16/10/2008 18:06
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Συμπτώματα, αφορμές και αίτια της κρίσης

Οι κομμουνιστές δεν θα συμφωνήσουν μαζί μου, αλλά η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ύπαρξη όσων γνωρίζουμε - και μην βιαστείτε να διαφωνήσετε, για τον φόβο ότι μπορεί, κάποτε, να αναπολούμε με νοσταλγία το ευτυχισμένο 2008.

Σήμερα ζούμε την λεγόμενης «κρίση ρευστότητας» στο διεθνές τραπεζικό σύστημα.  Έχω πει ποια πιστεύω εγώ ότι είναι τα αίτια, και ομολογουμένως είναι βαρετά και δυσνόητα, αλλά τα επαναλαμβάνω για να μην μπερδεύουμε τα αίτια με τα συμπτώματα ή τα αίτια με την αφορμή:  Πέρα από την ανθρώπινη φιλοδοξία, απληστία και παιδεία, τα αίτια, είναι.

(1) Η κατάργηση του διαχωρισμού επενδυτικών και τραπεζικών δραστηριοτήτων στις τράπεζες. (2) Η ελαστικοποίηση συντηρητικών λογιστικών προτύπων. Και (3) η απώλεια της απόλυτης αυστηρότητας των rating agencies, είτε από χαλάρωση είτε από δυσνόητα κόλπα credit enhancement.  Οι αφορμές είναι πολλές:  Ίσως έπεσαν λίγο οι τιμές των ακινήτων κάπου. Ίσως φαλίρισε κάποια εταιρία που το αφεντικό της έβγαλε πολλά λεφτά από stock options. Ίσως έχασε λεφτά κάποιος trader πετρελαίου. Ίσως βαρέθηκαν να τρώνε ένα πιάτο φαΐ στην Κίνα.

Η πτώση των χρηματιστηρίων είναι σύμπτωμα (αλλά όχι μόνο).  Η χρεοκοπία της Lehman είναι και σύμπτωμα και αφορμή. Έχασε λεφτά, ποντάροντας ότι κάτι θα ανέβαινε, αλλά έπεσε...και χρεοκόπησε. Ασήμαντο, από μόνο του. Έλα ντε που αν χρεοκοπήσει οτιδήποτε μοιάζει με τράπεζα μπορεί να προκαλέσει παγκόσμια αστάθεια... Η πτώση της τιμής των ακινήτων είναι σύμπτωμα (της φούσκας των ακινήτων) και, μαζί με την Lehman, αφορμή της κρίσης ρευστότητας (ο φόβος προβλημάτων στις τράπεζες παγώνει την διατραπεζική και πανικοβάλει τους καταθέτες).

Η Ελλάδα δεν φημίζεται για εύρυθμη λειτουργία αγοράς. Μάλλον για επιδοτούμενα μικροκαρτέλ φημίζεται, γύψο και διοικητικές παρεμβάσεις. Αυτό σημαίνει, λαϊκά,  ότι, αν φουντάρουμε, πάμε όλοι μαζί, πακέτο, σοσιαλ-κρατικισττκό.

Ιδέα δεν έχω αν τα μέτρα της Κυβέρνησης είναι επαρκή και σωστά. Καλό είναι, τέτοιες μέρες δεν είναι για αντιπολίτευση σε αυτό το θέμα. Ούτε πιστεύω απόλυτα τι μου λένε για τις τράπεζες. Πιστεύω ότι όλοι κοιτάνε το τομάρι τους και όλοι σιωπηλά βασίζονται στα φουστάνια της Εθνικής, είτε για να κρυφτούν από πίσω, είτε για να τρυπώσουν από κάτω.

Άκουσα ότι τα 28+ δισεκατομμύρια ευρώ που θα διαθέσει η Κυβέρνηση για την ρευστότητα των Ελληνικών τραπεζών έχει και ένα μικρό καπέλο 1,5%... πάνω από τι δεν κατάλαβα. Υποθέτω το παίρνουν αυτοί που δεν βρίσκουν αλλού;

Δεν είναι ώρες πάντως για κριτικές. Και τα τρία από τα αίτια που ανέφερα, παραπάνω, (και δυο άλλα που πέταξα en passant) αφορά και  τις τράπεζές μας.

Θα αναφερθώ ξεχωριστά στις αγορές και την σχέση τους με την κρίση ρευστότητας ή την όποια ύφεση θα έρθει. Αν ζούσε ο Καβάφης θα έγραφε ποίημα: Περιμένοντας την ύφεση.

Δ.Π.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. αγανάκτηση avatar
    αγανάκτηση 16/10/2008 18:20:49

    Ιρλανδία: αύξηση 10% στους μισθούς όλων των δημοσίων υπαλλήλων.

  2. Τακτικός Αναγνώστης avatar
    Τακτικός Αναγνώστης 16/10/2008 19:28:35

    Αγαπητέ Δ.Π.
    Τα σχόλια σου είναι πράγματι πολύ κατατοπιστικά και ρεαλιστικά (που είμαστε –που πάμε). Υπάρχει όμως πέρα και πίσω από αυτά ένα ουσιαστικό πολιτικό ερώτημα που ζητάει απάντηση. Και αυτό είναι το εξής: Θα πρέπει άραγε να είμαι ευτυχής αν η Κυβέρνηση (η όποια κυβέρνηση) καταφέρει να σταθεροποιήσει το Τραπεζικό σύστημα δίνοντας 28 δις (με διάφορους τρόπους, για να μην χαθούμε στις λεπτομέρειες) προκειμένου να διασώσω πενταροδεκάρες καταθέσεων; Ποιά είναι η πολιτική ουσία του διλλήματος; Μήπως :Συναινέστε – αφού ως φοβισμένοι μαλάκες δεν μας ανατρέπετε και δεν είστε σε θέση na αναδείξετε νέες οικονομικές δομές - να εξυπηρετήσουμε τα αφεντικά μας για να σας φάνε και ότι απέμεινε.
    Αυτό βέβαια και σε πλανητικό επίπεδο.

