#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
22/12/2013 08:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Το Σύστημα των S-300 ως Εγγυητής Ασφάλειας και Σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο


 Στις 3 Ιανουαρίου 1997, ο κύπριος πρόεδρος Γλαύκος Κληρίδης συμφώνησε με την ρωσική πολεμική βιομηχανία στην αγορά του γνωστού αντιαεροπορικού συστήματος S-300. Εκείνη την εποχή, τα μέλη του Ενιαίου Αμυντικού Δόγματος Ελλάδος-Κύπρου είχαν αναγνωρίσει το σύστημα αεράμυνας S-300 ως την καταλληλότερη λύση για τη δημιουργία μιας επαρκούς αντιαεροπορικής ομπρέλας προστασίας στο Αιγαίο.


Αμέσως μετά το κλείσιμο της συμφωνίας αγοράς των S-300 με την ρωσική εταιρία Rosvoorouzhenie, η οποία φημολογείται πως κόστισε περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια στο κυπριακό κράτος, η Τουρκία δήλωσε ευθαρσώς πως η μεταφορά και τοποθέτηση στην Κύπρο των S-300 αποτελεί casus belli, δηλαδή αιτία πολέμου.


Συνεπώς στα τέλη του Δεκέμβριου 1998, ο πρόεδρος Κληρίδης επισήμως ανέβαλε την επικείμενη τοποθέτηση του αντιαεροπορικού συστήματος στην Κύπρο. Κάτω από την άκρα μυστικότητα και αγαστή συνεργασία των ελληνικών, κυπριακών και ρωσικών υπουργείων άμυνας στην επειχήρηση με τον κωδικό-όνομα ΔΙΑΣ, το σύστημα μεταφέρθηκε επιτυχώς στο Ηράκλειο Κρήτης στα τέλη του Μαρτίου 1999.


Από τότε, εκατοντάδες αποτυχημένες προσπάθειες έγιναν εκ μέρους του τουρκικού στρατού με τα κατασκοπευτικά του αεροσκάφη RF-4 Phantom να φωτογραφίσουν την ακριβή τοποθεσία των πυραύλων στην Κρήτη. Εξάλλου, και ο θάνατος του Σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη προήλθε απο μια παρόμοια απόπειρα εντοπισμού των S-300 την Τρίτη 23 Μαΐου 2006. Εκείνη την μέρα, δύο τουρκικά F-16 και ένα κατασκοπευτικό RF-4 αναχαιτίστηκαν επιτυχώς στον εναέριο χώρο της Καρπάθου από τέσσερα ελληνικά F-16 τα οποία απογειώθηκαν από την αεροπορική βάση των Χανίων. Στην προσπάθεια του να καταγράψει τον τεχνικό εξοπλισμό του κατασκοπευτικού RF-4, ο σμηναγός Ηλιάκης εγκλωβίστηκε ανάμεσα στα  τουρκικά F-16. Το αποτέλεσμα του εναέριου «θερμού επεισοδίου» κατέληξε στην κατάρριψη του ελληνικού σκάφους και το θάνατο του σμηναγού.


Η εμμονή της Τουρκίας για την παρουσία των S-300 στην Κρήτη πηγάζει κυρίως από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του συστήματος, το οποίο έχει διεθνώς αναγνωριστεί ως ένα από τα πιο εξελιγμένα πυραυλικά συστήματα άμυνας εδάφους-αέρος. Ως ένα αντιαεροπορικό σύστημα μεσαίου βεληνεκούς, οι S-300 PMU-1 έχουν την ικανότητα να προστατεύσουν ολιστικά τον εθνικό εναέριο χώρο από αεροσκάφη και βαλλιστικούς πυραύλους. Κάθε συστοιχία των S-300 μπορεί να εμπεριέχει ως και σαραντά οκτώ πυραύλους, οι οποίοι εκτοξεύονται σε μέσο χρόνο τριών δευτερολέπτων και μπορούν να πλήξουν ιπτάμενους στόχους σε βεληνεκές και ύψος εκατόν πενήντα και εικοσι-επτά χιλιομέτρων αντιστοίχως. Επίσης, το ραντάρ του συστήματος μπορεί να ακολουθήσει την πορεία εκατό ιπτάμενων στόχων και να κλειδώσει τους δώδεκα πλησιέστερους στόχους ταυτόχρονα.


Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί πως αντίστοιχα συστήματα αεράμυνας, δηλαδή S-300 PMU-1 διαθέτει το Ιράν αλλά όπως εικάζεται απέκτησε πρόσφατα και η Συρία. Πράγματι, οι πρόσφατες καταρρίψεις τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών στα σύνορα με την Συρία, υποδηλώνουν την πιθανή παρουσία αντίστοιχου συστήματος αεράμυνας στην περιοχή.


Αυτοί είναι εν συντομία μερικοί από τους στρατηγικούς λόγους για τους οποίους η Τουρκία πρόσφατα αναγκάστηκε να αγοράσει ενά παραπλήσιο μοντέλο αεράμυνας, το HQ-9 της κινεζικής εταιρείας China Precision Machinery Export-Import Corporation (CPMIEC). Η συμφωνία των HQ-9 πυραύλων, οι οποίοι μεταφράζονται στα ελληνικά ως «τα κόκκινα λάβαρα», ανήρθε στο ύψος των τεσσάρων δις δολαρίων και χαρακτηρίστηκε από τούρκους αναλυτές ως η καλύτερη και οικονομικότερη λύση απέναντι στην πρόκληση των γειτονικών συστημάτων S-300. Αίσθηση πάντως προκάλεσε η δυναμική αντίδραση των Ηνωμένων Πολιτειών στην αγορά των HQ-9 πυραύλων καθώς η Τουρκία προς το παρόν απολαμβάνει την ασφάλεια του εναέριου πλέγματος προστασίας του ΝΑΤΟ, μέσω της τοποθέτησης συστοιχιών πυραύλων Patriot στα σύνορα της Τουρκίας με την Συρία. Επιπλέον, πρέπει να τονιστεί πως οι Ηνωμένες Πολιτείες μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο είχαν αναγγείλει την πρόθεση επιβολής κυρώσεων απέναντι στην CPMIEC, δεδομένου οτι η εν λόγω εταιρεία παραβίασε τα εμπάργκο διανομής και προμήθειας οπλικών συστημάτων στη Βόρεια Κορέα, το Ιράν και την Συρία.


Η σημασία λοιπόν της επιτυχημένης δοκιμαστικής βολής των S-300, η οποία πραγματοποιήθηκε στην βάση της Σούδας την περασμένη Παρασκευή στο πλαίσιο της άσκησης «Λευκός Αετός-2013», είναι πολυδιάστατη. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Άμυνας της Ελλάδος, κ. Αβραμόπουλου, «αυτό που ζήσαμε εδώ με την επιτυχή βολή των S-300 αποτελεί μήνυμα για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο.» Πράγματι, η παρουσία του συστήματος των S-300 στην Ελλάδα, δεν έχει βοηθήσει αποκλειστικά και μόνο στην αποτροπή εναέριων θερμών επεισοδίων – πλην της περίπτωσης του Σμηναγού Ηλιάκη – αλλά και στη διατήρηση της είρηνης και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή. Σύμφωνα με διεθνή έντυπα, η παρουσία των S-300 έχει βοηθήσει την ισραηλινή αεροπορία σε κοινές ασκήσεις με την Ελλάδα να μάθει να αντιμετωπίζει παρόμοια συστήματα αεράμυνας που πιθανώς πρόκειται να συναντήσει σε μια προληπτική επίθεση στα πυρηνικά κέντρα του Ιράν. Η δοκιμαστική βολή των S-300 επομένως αποδεικνύει έμπρακτα την κρυφή δυναμική του ελληνικού δόγματος αποτροπής το οποίο δείχνει ικανό όχι μόνο να εξασφαλίσει την ακεραιότητα του εθνικού εναέριου χώρου, αλλά και να αποτελέσει φορέα σταθερότητας στην εμπόλεμη περιοχή της νοτιο-ανατολικής Μεσογείου.


