#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
17/01/2011 00:17
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα ΜΜΕ δεν διαφέρουν από τις αλυσίδες φάστ φουντ



Οι Αμερικανοί δημοσιογράφοι έπαψαν να είναι κυνηγοί ειδήσεων. Αποτελούν πλέον πωλητές, που προσπαθούν να πλασάρουν ότι θέλει ο εργοδότης τους. Τα όμορφα πρόσωπα που παριστάνουν τους τηλεοπτικούς δημοσιογράφους, δεν διαφέρουν και πολύ από τα φωτομοντέλα, που και αυτά πουλάνε προϊόντα. Ο αμερικανικός ελεύθερος τύπος, δεν είναι τίποτα άλλο από μια αλυσίδα πρατηρίων λιανικής πώλησης, που πουλάει αυτά που θέλει να ακούσει το ακροατήριο, δηλαδή παραμύθια.

Ο ελεγχόμενος τύπος, όπως αυτός της ΕΣΣΔ επί ψυχρού πολέμου, δεν χρειάζεται να προσελκύει πελάτες, αφού χρηματοδοτείται από το καθεστώς. Ο ελεύθερος τύπος όμως, όπως και κάθε άλλο μαγαζί, χρειάζεται να γίνεται αρεστός, για να προσελκύει πελάτες. Για αυτό και οι ειδήσεις που παρουσιάζει είναι πάντα χρωματισμένες. Σίγουρα υπάρχει η επίφαση της αντικειμενικότητας, ισορροπώντας τις απόψεις, όμως είναι πολύ εύκολο να επιλέξεις τις απόψεις που παρουσιάζονται, και στην ουσία να περάσεις το μήνυμα της αντικειμενικότητας χωρίς όμως αυτή να υφίσταται.

Τα κυρίαρχα ΜΜΕ της Αμερικής δεν διαφέρουν από τις αλυσίδες φάστ φουντ. Τα μεγάλα ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα (ABC, CBS, και NBC) έχουν πολλά τμήματα, ένα εκ των οποίων είναι και αυτό των ειδήσεων. Κάτι σαν πάρεργο. Και όπως το McDonalds διαχωρίζει το δικό του προϊόν από αυτό του BurgerKing, έτσι και το ABC διαφοροποιεί την είδηση που παρουσιάζει από αυτή του NBC. Ο στόχος όμως είναι απλά η είδηση να είναι ελκυστική στον πελάτη, και για να το πετύχουν αυτό, τα ΜΜΕ χρωματίζουν κατά το δοκούν αυτό που παρουσιάζουν. Οι ειδήσεις  που παρακολουθεί κάποιος δεν είναι τίποτα άλλο παρά υποκειμενικές απόψεις. Δυστυχώς, στη δημοσιογραφία δεν υπάρχει όρκος του Ιπποκράτη. Ο δημοσιογράφος δεν ορκίζεται πως θα λέει την αλήθεια. Στη πραγματικότητα, χρειάζονται πολύ λιγότερα τυπικά προσόντα για κάποιον να γίνει δημοσιογράφος, από ότι για να γίνει υδραυλικός.

