2011-04-24_interview_kathimerini.htm Καλημέρα σας.

          • Petronius avatar
            Petronius @ η Dimi 16/05/2014 00:58:38

            Ευχαριστώ για την παραπομπή στη συνέντευξη, Dimi. Μου αποκάλυψε έναν όντως σπάνιο κληρικό. Γιατί δεν γνωρίζω πολλούς κληρικούς (ή και λαϊκούς) στην Ελλάδα σήμερα που να είναι έτοιμοι να πουν: Μία Εκκλησία, όσο πιο αποδεσμευμένη είναι από το κράτος, τόσο πιο Εκκλησία είναι. Αυτή τη στιγμή, όντας μέρος του πολιτικού συστήματος, καταρρέει μαζί με αυτό. Μακάρι ο πλήρης διαχωρισμός εκκλησίας και κράτους να γίνει κάποτε πραγματικότητα, όπως εύχεται ο Μητροπολίτης. Μέχρι τότε, όμως, η κρατικοδίαιτη εκκλησία πάει πολύ να παίζει το ρόλο υπερβατικού προεκλογικού συμβουλάτορα του εκλογικού πληθυσμού.

          • Κόνδωρας avatar
            Κόνδωρας @ Petronius 14/05/2014 22:51:06

            Ο ιεράρχης/πνευματικός/παπάς δίνει συμβουλές για όλα τα θέματα της ζωής του ανθρώπου: οικογένεια, δουλειά, ανατροφή παιδιών, σχέσεις, πολιτική. Τα "πνευματικά" δεν είναι ξεχωριστά από τα "κοσμικά", αλλοιώς οι Χριστιανοί θα ήμασταν σχιζοφρενείς: ο τρόπος ζωής είναι ενιαίος, και σε όλα ο Χριστός είναι επίκαιρος. Ο Μεσογαίας είπε αυτονόητα πράγματα, δεν έκανε πολιτικές εξαγγελίες, ας μην μπερδευόμαστε.

          • ΚΜ avatar
            ΚΜ @ Petronius 15/05/2014 14:56:30

            Πετρώνιε, το κράτος μισθοδοτεί τους κληρικούς γιατί τους χρωστάει τα λεφτά αυτά, ως ελάχιστη αποζημίωση για την δήμευση του 96% της εκκλησιαστικής περιουσίας. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Αυτό μας έλειπε, να υπάρχουν και αστερίσκοι που να φιμώνουν τους παπάδες, όποτε χαλάνε τη μανέστρα της εκάστοτε «κρατικής ιδεολογίας»-μόδας. Και να υπήρχαν, θα ήταν άκυροι και αντισυνταγματικοί. Κάτι τέτοια, υπήρχαν μόνο σε ανελεύθερα καθεστώτα τύπου Σοβιετικής Ένωσης (1922-23), με τα οποία κάτι «φιλελεύθεροι» συγγενεύουν ιδεολογικά, καθώς προέρχονται από την ίδια γιακωβίνικη μήτρα.

  5. Κόνδωρας avatar
    Κόνδωρας 14/05/2014 15:40:16

    Μου διέφυγε το πού βρίσκεται η "ωμή παρέμβαση". Το μόνο που είπε ο Μεσογαίας είναι: να ψηφίσουμε "ανθρώπους που πιστεύουν στο Θεό". Τί θέλατε να κάνει? Να προτρέψει σε υπερψήφιση άθεων? Όλα τα υπόλοιπα που ξένισαν τον αρθρογράφο, τα λέει η Εκκλησία εδώ και 100ες χρόνια.

    • ΣΟΝ ΠΕΝ avatar
      ΣΟΝ ΠΕΝ @ Κόνδωρας 14/05/2014 15:43:20

      Υπογράφω.