  3. Νικόλας avatar
    Νικόλας 16/10/2008 19:36:54

    Δηλαδή σύντροφε μας λες πως την κρίση την προκάλεσε κάτι σαν το πέταγμα της πεταλούδας που λέγαμε στη θεωρία του χάους; Δεν συμμερίζομαι την άποψή σου. Ακόμα και οι τρεις βασικοί παράγοντες που αναφέρεις

    (1) Η κατάργηση του διαχωρισμού επενδυτικών και τραπεζικών δραστηριοτήτων.
    (2) Η ελαστικοποίηση συντηρητικών λογιστικών προτύπων.
    (3) η απώλεια της απόλυτης αυστηρότητας των rating agencies

    δεν είναι έξω από το σύστημα. Πριν από την εμφάνιση της κρίσης όποια τράπεζα πήγαινε κόντρα σε αυτή την τάση είχε συγκριτικό μειονέκτημα και αυξημένο κόστος. Τα πράγματα δεν πήγανε τυχαία προς τα εκεί. Ακόμα και όσοι γνωρίζανε το υψηλό ρίσκο δεν μπόρεσαν να το αποφύγουν γιατί αυτό είναι στο τέλος το νόημα μιας φούσκας.

  4. donaE avatar
    donaE 16/10/2008 19:53:51

    ΔΠ .(2)Η ελαστικοποίηση συντηρητικών λογιστικών προτύπων.Γιαυτο τα τροποποιουν?Μπορει καποιος να γραψει κατι,αναλυτικοτερα?

  5. ΔΠ avatar
    ΔΠ 16/10/2008 20:15:29

    @Τακτικός, χωρίς να είμαι πολιτικός,πιστέυω ότι με τις ενέσεις ρευστότητας κουκουλώνονται αμαρτίες. Αλλά ακόμα και αν αντιπολιτευόμουν στ έπακρο την κυβέρνηση ή τον Αλογοσκούφη, προέχει η διατήρηση της φαινομενικής ηρεμίας, η ρευστότητα. Δεν υπάρχει ανοχή για κλείσιμο ακόμα και της πιο αμαρτωλής τράπεζας. Αυτό με την παραδοχή που είπα, με την οποία δεν είσαι υποχρεωμένος να συμφωνήσεις ότι η λειτουργία της αγοράς είναι απαραίτητη.

    @Νικόλας. Δεν μπορώ να αλλάξω την ανθρώπινη φύση, ούτε πιστέυω σε γύψο και ανελευθερία. Τα τρία πετάγματα της πεταλούδας είναι γία μένα η πηγή του προβλήματος. Οι Αμερικάνοι κατήργησαν το glass steagall υπό την πίεση της δικής τους τραπεζικής διαπλοκής, και των ευρωπαϊκών τραπεζών, φυσικά.

    @donaE. Πριν το 1990, ίσχυε ένας λογιστικός κανόνας που έλεγε: Στην αποτίμηση περιουσιακών στοιχείων στον ισολογισμό, τα πάντα αποτιμούνται στο χαμηλότερο της τιμής κτήσης, ή της αγοραίας αξίας. Δηλαδή, αν μία εταιρία αγόραζε μια μηχανή σε τιμή ευκαιρίας, για 1000 δρχ. ενώ άξιζε 10.000, την έβαζε στα βιβλία στις 1000. Θα πω κάτι υπεραπλουστευτικά τώρα. Αν 3 χρόνια αργότερα, άλλαξε ο κανόνας, και το μηχάνημα «ξανααξιολογήθηκε» στα 10,000, η εταιρία γράφει ένα κέρδος στα χαρτιά, 9.000. Αν τώρα το αφεντικό παίρνει μπόνους στα κέρδη, παίρνει μπόνους από μία λογιστική χαρτινη εγγραφή. Το υπεραπλουστέυω, αλλά αυτή είναι η ουσία.

    Επέτρεψαν οι ρυθμιστικές αρχές και οι κυβερνήσεις, να αυξηθεί το «συτστημικό ρίσκο» (όλα τα αυγά σε ένα καλάθι) και να δημιουργηθούν φούσκες. Εκρηκτικός συνδυασμός.

    Σημειωτέον ότι πολλοί συντηρητικοί, πραγματικοί επενδυτικοί τραπεζίτες, τότε, στην Αμερική, το 1989-1993, παράτησαν το επάγγελμα, όταν μπήκε ή εκεί γενιά των ...golden boys, επικαλούμενοι το ασυμβίβαστο των νέων πρακτικών με το ήθος και την αξιοπρέπεια του επαγγέλματος. Πολύ ψιλά γράμματα...

    Συγγνώμη για την φλυαρία.

  6. stelios avatar
    stelios 16/10/2008 20:48:01

    ΔΠ,Πολυ σωστος,μετα το 93 οι ΗΠΑ και απο κοντα ολοι οι αλλοι στη Δυση,ακολουθησαν το μοντελο:Οι Ασιατες δουλευουν και εμεις καταναλωνουμε πληρωνοντας τους με χαρτια και παιρνοντας προιοντα.Οσες χωρες εχουν ελλειμα στα ισοζυγια ειναι στο χειλος του γκρεμου,οι Γερμανοι και Ιαπωνες με πλεονασματα απλως θα ζοριστουν.
    Η Ελλαδα που ειναι στη χειροτερη μοιρα απο ολους ΤΙ ΘΑ ΠΑΘΕΙ?
    ε μπορει να κανει υποτιμηση,ουτε να δανειστει πλεον αλλα χρηματα,και η οικονομια για να μην καταρρευσει χρειαζεται καθε χρονο 15-20%παραπανω δανεικα,τα οποια πλεον ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ για να δοθουν,αρα η οικονομια θα μεινει απο καυσιμο και θα καταρρευσουν σα ντομινο οι επιχειρησεις και θα διωξουν το προσωπικο.Τα ταμεια θα μεινουν απο ρευστο και δε θα πληρωνουν συνταξεις και φαρμακα.
    Η ΕΞΑΘΛΙΩΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ θα ειναι πρωτογνωρη για τα μεταπολεμικα χρονια,και η Ελλαδα ασχολειται με το Βατοπαιδι και το εφαπαξ των Κηφηνων της Ολυμπιακης.Τον Ιανουαριο οι ανεργοι του 15% ΤΙ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ θα παρουν?
    Πρωτα τα αυτοκινητα,μετα τα επιπλα και ηλ.συσκευες,Ο,ΤΙ αγοραζεται σημερα κυριως με δοσεις και δανεικα,ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ να πωλειται και οι επιχειρησεις θα διωξουν το μισο προσωπικο και θα φεσωσουν τους προμηθευτες τους.
    Δεν ειναι σεναριο θριλερ,ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΗ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ,της Α' Δημοτικου μαλιστα.