Η ανάγκη της διαφοροποίησης του προϊόντος σε σχέση με αυτό του ανταγωνιστή, σημαίνει πως περιορίζεται και η γκάμα των ειδήσεων που θα μπορούσαν να μεταδοθούν. Για παράδειγμα, όταν η ιρανική αντιπολίτευση οργάνωσε διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις μετά το αμφισβητούμενο εκλογικό αποτέλεσμα, τα αμερικανικά ΜΜΕ το έκαναν μεγάλο θέμα, διότι έτσι φαίνονταν η καταστολή της διαφωνίας από πλευράς μιας απολυταρχικής (ιρανικής) κυβέρνησης. Όταν όμως σημειώνονται διαδηλώσεις εναντίον της λιτότητας στην Ελλάδα, την Ιρλανδία, και την Αγγλία, αυτό δεν αναφέρεται καν, διότι οι αντιδράσεις αυτές δεν μπορούν να πλασαριστούν στο κοινό ως αντιδράσεις εναντίον απολυταρχικών καθεστώτων. Κάτι ανάλογο συνέβη και με τις πρόσφατες δολοφονίες χριστιανών στο Ιράκ και στην Αίγυπτο, που δεν αναφέρθηκαν από τα αμερικανικά ΜΜΕ. Δεν μπορούσαν να χρωματιστούν έτσι ώστε να δικαιολογηθούν, και ίσως να έδιναν όπλα σε αυτούς που είναι εναντίον της αμερικανικής εμπλοκής στο Ιράκ. Εξάλλου είναι πολύ δύσκολο να παρουσιάσεις ειδήσεις για ξένους σε ένα αμερικανικό κοινό που έχει πλήρη άγνοια για αυτούς. Για αυτό και οι ερωτικές περιπέτειες του Berlusconi, δεν βρίσκουν γόνιμο έδαφος στην αμερικανική ειδησεογραφία. Δεν μπορούν να κατανοηθούν από το κοινό. Όπως δεν βρίσκουν έδαφος ιστορίες όπως αυτή του φιλικού προς τους επιχειρηματίες κόμματος της Γερμανίας (Ελεύθεροι Δημοκράτες) που από τότε που συμμετέχει στη κυβέρνηση έχει χάσει πολλά ποσοστά δημοτικότητας εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Μια τέτοια είδηση δεν μπορεί να παρουσιαστεί στην Αμερική, όπου οι τάσεις του κοινού είναι πάντα υπέρ των επιχειρηματιών.

Υπάρχουν 4 βασικοί λόγοι γιατί τα συμβατικά ΜΜΕ είναι ανάξια λόγου:

1-Αυτολογοκρισία.

2-Λογοκρισία από τους ιδιοκτήτες.

3-Ανάγκη στήριξης των πολέμων της Αμερικής. (Τα ΜΜΕ ανήκουν σε μεγάλα συμφέροντα, όπως π.χ. το δίκτυο NBC ανήκει στην General Electric, που έχει πολλά αμυντικά συμβόλαια και που κερδίζει δισεκατομμύρια από τους πολέμους και από την καταπολέμηση της τρομοκρατίας.)

4-Λογοκρισία από την κυβέρνηση.

Τα ΜΜΕ υπάρχουν για να βγάζουν λεφτά. Έτσι απλά. Για αυτό και οι Αμερικανοί πολίτες είναι σε γενικές γραμμές πνευματικά απομονωμένοι. Ο κόσμος πέραν της Αμερικής τους είναι παντελώς άγνωστος. Όπως είπε πρόσφατα και ο Zbigniew Brzezinski: «Οι περισσότεροι Αμερικανοί έχουν πλήρη άγνοια για τον κόσμο μας. Είναι αδαείς». Αυτό όμως που πολλοί δεν λαμβάνουν υπόψη, είναι πως η άγνοια αυτή οφείλεται κυρίως στην αμερικανική ελευθεροτυπία και στον τρόπο που χρωματίζονται οι ειδήσεις. Η άγνοια λοιπόν, είναι απαραίτητη προκειμένου η κυβέρνηση και τα μεγάλα συμφέροντα να μπορούν να περνούν στο κοινό τις καταστροφικές τους πολιτικές ως αναγκαίες και χρήσιμες για τη χώρα.

