#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
12/02/2012 09:50
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το ξεπούλημα δεν είναι λύση



 Μέσα στη γενική παραζάλη που ζούμε, και στον ορυμαγδό των μέτρων που επιβάλλονται, οι πιέσεις που δέχεται η χώρα από τους ξένους δανειστές, αλλά και από διάφορες ντόπιες φωνές (πράκτορες του χάους) αφορούν στην  επιτακτική ανάγκη για άμεσες  μεταρρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων και αποκρατικοποιήσεις κερδοφόρων τομέων του κράτους.

Ένας τομέας που πολλοί θεωρούν φιλέτο και τον ορέγονται, είναι και αυτός των αεροδρομίων.

Καλά θα ήταν λοιπόν να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα, ούτως ώστε (τουλάχιστον οι παροικούντες στο Αντινιούζ) να είναι ενήμεροι.

Η Ελλάδα διαθέτει 40 περίπου αεροδρόμια, ένας αριθμός που είναι από τους μεγαλύτερους αναλογικά στον κόσμο, και που οφείλεται κυρίως στη γεωγραφική ιδιαιτερότητα της χώρας (νησιά κλπ)

Όλα τα αεροδρόμια, πλην αυτού της Αθήνας, είναι κρατικά, και υπάγονται στο υπουργείο Μεταφορών, το οποίο τα διοικεί και τα λειτουργεί μέσω της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Το ιδιωτικό Ελ. Βενιζέλος, σίγουρα αποτελεί κόσμημα, και πολλοί είναι οι συμπατριώτες μας που περηφανεύονται για αυτό.

Η ιστορία του όμως είναι αμαρτωλή, και συνιστά ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα του κράτους μας από συστάσεώς του, που δεν είναι του παρόντος για να συζητηθεί.

(Εδώ που φτάσαμε  σήμερα, με τα πάντα να βυθίζονται στο χάος, το ζήτημα αυτό δεν είναι παρά μια ακόμη παρωνυχίδα).

Θα πρέπει όμως να  είμαστε υποψιασμένοι, προκειμένου να προλάβουμε την επανάληψή του, επί 4, 5 ή και 40 φορές.

Έχουμε λοιπόν και λέμε:

Η Ελλάδα  ζει βασικά (εκτός από τον δανεισμό) από τον τουρισμό και το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, τους λεγόμενους από παλιά άδηλους πόρους. Ο τρίτος, το μεταναστευτικό συνάλλαγμα, εξαφανίστηκε, αλλά όπως πάνε τα πράγματα, σύντομα θα επανέλθει.

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, η χώρα έχει επιλέξει από παλιά,  τον αναχρονιστικό πλέον θεσμό των κρατικών αεροδρομίων, όπου η ρυθμιστική αρχή που τα ελέγχει, είναι συγχρόνως και ο ελεγχόμενος από αυτήν χρήστης τους. Δηλαδή η ίδια ΥΠΑ. Μια δημόσια υπηρεσία με αρτηριοσκληρωτικούς γραφειοκρατικούς θεσμούς, και αρχαίες δομές, που όπως κάθε τι δημόσιο στη χώρα μας υπολειτουργεί. Έτσι, το όλο σύστημα των κρατικών αεροδρομίων, δεν δείχνει να «περπατάει».

Ως υπηρεσία διαθέτει όμως ένα ιδιαίτερα καταρτισμένο προσωπικό, με δυσανάλογα μεγάλη αναλογία πτυχιούχων, το οποίο αν και περιορισμένο από τις δημοσιοϋπαλληλικές πρακτικές και νοοτροπίες, καταφέρνει να λειτουργεί αξιοπρεπώς τα αεροδρόμια της χώρας.

Ναι αλλά, το Ελ. Βενιζέλος λάμπει, θα πουν μερικοί. Ποιοι;

Αυτοί που αγνοούν κάποια βασικά ζητήματα και παραμέτρους, όπως είναι ότι το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, όντας ιδιωτικό, λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με μοναδικό σκοπό το κέρδος, το οποίο μάλιστα έχει εξασφαλισμένο με εγγυήσεις και ρήτρες του δημοσίου. Στην ουσία παίζει χωρίς αντίπαλο, και η  όποια χασούρα του , καλύπτεται από τους φορολογούμενους, χάρη στις ρήτρες που λέγαμε.

Για παράδειγμα, ένα αεροσκάφος που χρησιμοποιεί ένα ελληνικό αερολιμένα, πληρώνει κάποια τέλη χρήσης, στάθμευσης, κλπ.

Σε όλα τα κρατικά μας αεροδρόμια, αυτά τα  τέλη είναι αστεία ως ποσά, και επιπλέον έχουν να αυξηθούν επί 20 περίπου χρόνια. Μάλιστα κατά καιρούς, καταργούνται κιόλας για κάποιο χρονικό διάστημα. Αυτό γίνεται για να είναι η χώρα μας ελκυστική όσον αφορά στην προσέλευση αεροπορικών εταιριών και τουριστών.

Στο αεροδρόμιο όμως της Αθήνας, όπου τίποτα δεν είναι δωρεάν, τα αντίστοιχα αυτά τέλη είναι δεκαπλάσια, πολλές φορές και εικοσαπλάσια.

Μια άλλη πηγή εισόδων για ένα αεροδρόμιο είναι η χρήση και η εκμετάλλευση γης και χώρων.

Στα κρατικά αεροδρόμια, οι διαδικασίες ενοικίασης, και εκμετάλλευσης χώρων (μαγαζιών, κλπ) είναι χρονοβόρες, απαιτούν χίλιες δυο διαδικασίες, διαγωνισμούς, ενστάσεις, προσφυγές, και ως εκ τούτου δύσκολα ξεπερνιούνται. Τα δε ενοίκια, για όσους τελικά καταφέρουν να αποκτήσουν γραφείο ή μαγαζί σε αυτά,  είναι πάμφθηνα. Το κράτος βλέπετε, δεν ενδιαφέρεται για το κέρδος, οπότε δεν υπάρχει και κίνητρο προσέλκυσης επενδυτών, επιχειρήσεων, κλπ. Το μόνο που υπάρχει είναι μια ατέλειωτη γραφειοκρατία.

