22/10/2009 17:35
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ψυχή ρηχή, χωρίς πυγμή ;



ΤΟΥ Ι. ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ

Εξήντα χρόνια μετά τη λήξη του ελληνικού εμφυλίου πολέμου ο Παντελής Βούλγαρης θέλησε να τιμήσει την ελληνική Ιστορία με την «Ψυχή βαθιά», μια ταινία που εκτυλίσσεται στα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας το 1949, κοντά στην εκπνοή του πολέμου. Βασικοί ήρωες δύο έφηβοι, αδέλφια, χωριατόπουλα της περιοχής, ο Ανέστης ( Χρήστος Καρτέρης ) και ο Βλάσης ( Γιώργος Αγγέλκος ). Πολεμούν σε αντίπαλα στρατόπεδα, αλλά βρίσκουν τρόπους για να μη χάσουν εντελώς την επαφή γιατί δεν έχουν χάσει την αγάπη που νιώθουν ο ένας για τον άλλον. Συνεννοούνται μιμούμενοι φωνές πουλιών τις νύχτες και στην πιο όμορφη σκηνή της ταινίας συναντώνται στο πατρικό τους. Όλα αυτά προμηνύουν κάτι τουλάχιστον ενδιαφέρον, πόσο μάλλον με έναν σκηνοθέτη που έχει αποδείξει ότι χειρίζεται με άνεση τις ανθρώπινες σχέσεις.

Μόνο που η «Ψυχή βαθιά» διαρκεί 2 ώρες και 20΄ και φυσικά δεν μπορεί να γεμίσει μόνον με σφυρίγματα πουλιών, δακρυσμένα μάτια και «άρλεκιν» αγκαλιές. Ο Βούλγαρης, ο οποίος συνεργάστηκε στο σενάριο με τη σύζυγό του Ιωάννα Καρυστιάνη, κινηματογραφεί μπόλικο πόλεμο και ντύνει την ιστορία με δευτερογενή επεισόδια και αρκετούς ρόλους. Οπότε αρχίζουν και τα προβλήματα. Οι σκηνές πολέμου, παρά το «σπιλμπεργκικό» νεύρο τους (χάρη στη θαυμάσια φωτογραφία του νεαρού Σίμου Σαρκετζή ), σκοντάφτουν στην επανάληψη και σύντομα εξαντλούνται. Τα δευτερογενή επεισόδια είναι πάνω κάτω προβλέψιμα- όπως εκείνο με τον Θανάση Βέγγο που θέλει να πάρει το παιδί του για να το θάψει. Και οι συμπληρωματικοί βασικοί ήρωες παγιδεύονται σε γραφικότητες: η Βικτώρια Χαραλαμπίδου ως αντάρτισσα Γιαννούλα σού δίνει την εντύπωση ότι δίνει παράσταση σε μιούζικαλ. Ως καπετάν Ντούλας ο Βαγγέλης Μουρίκης υποδύεται τον Βαγγέλη Μουρίκη.

Αλλά ο χειρότερος όλων είναι ο αξιωματικός του Εθνικού Στρατού ( Γιώργος Συμεωνίδης ) που στη μισή ταινία φέρεται ως εθνικόφρον τομάρι και στην άλλη μισή ως καλός Σαμαρείτης. Από τη μια φτύνει στο πρόσωπο τη νεκρή αντάρτισσα, από την άλλη προσφέρει το όπλο του στον καπετάνιο για να αυτοκτονήσει αποφεύγοντας την εκτέλεση. Είπαμε να ισορροπήσουμε την κατάσταση για να τα έχουμε καλά με όλους, αλλά αυτό πια... Το ότι ο πόλεμος είναι κακό πράγμα, όλοι το γνωρίζουμε. Από ΄κεί και πέρα τι γίνεται; Προσπαθείς να εντοπίσεις την άποψη του Βούλγαρη για τον Εμφύλιο. Και εκείνος πεισματικά δεν σου το επιτρέπει. Σε γενικές γραμμές μάλλον φταίνε οι «ξένοι»: από τη μια μεριά οι «κακοί» Ρώσοι που ποτέ δεν ήρθαν επειδή, όπως ακούμε, «το Κρεμλίνο έχει πολλές διαδρομές» , από την άλλη οι «κακοί» Αμερικανοί που ήρθαν για τη «world premiere» των νέων βομβών ναπάλμ. Και οι Ελληνες; Τίποτε; Μάλιστα, στην πιο αστεία σκηνή της ταινίας ένας στρατηγός του Εθνικού Στρατού ρωτάει τον αμερικανό ανώτερό του αν θα ήταν προτιμότερο να αποφευχθεί η ρίψη βομβών! Τι λέγαμε πιο πάνω για τις ισορροπίες; Δεν περίμενα βέβαια από τον Παντελή Βούλγαρη να γίνει ξαφνικά Κεν Λόουτς («Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι»). Δέχομαι ότι ο άνθρωπος δυσκολεύεται να μπήξει το μαχαίρι στο κόκαλο. Πάντοτε προτιμούσε να «χαϊδεύει» τα πράγματα, τώρα θα αλλάξει; Περίμενα όμως αυτή τη φορά να έχει σκάψει λίγο πιο βαθιά στη δική του ψυχή, αφού θέλησε να μιλήσει για αυτό το τραγικό κεφάλαιο της ελληνικής Ιστορίας που άφησε πίσω του 70.000 νεκρούς- όπως διαβάζουμε στην αρχή της ταινίας. Και σε καμία περίπτωση δεν περίμενα να δω μια ταινία όπου ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος θυμίζει επικίνδυνη κατασκήνωση

