14/08/2009 11:50
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα χαμένα βήματα του Λεωνίδα



«Το ακριβές σημείο της μάχης; Τι να σας πω, κάπου εδώ γύρω». Ο Πέτρος, υπάλληλος του βενζινάδικου «Θερμοπύλες », δείχνει αόριστα, με το γεμάτο γράσα χέρι του, κάπου πίσω από ένα χαμηλό κτίσμα, όπου προσφέρονται φαγητά... διόλου ανάλογα της σπαρτιατικής διατροφής. Μάλλον θα του κάνουν συχνά την ίδια ερώτηση, ιδίως μετά την ταινία «300». «Εντάξει, σε όλους λέω τα ίδια:Δεν υπάρχει και τίποτε σπουδαίο για να δεις. Είναι μόνον το μνημείο του Λεωνίδα κι ο λόφος... Γι΄ αυτό φεύγουν απογοητευμένοι». Η αλήθεια είναι ότι η εμπειρία της επίσκεψης στις Θερμοπύλες, όπου το καλοκαίρι του 480 π.Χ. ένα μικρό στρατιωτικό σώμα από τη Σπάρτη κατέκτησε τη δόξα, με τους οπλίτες του να πέφτουν μέχρις ενός σε μια προσπάθεια να εμποδίσουν τους πέρσες εισβολείς να περάσουν από τα στενά και να κατευθυνθούν προς Νότον, μπορεί να αποδειχθεί απογοητευτική. Εκτός και αν διακατέχεται κανείς από επική διάθεση και διαθέτει πολλή φαντασία.

Το μέρος κατ΄ αρχάς έχει αλλάξει σε εκπληκτικό βαθμό από την αρχαιότητα. Δεν υπάρχει πλέον εκείνο το στενό πέρασμα ανάμεσα στη θάλασσα και στα βουνά το οποίο καθιστούσε τη θέση στρατηγικής σημασίας, επιτρέποντας στον βασιλιά των Σπαρτιατών Λεωνίδα και στο ένδοξο στράτευμά του με τις κόκκινες χλαμύδες να ανακόψουν τελικά την πορεία των ορδών του εχθρού, προκαλώντας το πρώτο- και θανατηφόρο- «μποτιλιάρισμα» στην Ιστορία. Τώρα, από τις υπώρειες του όρους Καλλίδρομο ως τα νερά του Μαλλιακού κόλπου εκτείνεται, σε βάθος μεγαλύτερο των πέντε χιλιομέτρων, μια μεγάλη πεδιάδα που δημιουργήθηκε από τις αποθέσεις των ποταμών στη διάρκεια αιώνων. Ετσι όπως είναι τώρα το σκηνικό, η όλη ιστορία της μάχης μοιάζει ακατανόητη. Επιπλέον το αρχαίο τοπίο διασχίζεται τώρα από την Εθνική οδό Αθηνών- Θεσσαλονίκης και ο θόρυβος των φορτηγών πνίγει τον μακρινό απόηχο από τα βήματα του στρατού του Μεγάλου Βασιλέως.

Η ταινία «300», παρά τις κακές κριτικές που δέχθηκε για την εχθρική προς τους Πέρσες οπτική της, που άγγιζε τον ρατσισμό και την ομοφοβία, αλλά και για τις παρεκτροπές της από την ιστορική πραγματικότητα όσον αφορά τους αρχαίους Ελληνες, ενίσχυσε το ενδιαφέρον για τις Θερμοπύλες. Ετσι όλο και περισσότεροι τουρίστες, ξένοι αλλά και Ελληνες (η ταινία γνώρισε αποθεωτική υποδοχή στις αίθουσες), σταματούν εδώ για μια γρήγορη επίσκεψη. Οι ελλείψεις όσον αφορά την πληροφόρηση αναμένεται μάλιστα να καλυφθούν σύντομα με τη δημιουργία ενός μικρού μουσείου το οποίο προβλέπεται να ανοίξει απέναντι από το μνημείο του Λεωνίδα, πίσω από τον λόφο Κολωνό (έχει σχεδόν ολοκληρωθεί).

Τη φυσική πύλη εισόδου προς την καρδιά της Ελλάδας δηλώνει σαφώς το δεύτερο συνθετικό της λέξης «Θερμοπύλες». Ταυτόχρονα όμως ο πληθυντικός αριθμός υποδεικνύει και την ύπαρξη τριών διαδοχικών σημείων, όπου βρίσκονταν ισάριθμα στενά περάσματα, κάνοντας την πρόσβαση δυσκολότερη. Ο Λεωνίδας λοιπόν αποφάσισε να υπερασπιστεί το δεύτερο πέρασμα-πύλη, το κεντρικό, που είχε πλάτος περίπου 20 μέτρων, εκμεταλλευόμενος και την ύπαρξη ενός παλαιού τείχους που είχαν κτίσει οι Φωκαείς και που ο ίδιος ενίσχυσε. Οσον αφορά εξάλλου το πρώτο συνθετικό της λέξης, «θερμό-», αυτό προκύπτει από τις πηγές θερμού νερού που υπήρχαν τότε και τώρα στην περιοχή.