Από την άλλη, στο Ελ Βενιζέλος, δεν ισχύει τίποτα από τα παραπάνω, αφού  όποιος πληρώσει τα πιο πολλά παίρνει ότι χώρο θέλει, και για αυτό το αεροδρόμιο έχει περικυκλωθεί από εμπορικά κέντρα, βενζινάδικα, διαθέτει φαρμακεία, μπαρ, ξενοδοχείο, παρκινγκ, κλπ.

Από τα πολύ συνοπτικά παραπάνω στοιχεία, συνάγεται το εύκολο συμπέρασμα ότι τα ιδιωτικά αεροδρόμια, άσχετα αν αποσκοπούν στο κέρδος και μόνο, είναι πολύ πιο ευέλικτα και άρα πιο λειτουργικά. Και σαφώς και πιο όμορφα.  Άρα γιατί να μην ιδιωτικοποιήσουμε και τα υπόλοιπα;

Σαν συλλογισμός είναι σωστός. Έλα όμως, που όλες οι βασικές υποδομές του Ελ. Βενιζέλος είναι κρατικές και δημόσιες. Η ΥΠΑ συνεχίζει να αποτελεί την αεροπορική αρχή, να έχει τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, τα ηλεκτρονικά ραντάρ και ραδιοβοηθήματα, κλπ. Το κράτος συνεχίζει να παρέχει την πυρασφάλεια, και την αστυνομική ασφάλεια,  τους ελέγχους, κλπ. Δηλαδή, το κράτος (εμείς) συνεχίζει να πληρώνει για όλα αυτά τα βασικά, που συνιστούν τις αεροπορικές υπηρεσίες.

Και τι κάνει η ιδιωτική εταιρία; Απλά καρπώνεται τα (τεράστια) κέρδη, που σε άλλη περίπτωση θα ήταν του δημοσίου.

Συνεπώς, και για να μη μακρηγορώ, η λύση δεν είναι η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων.

Τα λειτουργικά κόστη για το κράτος, συνεχίζουν να επιβαρύνουν τον δημόσιο κορβανά, είτε μιλάμε για τα Σπάτα, είτε για το αεροδρόμιο της Κέρκυρας.

Και αφού ισχύει αυτό, γιατί κάποιοι ιδιώτες να αρπάζουν απλά τα κέρδη; Γιατί να μην τα παίρνει το ίδιο το κράτος;

Έτσι, αντί να συζητάμε για ξεπούλημα των αεροδρομίων, καλύτερα να συζητούσαμε για την δημιουργία μιας νέας ευέλικτης δημόσιας εταιρικής οντότητας, που θα μπορούσε να λειτουργήσει τα αεροδρόμια με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ξεφεύγοντας από τον σφιχτό και περιοριστικό εναγκαλισμό του κράτους, έτσι ώστε όλα τα οικονομικά οφέλη (που δεν είναι λίγα) να παραμένουν στην Ελλάδα, και να ενισχύουν τα δημόσια ταμεία.

Η δε ΥΠΑ θα συνέχιζε να παίζει τον βασικό της ρόλο, που είναι αυτός της κρατικής αεροπορικής ρυθμιστικής αρχής, και όχι να παίζει τον ρόλο του χρήστη, στον οποίο άλλωστε δεν μπορεί και να ανταποκριθεί επαρκώς.

Τότε, ίσως μπορέσουμε να δούμε και ξενοδοχεία στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, φαρμακείο σε αυτό του Ηρακλείου, βενζινάδικο στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, εμπορικά κέντρα στο αεροδρόμιο της Ρόδου κ.ο.κ.

Με τα κέρδη να μένουν στην Ελλάδα.

Το ξεπούλημα δεν είναι λύση.

Πολιτική βούληση και όραμα χρειάζεται. Τίποτα άλλο.

Strange Attractor

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΚΩΣΤΑς Β avatar
    ΚΩΣΤΑς Β 12/02/2012 10:12:18

    Συμφωνώ S.A το ίδιο πρέπει να συμβεί και σε μερικές ΔΕΚΟ kai με τα κέρδη τους να ξεπληρώνουμε τα χρέη μας.Οι μαυραγορίτες στην ουσία θέλουν τα λεφτά τους ,αλλά δεν αφήνουν στο κράτος τίποτα για να τους ξεπληρώσει .

  2. Δεξιός avatar
    Δεξιός 12/02/2012 10:20:16

    Μέσο ποσό χρέωσης ανά επιβάτη
    Αθήνα : 47 Ευρώ
    Ρώμη: 15 Ευρώ
    Μιλάνο: 15 Ευρώ
    Μαδρίτη : 10 Ευρώ
    Βαρκαλώνη: 10 Ευρώ

    Για να ξέρουμε α)τι σημαίνει Ελευθέριος Βενιζέλος β)τι κερδίζουν οι γερμανοί ιδιοκτήτες γ)γιατι ο τουρισμός της Αττικής έχει βουλιάξει και (το κυριότερο) δ)γιατί η ανταγωνιστηκότητα της ελληνικής οικονομίας έχει πάει στα τάρταρα

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ Δεξιός 12/02/2012 10:26:10

      Πέστα.
      Δυστυχώς είναι πάρα πολλά αυτά που πρέπει να ειπωθούν για το Ελ Βενιζέλος, αλλά θα χρειάζονταν 4-5 τουλάχιστον αναρτήσεις.
      Και ο περισσότερος κόσμος αγνοεί το πάρτυ εκατομμυρίων που παίζεται στις πλάτες μας, και τα οποία εκατομμύρια μπαίνουν σε ξένες τσέπες.
      Ρημάζοντας παράλληλα τον τουρισμό αντί να τον διευκολύνουν.
      Κάποιοι βρήκαν την κότα με το χρυσό αυγό. Εμείς την πληρώνουμε και την ταίζουμε, κι αυτοί παίρνουν τα αυγά....