Παναγιώτης Παρασκευόπουλος


Υποψήφιος Διδάκτωρ Διεθνούς Δικαίου, Πανεπιστήμιο Λονδίνου

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Nick63 avatar
    Nick63 22/12/2013 09:00:40

    Πρώτη φορά στα χρονικά δίνεται τόσο δυναμικό μήνυμα ειρήνης στους γείτονες και μάλιστα παρουσία υπουργού τους στην Ελλάδα!
    Συνήθως περιοριζόμαστε σε τυπικές παραινέσεις και λογύδρια ύστερα από κάθε εθνική εορτή...

    • Παναγιώτης Παρασκευόπουλος avatar
      Παναγιώτης Παρασκευόπουλος @ Nick63 23/12/2013 00:03:56

      Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου κύριε Nick63! Πολύ εύστοχη παρατήρηση!

  2. Γεώργιος Τ. avatar
    Γεώργιος Τ. 22/12/2013 11:36:08

    Απορώ πως άργησε τόσες μέρες να αναδειχθεί επαρκώς εδώ στο Antinews ένα τόσο σπουδαίο θέμα. Και το πιο σοβαρό από όσα ακούστηκαν-ειπώθηκαν είναι αυτό που είπε ο Αβραμόπουλος και λέει πολλά για τους προγηγούμενους πρωθυπουργούς που είχαν τους S300 στις αποθήκες ανενεργούς: "Δε ρωτήσαμε κανέναν για την εκτόξευση. Τέτοιες στιγμές απαιτούν τη λήψη αποφάσεων χωρίς δισταγμούς".

    Μπράβο σε όλους που ασχολήθηκαν να υλοποιηθεί η πρώτη δοκιμή και η προμήθεια νέων βλημάτων που έρχονται, μαζί με την αμυντική συμφωνία που κατεβάζει μόνιμα πλέον το ρωστικό στόλο στο Αιγαίο με χρήση των λιμανιών μας για επισκευές, ανεφοδιασμό και ανάπαυση των πληρωμάτων μας. Και για όσους δεν γνωρίζουν, η πρώτη αμυντική συμφωνία Ελλάδος-Ρωσίας για χρήση λιμανιού μας απο το στόλο τους ήταν από τον Α.Παπανδρέου το 1994-1995. Να τα λέμε όλα.

    • Παναγιώτης Παρασκευόπουλος avatar
      Παναγιώτης Παρασκευόπουλος @ Γεώργιος Τ. 23/12/2013 00:05:10

      Είναι πολύ ορθά αυτά που λέτε κύριε Γιώργο. Επιτέλους η χώρα μας ενισχύει το ελληνικό δόγμα αποτροπής της με τη δοκιμαστική βολή των S-300.

  3. ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
    ΣΤΕΛΙΟΣ 22/12/2013 12:10:39

    Αγαπητέ υποψήφιε Διδάκτορα ,συγνώμη αν γίνομαι κακός ,αλλα αν γράψετε τέτοια διδακτορική διατρίβή φοβάμαι πως θα μείνετε για καιρό "υποψήφιος"...

    Το Ιράν και η Συρία ΔΕΝ διαθέτουν S-300. Στην περίπτωση της Συρίας έγινε καποια Ρωσική αναφορά για λόγους εντυπωσιασμού , αλλα δεν υπάρχουν εγκατεστημένοι.

    Επίσης , η λυπηρή πραγματικότητα είναι πως οι Ελληνικοί S-300 PMU1 είναι πιά ξεπερασμένοι. (στο γραφείο σας χρησιμοποιείτε υπολογιστή του 1992?)

