#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
31/07/2012 17:40
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το στοίχημα του Ιδιωτικού Τομέα



Ανεξάρτητα (;) από την τύχη και την πορεία του Δημόσιου Τομέα, το μεγάλο ζήτημα για την οικονομία της χώρας, την έξοδο από την κρίση και τελικά την ανάπτυξη, είναι η επανεκκίνηση του ιδιωτικού τομέα. Λέμε επανεκκίνηση ενώ κανονικά έπρεπε να γράψουμε αναδιάταξη και ολική επαναφορά. Το «εσωτερικό PSI (Private Sector Envolvement)» στην ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας είναι εκ των «ων ουκ άνευ» καθώς δεν νοείται τέτοια ανάκαμψη χωρίς την καθοριστική συμμετοχή του ιδιωτικού κομματιού της οικονομίας.

Ας δούμε χωρίς κραυγές, υπερβολές και μεμψιμοιρίες την κατάσταση του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας αυτή την στιγμή. Δεν θα παραθέσω νούμερα που κουράζουν αλλά μερικές αλήθειες που προκύπτουν αβίαστα από τη μελέτη των αριθμών.

Α. Υπάρχει ένα κομμάτι της ιδιωτικής οικονομίας που παρά την μακροχρόνια ύφεση και πτώση του τζίρου, εξακολουθεί να αντέχει. Υπάρχουν εγγενείς δυσκολίες όσον αφορά τη χρηματοδότηση, την πίστη και την αξιοπιστία όσων Ελληνικών επιχειρήσεων εξακολουθούν να εργάζονται απρόσκοπτα αλλά σε γενικές γραμμές έχουν βρει τρόπους να τις ξεπεράσουν προς το παρόν. Μιλάμε για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται κυρίως εξαγωγικά (συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας), επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα και υπηρεσίες   ανελαστικής ζήτησης (υπηρεσίες υγείας, τρόφιμα, είδη πρώτης ανάγκης), επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού και αγροτικές – κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις που τουλάχιστον ως το 2013 προστατεύονται κάτω από την ομπρέλα των επιδοτήσεων της ΚΑΠ. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπήρξαν απώλειες και σε αυτούς τους κλάδους αλλά σε γενικές γραμμές ο παραγωγικός ιστός σε αυτούς τους τομείς δεν έχει αποσαθρωθεί.

Β. Ένα τμήμα του ιδιωτικού τομέα υποφέρει πολύ και κινδυνεύει άμεσα. Είναι οι εμπορικές επιχειρήσεις (μαγαζιά, εισαγωγείς, μεσίτες, κ.α.) που πωλούν είδη ελαστικής ζήτησης, οι επαγγελματίες που πωλούν υπηρεσίες ελαστικής ζήτησης (ιδιώτες ιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, λογιστές, κ.α.), οι επιχειρήσεις εστίασης – διασκέδασης, οι βιοτεχνίες - βιομηχανίες παραγωγής προϊόντων ελαστικής ζήτησης, όσοι εμπορεύονται προϊόντα που έγιναν απαγορευτικά λόγω φόρων (κάβες, βενζινάδικα, περίπτερα, κ.α.). Στο τμήμα αυτό είχαμε αρκετά λουκέτα (κυρίως όσων επιχειρήσεων ήταν επιβαρυμένες με υποχρεώσεις και δάνεια) και ένα υπολογίσιμο τμήμα της ανεργίας  του ιδιωτικού τομέα προέκυψε από αυτήν την κατηγορία του ιδιωτικού τομέα. Η συνεχιζόμενη ύφεση είναι σίγουρο πως θα αυξήσει τα λουκέτα και την ανεργία από αυτόν τον τομέα και στην πρώτη γραμμή κινδύνου βρίσκονται όσοι ήταν οικονομικά αδύναμοι και οι νέοι επιχειρηματίες – επαγγελματίες.

Γ.  Το τρίτο τμήμα της ιδιωτικής οικονομίας αυτή την στιγμή βρίσκεται σε κώμα ή είναι «κλινικά νεκρό». Είναι οι επιχειρήσεις που είχαν κρατικό προσανατολισμό στο πελατολόγιό τους (με ορισμένες εξαιρέσεις φυσικά), οι έμποροι και εισαγωγείς ειδών πολυτελείας (που απευθύνονταν κυρίως στην μεσαία «φουσκωμένη» τάξη και τους μικροαστούς), οι έμποροι και εισαγωγείς αυτοκινήτων (καινούργιων και μεταχειρισμένων), οι επιχειρήσεις που άμεσα ή έμμεσα ασχολούνταν με την οικοδομή που κατέρρευσε, οι επιχειρήσεις που πωλούν διαρκή καταναλωτικά αγαθά (ηλεκτρικές συσκευές, έπιπλα, κ.α.), οι επιχειρήσεις ΜΜΕ, οι μεσίτες παντός είδους, και γενικά όλος ο κρατικοδίαιτος τομέας της ιδιωτικής οικονομίας, με την εξαίρεση (ακόμη) των μεγαλοπρομηθευτών και μεγαλομεσαζόντων του Δημοσίου και των «Εθνικών Μπετατζήδων» που προσπαθούν να πουλήσουν ακριβά το «τομάρι» τους  σε απελπισμένες μάχες οπισθοφυλακής. Εδώ, η κατάσταση είναι απελπιστική, τα λουκέτα και οι απολύσεις πάνε «σύννεφο» και από αυτό το τμήμα (που δυστυχώς μαζί με κομμάτι του Β’ τμήματος παραπάνω, αποτελούσαν τη «ραχοκοκαλιά» της Ελληνικής Οικονομίας), προέρχεται ο συντριπτικά μεγαλύτερος αριθμός των ανέργων του ιδιωτικού τομέα.