    • Ελληνική Φιλοσοφία avatar
      Ελληνική Φιλοσοφία @ Δεξιός 12/02/2012 18:09:51

      Α σε παρακαλω φιλε, Ανταγωνιστικοτητα = συνδυασμος ποιοτητας και τιμης. ο Συνδυασμος του εν λογω αεροδρομιου δικαιολογει την αυξηση της προστιθεμενης αξιας αυτης, χαχαχα. Οχι ενταξει, ειναι αντιανταγωνιστκη η τιμη χεχε

  3. ab-normal avatar
    ab-normal 12/02/2012 10:25:11

    οπως αναφερεις 'καλύτερα να συζητούσαμε για την δημιουργία μιας νέας ευέλικτης δημόσιας εταιρικής οντότητας'.. ωστοσο η πειρα μας απεδειξε οτι δεν υπαρχει περιπτωση να εφαρμοστει στην πραξη ενα σχημα δημοσιου χαρακτηρα που να λειτουργει με ιδιωτικοοικονομικα κριτηρια πλην ορισμενων φωτεινων και μονοπωλιακου χαρακηρα περιπτωσεων ΔΕΗ, ΕΛΠΕ.παρολα αυτα ευχης εργον θα ηταν μια τετοια συσταση εταιριας αλλα απαιτει αλλαγη νοοτροπιων βαθεια ριζωμενων στην ελληνικη συνειδηση και συνηθεια. και ως γνωστον η συνηθεια ειναι η δευτερη φυση των ελληνων και οχι μονο..ειμαστε ετοιμοι για μια τετοια αλλαγη;;

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ ab-normal 12/02/2012 10:27:22

      Πόσο δίκιο έχεις!
      Συμφωνώ απόλυτα, αλλά αν όχι έτσι, τότε πως;

  4. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 12/02/2012 10:31:04

    Δυστυχώς SA, το αεροδόμιο ξεπουλήθηκε με την τροποποίηση της Συμβασης Παραχώρησης επι Σημίτη (από τον Λαλιώτη). Τότε είχε σκούξει μέχρι και ο Επίτιμοπς (ή ο Μάνος, δεν θυμάμαι). Η τροποποίηση περνούσε μεγαλύτερο μέρος του ρίσκου στο Δημόσιο και το οφέλους, ουσιαστικά, στην Χοκτηφ.

    Όχι μόνο έχει ξεπουληθεί, αλλά οι ταρίφες του είναιο τέτοιες που είναι και καταδικασμένο για τοπικό περιφερειακο αεροδρόμιο, τροφοδότη άλλων κεντροευρωπαϊκών hubs. H Κωνσταντινούπολη πχ, μπορει να γίνει διεθνες hub προς όφελος της Τουρκίας. Το Ελ.Βεν. όχι.

    Τότε είχε γνωματεύσει και ελεγκτική εταιρία ότι "δεν έβλαπτε το δημόσιο" η τροποποίηση, αλλά έπαιρνε και τόσε κρατικές δουλειές που είχε χαρακτηριστεί πασοκομάγαζο.

    Τα δύο μεγάλα επερχόμενα ξεπουληματα είναι η ΔΕΗ μέσω σαλομοποίησης και εκχώρησης του δικτύου στους Αλαμανούς, (έ έ έρχεταί) και των νερών, μαλλων σε Γαλλους αλλά θα μπουν και διακομματικοί Έλληνες μπροστά για να μην φωνάζουν τα δύο κομματα. Το αποτέλεσμα, ίδιο θα είναι.

    Και θα φωνάξετε εδώ μερικοί "αα... οι κακοι συνδικαλιστές". Ξέρω, ξέρω, έπρεπε να μετακομίσουμε το Ελληνικό επειδή οι καθαρίστριες δεν καθάριζαν καλά τις τουαλέτες, ενω τώωωρα...

    Όπως είπε και ο ΔΕξιός πιο πάνω... Η ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής Οικνομίας... Που θα πάει... Δεν θα έρθει η ώρα να μιλήσει για Ανάπτυξη, κάποιος; Πριν το 2060; Ή μετά;

    • marios avatar
      marios @ archaeopteryx 12/02/2012 11:07:33

      Κάποτε θα πρέπει να αποκαλυφτούν τα πάντα για την ντροπιαστική αποικιοκρατική σύμβαση παραχώρησης των Σπάτων στους Γερμανούς, πολυ πιο πριν από οποιαδήποτε κρίση. Σε εποχές παχέων αγελάδων δηλαδή.

  5. ab-normal avatar
    ab-normal 12/02/2012 10:40:34

    Ενα πολυ καλο παραδειγμα και μετρο συγκρισης θα ηταν η συγκριση καθεστωτος λειτουργιας -οικονομικου αποτελεσματος μεταξυ Ολυμπιακης Αεροποριας επι Ωαναση και σημερινης καταστασης.αναγνωριζοντας φυσικα οτι δειν ειναι απολυτως συγκρισιμα τα μεγεθη ,καθως οι διεθνεις συνθηκες ηταν πολύ διαφορετικες και ευνοουσαν την ΟΑ της εποχης εκεινης ας περιοριστουμε μονο στο καθεστως λειτουργιας .θα ηθελα πολυ να μαθω κατι μπερισσοτερο επ αυτου.

  6. Κρίμα avatar
    Κρίμα 12/02/2012 11:29:15

    SA καλή η ανάρτηση αλλά δεν εμπίπτει στη "αναπτυξιακή" λογική του μνημονίου.
    Αλήθεια γιατί δεν στέλνεις την ανάλυση και ίσως και τα σχόλια Συγγρού μεριά στον AΣ.