http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=295290&dt=22/10/2009

ΣΧΟΛΙΑ

  1. tHAN75 avatar
    tHAN75 22/10/2009 18:01:53

    ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΩ ΔΕΙ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΑΚΟΜΗ, ΗΤΑΝ ΤΟ ΜΟΝΙΜΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΜΟΥ ΚΑΘΩΣ ΠΡΟΕΡΧΟΜΑΙ ΑΠΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΑΝΤΑΡΤΩΝ.... ΤΟ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟΛΜΑΜΕ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΤΑΜΑΤΑ. ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΔΕΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΝ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΜΑΣ ΣΗΜΑΔΕΨΑΝ, ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΠΟΥ ΤΟΛΜΑΝΕ ΝΑ ΑΚΟΥΜΠΗΣΟΥΝ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ, Π.Χ. ΣΩΣΤΑ ΑΝΑΦΕΡΘΗΚΕ Ο ΚΕΝ ΛΟΟΥΤΣ, ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΑΦΕΡΘΟΥΜΕ ΣΕ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ, ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΟΥΣ, ΤΟΥΡΚΟΥΣ, ΙΡΑΝΟΥΣ, ΡΟΥΜΑΝΟΣ, ΚΤΛ... ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΟΣ ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑΤΙ ΥΛΙΚΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ. Ο ΜΟΝΟΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΤΟΛΜΗΣΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ, ΕΙΝΑΙ Ο Θ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ...

    • ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ avatar
      ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣ @ tHAN75 22/10/2009 22:58:57

      Ενα κομμα δεν το συμφερει να ανοιξει η κουβεντα για τον Εμφυλιο.Ειναι το κομμα που ψαρευει ταυτοχρονα απο τα δεξια και απο τα αριστερα ,που εμφανιζεται με αστυνομικους στα Εξαρχεια αλλα δηλωνει ταυτοχρονα και αντιεξουσιαστικο.Αν καποτε γινονταν κουβεντα για τον εμφυλιο το κομμα αυτο δεν θα γνωριζε ποια θεση να παρει.Γι αυτο και παρολο που ηταν 20 χρονια στην εξουσια σοβαρη κουβεντα για τον εμφυλιο δεν εγινε.Ολες σταματαγαν στην εθνικη αντισταση.Και καλα εκανε το Πασοκ αφου μαζευε και ψηφους απο πρωην μαχητες του ΔΣΕ κοροιδο ηταν να παρει θεση.Ειπαμε σε ολα τα θεματα το Πασοκ ψαρευει σε θολα νερα.

    • Almira avatar
      Almira @ tHAN75 23/10/2009 10:00:18

      Εδώ και δεκαετίες καταλαβαίνω μια κακή σκηνοθετικά ταινία από το διαφημιστικό της. Ύστερα (τυχαία;) έρχεται η επιβεβαίωση. Στο διαφημιστικό είδα τα έντονα μακιγιαρισμένα μάτια του νεαρού και πολύ «στούντιο» που με απώθησε. Έδωσε ρόλο στο Βέγγο και πολύ καλά έκανε. Φαίνεται όμως ότι δε σκέφτηκε ότι θα γίνουν οι αναπόφευκτες συγκρίσεις με το σύντομο «ρεσιτάλ» του Βέγγου σε ταινία του Αγγελόπουλου;

  2. nikolaelf avatar
    nikolaelf 22/10/2009 19:25:58

    Χμμμ, είμαι πολύ περίεργος να την παρακολουθήσω αν και πάντα είχα την εντύπωση ότι ως σκηνοθέτης ο Βούλγαρης είναι λίγο νερόβραστος. Πιστεύω ότι σε αυτήν την ταινία ίσως έχει κάνει ένα πιο τολμηρό βήμα. Για να δούμε...

  3. εναςάσχετος avatar
    εναςάσχετος 22/10/2009 21:09:19

    Αν προσπαθεί να κρατήσει ισοροπίες, η ταινία είναι εκ προοιμίου αποτυχημένη γιατι το ίδιο το γεγονός του εμφυλίου δεν ήταν ισοροπημένο.
    Είχε θύτες και θύματα, ένοχους και αθώους.

    • Almira avatar
      Almira @ εναςάσχετος 23/10/2009 09:40:58

      Αποτυχημένη, ξε-αποτυχημένη, νερόβραστη, ξε-νερόβραστη (εγώ πιστεύω κάτι πολύ χειρότερο), δείτε τη διανομή στης στα Village και σκεφτείτε…

  4. Aris lalidis avatar
    Aris lalidis 22/10/2009 21:27:35

    tHAN75 says:
    Αγαπητε φιλε ο καθενας μπορει να εχει την αποψη του περι ποιου πραγματος "τολμησε" και μιλησε ο Αγγελοπουλος.
    ΩΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ.
    Διοτι σκηνοθετης δεν υπηρξε ποτε, παρα τις φιλοτιμες προσπαθειες που εκαναν ολα αυτα τα χρονια οι επιφανεις φιλοι του να μας πεισουν περι του αντιθετου..

    • chien andalu avatar
      chien andalu @ Aris lalidis 07/11/2009 12:52:09

      μάλλον δεν γωρίζεις τι είναι η φωτογραφία στον κινηματογράφο. Προφανώς όχι τα κάδρα που είναι δουλειά του σκηνοθέτη.

  5. donaE avatar
    donaE 22/10/2009 21:46:53

    Η αναφορα γυρω απο τον εμφυλιο εχει καταστρεψει τον ελληνικο κινηματογραφο.Προκειται για εμμονη και για ευκολη συγκινηση.
    Τωρα απο το λιγο που καταλαβα επιχειρειται η ιδια κλισε προσεγγιση και φιλολογια με νεες τεχνικες.Δεν κολανε ομως καθολου.

  6. Ιπποκράτης Χατζηαγγελίδης avatar
    Ιπποκράτης Χατζηαγγελίδης 22/10/2009 22:24:46

    ΟΝΤΩΣ, Ο ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΕΜΜΟΝΗ ΜΕ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ...