 
Σ την περιοχή των πηγών δεν υπάρχει τίποτε να δεις. Ούτε ίχνος από το τείχος των Φωκαέων, που μάλλον βρίσκεται πιο ανατολικά. Προχωρώντας προς τα εκεί φθάνουμε σε ένα πλατύ ξέφωτο με θάμνους, για το οποίο κάποιοι συμπαθητικοί τροχονόμοι (υπάρχει ένας σταθμός της Τροχαίας μέσα στα πεύκα, κοντά στο κτίριο των θερμών πηγών) αποφαίνονται, αφού το έχουν συζητήσει μεταξύ τους, ότι είναι το κύριο θέατρο της μάχης.

Οι αξιωματικοί σπεύδουν προς διάσωση του μοναχικού ταξιδιώτη ο οποίος, μιμούμενος τον κόμη Αλμασι (τον ήρωα της ταινίας «Ο άγγλος ασθενής») τριγυρίζει ώρες τώρα μέσα στη σκόνη διαβάζοντας Ηρόδοτο και κοιτάζοντας χάρτες, χωρίς καπέλο μέσα στο λιοπύρι. Οι αστυνομικοί τον συμβουλεύουν να φορέσει καπέλο, να πίνει πολλά υγρά και να πάρει έναν υπνάκο και αποχωρούν με τα όπλα στη ζώνη, ενώ ο επισκέπτης διαβάζει μεγαλόφωνα την ιλιγγιώδη περιγραφή του τεράστιου και γραφικού στρατού του Ξέρξη, ο οποίος, σύμφωνα με τον ιστορικό, άδειασε ολόκληρη την Ασία για να συγκεντρώσει «δύο εκατομμύρια τριακόσιες δέκα επτά χιλιάδες άνδρες, χώρια οι δούλοι».

Η αλήθεια είναι ότι το νούμερο είναι τεράστιο και σήμερα δεν γίνεται απολύτως αποδεκτό. Από την άλλη όμως είναι αδιαμφισβήτητο ότι ο Ξέρξης ήταν επικεφαλής ενός στρατού πέρα από κάθε όριο. Απέναντι σε αυτούς και «με στόχο να μην μπορέσουν οι βάρβαροι να μπουν στην Ελλάδα», ώστε να υπάρξει χρόνος για τη συγκέντρωση ενός μεγαλύτερου στρατού, ο Λεωνίδας παρέταξε τους 300 Σπαρτιάτες του (τον βασικό πυρήνα των δυνάμεών του) και επίσης τα άλλα ελληνικά στρατεύματα που ήταν υπό τις διαταγές του: Κάπου 5.000 οπλίτες.

O ι Σπαρτιάτες ήταν ασφαλώς η αφρόκρεμα των δυνάμεων που αντιπαρέταξε η Ελλάδα στον εισβολέα εκείνες τις κρίσιμες στιγμές. Εκπαιδευμένοι στρατιωτικά από τα πέντε τους χρόνια με μεθόδους που μπροστά τους οι πεζοναύτες θυμίζουν παιδική χαρά, το να πηγαίνουν στον πόλεμο ήταν σαν εκδρομή, συγκριτικά με την καθημερινή τους ζωή. Ασκημένοι με τρόπο βάναυσο στην πειθαρχία, σκληροί στο έπακρο, αληθινές φονικές μηχανές όταν έμπαιναν στη μάχη στοιχημένοι, με τις βαριές ασπίδες που είχαν ενίσχυση από χαλκό μπροστά τους και με ορθωμένες τις μακριές λόγχες τους (τα σπαθιά τους αντιθέτως ήταν κοντά, αλλά κανείς δεν τολμούσε να πει τίποτε για αυτό), παρουσίαζαν ένα τρομακτικό θέαμα. Έκαναν επίθεση υπό τον ανατριχιαστικό ήχο των αυλών και τους άρεσε να απαγγέλλουν πολεμική ποίηση του ποιητή Τυρταίου. Στη μάχη σώμα με σώμα έσπρωχναν μαζικά με τις ασπίδες (ο ωθισμός των οπλιτών) και κλάδευαν τον εχθρό σαν άλλοι Ηρακλείδες. Ηταν εν τέλει η πιο παράξενη επιλογή ως σύμβολα της ελευθερίας της Ελλάδας και του αγώνα για την επιβίωση της δημοκρατίας, από την άλλη όμως είχαν ένα αδιαμφισβήτητο προσόν: Ηταν γενναίοι. Ενώ περίμεναν την πρώτη επίθεση των Περσών, χτένιζαν τα μαλλιά τους. Και στις Θερμοπύλες ήταν η πιο μεγάλη τους ώρα.

Υστερα από δύο ημερών άκαρπες μετωπικές επιθέσεις με τεράστιες απώλειες, οι Πέρσες με τη βοήθεια του απαραίτητου προδότη Εφιάλτη ανακάλυψαν ένα μονοπάτι στο βουνό (την ατραπό Ανωπαία), που τους επέτρεψε να περάσουν στα μετόπισθεν των Ελλήνων. Τότε ο Λεωνίδας, βλέποντας ότι είχαν όλα χαθεί, επέτρεψε στο υπόλοιπο στράτευμα να φύγει και πήρε την απόφαση να μείνουν αυτός και οι Σπαρτιάτες του για να πολεμήσουν μέχρι θανάτου. Ο Ηρόδοτος προσυπογράφει την εκδοχή ότι η τιμή εμπόδιζε τους Σπαρτιάτες να εγκαταλείψουν τη θέση την οποία είχαν πάει να υπερασπιστούν.