  7. Κώστας Χ. avatar
    Κώστας Χ. 12/02/2012 11:31:14

    Πριν από περίπου ένα χρόνο, ψηφίστικε ο νόμος με τον οποίο θα αναζητηθεί σύμβουλος για την αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων. Στο σχέδιο νόμου που παρουσιάστηκε τότε -και νομίζω ότι σε αυτά που περιγράφω παρακάτω δεν άλλαξε-, προβλέπονταν (αντιγράφω από δημοσίευμα της εποχής του in.gr):
    .....σε ό,τι αφορά την εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων, προβλέπεται η ομαδοποίησή τους με βάση τη γεωγραφική τους θέση, όπως τα νησιά με μεγάλη τουριστική κίνηση, ή παραμεθόριες περιοχές, όπως Αλεξανδρούπολη και Ιωάννινα και την επιβατική κίνηση. Επικεφαλής των ομάδων που θα δημιουργηθούν, αναμένεται να οριστούν τα αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση.
    Σύμφωνα με το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης που προωθείται, το κράτος θα παραχωρήσει για μια μεγάλη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα) έναντι επενδύσεων που θα δεσμευθούν να κάνουν οι ιδιώτες για να αξιοποιήσουν τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία. Οι ιδιώτες θα έχουν μεν την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων των αεροδρομίων, αλλά στις εταιρείες που θα συσταθούν, την προεδρία και το πλειοψηφικό πακέτο θα έχει το δημόσιο, ενώ στους ιδιώτες θα περάσει το μάνατζμεντ και ένα μειοψηφικό πακέτο...

    Συνεπώς πέρα των όσων αναγράφεις στο άρθρο σου και δεδομένου ότι υπάρχει ήδη έτοιμο το νομικό πλαίσιο (στο οποίο συνηγόρισε και η ΝΔ), τίθενται εδώ και οι παρακάτω προβληματισμοί:
    1. Η μέθοδος ομαδοποίησης και η πιθανότητα υποβάθμισης κάποιου περιφερειακού φιλέτου (μπορεί και σκόπιμα;) στην ομαδοποίησή του με πολύ υποδεέστερα αεροδρόμια.
    2. Ποιά και πόση η αναταποδοτικότητα σε ένα πακέτο στο οποίο ο ιδιώτης θα πρέπει να ρίξει χρήματα και σε "νεκρά" αεροδρόμια; Θα υποβοηθήσει το κράτος (πχ ΕΟΤ) στην αναβάθμιση του μειονεκτικού τμήματος του πακέτου, ή μιλάμε πάλι για μειοδοτική μίσθωση "άγονων γραμμών";

    Προφανώς δεν έχω καμία εμπιστοσύνη στην επιχειρηματική ικανότητα του κράτους και ακόμη περισσότερο στις δομές λειτουργίας του, όμως εδώ παρουσιάζεται μία ευκαιρία για κάτι καλό (ας μην ξεχνάμε ότι ως φιλελεύθερα πνεύματα είμαστε υπέρ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας), συνεπώς θα πρέπει να μελετήσουμε πολύ καλά τις δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά μας.
    Και φυσικά το κύριο θέμα πλέον είναι αυτό της σωστής (για τους πολλούς και όχι για τις τσέπες κάποιων) επιλογής συμβούλου, καθώς και θέμα των εντολών που θα δοθούν σε αυτόν.

  8. prince avatar
    prince 12/02/2012 11:43:36

    SA είσαι απόλυτα σωστός! Μπράβο σου αλλά ήθελα να ήξερα, από τους πολιτικούς μας κανένας δεν τα έχει σκεφτεί αυτά τόσα και τόσα χρόνια? Συνεπώς ξύλο και πέτρες σε πρώτη φάση χρειάζονται όλοι τους και και δεύτερη επιτέλους ας ψηφίσουμε κάποιον που θα έχει αυτά τα οράματα για τον τόπο μας!!!

  9. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 12/02/2012 12:16:04

    Έχω υπόψη μου το πλαίσιο που περιγράφεις, το οποίο όμως δεν προχωράει διότι δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον προς το παρόν, και λόγω της κρίσης, και λόγω του ότι τα κοράκια περιμένουν να πάρουν τα αεροδρόμια κοψοχρονιά. Εξάλλου το προτεινόμενο σχήμα δεν τους συμφέρει διότι φορτώνονται και «ψόφια» αεροδρόμια.
    Ένα βασικό όμως πρόβλημα είναι ότι στην ουσία οι «επενδυτές» δεν ενδιαφέρονται για την επιχειρησιακή πτητική λειτουργία των αεροδρομίων.
    Διεθνώς, τα πολλά κέρδη στα αεροδρόμια είναι οι εμπορικές εκμεταλλεύσεις (μαγαζιά, ξενοδοχεία, κλπ) Αυτό το κομμάτι θέλουν να αρπάξουν.
    Μια λύση λοιπόν θα ήταν να αφεθεί το επιχειρησιακό έργο (εναέρια κυκλοφορία, διάδρομοι προσγείωσης, ραδιοβοηθήματα, ασφάλεια, κλπ) στο κράτος (ΥΠΑ) και να δοθούν οι αεροσταθμοί, τα κτίρια δηλαδή, σε ιδιώτες, ώστε να τα εκμεταλλεύονται και να τα κάνουν εμπορικά ελκυστικά.
    Με το ισχύον σύστημα, οι ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, κλπ που συντηρούν τα αεροδρόμια είναι δημ. υπάλληλοι, που αφενός επιβαρύνουν τον κρατικό κορβανά, αφετέρου διακατέχονται από δημοσιουπαλληλικές νοοτροπίες. Χώρια που για να αλλάξει μια λάμπα σε ένα αεροδρόμιο χρειάζονται 45 εγκρίσεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες (συν το ότι δεν υπάρχει πλέον σάλιο ούτε για χαρτί υγείας).
    Επίσης, το δημόσιο δεν μπορεί να λειτουργήσει ευέλικτα στην εκμετάλλευση των χώρων, αφού περιορίζεται από τη νομοθεσία. Για αυτό και τα κρατικά μας αεροδρόμια μοιάζουν τριτοκοσμικά σε σχέση με το Βενιζέλος, ή με άλλα ιδιωτικά στο εξωτερικό.
    Εν κατακλείδι, τα κτίρια σε ιδιώτες, η επιχειρησιακή λειτουργία στο κράτος.
    Αλλιώς, ένα άλλο σχήμα, όπως αυτό που περιγράφω στην ανάρτηση, από μηδενικής όμως βάσης σχεδιασμένο.

