#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
06/10/2010 18:13
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ψηφιακοί δούλοι



Οι νέες εταιρίες που δημιούργησαν τη μεγαλύτερη οικονομική αξία τα τελευταία χρόνια, είναι οι διαδικτυακές. Εταιρίες όπως οι Facebook, Google, κλπ. Δημιούργησαν εκατοντάδες δισεκατομμύρια  σε αγοραστική αξία, και άλλα τόσα σε κέρδη. Μπράβο τους. Αλλά κρίμα για όλους εμάς.

Γιατί; Αν αυτές οι επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν τη πιο κερδοφόρα νέα βιομηχανία του 21ου αιώνα, τότε που είναι όλες οι θέσεις εργασίας που θα προσφέρουν απασχόληση και ευημερία σε εκατομμύρια ανθρώπους σήμερα αλλά και στο μέλλον; Δεν υπάρχουν. Στη πραγματικότητα, αυτές οι επιχειρήσεις δημιουργούν ελάχιστες μόνο θέσεις εργασίας.

Το πιο λυπηρό είναι πως οι επιχειρήσεις αυτές απασχολούν εκατομμύρια ανθρώπων, κυρίους νέους σε ηλικία, άνεργους και υποαπασχολούμενους. Οι άνθρωποι αυτοί εργάζονται για τις επιχειρήσεις του διαδικτύου δωρεάν. Χωρίς αμοιβή. Ψάχνουν, καταχωρούν, ταξινομούν, συνδέουν, χτίζουν, κλπ.

Ας δούμε για παράδειγμα το Facebook. Σήμερα η αξία του στην αγορά πλησιάζει τα $25 δισεκατομμύρια. Θα μπορούσαμε όμως να πούμε πως ο λόγος για τον οποίο η εταιρία είναι τόσο κερδοφόρα και τόσο πολύτιμη είναι οι 100.000 υπερχρήστες της, που αποτελούν μέρος του συνολικού αριθμού των 500 περίπου εκατομμυρίων απλών χρηστών της. Αυτοί οι superusers είναι που γεννάνε τον πυρήνα του περιεχομένου που αποτελεί τη σπονδυλική στήλη του εργαλείου Facebook. Η αφοσίωσή τους, η συνδεσιμότητα τους, και η τακτική τους συμβολή, είναι  τα στοιχεία που αναπτύσσουν διαρκώς το Facebook. Όλοι αυτοί είναι που αποτελούν το υλικό, την εργασία, και το τελικό προϊόν της γραμμής συναρμολόγησης του Facebook. Και παρόλα αυτά, δεν πληρώνονται. Δεν παράγουν πλούτο ούτε για τον εαυτό τους αλλά ούτε και για την οικογένειά τους.

Για πόσο πλούτο μιλάμε; Αν αποδίδαμε τα 4/5 της αξίας που δημιουργούν, στους superusers του Facebook (το ίδιο ισχύει και για τη Google), τότε θα αντιστοιχούσαν $200.000 για τον καθένα. Και όμως δεν κερδίζουν ούτε σεντ. Αν το δούμε φιλοσοφικά, κινδυνεύουμε όλοι. Αν όλες οι επιχειρήσεις του μέλλοντος βασίζονται στην εργασία ψηφιακών δούλων, τότε πάμε κατά διαόλου. Αυτό όμως μπορεί να διορθωθεί. Είναι δυνατό να φτιαχτούν εργαλεία και εταιρίες που θα τα διαχειρίζονται, με τρόπο που να ανταμείβονται αυτοί που κάνουν και τη περισσότερη δουλειά. Το μόνο που χρειάζεται είναι να το επιδιώξουμε.

Σημ: Να μη μπερδεύουμε τα παραπάνω, με τη παρακολούθηση της τηλεόρασης. Αυτή είναι μια παθητική διαδικασία. Οι τηλεθεατές δεν δημιουργούν, δεν παράγουν, και δεν πλασάρουν το τηλεοπτικό περιεχόμενο που παρακολουθούν. Απλά το εισπράττουν.

S.A.