Είναι φανερό, πως για την επανεκκίνηση της ιδιωτικής οικονομίας απαιτούνται κεφάλαια. Πρωταρχικά όμως, απαιτείται σταθερότητα, κλίμα εμπιστοσύνης και προοπτική. Με αυτόν τον τρόπο, θα προσελκυσθούν και λιμνάζοντα εγχώρια κεφάλαια και εξωτερικοί επενδυτές. Κυρίως όμως θα καταπολεμηθεί το αμυντικό κλίμα που έχει περάσει σε όλο το μήκος και το πλάτος του Ιδιωτικού Τομέα της Οικονομίας. Αυτό που επιτάσσει στις επιχειρήσεις να περικόπτουν τα επενδυτικά τους σχέδια, να προχωρούν σε «προληπτικές» απολύσεις, να περιορίζουν την παραγωγή τους, να μειώνουν την δυναμικότητά και τα έξοδά τους, φοβούμενοι επιδείνωση της εικόνας της αγοράς, προεξοφλώντας έτσι την συνέχιση της ύφεσης και λειτουργώντας κατά κάποιον τρόπο ως αυτοεκπληρούμενοι προφήτες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στις ελεύθερες αγορές η ψυχολογία παίζει τον σημαντικότερο ρόλο για την ανάπτυξη. Και η ψυχολογία του Ελληνικού Ιδιωτικού Τομέα αυτή την στιγμή βρίσκεται στο Ναδίρ.

Πολλοί, αποδίδουν λανθασμένα την ύφεση μονάχα στα μνημόνια. Παίξανε κι αυτά τον ρόλο τους (κυρίως οι οριζόντιες περικοπές και η σκληρή έμμεση και άμεση φορολογία) αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η ύφεση είναι φυσικό επακόλουθο της ουσιαστικής χρεοκοπίας της χώρας. Κάθε χρεοκοπία, όπως και αν την αντιμετωπίσεις, οδηγεί στην αρχή σε ύφεση και εσωτερική υποτίμηση. Όποιος λέει το αντίθετο, είναι μεγάλος ψεύτης. Τα δύο κακά της χώρα μας είναι:

Η εσωτερική υποτίμηση λαμβάνει χώρα ατελώς, χωρίς πτώση των τιμών, λόγω στρεβλώσεων του ανταγωνισμού (λειτουργία άτυπων «καρτέλ» σε πολλούς ζωτικούς τομείς της κατανάλωσης) και υπάρξεως ακόμη «λίπους» στα μεσαία στρώματα. Στην πτώση των τιμών θα πρέπει να στραφεί πάσει δυνάμει (ακόμη και ανορθόδοξα) η Κυβέρνηση αν θέλει να ανακουφίσει τα χειμαζόμενα νοικοκυριά.
Η ύφεση χρονίζει και αναπτυξιακά μέτρα δεν φαίνονται ακόμη στον ορίζοντα.  Στον βαθμό που δεν θα υπάρξουν επαρκή κεφάλαια από «έξω», οι λύσεις είναι περιορισμένες και αφορούν κυρίως την βελτίωση της ψυχολογία της αγοράς με ενίσχυση της σταθερότητας και διακήρυξη της πορείας της χώρας εντός Ευρωζώνης και Ευρωπαϊκής Ένωσης και την ανεύρεση κεφαλαίων εκ των ενόντων. Αυτό μπορεί να γίνει με την προσπάθεια προσέλκυσης των «διαφυγόντων» στο εξωτερικό καταθέσεων ή αν αυτό σταθεί αδύνατο την φορολόγησή όσων είναι παράνομα (η απόκτηση στοιχείων μπορεί να γίνει με όλα τα μέσα, το δρόμο εδώ μπορεί να μας δείξει η ίδια η Γερμανία), την άμεση στροφή στην εφαρμογή καθολικού «πόθεν έσχες» και δήμευση του παρανόμως αποκτηθέντος πλούτου εντός της χώρας, την ανακατανομή των δημοσίων εξόδων με στέρηση κεφαλαίων από υψηλούς μισθούς και συντάξεις (*) και διάθεσή τους στην πραγματική οικονομία μέσω ή αύξησης των Δημόσιων Επενδύσεων ή χρηματοδότησης υγιών και εξωστρεφών επιχειρηματικών προσπαθειών.

Ακόμη περισσότεροι, φαίνεται να πιστεύουν ότι πρέπει να αυξηθούν οι μισθοί και ο συντάξεις ώστε να αυξηθεί η ζήτηση και έτσι να υπάρξει ανάκαμψη. Επικαλούνται τον Κέυνς και τους κύκλους του, λέγοντας μονάχα την μισή αλήθεια. Η προσφορά τεχνητής ζήτησης μπορεί να γίνει στις υφεσιακές περιόδους με δύο προϋποθέσεις: πρώτον ότι είχε ασκηθεί αντίστροφη πολιτική «συμμαζέματος» στις «αναπτυξιακές» περιόδους και δεύτερον ότι το εξωτερικό χρέος εξυπηρετείται, άρα υπάρχει περιθώριο δανεισμού για τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν. Στην χώρα μας δεν υπάρχει καμία από αυτές τις δύο προϋποθέσεις, ίσως επειδή  δεν υπήρξε ποτέ υγιής ανάπτυξη. Πολλοί πάλι θέλουν να επιλέξουν το «ΠΩΣ» της εσωτερικής υποτίμησης. Την προτιμούν μέσω εθνικού νομίσματος, και τυπώματος χρήματος (πληθωρισμού), αντί της ευθείας μείωσης μισθών και συντάξεων. Δικαίωμά τους αλλά το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο (και μάλλον λιγάκι χειρότερο).