    Για να αποτελέσουν πραγματική δύναμη αποτροπής θα έπρεπε τουλάχιστον να αναβαθμισθούν, και να αυξηθεί ο αριθμός των διαθέσιμων (μη ληγμένων...) βλημάτων.

    Βέβαια ούτως η άλλως , απέναντι στα Τουρκικά F-35 που έρχονται, οι S-300 όπως και τα άλλα μας ΑΑ συστήματα ,είναι άχρηστα...

    • Γεώργιος Τ. avatar
      Γεώργιος Τ. @ ΣΤΕΛΙΟΣ 22/12/2013 16:11:34

      Κανένας ρεαλισμός στα γραφόμενά σου. Πότε θα έχει η Τουρκία τα F35; Ούτε οι Τούρκοι δεν ξέρουν αν θα πάρουν ποτέ με τις αναβολές και υπερκοστολογήσεις του προγράμματος σε συνδυασμό με την κόντρα με Ισραήλ και ΗΠΑ εσχάτως; Αυτοί πάνε για ανατροπή του Ερντογάν και στρατιωτικό καθεστώς. Από την άλλη, οι S300 με τη μορφή PMU1 ρίχνουν και πυραύλους εκτός από αεροσκάφη. Αυτή τη στιγμή λοιπόν και επειδή το μέλλον άγνωστο, είναι ότι καλύτερο διαθέτει στην περιοχή σε θέμα ΑΑ άμυνας οποιοσδήποτε. Οι S400 που είναι οι αμέσως επόμενοι, υπάρχουν μόνο στη Ρωσία. Και μας τους έχουν προτείνει.

      • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
        ΣΤΕΛΙΟΣ @ Γεώργιος Τ. 22/12/2013 19:15:18

        δεν είναι οι s400 οι αμέσως επόμενοι.

        Τους S-300 PMU1 ακολούθησε to 1997 η αναβαθμισμένη έκδοση S-300PMU-2 ,και οι S-300VM που είναι οι πραγματικά αντιβαλιστικοί.

        Ηδη απο το 2007 υπάρχουν οι S-400,ενώ το 2017 θα μπούν σε υπηρεσία οι S-500...

        Δε λέω πως οι PMU1 είναι άχρηστοι ,κάθε άλλο. Αλλα μην το παρουσιάζουμε κι'ολας σαν να γίναμε οι κυρίαρχοι της Μεσογείου ,επειδη καταφέραμε να κάνουμε μια βολή μετά απο 15 χρόνια!

        Επίσης ,τον αριθμό των διαθέσιμων ενεργων (και μη ληγμένων) βλημάτων τον ξέρεις?

        • Παναγιώτης Παρασκευόπουλος avatar
          Παναγιώτης Παρασκευόπουλος @ ΣΤΕΛΙΟΣ 23/12/2013 00:12:16

          Κύριε Στέλιο σας ευχαριστώ για τα θετικά σας σχόλια.

          Σύμφωνα με την έρευνα που έκανα σε ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, υποδομές τουλάχιστον για S-300, για να μην πω και πυραύλους, έχουν και η Συρία και το Ιράν. Αυτό μπορείτε να το δείτε και στο παρακάτω άρθρο.

          Πηγή: http://www.jpost.com/Defense/Report-Russia-to-supply-Iran-with-S-300-anti-aircraft-missiles-325843

          Τώρα από εκεί και έπειτα, όταν η Τουρκία αποκτήσει τα F35, θα ξαναγράψω ένα άρθρο το οποίο θα υπογραμμίζει την στρατηγική αδυναμία της χώρας να αντισταθμίσει την τουρκική αεροπορία. Προς το παρόν όμως νομίζω πως το σύστημα των S-300 PMU-1 είναι η καλύτερη λύση για την αεράμυνα της Ελλάδος.

          • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
            ΣΤΕΛΙΟΣ @ Παναγιώτης Παρασκευόπουλος 23/12/2013 08:49:23

            Αγαπητέ Παναγιώτη, αυτό είναι παλιό επικοινωνιακό σίριαλ που κρατάει χρόνια. Καμία απο τις 2 χώρες δεν έχει S-300. (κι'εγώ έχω υποδομές σπίτι μου για να υποδεχθώ την Scarlett Johansson, απλά μόνο μου λείπει η Scarlett Johansson!)

            (Αστειεύομαι ,γιορτές είναι!)

            Ασφαλώς οι PMU-1 δεν είναι για πέταμα. Αλλα ούτε και είναι (πιά) υπερόπλο. Οι Ισραηλινοί με λίγες ασκήσεις που έκαναν (λόγω του ενδεχομένου να τους αποκτήσει το Ιραν) βρήκαν τρόπους να τους εξουδετερώσουν. Φαντάσου πως οι Τούρκοι ασκούνται 15 χρόνια να για το ίδιο πράγμα!

            Και δε μιλάμε μόνο για τα F-35 , αλλα για τα σχεδόν 200 αναβαθμισμένα F-16.

            Χρησιμη πάντως η συζήτηση που προκάλεσε η ανάρτηση σου , keep up the good work!

          • George avatar
            George @ Παναγιώτης Παρασκευόπουλος 23/12/2013 10:04:29

            Δεν υπάρχουν παρά μόνο σε πλάνα και συμφωνίες που ποτέ δεν πραγματοποιούνται ακόμα κι όταν ο ενδιαφερόμενος πληρώσει :-) πχ Ιράν. Ούτε εμείς έχουμε S-300 μια και τα βλήματα έχουν λήξει. Όταν βρούμε λεφτά ίσως τα επαναπιστοποιήσουμε όπως κάναμε για τα βλήματα της δοκιμαστικής βολής. Ίσως ακόμα να επισκευάσουμε και τα ραντάρ του συστήματος. Συγνώμη αν ακούγομαι αρνητικός αλλά όλα αυτά είναι δημοσιευμένα και θα έπρεπε να τα ξέρετε. Για να είναι χρήσιμοι οι S-300 θέλουν upgrade. Για να υπάρχει στρατηγική αδυναμία της χώρας χρειάζεται κάτι παραπάνω από αντίπαλα F35. Ακόμα και η τακτική αδυναμία δεν είναι δεδομένη μια και θα πρέπει να βάλουμε στην ζυγαριά τις anti-stealth τεχνολογίες που υπάρχουν/θα υπάρχουν και το αν η χώρα θα έχει αποφασίσει να τις χρησιμοποιήσει.

        • Γεώργιος Τ. avatar
          Γεώργιος Τ. @ ΣΤΕΛΙΟΣ 23/12/2013 08:39:53

          Τη συμφωνία για προμήθεια πυρομαχικών την έμαθες; Που ξέρεις αν έρχονται νέα βλήματα για τους S300 άμεσα, ή είναι ήδη εδώ;

          • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
            ΣΤΕΛΙΟΣ @ Γεώργιος Τ. 23/12/2013 11:52:04

            Αντίθετα με πολλούς αδελφούς νεοέλληνες , δεν συνηθίζω να μιλάω για πράγματα που δε γνωρίζω...

          • Γεώργιος Τ. avatar
            Γεώργιος Τ. @ ΣΤΕΛΙΟΣ 23/12/2013 13:41:29

            Αν έψαχνες θα ήξερες για Zubr και πυρομαχικά που ήδη προχωράνε η επισκευή και η προμήθειά τους αντίστοιχα.

          • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
            ΣΤΕΛΙΟΣ @ Γεώργιος Τ. 23/12/2013 14:21:55

            Whatever! Αφού έχεις τέτοιο άγχος να πεις την τελευταία κουβέντα εσυ , έστω και μπερδεύοντας τα μήλα με τα πορτοκάλια, να μη σε στενοχωρήσω Χριστουγεννιάτικα!

