#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
20/12/2012 15:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τί γίνεται με τα «Θρησκευτικά»;



Ντόρος μέγας ξεκίνησε με την απόφαση του διοικητικού εφετείου Χανίων για το μάθημα των «θρησκευτικών». Επινίκια ευσεβών, υβρεολόγια αντικληρικαλιστών, και το γνωστό χάος στην δημόσια σφαίρα που προκύπτει κάθε φορά που κάποιο «ζήτημα αξιών» τίθεται επί τάπητος με αποτέλεσμα έναν «μικρό εμφύλιο»...

Η ιστορία ξεκίνησε από το γεγονός ότι πολλοί μαθητές δήλωναν κώλυμα συνείδησης με το μάθημα των «θρησκευτικών», με αποτέλεσμα να τους χορηγείται απαλλαγή και αντί να αντικαθίσταται γι’ αυτούς το μάθημα με μιαν άλλη διδακτική ώρα διαφορετικού μαθήματος, όπως έχει προβλεφθεί, τους δίδεται νόμιμη κοπάνα. Εννέα θεολόγοι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα Χανιά είχαν καταθέσει αίτηση στον διευθυντή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με την οποία ζητούσαν παρέμβασή του για το ζήτημα της κατά βούληση απαλλαγής των ορθοδόξων, ο οποίος όμως εποίησε την νήσσαν, απορρίπτοντας σιωπηρά. Οι εκπαιδευτικοί κατέφυγαν στο διοικητικό εφετείο Χανίων, το οποίο αποφάσισε πως οι ορθόδοξοι, μη ετερόδοξοι ή αλλόθρησκοι μαθητές, δεν δικαιούνται απαλλαγή με το «έτσι θέλω», δηλώνοντας απλώς «αντιρρησίες συνείδησης».

Χαμός στο διαδίκτυο, με τα επινίκια όσων ικανοποιήθηκαν με την απόφαση και με το μπλοκ του φανατισμένου, σκοταδιστικού και μισαλλόδοξου αντικληρικαλισμού να αντεπιτίθεται σθεναρώς: «Θρησκοφασίστες» υλακίζει η πράβδα του εγχωρίου trendy και «ελαφρού» σοσιαλφιλελευθερισμού protagon, με αφορμή άλλο παλαιότερο ζήτημα αλλά εμπράκτως συντονισμένη με την... επικαιρότητα, μιλώντας για το «σκοτάδι που απλώνει η Εκκλησία με τις απόψεις της», οι οποίες «αφήνουν το σημάδι τους πάνω στις αρμοδιότητες του κράτους σαν αποτύπωμα λάσπης από παπούτσι σε μοκέτα». Από αλλού οι γνωστές ιαχές, «Ιράν γίναμε» και τα λοιπά.

Κάθε φορά, τα ίδια. Το θέμα του μαθήματος των «θρησκευτικών» είναι ιδιαιτέρως εύφλεκτο, όχι επειδή είναι αντιστοίχως σημαντικό, αλλά ακριβώς επειδή αποτελεί «ζήτημα αξιών», κάτι που κάνει τους Έλληνες να ξεχνούν αυτοστιγμεί όλα τα άλλα προβλήματά τους και να χωρίζονται πάραυτα σε δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις με όσο μένος διαθέτουν. Ας προσπαθήσουμε όμως να εξετάσουμε το ζήτημα κάπως πιο ψύχραιμα.

Πώς θά’πρεπε να είναι σχεδιασμένο το μάθημα των «θρησκευτικών»;

Η αλήθεια είναι ότι το μάθημα των θρησκευτικών διατηρεί έναν ομολογιακό, κατηχητικό χαρακτήρα: απευθύνεται στους μαθητές θεωρώντας δεδομένο το ότι ασπάζονται την ορθόδοξη χριστιανική πίστη, και τους απευθύνεται αξιώνοντας να αυξήσει τις γνώσεις ή τους προβληματισμούς γύρω από αυτήν την ήδη υπάρχουσα πίστη. Αυτό είναι πρωτίστως ένα μέγα σκάνδαλο για την Εκκλησία, όχι τόσο για την Πολιτεία, διότι έχει δωρίσει ένα ζωτικό κομμάτι της ζωής της ενορίας, της εκκλησιαστικής κοινότητας, στο... κράτος: αυτό που θα έπρεπε να δίδεται από τον πατέρα-πρεσβύτερο μιας εκκλησιαστικής οικογένειας στα τέκνα αυτής και κατά προτίμηση μέσα στον λειτουργικό χώρο, η κατήχηση, έχει αναληφθεί προς μεγάλη ικανοποίηση της διοικούσης Εκκλησίας από το κράτος και δίδεται στις άσχετες με την ενορία κρατικές αίθουσες διδασκαλίας από έναν απόφοιτο κρατικής ανώτατης σχολής... Προσπαθήστε να φανταστείτε τους υπαλλήλους της κοντινώτερης ΔΟΥ σας να είναι επιφορτισμένοι με την ακρόαση των εξομολογήσεων των αμαρτιών σας ή να έρχονται στο σπίτι σας για να τελέσουν αγιασμό ή να σας μεταλάβουν: κάπως έτσι είναι η εκχώρηση της κατήχησης από την Εκκλησία στην κρατική εκπαιδευτική διαδικασία, την ριζικά αποκομμένη από την συγκεκριμένη ενορία-εκκλησιαστική κοινότητα. Εκκλησιαστικά απαράδεκτο.

Βέβαια, η προβαλλόμενη από κάποιους εναλλακτική, το «μάθημα θρησκειολογίας», είναι αφελής μέχρι δακρύων γέλωτος: να εκτεθεί το παιδί επί μακρόν σε κάθε πιθανή και απίθανη θρησκευτική δοξασία στα πλαίσια του δημοσίου σχολείου, σε όλες κατά τον ίδιο βαθμό λες και η πατρίδα του δεν έχει κάποια ιδιαίτερη σχέση με συγκεκριμένη πίστη και ελπίδα, με σκοπό κάποια στιγμή να... διαλέξει ποιά θέλει, όπως διαλέγουμε καραμέλες, γραββάτες ή χρώμα στυλό.

Νομίζω ότι το μάθημα θα έπρεπε να έχει τον εξής χαρακτήρα:

Η Πολιτεία αξιώνει από τον μαθητή να γνωρίζει κάποια συγκεκριμένα πράγματα για συγκεκριμένες επιστήμες αλλά και για την χώρα στην οποία, την Ελλάδα, στα πλαίσια της εγκυκλίου παιδείας. Αξιώνει στοιχειώδη πατριδογνωσία ανεξάρτητα από την υπηκοότητα, την φυλή ή την θρησκεία του μαθητή: ο κενυάτης μαθητής στην Ελλάδα δεν απαλλάσσεται από το μάθημα της γεωγραφίας, για να διδαχθεί την γεωγραφία της Κένυας, ούτε από το μάθημα της ελληνικής ιστορίας για να διδαχθεί την ιστορία της Κένυας (και αφού το μάθημα της ιστορίας έχει αναπόφευκτα και «ιδεολογικές» πτυχές, ή πτυχές ερμηνειών, είναι συγγενέστερο στον εδώ προβληματισμό μας). Έτσι λοιπόν, στα πλαίσια μαθήματος σχεδιασμένου ακριβώς γι’ αυτόν τον σκοπό, η ελληνική Πολιτεία θα μπορούσε να αξιώνει από τον μαθητή να διαθέτει μετά την αποφοίτησή του από την δημόσια εγκύκλιο παιδεία βασικές γνώσεις σχετικά με την πίστη και ελπίδα που έχει δεθεί με την μοίρα αυτού του τόπου, με τον πολιτισμό του και με την ιδρυτική Απελευθέρωση («υπέρ πίστεως και πατρίδος») που οδήγησε στο τρέχον έθνος-κράτος όπου ζει. Γνώσεις για το περιεχόμενο της πίστης αυτής, την ιστορία της, την τέχνη και τον πολιτισμό τον οποίο γέννησε, τα κείμενά της, την σημερινή της μορφή. Γνώσεις που η Πολιτεία θα μπορούσε να απαιτεί από τον απόφοιτο της εγκυκλίου παιδείας απολύτως ανεξάρτητα από τις ατομικές του «πεποιθήσεις», με τον ίδιο τρόπο που απαιτεί γνώσεις ιστορίας, αρχών πολιτεύματος, κοινωνιολογίας (τα τρία τελευταία δεν στερούνται ιδεολογικών αποχρώσεων με τις οποίες ο μαθητής θα μπορούσε να έχει «πρόβλημα συνείδησης»), βιολογίας, χωρίς να μπορεί ο μαθητής να απαλλάσσεται από το μάθημα επειδή «διαφωνεί με το περιεχόμενό του». Τόσο απλά. Προϋπόθεση βέβαια είναι να μην έχει το μάθημα «ομολογιακό», «κατηχητικό» χαρακτήρα.