(Global Guerillas, globalguerrillas.typepad.com)

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Θραξ Αναρμόδιος avatar
    Θραξ Αναρμόδιος 06/10/2010 19:05:22

    Καθημερινά βλέπουμε ανθρώπους να μοχθούν και να αγωνίζονται για τα συμφέροντα άλλων. Κυρίως κομμάτων. Και με την ψηφιακή εποχή, και επιχειρήσεων.

    Που τους βρίσκουν όλους αυτούς βρε Strange;

    Θραξ Αναρμόδιος

  2. Orestios avatar
    Orestios 06/10/2010 19:17:53

    Ο S.A. πάντως είναι superuser του antinews.

    • userάκος avatar
      userάκος @ Orestios 06/10/2010 21:05:02

      Δεν ξέρω αν και από ποιούς έγινε αντιληπτό, αλλά το σχόλιό σου αγγίζει ένα λεπτό θέμα που κάποια στιγμή ίσως θα πρέπει να συζητηθεί στα σοβαρά.

      • Strange Attractor avatar
        Strange Attractor @ userάκος 06/10/2010 21:15:01

        Τι εννοείς;

      • Orestios avatar
        Orestios @ userάκος 06/10/2010 22:08:02

        Το σχόλιο είναι προβοκατόρικο για τον S.A.

        • Factorx avatar
          Factorx @ Orestios 06/10/2010 22:49:01

          ψάχνουν να βρουν τρόπους να δημιουργήσουν προβλημα

      • userάκος avatar
        userάκος @ userάκος 06/10/2010 22:10:41

        Απλώς επεκτείνω το σκεπτικό της κεντρικής ανάρτησης, εννοώντας πως όταν ένα site, blog ή οτιδήποτε παρεμφερές έχει έσοδα από διαφήμιση, και δεδομένου οτι η υψηλή του όχληση οφείλεται κυριότατα στην τακτική υπερ-δραστηριότητα των σχολιαστών του, θεωρητικά και από ηθικής πλευράς ίσως θα έπρεπε και να έχουν μερίδιο στα κέρδη αναλογικά με την προσφορά τους. Η παρατήρησή μου δεν αφορά συγκεκριμένα το antinews.

        • Factorx avatar
          Factorx @ userάκος 06/10/2010 22:19:13

          Στείλε όνομα και διεύθυνση να σου στείλουμε μέρισμα.

          Επειδή όμως είναι μόλις το πρώτο σχόλιό σου εδώ μεσα, φοβάμαι οτι δεν θα π΄'αρεις πολλά

      • Θραξ Αναρμόδιος avatar
        Θραξ Αναρμόδιος @ userάκος 07/10/2010 11:14:06

        @userάκος

        Υπάρχει όμως μια τεράστια διαφορά.

        Ναι μεν και εδώ στο antinews, όπως και σε κάθε δημόσιο βήμα, έχουμε "παραγωγή περιεχομένου", από τους σχολιαστές, αν θεωρήσουμε και τα σχόλια περιεχόμενο, είναι όμως ΕΝΤΕΛΩΣ διαφορετικό θέμα η παράθεση ΓΡΑΠΤΩΝ και πολλές φορές βαρετών πολιτικών απόψεων, από τις φωτογραφίες, τα σχολιάκια και τα βίντεο μιας σελίδας κοινωνικής δικτύωσης.

        Εξάλλου δεν μπορεί να γίνει κι αλλιώς.

        Τίθεται ένα θέμα, και οι σχολιαστές σχολιάζουν. Κάποιοι, και εικάζω ότι είναι πάρα πολύ, απλώς παραμένουν αναγνώστες.

        Ολοι όμως ΩΦΕΛΟΥΝΤΑΙ πολιτικά από τον διάλογο και τη μάχη των απόψεων.

        Δεν βλέπω σε τι μοιάζει το antinews με το facebook.

        Θα πρέπει τότε να κατηγορήσουμε εξίσου εκείνους που πηγαίνουν στην Ανίτα Πάνια ή στο Big Brother με εκείνους που πηγαίνουν στις εκπομπές του Σαββίδη πχ. ή σε άλλα στρογγυλά τηλεοπτικά τραπέζια, ότι δίνουν την δυνατότητα στα κανάλια για τζάμπα περιεχόμενο.

