#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
29/11/2012 07:45
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Σχέδιο για μείωση του χρέους κάτω από 110% του ΑΕΠ το 2022



Ένα εντυπωσιακό σχέδιο που μπορεί να σώσει οριστικά την Ελλάδα από το υπέρογκο χρέος, αποκαλύπτουν οι FT αλλά και το Reuters που επικαλούνται έγγραφο που βγήκε μέσα από το Eurogroup. Το σχέδιο προβλέπει ότι με μια σειρά παρεμβάσεων και μέτρων που μπορούν να ληφθούν τα επόμενα χρόνια από την πλευρά των δανειστών, το ελληνικό χρέος θα μπορούσε να μειωθεί ακόμη και κάτω από 110% του ΑΕΠ το 2022 αντί για 124% που προέκυψε από τη συμφωνία. Επίσης, το 2030 το χρέος της Ελλάδας μπορεί να φτάσει στο 88% του ΑΕΠ.

Στο σχετικό πίνακα που δημοσιεύουν οι FT προκύπτει ότι μπορεί να ληφθούν έκτακτα μέτρα για να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό της περιόδου 2012-2014 αλλά και την επόμενη διετία. Αλλά υπάρχει ένα ακόμη κενό ύψους 2 δισ. για το οποίο θα πρέπει να συζητήσουν οι υπουργοί στο επόμενο Γιουρογκρούπ.

Εν από τα μέτρα που συζητώνται και πολύ πιθανόν να έχουν συμφωνηθεί είναι οι κεντρικές τράπεζες της ΕΕ που διακρατούν ελληνικά ομόλογα να μετακυλήσουν την πληρωμή τους ώστε η Ελλάδα να περιορίσει τα δάνεια που θα χρειαστεί. Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν 5,6 δισ. ευρώ. Το Reuters λέει μάλιστα ότι μόνον 13 από τις 17 κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης έχουν ελληνικά ομόλογα. Μια τέτοια κίνηση θα μειώσει το ποσό που απαιτείται σε μόλις 2 δισεκατομμύρια ευρώ από 7,6 δισεκατομμύρια και θα περάσει έτσι η συμφωνία ευκολότερα από τα κοινοβούλια. Σύμφωνα με το έγγραφο, η Ελλάδα θα χρειαστεί να λάβει 1,8 δισεκατομμύριο ευρώ σε επιπλέον χρηματοδότηση το 2012-2014 και άλλα 5,8 δισεκατομμύρια μεταξύ του 2015 και του 2016.

Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στο έγγραφο, αν οι εθνικές κεντρικές τράπεζες των 17 χωρών μελών της ευρωζώνης αποφασίσουν να αντικαταστήσουν τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν με νέα κατά την ωρίμανσή τους, αυτό θα απαλλάξει την Ελλάδα από την ανάγκη να αποπληρώσει 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ το 2012-2014 και 1,9 δισεκ. ευρώ το 2015-2016. Μια ανταλλαγή ελληνικών ομολόγων που διακρατούν στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια οι κεντρικές τράπεζες θα αυξήσει το συνολικό ελληνικό δημόσιο χρέος κατά 0,1% του ΑΕΠ το 2020 και 2022, σύμφωνα με το έγγραφο. Ωστόσο αυτό θα αντισταθμιστεί από νέα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που θα σχεδιαστούν από τους διεθνείς δανειστές για τα ερχόμενα χρόνια, τα οποία θα μειώσουν το ελληνικό χρέος κατά 2,7% του ΑΕΠ ως το 2020 και 5,1% του ΑΕΠ ως το 2022, προστίθεται στο έγγραφο. Βεβαίως, για να γίνουν όλα αυτά θα πρέπει να υπάρχει πρωτογενές πλεόνασμα και να υλοποιηθούν οι μεταρρυθμίσεις.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 29/11/2012 15:01:14

    Wolfgang Münchau των FT στον Spiegel σήμερα.
    Αυτή τη φορά το άρθρο του είναι υπερπολιτικοποιημένο, κατηγορηματικά και σκληρά αντικυβερνητικό, και έτσι πρέπει να διαβαστεί.
    Αλλά αυτός ο αναλυτής, από το 2008 δεν διαψεύδεται εύκολα.