Που λοιπόν θα μπορούσε να βρει ο Αμερικανός πολίτης μια σωστή ενημέρωση; Υπήρχε κάποτε ένα μικρό κομμάτι δημοσιογραφίας που λέγονταν «ερευνητική δημοσιογραφία». Σήμερα, έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Ίσως επειδή είναι πολύ πιο δύσκολο να βγουν πληροφορίες από τις κρατικές υπηρεσίες. Ο μόνος τρόπος είναι να υπάρχει κάποιος πληροφοριοδότης από μέσα, και να δοθούν τα απόρρητα στοιχεία σε κάποιο σάϊτ που να εγγυάται την ανωνυμία του, όπως έγινε με τη WikiLeaks. Και αν είναι να αποκαλυφθούν τα διάφορα κυβερνητικά ψέματα, χρειαζόμαστε περισσότερα ανάλογα σάϊτς. Υπάρχει όμως πάντα ο κίνδυνος πως το κράτος, ή ακόμη και οι μεγάλες επιχειρήσεις θα δημιουργήσουν κάποια δικά τους δήθεν αποκαλυπτικά σάϊτς μαϊμού, ώστε να απαξιώσουν τις γνήσιες διαρροές. Αν όμως έχουμε στα χέρια μας τα γνήσια έγγραφα, όπως στη περίπτωση των πρόσφατων διαρροών, τότε μπορούμε οι ίδιοι να κρίνουμε.

S.A.-Global Research

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Nεφέλη avatar
    Nεφέλη 17/01/2011 00:37:05

    "Οι Αμερικανοί δημοσιογράφοι έπαψαν να είναι κυνηγοί ειδήσεων. Αποτελούν πλέον πωλητές, που προσπαθούν να πλασάρουν ότι θέλει ο εργοδότης τους."

    Μα κι ο εργοδότης τους όμως, πλασάρει, ότι γουστάρει ο διαφημιζόμενος, ο εκάστοτε καταβάλων το απαιτούμενο αντίτιμο, όποιος κι αν είναι αυτός! Αρκεί η καταβολή του αντιτίμου...
    Γνωστή λογική ...και εγχωρίως, από την δεκαετία των 80.
    Αυτή η λογική αφορά μέχρι και σήμερα το σύνολο των ΜΜΕ νέων ή παλαιών.
    Εξοδος κινδύνου δεν διαφαίνεται πουθενά....

    • Nεφέλη avatar
      Nεφέλη @ Nεφέλη 17/01/2011 00:48:51

      .....κι επικρατεί η ίδια λογική, στην αναζήτηση της αλήθειας στη δημοσιογραφία, με εκείνη στις αστυνομικές ταινίες :
      ...follow the money!

    • Mind Trap avatar
      Mind Trap @ Nεφέλη 17/01/2011 10:09:25

      Πολύ σωστά Νεφέλη.
      Αυτό λέγεται πελατειακές σχέσεις. Μάλιστα αποτέλεσε αντικείμενο διατριβής μου στο εξωτερικό πριν πολλά χρόνια του πως τα Media επηρεάζουν τους Χρηματιστηριακούς Δείκτες.
      Φυσικά και δεν είναι μετρήσιμο. Τυχαίο? Όλες οι θεωρίες και τύποι βασίζονται στην τυχαιότητα και στην "πλήρωση της αγοράς". Δηλαδή ότι όλοι οι επενδυτές γνωρίζουν τα ίδια. Είναι έτσι?
      Μα είναι δυνατόν π.χ. οι Financial Times να γράψουν άρθρο κατά της Microsoft? Υπήρξε ποτέ αρνητικό άρθρο για την Enron?
      Ακριβώς επειδή είναι διαφημιζόμενοι. Δεν μπορεί ο μιντιάρχης να γράψει κατά αυτού από τον οποίο παίρνει χρήματα.
      Μάλιστα το ανατριχιαστικότερο είναι ότι 7 - 8 άτομα ελέχγουν τα παγκόσμια media. Η παγκόσμια οικονομία είναι χειραγωγημένη μέχρι εκεί που δεν παίρνει προς χάριν ενός κλειστού λόμπυ. Και θίγω μόνο ένα κομμάτι των media , τις οικονομικές ειδήσεις.
      Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις πολιτικές ειδήσεις. Εκεί βέβαια δε χάνονται περιουσίες, αλλά μυαλά.
      Η ανάγκη δημιουργίας ανεξαρτήτων media είναι επιτακτικότερη από ποτέ. Ο κόσμος τυχαία μπαίνει στο internet να ενημερωθεί?
      Επίσης τυχαία ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης ανακινεί το θέμα των blogs?