    • Κώστας Χ. avatar
      Κώστας Χ. @ Strange Attractor 12/02/2012 12:59:47

      Καθόσον ούτως ή άλλως από την αρχή συμφωνούσα με το άρθρο σου, θέλοντας να επισημάνω τις δυσκολίες και τα κρυφά μονοπάτια του εγχειρήματος θα τονίσω μόνο τις επόμενες προτάσεις:

      - Κάποια από τα "ψόφια" (ωραία έκφραση) αεροδρόμια, πιθανώς να μπορούν να αναβαθμιστούν με τη συνεργασία τοπικών φορέων και του ΕΟΤ (γι' αυτό και τον ανέφερα). Π.χ., ας μην ξεχνάμε ότι ο αεραθλητισμός και η κίνηση των μικρών ιδιωτικών αεροσκαφών στην Ελλάδα είναι περιορισμένα, λόγω των δυσλειτουργιών της ΥΠΑ και του κράτους εν γένει, συνεπώς σε αυτό τον τομέα μπορούμε να έχουμε θεαματική βελτίωση.

      - Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται ιδιωτικές εταιρίες εκπαίδευσης ή αεροψεκασμών, αερολέσχες (σε μία είμαι και εγώ μέλος) κλπ, οι οποίοι έχουν κάποια γνώση του χώρου. Μήπως θα έπρεπε να μπουν και αυτοί στο γενικό πλάνο, έστω και με τις απόψεις τους; Μέχρι στιγμής έχουμε κυρίως τις απόψεις της ΥΠΑ (αν είχες παρακολουθήσει τη διαβούλευση για το συγκεκριμένο νόμο), οι οποίες κυρίως υπερασπίζανε θεσμικα αιτήματα του κλάδου και όχι το χώρο της αεροπορίας γενικά.

      - Η εν γένει λειτουργία της ΥΠΑ, απαξιώνει τα αεροδρόμια (μειωμένα ωράρια λειτουργίας, ΝΟΤΑΜs που σχεδόν απαγορεύουν τη γενική αεροπορία κλπ). Δεν θα πρέπει να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες αυτές και μετά να γίνει η οποιαδήποτε προσπάθεια εκμετάλλευσης; (ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ Δε στρέφομαι συγκεκριμένα κατά των υπαλλήλων, αλλά κατά του γενικού πλαισίου - που συμπεριλαμβάνει όμως και τους υπαλλήλους).

      - Μήπως θα έπρεπε, προτού αποκρατικοποιήσουμε οτιδήποτε, να προσπαθήσουμε πρώτα να αναβαθμίσουμε κάποιες από τις υποδομές του; Π.Χ. η Σκιάθος είναι ένα σχετικά ελκυστικό αεροδρόμιο, δε διαθέτει όμως αρκετές θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών (νομίζω μόνο 4-5). Για να δημιουργηθούν καινούριες χρειάζονται κάποια μέτρα π.χ. απαλλοτριώσεις, τα οποία όμως θα αποδώσουν βραχυπρέοθεσμα. Αυτά θα τα κάνει ο ιδιώτης ή το ελληνικό κράτος;

      Αυτές είναι οι κύριες σκέψεις μου και ειλικρινά, θα ήθελα κάποτε να συζητηθεί σοβαρά το θέμα των αεροδρομίων και της αεροπορίας στην Ελλάδα (π.χ. στην Τουρκία, η πολεμική αεροπορία έχει μονίμως τα μάτια της στραμένα στις αερολέσχες για να εντοπίσει ταλέντα, εμείς;).
      Καλή Κυριακή σε όλους

    • CORMORAN avatar
      CORMORAN @ Strange Attractor 14/02/2012 12:18:24

      "Με το ισχύον σύστημα, οι ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, κλπ που συντηρούν τα αεροδρόμια είναι δημ. υπάλληλοι, που αφενός επιβαρύνουν τον κρατικό κορβανά, αφετέρου διακατέχονται από δημοσιουπαλληλικές νοοτροπίες. "
      Συγνωμη που μπαινω"σφηνα", αλλα επειδη με τις απλουστευσεις (οπως παραπανω), δημιουργουνται αδικες εντυπωσεις, θελω να πω οτι οι Μηχανικοι, Ηλεκτρολογοι, κλπ που υπηρετουν στα αεροδρομια, δεν αλλαζουν μονο λαμπες. Οι περισσοτεροι ειναι πτυχιουχοι με εξειδικευσεις και ασχολουνται επισης με το να:
      - Συντηρουν τα συστηματα αεροναυτιλιας, τη φωτεινη σημανση στους διαδρομους προσγειωσης και στη πιστα , τα RADAR, τα Ηλεκτροπαραγωγα Ζευγη (Η/Ζ), καθως επισης και τα ειδικα πυροσβεστικα οχηματα.
      - Ειναι εξειδικευμενοι και διαχειριζονται το πολυ ευαισθητο κομματι του περιβαλλοντος ενος αεροδρομιου, που ειναι ο αεροπορικος θορυβος, η αερια ρυπανση, οι ακτινοβολιες και τα επικινδυνα αποβλητα.
      - Εκπονουν Μελετες και επιβλεπουν καθε λογης εργα και μικροεργα που εκτελουνται στα αεροδρομια.
      - Παραλληλα με τα καθηκοντα τους, μετεχουν και σε αλλες υποστηρικτηκες εργασιες, οπως προμηθεια και διαχειριση υλικων, ομαδες πυρασφαλειας, κλπ.
      - Ακομη ομως και ο κηπουρος, αυτος που θα παει στη πιστα και στους διαδρομους να κοψει τα ξερα χορτα που εμποδιζουν, πρεπει να εχει καποιες στοιχειωδεις γνωσεις. Αλλιως ο καθε "αλβανος" θα αλωνιζει στις πιστες ανεξελεγκτα με το τσιγαρο στο χερι...
      Αυτα για την αποκατασταση της αληθειας!