Akenaton

 

(*): Η μεγαλύτερη μπούρδα (συγνώμη για την έκφραση) που ακούγεται, είναι πως η μείωση των μεγάλων μισθών και συντάξεων θα επιδεινώσει την ύφεση. Η ύφεση (όσο δεν μας δανείζει κανείς) θα συνεχίσει ακάθεκτη μέχρι να μην παράγουμε πια πρωτογενή ελλείμματα. Κι αυτό, επειδή το Κράτος, ελλείψει δανεικών, είναι υποχρεωμένο να βρει τα χρήματα που του λείπουν για να πληρώσει αυτούς τους υπερβολικούς μισθούς των «ρετιρέ», από την Κοινωνία. Και αυτό θα το κάνει με τον «κακό» τρόπο, δηλαδή την οριζόντια αναζήτηση χρημάτων από φτωχούς, και μικρομεσαίους μέσω άμεσων ή έμμεσων φόρων. Κοιτάξτε τώρα τη διαφορά: κόβοντας από τον σχετικά εύπορο με μισθό και σύνταξη πάνω από 2000-3000 ευρώ, είναι πιο πιθανό να έχεις μικρότερη ύφεση, καθώς στις παρούσες συνθήκες, αυτός, το ποσόν που του περισσεύει από το μισθό ή τη σύνταξη το «μασουριάζει» στο στρώμα, στο μαξιλάρι ή στον κήπο στην καλύτερη περίπτωση, ενώ στην χειρότερη, το «ξοδεύει» στο εξωτερικό (σπουδές παιδιών, ταξίδια, ακριβά εισαγόμενα προϊόντα).  Κόβοντας από τον φτωχό και μικρομεσαίο, εκτός του ότι τον οδηγείς στην απόγνωση, έχεις μεγαλύτερη ύφεση, επειδή ΟΛΟ το ποσόν που του παίρνεις, το στερείς απευθείας από την εγχώρια αγορά όπου και θα το ξόδευε για ανελαστικές συνήθως δαπάνες. Ελπίζω να έγινα κατανοητός.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. TopGunZ avatar
    TopGunZ 31/07/2012 17:57:27

    Ειδικά για το τελευταίο (στον αστερίσκο), το λέμε εδώ και καιρό και το έχει πει και ο Σαμαράς. Σύνταξη που να έχει το "2" (και πάνω) μπροστά της αυτόν τον καιρό είναι το λιγότερο ύποπτη, αν όχι εξοργιστική, ενώ, αν πάρουμε υπόψιν την αποτελεσματικότητα του Δημόσιου Τομέα, το ίδιο ισχύει σε πολλές περιπτώσεις και για τους μισθούς. Εννοείται πως δε μιλάμε για τομείς όπως υγεία και σώματα ασφαλείας, αλλά και οι ανώτερες/διευθυντικές θέσεις δεν πρέπει να συνδέονται αυτόματα με υψηλότατες αμοιβές όταν δεν υπάρχει θετικό αποτέλεσμα. Έχουμε βρεθεί, όπως γράφετε να αφήνουμε πενταροδεκάρες σε νέους με προσόντα που θέλουν να χτίσουν τη ζωή τους, για να μη χάσουν τις παχυλές "ωριμάνσεις" τους μεσόκοποι απόφοιτοι του δημοτικού.

    • akenaton avatar
      akenaton @ TopGunZ 31/07/2012 18:09:39

      Έτσι ακριβώς είναι αγαπητέ Τοπ!!!!

  2. rollin avatar
    rollin 31/07/2012 18:29:28

    Φιλε Akenaton οπως παντα με εκφραζεις απολυτα εγω θα σου αναφερω τι λεω το δικο μου cv 4 ετη σπουδες κ 20 χρονια σε φαρμακευτικες εταιρειες στο εμπορικο τμημα οι περισσοτερες πολυεθνικες μες στην 10αδα δουλευα δε κ σε 2 ελληνικες με την μια απ αυτες ειμαι στα δικαστηρια η μονη που μου εφαγε λεφτα μονον με ξενους επενδυτες θα δουμε αναπτυξη με αυτο.ομως το ασταθες φορολογικο περιβαλλον την.υψηλη φορολογιση κ το τεραστιο αναποτελεσματικο Δημοσιο δεν το βλεπω πιθανον

  3. Nik avatar
    Nik 31/07/2012 18:38:04

    Καλό άρθρο και ανάλυση, αλλά.....

    ακόμη δεν έχει αλλάξει το πιο απλό, που μπορούσε να γίνει εντελώς ΔΩΡΕΑΝ: να σταματήσει η αντιμετώπιση του επιχειρηματία ως εκ προοιμίου κλέφτη. Είναι θέμα στάσης και όχι επένδυσης ή εφαρμογής κάποιου προγράμματος.

    Αυτό, και μόνο αυτό, με οδηγεί στην μεταφορά έδρας αλλού. Και όχι, δεν έχει να κάνει με το ύψος των φόρων. Εκεί έξω με αντιμετωπίζουν ως πελάτη, τουλάχιστον, εδώ με έχουν του κλώτσου και του μπάτσου και κάπου κάπου μου χώνουν και καμιά συνάφεια επειδή είχα το θράσος να ξεκινήσω και να διατηρήσω δουλειά εντός συνόρων. Φτάνει πια ο πατριωτισμός του θύματος.

  4. ΚΠ avatar
    ΚΠ 31/07/2012 18:53:44

    Πάω ΙΚΑ να αιτηθώ απογραφή οικοδομοτεχνικού έργου (φωτοβολταϊκό πάρκο). Η κυρά Νίτσα στην Καρδίτσα ζητά Πίνακα 2. Της εξηγώ όσο πιο ευγενικά γίνεται ότι δεν απασχολώ στεγασμένα επαγγέλματα. Κατσουφιάζει κι ετοιμάζεται να δεχτεί το φάκελο. Ξαφνικά το πρόσωπο της λάμπει: το πληρεξούσιο που έχω είναι απλή δήλωση "105" και όχι το έντυπο πληρεξουσιότητας του ΙΚΑ Καρδίτσας. Παίρνω το πράγματι τόσο χρήσιμο εν λόγω έντυπο, το συμπληρώνω, το δίνω στον ιδιοκτήτη για επικύρωση στο ΚΕΠ (στον Βόλο...), πάω τον φάκελο την επομένη και ο αντικαταστάτης της κεράΝίτσας, ο κύριος Ρούλης, με πληροφορεί ότι θα πρέπει στην Αίτηση να γράψω τα στοιχεία του... οικοπεδούχου (η σύζυγος του ιδιοκτήτητη), να προσκομίσω επικυρωμένη φωτοτυπία της ταυτότητας της από ΚΕΠ και επικυρωμένα από ΚΕΠ φωτοαντίγραφα εγγράφων όπου να φαίνονται ευκρινώς τα ΑΦΜ των μελών της οικογένειας που επένδυσε στο πάρκο ότι είχε και δεν είχε, μέχρι πέμπτης γενιάς... Τώρα, αν οι κύκλοι είναι του Κέινς ή του Σουμπέτερ, αν έχουμε competitive market ή κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από leader ή καρτέλ, λίγο ενδιαφέρει. ΟΣΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΚΑΦΚΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ, ΚΑΝΕΙΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΟΣ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ ΟΥΤΕ ΠΕΝΗΝΤΑΡΑΚΙ. Κατά τ' άλλα φταίνε όλοι οι άλλοι._Κ.Π.