    Ο εναςασχετος EXEI AΠΟΛΥΤΟ ΔΙΚΙΟ! Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΕ ΕΜΦΥΛΙΟΣ, ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΟ ΓΕΓΟΝΟΣ!!! ΟΝΤΩΣ, ΕΙΧΕ ΘΥΤΕΣ & ΘΥΜΑΤΑ, ΑΘΩΟΥΣ ΚΑΙ ΕΝΟΧΟΥΣ... ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΟ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ ΑΛΛΑ ΕΙΧΕ! ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΙΔΙΕΣ ΟΙ ΕΥΘΥΝΕΣ ΟΛΩΝ, ΟΥΤΕ ΑΤΟΜΩΝ ΟΥΤΕ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ! ΛΙΓΟΤΕΡΕΣ Ή ΠΕΡΙΣΣΟΤΡΕΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΠΛΕΥΡΑ, ΕΙΝΑΙ ΖΗΤΗΜΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΘ' ΕΝΟΣ! ΟΜΩΣ, ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΩΣ ΕΚ ΤΟΥΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΩΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΙΜΕΣ.
    ΠΟΛΥ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΔΩ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ. ΕΛΠΙΖΩ, ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ, Ο ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΦΤΙΑΞΕΙ ΜΙΑ ΑΦΕΛΗ ΤΑΙΝΙΑ, ΟΠΩΣ ΕΚΕΙΝΗ Η ΑΠΙΘΑΝΗ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ '80: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΟ ΓΑΡΥΦΑΛΛΟ!

  7. ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ avatar
    ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ 22/10/2009 22:39:41

    Έλεος πια με αυτή την ψύχωση του εμφυλίου. Όπως έχω ξαναπεί, και οι δύο πλευρές υπήρξαν εξίσου γελοίες και υπεύθυνες. Αν είχαν κερδίσει οι αριστεροί σήμερα θα λέγαμε τα αντίθετα, όπως κάνουν σε Σερβία και άλλες πρώην χώρες του ανατολικού μπλοκ.

    Αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε προβλήματα και κάποιοι επιμένουν να ασχολούνται με φαντάσματα του παρέλθοντος.

    • αρχισαμε avatar
      αρχισαμε @ ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ 22/10/2009 23:09:08

      Αν ειχαν κερδισει οι αριστεροι,
      τωρα εμεις θα ειμασταν Αλβανοι (αλλα τεμπεληδες)
      και οι γυναικες μας Ρωσσιδες (αλλα χαμηλ@κ@λες).
      Καλλιτερα λοιπον που εχασαν και ειμαστε σκετοι τεμπεληδες με πραγματικες Ρωσσιδες.

  8. εναςάσχετος avatar
    εναςάσχετος 22/10/2009 22:52:16

    Η ιστορία μιας χώρας, δεν είναι ποτέ φαντάσμα του παρελθόντος.
    Αλλά ακόμα κι αν ήταν, ο μόνος τρόπος για να φύγει το φάντασμα και να γαληνέψει η στοιχειωμένη ψυχή, είναι η δικαίωση.

    • ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ avatar
      ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ @ εναςάσχετος 23/10/2009 00:50:39

      Δηλαδή η δικαίωση ποια είναι κατά τη γνώμη σου; Οι αριστερές ιδέες διακινούνται ελεύθερα σήμερα και υπάρχουν δύο αριστερά κοινοβουλευτικά κόμματα στην Ελλάδα. Ο λαός έχει τη δυνατότητα να βγάλει και κυβέρνηση ΚΚΕ στη δημοκρατία μας.

      Εδώ η Ελλάδα υπέστη τη μικρασιατική καταστροφή η οποία συρρίκνωσε τον ελληνισμό και επιμένουμε να ασχολούμαστε με έναν εμφύλιο που δεν έπρεπε ποτέ να γίνει.

      • Edo avatar
        Edo @ ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ 23/10/2009 00:54:01

        Ακριβώς γι αυτό ασχολούμαστε. Επειδή δεν έπρεπε να γίνει.Οπως δεν έπρεπε να γίνει και η Μικρ.καταστροφή. Εγιναν όμως. Ασχολούμαστε λοιπόν, γιατί έστω και καθστερημένα, πρέπει να βγάλουμε τα ιστοτικά μας συμπεράσματα και να αποκτήσουμε ιστορική αυτογνωσία.

        • ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ avatar
          ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ @ Edo 23/10/2009 02:11:12

          60 χρόνια μετά ακόμα να βγουν ιστορικά συμπεράσματα;

          Ο εμφύλιος ανήκει στην ιστορία οριστικά και αμετάκλητα. Όσοι επιμένουν ψυχωτικά να ασχολούνται μαζί του απλώς εκφράζουν εμμονές και σύνδρομα.

          Τα αριστερά και τα δεξιά τσιφλίκια μόνο κακό προκάλεσαν σε αυτή τη χώρα. Αν θέλεις να πάρεις ένα μήνυμα από τον εμφύλιο αυτό είναι ότι πρέπει να καταδικαστεί και να απομονωθεί από τον πολιτικό κόσμο η ξενοδουλεία και ο ενδοτισμός. Αρκετά πια με τα αριστερά τσιράκια του Στάλιν και τους εθνικόφρονες γλείφτες των Άγγλων.