  10. τσώφλι πασατέμπου avatar
    τσώφλι πασατέμπου 12/02/2012 12:31:48

    ..."νέας ευέλικτης δημόσιας εταιρικής οντότητας"...

    Όχι άλλο κάρβουνο, S.A. φίλε, δέ μας λυπάσαι ; Ή πιστεύεις ακόμα στα παραμύθια.

    Έχεις πάει πρόσφατα στο αεροδρόμια Θεσσαλονίκης να δείς κατάντια ; Δέ χόρτασες να βλέπεις γάτες και περιστέρια στις αίθουσες αναμονής, τιγκαρισμένες τουαλέττες, έκπληκτα και έντρομα μάτια ξένων τουριστών... οι γερμανοί μας μάραναν. Όχι άλλες "οντότητες" που δίνουν λόγο σε βουλευτές και υπουργούς, χορτάσαμε με τα πειράματα του αντρέα και τις φαντασιώσεις της λαϊκής Δεξιάς - ψόφησε ο κορπορατισμός και οι χήρες και τα ορφανά καλό θάναι να το πάρουν απόφαση.

  11. Γ. ΣΠΥΡΟΥ avatar
    Γ. ΣΠΥΡΟΥ 12/02/2012 12:53:24

    Τι μας εμπόδισε τόσα χρόνια να το κάνουμε: Τι εμπόδισε το κράτος να λειτουργήσει τα αεροδρόμια με αποτελεσματικότητα και επ΄ ωφελεία του κοινωνικου συνόλου;
    Το κράτος δεν είναι αγωγιατης για να κάνει μεταφορές. Δεν είναι δουλεια του να λειτουργεί επιχειρήσεις που στην ουσία διοικούν για ίδιο όφελος οι πολιτικοί (διορίζοντας κλπ) και οι συνδικαλιστές (παραλογοι μισθοί κλπ) . Επιπλέον επιδεικνύουν , οι συνδικαλιστές, τη γνωστή αποκρουστική θρασύτητα (όρα πρόεδρο συνδικάτου ΔΕΗ) εκβιάζουν (ως μονοπώλια) την κοινωνία απειλωντας με διακοπή της υπηρεσιας που μονοπωλιακά προσφέρουν (πχρεύματος) και άλλες φορές επιβάλλοντας αυξήσεις στα τιμολογια των υπηρεσιών που προσφέρουν για να κρατήσουν τα προνόμια τους.
    Τα αεροδρόαμια στα χέρια των δημοσίων υπαλλήλων θα κλεινουν κάθε καλοκαίρι που θα τα χρειαζόμαστε για τον τουρισμό για να πετύχουν καθε είδους παραλογισμούς οι εργαζόμενοι πχ συμβασες εργασίας ορισμένου χρόνου, με όριο την συνταξιοδότηση.
    Τώρα όσοι τα θεωρούν ότι θα ξεπουληθούν ας τα αγοράσουν οι ίδιοι και ας κερδίσουν τη διαφορά.
    Το κράτος (οι πολιτικοί) νομοτελειακά θα αποτυγχάνει σε κάθε επιχειρηματική του δραστηριότητα γιατί τα κριτήρια με τα οποία παίρνει αποφάσεις είναι πολιτικά και όχι επιχειρηματικά. Το ίδιο αποτυχημένοι είναι και οι επιχειρηματίες όταν κάνουν πολιτική.

  12. Β.Κ.Σ. avatar
    Β.Κ.Σ. 12/02/2012 13:01:01

    To ελ.βενιζέλος χρωστάει 500 εκατομμύρια ευρώ (εφ. Παρόν)
    Έχω να προτείνω κάτι άλλο: το κράτος να γίνει το ίδιο εποχειρηματίας και να επινοικιάσει σ τις τοπικές περιφέρειες που έχουν και τα μέγιστα οφέλη απο την ορθή λειτουργία των
    αεροδρομίων.
    Παράδειγμα επινοικιάζει το αεροδρόμιο ιωαννίνων στην περιφέρεια ηπείρου για ένα εκατομμύριο το μήνα. Οι υπάλληλοι του αεροδρομίου γίνονται με μια απλή μετάταξη υπάλληλοι της περιφέρειας ηπείρου. Η περιφέρεια ηπείρου κάθε μήνα θα πρέπει να λειτουργει το αεροδρόμιο προσοδοφόρα ώστε να έχει λαμβάνειν ένα εκατομύριο για το κράτος συν μισθοδοσίες συν λειτουργικά έξοδα τουλάχιστον συν κέρδη που είναι τόσο απαραίτητα σε χαλεπούς καιρούς χρηματοδότησης...

    • Γ.ΣΠΥΡΟΥ avatar
      Γ.ΣΠΥΡΟΥ @ Β.Κ.Σ. 12/02/2012 13:40:18

      Κάτι σαν τις επιτυχυμένες Δημοτικές επιχειρήσεις!!!