  5. Κλέων avatar
    Κλέων 31/07/2012 19:26:24

    Μερικές σκέψεις επάνω στο άρθρο.
    Η ύφεση πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα, μέσω του σκασίματος της φούσκας του χρηματοοικονομικού τομέα στην Αμερική.
    Εξελίχθηκε δε σταδιακά, ως προς τον χρόνο και τις αιτίες, με πρώτη την άναρχη τραπεζική συμπεριφορά που "ανακαλύπτοντας" τα επισφαλή δάνεια που έδινε κατά κόρον όλα τα προηγούμενα χρόνια, άρχισε σταδιακά να κλείνει τις στρόφιγγες με αποτέλεσμα να δημιουργήσει απότομα, τεχνητή έλλειψη ρευστότητας που λειτούργησε ως αλυσιδωτή αντίδραση, σε όλον τον ιδιωτικό τομέα.
    Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, προϊόντος του χρόνου, να αρχίσουν να σκάνε επιταγές, να κλείσουν πλαφόν και να σταματήσουν χρηματοδοτήσεις και υγιών επιχειρήσεων.
    Επίσης μετέφερε το πρόβλημα πληρωμής υποχρεώσεων, των έτσι και αλλιώς προβληματικών επιχειρήσεων, και στις υγιείς.
    Το επακόλουθο αυτής της πρώτης φάσης ήταν, η έναρξη των απολύσεων, η ανορθόδοξη μείωση δαπανών και η σταδιακή διακοπή επενδύσεων.

    Σε δεύτερο στάδιο, ασκήθηκε ψυχολογικός πόλεμος σε όλο το εύρος της οικονομίας, με καταιγισμό ανακοινώσεων περί επικείμενης κατάρρευσης όλου του χρηματοπιστωτικού σκηνικού, ως αποτέλεσμα των εγκληματικών ενεργειών των ιδίων.

    Σε τρίτο στάδιο, άρχισαν να εφαρμόζονται, άναρχα και πάλι, οριζόντια μέτρα περικοπής εισοδημάτων και φορολόγησης επιχειρήσεων, που λειτούργησαν ως θηλειά στον λαιμό της αγοράς, που έσφιγγε κατά το δοκούν η τότε κυβέρνηση, τα οποία συνεχίστηκαν και με αυτήν της «σωτηρίας».

    Ως επακόλουθο του τρίτου σταδίου δημιουργήθηκε η εσωτερική υποτίμηση που σε συνδυασμό με την παύση πληρωμών του κράτους και την βάναυση περικοπή δαπανών σε όλο το φάσμα της δημόσιας δραστηριότητας, προεξάρχοντος στις δαπάνες κοινωνικής ωφέλειας, η κατάσταση έγινε ανεξέλεγκτη.

    Έτσι απλά, εμφανίσθηκε και γιγαντώθηκε η ύφεση.
    Η χρεωκοπία ήταν ήδη εδώ, από πολλά χρόνια πριν.
    Σε όλο αυτό το διάστημα, ουδέποτε φρόντισε η «κυβέρνηση», μέχρι και σήμερα, να ελέγξει, σε ανιστάθμισμα, την ακάθεκτα συνεχιζόμενη ακρίβεια, πράγμα που πολλαπλασίασε την αδυναμία κατανάλωσης, ωφελώντας εν μέρει κάποιους και αποδυναμώνοντας πολλούς άλλους.
    Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι άμοιροι ευθυνών και όσοι προσπάθησαν να εκμετελλευτούν την κρίση, παίζοντας με τις τιμές σε είδη πρώτης ανάγκης.

    Ένα άναρχο οικονομικό περιβάλλον, όπως το δικό μας, για να μπορέσει να κάνει επαννεκίνηση, θα χρειασθεί ένα σύνολο μέτρων που θα προσμετρά όλες τις παθογένειες, όλο το ιστορικό έκβασης της κατάρρευσης, τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν (θετικές και αρνητικές), αλλά προ πάντων, ένα πολιτικό προσωπικό που να έχει και γνώση και βούληση.

    Η οριζόντια περικοπή των υψηλών εισιδημάτων του δημόσιου τομέα και των συντάξεων, είναι ένα αποσπασματικό μέτρο που επιτυγχάνεται εύκολα διότι αποφασίζεται εν μία νυκτί, όπως ήδη έχει αποδειχθεί.
    Αντίθετα, τα διαφυγόντα και αφορολόγητα κεφάλαια του εξωτερικού από ότι φαίνεται, χρειάζονται πολλές νύκτες για να ξημερώσουν.
    Ακόμα περιμένουμε να προμηθευτούμε τα στοιχεία με τους λογαριασμούς του εξωτερικού, δηλαδή μάλλον αρνηθήκαμε να τα παραλάβουμε, ενώ οι κουτόφραγκοι τα απέκτησαν άμεσα.

    Μέχρι σήμερα, έχουν δώσει και συνεχίζουν να δίνουν, τα πάντα στις τράπεζες, όντας ο κύριος λόγος δημιουργίας της κρίσης, ενώ δεν έχει ληφθεί ούτε ένα μέτρο υπέρ της επιχειρηματικότητας και της προστασίας του καταναλωτή.