  6. Πρόσεχε τι εύχεσαι avatar
    Πρόσεχε τι εύχεσαι 14/05/2014 15:52:31

    Ο Μεσογαίας Νικόλαος, δεν είναι ο πρώτος τυχόν. Συμφωνεί ή όχι κανείς μαζί του, πρόκειται για ένα βαθύτατα καλλιεργημένο και πνευματικό άτομο. Δικαίωμα κάθε Έλληνα πολίτη είναι να διατυπώνει ελέυθερα τις απόψεις του, για τα πολιτικά δρώμενα. Για τους πνευματικούς και Θρησκευτικούς ταγούς δε, είναι εκτός από δικαίωμα και ΚΑΘΗΚΟΝ. Δεν υποχρεούται έτσι κι αλλιώς κανείς να ακολουθήσει τις συστάσεις του. Ας κρίνει και ας δράσει ανάλογα. Ας κρατήσει την ουσία, ας εννοήσει το πνεύμα και ας μη λάβει υπ΄όψη του εκέινα τα σημεία που ακούγονται ...δογματικά.

  7. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 14/05/2014 15:52:58

    ''Εμπιστευόμαστε μόνον ανθρώπους που πιστεύουν στο Θεό,που τιμούν την ιστορία και τις παραδόσεις μας,που σέβονται τον εαυτό τους,που αγαπούν την Ελλάδα πάνω από τα συμφέροντά τους,πρόσωπα τίμια...'' Ποιό είναι το μεμπτό σ' αυτήν την πρόταση; Τα αντίθετα από αυτά μήπως θα μας άρεσαν καλύτερα; Άς το δοκιμάσουμε: ''Εμπιστευόμαστε μόνο άθεους ανθρώπους,που ατιμάζουν την ιστορία και τις παραδόσεις μας,που δεν σέβονται τον εαυτό τους (και κατά συνέπεια τους συνανθρώπους τους,θα προσέθετα...),που βάζουν τα συμφέροντά τους πάνω από την Ελλάδα,πρόσωπα όχι τίμια...'' Τέτοιοι πολιτικοί δε μας έφτασαν εδώ που είμαστε; Γιατί λοιπόν αντιδρούμε στα λεγόμενα του Δεσπότη; Νομίζω ότι ξεκαθαρίζει πως ''Το μήνυμα που θα δώσουμε πρέπει να είναι πνευματικό.'' Δεν κατονομάζει πρόσωπα και κόμματα.Καταστάσεις στοχοποιεί,αυτές που μας έφτασαν σ' αυτήν τη σαπισμένη ξεφτίλα που βιώνουμε σήμερα και που όπως -πολύ σωστά και απολύτως συμφωνώ μαζί σας- κι εσείς σε τόσα άρθρα επισημαίνετε και κατονομάζετε ,ότι άμα βγεί ο ΣΥΡΙΖΑ, η σαπίλα και η κατρακύλα θα συνεχιστεί σε πολύ χειρότερο βαθμό. Τί το άσχημο λοιπόν είπε ο Δεσπότης; Και γιατί να μην έχει το δικαίωμα ένας Δεσπότης να πεί αυτά που είπε; Απλές απορίες ενός απλού νεοδημοκράτη ψηφοφόρου είναι οι παραπάνω,χωρίς καμμία προβοκατόρικη διάθεση. (για να προλάβω κάποιες σκέψεις...).

    • Lichnee avatar
      Lichnee @ Κυθήριος 14/05/2014 17:25:16

      (y) +1000

  8. Aegean times avatar
    Aegean times 14/05/2014 15:53:12

    Ας αφήσουμε τον Δέσποτα να πει και να γράψει και αυτός το κάτι τις του, ακίνδυνο είναι έτσι κι αλλιώς, αποκλείεται να διακινδυνεύσει το σύστημα! Οι αμβλώσεις και το θέμα της μοιχίας καθώς και όλα τα άλλα που αναφέρει τα έχει κάνει γαργάρα η εκκλησία εδώ και χρόνια, γιατί όμως τα θυμήθηκε τώρα? Ο ένας μας λέει τι να ψηφίσουμε, ο άλλος μας απειλεί αν δεν τον ψηφίσουμε ότι θα έρθει το σκότος, άντε να δούμε στις επόμενες 11 μέρες τι άλλο θα υποστούμε.

    • ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ avatar
      ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ @ Aegean times 14/05/2014 16:32:17

      Αναφορικά με το ζήτημα με τις εκτρώσεις... και (δεν αναφέρομαι στην μοιχεία βέβαια που είναι διαφορετικό φαινόμενο...), επίτρεψέ μου να σου πω ότι δεν πρέπει να πολυγνωρίζεις και πολλά περί της ορθόδοξης διδασκαλίας... Ειδικά αυτό με τις εκτρώσεις είναι απο τους ακρογωνιαίους λίθους της ηθικής που πρεσβεύει κ προβάλει στον πιστό η εκκλησία μας... Ψάξτο λίγο παραπάνω...είμαι βέβαιος ότι θα συμφωνήσεις...

  9. Κάνω ότι δεν βλέπω avatar
    Κάνω ότι δεν βλέπω 14/05/2014 15:58:35

    Ροΐδης που μας χρειάζεται...

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ Κάνω ότι δεν βλέπω 14/05/2014 18:09:49

      Σιγά την αυθεντία. Υπερτιμημένος συγγραφέας, που έτυχε αβάντας μόνο και μόνο για τον εισαγόμενο (αυτούσιο και αμάσητο) αντικληρικαλισμό του.

  10. airman avatar
    airman 14/05/2014 16:10:08

    "Ήρθε η ώρα για ένα γερό κόλαφο στο άθλιο σύστημα που μας ρούφηξε όλο το πνεύμα." Σε αυτό τουλάχιστον μπορούμε να συμφωνήσουμε. Ή μήπως όχι!

  11. Βαιλική Κ. Σιάπκα avatar
    Βαιλική Κ. Σιάπκα 14/05/2014 16:10:20

    Η ανάγνωση της ανακοίνωσης δίδει την αίσθηση πώς είναι υπέρ Σαμαρά. Αυτός έχει τα χαρακτηριστικά που περιγράφει.

  12. N. avatar
    N. 14/05/2014 16:24:10

    Tσάμπα οι προσευχές και τα Πάτερ Ημών

  13. Επισκέπτης avatar
    Επισκέπτης 14/05/2014 17:08:09

    Δημοκρατία έχουμε, ο καθένας μπορεί να πει την γνώμη του. Δεν βλέπω κάτι μεμπτό.

  14. χαβιάρης avatar
    χαβιάρης 14/05/2014 17:23:57

    Δηλαδή, ποιο είναι το δια ταύτα της δήλωσης του αρχιερέα; Κόμμα δεν πληρεί όσα πρεσβεύει, άρα τι θα πρέπει να κάνει ο ψηφοφόρος; Να κρίνει ποιος είναι καλός χριστιανός, ποιος τιμά την ιστορία και τις παραδόσεις μας, ποιος σέβεται τον εαυτό του, ποιος αγαπά την Ελλάδα, ποιος είναι τίμιος κλπ.. Ζητά δηλαδή να ψηφίσουμε τον "καλό άνθρωπο", όχι αυτόν που έχει τις "καλές προτάσεις". Δεν ξέρω αν εγώ το έχω πάρει στραβά, αλλά τέτοιες κρίσεις και κατακρίσεις για πρόσωπα (που μάλιστα δε γνωρίζουμε) προσωπικά, οι γέροντες που μίλησα ως τώρα, θεωρούν βαρύ αμάρτημα. Διότι σχεδόν κανείς δε διακηρύττει ότι δεν πιστεύει στο Θεό, ότι δε σέβεται τον εαυτό του, ότι δεν αγαπά την Ελλάδα κλπ. Άρα μας προτρέπει ο σεβασμιώτατος να κρίνουμε το χαρακτήρα αγνώστων στην πραγματικότητα σε μας ανθρώπων, ανάλογα με τις πολιτικές μας (και πολιτικές τους) απόψεις, συμφωνίες ή διαφωνίες... Θα πούμε δηλ. ότι δε θα ψηφίσουμε τον τάδε, όχι γιατί δε συμφωνούμε με την πολιτική του, αλλά διότι τον κατακρίνουμε σαν άνθρωπο. Και θα ψηφίσουμε τον άλλο τον "καλό", διότι δήθεν "πιστεύει στο Θεό", κι ας σκοτώνει στο ξύλο τη γυναίκα του, κι ας κακοποιεί τα παιδιά του κρυφά, πίσω από κλειστές πόρτες...