Θα συνιστούσε ένα τέτοιο μάθημα περισσότερα ή λιγώτερα «θρησκευτικά» σε σχέση με σήμερα; Κρίνετε εκ του αποτελέσματος. Μπορώ να βεβαιώσω ότι ο σημερινός απόφοιτος της δημόσιας εγκυκλίου παιδείας, παρά την ύπαρξη ενός βασικά ομολογιακού μαθήματος θρησκευτικών, δεν διαθέτει αυτές τις γνώσεις. Ο ενήλικας απόφοιτος λυκείου, ακόμα και μετά από πολλά πολλά χρόνια μαθήματος «θρησκευτικών», αδυνατεί να απαντήσει σε θεμελιώδεις ερωτήσεις εγκυκλοπαιδικής φύσεως: τί σημαίνει ότι η ορθόδοξη Εκκλησία είναι «καθολική», ποιό ακριβώς νοηματικό περιεχόμενο έχει η φράση «μία ουσία – τρεις υποστάσεις» κλπ.

 

Τί status πρέπει να έχει στο σχολείο ένα τέτοιο μάθημα;

Η Πολιτεία παίζει εδώ και πολλά πολλά χρόνια «κρυφτό» με το μάθημα των «θρησκευτικών», επιχειρώντας να ικανοποιήσει τους πάντες δια της υποκρισίας. Το μάθημα θεωρητικά υφίσταται, και δη με βασικά ομολογιακό χαρακτήρα, όμως στην πράξη δεν είναι... τόσο μάθημα όσο τα υπόλοιπα. Εξευτελιστικά υποβαθμισμένο στην εκπαιδευτική πράξη και όχι στον αριθμό των ωρών διδασκαλίας, θεωρούμενο ευρέως ως ένα «μη-μάθημα» που λαμβάνει αυτομάτως έναν διεκπεραιωτικό βαθμό, λειτουργούσε για χρόνια ως παιδί ενός κατώτερου θεού. Φυσική συνέπεια ήταν η εθελούσια, νόμιμη απαλλαγή από το μάθημα δι’ απλής δηλώσεως, για να «πάμε να παίξουμε μπάλα»: τίποτα το περίεργο ή αναπάντεχο.

Όμως, αφ’ ης στιγμής η Πολιτεία θεσπίζει ένα οποιοδήποτε μάθημα με συγκεκριμένο περιεχόμενο, οφείλει να το διεκπεραιώνει αποτελεσματικά και όχι να «δίνει σύρμα» ότι είναι «ασήμαντο». Το περιεχόμενο του εκάστοτε μαθήματος μπορεί να αποτελεί ζήτημα συζήτησης στην πολιτική, αλλά το ανά πάσα στιγμή θεσπισμένο περιεχόμενο οφείλει να διδάσκεται κανονικά και αξιοπρεπώς, όπως όλα τα άλλα μαθήματα, χωρίς να «προδίδεται» στην πράξη από την ίδια την Πολιτεία. Ας αποφασίσουν στο κράτος αν το θέλουν ή όχι, αλλά αν το διατηρήσουν, ας το εφαρμόσουν όπως όλα τα άλλα μαθήματα: μην παίζουμε τις κουμπάρες. Σε κάθε περίπτωση, το θεσπισμένο μάθημα είναι μάθημα.

 

Πώς είναι τα βιβλία των «θρησκευτικών» σήμερα;

Ακούγοντας κανείς τον δημόσιο λόγο, και κυρίως τον διαδικτυακό δημόσιο λόγο, σχηματίζει την εντύπωση πως τα βιβλία των «θρησκευτικών» αποτελούν ένα πανηγύρι φανατισμού, σκοταδισμού και μισαλλοδοξίας, όπου τα παιδιά μαθαίνουν να μην σκέφτονται και να παπαγαλίζουν κάποιο αλάθητο δόγμα. Η πραγματικότητα των βιβλίων όμως είναι τελείως διαφορετική:  δεν γνωρίζω πώς ήταν αυτά άλλοτε, όμως σήμερα αποτελούν ωραιότατα εγχειρίδια, ενίοτε γραμμένα από σπάνιους θεολόγους με έκτακτο παιδαγωγικό χάρισμα και ιδιαίτερη ματιά στην σύγχρονη πραγματικότητα (όπως ο Θανάσης Παπαθανασίου του βιβλίου της Γ΄ Λυκείου) και διακοσμημένα με τέρπουσα καλαισθησία (όπως με κορυφαία αριστουργήματα της «βυζαντινής» τέχνης ή πρωτοποριακά για την τέχνη της αγιογραφίας έργα του π. Σταμάτη Σκλήρη και του Γιώργου Κόρδη, χάρματα οφθαλμών). Η δε παρουσίαση των άλλων θρησκευμάτων στο βιβλίο της Β΄ Λυκείου είναι εκτενής και θα έλεγα ικανοποιητική, αντικειμενική. Ο σκοταδισμός, ο φανατισμός και η μισαλλοδοξία μάλλον δεν υπάρχει σ’ αυτά τα βιβλία, αλλά στο μίσος όσων βλέπουν σ’ αυτά πράγματα που δεν υπάρχουν. Τα βιβλία αυτά, βέβαια, δεν μπορούν να κάνουν θαύματα, διότι υπηρετούν την τρέχουσα κρατική αντίληψη περί του μαθήματος των θρησκευτικών – για την οποία προτείναμε συγκεκριμένη εναλλακτική.

 

Σωτήρης Μητραλέξης

 

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Κυθήριος Τ. avatar
    Κυθήριος Τ. 20/12/2012 15:59:28

    Μεταξύ μας κ.Μητραλέξη,πολλοί σήμερα μετά τήν ἄφεση πού θά τούς δώσει ὁ ἐκπρόσωπος τῆς Ἐκκλησίας,θά ἐπιθυμοῦσαν καί τήν ἄφεση ἁμαρτιῶν ἁπό τούς διευθυντές τῶν ΔΟΥ...
    Συγχαρητήρια πάντως γιά τήν ἀντικειμενική κρίση μέ τήν ὁποία παρουσιάζετε τό περιεχόμενο τῶν βιβλίων τῶν θρησκευτικῶν.
    Ὅμως δέν εἶναι παράδοξο νά διδάσκουν τό μάθημα τῶν θρησκευτικῶν καί λαϊκοί,κατηρτισμένοι κατάλληλα,ἄλλωστε αὐτή ἡ πρακτική ὑπάρχει καί στήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας,ἀφοῦ ἀπό παλαιοτάτων χρόνων ἔχει θεσπίσει τόν θεσμό τῶν λαϊκῶν ἱεροκηρύκων.Ἀρκεῖ οἱ καθηγητές τοῦ μαθήματος αὐτοῦ νά εἶναι κατηρτισμένοι κατάλληλα,νά ἀγαποῦν τό ἀντικείμενό τους,καί νά τό μεταδίδουν μέ ,μεράκι στά παιδιά.
    Δυστυχῶς ὅμως,ἐπειδή πολλοί ἴσως πέρασαν κατά λάθος στή Θεολογική Σχολή καί διορίστηκαν Καθηγητές μέ ἕνα γνωστικό ἀντικείμενο πού δέν τούς ταιριάζει καθόλου,καί μερικές φορές εἶναι καί ἀντίθετο στίς ἰδεολογίες τους,γι' αὐτό ἴσως φτάσαμε καί στήν πλήρη ἀπαξίωση τοῦ μαθήματος τῶν θρησκευτικῶν ἀπό ὅλους,τό Κράτος,τούς Καθηγητές,τούς γονεῖς καί τά παιδιά...
    Ἡ γνώμη μου; Μόνο παιδιά μέ ἑτερόδοξο ἤ ἀλλόδοξο φρόνημα νά ἔχουν τό δικαίωμα ἀπαλλαγῆς.Παιδιά βαπτισμένα χριστιανοί ὀρθόδοξοι,νά μήν δικαιοῦνται ἀπαλλαγῆς,ὅπως δέν δικαιοῦνται ἀπαλλαγή γιά τήν ἱστορία ἤ τά ἀρχαῖα.

    • zg avatar
      zg @ Κυθήριος Τ. 20/12/2012 17:11:37

      εμενα τα παιδια μου ειναι βαπτισμενα (για χαρη της γυναικας μου) δεν το δηλωσα στο ληξιαρχειο αρα δεν φαινεται η βαπτιση ....μου επιτρεπεις να απαλλαξω τα παιδια μου απο το μαθημα ή να παρω την αδεια κανενος ορθοδοξουχομεινι?