        Δεν είναι ΚΑΘΟΛΟΥ το ίδιο.

        Θραξ Αναρμόδιος

  3. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 06/10/2010 19:47:41

    Το facebook, δεν το ξέρω, αλλά υποθέτω είναι υποκατάστατο ή βοηθητικό κοινωνικών δραστηριοτήτων, σερσέ λα φάμ (και όχι να φαμ' που θα έλεγε και ο μακαρίτης ο Τσιφόρος).

    Το google, εάν εξαιρέσεις ότι έχει συστατικά Μεγάλου Αδερφού, έφερε πραγματική πληροφορία σε όποιον έχει χρόνο και κριτική προσέγγιση. Η πληροφορία είναι δύναμη, και η διαχείριση της πληροφορίας, ακόμα μεγαλύτερη. Είναι τέλειο το google; Ίσως όχι, αλλά καλύτερο και πιο ελέυθερο από πολλές ...βιβλιοθήκες.

    • mitsosms avatar
      mitsosms @ archaeopteryx 06/10/2010 20:35:40

      Της ίδιας άποψης είμαι και εγώ.

  4. Factorx avatar
    Factorx 06/10/2010 21:33:32

    @userάκος: για πες μας να το συζητήσουμε τώρα

    • Metrist avatar
      Metrist @ Factorx 06/10/2010 21:48:09

      Ας πω κι εγώ την κουταμάρα μου... Εκτός από κάποια ας πούμε πολυσύστατη πληροφόρηση, που πολλές φορές δεν είναι απαραίτητα αληθινή, παρέχει την δυνατότητα στους πάντες να "ξεσπάνε" στις οθόνες τους κι όχι να πλησιάζουν αυτούς που τους φταίνε πραγματικά...

      Επίσης, όλοι αυτοί που μπλογκάρουν στο γκούγκουλο, αλλά και στο φέικμπουκ, δεν γνωρίζουν που κατέληξαν οι εκατομμύρια σελίδες των χρηστών του yahoo/geocities... Θα πεις τότε ήταν αλλιώς, ήθελε λίγες παραπάνω γνώσεις για να φτιάξεις αυτές τις σελίδες. Τι κάνει όμως όλους αυτούς που συνωστίζουν τα δεδομένα τους σε ξένα μαντριά να πιστεύουν ότι το γκούγκουλο και το φέικμπουκ θα είναι αιώνια;

      Anyway... οι καιροί αλλάζουν, η ιδιαιτερότητα των σημερινών καιρών είναι ότι αλλάζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα και είναι απρόβλεπτοι. Αυτό το τελευταίο προσπαθούν με όλα τα μέσα να κοντρολάρουν οι έχοντες την δύναμη, την εξουσία και τον πλούτο.

  5. Επαγρυπνών avatar
    Επαγρυπνών 06/10/2010 23:03:48

    Εγω παντως αναρωτιεμαι τον τελευταιο καιρο αν θα ηταν επιτυχημενο το να δημιουργηθουν ομαδες φιλων antinews.gr σε ολη την χωρα.

    Φακτορα πως σου φαινεται?Θα μπορουσε να γινει το antinews το μεγαλυτερο think tank της Eλλαδας?

    Επισης πως σου φαινεται η ιδεα της δημιουργιας φορουμ στην ιστοσελιδα?

    • tsilivithras avatar
      tsilivithras @ Επαγρυπνών 06/10/2010 23:29:11

      Για την ώρα πάντως ένα μικρό κλιμάκιο του antinews στην θεσνικη είναι το μεγαλύτερο drink tank της Ελλάδος...

      Θράκας ζεις εσύ μας οδηγείς.

      • Επαγρυπνών avatar
        Επαγρυπνών @ tsilivithras 06/10/2010 23:33:43

        Μιας και ειμαι απο θεσσαλονικη πως γινεται καποιος μελος?