    "Το πιό ακριβό σαλάμι στον κόσμο"

    Στην αρχή δεν ήθελαν καθόλου να την διασώσουν. Μετά αποδέχθηκαν έναν προσωρινό μηχανισμό. Μετά έναν μόνιμο. Μετά ήρθε η ΕΚΤ με ένα θεωρητικά απεριόριστο πρόγραμμα αγοράς κρατικών ομολόγων. Και τώρα έρχεται το "κούρεμα", με τέτοιο τρόπο διαμορφωμένο, ώστε να μπορεί να κρυφτεί στην πολιτική συζήτηση. Άν η διαδικασία συνεχισθεί με αυτήν την ταχύτητα, το 2014 θα έχουμε την Transferunion (ένωση μεταβιβάσεων στην Ευρωζώνη), το 2015 Ευρωομόλογο, 2016 την Ευρωπαική Πολιτεία και 2017 Ευρωπαική Εθνική Ομάδα ποδοσφαίρου - μια επανάσταση συντελεσμένη με πολύ μικρά διστακτικά βηματάκια.
    Η πολιτική της Angela Merkel να επιλύσει την κρίση κόβοντάς την σαν σαλάμι, ταιριάζει ακριβώς στο σενάριο αυτό. Αλλά για 3 λόγους θα καταρρεύσει.
    Κατ' αρχήν έχει εν τω μεταξύ αποκαλυφθεί και την κατάλαβαν όλοι, πράγμα που περιορίζει το πολιτικό της πλεονέκτημα. Η συμφωνία των υπουργών Οικονομικών αυτήν την εβδομάδα προβλέπει ένα ακόμη επείγον "κούρεμα" του δημόσιου τομέα. Πώς αλλοιώς από τον στόχο του χρέους στο 124 % του ΑΕΠ το 2020 θα φθασουμε στο 110 % δύο χρόνια μετά; Κατά πληροφορίες των FT, το πακέτο δεν μπορεί να φθάσει ούτε κάν το 124 % του 2020, αλλά και γι αυτό τον στόχο θα χρειαστεί περαιτέρω "κούρεμα".
    Όποιος ερευνήσει το υλικό με επαγγελματικό τρόπο, ξέρει ότι χωρίς περαιτέρω "κούρεμα" δεν προχωρά. Ο Schaeuble το ξέρει. Η Merkel επίσης. Οι δημοσιογράφοι το ξέρουν. Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να κρατήσει μέχρι τις βουλευτικές εκλογές στη Γερμανία η αυταπάτη ότι θα υπάρξει πλήρης αποπληρωμή του Ελληνικού χρέους, είναι εξαιρετικά αφελής. Η αρχή του "κουρέματος" έχει επικυρωθεί και θα το συζητούν όλοι. Εν τω μεταξύ εξαπλώνεται η εντύπωση ότι χρονικά αναβάλλεται η κήρυξη της αφερεγγυότητας. Αυτή η έννοια που αφορά τα οικονομικά των επιχειρήσεων δεν μπορεί βέβαια να μεταφέρεται αυτούσια σε οικονομίες χωρών, αλλά η ιδέα πίσω απο την αναλογία είναι διαφωτιστική για τους μη ειδικούς.¨Οποιος αναβάλλει το "κούρεμα", κάνει το πρόβλημα χειρότερο.
    Δεύτερον: Χειροτερεύει το ίδιο το οικονομικό περιβάλλον για την τακτική του σαλαμιού. Οι βραχυ- και μακρο-πρόθεσμες προγνώσεις είναι καθοδικές. Το κατώφλι για την κήρυξη αφερεγγυότητας εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, απο την ανάπτυξη, από τα επιτόκια, από το άν υπάρχει ανεξάρτητη εκδοτική τράπεζα, από το άν έχει κανείς μια μεγάλη αγορά εγχώριων αποταμιευτών, όπως στην Ιαπωνία. Η Ελληνική πραγματική οικονομία είναι πεσμένη στο έδαφος. Η χώρα είναι μέλος της Ευρωζώνης, δεν μπορεί να τυπώσει μόνη της χρήμα. Έχει εξαγωγείς αποταμίευσης και φοροφυγάδες. Η Ελλάδα, ακόμη και με χρέος 120 % του ΑΕΠ, είναι αναξιόχρεη. Κατά τα άλλα, ποτέ δεν υπήρξε οικονομική αιτιολόγηση για το νούμερο αυτό. Επιλέχθηκε για λόγους πολιτικούς. Στην πολιτική για την Ελλάδα δεν αποτυγχάνουμε στο στόχο, ο ίδιος ο στόχος είναι λανθασμένος.