    • roadrunner avatar
      roadrunner @ Κυθήριος Τ. 20/12/2012 17:25:27

      Κυθήριε, νομίζω ότι, οι προσλαμβάνουσες των μαθητών, γύρω από τη θρησκευτικά θέματα, καθορίζονται από την συνολική περιρρέουσα ατμόσφαιρα που επικρατεί στην κοινωνία μας, ως προς τη θρησκευτικότητα, την ορθοδοξία κτλ. Και όχι αποκλειστικά από τον καθηγητή, που τους διδάσκει στην τάξη τα θρησκευτικά, ή το κατά πόσο ο καθηγητής αυτός, πέρασε, από επιλογή του ή κατά λάθος στη Θεολογική Σχολή. Το καλύτερο τέτοιο κλίμα, που μπορώ να θυμηθώ, ήταν επί εποχής αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, που με τη συνολική του δημόσια στάση, κατάφερε να φέρει την Ορθοδοξία αρκετά κοντά στους νέους. Άρα, εάν ο στόχος μας είναι να δυναμώσουμε τη θρησκευτικότητα και την πίστη των μαθητών μέσα στα σχολεία, τότε αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί με την αναγκαστική επιβολή παρακολούθησης του μαθήματος , ούτε και μπορεί να γίνει αυτόνομα, με τροποποίηση των προγραμμάτων σπουδών ή των βιβλίων. Πολλά άλλα χρειάζονται, ως προαπαιτούμενα.
      Παρόλα τα παραπάνω όμως, η προσωπική μου άποψη είναι, ότι ΚΑΝΕΙΣ δεν πρέπει να απαλλάσσεται από το μάθημα των θρησκευτικών. Ούτε οι αλλόθρησκοι, και σε καμία περίπτωση τα Ελληνόπουλα. Οι αλλόθρησκοι, να απαλλάσσονται μόνο από τη βαθμολόγηση και τις εξετάσεις, ώστε να μην καταπιέζονται εκφραζόμενοι ίσως, αντίθετα από την δική τους πίστη. Όμως, να παρακολουθούν υποχρεωτικά. Καλώς ή κακώς, έχω μεγάλη καχυποψία ως προς πιθανούς ανομολόγητους σκοπούς, για μελλοντική κατηγοριοποίηση των σχολείων με βάση το θρήσκευμα, εντός της επικράτειας (πχ με βάση τα ποσοστά των μαθητών που παίρνουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά).

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Κυθήριος Τ. 20/12/2012 19:34:08

      «Μεταξύ μας κ.Μητραλέξη,πολλοί σήμερα μετά τήν ἄφεση πού θά τούς δώσει ὁ ἐκπρόσωπος τῆς Ἐκκλησίας,θά ἐπιθυμοῦσαν καί τήν ἄφεση ἁμαρτιῶν ἁπό τούς διευθυντές τῶν ΔΟΥ…»

      Ἐξαίρετο!

      «Ὅμως δέν εἶναι παράδοξο νά διδάσκουν τό μάθημα τῶν θρησκευτικῶν καί λαϊκοί,κατηρτισμένοι κατάλληλα,ἄλλωστε αὐτή ἡ πρακτική ὑπάρχει καί στήν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας,ἀφοῦ ἀπό παλαιοτάτων χρόνων ἔχει θεσπίσει τόν θεσμό τῶν λαϊκῶν[...]»

      Κυθήριε, ἄλλο λέω: ὅτι γιὰ τὴν Ἐκκλησία, ἡ κατήχηση εἶναι κάτι ποὺ γίνεται στὰ πλαίσια τῆς ἐνορίας-ἐκκλησιαστικῆς κοινότητας καὶ τῆς ἐπισκοπῆς. ΔΕΝ εἶναι κάτι ποὺ γίνεται ἀπὸ τὸ κράτος καὶ τοὺς ὑπαλλήλους τοῦ ὑπουργείου Παιδείας, ἀπολύτως ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸ ἂν αὐτοὶ εἶναι λαϊκοὶ ἢ κληρικοί. Καὶ κληρικοὶ νὰ ἦταν, ἂν ἦταν ἀποκομμένη ἀπὸ τὴν συγκεκριμένη ἐνορία τοῦ πιστοῦ ἡ κατήχηση εἶναι ἁπλῶς «πληροφορίες».

      • Κυθήριος Τ. avatar
        Κυθήριος Τ. @ Σωτ Μητραλ 20/12/2012 19:50:02

        Εὐχαριστῶ γιά τήν διευκρίνηση.
        Γιά τό μάθημα τῶν θρησκευτικῶν,ἐγῶ ἐννόησα τήν διδασκαλία του στό σχολεῖο.Βεβαίως καί συμφωνῶ μαζί σας.

    • Stratis avatar
      Stratis @ Κυθήριος Τ. 22/12/2012 03:10:16

      Αυτό και αν δεν είναι δικαιολογία του χειρήστου είδους αγαπητέ Κυθήριε. από πότε ένα νήπιο που βαπτήστικαι με το έτσι θέλω εγώ κάποιων ανεγκέφαλων θρησκόλυπτων γονέων είναι υποχρεωμένο να τηρεί και να υποτάσεται σε κάτι που δεβν είχε λόγο δεν είχε γνώση και επιλογή; Και ποιός ο λόγος αυτό το αθώο παιδί να μπει εξ αναγκασμού στο σκοτάδι της όποιας θρησκείας που σκεπάζει το φως της γνώσης και του ελευθέρου πνεύματος; Εμάς εδώ στηνΑυστραλία στα σχολία δεν υπάρχει μάθηνα των θρησκευτικ΄ών παρά μόνον στα θρησκευτικά σχολία και στα οποία αν ένας μαθητής δεν θέλει το μάθημα των θρησκευτικών τον απαλλάσουν με ένα άλο μάθημα γιατί αν δεν το κάνουν χάνουν την επιδώτηση του κράτους αλλά και δυσφιέίζονται κάτι που τους στοιχείζει από εγραφές μαθητών. η ακραία πίστη δεν είναι παρά η αρχή και βάση των Ταλιμπάν που στην Ελλάδα των παπάδων είναι και το ζητούμενο. Διώξτε επιτέλους τον θρησκευτικό σκοταδισμό και αφήστε ελεύθερες την γνώση την εταιρότητα την ελευθερία του λόγου και την διάδωση των ευγενών και όχι των σκοτινών ιδεωδών ένας ελεύθερα σκεπτόμενος με μη θρησκευτικές παρωπίδες

      • Κυθήριος Τ. avatar
        Κυθήριος Τ. @ Stratis 22/12/2012 10:49:25

        Ἐδῶ ἀγαπητέ stratis εἶναι Ἑλλάδα!
        Ἀφῆστε μας ἐμᾶς στό θρησκευτικό ''σκοταδισμό'' μας.
        Καθῆστε ἐσεῖς ἐκεῖ πού εἶστε,νά μήν χάσετε τήν ἐπιδότηση στό σχολεῖο καί νά προσέξετε μήν δυσφημηστεῖτε καί προπαντός μείνετε ἐλεύθερα σκεπτόμενοι.
        Ἀφῆστε κάποιους ἀπό ἐμᾶς πού θέλουμε ἡ κρίση ἡ οἰκονομική πού μαστίζει τή χῶρα μας-πατρίδα σας,νά μᾶς ὀδηγήσει σέ κάποιες ἄλλες ἀξίες πέρα ἀπό τά χρήματα,πού μέχρι τῶρα τίς εἴχαμε παραμελήσει καί ἄς μᾶς θεωρεῖτε σκοτισμένους,δέν θά πέσει ἡ ἀξία μας...

  2. Κατερίνα avatar
    Κατερίνα 20/12/2012 16:15:16

    Παρακολούθησα σήμερα γιορτή νηπιαγωγείου,
    Χωρίς... φάτνη, χωρίς μάγους, χωρίς αστέρι, χωρίς, χωρίς...
    Απούσα η ιστορία της Γέννησης....

    • Stef avatar
      Stef @ Κατερίνα 20/12/2012 17:22:08

      Και τι κάνατε; Προφανώς σιωπήσατε και το αποδεχτήκατε. Τότε μην διαμαρτύρεστε και απορώ γιατί το αναφέρατε.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Κατερίνα 20/12/2012 19:47:02

      Ἡ ἑλληνικὴ κοινωνία εἶναι βασικὰ μιὰ νεοειδωλολατρικὴ κοινωνία, κι αὐτὸ δὲν τὸ λέω μὲ ἴχνος ἐπικριτικῆς διάθεσης, μὲ ἰδεολογικὰ ἁπλῶς πασπαλίσματα χριστιανικῆς ρητορικῆς ἄσχετης μὲ ζωὴ Ἐκκλησίας, καὶ καλὰ θὰ κάνουμε τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας νὰ βλέπουμε τὴν πραγματικότητα. Ἀπὸ ποῦ κι ὣς ποῦ καὶ μὲ ποιὰ ἐκκλησιαστικὰ κριτήρια θὰ ἀπαιτήσουμε ἀπὸ τὸ κράτος νὰ «μυήσει στὸν χριστιανισμὸ» μὲ ἑορταστικὰ δρώμενα παιδιὰ οἰκογενειῶν ποὺ τὸν ἀποστρέφονται ἢ ἀδιαφοροῦν γι' αὐτό;

      Ἡ «ἀποχριστιανοποίηση» τῆς γιορτῆς τοῦ νηπιαγωγείου καὶ τοῦ δημοτικοῦ ἁπλῶς ἀντανακλᾶ καλύτερα, μὲ μεγαλύτερη ἀκρίβεια, τὴν πραγματικὴ εἰκόνα τῆς σημερινῆς ἑλληνικῆς κοινωνίας, κι αὐτὸ δὲν τὸ λέω μὲ ἴχνος ἐπικριτικῆς διάθεσης. Ἔκαναν οἱ ἄνθρωποι τὴν ἐπιλογή τους, δὲν τὸ κρίνω. Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα, ἐμεῖς δὲν ἔχουμε καμία δουλειὰ νὰ τοὺς φορέσουμε τὸν χριστιανισμὸ σὰν σκοῦφο.