Η μάχη, στην οποία υπήρξαν κάποιοι πιο γενναίοι μεταξύ των γενναίων (όπως ο Διηνέκης που απάντησε ότι δεν τον πείραζε που τα περσικά βέλη έκρυβαν τον ήλιο γιατί έτσι θα πολεμούσαν στη σκιά), ανέδειξε και κάποιους δειλούς. Πιο γνωστός, ο Αριστόδημος, επέστρεψε στην πόλη του όπου τον φώναζαν «ο δειλός», πράγμα βαρύ, ειδικά αν ζούσες εκείνη την εποχή στη Σπάρτη. Ξέπλυνε την ντροπή του όμως στη μάχη των Πλαταιών (σήμερα μια άνυδρη, ξερή πεδιάδα γεμάτη γαϊδουράγκαθα) στην οποία, αντί να δείξει ξανά δειλία, όρμησε σαν τρελός εναντίον των Περσών οι οποίοι τον σκότωσαν προς μεγάλη ικανοποίηση όλων, πιθανώς και δική του.

Στο σημερινό πλάτωμα των Θερμοπυλών που διασχίζει η Εθνική οδός, στην αρχαιότητα υπήρχε θάλασσα. Στην απέναντι πλευρά του δρόμου βρίσκεται το μνημείο του 1955 σε μνήμη της μάχης, στο οποίο κυριαρχεί το γιγάντιο μπρούτζινο άγαλμα του Λεωνίδα σε μια αέναη γιγαντομαχία με τους φρικαλέους πυλώνες υψηλής τάσης πίσω του. Για να το πλησιάσουμε, πρέπει να διασχίσουμε τον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα ανέμου και με τεταμένη την προσοχή, αφού η κυκλοφορία των οχημάτων είναι έντονη και στα δύο ρεύματα. Φθάνουμε έτσι μπροστά στον τεράστιο Σπαρτιάτη με ταχυπαλμία, με αισθήματα δέους, αλλά και οργισμένοι από την τρομακτική ελληνική συνήθεια να οδηγούν και στην ακριανή λωρίδα.

(«Η Μάχη των Θερμοπυλών», υδατογραφία του Ρeter Connolly )

 

http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=283474&dt=14/08/2009

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ναντια avatar
    Ναντια 14/08/2009 12:15:30

    Αντιγράφω από το βιβλίο του Διονύση Χαριτόπουλου ΆΡΗΣ, Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΩΝ ΑΤΑΚΤΩΝ, μια σελίδα για τις Νέες Θερμοπύλες των Ελλήνω ανταρτών:

    "Θερμοπύλες, 22 Σεπτεμβρίου 1943.
    Μετά από αιματηρή συμπλοκή ενός γερμανικού τμήματος από τη Λαμία με λίγους εφεδροελασίτες κοντά στα Στενά των Θερμοπυλών, η γερμανική διοίκηση Λαμίας εκστρατεύει για να τιμωρήσει τους ενοχλητικούς άτακτους.
    O διοικητής του 2/36 Τάγματος Λοκρίδας ίλαρχος Αλ. Μυλωνάς ήταν σίγουρος πως οι Γερμανοί δεν θα άφηναν το επεισόδιο να περάσει χωρίς ανταπόδοση@ θεώρησε όμως ότι η ιστορική τοποθεσία δεν μπορούσε να εγκαταλειφθεί αμαχητί. Έτσι τα χαράματα της επόμενης ημέρας, που βγήκε μια αργόσυρτη μηχανοκίνητη γερμανική φάλαγγα από τη Λαμία προς τις Θερμοπύλες, είχε ήδη παρατάξει από τη νύχτα όλες τις διαθέσιμες δυνάμεις του.
    Το ιστορικό στενό το έπιασε ο ατρόμητος Λοκρός, επικεφαλής του λόχου Δρακοσπηλιάς, με ενίσχυση πολυβόλων και τριών όλμων υπό τους μόνιμους υπαξιωματικούς Βότση, Αλεξίου και Κουτσοδόντη. Oι εφεδρικοί ελασίτες της περιοχής ανέλαβαν να αποκλείσουν το μονοπάτι του Εφιάλτη για να μην επαναληφθεί η ιστορία.
    Η θανάσιμη σύγκρουση κράτησε ολόκληρη την ημέρα.
    Τα γερμανικά αυτοκίνητα «πήγανε κι ήρθανε ως τη Λαμία τέσσερις φορές κουβαλώντας όλο και νέες δυνάμεις για να κάμψουν την απροσδόκητη αντίσταση των θρασύτατων παρτιζάνων». (Φ. Γρηγοριάδης: {Αντίστασις})
    Όμως οι αντάρτες δεν έκαναν βήμα πίσω@ και, όσο έβλεπαν τους Γερμανούς να κάμπτονται, τόσο ο ενθουσιασμός και οι πολεμόχαρες διαθέσεις φούντωναν.
    -- Λεωνίντα! Λεωνίντα! φώναζε ενθουσιασμένος ο φιλομαθής Άγγλος αξιωματικός Ντικ, που έβλεπε τη γερμανική πανωλεθρία και δεν μπορούσε να το πιστέψει.
    Πάνω στο ιερό μένος του ο γεμιστής του ενός από τους τρεις αντάρτικους όλμους που λιάνιζαν έως εκείνη τη στιγμή τους κατακτητές άρπαξε ένα βλήμα και το έριξε στον πυροσωλήνα ανάποδα. Η έκρηξη ήταν τρομερή@ ο όλμος κομματιάστηκε και οι τρεις χειριστές του σκοτώθηκαν. O ένας από τους νεκρούς είναι ο Κ. Σαράντης από τα Τοπόλια Άμφισσας, πολεμιστής των οχυρών το +41 και μέλος της ομάδας των Καραλιβαναίων.
    Oι Γερμανοί πισωγύρισαν τα μεσάνυχτα στη Λαμία νικημένοι. Το άλλο πρωί τα παρατηρητήρια των ανταρτών αναφέρουν ότι πλησιάζουν καραβάνια χωρικών, φορτωμένων τα υπάρχοντά τους@ το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι οι Γερμανοί εκτοπίζουν τους κατοίκους των γύρω χωριών για να τα κάψουν.
    Η αλήθεια είναι απείρως πιο ευχάριστη.
    «Στα χωριά της Λαμίας, που έβλεπαν προς το στενό, την προηγούμενη ημέρα κάθε δουλειά είχε σταματήσει και όλοι παρακολουθούσαν με κρατημένη αναπνοή τη μάχη που εμαίνετο στην ιστορική τοποθεσία. Και, όταν αργά τα μεσάνυχτα είδαν τους Γερμανούς να φεύγουν καταντροπιασμένοι προς τη Λαμία και διαπίστωσαν πως ο ιερός τόπος έμεινε πάλι απαραβίαστος, ξενύχτησαν ρίχνοντας ψωμιά και πίτες στις γάστρες και ετοιμάζοντας διάφορα δώρα». Αυτά τα δώρα έφερναν τώρα στους άνδρες που τους γέμισαν υπερηφάνεια, σχηματίζοντας ολόκληρα καραβάνια. «Oι χωρικοί, άνδρες και γυναίκες, ρίχτηκαν απάνω στους αντάρτες με απερίγραπτο ενθουσιασμό και συγκίνηση. [...] Τα δώρα ξεφορτώθηκαν και σωροί από την αδελφική προσφορά σχηματίσθηκαν στα πόδια των ανταρτών. Κότες, πίτες, κρασιά, φρούτα, κουλούρες ζεστές».9
    Oι γερμανικές απώλειες είναι μεγάλες, ενώ οι αντάρτες έχουν μόνο επτά νεκρούς και 15 τραυματίες. Όπως έγραψε ο ίλαρχος Μυλωνάς, οι άνδρες του «άφησαν το αίμα τους αντί για στεφάνι στον τάφο του Λεωνίδα».