      • εναςάσχετος avatar
        εναςάσχετος @ ΠΕΑ ΚΥΑΝΕΑ 23/10/2009 20:29:10

        Μιλάω για την δικαίωση των χιλιάδων νεκρών, τόσο του δημοκρατικού στρατού, όσο και των κυβερνητικών.
        Την δικαίωση της ίδιας της χώρας μας, που έχασε το τραίνο της μεταπολεμικής ανάπτυξης και ταλαιπωρείται ακόμα με νοοτροπίες, κρατικές δομές και πρακτικές που δημιουργήθηκαν για χάρη του εμφυλίου και που η προπαγάνδα μας λέει ότι είναι κατάλοιπα της τουρκοκρατίας.
        Ο εμφύλιος πρέπει να συζητηθεί, διότι πρέπει να μάθουμε όλοι ότι μπορούσε να αποφευχθεί και ο μόνος λόγος που έγινε απο τους ντόπιους κουίσλιγκ, ήταν για να υπηρετήσουν τους ξένους εντολείς τους, οι οποίοι δεν αισθάνονταν άνετα με την Ελλάδα ομονοημένη. Διαίρει και βασίλευε.
        Οι ίδιοι που προκάλεσαν τη μικρασιατική καταστροφή, προκάλεσαν και τον εμφύλιο, υπηρετώντας τα ίδια αφεντικά. Κάποια στιγμή πρέπει να αποκαθηλωθούν και να εισπράξουν το ανάθεμα που τους αξίζει.
        Μόνο τότε θα επέλθει η δικαίωση.

        • ψυχραιμια avatar
          ψυχραιμια @ εναςάσχετος 23/10/2009 20:40:42

          Σε πληροφορω οτι ακομη και αν εγω ριξω στον Καιαδα το βασιλια ή τον Παπαγο (που ως ενα σημειο το εχω κανει αφου η ΝΔ αρνειται να τους θεωρησει προγονους της) το προβλημα παραμενει διοτι η αριστερα ποτε δεν θα αποκαθηλωσει το Ζαχαριαδη και του δικους της.
          Οποτε εγω δεν μπορω να λυσω το προβλημα γιατι οπως εγραψα και πιο πανω ακομη και αν παραδεχθω οτι ειχαν δικιο,ο ΣΤΟΧΟΣ που ειχαν,δηλ. η Λαικη Δημοκρατια τυπου Αν.Ευρωπης ακυρωνει την οποιαδηποτε δικη μου παραδοχη καθως αυτοακυρωθηκε απο την πορεια της ιστοριας.
          Τελος το ιδεολογημα της ομονοημενης Ελλαδας ειναι και αυτο καθαρα δεξιο οπως θα σου πουν πολυ ευκολα οι οπαδοι της ταξικης συγκρουσης και του αντιεθνικισμου.Ο εμφυλιος ειναι ψυχολογικο προβλημα μονο για μια πλευρα.

  9. zaza avatar
    zaza 22/10/2009 23:05:44

    Η ασχημοσύνη δεν έχει ιδεολογία, η ιδεολογία έχει ομορφιά και όραμα, η τραγωδία του εμφύλιου με την επίφαση αντίθεσης ιδεολογιών που τις χειρίστηκαν οι τότε αρχηγοί τους έχει παθογένεια και μόνο.
    Η καταγραφή των ιστορικών γεγονότων έχει γίνει, οι διαστρεβλώσεις αυτών από την μεριά του κάθε στρατοπέδου έχουν γίνει επίσης.
    Με απασχολεί περισσότερο ότι ο εμφύλιος συνεχίζεται και σήμερα με άλλες μορφές. Δεν κοιτάμε το συμφέρον του τόπου μας κατάματα αλλά ακόμα με παραταξιακά γυαλιά και εξωγενή συμφέροντα, δεν αξιολογούμε τις αποφάσεις/προτάσεις ωσάν σωστές ή λάθος αλλά με το χρώμα του πολιτικού που τις εκφράζει και πάλι με την κατ’ επίφαση ιδεολογία που υποτίθεται πρεσβεύει.
    Δεν είμαστε ψύχραιμοι ούτε ώριμοι ακόμα να δούμε την αλήθεια, να σπάσουμε στερεότυπα και ιδεοληψίες. Θέλει αρετή και τόλμη μαζί για να ανοίξει τέτοια συζήτηση από μόνη της η τόλμη χωρίς αρετή θα ξαναφέρει ‘συννέφιασμα’ στον γαλανό μας ουρανό.

  10. Πονοκέφαλος avatar
    Πονοκέφαλος 22/10/2009 23:13:19

    Πληροφοριακά, σήμερα ο Δανίκας έβαλε 4 στα 10 στον "ανιστόρητο" Βούλγαρη και 8 στον "πρωτοποριακό" Λάνθιμο ("Κυνόδοντας").

    Δεν θα το χαλάσω για όσους δεν έχουν δει τις ταινίες, αλλά θα αρκεστώ στο εξής: η "πρωτοπορία" συναντά την "ανανέωση"!

    • ψυχραιμια avatar
      ψυχραιμια @ Πονοκέφαλος 22/10/2009 23:45:02

      O Δανικας και η παρεα του δεν θα ησυχασουν αν δε βγουμε ολοι να πουμε "εχετε δικιο ,οφειλαμε να γινουμε σαν τις αλλες βαλκανικες κομμουνιστικες χωρες.
      Τα τελευταια χρονια ο Καραμανλης νομισε οτι θα εληγε την ιστορια αυτη με συνταξεις και μεταλλια στους ανταρτες του ΔΣΕ,μνημεια στον Αη - Στρατη και τη Καισαριανη και με τη ΝΔ να καταψηφιζει,μοναδικο δεξιο κομμα στο Συμβουλιο της Ευρωπης το αντικομμουνιστικο μνημονιο.
      Εις ματην.Παρα τη διαταγη σιγης ασυρματου που εχει επιβληθει στη ΝΔ για τον εμφυλιο οι Δανικες αυτου του κοσμου εκνευριζονται περισσοτερο : ξερουν οτι εμεις οι δεξιοι ακομη και αν δε μιλαμε κατα βαθος σκεπτομαστε οτι ειχαμε δικιο μετα το 1989 και αυτη η σιωπη τους πειραζει πιο πολυ.Πρεπει να πουμε οχι ρε παιδια,ημαρτον, επρεπε να νικησετε εσεις και να γινει η Λαικη Δημοκρατια της Ελλαδας,συγνωμη, αλλα και να το πουμε παλι θα τρωγονται γιατι δεν θα πιστεψουν οτι το λεμε στ αληθεια.
      Οποτε δε γινεται τιποτα.