      Ἄλλο τώρα ἡ ἀπαίτηση τῆς Πολιτείας νὰ ξέρει τὸ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ παιδί βασικὰ πράγματα γιὰ τὴν πίστη πού, μεταξὺ ἄλλων, ἐν μέρει γέννησε αὐτὸ τὸ κράτος στὸ ὁποῖο ζοῦμε.

  3. arcane avatar
    arcane 20/12/2012 17:26:50

    Το πρόβλημα είναι ότι η εκκλησία θέλει το μάθημα των θρησκευτικών να έχει ομολογιακό - κατηχητικό χαρακτήρα, ενώ οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση δίνει στο μάθημα θρησκειολογικό - ιστορικό χαρακτήρα, που δεν ικανοποιεί την εκκλησία. Ισως θα ήταν καλύτερο να υπάρχουν και τα δύο, το ομολογιακό - κατηχητικό μάθηματων των Θρησκευτικών και το θρησκειολογικό - ιστορικό μάθημα της Θρησκειολογίας, με τους μαθητές να επιλέγουν ποιό από τα δύο θέλουν. Στην περίπτωση αυτή δεν θα υπήρχε δυνατότητα κοπάνας. Υποψιάζομαι ότι αν αποκλειστεί με τον τρόπο αυτό η δυνατότητα κοπάνας, οι περισσότεροι Ελληνορθόδοξοι θα διάλεγαν το ομολογιακό - κατηχητικό μάθημα των Θρησκευτικών.

  4. Ρηνα avatar
    Ρηνα 20/12/2012 17:34:36

    Aυτο ειναι το θεμα αγαπητη Κατερινα, οτι σημερα αν δεν κατηχησει η οικογενεια, απο το σχολειο δεν περιμενουμε τιποτα.Δεν τους κατηγορω.Ταμπουρωθηκαν πισω απο τις αλλοπροσαλες αποφασεις της πολιτειας και σου λενε -εγω θα βγαλω το φιδι απο τη τρυπα;- Ομως η πραγματικοτητα εχει ως εξης: επειδη στο σχολειο τα παιδια και οι εφηβοι δεν εχουν την ωριμοτητα να κρινουν το βαθος της Ορθοδοξιας, εχουμε την ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ να τους δωσουμε τουλαχιστον βασικες γνωσης της θρησκειας μας, εστω ξερες, αλλα γνωσεις, οι οποιες αργοτερα σιγα σιγα και αναλογα και με τη δουλεια της οικογενειας, θα μεταλλαχθουν σε βιωματα και Πιστη. Αν δεν ξερουν ουτε τα βασικα θα γινουν σαν τους βαφτισμενους Αλβανους που δεν εχουν ιδεα. Δηλαδη ειναι προτιμοτερο να μαθαινουν για τον Βουδα; Να μην γνωριζουν τι μας προσεφερε ο Χριστος με την ενανθρωπηση Του;
    Και μην παραγνωριζει κανεις το γεγονος οτι στο μακρυ και οπως φαινεται τρικυμισμενο πελαγος της ζωης, πολλες φορες ο ανθρωπος προσφευγει στο εσχατο καταφυγιο του, στο Χριστο , απλα για τον καθενα ειναι διαφορετικη η ωρα γιατι αν ηταν για ολους η ιδια, τωρα δεν θα καναμε αυτη τη κουβεντα...

  5. Έλληνας avatar
    Έλληνας 20/12/2012 17:52:34

    Η απόφαση αφορά ΜΟΝΟ τους μαθητές που είναι Ορθόδοξοι. Οι υπόλοιποι μπορούν να απαλάσσονται και να μην ενοχλούνται από τα Θρησκευτικά. Όποιος όμως είναι Ορθόδοξος, έχει κάθε δικαίωμα να παρακολουθήσει το μάθημα.

    • Stratis avatar
      Stratis @ Έλληνας 22/12/2012 03:50:27

      Και γιατί όποιος είναι ορθόοξος να μην έχει το δικαίομα απαλλαγής μια και ο ίδιος ο μαθητής δεν είναι υπεύθυνος για τον εκχριστιανισμό του; γιατί δεν διαβάζεται αντικειμενικά και με ανάλυση την αγία γραφή του Αίσχους του Ψεύδους και τη απάτης;

  6. parsifal avatar
    parsifal 20/12/2012 17:57:11

    Ο Κύριος εχει απο πολλού λάβει θέση στο Θέμα : Τα τ ω Καίσαρος Καίσαρι...κλπ
    Η απεξάρτηση του σχολείου απο τα θρησκευτικά και η αναφορά στον Χριστιανισμό στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας είναι αρκετή. Στην Γαλλία δεν είχαμε και δεν εχομε θρησκευτικά στο σχολείο και ομως ενας μαθητής του δημοτικού η πολύ περισσότερο των δυο τελευταίων τάξεων του λυκείου γνωρίζει πολύ καλύτερα απο τους αντίστοιχους του ελληνικού συστήματος τα ελληνο-ρωμαικά και Χριστιανικά θεμέλια της Ευρώπης, τα πρίν και μετά το σχίσμα γεγονότα και τα των θρησκευτικών πολέμων στην Ευρώπη.
    Αυτό νομίζω οτι είναι και το απαιτούμενο, η πίστη και ελπίδα για την ανωθεν Ιερασουλήμ δεν μαθαίνονται στο σχολείο. Υπάρχει οικογένεια, κατηχητικό και κυρίως η προσωπική αναζήτηση ενός εκάστου.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ parsifal 20/12/2012 19:37:14

      Καλύτερα ὄχι τῆς «ἱστορίας», ἂς ὑπῆρχε ἕνα ἐξειδικευμένο πολιτισμικὸ μάθημα ποὺ νὰ τὰ ἔχει ὅλα: ἱστορία δόγματος, θεολογικὰ ρεύματα καὶ οἰκουμενικὲς συνόδους, τέχνη, εἰκόνα καὶ ἀρχιτεκτονική, σύγχρονη πραγματικότητα κλπ.

    • Ένας avatar
      Ένας @ parsifal 20/12/2012 19:44:45

      "Στην Γαλλία δεν είχαμε και δεν εχομε θρησκευτικά στο σχολείο και ομως ενας μαθητής του δημοτικού η πολύ περισσότερο των δυο τελευταίων τάξεων του λυκείου γνωρίζει πολύ καλύτερα απο τους αντίστοιχους του ελληνικού συστήματος τα ελληνο-ρωμαικά και Χριστιανικά θεμέλια της Ευρώπης"

      Σε ποια Γαλλία αναφέρεσαι; Την υπαρκτή χώρα ή κάποιο κατασκεύασμα τού μυαλού σου;
      Στη Γαλλία την υπαρκτή χώρα, οι μαθητές δεν ξέρουν ΤΗΝ ΤΥΦΛΑ ΤΟΥΣ σχετικά με την ιστορία τού Χριστιανισμού.
      Βλέπουν πίνακα με τον Ιωάννη τον Πρόδρομο στο μουσείο, και η δασκάλα τούς λέει: "Αν είδατε την ταινία 'Κωδικός Ντα Βίντσι' ξέρετε ποιος ήταν αυτός".
      Μιλάμε για ΠΑΝΤΕΛΗ ΑΓΝΟΙΑ οποιασδήποτε έννοιας περί Χριστιανισμού, και δεν αναφέρομαι στα Μαροκινάκια και στα Αλγερινάκια, αλλά στα Γαλλάκια εκ καταγωγής.

      • liapis avatar
        liapis @ Ένας 21/12/2012 01:49:10

        Etsi akrivos ine ta pragmata!

      • ΒΙΣ avatar
        ΒΙΣ @ Ένας 21/12/2012 03:07:11

        Ετσι ακριβώς είναι τα πράγματα στη Γαλλία. Φίλος μου Γάλλος, με υπεύθυνη θέση στο Υπουργείο Παιδείας, μου έλεγε (ο ίδιος είναι χριστιανός Ορθόδοξος, προσήλυτος) ότι, σε ένα μάθημα που έκανε σε καθηγητές ΜΕ, αναγνώρισαν ένα γνωστό αναγεννησιακό πίνακα (νομίζω του Φρα Αντζέλικο) ως Ευαγγελισμό, αλλά δυσκολεύθηκαν να σχετίσουν τον πίνακα με γεγονός που περιγάφεται στο Ευαγγέλιο. Επιπλέον, ήταν 25 Μαρτίου εκείνη την ημέρα, όταν και η Ρ/καθολική εκκλησία εορτάζει τον Ευαγγελισμό, και δεν μπόρεσε ούτε ένας να συσχετίσει τον πίνακα με τη συγκεκριμένη ημέρα!