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ χαβιάρης 14/05/2014 18:11:04

      Δεν κατονόμασε. Όσοι έχουν τη μύγα, ας πρόσεχαν.

    • KΩΣΤΑΣ Α avatar
      KΩΣΤΑΣ Α @ χαβιάρης 15/05/2014 08:02:24

      Δεν κατάλαβες καλά. Το κόμμα που πληρεί όλες τις προδιαγραφές του δεσπότη είναι ο Λαικός Ορθόδοξος Συναγερμός. Δεν ανήκει στο διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, Δεν είναι άθεοι, είναι κατά των αμβλώσεων και της μοιχείας, και είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Δεν είναι υποχρεωτικό ο Δεσπότης να μιλά για μεγάλο κόμμα...

      • Ν avatar
        Ν @ KΩΣΤΑΣ Α 20/05/2015 09:23:52

        Μεγάλη φαντασία!

  15. "Μανώλης Πετράκης" avatar
    "Μανώλης Πετράκης" 14/05/2014 18:04:16

    Άξιος ιεράρχης. Αυτός και μερικοί ακόμα μητροπολίτες κρατάνε την Εκκλησία όρθια μετά το δυσαναπλήρωτο κενό που άφησε η απώλεια του μακαριστού Χριστόδουλου. Και όσο η Εκκλησία μένει όρθια, μπορεί να ελπίζει και το Έθνος.

  16. Ρηνα avatar
    Ρηνα 14/05/2014 18:36:40

    Με το δικιο τους νομιζω οι ανθρωποι της εκκλησιας φοβουνται την επελαση της αθεϊας....Νομιζω πως το σκεφτονται καπως ετσι: λεφτα δεν υπαρχουν για να δωσουν οπως υποσχονται καποια κομματα, αρα για να κατευνασουν τους οπαδους τους αμα δεν μπορουν να κανουν τιποτα αλλο, θα το γυρισουν στα λεγομενα "θεσμικα" οπερ μεθερμηνευομενον πολεμος στην εκκλησια και οσα πρεσβευει.....Δεν θα τους βγει, το επεχειρησε κι αλλοτε ο Αντρεας, αλλα οι ταγοι της Εκκλησιας ειναι υποχρεωμενοι να τα πουν αυτα. Δε μπορει να σιωπουν οταν κινδυνευει να αποχριστιανιστει η Ελλαδα.

  17. Κώστας Τ. avatar
    Κώστας Τ. 14/05/2014 18:44:18

    Εγώ πάντως απο τα λεγόμενά του για Συριζαίο τον κόβω...

    • Καβαλιώτης avatar
      Καβαλιώτης @ Κώστας Τ. 14/05/2014 21:46:18

      Μπράβο. Μέσα έπεσες. Της "Αριστερής Πλατφόρμας" συγκεκριμένα ...

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Καβαλιώτης 15/05/2014 15:02:31

        Καλό!

  18. Βασίλης Β. avatar
    Βασίλης Β. 14/05/2014 18:58:08

    Νομίζω μαζί με τα λάθη της νομιμοποίησης των αμβλώσεων και της μοιχείας, έπρεπε να είχε συμπεριληφθεί η (τάχα μου προοδευτική) κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων και του απαρτχάιντ, ώστε το μήνυμα να ήταν πληρέστερο. Αλλά και έτσι την δουλειά του την κάνει. Ευτυχώς η χώρα μπορεί να περνάει δύσκολα χρόνια αλλά δεν υστερεί σε πνευματικούς ανθρώπους που ξέρουν να ξεχωρίζουν το καλό από το κακό και το σωστό απ’ το λάθος. Υ.Γ) Είναι εντυπωσιακό πάντως σε πόσα πράγματα μπορεί να καταλήξει ένα ακροατήριο να συμφωνεί, όταν τα μέλη του τα ενώνει κοινή απέχθεια και μίσος εστιασμένα στον ίδιο στόχο. Αφιονισμένοι αριστεροί δεν διστάζουν να τα βάλουν με την ίδια την υπόσταση της έννοιας «έθνος» πυροβολώντας έτσι τα πόδια τους, ενώ από την άλλη διάφοροι ψυχικά δηλητηριασμένοι δεξιοί πετροβολούν ενθουσιωδώς κάθε στοιχειώδη κατάκτηση του Διαφωτισμού που θεωρούν οτι τους μπαίνει στο μάτι. Δεν θα σταματήσει ποτέ να με εκπλήσσει.