  11. donaE avatar
    donaE 22/10/2009 23:27:07

    Και εν πασει περιπτωσει μιλαμε για καλλιτεχνικη παραγωγη, δεν μπορει αυτη να περιοριζεται σε ενα θεμα.
    Γιατι θα πρεπει η ιστορια να στοιχειωνει τοσο πολυ καθε μας εκφραση οχι μονο σαν πλαισιο αλλα σαν μεταφυσικη δυναμη.
    Φανταζομαι οτι οι ανρθωποι παντα ζουσανε,δουλευανε,ερωτευοντουσαν χωρις ταυτοχρονα να προσδιοριζονται ιστορικα.Μονο εκ των υστερων.
    Θα δειχνανε ολα λιγοτερο μελο και περισσοτερο πραγματικα.

  12. Προφήτης avatar
    Προφήτης 23/10/2009 01:38:39

    Ο Παντελής είναι περισσότερο συμπαθής περσόνα παρά ταλαντούχος κινηματογραφιστής. Προσπαθούσα τώρα, γράφοντας, να θυμηθώ κάτι αξιόλογο από τη φιλμογραφία του, και μού 'ρχεται πανω-πάνω μόνο ο "Τζίμης ο τίγρης", το πρωτόλειο του. Είχε νεύρο.

    Το "Προξενιό της Άννας", επιτρέψτε μου, κλαψομουνίαση.
    Το Happy Day, είναι μόνο ο Μενιδιάτης με το "μάνα μου όλα περνούνε" και ο Τζούμας τρελόπαππας.
    Οι "Νύφες", συμπαθάτε με, δεν άντεξα.

    Η Ιωάννα η Καρυστιάνη, απ' την άλλη, επίσης ευρέως συμπαθητική για όσα κουβαλά και συμβολίζει. Αντιδικτατορική ΚΝΕ, κατάθλιψη, συγγραφή.

    Έχουμε δυο συμπαθείς ανθρώπους. Δεν αποτελεί τεκμήριο ότι θα παράξουν καλή ταινία.
    Αλλά παρότι βαριέμαι και τους δύο, θα έλθω συνήγορός τους μόνο σε ένα.
    Ο κινηματογραφιστής βρίσκει στο ιστορικό γεγονός μια αφορμή για να στήσει μια μυθοπλασία. Θα κριθεί από τη δύναμη των εικόνων του και από την εσωτερική συνοχή του έργου.

    Πως ο (κάθε) Ζουμπουλάκης απαιτεί από ένα κινηματογραφιστή να πάρει στους ώμους του την ιστορική αποτίμηση για το πιο σκληρό γεγονός της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας, όταν επίσημο κράτος, κόμματα, φορείς, είτε το αποφεύγουν όπως ο διάβολος το λιβάνι είτε αναμασάνε με παρωπίδες την καραμέλλα μιας μονόπλευρης ερμηνείας;

    Κατανοητό τι θέλει ο Ζ. : άνοιξε τα χαρτιά σου. Πές μας τι λες εσύ.
    Είναι εύλογο αλλά πολύ σκληρό για τον Παντελή. Ο Ζ. ας ρωτήσει πρώτα άλλους.
    Εδώ το ΚΚΕ σε μια αβανταδόρικη ενέργεια προσπαθεί να κατοχυρώσει de facto το ιστορικό του δίκαιο. Δηλαδή επειδή σκοτώθηκαν κάποιοι στην επίθεση κατά της Φλώρινας, δικαιώνονται.
    Δυστυχώς η αρχαία ρήση είναι "...ΚΑΙ ο τεθνεώς δεδικαίωται".
    Στη σύγχρονη έσβησαν το ΚΑΙ.
    Έτσι κάθε νεκρός δικαιώνεται. Σαν να λέμε ο Αντρέας δικαιώνεται.
    Τρελλαθήκαμε ...

  13. Unicorn avatar
    Unicorn 23/10/2009 09:28:53

    Αυτή είναι η αλήθεια. Μόνο που κάνει …. Τζιζζζζ!
    Και ποιος να ξεχάσει τα καμώματα του «αείμνηστου» Ανεμόμυλου… του συνοδού του Σκόμπυ…
    Όσο για τον Παντελή, ε, τι να κάνει κι αυτός…. Άκουγε πίσω του την πατημασιά ενός γίγαντα.

  14. καθρέφτης avatar
    καθρέφτης 23/10/2009 10:46:05

    Ως προς τη θεματική της ταινίας, φυσικά και δεν αξιώνει κανείς να δώσει
    η ταινία μία οριστική απάντηση (!) στο ακανθώδες ζήτημα του εμφυλίου πολέμου. Ως θεατής, όμως, αξιώνω τη διαυγή ερμηνεία του σκηνοθέτη που καταπάνεται με το θέμα, στον βαθμό που αυτή εγγράφεται πλέον στην "κινηματογραφική βιβλιογραφία". Αν δεν μπορεί ή δεν θέλει, τότε μάλλον εκπίπτει σε επιδερμική περιγραφή που στοχεύει σε ένα γενικόλογο κοινότοπο μήνυμα(κακό πράγμα ο πόλεμος και χειρότερο ο αδελφοκτόνος) στο οποίο όλοι συμφωνούν, άλλωστε - όπως επισημαίνει και ο αρθρογράφος.