    • Bixiou avatar
      Bixiou @ parsifal 20/12/2012 21:23:43

      Παρακαλω Parcifal, πειτε μου ποιο ειναι αυτο το καλο σχολειο που μαθαινει τοσο ωραια πραγματα στα παιδια για να το συστησω στους φιλους μου. Γιατι τα παιδια του μεσου Γαλλου οχι μονο την ιστορια του σχισματος δεν γνωριζουν αλλα ουτε καν τι ακριβως ειναι Χριστιανος Ορθοδοξος δεν ξερουν. Καποιοι μαλιστα συγχεουν τους ορθοδοξους με τους εβραιους γιατι οι ακρως θρησκοληπτοι εβραιοι λεγονται στα γαλλικα juifs orthodoxes. Και δεν μιλω για τις υποβαθμισμενες περιοχες των αστικων κεντρων οπου συχνα οι περισσοτεροι κατοικοι ειναι Γαλλοι υπηκοοι, μεταναστες δευτερης η τριτης γενεας. Εκει, σε λιγο, στα σχολεια τους θα διδασκεται η χρηση καλασνικοφ και το μαρκετινγκ ναρκωτικων.

      • parsifal avatar
        parsifal @ Bixiou 20/12/2012 23:09:12

        Και για τους δυο, αναφέρθηκα στο τι περιλαμβάνουν τα βιβλία. Απο εκεί και πέρα, εξαρτάται και σε ποιά "γαλλάκια" αναφέρεσθε. Οταν εγώ πήγαινα στο σχολείο, οι περισσότεροι συμμαθηταί μου ηξεραν. Και σήμερα, που πηγαίνουν οι κόρες μου στο εδώ LFH , κάποιοι ξέρουν, κάποιοι οχι.Δεν φαταίει πάντα το σύστημα.

  7. Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης avatar
    Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 20/12/2012 18:16:46

    Εγω ειμαι... μαρξιστης ιστορικο-υλιστης και δεν δεχομαι τα παιδια μου να διδασκονται την ιστορια ετσι οπως την προβαλλει το γουρουνι ο αστισμος, που τραγουδαει και η Μαρια Δημητριαδη. Εχω προβλημα συνειδησης! Αλλα δεν μπορω να δωρισω στο παιδι μπυ την ζειδωρη κοπανα...


    Απο δυο μετρα και δυο σταθμα σκιζουμε βλεπω

    • zg avatar
      zg @ Ἀστυάναξ Καυσοκαλυβίτης 20/12/2012 19:54:13

      δεν εχεις καταλαβει τιποτα...δεν σε αφηνει ο θρησκευτικος φανατισμο σου...σωνει κ καλα να προσηλυτίσετε μεσω του κρατους...αμα εχετε τα κοτσια καντε το με δικα σας μεσα...εκκλησιες και αλλα ακινητα εχετε κ με τα παραπανω..βαλτε μεσα τα βλασταρια σας καλεστε κ οποιον θελετε να τα κατηχήσει

      • ΤИΤΟΡΜΟC ЭTOЛOС avatar
        ΤИΤΟΡΜΟC ЭTOЛOС @ zg 20/12/2012 21:07:34

        Σιγά, ρε, μεγάλε! Σε λίγο θα μας ζητείσεις και παράσημο αντιστασιακού για τη δράση σου. Ούστ, κομπλεξικέ!

  8. Κυθήριος Τ. avatar
    Κυθήριος Τ. 20/12/2012 18:23:20

    Ἐχεις δίκιο roadrunner,συμφωνῶ μέ ὅσα λές.
    Ἔχω τήν ἐντύπωση ὅμως ὅτι καί ἡ ἐν πολλοῖς ἀρνητική στάση ἀρκετῶν καθηγητῶν ἀπέναντι στό ἀντικείμενο πού οἱ ἴδιοι ἐπέλεξαν,παίζει κι αὐτή τό ρόλο της.Ὅπως καί ἡ περιρρέουσα σηπτική ἀτμόσφαιρα ὅπως κι ἐσύ λές,μέσα στά σχολεῖα, στήν οἰκογένεια καί στήν κοινωνία γενικότερα.
    Ἐπίσης ἐννοεῖται πώς συμφωνῶ μαζί σου ὅτι ἡ ἐπιβολή τοῦ μαθήματος τῶν θρησκευτικῶν δέν ἀναπτύσει τήν θρησκευτικότητα τῶν παιδιῶν,ἰδίως ἄν δέν ὑπάρχει καί τό κατάλληλο πνευματικό ὑπόβαθρο ἐκ μέρους τῶν μαθητῶν,ὅμως ἐγῶ μίλησα γιά μερικά ἀπό τά αἴτια πού ὀδήγησαν σέ τέτοια ἀπαξίωση τό μάθημα αὐτό.

  9. Κβάντα avatar
    Κβάντα 20/12/2012 18:26:41

    Κύριε Μητραλέξη, διάβασα με μεγάλη προσοχή το κείμενό σας.
    Αν κατάλαβα καλά ("Εξευτελιστικά υποβαθμισμένο στην εκπαιδευτική πράξη και όχι στον αριθμό των ωρών διδασκαλίας, θεωρούμενο ευρέως ως ένα «μη-μάθημα» που λαμβάνει αυτομάτως έναν διεκπεραιωτικό βαθμό...") δεν πρέπει να έχετε σχέση με την πρωτοβάθμια - δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
    Σε κάποιο σημείο γράφετε: "...από έναν απόφοιτο κρατικής ανώτατης σχολής…".
    Με συγχωρείτε αλλά δεν κατάλαβα. Θα έπρεπε να είναι ανώτατη εκκλησιαστική σχολή ή αυτός ο οποίος διδάσκει το μάθημα να είναι κληρικός;

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Κβάντα 20/12/2012 19:41:37

      Χαίρετε.

      «Αν κατάλαβα καλά δεν πρέπει να έχετε σχέση με την πρωτοβάθμια – δευτεροβάθμια εκπαίδευση.»

      Δὲν καταλάβετε καθόλου καλά.

      «Με συγχωρείτε αλλά δεν κατάλαβα. Θα έπρεπε να είναι ανώτατη εκκλησιαστική σχολή ή αυτός ο οποίος διδάσκει το μάθημα να είναι κληρικός;»
      Δὲν σχετίζεται μὲ τὸ ἂν εἶναι κληρικὸς ἢ λαϊκὸς ἢ μὲ τὸ τί ἔχει τελειώσει, σχετίζεται μὲ τὸ ἂν ἡ »κατήχηση« εἶναι ἐνταγμένη στὴν κοινότητα-ἐνορία τοῦ πιστοῦ ἢ ἄσχετη, ξεκάρφωτη, ἐλευθέρας βοσκῆς, »κρατική«. Στὴν δεύτερη περίπτωση, καὶ ἂν τὸ μάθημα διατηρεῖ ὁμολογιακὸ-κατηχητικὸ χαρακτήρα, κάτι τέτοιο θά'πρεπε νὰ εἶναι μέγα σκάνδαλο γιὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ συνείδηση καὶ νὰ ἀπαιτεῖ ἡ ἐκκλησία τὴν ἀπο-κατηχητοποίηση τοῦ μαθήματος. Τὸ κράτος δὲν εἶναι ἐνορία, καὶ ἐκκλησιαστικὴ πράξη ἢ συνείδηση ἀποκομμένη ἀπὸ ἐνορία δὲν νοεῖται, εἶναι contradictio in terminis.

  10. Κυθήριος Τ. avatar
    Κυθήριος Τ. 20/12/2012 18:29:35

    Ἡ ἀναλυτική θρησκειολογική κατεύθυνση τοῦ μαθήματος τῶν θρησκευτικῶν εἶναι κατά τή γνώμη μου ἐξειδικευμένο ἀντικείμενο περισσότερο τῆς σχετικῆς μέ αὐτό Πανεπιστημιακῆς Σχολῆς.

    • arcane avatar
      arcane @ Κυθήριος Τ. 20/12/2012 20:57:09

      Ούτως ή άλλως στοιχεία μόνο του επιστημονικού αντικειμένου διδάσκει η μέση εκπαίδευση. Πάρε γιά παράδειγμα τη χημεία ή τη βιολογία, εξαντλεί η μέση εκπαίδευση τα αντίστοιχα επιστημονικά αντικείμενα; Οχι φυσικά, μόνο στοιχεία χημείας και βιολογίας διδάσκονται στη μέση εκπαίδευση, μόνο στις αντίστοιχες πανεπιστημιακές σχολές διδάσκονται αναλυτικά τα σχετικά επιστημονικά αντικείμενα.