    • sinn avatar
      sinn @ Ναντια 14/08/2009 12:45:20

      ΆΡΗΣ, Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΤΩΝ ΑΤΑΚΤΩΝ: To Ευαγγέλιο του αριστερού ελληνοπρεπούς λαϊκισμού. Ο νέος "Λεωνίδας" που έσφαζε μόνο Γερμανούς, προδότες, δοσίλογους και κλεφτοκοτάδες.

      • Swell avatar
        Swell @ sinn 14/08/2009 13:41:42

        Προφανώς δεν στόχευε ΚΑΙ τους ηλίθιους.

      • aris avatar
        aris @ sinn 14/08/2009 20:10:43

        Δίκιο έχει.
        Οι ξένοι για το Λεωνίδα έρχονται, όχι για τον Άρη το Βελουχιώτη.
        Πρέπει να υπάρχει και μια αίσθηση του μέτρου.

  2. Tsertos. avatar
    Tsertos. 14/08/2009 12:25:19

    «κλείσε μεσα στην καρδια σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο»
    ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ.

    “Κλείσε μέσα στην καρδιά σου την Ελλάδα και θα πάθεις έμφραγμα.”
    ΝΙΚΟΣ ΔΗΜΟΥ.

    Λεωνιδες και Εφιαλτες οι δρομοι παντα τους χωριζουν.
    Τοτε μια Ατραπος, τωρα μια Εθνικη.

    • ο νοών...νοείτω avatar
      ο νοών...νοείτω @ Tsertos. 14/08/2009 12:32:01

      Μπράβο!!!!!!!!

      • Tsertos. avatar
        Tsertos. @ ο νοών...νοείτω 14/08/2009 12:54:37

        Ευχαριστω φιλε μου, αλλα ο Δημου και καθε Δημου
        τα λεει αυτα, γιατι εχει εν μερει δικιο.
        Οταν το ονομα ΛΕΩΝΙΔΑΣ το μονο που θυμιζει
        σε πολλους απο εμας, ειναι τα σουβλακια της
        ομωνυμης ψησταριας της εθνικης, οχι μονο αυτα
        θα πει ο Δημου, αλλα και πολλα περισσοτερα.

    • monntag avatar
      monntag @ Tsertos. 14/08/2009 17:31:35

      Λεωνίδες και Εφιάλτες, ένα και το αυτό, τον ίδιο δρόμο βαδίζουν. Να τι λέει ο Μακρυγιάννης (που φαίνεται να κλίνει προς την πλευρά του εμφράγματος)

      "Κι᾿ ἀπὸ τότε βλέποντας αὐτείνη τὴν ἀρετή, σιχάθηκα τὸ Ρωμαίικον, ὅτ᾿ εἴμαστε ἀνθρωποφάγοι."

      "Ὅλα τὰ εἴχαμεν, σπιγούνους δὲν εἴχαμεν· τώρα ἔγειναν οἱ περισσότεροι Ἕλληνες."

      "Καὶ τοὺς λευτερώσαμε ἀπὸ τοὺς Τούρκους, ἀπὸ σένα, χάρε, φεύγω, σετ᾿ ἐσένα καὶ χερότερα κατανταίνω."