    Διότι εάν θεωρείται «άδικο» στις ημέρες μας ένας μισθός ή μία σύνταξη της τάξης των 2.000 ευρώ, τότε πως μπορεί να ονομασθεί το σύνολικό κόστος ενός εκάστου βουλευτή, υπουργού, ωυν ή πρώην κ.ο.κ.;

    Από αυτούς περιμένουμε να πράξουν τα δέοντα για την επαννεκίνηση;

    • akenaton avatar
      akenaton @ Κλέων 31/07/2012 19:41:56

      Οι ανάλυσή σας πολύ καλή, πιστεύω ότι έχετε δίκιο στα περισσότερα. Δυστυχώς, τα μέτρα για το κλείσιμο της τρύπας του ελλείμματος είναι επείγοντα και προς την κατεύθυνση της σύλληψης της κρυφής και "εκπατρισμένης" φορολογητέας ύλης δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστα βήματα. Και όσα έχουν γίνει έμειναν δυστυχώς μετέωρα. Δίκιο και για τις τράπεζες, το κακό είναι πως έχουν δώσει εγγυήσεις και χρήματα, χωρίς να απαιτήσουν αλλαγές στη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος που ακολουθεί το πολιτικό σύστημα σε ανεπάρκεια και "λάθη". Τουλάχιστον αυτοί δεν μας το παίζουν σωτήρες, ξέρουμε το ποιόν τους.
      Από αυτούς που εκλέξαμε τα περιμένουμε! Πως αλλιώς;;;; Εμείς οι ίδιοι τους εκλέξαμε προ μηνός!

      • Κλέων avatar
        Κλέων @ akenaton 31/07/2012 20:25:06

        Εδώ επιτρέψτε μου να διαφωνήσω, ως προς το ποιοι εξέλεξαν ποιους, και από ποιους περιμένουμε τι.

  6. Χριστοδουλος (Χρηστος) Δημας MSc Marketing avatar
    Χριστοδουλος (Χρηστος) Δημας MSc Marketing 31/07/2012 19:35:00

    @Akenaton
    Συμφωνω απολυτα με την αναλυση σου για τις επιπτωσεις της υφεσης στον Ιδιωτικο τομεα και πως αυτη πληττει με διαφορετικο τροπο ολα τα επιπεδα αυτου που αποκαλουμαι αστικη ταξη.
    Μεταξυ των θυματων αυτης της Υφεσης ειναι και ολος ο χωρος του Μαρκετινγκ και της διαφημισης.
    Να θυμισω στους μη μεμυημενους οτι το Μαρκετινγκ-μεταξυ των αλλων οπτικων γωνιων που το βλεπει κανεις-καταναλωτικο,βιομηχανικο,Υπηρεσιων κλπ-ειναι προσανατολισμενο-στοχευει δηλαδη- στο διακριτικο εισοδημα του Καταναλωτη. Λεγοντας «διακριτικο εισοδημα» εννοουμε το μερος του μηνιαιου διαθεσιμου μιας οικογενειας η ενος ατομου που του περισσευει για να ξοδευσει,εχοντας πρωτα καλυψει τις πιο απαραιτητες,πιο επειγουσες-γιαυτο και ανελαστικες-δαπανες οπως τα βασικα ειδη διατροφης-ενδυσης-υποδυσης,οι λογαριασμοι ΔΕΚΟ,ενοικιο-αν υπαρχει..-,ασφαλιστρα-,δοσεις Δανειων,φροντιστηρια κλπ.Οτι περισσεψει μηνιαιως μετα απο αυτες τις πληρωμες, ειναι «διαθεσιμο εισοδημα» που καλυπτει λιγωτερο επειγουσες-γιαυτο και ελαστικες-δαπανες μιας οικογενειας η ενος ατομου.Στην κατηγορια αυτη μπαινουν πχ πιο πολυτελη ειδη διατροφης και Ενδυσης-Υποδησης,Σχολεια,διδακτρα,δαπανες διασκεδασης,ταξειδια,αλλαγη αυτοκινητου με ενα καλλιτερο κα δαπανες που μας οδηγουν σε ενα «ανωτερο επιπεδο διαβιωσης»...

    Ετσι επιτευχθηκε η ανοδος του Βιοτικου Επιπεδου στην Ελλαδα τις τελευταιες 2-3 δεκαετιες και ετσι δημιουργηθηκε η μεγαλη Αστικη Ταξη,που διηγε εναν ανετο οικονομικα βιο με δυνατοτητες να απολαμβανει αυτα, που τα χαμηλα εισοδηματα αδυνατουσαν να κανουν...

    Αυτο το ανωτερο επιπεδο διαβιωσης σε σχεση με την προηγουμενη.
    γεννια,επετρεψε στο Μαρκετινγκ και απο κοντα στη Διαφημιση να καλυπτουν, συνεχως με νεα προιοντα και υπηρεσιες ,τις ολο και μεγαλυτερες αναγκες που δημιουργουντο στον καταναλωτη.

    Αυτη η,σχετικα αποτομη, ανοδος του βιοτικου επιπεδου στην Ελλαδα ,αντιθετα με αλλες πιο ωριμες και πιο «ψαγμενες» κοινωνιες στην Ευρωπη ,δεν συνοδευθηκε απο σοβαρες και προς το καλλιτερο αλλαγες στο παραγωγικο μοντελο της Ελλαδος.

    Ενω ειχαμε τις δυνατοτητες, εκμεταλευομενοι την ευτυχη συγκυρια δυο παγκοσμιου διακυβευματος γεγονοτων οπως η εισοδος μας στην μεγαλη Ευρωπαικη Οικογενεια το 1981,και η αναληψη των Ολυμπιακων Αγωνων 2004,για να αναταξουμε τις παραγωγικες μας δυναμεις με γνωμονα μια συγχρονη και ανταγωνιστικη οικονομια και κατ’επεκταση κοινωνια που θα μας οδηγουσε σαν χωρα σε ενα, μονιμως, ανωτερο επιπεδο,καταφεραμε τελικα (διοτι περι αυτου προκειται...) οχι μονο να μην ωφεληθουμε τιποτα αλλα να βρισκομαστε εμεις και δυο –τουλαχιστον επομενες γενιες- καταχρεωμενοι.