      • Κυθήριος Τ. avatar
        Κυθήριος Τ. @ arcane 20/12/2012 21:34:58

        Πιστεύω ὅτι τουλάχιστον σέ μερικές θεματικές ἐνότητες τῆς διδακτέας ὕλης θά μποροῦσε νά περιέχεται ἡ ἀναφορά καί σέ ἄλλες θρησκεῖες.
        Ὄχι ὁλόκληρη ἡ ὕλη τῆς χρονιᾶς νά εἶναι μέ μόνο θέμα τή θρησκειολογία.

  11. Κατερίνα avatar
    Κατερίνα 20/12/2012 19:17:42

    Αγαπητέ μου, προφανώς δεν ήταν γιορτή των δικών μου παιδιών, γιατί θα ήξερα εκ των προτέρων το περιοεχόμενό της. Το τι έκανα θα το αφήσω στη φαντασία σας....

    Επί της ουσίας.
    Τα παιδιά λοιπόν στην ηλικία των τεσσάρων ετών, δεν "συμμετέχουν" στη Γέννεση.
    Τι τα μαθαίνουμε ότι σημαίνουν τα Χριστούγεννα;
    Μα είναι ο Αη Βασίλης!!!
    Δώρα, κι άλλα δώρα ΜΟΝΟ Δώρα.
    Χωρις καμια προσπάθεια για πνευματική καλλιέργεια.
    Μετά μένουμε αποσβλωμένοι, με την εμφάνιση της Χρυσής Αυγής στα λύκεια ή με τη συμπεριφορά των φοιτητών στα Πανεπιστήμια. Ομως αυτά τα παιδιά είναι τα δικά μας παιδιά.
    Που προφανώς δεν έχουν καταλάβει αυτό που πολύ σωστά επισημαίνει ο αρθογράφος " («υπέρ πίστεως και πατρίδος») που οδήγησε στο τρέχον έθνος-κράτος όπου ζούμε".
    Μήπως το καταλαβαίνουν οι μεγάλοι για να το καταλάβουν τα παιδιά???

    • Κυθήριος Τ. avatar
      Κυθήριος Τ. @ Κατερίνα 20/12/2012 19:22:59

      Μπράβο Κατερίνα.

    • Παύλος avatar
      Παύλος @ Κατερίνα 21/12/2012 00:46:58

      Μια υπόκλιση σε ' σένα Κατερίνα !!!!!!

  12. Σωτ Μητραλ avatar
    Σωτ Μητραλ 20/12/2012 19:35:39

    «Το πρόβλημα είναι ότι η εκκλησία θέλει το μάθημα των θρησκευτικών να έχει ομολογιακό – κατηχητικό χαρακτήρα, ενώ οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση δίνει στο μάθημα θρησκειολογικό – ιστορικό χαρακτήρα, που δεν ικανοποιεί την εκκλησία. »

    Ἀπὸ ποῦ κι ὣς ποῦ ὑπάρχουν μόνο αὐτὲς οἱ δύο ἐπιλογές; Σὲ ποιά ἀπὸ τὶς δύο κατηγορίες βάζετε τὴν πρόταση τοῦ ἄρθρου;

    • arcane avatar
      arcane @ Σωτ Μητραλ 20/12/2012 20:51:52

      Θεωρώ την πρόταση του άρθρου θρησκειολογική – ιστορική. Εκ των πραγμάτων ένα μάθημα με αντικείμενο τη θρησκεία είτε θα κάνει κατήχηση, είτε θα κάνει παράθεση χωρίς κατήχηση. Η παράθεση χωρίς κατήχηση αποτελεί μάθημα στοιχείων θρησκειολογίας. Προφανώς ένα τέτοιο μάθημα θα σταθεί περισότερο στη θρησκεία στον Ελληνικό χώρο, δηλαδή στην Ορθοδοξία πρώτα, μετά στα υπόλοιπα Χριστιανικά δόγματα και στη συνέχεια στο Ισλάμ (η Εβραϊκή θρησκεία διδάσκεται ήδη στα πλαίσια της Χριστιανικής). Προφανώς θα σταθεί ιδιαίτερα στον ιστορικό ρόλο της Ορθοδοξίας στην Ελλάδα. Είναι ακριβώς σαν τη γεωγραφία της Κένυας, διδάσκεται μεν στο Ελληνικό σχολείο, αλλά σε πολύ πιό περιορισμένη έκταση από την Ελληνική γεωγραφία. Γιά μένα το κύριο θέμα είναι να διατηρεί το κάθε μάθημα τη σοβαρότητά του, δεν είναι δυνατόν να αποτελεί το μάθηματων θρησκευτικών ώρα θεσμοθετημένης κοπάνας.

  13. stamoschios avatar
    stamoschios 20/12/2012 20:27:43

    Πρέπει να αντιληφθούμε ότι η ιδεολογική δικτατορία που έχει επιβληθεί στη χώρα από τη μεταπολίτευση και εντεύθεν δεν ορρωδεί έναντι ουδενός. Εχθρεύεται τα ιερά και τα όσια του έθνους. Ο απόλυτος εθνομηδενισμός τους καθώς και η αθεΐα τους καθιστά εκ προοιμίου εχθρούς του έθνους. Επιβάλλεται συστράτευση της δεξιάς και ανάδειξη του εθνικού μας τριπτύχου ΠΑΤΡΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ. Η δειλία που μας έχει επιβάλλει η φοβική δεξιά πρέπει να λάβει τέλος. Ας μην φοβόμαστε πλέον να θέτουμε με παρρησία τις θέσεις μας.

    • CST avatar
      CST @ stamoschios 20/12/2012 22:15:50

      Μισό λεπτό. Το ότι είμαι άθεος με κάνει λιγότερο Έλληνα; Δεν νομίζω. Αντίθετα, κατ' εμέ ΠΑΝΤΩΝ ΤΙΜΙΩΤΕΡΟΝ ΠΑΤΡΙΣ.
      Όσο για το ζήτημα της διδασκαλίας των θρησκευτικών με την παρούσα μορφή τους, θα μπορούσε να γίνει κατ' επιλογήν μάθημα. Το άρθρο 118 του Ποινικού Κώδικα δίνει σε όσους συμπλήρωσαν το 12ο έτος της ηλικίας τους αυτοτελές δικαίωμα έγκλησης για εις βάρος τους τελεσθέντα αδικήματα, θεωρώντας ότι έχουν την σχετική προς τούτο ωριμότητα. Αντιστοίχως, οι μαθητές που συμπλήρωσαν το 12ο έτος της ηλικίας τους θα μπορούσαν να έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν να εξαιρεθούν από το μάθημα των θρησκευτικών ανεξαρτήτως λόγου (οι όποιοι λόγοι να θεωρούνται εκ τεκμηρίου ότι αποτελούν προσωπικό δεδομένο και να μην απαιτείται ρητή αναφορά σε αυτούς, εν ολίγοις ό,τι ισχύει και για την αίτηση διαγραφής αναφοράς θρησκεύματος στο ληξιαρχείο).

    • Thraphsorchis avatar
      Thraphsorchis @ stamoschios 21/12/2012 10:44:35

      Υπάρχει ένα κρατικό έγγραφο που πρέπει να αποκτήσετε και να χρησιμοποιήσετε. Λέγεται διαβατήριο. Οι χώρες που προκόβουν και το παράδειγμά τους θέλουμε να ακολουθήσουμε, δεν έχουν καμία σχέση με το κοινωνικό σας πρόταγμα.

  14. Bixiou avatar
    Bixiou 20/12/2012 22:30:36

    Το θεμα του μαθηματος των θρησκευτικων ειναι σοβαρο και εχει και προεκτασεις που ο κυριος Μητραλεξης δεν εξεταζει - προφανως λογω ελλειψεως χωρου - στο πολυ ενδιαφερον κειμενο του. Το θεμα εχει σχεση με τα λεγομενα "δικαιωματα του ανθρωπου" και ως εκ τουτου καλυπτεται απο την "Ευρωπαικη Συμβαση Δικαιωματων του Ανθρωπου" (ΕΣΔΑ) την οποια ειναι επιφορτισμενο να "προστατευει" το "περιφημο" Ευρωπαικο Δικαστηριο για τα Δικαιωματα του Ανθρωπου που εδρευει στο Στρασβουργο. Το δικαστηριο αυτο ειναι διαφορετικο απο το Ευρωπαικο Δικαστηριο που εδρευει στο Λοuξεμβουργο. [Το δευτερο ειναι, για να το πουμε απλα, η δικαστικη εξουσια της Ευρωπαικης Ενωσης]. Η βασικη αρχη που διεπει την ΕΣΔΑ ειναι οτι ολοι οι ανθρωποι ειναι ισοι και επομενως δεν μπορει να γινονται διακρισεις μεταξυ τους γιατι εχουν ολοι τα ιδια δικαιωματα. Στην περιπτωση που εξεταζουμε εδω, αυτο μπορει να σημαινει για καποιους: "Ολοι οι μαθητες ειναι ισοι και δεν μπορει να γινονται διακρισεις μεταξυ τους". "Συνεπως, Εφ'οσον γινεται μαθημα θρησκευτικων για μαθητες μιας θρησκειας πρεπει να γινονται μαθηματα θρησκευτικων για ολες της αναγνωρισμενες θρησκειες που αντιπροσωπευονται στην ταξη. Για τους αθεους και τους αθρησκους θα οργανωνεται μαθημα ηθικης η φιλοσοφιας". Το συστημα αυτο εφαρμοζεται ηδη σε ευρωπαικες χωρες, με ειδικους εκπαιδευτικους (που οριζουν οι αναγνωρισμενες θρησκειες) και αν τα πραγματα συνεχιζουν να πηγαινουν οπως τωρα, καποια στιγμη θα γενικευθει σε ολες της χωρες που εχουν υπογραψει την ΕΣΔΑ. Θα ηταν λοιπον σκοπιμο να εξετασθει επειγοντως απο την πολιτεια και το ενδεχομενο αυτο (ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΑΡΕΜΦΕΡH), προτου βρεθουμε, οπως γινεται συνηθως, αντιμετωποι με δυσαρεστες εκπληξεις...