          • George avatar
            George @ Γεώργιος Τ. 23/12/2013 15:26:17

            Γιώργο βάλε link στα 16 και στα 2litra αλλά και κλείσε με το aspis για να μην παίζουμε με το ένα χέρι δεμένο στην πλάτη. Κάτι τορπίλες στα υποβρύχια...όταν τα πάρουμε και να έχουμε παραλάβει σύγχρονα βλήματα για τα λεοπαρντ πριν κατέβουμε στον αγωνιστικό χώρο. A και να έχουν φτάσει και τα Chinook. Αυτά :-)

  4. Defence avatar
    Defence 22/12/2013 13:53:13

    Η μεγάλη αλήθεια είναι πως απέναντι στα τουρκικά f-35 η μόνη απάντηση που μπορεί να υπάρξει προέρχεται μόνο από την Ρωσία για τους παρακάτω λόγους:

    1.Τα αμερικανικά πατριοτ (που ήδη διαθέτουμε) ούτε έχουν ούτε θα έχουν δυνατότητα αντιμετώπισης στόχων στελθ γιατί δεν σχεδιαστήκαν και κατασκευάστηκαν με αυτό το κριτήριο.
    2.Τα συστήματα S-300PMU1 που διαθέτουμε δυστυχώς δεν έχουν τέτοιες ικανότητες σε ικανοποιητικό τουλάχιστον βαθμό.
    3.Η μόνη λύση φαίνεται να προέρχεται πάλι από την Ρωσία και αυτή αποτελείται από τα νέα ηλεκτρονικής σάρωσης ραντάρ αεράμυνας σε μπάντες L & VHF οι οποίες είναι κατάλληλες για εντοπισμό, ιχνηλάτηση και στοχοποίηση στόχων στελθ. Όλα αυτά βέβαια πρέπει να επαληθευτούν από την πολεμική αεροπορία με αυστηρές δόκιμες και δύσκολα σενάρια.
    4.Τα παραπάνω μέσα συμπληρώνονται από τους νέους πυραύλους και τα βελτιωμένα ηλεκτρονικά-πληροφοριακά συστήματα τα οποία ήδη αξιοποιούνται από τα συστήματα S-400 (βελτιωμένη έκδοση τους συστήματος S-300) που χρησιμοποιεί η Ρωσία για την αεράμυνα της.
    5.Πρεπει να ξανατεθεί το θέμα του ακυρωθέντος συστήματος παθητικού εντοπισμού στόχων στελθ και αεράμυνας που ανέπτυξαν Έλληνες επιστήμονες από την Θεσσαλονίκη και να χρηματοδοτηθεί η συνέχιση του προγράμματος.
    6.Τέλος η αντιμετώπιση των τουρκικών f-35 απαιτεί την προμήθεια καταλλήλων μαχητικών αεροσκαφών.
    Εδώ βέβαια υπάρχει μεγάλο πρόβλημα σε σχέση με την δυνατότητα προμήθειας του καταλλήλου αεροσκάφους καθώς ενώ υπάρχει αεροσκάφος ανώτερο του f-35 σε όλους τους τομείς η Ελλάδα δεν μπορεί να το αγοράσει γιατί οποίος πρωθυπουργός πάει να κάνει τέτοια κίνηση θα τον φάει η μαρμάγκα. Αυτό είναι το ρωσικό T-50 του προγράμματος PAK-FA το οποίο βέβαια είναι ακόμα υπό ανάπτυξη με σκοπό να ξεκινήσει η παραγωγή του περί το 2015-16. Δυστυχώς ο σχεδιασμός της εθνικής άμυνας και οι ανάλογοι εξοπλισμοί δεν γίνονται υπό τον γνώμονα τους εθνικού συμφέροντος αλλά με βάση το συμφέρον του ΝΑΤΟ και τις διαταγές των ΗΠΑ (αλλά και της Ε.Ε. σε έναν βαθμό).
    Με δυο λόγια: "Θα πάρετε τα δικά μας και ας είναι ακατάλληλα και υποδεέστερα άλλων γιατί είναι δικά μας! Εάν πάτε να πάρετε από άλλους (Ρωσία κλπ) θα πάθετε ότι έπαθε ο Καραμανλής και ο κουμπάρος του ο Ερντογάν.
    Γιατί αυτά που παρακολουθούμε να συμβαίνουν αυτές τις ημέρες στην Τουρκία έλκουν την προέλευση τους ΚΑΙ από το «θράσος» των τούρκων να επιλέξουν κινέζικο αντιαεροπορικό σύστημα για την αεράμυνα τους. Στο παιχνίδι έχει εμπλακεί μέχρι και η Merill Lynch η οποία αρνήθηκε να είναι ανάδοχος στη διάθεση του 15% του μετοχικού κεφαλαίου της Aselsan στη διεθνή αγορά. Η εν λογω τουρκική αμυντική βιομηχανικά θα συμμετείχε σε μεγάλο βαθμό στην κατασκευή των υπό προμήθεια συστημάτων λαμβάνοντας κρίσιμη τεχνολογία από τους κινέζους.