  3. rs avatar
    rs 14/08/2009 13:23:22

    Το καλοκαιρινό "χαλάρωμα" βοηθά την συζήτηση και όπως πάντα τους διαπληκτισμούς για θέματα που "πέφτουν απο τον ουρανό" ή δεν έχει τόση σημασία η γνώμη κάθε πικραμένου, γιατί πολύ απλά είναι πάνω απ' όλους και μας έχουν ξεπεράσει εδώ και αιώνες!!
    Παρ' όλα αυτά........
    Η Μάχη στις Θερμοπύλες είναι απο τα πιό γνωστά και σημαντικά γεγονότα παγκοσμίως. Χρόνια ολόκληρα αυτό που συναντά κάποιος πηγαίνοντας στις "σημερινές" Θερμοπύλες είναι .....ένας "βενζινάς".
    Ωραία τα "γκαλαμουράτα¨μουσεία και διάφορες "κιτς" τελετές.
    Χάθηκε ο κόσμος να δημιουργηθεί ένα μικρό "κτίσμα" μέσα στο οποίο θα υπήρχε π.χ. κάποια μακέτα (ορκίζομαι δεν υποννοοώ τον ...Λαλιώτη! Τί θυμήθηκα τώρα!!) και μία περιγραφή των συνθηκών της μάχης γιατί όχι και με κάποιο φιλμάκι (προς θεού όχι του Γαβρά μην τυχόν και ντύσει τον Εφιάλτη ρασοφόρο. Μ ε τέτοια τιμή (του καλλιτεχνικού πονήματος εννοώ) πάντως δεν νομίζω οτι θα ψάξουν πολύ για ...δημιουργό!).
    Αλλά τί να λέμε τώρα ! Η αισθητική της eurovision έχει καλύψει τα πάντα.

    Φυσικά κάτι τέτοι θα μπορούσε να γίνει σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Μαραθώνας, Πλαταιές, Ακτιο, Λέυκτρα,κλπ, κλπ.
    "Δανειζόμαστε" μιά χώρα την οποία με τις αλόγιστες επεμβάσεις μας (οι Νεοέλληνες) καταντήσαμε "α-μνήμων". Συζητάμε άν τα σκυλάδικα θα πρέπει ν΄ ακουσθούν στο Ηρώδειο και διαπληκτιζόμαστε εάν θα επιτραπούν οι φωτογραφήσεις του κάθε νυμφίδου στην Ακρόπολη και δεν καταλαβαίνουμε οτι
    η αισθητική και η σοβαρότητα είναι αλληλένδετες έννοιες.
    Άλλες χώρες δείχνουν άροτρα , χειροπέδες, και μπουκάλια ή το σπίτι του Πρίσλεϊ και 'μείς με τέτοια Ιστορία.....έναν "βενζινά"

    • ο νοών...νοείτω avatar
      ο νοών...νοείτω @ rs 14/08/2009 13:37:40

      Μπράβο και σε εσένα!!!!!!
      Η αισθητική είναι ηθική.
      Το πρωτοείπε εδώ μέσα ο Νήπιος Γέρων.

  4. Ναντια avatar
    Ναντια 14/08/2009 15:44:52

    Τι να πω;
    Θέλησα να συνεισφέρω για τις Θερμοπύλες και θα βρω τον μπελά μου από ηλίθιους.
    Καλά, ρε παιδιά. Εσείς δε χρειάζεται να διαβάζετε, τα ξέρετε όλα. Άκου "λαϊκισμός" η πραγματική ιστορία του τόπου μας, Τι έχεις στο κεφάλι σου;

    • Μποτίλια στο Πέλαγος avatar
      Μποτίλια στο Πέλαγος @ Ναντια 14/08/2009 16:12:45

      Συνέχισε την ωραία προσπάθεια γιατί σε διαβάζουνε κι άλλοι, που δεν εκδηλώνονται. Και το αντιχείο άλλοτε μπορεί να είναι σκάφος μπαγλαμά και άλλοτε ντενεκές. Όλα όμως χωράνε στην αρμονεία του σύμπαντος, που φροντίζει η αλήθεια να καθίσταται απροσπέλαστη.

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ Ναντια 14/08/2009 16:13:54

      Μη χαλιέσαι. Το διάβασμα δεν ευδοκιμεί σε πολλούς πλέον. Τα μαθαίνουν όλα από τα μεσημεριανάδικα.

    • leon avatar
      leon @ Ναντια 14/08/2009 16:17:50

      Μην χαλιεσαι. Ρωτα τον swell να σου πει τι εχει στο κεφαλι του. Εδω και καιρο στοχευει με την ιδια απαντηση τον sinn...
      :)

    • sinn avatar
      sinn @ Ναντια 14/08/2009 16:53:01

      O Xαριτόπουλος έγραψε την τρισένδοξη ιστορία του τόπου; Θα μου πεις, γιατί οχι; Ο Βελουχιώτης για την κρατούσα αριστερή εκδοχη ητάν ένας ήρωας του μεγέθους του ... Λεωνίδα. Έγραψε νεες Θερμοπύλες. Για κάποιους άλλους κατέσφαξε, με ιστορικές αποδέιξεις, αθώο κοσμάκη. Υπάρχουν πολλες οικογένειες που πενθούν για τα λαμπρά κατορθώματα του νεού Λεωνίδα. Αλλά, έιπαμε, η αντικειμενική ιστορική έρευνα είναι ο Χαριτόπουλος. Και αύτοι που τολμουν να αντιδράσουν είναι μετα βεβαιότητας απόγονοι γερμανοτσολιάδων και τώρα πια ηλίθιοι. Επαναλαμβάνω: έτσι είναι , αν έτσι νομίζετε.