  15. Playstasion avatar
    Playstasion 20/12/2012 23:49:24

    Έτσι λοιπόν, στα πλαίσια μαθήματος σχεδιασμένου ακριβώς γι’ αυτόν τον σκοπό, η ελληνική Πολιτεία θα μπορούσε να αξιώνει από τον μαθητή να διαθέτει μετά την αποφοίτησή του από την δημόσια εγκύκλιο παιδεία βασικές γνώσεις σχετικά με την πίστη και ελπίδα που έχει δεθεί με την μοίρα αυτού του τόπου, με τον πολιτισμό του και με την ιδρυτική Απελευθέρωση («υπέρ πίστεως και πατρίδος») που οδήγησε στο τρέχον έθνος-κράτος όπου ζει


    Το υπερ πιστεως , ειναι πολυ σχετικο και το ερμηνευει κανεις κατα το δωκουν
    Με βασει την ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ , οι επαναστατημενοι δεν πολεμησαν για κανεναν θεο , αλλα για την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ τους απο τον τουρκικο ζυγο


    Οσοι γνωριζουν πραγματικη ιστορια και οχι την χριστιανικη προπαγανδα που διδασκεται στα σχολεια , ξερουν οτι η χριστιανικη θρησκεια και Ελληνισμος , ειναι εντελως εννοιες ασυμβατες
    Ομοιως ειναι ασυμβατες και με τις αξιες του Ευρωπαικου διαφωτισμου ,ειναι γνωστο οτι η εκκλησια κυνηγησε τους καθε λογης διαφωτιστες απο τον Βολταιρο , μεχρι το Ρηγα Φεραιο που τον αφορησε , ο πατριαρχης γρηγοριος Ε , καιγωντας και το συνταγμα του

    Η Ελλαδα , ειναι η μονη Δυτικη Χωρα , που εχει μια τεραστια αντιφαση , αν και η ανεξιθρησκεια ειναι βασικος πυλωνας της δημοκρατιας , ασκειται ΠΡΟΣΥΛΗΤΙΣΜΟΣ και με την βουλα του συνταγματος ( ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ)
    Ο ορος ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ δεν υπαρχει σε κανενα πολιτισμενο δυτικο κρατος , ουτε φυσικα συναυδει ο ορος ΒΛΑΣΦΗΜΙΑ , σε ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ


    Οι προσευχες , ο υποχρεωτικος εκκλησιασμος , οι ορκοι στα σωματα ασφαλειας , οι εικονες στα δημοσια κτηρια , η ιστορια εχει ΠΑΡΑΠΟΙΗΘΕΙ ΒΑΥΣΑΝΑ , οπου δεν διδασκεται σωστα
    Ολα αυτα αν δεν ειναι ΠΡΟΣΥΛΗΤΙΣΜΟΣ τι ειναι?

    Ειναι γεγονος οτι οι παλιες γενιες , γαλουχηθηκαν σε υπερσυντηριτικα καθεστωστα λογοκρισιας , με ελλειπεις γνωσεις αφου δεν ειχαν προσβαση σε πηγες και μεσα , δεν μπορεσαν ποτε να αναπτυξουν , ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ και ΑΠΟΨΗ , ωστε να αμφισβητησουν την Θρησκεια , σε αυτους ΕΠΙΒΛΗΘΗΚΕ ως ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ ΕΡΕΥΝΑ

    Σε σχεση με τις νεες γενιες , μαθαινουν την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ,εχωντας ενα πιο ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ που τους αφηνει να αναπτυξουν την σκεψη τους και την αποψη τους , χωρις λογοκρισια και με απειρες πηγες , στην διαθεση τους , το μυαλο τους εχει γαλουχηθει με αλλο τροπο

    Με παροδο του χρονου , ολες οι θρησκειες ΣΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΑ ΔΥΤΙΚΑ ΚΡΑΤΗ ,θα αποκτησουν εντελως συμβολικο - γραφικο χαρακτηρα και ελαχιστοι ανθρωποι θα πιστευουν πραγματικα σε αυτες

  16. Νικόλας avatar
    Νικόλας 21/12/2012 00:56:37

    Η γνώμη μου είναι ότι στο λύκειο εκτός από 5-6 μαθήματα, πρέπει να υπάρχει ποικιλία πολλών μαθημάτων (καμιά 40αριά) και να γίνεται επιλογή 10 εξ αυτών. Τα θρησκευτικά θα έπρεπε στο δημοτικό να είναι υποχρεωτικά, στο λύκειο προαιρετικά και στο γυμνάσιο δεν έχω κατασταλάξει με σιγουριά.

  17. Πανος avatar
    Πανος 21/12/2012 01:00:10

    Η ανηψια μου,στην 6η ταξη σε γερμανικο σχολειο, απαλλαχτηκε απο τα θρησκευτικα και την ωρα αυτη παρακολουθει μαθημα ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ!

  18. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 21/12/2012 03:00:49

    "Οσοι γνωριζουν πραγματικη ιστορια και οχι την χριστιανικη προπαγανδα που διδασκεται στα σχολεια , ξερουν οτι η χριστιανικη θρησκεια και Ελληνισμος , ειναι εντελως εννοιες ασυμβατες"

    Ποια είναι η πραγματική ιστορία κατά τη γνώμη σου; Διότι εγώ σε όσα γράφεις μόνο δογματισμό είδα. Μπορείς να με παραπέμψεις σε σοβαρή και επιστημονική βιβλιογραφία; (ο Δαυλός δεν πιάνεται) Και τι εννοείς "ελληνισμό"; Την θρησκεία της "πόλεως" των κλασικών χρόνων ή την ιδιωτικού συχνά και μυστηριακού χαρακτήρα εισηγμένη από την Ανατολή θρησκεία των ελληνιστικών και ρωμαϊκών χρόνων; Την ελληνική πόλη ή το ελληνιστικό βασίλειο; Τον Πλάτωνα ή τον Αριστοτέλη; Ή μήπως τους Κυνικούς; Ή μήπως τη μαγεία που ήταν ευρύτατα διαδεδομένη στον ελληνικό κόσμο. Κρίμα, τόσες δεκαετίες ο Dodds έγραψε για "τους Έλληνες και το Παράλογο" και εμείς παραμένουμε σε επίπεδο "οι αρχαίοι ημών πρόγονοι" και "ο χρυσούς αιών του Περικλέους"....

    Οπως φαίνεσαι εντελώς αντιεπιστημονικός όταν βεβαιώνεις ότι σε όλα τα πολιτισμένα δυτικά κράτη οι θρησκείες θα εξαφανιστούν σχεδόν. Προφανώς δεν έχεις πληροφορηθεί για την άνθιση της μαγείας και των μέντιουμ και των κάθε είδους στις "πεπολιτισμένες" (που λέγανε παλιότερα) χώρες.
    Να ρωτήσω και κάτι άλλο: Τι σε κάνει να πιστεύεις ότι και η υποσαχάρια Αφρική δεν είναι πολιτισμένη; Όσο απλώνεται η δικτατορία της πολιτικής ορθότητας πάνω στην Ευρώπη, τόσο μου φαίνεται ότι γλιστράει προς τη βαρβαρότητα.

    Υ.Γ. Συμφωνώ με τον Σ. Μητραλέξη σε όσα λέει στην ανάρτησή του και, επιτέλους, ας δει σοβαρά η Εκκλησία το έργο της Κατήχησης και της ιεραποστολής (και μεταξύ των μεταναστών).