    Ο τρίτος λόγος που δεν λειτουργεί η τακτική του σαλαμιού είναι το μέγεθος του σαλαμιού του ίδιου. Κατά τις εκτιμήσεις μου, η ολική μάζα των χρεών που θα πρέπει τελικά να διαγράψουμε σε όλη την Ευρωζώνη είναι περιπου 1 τρισεκατομμύριο Ευρώ, σύν/πλήν εκατό δις. Περιέχονται μέσα όλο το ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ Ελληνικό χρέος και ένα μεγάλο μέρος των εξωτερικών χρεών Ισπανίας και Πορτογαλίας. Επίσης, ο κρατικοποιημένος τραπεζικός τομέας της Ιρλανδίας δεν θα αποπληρώσει ποτέ εντελώς τα χρέη του. Στο τέλος, και η Ιταλία θα "απολαύσει" μιαν ελάφρυνση του χρέους της, ίσως με μετατροπή των παλαιών χρεών της σε Ευρωομόλογα. Η Γερμανία θα αναλάβει ένα αναλογικά μεγαλύτερο μέρος αυτού του "κουρέματος", αφού θα πρέπει να υποβασταχθούν και 2 μεγάλες χώρες-μέλη, Ισπανία και Ιταλία.
    Η τακτική του σαλαμιού δεν συνίσταται μόνον στην χρονική καθυστέρηση, αλλά προπάντων στην συσκότιση. Διατηρείται η αυταπάτη της φερεγγυότητας με την πολύ βαθειά βύθιση των επιτοκίων και την πολύ μεγάλη χρονική επιμήκυνση των πιστώσεων. Σε ακραία περίπτωση θα έχουμε πιστώσεις άπειρης επιμήκυνσης και με μηδενικό επιτόκιο. Αυτές είναι πιστώσεις που ούτε εξυπηρετούνται, ούτε ποτέ θα αποπληρωθούν. Δεν είναι πιά πιστώσεις, αλλά "κούρεμα". Το άν κανείς διαγράφει τυπικά ένα χρέος ή το εξαφανίζει χρησιμοποιώντας "μαγικά κόλπα" με αδιαφανείς οικονομικές κατασκευές, από οικονομική άποψη δεν έχει διαφορά. Επιτρέπει όμως στους πολιτικούς να κρατούν ζωντανό για μικρό διάστημα το ψέμα, ότι δήθεν δεν έχουμε ενδοκοινοτικές μεταβιβάσεις.
    Η πολιτική αυτή θα αποτύχει, ούτως ή άλλως.
    Αλλά ακόμη και αυτό το τέχνασμα θεάτρου σκιών δεν λειτουργεί αιώνια. Αυτήν την εβδομάδα ήταν μόνον τα σχετικώς περιορισμένα 40 δις ευρώ. Ωστόσο οι υπουργοί Οικονομικών χρειάστηκαν πολλές εβδομάδες μέχρι να συμφωνήσουν σε ένα μάλλον επισφαλές "πακέτο". Για "κούρεμα" 1 τρις Ευρώ δεν επιτρέπεται να σκεφτόμαστε ένα τέτοιο πακέτο από τις Βρυξέλλες.
    Η συμβουλή μου προς την Γερμανική αντιπολίτευση είναι να ακυρώσουν αυτήν την επικίνδυνη στρατηγική της κυβέρνησης και να επιβάλλουν αλλαγή πορείας. SPD και Πράσινοι συμφώνησαν μέχρι τώρα σ' αυτήν την πολιτική της διάσωσης. Τώρα όμως που η κυβέρνηση αφήνει εντελώς να αιωρείται η υποψία ότι καθυστερεί την κήρυξη αναξιόχρεου, η αντιπολίτευση έχει την ευκαιρία να ακυρώσει αυτήν την πολιτική. Θα αποτύχει ούτως ή άλλως. Αλλά όσο αφήνει κανείς την καγκελλάριο να συνεχίζει, τόσο πιό μεγάλο θα είναι στο τέλος το κόστος.