  15. τσώφλι πασατέμπου avatar
    τσώφλι πασατέμπου 23/10/2009 10:54:34

    Προφήτη, θα μπείς στο ευγενές κλάμπ των κριτικών κινηματογράφου με το σπαθί σου μ'αυτά πού'γραψες.

    Κι όταν λέμε σπαθί δέν μιλάμε γι αυτό που εννοούσε η Βάνα Μπάρμπα όταν δήλωνε : "Έγινα ηθοποιός με το σπαθί μου !" Και τί σπαθί !

    Ο χαρακτηρισμός που έδωσες στο "Προξενιό" (μεγαλοφυής) ξεφεύγει απο τις καθιερωμένες βαθμολογικές κλίμακες των αστεριών, ή του καλή- κακή- αριστούργημα κ.λ.π. ή "ουάου" και "ούφ" και δημιουργεί μία ξεχωριστή κατηγορία στην οποία μπορούν να στριμωχτούν πολλά νεοελληνικά κινηματογραφικά "αριστουργήματα".

    • Προφήτης avatar
      Προφήτης @ τσώφλι πασατέμπου 23/10/2009 13:45:26

      Τσώφλι, στον ελεύθερο χρόνο είμαι και κριτικός κινηματογράφου.
      Τζάμια, τα Σάββατα. χαχαχα

  16. Kώστας Θ. avatar
    Kώστας Θ. 23/10/2009 11:41:45

    Όλοι αυτοί οι σκηνοθέτες μαζί με το αριστεροκρατούμενο δημσιογραφικό κατεστημένο έχουν τόσο βαθιά απωθημένα εναντίον της δεξιάς που είναι αδύνατον να ασχοληθούν αντικειμενικά με αυτό το θέμα. Εγώ δεν θα πάω να δω την ταινία,έχω πικρή εμπειρία από παρόμοιες ταινίες.
    Για τον Δανίκα, βλέπουν όλοι την συμπεριφορά του στην τηλεόραση και αυτό τα λέει όλα.

    • Edo avatar
      Edo @ Kώστας Θ. 23/10/2009 12:24:28

      @Kώστας Θ

      Για κάτσε βρε Κώστα, ποιός τους φταίει αν σε πάντε χρόνια δεν κατάφεραν να δημιουργήσουν μια δημοσιογραφική δομή και να αναδείξουν κάποια ονόματα. Είναι ανίκανοι οι περισσότεροι δεξιοί δημοσιογράφοι (υπάρχουν και εξαιρέσεις), ρηχοί ιδεολογίας, ικανότητας πολιτικής ανάλυσης και οργανωτικότητας, κρατικοδίαιτοι και στο μόνο που ελπίζουν είναι οι πελατειακές σχέσεις και με το κράτος-κόμμα και με τους ιδιώτες της διπαλοκής και με τους συνδικαλιστές (Σόμπολος).

      • Kώστας Θ. avatar
        Kώστας Θ. @ Edo 23/10/2009 12:35:17

        Συμφωνώ με αυτά που γράφεις αλλά εγώ αναφέρομαι περισσότερο στους κριτικούς κινηματογράφου και γενικότερα σε αυτούς που ασχολούνται με τα καλλιτεχνικά. Εκεί η αριστερά έχει μεγάλη παράδοση. Οι δεξιοί ασχολούνταν με τα κοσμικά..

  17. antiathlitikos avatar
    antiathlitikos 23/10/2009 12:33:46

    1. Κανένας δε θέλει την αποτίμηση, κανένας δε θέλει συμπεράσματα. Εκτός αν μας ικανοποιούν τα επιχειρήματα τύπου «Αλβανίας» ή/και ανάγκης «ιστορικής δικαίωσης». Δεν είναι μόνο το ΠΑΣΟΚ που ψαρεύει στα θολά νερά. Όλοι μοιάζουν σχετικά ικανοποιημένοι σήμερα: η «δεξιά» που νομιμοποίησε το ΚΚΕ, το ΚΚΕ που μπορεί να συντηρεί το οικονομικοπολιτικό του σύστημα αλλά και να ψέγεται με κάθε ευκαιρία την αντικομμουνιστική υστερία, ο ΣΥΡΙΖΑ που δεν ξέρει ακόμη γιατί αλλά αυτό δεν έχει καμμιά απολύτως σημασία. Οι μόνοι που το επιζητούν είναι οι επεγγελματίες: ιστορικοί και καλλιτέχνες, κυρίως για να βγάζουν το ψωμί τους από κάτι που εκ των πραγμάτων μοιάζει ανεξάντλητο και επιδεχόμενο αυθαίρετης σαλαμοποίησης.
    2. Είμαστε όμως απίθανοι – και δεν εξαιρώ βεβαίως εδώ τον εαυτό μου: Κανένας μας δεν έχει δει την ταινία κι έχουμε άποψη!

  18. Στέργιος avatar
    Στέργιος 23/10/2009 13:14:03

    Εμένα τον ένα παππού μου τον σκότωσαν δοσίλογοι συνεργάτες των Γερμανών, ενώ τον άλλο τον κυνηγούσαν στα βουνά οι αντάρτες για να τον επιστρατεύσουν παρά τη θέλησή του.

    Τώρα όμως ζούμε στο 2009, όχι στο 1949.

    Εμένα δεν με απασχολεί το τι θα γινόταν στην Ελλάδα αν είχαμε κομμουνισμό.
    Έτσι κι αλλιώς, ο κομμουνισμός πέθανε πριν από 20 χρόνια.
    Αυτό που με απασχολεί είναι γιατί πρώην κομμουνιστικές χώρες όπως η Σλοβενία και η Σλοβακία βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση από την Ελλάδα.