    • Playstasion avatar
      Playstasion @ ΒΙΣ 21/12/2012 03:44:43

      Δεν καταλαβα τι σχεση εχουν οι μαυρες μαγειες και οι αναφορες στις υποσαχαριες χωρες , με την Ελληνικη ιστορια

      Απαντες ξερουν στο εξωτερικο , την εγκληματικη ιστορια του χριστιανισμου κατα του αρχαιου ελληνικου πολιτισμου
      Μονο στην Ελλαδα , καποιοι ΝΟΜΙΖΟΥΝ οτι η θρησκεια που πιστευουν , ειναι Η ΕΚΛΕΚΤΗ του θεου και οσοι εχουν αντιθετη αποψη απο αυτους , ειναι αντιχριστοι και ανθελληνες που τους πολεμανε


      Η πραγματικη πατρωα θρησκεια των Ελληνων , ειναι εκτος νομου για πανω απο 17 αιωνες , το ονομα ΕΛΛΗΝ ηταν καταραμενο και παρανομο , για πανω απο 15 αιωνες , στα τελη του 19 αιωνα , αρχιζε σιγα σιγα , να παιρνει την θεση απο το ΡΩΜΙΟΣ ( ΡΩΜΑΙΟΣ)

      Οσο αφορα τις θρησκειες , διαχρονικα μονο κακο εχουν προκλεσει στην ανθρωποτητα
      Ο

      • Κυθήριος Τ. avatar
        Κυθήριος Τ. @ Playstasion 21/12/2012 05:28:35

        Ἀπό τή στιγμή πού ταυτίζεις τό Ρωμιός μέ τό Ρωμαῖος,φαίνεται καί πόση ἱστορία γνωρίζεις...

        • Stratis avatar
          Stratis @ Κυθήριος Τ. 22/12/2012 04:22:20

          Μήπως αγαπητέ Κηθύριε μπορείς να μας πεις αν στο επαίσχυντο και ανθελληνικό Βυζάντιο υπήρχαν κάτοικοι με τον χαρακτηρισμό Έλληνες; Έ Όχι δεν υπήρχαν γιατί αυτή η θρησκεία ήταν και είναι η ταφόπλακα του Ελληνισμού και πας θρησκόλυπτος είναι πάντα εχθρός της Ελλάδος όσο και αν κρύβεστε πίσω από τον Ιουδαϊσμό που πιστεύεται

      • ΒΙΣ avatar
        ΒΙΣ @ Playstasion 21/12/2012 11:38:28

        Το Έλληνας άρχισε να επαναχρησιμοποιείται ως εθνωνυμικό ήδη από τον 12ο αιώνα....
        Υπάρχει και σχετικό άρθρο του Πάρι Γουναρίδη (ΕΙΕ). Δεν σε βλέπω πολύ δυνατό στην ιστορία...
        Για τη μαγεία στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, σε παραπέμπω στον Dodds, αλλά και σε πολλά αρχαιολογικά ευρήματα (κατάδεσμοι) και μαρτυρίες πηγών...
        Οι διάφορες εκφάνσεις μαγείας, αστρολογίας, θετικών ενεργειών και δεν συμμαζεύεται, είναι ευρύτατα διαδεδομένες στη μεταχριστιανική "πολιτισμένη" Ευρώπη μας...
        Οι δηλώσεις σου μοιάζουν με αυτές του Χρουτσώφ και θα έχουν την ίδια τύχη με αυτές....

  19. Stratis avatar
    Stratis 22/12/2012 04:26:35

    Ένα έχω να πω πως η οπισθοδρόμηση είναι προϊόν της κάθε θρησκείας για την εκμετάλλευση του συνανθρώπου και την φίμωση του ελευθέρου πνεύματος

  20. Καθηγητής ΑΠΘ avatar
    Καθηγητής ΑΠΘ 22/12/2012 08:29:57

    Αγαπητέ, αν λογικά υποθέσουμε ότι η Ελληνομάθεια και Ελληνολατρεία σου αντανακλάται στο χειρισμό της Ελληνικής γλώσσας από μέρους σου, τότε ως Ελληναράς απορρίπτεσαι μετά πολλών επαίνων. Φαίνεται πως στο Δαυλό μορφώθηκες.

    • Κυθήριος Τ. avatar
      Κυθήριος Τ. @ Καθηγητής ΑΠΘ 22/12/2012 09:32:49

      Εὐχαριστῶ κ.Καθηγητά γιά τήν ἀπάντηση,ἄν καί πιστεύω ὅτι μέ μερικά σχόλια δέν ἀξίζει κἄν ν' ἀσχολεῖται κανείς...

  21. Vassilis avatar
    Vassilis 23/12/2012 01:01:28

    Τελικά σ' αυτή τη χώρα δεν μπορεί κανείς να ησυχάσει.
    Εκεί, με το ζόρι να σου πρήξουν τα ούμπαλα.
    Ρε 'σεις, δικαίωμα όσοι δεν γουστάρουμε δεν έχουμε; Πρέπει να κατηχηθούμε; ΠΡΕΠΕΙ να γνωρίζουμε;
    Το ενδεχόμενο να θεωρούμε εντελώς ηλίθιους όσους πιστεύουν σε θεούς και δαίμονες, δεν το λογαριάζει κανείς; Για ποιόν λόγο θα πρέπει να λούζομαι εξ απαλών ονύχων θεωρίες που βρίσκω ανόητες και εντελώς, μα εντελώς, περιττές; Σας έβαλε κανείς εσάς με το ζόρι να μάθετε ηλεκτρολογία; Να μαγειρεύετε; Να παίζετε μπιλιάρδο;
    Δεν σας φτάνει να μαζεύεστε σπίτι σας και να κάνετε αγιασμούς, ευχέλαια, να φοράτε μαγικά κορδόνια, τα ευλογημένα πασούμια του αγίου Γερασίμου, τίμια ξύλα, να ανάβετε καντήλια, να καίτε λιβάνια, να φιλάτε νεο-ειδωλολατρικές ζωγραφιές, να κρεμάτε πάνω σας φυλαχτά και τζετζερεδια, να φτύνετε ο ενας τον άλλον, να βαράτε το κεφάλι σας στο πάτωμα, να κάνετε ότι θέλετε, πρέπει να γαμάτε και την ζωή των υπολοίπων; Και δεν έχω θίξει καν το θέμα του ποιός πληρώνει για όλα αυτά, είμαι λάρτζ (προς το παρόν).
    Δεν φτάνει που βλέπω κάθε 3-4 χρόνια τους χρυσοποίκιλτους τράγους μέσα στην βουλή να ορκίζουν αυτούς που εγώ με την ψήφο μου επέλεξα να με εκπροσωπήσουν, και να εξευτελίζουν τον θεσμό από την πρώτη ημέρα;

    Και μην πεταχτεί καμμία λουκία να πει για τον τρόπο που μιλάω και γράφω! Ούτε για το τι συμβαίνει σε ΑΛΛΕΣ χώρες ή για το Ισλάμ! Επί της ουσίας αγορια! Και η ουσία είναι ΕΔΩ στην Ελλάδα, και στα λιβάνια, τα θυμιατά και τα εικονίσματα: ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ, εν έτει 2012 να υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν αυτές τις μαλακίες..

    Κατάρα στην πολιτική ορθότητα!

  22. φλεβοτόμος avatar
    φλεβοτόμος 23/12/2012 22:58:03

    Το μάθημα πρέπει να είναι υποχρεωτικό στα δημοτικά και τα γυμνάσια και στα λύκεια να γίνει προαιρετικό.
    Με αυτό τον τρόπο όλοι θα είναι ικανοποιημένοι, ενώ ο στοχος να διεισδύσουμε στο μυαλό των μικρών παιδιών θα έχει επιτευχθεί. Στο λύκειο ας μην πατάνε, αφου η δουλειά θα έχει γίνει.

    • roadrunner avatar
      roadrunner @ φλεβοτόμος 23/12/2012 23:23:15

      Πρωτότυπη η πρότασή σου...και ποιο υποχρεωτικό μάθημα προτείνεις να πάρει τη θέση των Θρησκευτικών ;

  23. φλεβοτόμος avatar
    φλεβοτόμος 24/12/2012 00:07:25

    Σεξουαλική αγωγή, κοινωνική αγωγή, ευγένεια, θετική σκέψη, κοινωνικότητα, αγωγή του πολίτη, κυκλοφοριακή αγωγή, οδική συμπεριφορά, συναισθηματική διαχείριση, αλληλοσεβασμός, αλληλεγγύη, τέτοια πράματα αμα είναι να μιλήσουμε πιο σοβαρά, και αυτά και από το δημοτικό ακόμα. Καλά Χριστούγεννα.

    • roadrunner avatar
      roadrunner @ φλεβοτόμος 24/12/2012 00:29:40

      Η αποψή μου είναι πως, αν η διδασκαλία των Θρησκευτικών γίνεται με το σωστό τρόπο, οι μαθητές κατακτούν, εκ προοιμίου το 80% σε όλα τα επιμέρους που έγραψες (σεξουαλική αγωγή , αλληλοσεβασμός, αλληλεγγύη, κτλ). Καλά Χριστούγεννα .

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.