  7. Nick avatar
    Nick 16/10/2008 21:12:20

    Όσες χώρες της Ευρωζώνης έχουν υψηλά χρεή (κρατικά και ιδωιτικά) θα αναγκαστούν να βγούν από το Ευρώ.

  8. Nick avatar
    Nick 16/10/2008 21:30:54

    O Δ.Π το είχε γράψει και εγώ συμπλήρωσα ότι μας μένει ο νέος Χίτλερ για να διαλυθεί. Γιατί ο νέος Μουσσολίνι είναι ήδη στην εξουσία (Berlusconi).

  9. aris avatar
    aris 16/10/2008 21:48:06

    ΔΠ άμα δεν έβαζες και τον Καβάφη στο τέλος ίσως οι πεταλούδες να ήταν πιο αξιόπιστες.
    Δεν γεννάται τίποτα από το μηδέν έτσι λένε οι νόμοι της φύσης. Οι υπερασπιστές του καπιταλισμού επιμένετε ότι το χρήμα από μόνο του μπορεί να γεννά και να αυξάνεται απεριόριστα. Φάτε το κραχ τώρα και καλή χρεοκοπία. Ξέρεις δεν έχουμε να χάσουμε και πολλά πράγματα πια, δεν μας αφήσατε πολλά, τα θέλατε όλα δικά σας.
    Μόνο χαρά μου φέρνει η κρίση σας, καμιά ανησυχία.

  10. Nick avatar
    Nick 16/10/2008 21:52:28

    Aris, αυτοί που υποστήριζαν ότι το χρήμα παράγει χρήμα συνήθως προέρχονται από χώρες που η παραγωγή τους έπιανε πάτο στον διεθνή ανταγωνισμό (καλή ώρα ΗΠΑ, Βρετανία).

  11. aris avatar
    aris 16/10/2008 22:03:37

    συμφωνώ Nick
    νομίζω πως όταν θέτεις ως κέντρο των πάντων την αγορά "η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ύπαρξη όσων γνωρίζουμε" είσαι εξαιρετικά κοντόφθαλμος έως στραβούλιακας ή ο οπτικός σου ορίζοντας φθάνει ως το βάθος της τσέπης σου αγαπητέ ΔΠ.
    ο άνθρωπος είναι απαραίτητη προυπόθεση για την ύπαρξη όσων γνωρίζουμε και τα κωλόχαρτά σας είναι τιποτένια όσο ένα παιδί στην Αφρική πεθαίνει από την πείνα ή ένα άλλο παιδί στην Κίνα δουλεύει από τα 12 για να λειτουργεί εύρυθμα η αγορά σας.
    Αν ζούσε λοιπόν σήμερα ο Καβάφης θα έγραφε για τους βαρβάρους, πως έρχεται ο καιρός για να φεύγουν σιγά σιγά...

  12. ΔΠ avatar
    ΔΠ 16/10/2008 22:10:19

    Άρι,

    ενώ στην ουσία κάνεις πολιτική δήλωση, που δεν μπορώ να σχολιάσω, επίτρεψέ μου να σου πώ τα εξής:

    Κατ' αρχάς υποθέτω, από τα σχόλιά σου εδώ, ότι ζεις στην Ελλάδα. Ή είσαι κάτω των 50 ή πάνω των 50 ετών. Αν είσαι κάτω των 50, δεν πρέπει να ανησυχείς για την σύνταξη σου, ούτως ή άλλως γιατί με τα σημερινά δεδομένα δεν θα έχεις. Αν είσαι άνω των 50 και έχεις σχεδιάσει να πάρεις σύνταξη ή παίρνεις σύνταξη, αυτά που γίνονται αυτές τις μέρες, σε αφορούν, είτε φταίει ο καπιταλισμος είτε όχι. Ένα το κρατούμενο.

    Αν τώρα έχεις παιδιά ή εγγόνια 5-10 ετών και έχεις διαβάσει ιστορία ή βλέπεις τηλεόραση, 1940-1929 = 11. 5 έως 10 + 11 = 16 έως 21. Χάλια. Φυσικά ούτε η ιστορία επαναλαμβάνεται, ούτε είμαι μάντης.

    Υπάρχει αμφισβήτηση ότι το χρήμα παράγει χρήμα; Χρειάζομαι επειγόντως 1.000 ευρώ. Μπορεί κάποιος να με δανείσει για δύο μήνες;

  13. aris avatar
    aris 16/10/2008 22:29:32

    40αρης είμαι και μέχρι τώρα δεν έχω νιώσει ασφαλής στη ζωή μου, δεν ξέρω αν αύριο θα έχω δουλειά, το ότι σπούδασα πέντε χρόνια Πανεπιστήμιο απλώς με βάζει στο σωρό των εν δυνάμει ανέργων με πτυχίο. Συνταξη? πριν πέντε χρόνια κατάφερα να αυτοασφαλιστώ. Δε βαριέσαι...
    Να πεινάσω πάντως δεν πρόκειται γιατί ένα πιάτο φασόλια θα μπορώ να το έχω... ξέρεις η Ελλάδα έφτασε ως εδώ με τη φασολάδα,δεν θα ήταν άσχημα να ξαναθυμηθούμε το εθνικό μας φαγητό.
    Τους υπολογισμούς σου δεν τους κατάλαβα. Αν εννοείς πως την κρίση την ακολουθούν πόλεμοι, ναι έχεις δίκιο αλλά τον πόλεμο τον είδαμε και προ κρίσης αυτή την φορά. Ίσως μάλιστα να συνέβαλε και αυτός στην κρίση. Δε συμφωνείς?
    Όσο για τα δανεικά κάποιος φίλος θα μπορεί να σε βοηθήσει..και χωρίς τόκο

  14. Nick avatar
    Nick 16/10/2008 22:32:47

    Ναι Δ.Π, γιατί σήμερα ισχύει η εξίσωση χρήμα = χρέος και χρέος = χρήμα.

    Για να παράξεις χρήμα πρέπει να φτιάξεις ΠΛΟΥΤΟ.

    Με το χρήμα = χρέος δεν κινείται η οικονομία σωστά. Και το τέλος των χαρτονομισμάτων χωρίς αξία το βλέπουμε σήμερα. Για να βγαίνει ο Τρισέ και να λέει περί "πειθαρχίας του Bretton-Woods", φαντάσου τι έρχεται ακόμη...