  5. rs avatar
    rs 14/08/2009 15:59:51

    Φίλη Νάντια,
    κατ' αρχήν είσαι .....ετεροχρονισμένη σχετικά με το θέμα της ανάρτησης!
    Το άν υπάρχει συσχετισμός "παλαιών ", "νέων" Θερμοπυλών και "φανταστικών"(κατά Καβάφη) είναι θέμα πιο νηφάλιας συζήτησης, πιο λογοτεχνικής ή και φυλοσοφικής θα έλεγα. Δεν είναι άποψη που μπορεί να συζητήσει κανείς σ' αυτό το blog όταν "καραδοκούν" διάφοροι τύποι ονόματι: tsertos, orestios, tiramola, sinn Κλπ.
    Αυτοί οτι και να 'πείς θα πρέπει να 'πούν τα "δικά τους".
    Υπάρχουν δε και συγκεκριμένες λέξεις που ...διεγείρουν τα αντανακλαστικά τους, όπως Τσίπρας, ΣΥΝ (γενικώς), ΚΚ, ΓΑΠ,(αντίστοιχα) κλπ.
    Παρ΄ όλα αυτά πρέπει να δεχτείς οτι είσαι εκτός θέματος.

  6. Μποτίλια στο Πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο Πέλαγος 14/08/2009 16:22:12

    Το άρθρο αυτό είναι μια από τις ωραίες στιγμές των εφημερίδων, στις οποίες αναφέρθηκα στην ανάρτηση για τις εφημερίδες, που βρίσκεται τέσσερεις αναρτήσεις πάρα κάτω.
    Οι μάγκες σε πολλές εφημερίδες κατάλαβαν, ότι το διαδίκτυο θα τις φάει στη στροφή, γι αυτό αγκαζάρανε βαρβάτες πένες, που να θυμίζουν μπλογκάδες. Δεν είναι τυχαίο ότι ανάλογα άρθρα στο Βήμα, υπογράφονται με αλλοδαπά ονόματα, ενώ είναι προφανές ότι οι συγγραφείς είναι Έλληνες. Αυτό αποσκοπεί να δημιουργήσει την εντύπωση της ονοματοδότησης με άλλα εικονικά ανόματα, που χαρακτηρίζει τους μπλογκάδες.
    Επειδή όμως οι δεύτεροι δρούνε από αγάπη επικοινωνίας και όχι για τα φράγκα, είναι εκ των προτέρων κατανοητό ποιός θα επικρατήσει.

    • aris avatar
      aris @ Μποτίλια στο Πέλαγος 14/08/2009 20:17:00

      Εδώ μάλλον είναι προφανές ότι ο συγγραφέας δεν είναι Έλληνας, γι'αυτό και τόσο "φιλελληνικό" το κείμενο.
      Ο Jacinto Αntόn είναι δημοσιογράφος της El Pais, με την οποία συνεργάζεται ο ΔΟΛ.

  7. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 14/08/2009 17:36:12

    ωραίο το κομμάτι για τις Θερμοπύλες και η υδατογραφία, και η παράθεση της Νάντιας επίσης, μπορεί να συνδυαστούν και τα δύο, αναβάθμιση του ιστορικού χώρου και στήλη στο σημείο που έγινε η μάχη του '43, εφόσον προκύπτουν από τα ιστορικά στοιχεία

    κατά τα άλλα, σ' όποιον δεν αρέσει και δεν θέλει να πάθει έμφραγμα μπορεί να διαλέξει άλλη πατρίδα

  8. Κώστας avatar
    Κώστας 14/08/2009 18:44:24

    Με περσινά άρθρα το Βήμα προσπαθεί να γεμίσει σελίδες κατακαλόκαιρο. Το άρθρο δημοσιεύθηκε πριν από τουλάχιστον ένα χρόνο στην El Pais.

  9. Νἰκος avatar
    Νἰκος 14/08/2009 19:18:30

    Τσερτε, και μερικοι αλλοι: Ειναι υποχρεωση του καθενος να θυμαται τον Λεωνιδα και οχι τον "Λεωνιδα-Σουβλακια". Δεν φταιει το "συστημα" αν μερικοι τον ξεχνουν. δεν ειμαστε και τελειοι σαν τους Αγγλοσαξωνες. Οι Δημ(ι)οι της χωρας αυτης, και λοιποι αμερικανοτσολιαδες θελουν να μην εχουμε μυθους παρα μονο αυτους των νεοταξιτων (αμερικανικων δλδ) και θελουν να ξεχασουμε ποιοι και απο απου ειμαστε. Βλεπεις κατι αντιφατικο στην ολη διατυπωση σου; Διαλεξε λοιπον τι θελεις. Η διαφορα μας απο τους Δημ(ι)ους ειναι οτι εμεις δεν χρειαζομαστε τελειους δρομους, κοστουμια Μπερμπερυ και παπουτσια γκουτσι, και Μωλ και τα λοιπα για να αγαπαμε το χωριο μας και τον τοπο μας, εστω και ατελως.