    • Παναγιώτης Παρασκευόπουλος avatar
      Παναγιώτης Παρασκευόπουλος @ Defence 23/12/2013 00:15:28

      Defence, πράγματι συμφωνώ πως το παιχνίδι των τούρκων με την Κίνα θα έχει απρόβλεπτες διαστάσεις όσον αφορά την γεωστρατηγική ισορροπία στην Ανατολική Μεσόγειο. Προς το παρόν όμως έχουμε το πάνω χέρι και οι γείτονες το γνωρίζουν αυτό (τουλάχιστον σε θέματα αεράμυνας).

  5. ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
    ΣΤΕΛΙΟΣ 22/12/2013 19:24:56

    Σαφώς θεωρητικά το T-50 θα ήταν λύση, κάποτε στο μελλον (οι Ρώσοι είναι περιβόητοι για τις καθυστερήσεις των προγραμμάτων τους) αλλα είναι άπιαστο όνειρο, δει δη χρηματων .

    Αλλωστε τώρα που κόπηκαν (?) οι μίζες ,κανένας δε θα παρεί το πολιτικό κόστος να πάει κόντρα στους Δυτικούς.

    Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι θα κάνει το Ισραήλ, που σίγουρα δε θα θέλει να έχει η Τουρκία ένα αεροσκάφος που θα μπορεί να διεισδύσει στην άμυνα του.

    Αλλα μέχρι τότε μάλλον θα έχουν ξεφορτωθεί τον Ερτογάν και θα τα έχουν ξαναβρεί με τους Τούρκους. (κι 'εμεις θα έχουμε μείνει μπουκάλα ,με το...αντιρατσιστικό νομοσχέδιο για σουβενίρ!)

  6. Μανιάτης avatar
    Μανιάτης 22/12/2013 21:36:39

    Αγαπητέ συντάκτη,
    είναι επικινδύνως αφελή αυτά που γράφετε!
    Μελετήστε καλύτερα γιατί έγινε η παραγγελία των πυραύλων.
    Τί στρατηγικούς στόχους εξυπηρετούσε;
    Μόνο οι λόγοι ειναι πολύ πεζοί...;

    • ΚΜ avatar
      ΚΜ @ Μανιάτης 22/12/2013 22:34:12

      Άσε τους πληθυντικούς και γράψε ευθέως ότι (δήθεν) έχεις να πεις.