    Τωρα λοιπον, η Ελλαδα βρισκεται στον αστερισμο του ΔΝΤ και δεν περιμενουμε τιποτα στα επομενα 20-30 χρονια, εκτος απο ανεργια,κλεισιμο επιχειρησεων και μειωση της καταναλωσης που οδηγει κατ’ευθειαν στην συρικνωση εως στραγγαλισμο(??),του « διαθεσιμου εισοδηματος» σε ενα μεγαλο τμημα της ελληνικης κοινωνιας .

    Ετσι ενα μεγαλο μερος του ανθρωπινου δυναμικου του Μαρκετινγκ και της Διαφημισης οδηγειται στην αδρανεια και στην απαξιωση.

    Τραγικο,αν σκεφθεις οτι η δικη μας γενια των 60-αρηδων που εζησαν και ενθυμουνται αρκετα τις δυσκολες συνθηκες που μεγαλωσαμε μετα τον Δευτερο Παγκοσμιο Πολεμο,ειχε την τυχη να βιωσει και να απολαυσει τα αγαθα μιας ανωτερου επιπεδου ζωης η οποια απεδειχθη τελικως οτι ηταν μια μεγαλη φουσκα..

    • akenaton avatar
      akenaton @ Χριστοδουλος (Χρηστος) Δημας MSc Marketing 31/07/2012 20:00:51

      Ευχαριστώ για το σχόλιο, η διαφήμιση και το μάρκετινγκ πράγματι υπέστησαν καίριο πλήγμα και δεν αναφέρθηκαν στο άρθρο, όχι φυσικά εκ προθέσεως.

  7. λαλακης avatar
    λαλακης 31/07/2012 19:44:15

    To τελευταιο σχολιο του αρθρου πολυ ευστοχο .
    Καταταλα ο ιδ τομεας αυτη τη στιγμη αποτελειται απο καρτελ , τζακια
    κρατικοδιαιτους κλπ.
    Γενικα απο μαυραγοριτες.
    Οποια υγιης προσπαθεια παει να κανει καποιος πχ ανοιγμα μιας απλης επιχειρησης καταληγει στο κενο και χρεωμενος καθως με το καλημερα εχει
    υποχρεωτικες εισφορες στον ΟΑΕΕ , γραφειοκρατια οταν την ιδια ωρα
    το βιωτικο επιπεδο συνεχως υποχωρει στη χωρα.
    Γενικα το κρατος σε σπρωχνει στην αγκαλια του δημοσιου ως μονη επιλογη
    για την επιβιωση η τη μεταναστευση.
    Η κατασταση θα χειροτερευει ,σε λιγο λιγες εταιριες θα ελεγχουν τα παντα
    και οι τιμες στα υψη αφου ανταγωνισμος δε θα υπαρχει.
    Σε αλλες χωρες πχ Εσθονια ο κοσμος στραφηκε στην αυτοαπασχοληση και οι
    τιμες επεσαν , στην Ελλαδα χωρις μεταρρυθμισεις και ενισχυση της μικρης
    επιχειρηματικοτητας θα εχουμε το φαινομενο της Αγκολας , πανακριβα προιοντα και εξευτελιστικους μισθους

  8. Ψυρης avatar
    Ψυρης 31/07/2012 19:53:36

    Τι ελπιδες επανεκκινησης να εχεις απο εναν ιδιωτικο τομεα που ειναι τοσο ηλιθιος ωστε καθε χρονο (τα τελευταια 3) να κοβει μισθους για να... αυξανει τα περιθωρια κερδους του και οχι για να μειωνει τις τιμες (και αρα να αυξανει την ανταγωνιστικοτητα του), ιδιως οταν η συντριπτικη πλειοψηφια των προϊοντων του απευθυνεται αποκλειστικα στην εσωτερικη αγορα, σε αυτους που καθε χρονο τους κοβει τις αποδοχες και δημιουργει και πληθωρισμο, αρα τους μειωνει την αγοραστικη δυναμη πολλαπλασια; Τωρα που το σκεφτομαι, ο χαρακτηρισμος "ηλιθιος" ειναι ελαφρυς. Εκτος κι αν τους αρεσουν τα σπιραλ...

    • akenaton avatar
      akenaton @ Ψυρης 31/07/2012 20:05:07

      Δυστυχώς, έχετε δίκιο τουλάχιστον για τα προϊόντα άμεσης ανάγκης (τρόφιμα, γάλα, φάρμακα, ψωμί, κλπ). Υπάρχει πεδίον δόξης λαμπρό για την κυβέρνηση σε αυτή την κατεύθυνση. Πρόκειται για στυγνή εκμετάλλευση των εξαθλιωμένων ανέργων και χαμηλόμισθων που αν συνεχιστεί θα γίνει αιτία γενικότερων ταραχών. Πρώτο στοίχημα η επέκταση της εσωτερικής υποτίμησης επιτέλους και στις τιμές των βασικών αγαθών.

  9. Nik avatar
    Nik 31/07/2012 20:33:41

    Ζείτε σε μια χώρα όπου υπουργείο ανάγκασε επιχειρηματία να πληρώσει και να πάρει μελέτη μηχανολόγου στην οποία καταγράφει τις ιπποδυνάμεις εργαλείων χειρός!!!! Το είδα αυτοπροσώπως το περιστατικό.

    Κράτος που εργοδοτεί δυναμικό της ποιότητας αυτών που επέβαλαν την καταγραφή ιπποδυνάμεων κατσαβιδιών, πένσας, μέγγενης κλπ, δεν περπατά. Τέτοιας ποιότητας στελεχιακό δυναμικό μάλλον αδυνατεί να κατανοήσει έννοιες όπως "ύφεση", "επένδυση" και άλλα καθαρευουσιάνικα.