    Και Aris, καλό θα ήταν να απευθύνεσαι στον πληθυντικό γιατί νεοφιλελεύθερος-δεν-θέλω-το-κράτος-στα-πόδια-μου ούτε ήμουν και ούτε πρόκειται να γίνω.

  15. irrational excuberance avatar
    irrational excuberance 16/10/2008 22:34:39

    @Στέλιος 8:48
    Είααι ο μόνος εδώ που φαίνεται πως έχει κάποια συναίσθηση της κατάστασης. Ακόμα κι αν οι ισχυρές οικονομίες της Ευρώπης τις καπουλάρουν, και μάλλον θα τις καπουλάρουν γιατί έχουν βάσεις, οι αεριτζήδες τέλος. Το ρωμαϊικο της λούφας και της διαφθοράς έχει ραντεβού με την πραγματικότητα!
    Με το School of Hard Knocks όπως λεν οι Αγγλοσάξωνες.

  16. ΔΠ avatar
    ΔΠ 16/10/2008 22:48:39

    Η δήλωση περί Bretton Woods είναι για να ηρεμήσουμε και να μην τρελλαθούμε με την ιδέα ότι μπαίνουν 2 ή 3 τρις ευρώ στο σύστημα.

    Ασχετα άπό πολιτικες πεποιθήσεις, κανέναν δεν συμφέρει ο πανικός ή η καταστροφή.

    Ωστόσο το ζητούμενο είναι να θεραπευθουν τα αίτια και όχι τα συμπτώματα και σίγουρα να μην μπούμε σε γύψο (αν και πολλοί από ανασφάλεια, φανασιώνονται γύψο). Με «γύψο» εννοώ την νομθετικη παρέμβαση στην αγορά, όπως π.χ «απαγορεύεται να έχεις αρνητικές σκέψεις»

    Ήδη μιλάνε για επαναφορά συντηρητικών λογιστικών απεικονίσεων (αν και στην Ελλάδα μιλάνε για προσωρινή χαλάρωση στις τράπεζες -- που με ανησυχεί γιατί οι τράπεζες είναι ολίγον αδηφάγες σαν οργανισμοί)

  17. Nick avatar
    Nick 16/10/2008 22:59:14

    @Anonymous:

    Εάν επανέλθει η δραχμή, το πρώτο και άμεσο θα είναι η δραματική αύξηση των επιτοκίων. Και μιλάμε για επιτόκια άνω του 25%-30%. '

    Και σαφώς δραματική υποτίμηση του νομίσματος.

  18. Nick avatar
    Nick 16/10/2008 23:17:33

    Ακριβώς. Αυτά τα 2-3 τρισ. είναι ηλεκτρονικά και άϋλα. Είδες η τεχνολογία;

    Και το ακόμη χειρότερο είναι ότι η παραγωγή αγαθών που έφτασε στο υψηλότερο σημείο της ανθρωπότητας θα πέσει κάθετα.

  19. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 16/10/2008 23:30:45

    @ΔΠ: "Και (3) η απώλεια της απόλυτης αυστηρότητας των rating agencies (??? -It's all ...greek to me!), είτε από χαλάρωση είτε από δυσνόητα κόλπα credit enhancement, (???) .. Ίσως φαλίρισε κάποια εταιρία που το αφεντικό της έβγαλε πολλά λεφτά από stock options (???). Ίσως έχασε λεφτά κάποιος trader (???) πετρελαίου.

    Φίλε ΠΔ, ευχαριστούμε για άλλη μια φορά για τις πληροφορίες σου, ΑΛΛΑ, επίσης για άλλη μια φορά λέμε: μετάφραζε τους αγγλικούς όρους που χρησιμοποιείς, ή βάζε σημείωση: ..."Αυστηρώς για αγγλομαθείς".

    Επί τς ουσίας: "τα αίτια, είναι.

    (1) Η κατάργηση του διαχωρισμού επενδυτικών και τραπεζικών δραστηριοτήτων στις τράπεζες. (2) Η ελαστικοποίηση συντηρητικών λογιστικών προτύπων. Και (3) η απώλεια της απόλυτης αυστηρότητας των rating agencies, είτε από χαλάρωση είτε από δυσνόητα κόλπα credit enhancement".

    ΔΕΝ είναι αυτά τα αίτια, αλλά Η ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ. Αν δεν είχε υιοθετηθεί και ...ΘΕΟ-ΠΟΙΗΘΕΙ αυτή από τους δισεκατομυριούχους "ειδικούς" και ...νομπελίστες οικονομολόγους, που παρέσυραν και αδαείς, ή "πτωχούς τω πνεύματι" ιδεολόγους Δεξιούς, δεν θα είχαν επέλθει οι "αιτίες" που αναφέρεις.

    Τι λες;

  20. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 16/10/2008 23:35:46

    Aν σταθεροποιηθεί το τραπεζικό, χωρίς πανικό, και αν πληρώσουν το τίμημα της κακοδιαχείρησης οι κακοδιαχειριζόμενες τράπεζες, θα είναι θετική εξέλιξη. ΔΕΝ έχει τελειώσει η άσκηση. Συμφωνώ ότι οι διαγραφές επισφαλειών και αμαρτιών είναι υγιείς, γιατί δηλώνουν: «την πάτησα, γράφω τις ζημιές». Τουλάχιστον αυτό είναι συντηρητική λογιστική.

    Εκανε κάποια δήλωση πάλι η Ελλάδος ότι λόγω ανησυχιών κεφαλαιακής επαρκειας εδώ, ίσως ελαστικοποιήσουν τα λογιστικά. Δεν το κατάλαβα, συμφωνώ ότι δεν είναι ώρα για καταστροφές, αλλά εύχομαι αυτοί που την έχουν πατήσει εδώ, να πληρώσουν αντίστοιχα.

    Ασχετα από την σταθεροποίηση στην ρευστότητα που μακάρι να έρθει σύντομα, τα βασικά προβλήματα αναπροσαρμογών θα παραμείνουν αλλά αυτά είναι ελπίζω διαχειρίσιμα. Το πρώτο που θα δούμε στην Ελλάδα είναι θα αυξηθούν τα επιτόκια χορηγήσεων, οι χορηγήσεις θα είναι μόνο βραχυπροθεσμες και μόνο για τους καλούς και φερέγγυους.

    Οι φερέγγυοι και αυτοί που δεν χρωστάνε, θα δυναμωσουν την θέση τους στην αγορά. Δεν γλυτώνουμε την «επιβράδυνση» αλλά ας μας πουν οι οικονομολόγοι πότε και πόσο βαθειά.