  10. gnick avatar
    gnick 15/08/2009 03:06:00

    Μερικά σχόλια με κάνουν να ανησυχώ μήπως είχα μουρλούς δασκάλους πριν από 40+ χρόνια που με μάθαιναν για τις Θερμοπύλες και τον Λεωνίδα.
    ------------
    Επειδή είχα καιρό να περάσω αφήνω θερμούς χαιρετισμούς στον παλιοφτερούγα, τον μπουκάλα, τον ο ν.ν., τον θαλασσοδαρμένο και στον καλύτερο οδηγό χωμάτινου που έχουμε:))
    Καλή συνέχεια.

  11. patriot avatar
    patriot 15/08/2009 03:24:59

    an einai dunaton na sugrineis ton leonida me ton velouxiwth,
    o velouxiwths oxi mono den ekane kalo alla kako ston ellhniko lao.
    posoi ektelesthkan eksaitias tou apo tous germanous kai autos gelouse to ksereis?? oti eperne entoles apo tous sovietikous kai eixan sxedio
    na autonomhsoun thn makedonia to ksereis?? akou ekei o neos leonidas.
    gia ton neo efialth nai

  12. Ναντια avatar
    Ναντια 15/08/2009 11:25:37

    Τι έγιναν οι άντρες μας;
    Βλέπω και διαβάζω αυτά που γράφουν οι αμνήμονες και δεν το πιστεύω. Βέβαια εξίσου σιχαίνομαι και τους κάπηλους "Καρατζαφέρηδες" και το σωβινισμός τους, αλλά ένας υγιής πατριωτισμός που είχαν οι πατεράδες κι οι παπούδες μας τι έγινε, εξατμίστηκε; Κι αν ο μη γένοιτο τα πράγματα με τους απέναντι ζορίσουν, τι γίνεται; Αυτοί σήμερα κλαψουρίζουν που υπηρετούν τη θητεία τους, θα μας υπερασπιστούν τότε; Δεν το βλέπω.

    • Μποτίλια στο Πέλαγος avatar
      Μποτίλια στο Πέλαγος @ Ναντια 15/08/2009 13:10:26

      Το θέμα του πατριωτισμού δεν είναι θέμα μόνο των ανδρών. Έστω και εάν οι στρατοί αποτελούνται κύρια από το άρρεν φύλο, αυτός που είναι σε θέση να εμφυσίσει το "ή ταν ή επί τας" στις ψυχές των ανθρώπων είναι η μητέρα και μια παιδεία που αξίζει αυτό το όνομα, που προσανατολίζεται δηλαδή στην αρετή. Η παρουσία του πατέρα μπορεί να λειτουργήσει κύρια εμπνέοντας ως πρότυπο.
      Όσο αφορά την σημερινή κατάσταση, ας μην πτοούμεθα από την απαξίωση που έντεχνα εδώ και δεκαετίες η προπαγάνδα επιχειρεί να μας επιβάλλει, ως αγκύλωση στην προοπτική της δράσης. Πέρα από την αναμφίβολη σήψη που έχει επιβληθεί, το ενδιαφέρον και η διάθεση προσφοράς για το μέλλον του τόπου δεν χάθηκε. Τουναντίον οι άνθρωποι σήμερα είναι πιο ενημερωμένοι σε σχέση με το παρελθόν και η επολογή τους μπορεί να ακολουθήσει περισσότερο συνειδητές οδούς. Αυτό δείχνουν και τα σχόλια αυτής της σελίδας, ίσως όχι σώνει και καλά στις αναρτήσεις που έτυχε να συμμετέχεις. Πέρα από τις στρεβλώσεις μας, τις ιδιοτέλειες που μας διακρίνουν και τις ανεπάρκειές μας, το ενδιαφέρον της πλειοψηφίας των σχολιαστών για τον τόπο, πέρα από τους υπάρχοντες κομματισμούς και την συχνή πολιτική εμπάθεια είναι παρόν. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε δεν είναι η αδιαφορία, αλλά η έλλειψη ενότητας. Και αυτό μπορεί να ξεπεραστεί με ήρεμο και εποικοδομητικό τρόπο.
      Απέναντι στις διχαστικές αντιλήψεις και τα μυθεύματα, ωφείλουμε να αντιτάξουμε μια εμπεριστατωμένη προοπτική εθνικής και κοινωνικής συσπείρωσης, που είναι απαραίτητη και αποκλειστικά η μόνη οφέλιμη για την μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών. Διότι ένας χρειάζεται τον άλλον και ο τόπος μας χρειάζεται όλους.

  13. Res avatar
    Res 15/08/2009 11:51:17

    Ο καθηγητής, μια και το γεμάτο μαθητές Λεωφορείο περνούσε από τις Θερμοπύλες, διέκοψε για λίγο τη δυνατή μουσική, πήρε το μικρόφωνο και είπε:

    Παιδιά, εδώ σκοτώθηκε ο Λεωνίδας.

    και ο μαθητής:

    Καλά με πόσο έτρεχε ο μ....κας.