    Μπορεί να μην βγάλαμε χρήσιμα συμπεράσματα από την ιστορική αξιολόγηση τού Εμφυλίου, αλλά οι κοινωνίες προχωρούν μπροστά ερήμην των πολιτικών, των ιστορικών, και εν γένει, της ιντελλιγκέντσιάς τους. Στη δική μου γενιά, ποσώς μας ενδιαφέρει πια ποιος είχε δίκιο κατά τον Εμφύλιο και ποιος είχε άδικο. Η δική μου γενιά δεν νιώθει τον διχαστικό διαχωρισμό σε δεξιούς κι αριστερούς.

    Η δική μου γενιά μπορεί να ψηφίζει ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αλλά όλοι θέλουμε τα ίδια πράγματα: να μπορούμε να ζούμε αξιοπρεπώς από τη δουλειά μας και να έχουμε ένα κράτος που να μη μας κάνει να ντρεπόμαστεχωρίς να μας σταμπάρουν άδικα σαν συντηρητικούς, να έχουμε ένα κράτος που θα εξασφαλίζει την ισότητα των πολιτών σε θέματα υγείας, παιδείας, ασφάλισης, χωρίς να μας σταμπάρουν άδικα σαν σοσιαλιστές,και να μπορούμε να είμαστε περήφανοι για την χώρα και την ιστορία μας, χωρίς να μας σταμπάρουν άδικα σαν εθνικιστές.

    Και επιτέλους, θέλουμε να βλέπουμε ταινίες για το 2009, όχι για το 1949. Φτάνει πια με τη ναφθαλίνη!

  19. Ιπποκράτης Χατζηαγγελίδης avatar
    Ιπποκράτης Χατζηαγγελίδης 23/10/2009 14:25:18

    ΣΤΕΡΓΙΟ,
    ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΤΑ ΛΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΟΛΑ! ΕΠΙΣΗΣ, ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΟΣΑ ΕΧΟΥΝ ΓΡΑΦΘΕΙ ΑΝΩΤΕΡΩ. ΓΕΝΙΚΩΣ, ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΣ ΕΙΝΑΙ ΥΨΗΛΟ ΚΑΙ ΧΑΙΡΟΜΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ. ΣΠΑΝΙΩΣ ΒΛΕΠΩ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΣΕ bLOGS!!!
    ΣΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΑΦΩΝΗΣΩ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΣΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ. ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΟΙ ΨΥΧΑΡΙΜΕΣ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΙΚΙΛΟΤΡΟΠΩΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ! ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΚΑΤΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ -ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΑΠΟΜΥΘΟΠΟΙΟΥΜΕ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ- ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΑΦΕΣ ΠΟΙΟΙ ΑΠΟ ΕΜΑΣ ΕΜΜΕΝΟΥΝ ΣΤΙΣ ΔΙΧΑΣΤΙΚΕΣ ΛΟΓΙΚΕΣ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΚΡΙΝΟΥΝ ΜΕ ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ.
    ΟΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΜΑΙ, ΕΙΣΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΚΟΙΤΑΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ! ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΛΛΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΚΑΙ ΒΓΑΖΕΙ ΠΟΛΥ ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ.
    ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΗ Η ΡΗΣΗ ΠΟΥ ΛΕΕΙ: ΛΑΟΣ ΠΟΥ ΞΕΧΝΑΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΛΛΟΝ!

  20. xrock avatar
    xrock 24/10/2009 01:08:50

    Ξεκινάω να γράφω ακριβώς 1 ώρα αφότου βγήκα από την αίθουσα. Δεν θέλω να γράψω πολλά. Αρκούμαι μόνο στα εξής:
    -Η ταινία αποκαθιστά την ιστορική αλήθεια: Το ΠΑΣΟΚ (της εθνικής συμφιλίωσης και των παχυλών επιχορηγήσεων, ιδίως σε "ομιχλώδη" πολιτιστικά σωματεία) δεν ιδρύθηκε το '74 αλλά το '44.
    -Ο στρατάρχης Παπάγος ήταν εναντίον της χρήσης ναπάλμ αλλά όπως ομολόγησε και ο βασιλιάς Παύλος στον αριστερίζοντα πρωθυπουργό του '49 Θ. Σοφούλη, μόνο οι Αμερικανοί αποφάσιζαν τότε.
    -Τόσο στον εθνικό στρατό όσο και στον ΔΣΕ ήταν κατακτημένο δικαίωμα να φεύγει κάθε φαντάρος ή αντάρτης, από τη μονάδα του, όποτε γούσταρε προκειμένου να δει τον αδερφό του από την "άλλη πλευρά". Τα ραντεβού κλείνονταν είτε με sms είτε με e-mail, αφού ως γνωστόν και οι δύο παρατάξεις μοίραζαν στους μαθητευόμενους laptop.
    -Ο Στάλιν ήταν ένας πολύ απλός και καταδεκτικός άνθρωπος που δεχόταν μετά χαράς να συναντήσει και να κουβεντιάσει με όποιον καπετάνιο του ΔΣΕ πήγαινε βόλτα στη Μόσχα. Αρκεί ο καπετάνιος να είχε μονίμως γένεια 2-3 ημερών.
    -Οι αντάρτες του ΔΣΕ που ήθελαν να δώσουν τέλος στη ζωή τους, αντί να πέφτουν σε κάποιον από τους ουκ ολίγους γκρεμούς που είχαν μπροστά τους, προτιμούσαν να συλλαμβάνονται και να καλοδέχονται από τους μεγαλόψυχους αντιπάλους τους, ένα πιστόλι και μία σφαίρα.
    -Μια συγκεκριμένη νεαρή κοπελίτσα του ΔΣΕ κατάλαβε ότι τέλειωσε ο εμφύλιος, από τις φωτοβολίδες που ανέβαιναν τόσο ψηλά, ώστε φαίνονταν στον ουρανό και από τις πλαγιές του Γράμμου. Δεν κατάλαβε όμως ποιός κέρδισε. Ρώταγε και ξαναρώταγε "εμείς κερδίσαμε;" αλλά ουδείς έκανε τον κόπο να της απαντήσει. Ώσπου πέρασαν τα χρόνια και λίγο πριν τα 80 της έμαθε την αλήθεια, διαβάζοντας στη σημερινή "Ελευθεροτυπία" την συγκινητική προσπάθεια της Βένας Γεωργακοπούλου να υπερασπιστεί την εξαιρετική ταινία του Βούλγαρη: Στον εμφύλιο είχε κερδίσει η εθνική συμφιλίωση. Δηλαδή το ΠΑΣΟΚ!