  21. Nick avatar
    Nick 16/10/2008 23:43:39

    Εάν δεν εγκατέλειπαν τον Θεό για το Μαμωνά σίγουρα θα είμασταν ακόμη "πλούσιοι τω πνεύματι". Και τι έγινε εάν παραμέναμε "πτωχοί τω χρήμασι";

    rating agencies = οργανισμοί που αξιολογούν τη φερρεγγυότητα κάθε εταιρείας (= χαχαχαχα. Είναι οι ίδιοι που αξιολογούν και τα χρέη Κρατών)

    credit enhancement = δυνατότητα βελτίωσης πιστοληπιτκής ικανότητας (= πώς να χρεωθώ παραπάνω χωρίς να αυξάνω το χρέος.)

  22. Faust avatar
    Faust 16/10/2008 23:54:56

    Ρε γέροντανήπιε

    τα αγγλικά σε πείραξαν εσένα?

    Υπάρχουν παντού όροι που αν μεταφραστούν χάνουν το νόημά τους.

  23. ΔΠ avatar
    ΔΠ 16/10/2008 23:55:22

    Με όλο τον σεβασμό "νήπιε γέροντα", δεν υπάρχει τίποτα το "νεοφιλελεύθερο" στα τρία αίτια που παρέθεσα. Απεναντίας! Η συγκέντρωση αντίκειται στον ανταγωνισμό. Ο λογιστικός συντηρητισμός είναι όπως λέμε εμείς απλά "νοικοκυρεμένη κατάσταση".

    Με συγχωρείς αν τα περί rating agencies είναι δυσνόητο, αλλά έγραψα ανάρτηση και όχι βιβλίο. Θα στο πώ περιγραφικά.

    Κάποτε, για να δανειστεί μια εταιρία από την αγορά (π.χ. με ομόλογα μέσω χρηματιστηρίου), έπρεπε να πει όλα όσα αφορούν τα της οικονομικής της και πιστοληπτικής της ικανότητας. Η ίδια η εταιρία, και ανεξάρτητα οι αναδοχοι του ομολογιακού. Ακόμα, μία ανεξάρτητη εταιρία αξιολόγισης του δανειοληπτικού κινδύνου, έκανε δικιά της έρευνα και έβαζε έναν "βαθμό". Αυτός ο βαθμός είναι το "rating" και η ανεξάρτητη εταιρία, η rating agency.

    Αυτά όταν τα πράγματα ήταν απλά. Σιγά σιγά δημιουργήθηκαν πολύπλοκα προϊόντα, κατά παρεκκλιση της αρχής "keep it simple stupid". Φαινομενικά, για να δημιουργηθούν εξειδικευμένχρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά με αποτέλεσμα ούτε ο κοινός θνητός, ούτε η rating agency να μπορούν να αξιολογήσουν επαρκώς τον κίνδυνο, και κυρίως την ΕΥΛΟΓΗ ΣΧΕΣΗ ΡΙΣΚΟΥ ΑΠΟΔΟΣΗΣ. Θα σου αναφέρω ένα παράδειγμα: Τα περιβόητα δομημένα ομόλογα. Εγώ που με λιγη έλλειψη μετροφροσύνης κάτι νομίζω ότι ξέρω από αγορές, δεν είμαι σε θέση να καταλάβω τι ακριβώς ήταν, πόσο μάλλον να καταλάβω αν η αναμενόμενη απόδοση ήταν εύλογη δεδομένου του προσδοκόμενου ρίσκου. Με μπορδούκλωσε η πολυπλοκότητα, αντε να σου πω λοιπόν εσένα το Πρόέδρου του Ταμείου αν είναι καλό χαρτί. Αυτά στα Ελληνικά και μην πεις ότι δεν καταλαβαίνεις.

    Τέλος trader είναι κάτι σαν γκόλντεν μποϋ γουιδ μπιγκ σουϊνγκινγκ ντικ. Το' πιασες;

  24. stelios avatar
    stelios 16/10/2008 23:58:00

    irrational excuberance@
    Δεν ξερω αν θα φυγουν οι αδυνατοι απο το euro οι οι δυνατοι τραβωντας το δρομο τους.
    Σιγουρα οριστικα χρεοκοπει το εξαμβλωμα της Ε.Ε.
    που τραβωντας απο τα μαλια δηθεν εννοποιησε χωρες που απεχουν ετη φωτος μεταξυ τους.
    Πως να βρεθει λυση απο χωρες που τα συμφεροντα τους πλεον συγκρουονται θανασιμα;
    Η Αγγλια ζει απο το εμποριο χρηματος,η Γερμανια οχι.
    Οσο για την Ψωροκοσταινα,αυτη χρωστα πιο πολλα απο ολους,οι δε...Νεες χωρες ειναι ενα κακογουστο ανεκδοτο με φουσκα στα ακινητα τους 10 φορες χειροτερη απο της Αμερικης.
    Απο τις ουρες στα αδεια super market της Σόφιας υποψηφιοι αγοραστες της Χαλκιδικης και των νησιων(με δανεικα φυσικα)πιο πολλα Cayene απο τη Βιεννη και το τ.μ. στο Βουκουρεστι πιο ακριβα απο το Βερολινο.Ε λοιπον βιαια θα εξορθολογιστει το πραγμα.

  25. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 17/10/2008 01:30:50

    @ΠΔ: "Με συγχωρείς αν τα περί rating agencies είναι δυσνόητο". ΔΕΝ είναι ...δυσνόητο, αδερφέ. Δεν είπα ότι είμαστε βλάκες, αλλά, απλώς, δεν έτυχε να εκπαιδευθούμε στην αγγλική οικονομολογική ορολογία.

    "Με όλο τον σεβασμό “νήπιε γέροντα”, δεν υπάρχει τίποτα το “νεοφιλελεύθερο” στα τρία αίτια που παρέθεσα".

    “τα αίτια, είναι.
    (1) Η κατάργηση του διαχωρισμού επενδυτικών και τραπεζικών δραστηριοτήτων στις τράπεζες. (2) Η ελαστικοποίηση συντηρητικών λογιστικών προτύπων. Και (3) η απώλεια της απόλυτης αυστηρότητας των rating agencies, είτε από χαλάρωση είτε από δυσνόητα κόλπα credit enhancement”.