      • νεφέλη avatar
        νεφέλη @ Mind Trap 17/01/2011 12:18:39

        Mind Trap είχα ακούσει τον ίδιο τον Μάξουελ, σε διεθνές συνέδριο των Financial Times για τα μμε, να αποδέχεται τον καθοριστικό ρόλο των διαφημιστικών κονδυλίων, σε σχέση με την ύλη.
        Ηταν τότε που ήθελα να κάνω την διδακτορική μου διατριβή πάνω στο, πως αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο μέσα από τα μμε. Ολα αυτά τέλη της δεκαετίας του 80, τότε που στη χώρα μας, η τηλεόραση δεν είχε την ισχύ που έχει σήμερα , τότε που το τοπίο άλλαζε για να διαμορφωθεί η εικόνα που σήμερα ζούμε. Μια εικόνα, που μας έχει εγκλωβίσει σε μία πλασματική πραγματικότητα, απομονώνοντάς μας από την αντικειμενική κι ουσιαστική πληροφόρηση.
        Οπως έλεγε κι ο Μloughan τελικά, σήμερα η έμφαση πρέπει να δοθεί στο ρόλο των gatekeepers, γιατί εκείνοι είναι τελικά που καθορίζουν το τοπίο, όπως κι εσύ άλλωστε, πολύ σωστά λες.

  2. Προφήτης avatar
    Προφήτης 17/01/2011 00:42:18

    Αν για ένα πράγμα χαίρομαι που είμαι πολιτικοποιημένος Έλληνας είναι γιατί δεν έχω ανάγκη να ανακαλύψω τα πασιφανή της ανάρτησης, όπως ο αδαής Αμερικανός μαλάκας.
    Άσχετα με την προσωπική τοποθέτηση Strange, η μεταφορά εξαιρετική επιλογή.
    Μην ξεχνάμε απευθύνεται σε πολιτικά τυφλούς και κουφούς.

    • archaeopteryx avatar
      archaeopteryx @ Προφήτης 17/01/2011 01:27:16

      Ανθολογήματα Προφήτη... Πώς αντέχει το πληκτρολόγιό σου τόση εμβάθυνση!

  3. Nasos avatar
    Nasos 17/01/2011 01:01:48

    στην Αμερική οι δημοσιογράφοι είναι πωλητές ειδήσεων ,στην Ελλάδα είναι συνήθως απλοί ανακλυκλωτές παραπολιτικών κουτσομπολιών,όταν δεν εκτελούν συμβόλαια ''εκτέλεσης προσωπικότητας'',αγγλιστί character assassination

  4. SPYROS T. avatar
    SPYROS T. 17/01/2011 03:05:02

    Καταρχάς υπάρχουν δημοσιογράφοι και "δημοσιογράφοι"...

    Έχω ζήσει στην Ευρώπη πολλά χρόνια σε διάφορες χώρες και πουθενά δεν υπάρχει το ελληνικό χάλι όπου Δημοσιογράφοι έχουν ταμπέλες κομματικές!
    Για πολύ λίγους (κύρίως στη Γαλλία) υπάρχουν πληροφορίες ποιές πολιτικές συμπάθειες έχουν αλλά το ελληνικό χάλι όπου προεκλογικά παίζουν 40-50 "Δημοσιογράφοι" (με μακρά θητεία στα ΜΜΕ) να κατέβουν υποψήφιοι με τα πολιτικά κόμματα ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ!!!

    Βλέπεις τις ειδήσεις π.χ. στη Γερμανία, ο παρουσιαστής όρθιος λέει τα θέματα, για κάθε θέμα υπάρχει και μια ανταπόκριση όπου εμφανίζεται κάποιος άλλος δημοσιογράφος που κάνει το ρεπορταζ του θεματος και τελος.
    Μέσα σε 15 λεπτά έχεις ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙ πλήρως για τα τεκταινόμενα της ημέρας!
    Οι δημοσιογράφοι σε ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΝ και κατόπιν είναι στην κρίση σου πώς θα ερμηνεύσεις τα γεγονότα κτλ.