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ Βασίλης Β. 14/05/2014 19:12:13

      Πολύ τρολίστικο σχόλιο! Χοτζάκο εσύ είσαι; Τί έγινε, το έκαψες το παλιό το νικ και μετέρχεσαι καινούργιο;

      • Βασίλης Β. avatar
        Βασίλης Β. @ ΚΜ 14/05/2014 19:23:58

        Δεν ξέρω ποιος είναι ο χοτζάκος. Όμως προσπαθώ να μαθαίνω από τα λάθη των άλλων. Και έχω παρατηρήσει οτι όσοι σχολιαστές παρασύρονται ανοίγοντας διάλογο μαζί σου οδηγούνται σε μια μορφή αντιπαράθεσης που κανένα νόημα δεν βγάζει ούτε εποικοδομητική είναι, ούτε και καμία πλάκα έχει αφού καταλήγεις να λες πάντοτε εντελώς χοντροκομμένα πράγματα, έξω από τα πλαίσια της στοιχειώδους ευγένειας ή του ορθού λόγου. Κι άλλοι τα κάνουν αυτά βέβαια αλλά τουλάχιστον είτε βγάζουν γέλιο είτε στην πορεία λένε και καμιά σοβαρή κουβέντα. Με εσένα όμως δεν είναι καθόλου έτσι. Ο τρόπος δε που διαστρεβλώνεις θέσεις και λεγόμενα συνομιλητών ή αρθρογράφων είναι για σεμινάριο ατιμίας. Συνέχισε πάντως το έργο σου, η συμπεριφορά και ο λόγος σου εκπροσωπούν κάμποσους.

        • ΚΜ avatar
          ΚΜ @ Βασίλης Β. 14/05/2014 19:31:38

          Ξέρω πολύ καλά πώς να κάνω διάλογο και σίγουρα δεν θα ζητήσω συμβουλές από εσένα για το πώς θα βλάψω τις επιδιώξεις σου. «Εγέρθουτου» στην ελευθεριακότητα, δεν βάρεσα και δεν θα βαρέσω ποτέ. Οι φετφάδες του Πόππερ και των διαφόρων λόμπυ αφορούν εσένα και μόνο. Ο παπάς έχει δικαίωμα να μιλάει όπως έχουμε κι εμείς δικαίωμα. να λαμβάνουμε σοβαρά τις υποδείξεις του. Άν δεν σου αρέσει, ξύδι!

  19. η Dimi avatar
    η Dimi 14/05/2014 19:36:33

    “Kάθε χρόνο, μία μεγάλη χώρα στο μέγεθος της Γαλλίας χάνεται στις αμβλώσεις” Ο Μεσογαίας και Λαυρεωτικής ΝΙΚΟΛΑΟΣ Είμαστε πολύ υπερήφανοι για τον Ιεράρχη μας.

    • Βασίλης Β. avatar
      Βασίλης Β. @ η Dimi 14/05/2014 20:27:46

      Το οτι πολλές γυναίκες καταλήγουν να πετάνε στα σκουπίδια γονιμοποιημένα ωάρια, φορείς ενός ποσοστού ιερότητας καθόλου αμελητέου, με τρόπο ψυχρό και τυπικό αποτελεί πολιτισμικό έγκλημα. Ειδικά όταν πρόκειται για γυναίκες χαμηλής ποιοτικής στάθμης που το κάνουν κατ’ επανάληψη. Αυτό αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά στην εποχή μας μόνο με άνοδο του -κατά Γιανναρά- «δείκτη κατά κεφαλήν καλλιέργειας» και όχι με προτροπές σε απαγόρευση και ποινικές διώξεις. Πόσο μάλλον όταν η αποδοκιμασία εδραιώνεται σε μια αμιγώς θρησκειολογική ερμηνεία (βλέπε «δεν το θέλει ο Θεός») που ελάχιστη σχέση έχει με τις ανησυχίες της σημερινής γενιάς ανθρώπων. Η χώρα μας δεν αποτελεί εξαίρεση.