    Επίσης "με όλο τον σεβασμό, ΔΠ, η "κατάργηση"... , η "ελαστικοποίηση" και η "απώλεια"..., σημαίνει: μικρότερο κράτος, χαλαρότητα στα όρια, λιγότερους ελέγχους => ΑΦΗΣΤΕ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗ! Δεν χρειάζεται ρύθμιση. ΑΥΤΟ-ΡΥΘΜΙΖΕΤΑΙ".

    Αυτό δεν είναι ο Νεοφιλελευθερισμός; ή κάνω λάθος;

  26. ΔΠ avatar
    ΔΠ 17/10/2008 02:08:54

    νήπιε γέροντα

    κάνεις λάθος.

  27. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 17/10/2008 02:53:04

    Και τι είναι;

  28. Nick avatar
    Nick 17/10/2008 06:55:58

    Ο νεοφιλελευθερισμός δεν θέλει το κράτος γενικώς και ειδικώς στα πόδια του.

    Αυτό που λέει ο Δ.Π περί "αυτορρίθμισης της αγοράς" είναι θεωρία των ελευθέρων αγορών (laissez-faire που έλεγε ο Adam Smith).

    Εάν το κράτος απλά παρακολουθούσε σαν διαιτητής και δεν επέμβαινε χέρι-χέρι με τις Κεντρικές Τράπεζες, ναι, η αυτορρύθμιση είναι δυνατή.

    Και για να καταλάβεις, εάν σήμερα, τώρα ίσχυε αυτή η θεωρία θα είχαμε άυξηση επιτοκίων σε όλο τον κόσμο. Και μιλάμε για 2ψηφια νούμερα.

    Και εάν ίσχυε αυτή η θεωρία, δεν θα πλημμυρίζαμε με φτηνό και δανεικό χρήμα από τις Κεντρικές Τράπεζες.

  29. ΔΠ avatar
    ΔΠ 17/10/2008 07:42:54

    Η κουβέντα περί νεοφιλελευθερισμού, «νήπιε γέροντα» αφορά άλλες πολιτικές ή φιλσοφικές συζητήσεις.

    Δεν υπάρχει ΤΙΠΟΤΕ νεοφιλελεύθερο ή μη-νεοφιλελεύθερο στα διεθνή λογιστικά πρότυπα. Υπάρχουν λογιστικά πρότυπα (που ίσχυαν) πριν το 1990-95, και αυτά που ισχύουν μετά. Αποκάλεσα τα πριν το 1990-95 «συντηρητικά» γιατί, επέβαλαν συντηρητικές αποτιμήσεις στους ισολογισμούς. Για να βγάλεις λεφτά έπρεπε να βγάλεις κέρδη. Με την αλλαγή, μπορούσες να γράψεις κέρδη στα βιβλία, από άνοδο αξίας παγίων. Αυτό δεν έχει σχέση με πολιτική. Εχει σχέση με λάθος λογιστική.

    Ξεκόλλα: Μπορώ να είμαι laissez-faire του σκοτωμού, νεοφιλελεύθερος λειράτος αλλά να προτιμώ συντηρητική λογιστική.

    @Nick, δεν είμαι σίγουρος ότι οι «νεοφιλελεύθεροι» θα διαφωνούσαν ή θα συμφωνούσαν με τους πρόσφατους χειρισμούς των Κεντρικών Τραπεζών ή Κυβερνήσεων. Αν το σπίτι σου έχει πάρει φωτιά, φωνάζεις την πυροσβεστική. Η πυροσβεστική ρίχνει νερό, αφρό ή ό,τι νομίζει αρμόζει στη περίπτωση. Η κουβέντα περί χειρισμού της κρίσης είναι περισσότερο στο δίλημμα μονεταριστών ή κεϋνεσιανών, αλλά ειλικρινά δεν ξέρω «οικονομολογικά».

    Να ρωτήσω εγώ μία ερώτηση; Ποια πολιτική ή φιλοσοφική θεωρία καλύπτει την δήλωση ότι «πρέπει οι αγορές να λειτουργούν εύρυθμα»; Αν ψάχνετε για ταμπέλλα σε αυτά που λέω, αυτή είναι.

  30. Nick avatar
    Nick 17/10/2008 08:16:24

    Για να προλάβεις μια κρίση πρέπει να τη καταπολεμήσεις στη πηγή.

    Οι νεοφιλελεύθεροι αποδείχτθηκε ότι έχουν κρίση προσωπικότητας. Από τη μια λένε ότι "κακώς παρεμβαίνουν οι Κεντρικές Τράπεζες" ενώ την ίδια στιγμή χαιρετίζουν τις αποφάσεις γιατί "έτσι θα αποτραπεί μια ύφεση".

    Δηλαδή, θέλουν και την πίτα ολόκληρη (τούρμπο-καπιταλισμός) και το σκύλο χορτάτο (κρατικοποίηση χρεών).

  31. stelios avatar
    stelios 17/10/2008 09:04:42

    Ποιος νεοφιλελευθερισμος ρε παιδια,εδω υπαρχει ακομη και τωρα συνδρομο Αντουανεττας,δεν εχουν καταλαβει ακομη τι εχουν κανει και τι προκειται να συμβει.

  32. greekpoliticalreview avatar
    greekpoliticalreview 17/10/2008 11:19:39

    Η πηγή κατά την γνώμη μου είναι ο υπερκαταναλωτισμός .

    Η αχαλίνωτη ανάγκη του συνόλου του δυτικού πολιτισμού για κατανάλωση αποτέλεσε το κλειδί για να ανοίξουν τα golden boys την πόρτα των σύνθετων προιόντων .

    Η αχαλίνωτη ανάγκη για περιττή κατανάλωση έφερε υπέρογκα κέρδη στις επιχειρήσεις που για να τα διατηρήσουν ή να τα αυξήσουν χρειάστηκε να υπερβούν την παραδοσιακή οικονομία και να μεταπηδήσουν σε λειτουργίες που ούτε που τις ήξεραν . (δεν είναι δυνατόν η General Motors να έχει κλάδο επενδύσεων δομημένων ομολόγων π.χ).

    Ξεπερνώντας , λοιπόν , τα όρια της οικονομίας τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έκαναν ότι έκανε και η υπόλοιπη κοινωνία . Παρήγαγε εικονικό πλούτο με δανεικά .