      • tsilivithras avatar
        tsilivithras @ tsilivithras 06/10/2010 23:38:55

        You don't find them...they'll find you.

        No worries mate...

      • Επαγρυπνών avatar
        Επαγρυπνών @ tsilivithras 06/10/2010 23:41:54

        χαχαχαχαχχα!!Να δουμε πως θα με βρειτε!

      • δρόμος avatar
        δρόμος @ tsilivithras 07/10/2010 01:57:19

        από τη μυρωδιά

      • Κοντη Λιζα avatar
        Κοντη Λιζα @ tsilivithras 07/10/2010 03:06:40

        ...drink tank της Ελλάδος…
        Έγραψες!

      • Strange Attractor avatar
        Strange Attractor @ tsilivithras 07/10/2010 08:02:49

        @Επαγρυπνών, όταν συμπληρώσεις τα 1.000 σχόλια (μίνιμουμ) θα αξιολογηθείς αρμοδίως από τα όργανα και τις επιτροπές και θα ενημερωθείς. Μέχρι τότε διάβαζε, άκου, μάθαινε.
        Dont call us, we`ll call you.
        (Κι αν παίζεις κανένα μουσικό όργανο, πχ. τρίγωνο, ακόμη καλύτερα)

      • Θραξ Αναρμόδιος avatar
        Θραξ Αναρμόδιος @ tsilivithras 07/10/2010 11:05:54

        "drink tank"

        καλά, είσαι αθεόφοβος.

        lol

        Θραξ Αναρμόδιος

    • καινός avatar
      καινός @ Επαγρυπνών 07/10/2010 01:14:46

      "Φακτορα πως σου φαινεται?Θα μπορουσε να γινει το antinews το μεγαλυτερο think tank της Eλλαδας?"

      http://www.motoboard.gr/index.php?t=read&thread_id=64157&page=1

      Το συγκεκριμένο αναφέρεται στο αντινιούζ.

      Διάβασε το πρώτο σχόλιο στην 2η σελίδα και θα δεις ότι και άλλοι θεωρούν το antinews σαν ένα από τα μεγαλύτερα (αν όχι το μεγαλύτερο) thinktank αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα.

  6. 11888 avatar
    11888 07/10/2010 02:01:11

    Το αρθρο ειναι μικρο περιεκτικο και ευστοχο.Για παραδειγμα η χρηματιστηριακη αξια της google αγγιζει τα 100δις δολαρια.Η αντιστοιχη της general motors θεωρειται ακομα junk.
    Συγκρινετε τωρα τον αριθμο του προσωπικου των εταιριων,την ακινητη και κινητη περιουσια τους,το παραγομενο προιον.
    Χρηματιστηριακος τραπεζοκαπιταλισμος καζινο με μπολικο αερα κοπανιστο.
    Με λιγα λογια πραγματικη οικονομια vs οικονομια του αερα.
    Ο νικητης φυσικα εδω και πολλα χρονια απολαμβανει τα επαθλα του.

  7. Ο ΑΛΩΒΗΤΟΣ avatar
    Ο ΑΛΩΒΗΤΟΣ 07/10/2010 11:18:11

    Υπερβολικό το άρθρο και νομίζω ότι κάνει λανθασμένες εκτιμήσεις.

    Η πληροφόρηση που καταναλώνουν και δημιουργούν οι χρήστες του facebook πράγματι

    δημιουργεί αξία στην εταιρία. Αλλά πως; Όχι με τον τρόπο που το άρθρο αναφέρει

    (για την ακρίβεια ΔΕΝ αναφέρει καθόλου.) Αλλά με τις διαφημίσεις που

    προβάλλει. Τα έσοδα από διαφημίσεις προσελκύονται από το πλήθος των χρηστών.

    Δεν προέρχεται κανένα έσοδο απευθείας από τους χρήστες. Ωραίος ο τίτλος για

    ψηφιακούς δούλους αλλά κάτι χάνουμε. Χρησιμοποιώ καθημερινά το facebook και

    ετσι συμβάλλω στους δεικτες επισκεψιμότητας και άρα στην προσέλκυση των

    διαφημίσεων. Το ίδιο δεν ισχύει και για εφημερίδες και παραδοσιακά ΜΜΕ;

  8. Ο ΑΛΩΒΗΤΟΣ avatar
    Ο ΑΛΩΒΗΤΟΣ 07/10/2010 11:18:16

    Υπερβολικό το άρθρο και νομίζω ότι κάνει λανθασμένες εκτιμήσεις.