  13. marios avatar
    marios 12/02/2012 13:28:39

    Αυτό που προτεινεις είναι μια από τα ίδια και μάλιστα σε χειρότερη μορφή πελατειακής μικροπολιτικής σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης.

  14. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 12/02/2012 13:28:56

    Τα έσοδα που αποφέρουν τα (κρατικά) αεροδρόμια στο κράτος είναι πραγματικά τεράστια, σε σχέση με την μισθοδοσία και τα λειτουργικά έξοδά τους. Τέλη χρήσης, τέλη προσγείωσης, τέλη στάθμευσης, τέλη υπέρπτησης, φόροι, σπατόσημα, κλπ. όλα αυτά αποτελούν έσοδα, με μόνο κόστος την μισθοδοσία 3.000 περίπου δημ. υπαλλήλων, και την συντήρηση των (35-30) αεροδρομίων. (Οι επενδύσεις πάγωσαν λόγω κρίσης).
    Αν μπορούσαν να γίνουν και σωστές (ιδιωτικοοικονομικού τύπου) εκμεταλλεύσεις του εμπορικού κομματιού (κτιρίων) θα ήταν ευχής έργο, και τα έσοδα του κράτους θα πολλαπλασιάζονταν.
    Εν ολίγοις, υπάρχουν κάποια «χωράφια», στα οποία υπάρχει από καιρό η υποδομή, και που λειτουργούν ασφαλώς, και τα οποία αποφέρουν πολλά έσοδα στο κράτος. Συν το ότι τονώνουν τον τουρισμό, και άρα τη γενικότερη οικονομία.
    Το ότι η εικόνα τους είναι άθλια οφείλεται στις αγκυλώσεις του δημοσίου, της νομοθεσίας, αλλά και της δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας. Πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή. Ούτε βορά των κερδοσκόπων, ούτε δημοσιοϋπαλληλική εγκατάλειψη.
    Το ζήτημα λοιπόν είναι να τα εκμεταλλευτούμε, προς όφελος του κράτους, και όχι να τα ξεπουλήσουμε σε ξένους ή ντόπιους «επενδυτές» που θέλουν να κάνουν αρπαχτές, και να βγάλουν τα κέρδη έξω. Αυτό είναι το ζητούμενο. (Χώρια η όποια συμβολή των αεροδρομίων στην έννοια της εθνικής μας ασφάλειας, που είναι άλλο ένα μεγάλο ζήτημα).

  15. TIMAIOS avatar
    TIMAIOS 12/02/2012 13:46:24

    Συμφωνω με το γενικο σκεπτικο πισω απο τα γραφομενα αλλα ομως εχω μερικες παρατηρησεις σε μερικα απο τα παραπανω γραφομενα ...
    Καταρχην μια ματια σε αλλα αεροδρομια (πχ Κοπενχαγη) κανει τα προκατ κουτια του Βενιζελος να απεχουν αισθητικα απο το χαρακτηρισμο κοσμημα, η κατασκευη εγινε με την γνωστη ελληνικη αρπακολατζιδικη αισθητικη και αντιληψη της Σημητειας Λογικης...Πραγματικα κριμα γιατι θα μπορουσε να ειχε γινει οντως κοσμημα!!!)
    Σχετικα με τα τελη του Βενιζελος ειναι παρα πολυ υψηλα με αποτελεσμα πολλες ξενες εταιρειες να εχουν βγαλει την αθηνα απο το χαρτη προς οφελος διπλανων χωρων (βλ Κωνσταντινουπολη). Ετσι το hub παει περιπατο καθως η Hochtiff λειτουργει με βραχυ οριζοντα στοχευοντας στην προσποριση κερδων στο λιγοτερο χρονο με οτι αυτο σημαινει.
    Οι φθηνες χρεωσεις απο τα περιφερειακα αεροδρομια ειναι ενα μεγαλο ατου ειδικα σε πτησεις τσαρτερ μετατοπιζοντας το κεντρο βαρους των αφιξεων προς την περιφερεια, ενω γινονται προρισμοι low budget εταιρειων (πχ Ryan air, Βολος) με οφελη για τις τοπικες κοινωνιες...
    Ακομα οσον αφορα τις ενοικιασεις και χρησεις χωρων μεσα στα αεροδρομια και τα πιθανα οφελη εξ αυτων δεν θα ημουν τοσο αισιοδοξος μια και η κερδοφορια τους εγκειται τοσο στο χρονο παραμονης των επιβατων στο αεροδρομια σε συναρτηση με τον αριθμο τους. (Δηλ με δυο τσαρτερ τη μερα στην Καλαματα που οι επιβατες δεν βλεπουν την ωρα να φυγουν για Μανη ή για Πυλο ποιος θα κατσει να πιει καφε ή να ψωνισει? Βεβαια και με ευθυνη των τοπικων κοινωνιων θα ηταν πρεπον και αναγκαιο να λειτουργησουν μαγαζια οπου θα προωθουν τοπικα προιντα αλλα δε νομιζω ότι μπορει να γινει αναπτυξιακος μοχλος αναπτυξης.
    Τελος όπως σωστα λες να δουμε ποτε θα αποδοθουν ευθυνες για τις συμβασεις που ανερυθριαστα το ελληνικο δημοσιο και εδώ προσεφερε γεναιοδωρα.

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ TIMAIOS 12/02/2012 13:59:13

      Το κτίριο του Ελ. Βενιζέλος δεν ήταν καν ορίτζιναλ σχεδιασμός. Μια ακριβής αντιγραφή (ξεπατίκωμα) ενός αεροδρομίου του Οχάιο του 1968 ήταν (νομίζω).
      Καμιά προσπάθεια δηλαδή, για κάποιο ελληνικό ή αττικό στοιχείο στην όψη του. Καμιά εκμετάλλευση του άφθονου ηλιακού φωτός, κλπ.
      Η όλη ιστορία ήταν μια ακόμη αρπαχτή, με την σύμπραξη και των δυο κομμάτων εξουσίας (η αρχική σύμβαση ήταν της κυβέρνησης Μητσοτάκη).