    Η δομική αιτία λοιπόν της κρίσης είναι ο δυτικός τρόπος ζωής . Τα αίτια που αναφέρει ο ΔΠ , πολύ σωστά , είναι τα εργαλεία του συστήματος που παραμερίστικαν προκειμένου να συνεχιστεί η "ανάπτυξη" που ήταν , είναι και θα είναι η βίβλος του καπιταλισμού .

  33. stelios avatar
    stelios 17/10/2008 12:22:32

    Ακριβως,μαλιστα σημερα εφτασε το 60% των ραφιων στα super market να αποτελουνται απο ειδη γ' η δ' αναγκης,ΟΛΑ εισαγωμενα και προιοντα πλυσης εγκεφαλου.
    Ο καθημερινος ανθρωπος μπορει να ζησει χωρις γαριδακια,μπυρες εισαγωγης,καλυντικα απιστευτης απατης,κινητα καθε 6 μηνες,τα περιπτερα ειναι φορτωμενα με ΑΧΡΗΣΤΑ προιοντα,μεσα σε τονους πλαστικου και χαρτιου που επειδη η διαχειρηση και αποκομιδη τους κοστιζει πλεον ΑΚΡΙΒΩΤΕΡΑ αοπο τα ιδια τα προιοντα,πετιουνται οπου ναναι ανεξελεγκτα.
    Το πλαστικο χρημα εχει οδηγησει στην καταχρηση ηλεκτρικων συσκευων που ΔΕ ΧΡΗΣΙΜΕΥΟΥΝ ΣΕ ΤΙΠΟΤΑ,
    απλα δημιουργουν χιλιαδες αχρειαστα δρομολογια πλοιων απο την Ασια,μολοις φαινεται οτι σπαει η φιυσκα,καταβαραθρωνονται οι τιμες εμπορευματων.
    Δυστυχως στην Ελλαδα θα εξαθλιωθουμε,διοτι με τη Διαφθορα και τη Διαλυση στην Υγεια και τη Δημοσια ζωη,τα περιθωρια οικονομιας δεν επιτρεπουν εξορθολογισμο ευκολα.Οση οικονομια και συνετη καταναλωση να κανει καποιος,οταν τον περιμενει 3000 euro φακελακι για να μηνπεθανει σε λιστα αναμονης αν αρρωστησει,δεν υπαρχει ελπιδα καμια,μολις λειψουν για τα καλ τα χρηματα απο το πιστωτικο σφιξιμο,σε λιγους μηνες,θα κλεβει και θα ληστευει ο ενας τον αλλον για να τα βγαλει περα.

  34. petel avatar
    petel 17/10/2008 14:37:50

    Ενα σχόλιο κι απο μένα που προφανώς είμαι ο ασχετότερος των προλαλλησάντων περί τα οικονομικά.
    Ο νήπιος γέρων μάλλον κατάλαβε περισσότερα απο όλους τους δήθεν οικονομολόγους με τις βαρυσήμαντες κι εξίσου ακαταλαβίστηκες αναφορές σε συστήματα, θεωρίες και προταθείσες λύσεις.
    Συμφωνώ απόλυτα μαζί του. Και σε τελική ανάλυση, αν αυτό που συνέβη τα τελευταία χρόνια δεν είναι άκρατος νεοφιλελευθερισμός, ας μου εξηγήσει κάποιος τι είναι.
    Όσοι έχετε δεί την ταινία του ντε Βίτο "Με το χρήμα των άλλων", θα κάνετε τους συνειρμούς σας και θα συμφωνήσετε πως το να αυξάνει η τιμή κάποιας μετοχής με μοναδικό κριτήριο το οτι την αγοράζουν κι άλλοι μετά απο σάς, δεν αποτελεί πλούτο, αφού αν πουλήσεις τα πάντα μαζί με τους εργαζόμενους και τα παιδιά τους, δεν πιάνουν αυτά τα λεφτά.
    Η ανοησία έγινε μόδα.
    Γοητευτήκατε απ αυτήν, παγκοσμίως μπήκατε στο τριπάκι που σας έστρωσαν, αντικαταστάΘηκαν ακόμα κι απλές κρατικές λειτουργίες απο την επέλαση του ιδιώτη που παράγει πλούτο ακόμα κι αν δεν παράγει τίποτα και δεν είναι αυτό νεοφιλελευθερισμός?
    Πώς το ονομάζετε μαθητευόμενοι μάγοι?
    Βγαίνει κάποιος, γράφει μια μαλακία για το ΠΩΣ ΝΟΜΙΖΕΙ πως πρέπει να λειτουργεί η παγκόσμια οικονομία, τον κάνουμε νομπελίστα, ή τον βαφτίζουμε σοφό και τον υιοθετούμε εμείς οι πολλοί και άσχετοι και παίζουμε το παιχνίδι αυτών που αφήσαμε να μας διαμορφώσουν αυτόν τον ανάλγητο κι ανασφαλή κόσμο και να περνουν καλά σε βάρος μας.
    Κι επι πλέον, απο μόνοι μας επιννοήσαμε και επιχειρήματα και πολιτικά κόμματα και κοσμοθεωρίες που ερμηνεύουν κι ενισχύουν ό,τι μας επιβάλαν πως πρέπει να κάνουμε.
    Και δεν είδαμε το προφανές.
    Έρχεται (αν δεν ήρθε ήδη), ο Φεουδαρχισμός.
    Νεοφιλελεύθεροιιιιιιιιιιιιιιι

  35. βεγγος avatar
    βεγγος 17/10/2008 15:23:00

    πετελ,

    αν δηλώνεις άσχετος στα θέματα αυτά, να βρεις μια βέσπα να κάνουμε μεταφορές σουβλάκια τα βραδια. Και όταν σχολάμε θα πηγαίνουμε να βλέπουμε ντε Βίτο να δούμε αν έμαθε τίποτα από μένα.

    όσο για το νήπιο γέρον, του έχω δώσει ήδη βραβείο καλύτερο κοπυ πέηστ αρχαίων σοφών και απλώματος μπουγάδας. Τουλάχιστον δήλωσε ότι ΔΕΝ είναι βλάκας.