    Εδώ στην Ελλάδα βλέπουμε 1,5 ώρα δελτίο ειδήσεων, έναν παρουσιαστή να παρουσιάζει το θέμα, και 10 "δημοσιογράφοι" στα παράθυρα ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΑΣΠΡΟ ΜΑΥΡΟ ανάλογα με τις επιταγές του εργοδότη τους (την λέξη "επιταγές" μπορείτε να την ερμηνεύσετε ποικιλοτρόπως)!!!!
    Όχι να μας ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΝ οι "δημοσιογράφοι" αλλά να ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΟΥΝ ΑΠΟΨΗ και ενίοτε να καλλιεργήσουν και "κλίμα"...

    Το δε άκρως άοτων της αμερόληπτης δημοσιογραφίας στη χώρα μας είναι κάτι εκπομπές του στυλ "πρόσωπο με πρόσωπο", "ανατροπή" κ.λ.!!!!!!!!!!!!!

    Θυμάμαι μια εκπομπή της Στάη σε έναν κόκκινο καναπέ (δεν θυμάμαι το όνομα της εκπομπής που πάντως κόπηκε γρήγορα γιατί και οι πιό σκληροί Πασόκοι δεν άντεχαν τόση Πασοκίλα), να έχει η Στάη καλεσμένο τον Παυλόπουλο και μιλάμε να τον "μαλώνει", να τον εγκαλεί, σχεδόν να τον βρίζει...
    Στην ακριβώς επόμενη εκπομπή είχε καλεσμένο τον ΓΑΠ και τι να πώ ρε παιδιά, σχεδόν συνουσιαστήκαν πάνω στον κόκκινο καναπέ...

  5. βαγόνι avatar
    βαγόνι 17/01/2011 07:49:17

    Μετά την πτώση του "υπαρκτού σοσιαλισμού" ακολουθεί η
    κατάρρευση του "υπαρκτού καπιταλισμού"....ασφαλώς πιό
    περίπλοκη και πιό επώδυνη.
    Τα καθεστωτικά media, το ισχυρότερο σύστημα καταστολής
    της "ελεύθερης αγοράς", δεν μπορεί παρά να είναι ο πρώτος
    στόχος....η παρακμή τους και η διαφθορά τους δεν έχουν όρια!
    Θα πάρει πολύ χρόνο βέβαια...η ζημιά έχει γίνει στις ψυχές και
    το μυαλό των ανθρώπων και είναι πολύ μεγάλη!
    Επι της ουσίας....ξαναρχίζουμε!

  6. STATHIS avatar
    STATHIS 17/01/2011 09:26:40

    Δυστυχώς , γιά όποιο δεν το βλέπει , τα media έχουν πάψει από πολλού να είναι "απλά" μέρος του ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ , έχουν πολλαπλασιαστεί πλέον (πολύ) οι περιπτώσεις που τα media (τα συμφέροντα πίσω τους) ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ !!!!



    *Μιά άποψη.-

  7. βασιλοπούλος χρήστος avatar
    βασιλοπούλος χρήστος 17/01/2011 10:24:15

    να μην αγοράζουμε πια τις εφημερίδες τους, αρκετά! να κλείνουμε τις τηλεοράσεις στις 8 το βράδυ!!αντισταθείτε στη προπαγάνδα μίσους των ΜΜΕ!!! αυτοί θέλουν να σκοτωθούμε η μια κοινωνική τάξη με την άλλη!!!
    όχι στα πουλημένα ΜΜΕ.

  8. Εν Πλώ avatar
    Εν Πλώ 17/01/2011 11:27:55

    Για αμερικανικο, πολύ καλό το άρθρο. Αυτά πρέπει να λέγονται άσχετα αν κάποιοι τα ξέρουμε ήδη. Μπράβο στον ΣΤΡΕΙΝΤΖ για την επιλογή.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.