    • Προφήτης avatar
      Προφήτης @ xrock 24/10/2009 01:33:16

      Σκίζω τα πτυχία μου κριτικού κινηματογράφου και σού παραδίδω το κλειδί του Δαναού.

  21. Le canard avatar
    Le canard 24/10/2009 13:52:49

    Καλό το έργο του Βούλγαρη, αλλά είπε πολύ λίγα για ένα τόσο μεγάλο θέμα. Περιμενα περισσότερα. Νομίζω ότι θα μείνει ως ένα καλό, αλλά όχι μεγάλο έργο. Ισως για τις νεώτερες γενιές να είναι διδακτικό, απλά για να μάθουν τι έγινε. Μέχρι εκεί.

  22. Edo avatar
    Edo 24/10/2009 14:12:26

    Γράφει σήμερα η ¨αντιεξουσιαστική" Ελευθεροτυπία για τη στάση του ΚΚΕ απέναντι στο έργο του Βούλγαρη:

    Χοντραίνει το παιχνίδι το ΚΚΕ εναντίον της ταινίας του Παντελή Βούλγαρη «Ψυχή βαθιά», που ως γνωστόν ασχολείται με το θέμα του εμφυλίου πολέμου, εστιάζοντας στις ανθρώπινες περιπέτειες, μακριά από πολιτικές και κομματικές αναλύσεις.

    Η συμφιλιωτική ματιά του σκηνοθέτη ήταν αναμενόμενο ότι θα ενοχλήσει τα δύο άκρα. Ο Γιώργος Καρατζαφέρης του ΛΑΟΣ έφερε πριν από καιρό το θέμα στη Βουλή καταγγέλλοντας το κράτος (βλέπε Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου) που χρηματοδοτεί ταινία για τον εμφύλιο. Τώρα ήρθε η σειρά του ΚΚΕ.

    Στην Κοζάνη (προφανώς με εντολή από τα κεντρικά) μοιράστηκε κείμενο εναντίον της ταινίας με τίτλο: «"Ψυχή βαθιά" στον "πόλεμο" που συνεχίζεται...». Δημοσιεύθηκε στον «Ριζοσπάτη» της Τρίτης 20/10/2009 και υπογράφεται από την Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της Κ.Ε. του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Πολιτιστικού Τμήματος της Κ.Ε. Μοιράστηκε το βράδυ της Πέμπτης διακριτικά μεν, αλλά εμφανώς, έξω από το σινεμά της πόλης που παίζει την «Ψυχή βαθιά». Προφανώς το ΚΚΕ θέλει να θωρακίσει τους θεατές απέναντι στην επικίνδυνη ταινία του Παντελή Βούλγαρη, ο οποίος, όπως κατηγορηματικά γραφει η κ. Μηλιαρονικολάκη, «προσθέτει και τη δική του φωνή στα κηρύγματα της λαϊκής υποταγής και συμμόρφωσης». Με την αντίδραση, λοιπόν, ο αμετανόητα αριστερός σκηνοθέτης.

    Αυτό που κυρίως ενοχλεί το ΚΚΕ είναι ότι η ταινία «υποβάλλει στο θεατή με συγκινησιακούς και συναισθηματικούς προπαντός όρους την ιδέα της "εθνικής ομοψυχίας" και την ανάγκη για "κατάργηση των διαχωριστικών γραμμών"». Και το ότι δεν δείχνει «ποια δύναμη όπλιζε τους αντάρτες με τέτοιον αφάνταστο ηρωισμό και αυτοθυσία». Δεν το δείχνει με τον τρόπο, φυσικά, που θα 'θελε το ΚΚΕ αν είχε γράψει το σενάριο. Δηλαδή, απουσιάζει από την ταινία η κατεύθυνση «ότι οι αγωνιστές του Δημοκρατικού Στρατού έγραψαν αυτήν την τρίχρονη εποποΐα ψυχωμένοι από τη δύναμη της επαναστατικής τους ιδεολογίας, από το ιδανικό ενός καινούργιου κόσμου, μιας ανώτερης ανθρώπινης κοινωνίας χωρίς πολέμους, στερήσεις και εκμετάλλευση».

    Ο Παντελής Βούλγαρης, λοιπόν, όχι μόνο δεν ταυτίστηκε με τη γραμμή του ΚΚΕ, αλλά, επιπλέον, πάντα κατά την κ. Μηλιαρονικολάκη, όπως οι περισσότεροι από τους μεγάλους δημιουργούς μας, έχασε τη «Βαθιά ψυχή» του, δηλαδή, την «επαναστατική ψυχή». Υπάρχει όμως ελπίδα. Και η προκήρυξη του ΚΚΕ την υπογραμμίζει. Γιατί μπορεί ο Δημοκρατικός Στρατός να ηττήθηκε το 1949 «επειδή δεν ήταν έγκαιρα έτοιμος για να νικήσει», αλλά «η λαϊκή πάλη με καινούργιους μαχητές και μαχήτριες συνεχίζει την πορεία της, βέβαιη πως θα 'ρθει εκείνη η ώρα που η Ιστορία θα δικαιώσει τα ιδανικά, τους σκοπούς και τη θυσία των αγωνιστών του Δημοκρατικού Στρατού».

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.