  36. petel avatar
    petel 17/10/2008 15:59:45

    Βέγγος

    1. Με πόσα νικ νεημς εμφανίζεσαι
    2. Εσύ δηλώνεις σχετικός?
    3. Και βέσπα έχω
    4. Τστστσ...απαξίωση των ντελίβερι?
    5. Κοπυ πεηστ διαπίστωσα πως κάνουν οι περισσότεροι εδώ, ειδικά τώρα με τις οικονομικές αναλύσεις της κρίσης.
    6.Ορισμός του βλακός
    Βλάκας ορίζεται αυτός που με ενέργειες ή λεγόμενά του, προκαλεί βλάβες σε τρίτους χωρίς ν αποκομίζει ίδιον όφελος.
    7. Δεν είδα πουθενα δική σου δήλωση πως ΔΕΝ είσαι βλάκας. Τι να υποθέσω?

  37. Nick avatar
    Nick 17/10/2008 16:05:06

    Θα σου πω εγώ petel τι φταίει:

    Ότι το πνεύματικό κομμάτι του εαυτού μας το πετάξαμε στα σκ@τα. Και το "αντικαταστήσαμε" με το lifestyle (για σου ρε ΚΛΙΚ!) και τη μακακία.

  38. ΔΠ avatar
    ΔΠ 17/10/2008 18:52:58

    Σε απάντηση που έδωσα σε σχολιαστή αλλού, συνειδητοποιώ ότι μιλάμε σε διαφορετικά επίπεδα. Θα επαναλάβω εδώ αυτό που είπα στον Μποτίλια.

    Εγώ είμαι "υδραυλικός". Παραθέτω την άποψή μου για το καζανάκι και το βουλωμένο σιφώνιο. Μερικοί εδώ μιλάνε για φιλοσοφία ή πολιτική ή άλλα πράγματα ("βάσεις πολιτικής οικονομίας" είπε ο μποτίλιας). Άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε!

    Οι φιλόσοφοι και οι υδραυικοί είναι σε άλλα μήκη κύματος

  39. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 17/10/2008 19:03:29

    ΔΠ: φίλε μου, άσε τα "ξεκόλλα", αυτό έχει γίνει έξις, δευτέρα φύσις, για να φθάσουμε να μιλάμε μαζί σου, μην υποτιμάς τον εαυτό σου. Αν θες να συν-ζητάμε, να απαντάς στις ερωτήσεις εσύ και να μας αφήνεις να κρίνουμε εμείς. Αν είσαι, -λέμε-, εσύ χρηματιστής, εμείς είμαστε παπατζήδες της Αγίου Κωνσταντίνου: στρίβουμε, συνεχώς, για να πάμε ...ίσια.

    Η ερώτηση παραμένει: "τι είναι Νεοφιλελευθερισμός", ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ μιλώντας, και θα δούμε αν είναι πολιτική ή/και φιλοσοφία.

    @greekpoliticalreview: "Η πηγή κατά την γνώμη μου είναι ο υπερκαταναλωτισμός": Σωστά! πάμε παρακάτω: και η πηγή του υπερκαταναλωτισμού;

    @Βέγγος: πότε, ρε, μέγιστε, Ατανά, μας έδωσες "βραβείο καλύτερο κοπυ πέηστ αρχαίων σοφών και απλώματος μπουγάδας", και δεν το θυμόμαστε; Μπορείς να παραθέσεις κανένα απ' αυτά τα κόπυ πέιστ αρχαίων που λες; Και τι εννοείς, φιλάρα, "άπλωμα μπουγάδας"; Μπας και είσαι ...εκκολαπτόμενος πρωταγωνιστής αντί του Βέγγου στο "Μικροί μεγάλοι στα καφενεία";

    ΡΕ, ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ!!! "Μας είδανε αλευρομένους και μας περάσανε για μυλωνάδες"... Οι περιώνυμοι για το τι κουβαλάνε στο κεφάλι τους σύζυγοι της μυλωνούς

  40. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 17/10/2008 20:12:00

    @Βέγγος
    Έχω κάτι σώβρακα για πλύσιμο. Δεν έρχεσαι να πάρεις μάτι, μπας και μας δώσεις και μας κανένα βραβείο;

  41. βεγγος avatar
    βεγγος 17/10/2008 21:37:39

    Εχω μια παλιά φωτογραφία από τη Μονή Βατοπεδίου. Πολύ πριν γίνει της μοδας. Είχα παέι ως Θου Βου για την επιχείρηση Γης Μαδιάμ. Εκεί να δεις μάτι και βραβεία.

  42. ανώνυμος avatar
    ανώνυμος 18/10/2008 00:56:08

    17.10.2008
    Κατακόρυφη πτώση τζίρου στα καταστήματα της Πάτρας

    Η κατάσταση στην αγορά και της επαρχίας είναι πλέον ασφυκτική. Στην Πάτρα πολλές μικρές επιχειρήσεις οδηγούνται σε λουκέτο, αφού όπως λένε οι έμποροι, τα έξοδα είναι δυσβάσταχτα και οι πελάτες άφαντοι. Ο τζίρος των καταστημάτων της Αχαϊκής πρωτεύουσας έχει μειωθεί στο μισό κατά 40% έως και 50%. Δεκάδες καταστήματα στους εμπορικότερους δρόμους της πόλης βρίσκονται μια ανάσα από το λουκέτο. Τα υψηλά ενοίκια, η αύξηση στα πάγια έξοδα και ο χαμηλός τζίρος φέρνουν τους εμπόρους σε απόγνωση.

    Η ασφυξία στη αγορά φέρνει και απολύσεις και τους επόμενους μήνες αναμένονται στρατιές ανέργων υπαλλήλων. Μόνο τα πολυκαταστήματα θα επιβιώσουν και αυτά όχι για πολύ, λένε με απελπισία οι έμποροι. Όσο οι καταναλωτές δεν έχουν χρήματα και οι τράπεζες δεν δανείζουν φθηνά, τόσο πλησιάζει το τέλος του μικρομεσαίου εμπόρου.

    Πηγή: ALPHA

  43. Drake PTE avatar
    Drake PTE 09/11/2008 17:33:01

    Ενδιαφέρουσα η άποψη σου.. Κατα την γνώμη μου όμως έχεις βάλει για κύρια αίτια τα δευτερεύοντα και τσ αφορμές.. Κύρια αιτία κατα την γνώμη μου είναι η φτώχεια των εργαζομένων κατα κύριο λόγο των μικρομεσσαίων στρωμάτων(Κατακόρυφη μείωση αγοραστικής δύναμης απο το 1990).. καποιοι 2οντες λόγοι πιθανότατα είναι αυτοί που αναφέρεις σαν κύρια αίτια..

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.