  10. ΚΩΣΤΑΣ Π avatar
    ΚΩΣΤΑΣ Π 31/07/2012 20:35:33

    Ας πούμε πως είμαι απ' τους "με το σταυρό στο χέρι" ιδιώτες.Κάθε τρίμηνο πλήρωνα ΦΠΑ 1800-2000 ευρώ. Στο τέλος η εφορία ήρθε 17000 ευρώ. Συνολικά 25000 ευρώ. Ουσιαστικά η εφορία λοιπόν έγινε συνέταιρος σε ποσοστό 50-50. Και επειδή στη δουλειά είμαστε δύο συνεταιροι τα ποσοστα ήταν 25-25-50(η εφορία). Σε αυτό το φορολογικό περιβάλλον έχω δυο επιλογές: Πρωτη επιλογή να... αφήσω το σταυρό απ το χέρι και πλέον το εισόδημα που θα δηλωθεί θα είναι αρκετά μικροτερο. Δεύτερη επιλογή να... αφήσω πάλι το σταυρό απ το χέρι κάνοντας μια ακόμη επιχείρηση καθαρά ζημιογόνα, που θα ισοσκελίζει τα κέρδη της πρώτης.
    Μπορεί ο καθένας να με χαρακτηρίσει όπως θέλει. Το μ.....α όμως δεν θα συνεχίσω να τον κάνω. Διότι ο συνέταιρος που "απέκτησα" δεν προσφέρει απολύτως τίποτα για να παίρνει το 50% των κερδών.

  11. Enzo avatar
    Enzo 31/07/2012 23:18:41

    Έχω απο το 2009 που πληρώνω έκτακτη εισφορά της ανώτατης κλίμακας ως μισθωτός .
    Του χρόνου τελειώνουν τα πανηγύρια και θα έρθω με το μέρος των Γερμανών .
    Θα πληρώνω εγω για τα λαμόγια ;
    Ρε κλειστά όλα και πουληστετα όλα λέμε.
    Φουλ καργα τομσεν θα γίνω

  12. xp avatar
    xp 31/07/2012 23:19:20

    Πολλά απο τα θέματα των συνομιλητών (γραφειοκρατία,νεποτισμός , κομπίνες),γινόντουσαν και στις καλές εποχές 1950-1980.Σκάνδαλο της ζημενς υπήρχε και το 50'! Νομίζω οτι η μεγαλειώδης φούσκα άρχισε με το ευρώ.Φυσικά πρέπει να διορθώσουμε και τα παραπάνω ! Ολοι ομως υποκρίνονται σήμερα . Πολιτικοί ,πολίτες ,επιχειρηματίες ,ΔΥ,ΙΥ ! Δεξιά αλλά και αριστερά! Εχουμε γίνει ευρωλιγούρηδες. ,αλλά δεν ακουμπάμε τα ταμπού θέματα που σχετίζονται με την συμμετοχή μας στην ΕΟΚ ,αλλά και στην Ευρωζώνη! Καταστρέψαμε την παραγωγή μας και δημιουργήσαμε το ποιο αεριτζίδικο σύστημα : Φτηνα προιοντα & υπηρεσίες παράγοναι σε όμορες χώρες ,αρα οι επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας φεύγουν.Παράλληλα τα κεφάλαια φεύγουν σε μια νύχτα στην Γερμανία,Αγγλια και αλλού.Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων ποτέ δεν θα πιαστούν λόγω φοροδιαφυγής .Αυτό το "πράγμα" παράγει έλλειμα.Λένε για επαναδιαπραγματευση !!!!Ωραιο φρούτο !Πώς 1)Επαιτώντας 2) Με το μπαχαλάκηδο στυλ των γερμανών πολιτικών μόνο τα κουνούπια του Νείλου και οι λαθρομετανάστες θα έρθουν.Οχι επενδυτές! Οσο δεν κάνουμε ανοιχτή συζήτηση για όλατα ταμπού και λειτουργούμε με φοβικά σύνδρομα,βράσε όρυζα......Θα σκεφτόμαστε να δείρουμε τον λοχία αλλά όταν έρθει κλαρι....

  13. xp avatar
    xp 31/07/2012 23:23:51

    Ο akenaton λεει για εσωτερική υποτίμηση και μείωση τιμών !1) Υπάρχουν πανίσχυρα καρτέλ για πάρα πολλά προιόντα (πχ μπύρα) 2)Τα εισαγόμενα είναι φθηνα! Αρα και άλλο έλλειμα και αλλα δάνεια

  14. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 31/07/2012 23:44:10

    Πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσαν να λειτουργήσουν οι λεγόμενοι "ολυμπιακοί αγώνες" του 2004 στην κατεύθυνση της "ανάταξης των παραγωγικών δυνάμεων"; Ένα τέτοιο γεγονός αποτελεί έναν από τους... ορισμούς της αντιπαραγωγικής και σπάταλης οικονομικής δραστηριότητας, που μόνο παραγωγικές δυνάμεις δεν θα μπορούσε να κινητοποιήσει

    • Χριστοδουλος (Χρηστος) Δημας avatar
      Χριστοδουλος (Χρηστος) Δημας @ Αυριανιστής 01/08/2012 10:33:54