    • Παναγιώτης Παρασκευόπουλος avatar
      Παναγιώτης Παρασκευόπουλος @ Μανιάτης 23/12/2013 00:19:14

      Κύριε Μανιάτη σας ευχαριστώ για την καλοπροέραιτη κριτική σας. Όμως τείνω να δίνω έμφαση στο παρόν και οχι σε παρελθοντικές πράξεις. Μπορεί οι στρατηγικοί στόχοι της παραγγελίας των S-300 να μην τους γνωρίζουμε, όμως ξέρουμε πολύ καλά πως αυτή την στιγμή το σύστημα αεράμυνας της χώρας παίζει ισχυρό ρόλο όχι μόνο στην προστασία του εθνικού εναέριου χώρου μας αλλά και είναι φορέας σταθερότητας στην εμπόλεμη περιοχή της νοτιο-ανατολικής Μεσογείου.

  7. Nik avatar
    Nik 23/12/2013 07:48:57

    Εδώ και χρόνια το κρίσιμο σημείο για τους Τούρκους είναι ο θαλάσσιος και εναέριος χώρος μεταξύ Κύπρου και Κρήτης. Η παρενόχληση του αεροπλάνου του Τσοχατζόπουλου όταν επέστρεφε από την Κύπρο αυτό μας διεμήνυε.

    Οι S300, έστω και άχρηστοι, έχουν τεράστια συμβολική αξία στην αξίωση Ελλάδος και Κύπρου σε αυτό τον κρίσιμο χώρο.

    Το επόμενο στατηγικό βήμα είναι να ξαναρχίσει η ναυτική σύνδεση των δύο χωρών. Είναι αδιανόητο για τις δύο θαλασσοκράτειρες χώρες της ΕΕ να μην έχουν ούτε ένα δρομολόγιο πλοίων μεταξύ τους.

  8. Γεώργιος Τ. avatar
    Γεώργιος Τ. 23/12/2013 09:30:37

    Αφού δεν αξίζει τόσα το σύστημα, γιατί τόσες πιέσεις από τις ΗΠΑ να μην ενεργοποιηθεί 15 χρόνια τώρα; Και γιατί έπρεπε να γίνει τόσο ξαφνικά η δοκιμή; Μόνη εξήγηση η ΑΟΖ. Οι ΗΠΑ δεν θέλουν κανέναν να κατέχει τον πλούτο του Αιγαίου και νοτίως της Κρήτης. Τα Ίμια ένα απλό παράδειγμα του τι θέλουν. Και η ανυντική συμφωνία με τους Ρώσους για το στόλο τους σε συνδυασμό με τις 2 γαλλικές φρεγάτες και τους S300 στόχο έχουν να προχωρήσει η ΑΟΖ. Μόνο τυφλοί δε βλέπουν τόσο προφανή πράγματα. Οι μη τυφλοί απλά έχουν ατζέντα.

    • George avatar
      George @ Γεώργιος Τ. 23/12/2013 10:30:06

      Δεν έγινε ξαφνικά η δοκιμή, γεφύρι της Άρτας είχε καταντήσει. Ευρείας περιοχής αντι-αεροπορική περιοχή δεν κάνεις πάντως με τις γαλλικές φρεγάτες και τους S-300, αν αυτό υπονοείτε. Μην μπερδεύουμε ευχές με πραγματικότητα-γιατί βγαίνει ξινό. Όπως δεν έκανες ενιαία άμυνα με την Κύπρο χωρίς air refueling , όπως δεν έκανες χωρίς σύγχρονο πυροβολικό επίθεση στη Θράκη σε απάντηση σε νέα Ιμια και άλλα τέτοια πολιτικάντικα πλάνα που πήγαν άπατα. Μοιάζει πάντως να γίνονται μετά από χρόνια κάποιες κινήσεις στον χώρο της άμυνας. Θα δούμε αν θα έχουν πραγματικά αποτελέσματα ή θα κλείσει η μεταπολίτευση όπως ακριβώς ξεκίνησε.

      • Γεώργιος Τ. avatar
        Γεώργιος Τ. @ George 23/12/2013 13:42:54

        Το τι θα γίνει είναι γνωστό δεκαετίες. Το πότε θα αρχίσει το πανηγύρι είναι το θέμα.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.