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Βασίλης Β. 14/05/2014 21:01:51

        Ζητώντας συγνώμη για την παρέμβαση,θέλω απλά να επισημάνω ότι, στη θέση της ερμηνείας:''δεν το θέλει ο Θεός'',βάλτε καλύτερα τον χαρακτηρισμό: ''έγκλημα ιδιαζόντως ειδεχθές''...

        • η Dimi avatar
          η Dimi @ Κυθήριος 14/05/2014 22:28:45

          Και εκ προμελέτης έγκλημα ιδιαζόντως ειδεχθές !

          • KΩΣΤΑΣ Α avatar
            KΩΣΤΑΣ Α @ η Dimi 15/05/2014 08:28:56

            Αρα και η χρήση προφυλακτικού είναι το ίδιο, "εκ προμελέτης έγκλημα ιδιαζόντως ειδεχθές !

    • KΩΣΤΑΣ Α avatar
      KΩΣΤΑΣ Α @ η Dimi 15/05/2014 08:11:42

      .Δυστυχώς όμως αγαπητή Dimi το κείμενό του μας συνιστά ξεκάθαρα να μην ψηφίσουμε Ν.Δ. η οποία προφανώς μαζί με το ΠΑΣΟΚ ανήκει "στο άθλιο σύστημα που μας ρούφηξε όλο το πνεύμα", αλλά μάλλον ΛΑΟΣ, που δεν ανήκε σε αυτό το σύστημα και είναι ανοιχτά Χριστιανοί Ορθόδοξοι...

  20. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 14/05/2014 20:18:07

    Νομίζω ότι θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε την άποψη ιεραρχών όπως ο Σεβ.Μεσογαίας για το θέμα της ανέγερσης του τζαμιού στην Αθήνα. Και τονίζω,ότι θα ήθελα τη γνώμη του Σεβ.Νικόλαου,διότι η άποψη του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου δε με ενδιαφέρει καθόλου...

    • Κόνδωρας avatar
      Κόνδωρας @ Κυθήριος 14/05/2014 20:25:42

      Φίλε Κυθήριε, επειδή αντιλαμβάνομαι τις αληθινά ορθόδοξες καταβολές σου, είμαι σίγουρος ότι γνωρίζεις πως η άποψη της εκκλησίας είναι "συνοδική" και όχι προσωποπαγής (που θα παρέπεμπε σε παππικές επιρροές). π.χ. εγώ διαφωνώ με τον Μεσογαίας σε θέματα βιοηθικής (δωρεάς οργάνων) αλλά σημασία έχει τί λέει η εκκλησία: άρα ΟΛΕΣ οι απόψεις (πολλώ δε μάλλον του Αρχιεπισκόπου) είναι ευπρόσδεκτες

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Κόνδωρας 14/05/2014 20:56:17

        Έχεις δίκιο φίλε Κόνδωρα,σίγουρα η θέση της Εκκλησίας σε αυτό το θέμα θα είναι συλλογική κατόπιν αποφάσεως της Ι.Σ.Ι. Γνωρίζοντας όμως τις μετριοπαθείς θέσεις του Αρχιεπισκόπου γενικά,θα με ενδιέφερε και η προσωπική άποψη μερικών ιεραρχών όπως ο Νικόλαος,σε αυτό το θέμα,διότι,όπως γνωρίζουμε,δεν είναι αρμοδιότητα της Εκκλησίας να λάβει αποφάσεις σχετικά με την ανέγερση.