      Σαν ανθρωπος του Μαρκετινγκ, απο την πρωτη στιγμη που αναλαβαμε τους Ολυμπιακους του 2004,διειδα την Μ-Ε-Γ-Α-Λ-Η ευκαιρια της Ελλαδος να γινει μια Διεθνως Επωνυμη Χωρα που θα βελτιωνε ραγδαια το φτωχο image του Made in Greece,που μεχρι τοτε χαρακτηριζε τις οποιες προσπαθειες εξωστρεφειας της χωρας μας.Εχω προσωπικη γνωση για το θεμα ,γιατι επι δεκαετιες προσπαθουσα με π-ο-λ-λ-ο-υ-ς τροπους να εξαγω Επωνυμα τα προιοντα μου,στο εξωτερικο και ενοιωθα ακριβως ποσο λιγο" μετραμε" σαν χωρα στον διεθνη εμπορικο στιβο.
      Ειδικα με την αναφορα μου για "αναδιαταξη των παραγωγικων δυναμεων της χωρας μας λογω αναληψης των ολυμπιακων"σημειωνω τα εξης:
      1) Ειχαμε μπροστα μας 7-8 χρονια μεχρι την διεξαγωγη τους,χρονος αρκετος για να υλοποιησεις ενα Προγραμμα Οικονομικης Αναπτυξης (ΠΟΑ) με γνωμονα αυτο το super γεγονος!!!!.
      2) Ενα σωστο ΠΟΑ θα εθετε τις βασεις-και κατι παραπανω-να αναπτυξουμε στρατηγικα τους τομεις που σαν χωρα συγκεντρωνουμε συγκριτικα πλεονεκτηματα Πχ ο Τουρισμος,η Αγροτικη Αναπτυξη,η Ναυτιλια,η Ενεργεια,η Πληροφορικη,κα τομεις που με ενα στρατηγικο σχεδιο 20ετιας θα αναπτυσσαμε σε "πλατοςκαι βαθος".
      3) Αυτα θα συντονιζοντουσαν με το φ-ο-β-ε-ρ-ο επικοινωνιακο εργαλειο που λεγοταν "ΑΘΗΝΑ 2004"-η ευκαιρια της ζωης της Ελλαδος(!!!!)-και θα αλλαζαμε προς το καλλιτερο το φτωχο Μade in Greece διεκδικωντας ετσι μια θεση στο παγκοσμιο οικονομικο γιγνεσθαι.
      (Ελπιζω να γινομαι αντιληπτος με οσα ανωτερω εκθετω,γιατι δεν λεω κατι που δεν μπορουσε να γινει..)

      Δυστυχως ομως,επειδη παρακολουθουσα εκ του συνεγγυς,λογω επαγγελματικου ενδιαφεροντος την προ-Ολυμπιακων Αγωνων περιοδο,κατηγορηματικα δηλωνω οτι η τοτε κυβερνηση Σημιτη με Υπουργο Αναπτυξης τον ανεκδιηγητο/ασχετο/ανικανο/ανεπαρκη/ολιγιστο για τετοια θεση κ.Τσοχατζοπουλο-εξαιρω τα "κατορθωματα"του που προσφατα βγηκαν "στη φορα"(!!!)- εγκληματικα αδιαφορησε για αυτη την κρισιμη για την Αναπτυξη της χωρας μας πλευρα των Ολυμπιακων Αγωνων 2004.
      Ηταν μια ανεπαναληπτη ευκαιρια για την Ελλαδα....

  15. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 31/07/2012 23:48:25

    Χμμμ... οι "ανορθόδοξες" μέθοδοι που υπαινιχθήκατε; Γιατί δεν το λέτε με το όνομά του; Διατίμηση λέγεται. Αλλά υποθέτω ότι στο νέο, "φιλελεύθερο" κόσμο των "αγορών" τέτοιες λέξεις είναι απαγορευμένες και όποιον τις εκφέρει τον περιμένουν... κόκκοι χοντρού πιπεριού.

    • akenaton avatar
      akenaton @ Αυριανιστής 01/08/2012 10:41:00

      Υπάρχουν κι άλλες ανορθόδοξες μέθοδοι, είμαι σίγουρος πως τις ξέρετε! Φυσικά και διατίμηση! Για μένα δεν υπάρχουν λέξεις - ταμπού.

  16. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 31/07/2012 23:51:44

    Μήπως να εξετάζατε πρώτα αυτές οι εξαναγκαζόμενες μελέτες δεν είναι απότοκες ενός δημοσίου μολυβοσπρώχτη-τελευταίου τροχού της αμάξης, αλλά έχουν επιβληθεί... διαγενεακώς, με υπογραφές "υψηλών προσώπων" που εκτελούσαν lip service στα συμφέροντα συντεχνιών;

  17. Enzo avatar
    Enzo 01/08/2012 00:04:25

    Και διάβαζα τις προάλλες ότι πάνω απο αυτο το πόσο δηλώνουν ΜΌΝΟ 14000 Έλληνες !!!!!!!
    Χχαχαχαχα είμαι μάνα μέσα στους 14000 Έλληνες που δηλώνουν πάνω απο αυτη την κλίμακα !!!
    Χαχαχαχα !!!!!
    Ρε δουλευομαστε!
    Κλείστε τα πουληστετα μα ούτε καν με νοιάζει !λεμε.
    Α και κάτι άλλο έτσι;
    Άμα το πάμε έτσι θέλω και πολιτες πολλών ταχυτήτων .
    Αρρώστησα;
    Παρακαλώ πρώτος θα μπω στο νοσοκομείο και στην λίστα οκ;
    Αλλα πληρώνω εγω και αλλα εσύ μεγάλε

  18. Enzo avatar
    Enzo 01/08/2012 00:08:10

    Βαρέθηκα να πληρώνω έκτακτες εισφορές .
    Τους τα χρωσταγα;
    50-50 έχω φτάσει να δουλεύω με το κράτος

  19. xp avatar
    xp 01/08/2012 00:28:50

    Enzo το ίδιο και εγώ ! Απλά όσο συρρικνώνεται η οικονομία θα πληρώνουμε ποιό πολλά.Επί χρόνια στο εξωτερικό η φορολόγηση μου ήταν 7 τοις χιλίοις

  20. winemaker avatar
    winemaker 01/08/2012 00:31:03

    Τα καρτελ μπορούμε να τα ρίξουμε και αν αποχτήσουμε καταναλωτική συνείδηση. Πχ για την μπύρα που αναφέρεις υπάρχουν πολυ καλές και πιο φθηνές από το καρτελ που αναφέρεις και είναι ελληνικών συμφερόντων. Και όμως ξέρεις σε τι τιμές την πουλάνε τα μεγάλα σουπερ μάρκετ? 0,55 εγω που εχω κάβα και αγοράζω μια νταλίκα το χρόνο , 0,80 έως 0,85 τα σουπερ μάρκετ , που σίγουρα αγοράζουν πιο φθηνά από εμένα. Και όμως ο κόσμος πάει εκεί να την πάρει και δεν όχι σε εμένα. Βγάλε συμπέρασμα τι λαός είμαστε

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.