    Η πληροφόρηση που καταναλώνουν και δημιουργούν οι χρήστες του facebook πράγματι

    δημιουργεί αξία στην εταιρία. Αλλά πως; Όχι με τον τρόπο που το άρθρο αναφέρει

    (για την ακρίβεια ΔΕΝ αναφέρει καθόλου.) Αλλά με τις διαφημίσεις που

    προβάλλει. Τα έσοδα από διαφημίσεις προσελκύονται από το πλήθος των χρηστών.

    Δεν προέρχεται κανένα έσοδο απευθείας από τους χρήστες. Ωραίος ο τίτλος για

    ψηφιακούς δούλους αλλά κάτι χάνουμε. Χρησιμοποιώ καθημερινά το facebook και

    ετσι συμβάλλω στους δεικτες επισκεψιμότητας και άρα στην προσέλκυση των

    διαφημίσεων. Το ίδιο δεν ισχύει και για εφημερίδες και παραδοσιακά ΜΜΕ;

  9. rage avatar
    rage 07/10/2010 14:44:26

    Όπως το χρήμα πάει στο χρήμα.. έτσι και τα hits πάνε στα hits. Οπότε, αν κάποιος θέλει να αυξήσει τα hits του, απλά βάζει τζάμπα hits, αφού αυτός κάνει ό,τι θέλει. Αέρας είναι.
    Με άλλα λόγια, κι αυτά τα νούμερα, είναι αέρας, και όπως έχει ήδη γίνει μια φορά με τις dot.com, κάποια στιγμή θα ξεφουσκώσουν.

    Τώρα, χρειάζεται απίστευτο data-mining για να μπορεσει κανείς να βγάλει κάποιο ουσιαστικο αποτέλεσμα απο τα δεδομένα που καταχωρούν τζάμπα οι χρήστες, και προσωπικά είμαι σίγουρος ότι είναι αναλογικά πάρα πολύ μικρό το κέρδος σαν όγκος χρήσιμης πληροφορίας.

    Θα ήμασταν αφελείς αν, παρόλο που το έχουμε ζήσει ήδη κάμποσες φορές, δίναμε περισσότερη αξία σε όλες αυτές τις σελίδες, επηρεαζόμενοι από την ίδια την τακτική τους να μας ξεγελάνε με νούμερα για να πουλήσουν διαφημίσεις.

  10. καινός avatar
    καινός 07/10/2010 17:20:01

    @Ο ΑΛΩΒΗΤΟΣ
    @rage

    Μάλλον δεν έχετε εκτιμήσει καλά τα πράγματα...

    Αυτή τη στιγμή το facebook αξίζει ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑ απ' όσα αναφέρονται στο άρθρο, για ένα και μόνο λόγο...

    Για τη βάση δεδομένων του. Έχει φακελώσει τους πάντες. Τι τους αρέσει, τι τρώνε, που πάνε, ποιοί είναι οι φίλοι τους (όπως βλέπετε, δεν αναφέρομαι ΚΑΝ στα παραδοσιακά προσωπικά δεδομένα)

    Ξέρετε τι ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ εργαλείο είναι αυτό στα χέρια κάποιου;

    Ξέρετε ΠΟΣΟ θα μπορούσε να πληρώσει κάποιος για όλα αυτά;


    Όχι λοιπόν, η αξία του δεν είναι (μόνο) στις διαφημίσεις...

    • Ο ΑΛΩΒΗΤΟΣ avatar
      Ο ΑΛΩΒΗΤΟΣ @ καινός 07/10/2010 17:27:11

      Όπως τα λες είναι. Μιλούσα όμως για αξία που παράγεται και μπορεί να αποτιμηθεί αυτή τη στιγμή χρηματικά

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.