  14. mesaios daktylos avatar
    mesaios daktylos 15/08/2009 13:53:24

    Καλό το άρθρο αλλά μερολιπτικό. Οι Λάκωνες ήταν ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ, επί ποινή θανάτου και ατίμωσης, από τους νόμους της Σπάρτης να πολεμίσουν και να πεθάνουν. Γι΄αυτό ο Λεωνίδας διάλεξε παντρεμένους που ήδη είχαν αρσενικό παιδί για να μη σβύσει η γενιά. Μόνο δύο ήσαν οι διασωθέντες. Ενας άγαμος που εστάλει ως αγγελιοφόρος στην Σπάρτη και ο Αρχίδαμος που ήταν σχεδόν τυφλός από τραχώματα και η παραταξή του στην μάχη αποτελούσε κίνδυνο για τον αριστερό του οπλίτη που δεν θα τον καλύπτε με την ασπίδα του επαρκώς. Παρ΄ότι του χαρίστηκε η ζωή αντιμετώπισε την γενική περιφρόνηση και ουσιαστικά αυτοκτόνησε στις Πλαταιές όπου παρατάχθηκε με την βοήθεια του δούλου του. Στις Θερμοπύλες όμως πολέμησαν και έπεσαν 700 Θεσπιείς (αγρότες, μικροκτηματίες, αστοι, μικροβιοτέχνες, κλπ, πάντως ΟΧΙ επαγγελματίες στρατιώτες) οι οποίοι αν και δεν τους υποχρέωνε κάποιος νόμος ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΩΣ παρέμειναν και πέθαναν όταν ο Λεωνίδας βλέποντας το μάταιο της αντίστασης έδιωξε τους άλλους Ελληνες. Και αυτοί οι 700, οι μή υποκείμενοι στο ""..τοις κείνοις ρήμασι πειθόμενοι"", μνημονεύονται με δυό λέξεις σε σκοτεινές γωνιές της Ιστορίας, μέσα σε σκονισμένα βιβλία που είναι σε αραχνιασμένα ράφια. Τελικά τα πάντα ειναι θέμα μάρκετιγκ.

    • donaE avatar
      donaE @ mesaios daktylos 15/08/2009 15:38:51

      Συμφωνοι.Σωνει και καλα μας αρεσει να αναφερωμαστε σε εποχες μακρινες -που ετσι και αλλιως δεν ξερουμε την πραγματικη τους διασταση.Το να κατορθωνεις να εισαι ανθρωπινος στην πραγματικη ζωη ειναι εξ ισου ηρωικο σημερα.Η εργαζομενες μανες που μονες μεγαλωνουν παιδια τραβανε μεγαλυτερο λουκι.
      Και τι συγκριση να γινει του Λεωνιδα με το Βελουχιωτη;Με τι στοιχεια;

  15. Μποτίλια στο Πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο Πέλαγος 15/08/2009 14:04:19

    Άλλο πρόβατα, άλλο ηρωικά μαχόμενοι. Ο ηρωισμός ξεκινάει από το εσωτερικό ξεκαθάρισμα.

  16. stelios avatar
    stelios 15/08/2009 14:44:37

    Αφηστε τα περι ανδρισμου(κυριολεκτικως)διοτι απλουστατα οι 300 πολεμιστες ηταν 150 ομοφυλοφιλα ζευγαρια,το ιδιο και ο Ιερος Λοχος των Θηβαιων,στον οποιο ο εφηβος Φιλιππος ο Β',μετεπειτα βασιλιας της Μακεδονιας εκτος απο τη λοξη φαλαγγα εμαθε και αλλα κολπα..
    Οσο για το Βελουχιωτη,αναμφισβητητα ηγετικη μορφη,τα βασανιστηρια που εκανε σε αθωους που επεσαν στα χερια του οφειλοταν σε συμπλεγματα που του δημιουργησε αναπηρια σε..ευαιθητο τομεα λογω βασανιστηριων της αστυνομιας του Μανιαδακη επι Μεταξα.Δυστυχως ακομη και οι πιο ηρωικες σελιδες εχουν τις σκοτεινες τους παραγραφους(ασχετα με τις ερωτικες πρακτικες των αρχαιων υπερπολεμιστων)

  17. occultist avatar
    occultist 15/08/2009 15:38:42

    stelios says:
    ""Αφηστε τα περι ανδρισμου(κυριολεκτικως)διοτι απλουστατα οι 300 πολεμιστες ηταν 150 ομοφυλοφιλα ζευγαρια,...""

    Αυτή την τσίχλα, την αναμασούν, οι οπαδοί και φίλοι του Βαλλιανάτου για να δικαιολογήσουν το κουσούρι τους. Το ότι ήσαν παντρεμένοι και είχαν ήδη όλοι, ενα το λιγότερο αρσενικό παιδί το παρακάμπτουν με την ίδια ευκολία που οι ίδιοι ...κάμπτουν. Το φαινόμενο ειναι διαχρονικό. Και σήμερα η εκκλησία απαγορεύει να μπουν στο ιερό γυναίκες, αλλά μπαίνουν ρασοφόρες Λούλες, Κούλες, Λίτσες και λοιπές Πίτσες.

  18. kontin avatar
    kontin 15/08/2009 19:49:30

    Σωστός ο φίλος mesaios daktylos, για τους ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΓΝΟΥΣ ΗΡΩΕΣ ΘΕΣΠΙΕΙΣ δεν αναφέρεται σοβαρά η ΙΣΤΟΡΙΑ, πάντα ήταν κάτι που με εκνεύριζε περισσότερο και από το πούλημα που έπαθαν από τον ΕΦΙΑΛΤΗ όλοι οι μαχόμενοι. Άλλά μας ενδιαφέρουν τα έυκολα πρώτυπα που σε μεγάλο βαθμό μπορεί να τα αναλύσει εύκολα ο νους μας, οι Σπαρτιάτες λίγο πολύ ήταν ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ να πέσουν μαχόμενοι και το έκαναν. Πως όμως να αναλύσεις την πραγματική θυσία άμαχων πατριωτών?

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.