        • Κόνδωρας avatar
          Κόνδωρας @ Κυθήριος 14/05/2014 22:57:54

          Να διευκρινήσω: λέγοντας εκκλησία εννοώ την "τοπική" εκκλησία, δηλ. όλες τις τοπικές επισκοπές στη γεωγραφική οριοθέτηση των οποίων εμπίπτουν πιστοί (και μη-πιστοί) οι οποίοι έχουν λόγο για το συγκεκριμένο θέμα. Δεν γνωρίζω αν χρειάζεται γνωμοδότηση της ΙΣ. Καλό βράδυ, φίλε.

  21. Δαυίδ avatar
    Δαυίδ 14/05/2014 22:33:30

    Όταν η αμφιβόλου αξιοπιστίας πληροφορία ότι ο ΄Αγιος Πορφύριος πριν από κάμποσα χρόνια εκφράστηκε υπέρ του Σαμαρά αναρτάται στο antinews κανένα πρόβλημα. Όταν ο "δημόσιος υπάλληλος" σεβασμιώτατος Μεσογαίας συστήνει προσοχή στην ψήφο, κάποιοι από δω μέσα του διαχειριστή συμπεριλαμβανομένου έπεσαν να τον φάνε! Αν αυτό δεν είναι υποκρισία τότε τι είναι; Να θυμήσω επίσης ότι επί αυταρχικών κυβερνήσεων στην χώρα μας απαγορευότανε στον δημόσιο υπάλληλο να εκφράζεται πολιτικά.

    • KΩΣΤΑΣ Α.- avatar
      KΩΣΤΑΣ Α.- @ Δαυίδ 15/05/2014 08:13:37

      Είναι προεκλογική καμπάνια φίλε Δαυίδ, όπου όπως ξέρεις στην Ελλάδα ειδικά, όλα επιτρέπονται...Τι ψάχνεις να βρείς?

  22. tk avatar
    tk 15/05/2014 03:33:49

    Περίμενα ότι θα έχετε περισσότερο τακτ αλλά και.. τακτική στον πόλεμο αυτόν άσχετα αν πιστεύετε σε αναστάντα θεό ή όχι. Ο τίτλος και μόνο που έχετε τα λέει όλα όμως. Ευτυχώς οι περισσότεροι σχολιαστές σας απάντησαν επι της ουσίας οπότε δεν χρειάζεται περισσότερη ανάλυση επί του θέματος. Ήμαρτον Κύριε! Ήμαρτον!

  23. Γιαννης Π. avatar
    Γιαννης Π. 16/05/2014 00:29:57

    Και το antinews υπέρ της φίμωσης της Εκκλησίας; Γιατί ρε παιδιά; Μήπως η συνεπής φωνή ενός καταξιωμένου Ιεράρχη αντιβαίνει συνειδησιακά στις δικές σας μεταπτώσεις; Μήπως σας ενοχλεί ότι τις πολιτικές που πολεμούσατε όταν ήταν πάνω ο Γιωργάκης τώρα αναγκάζεστε να τις υπερασπισθείτε χάνοντας κι εσείς οι ίδιοι το μέτρημα στις κωλοτούμπες που κάνετε; Κρίμα ... Σκεφθείτε μήπως τελικά η ιδεολογία της Δούρου ή της Αλ-Σάλεχ σας ταιριάζει καλύτερα, γιατί δυστυχώς απ' ο,τι φαίνεται προς τα εκεί βαδίζετε ...

  24. Στέλιος Ν.Κ. avatar
    Στέλιος Ν.Κ. 18/05/2014 10:35:20

    Ας μείνουμε στα λόγια του ιεράρχη. Ειναι απλά, γεματα και σύμφωνα με το πνεύμα της ελληνορθοδοξης παραδοσης. Δηλαδή της δωρικης λιτότητας, της ορθότητας της εν Χριστω ζωής και του σεβασμού της ανθρώπινης ύπαρξης. Μια φωνή που βάζει τα πράγματα στην θέση τους,. Γιατί μας εφαγαν ο δήθεν προοδευτισμος και η ανεκτικότητα σε ο,τι σάπιο μας ήλθε απο έξω. Εύγε στον ιεράρχη.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.