      • archaeopteryx avatar
        archaeopteryx @ Strange Attractor 12/02/2012 16:49:32

        ξέρω και του Οχάϊο και της Λειψίας- Χαλ. Μϊα μικρή εκδοχη Λειψίας είναι από τον ίδιο κατασκευαστή ή σχεδιαστή, ή διακοσμητή. Έχουμε όση σχεση με το Οχάϊο από το 1981 και μετά, όση και με τον Πλανήτη Κρυπτον.

  16. CORMORAN avatar
    CORMORAN 14/02/2012 10:41:17

    Πράγματι, οι ιδιώτες ενδιαφέρονται πρωτίστως για το εμπορικό κομμάτι των αεροδρομίων, που είναι η διαχείριση των κτιριακών εγκαταστάσεων (καταστήματα, κλπ) και η χρήση γης στις γύρω περιοχές (η τάση λέγεται airports cities). Αυτό είναι το «εύκολο κομμάτι» και πραγματικά νομίζω ότι εκεί (θα προσπαθήσουν) και μάλλον θα τα «καταφέρουν». Όμως (σε αντίθεση με το ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ), όλα σχεδόν τα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Λειτουργούν εποχιακά μόνο λίγους μήνες το χρόνο και τους υπόλοιπους είναι έρημα και άρα αντιπαραγωγικά για τους ιδιώτες.
    Τίθενται λοιπόν ερωτήματα όπως:
    - Ποιον θα βαρύνει το κόστος δημιουργίας, συντήρησης και λειτουργίας των κυριότερων και ακριβότερων δομών των αεροδρομίων (διάδρομοι, πίστα, όργανα αεροναυτιλίας, κλπ). Αν την ΥΠΑ, τότε με ποια έσοδα;
    - Πως μπορεί να διαχωριστεί το εμπορικό κομμάτι ενός αεροδρομίου (εκμετάλλευση χώρων, καταστήματα, κλπ) από το επιχειρησιακό (σχεδιασμός και διαχείριση αεροπορικών υπηρεσιών και υπηρεσίες αεροναυτιλίας), όταν συνδέονται άμεσα και από το δεύτερο, εξαρτάται οικονομικά (π.χ. κακή ποιότητα υπηρεσιών εδάφους, καθυστερήσεις πτήσεων, κλπ), το πρώτο;
    - Πρέπει να παραμείνει η ΥΠΑ (ως έχει) δημόσια υπηρεσία, ή μόνο ένα μικρό κομμάτι της με ρόλο επιτελικού σχεδιασμού και εποπτείας;
    Η κερδοφορία του το ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ (παρά το ότι έχει κίνηση όλο το χρόνο), στηρίζεται περισσότερο στην εκμετάλλευση χώρων, και όχι στα έσοδα από παροχή αεροπορικών υπηρεσιών. Η χρήση γης γύρω από αυτό είναι χρυσοφόρα, με τη δημιουργία εμπορικών κέντρων. Όμως τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι έρημα τουλάχιστον επτά μήνες το χρόνο και επιπλέον η περιοχή γύρω από αυτά δεν προσφέρεται για ανάλογες επενδύσεις.
    Όποιος θέλει πραγματικά να προβληματιστεί πάνω στο θέμα, ας δει τι γίνεται με το περίφημο αεροδρόμιο ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ στη Κρήτη. Η κόντρα ανάμεσα στους ιδιώτες και στο Κράτος, βρίσκεται ακριβώς εκεί. Οι μεν θέλουν ένα φτηνό σε κόστος (με μικρότερους διαδρόμους και επιχειρησιακές δυνατότητες), αλλά όχι σε υπηρεσίες (με δημιουργία π.χ. καζίνο στη περιοχή) αεροδρόμιο και το Κράτος να αναλάβει τις υποδομές (αυτοκινητόδρομοι πρόσβασης, κλπ) και τις αεροπορικές υπηρεσίες.
    Τελικά τι έγινε ; Εκ των πραγμάτων το έργο αναβάλλεται (αν δεν ματαιώνεται) και το ενδιαφέρον εστιάζεται στο υπάρχον αεροδρόμιο (Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ) που είναι μέσα στη πόλη και κυρίως στις χρήσεις γης γύρω από αυτό, που είναι πραγματικά φιλέτα για κάθε είδους εκμετάλλευση. Είναι όμως αυτό ανάπτυξη; Εξυπηρετεί πραγματικά τους πολίτες και το επιβατικό κοινό; Απλά θα πλουτίσουν κάποιοι και το Κράτος θα «απαλλαγεί» από ένα πραγματικά κερδοφόρο περιουσιακό στοιχείο.
    Και τι πρέπει να γίνει; Διεθνώς υπάρχουν πολλά μοντέλα, που μπορεί να μελετηθούν και να επιλεγεί το κατάλληλο για τη δική μας περίπτωση. Το σίγουρο είναι ότι κάτι πρέπει ν΄αλλάξει και να δοθεί δυνατότητα εμπλοκής στην ιδιωτική επιχειρησιακή πρωτοβουλία.
    Όχι όμως με λύσεις άρπα-κόλα με σκοπό μόνο το κέρδος, ή την «απαλλαγή» (το βλέπουμε όπως θέλουμε), ενός βάρους. Το ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ έδωσε πολλά μαθήματα που πρέπει να αποφευχθούν, όπως σύμβαση ετεροβαρής για το Δημόσιο, δημιουργία μονοπωλιακής κατάστασης (ένα και μοναδικό αεροδρόμιο σε ακτίνα 100 Kh), αποκλειστική εκμετάλλευση «σπατόσημου» κλπ. Και να μη ξεχνάμε και το κομμάτι της Άμυνας, που για τα περιφερειακά αεροδρόμια, είναι πολύ σημαντικό.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.