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ Ο Θείος 29/11/2012 19:07:57

      Εξαιρετικός όπως πάντα.
      Ίσως τελικά η "συνέχιση της κρίσης" είναι το βασικό εργαλεἰο πολιτικής ενοποίησης της Ευρώπης. Η επίκληση του κινδύνου της κατάρρευσης είναι το όπλο για την εισαγωγή νέων θεσμών και διαδικασιών που θα ενδυναμώσουν την Ένωση. Αλλά στη ζωή δεν εξελίσσονται τα πράγματα πάντοτε γραμμικά. Πάντως, κανένα μεγάλο κράτος της γηράσκουσας Ευρώπης δεν μπορεί να επιβιώσει μόνο του σε έναν κόσμο που αλλάζει και δεν είναι πια ευρωκεντρικός.

  2. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 29/11/2012 15:01:50

    h**p://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/merkels-taktik-bei-griechenland-rettung-die-teuerste-salami-der-welt-a-869791.html

  3. Διαφωνών avatar
    Διαφωνών 29/11/2012 18:03:16

    Ο Munchau από αυστηρά οικονομολογική άποψη έχει δίκιο. Αλλά τα δημόσια οικονομικά δεν είναι μόνο οικονομολογία, αλλά κυρίως πολιτική με αριθμούς. Εδώ βρίσκεται και η διαφωνία. Η Μέρκερ, κάνοντας τη σαλαμοποίηση που περιγράφετσι σωστά, κέρδισε πολιτικό χρόνο, καθώς και έδαφος για να περάσει τη σωτηρία της Ελλάδας (και άλλων χωρών) από ένα εκλογικό σώμα που ήταν αρχικά τελείως απρόθυμο να την εγκρίνει. Επίσης, με τη σαλαμοποίηση της λύσης επιτυγχάνεται η αυστηρή παρακολούθηση των βοηθούμενων χωρών, χωρών που αλλιώς, με την προιστορία που έχουν, σχεδόν σίγουρα θα κατανάλωναν και τις δόσεις της βοήθειας σε πελατειακά έξοδα. Ας τα σκεφτούμε όλα αυτά, προτού καταδικάσουμε εκ του μακρόθεν και με ευκολία την πολιτική Μέρκελ.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ Διαφωνών 29/11/2012 18:20:06

      Πιθανότατα έχεις δίκιο αγαπητέ.
      Επιπρόσθετα παίρνει συνήθως σκληρή αντικυβερνητική θέση.
      Πάντως SPD και Πράσινοι, δεν θα ακολουθήσουν την συμβουλή του. Θα δώσουν θετική ψήφο στο πρόγραμμα σε Bundestag και Bundesrat, και έτσι αυτό θα περάσει με μεγάλη πλειοψηφία.
      Ούτως ή άλλως η συναίνεση και των 2 αντιπολιτευόμενων κομμάτων (που συγκυβερνούν τα πιό πολλά Ομόσπονδα κράτη) χρειάζεται στην Bundesrat, όπου ο κυβερνητικός συνασπισμός δεν έχει πλειοψηφία.
      Στην Bundestag ο κυβερνητικός συνασπισμός CDU/CSU/FDP έχει θεωρητικά πλειοψηφία 20 εδρών, αλλά πάντοτε σε τέτοιες ψηφοφορίες υπάρχουν ευρωσκεπτικιστές "αντάρτες" και δεν εξασφαλίζει πλειοψηφία μόνος του.
      Προφανώς προηγήθηκαν διακομματικές συνεννοήσεις και είχαν εξασφαλίσει "σύγκλιση" πριν πάνε στις Βρυξέλλες.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.