Στροφή 180 μοιρών από Βαρουφάκη: «Δε μιλάμε πλέον για διαγραφή χρέους»
02/02/2015 22:34
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Στροφή 180 μοιρών από Βαρουφάκη: «Δε μιλάμε πλέον για διαγραφή χρέους»

Ολική στροφή κάνει η κυβέρνηση στο θέμα της διαγραφής του χρέους. Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκης, μιλώντας στους Financial Times επιβεβαίωσε την αλλαγή τακτικής από την πλευρά της Αθήνας λέγοντας ότι η Ελλάδα βάζει τέλος στο αίτημα για την διαγραφή χρέους.

«Αντίθετα, πλέον ζητούμε την αντικατάσταση με νέα ομόλογα βάσει της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας», τονίζει ο κύριος Βαρουφάκης στην ίδια συνέντευξη. Η «ανταλλαγή χρέους» θα περιλαμβάνει δύο είδη νέων ομολόγων. Ο πρώτος τύπος, ο οποίος θα είναι άμεσα συνδεδεμένος με το ρυθμό ανάπτυξης του ονομαστικού ΑΕΠ, θα δοθεί ως αντάλλαγμα για τα δάνεια που έχει λάβει η Ελλάδα από την Ευρώπη και ο δεύτερος, τον οποίο ο κ. Βαρουφάκης χαρακτήρισε ως «αέναα ομόλογα» («perpetual bonds»), θα ανταλλαχθούν με τα ελληνικά ομόλογα που βρίσκονται στην κατοχή της ΕΚΤ.
Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται πως πλέον η ελληνική πλευρά «γλιτώνει» την ανάγκη να χρησιμοποιούμε τον όρο «κούρεμα», που δεν γίνεται αποδεκτός από τους συνομιλητές.

Νωρίτερα και ο Ευκ. Τσακαλώτος στη συνέντευξή του στο Mega, σφράγισε αυτή τη στροφή χρησιμοποιώντας πάντως πιο διπλωματική γλώσσα. Συγκεκριμένα είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πει ότι για το χρέος επιδιώκει διαγραφή, ρήτρα ανάπτυξης και επενδυτικό πρόγραμμα. «Θα πάμε στο τραπέζι με αυτή την πρόταση και θα εξηγήσουμε διάφορους συνδυασμούς από αυτούς τους τρεις πυλώνες που θα δημιουργήσουν στην Ελλάδα δυνατότητα για ανάπτυξη και άλλο τρόπο εξόδου (σ.σ. από την κρίση)» τόνισε ο κ. Τσακαλώτος.

Ο ίδιος επισήμανε πως το χρέος δεν είναι ένα πράγμα, αφού η χώρα χρωστάει σε διάφορους με διαφορετική μορφή, για να προσθέσει πως μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές λύσεις για διάφορα "κομμάτια" του χρέους. Σημείωσε, μάλιστα, πως και η επιμήκυνση που έχει προταθεί στις προηγούμενες κυβερνήσεις "είναι στην ουσία κούρεμα".

www.imerisia.gr

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μάνια avatar
    Μάνια 02/02/2015 22:40:04

    Μπορει καποιος να μας αναλύσει εδω τι σημαίνει αυτή η πρωτη κωλοτουμπα; Είναι τουλάχιστον καλό ή είναι ξεπούλημα.

    • κωστας avatar
      κωστας @ Μάνια 02/02/2015 23:13:37

      οτι προσγειωνεται στην πραγματικοτητα!!κουρεμα γιοκ,απλα ανταλλαγη με νεα ομολογα με ελαφρυτερους ορους.Δεν ειναι κακο αλλα δεν ξερουμε αν θα το συμφωνησουν οι ξενοι

      • Μάνια avatar
        Μάνια @ κωστας 02/02/2015 23:55:09

        Δεν είμαι οικονομολογος ομως αυτο το αεναο μου θυμισε τα δανεια της Επαναστασης ,,, που ακομα τωρα πληρωναμε απο πραγματικους τοκογλυφους. ΕΠισης αυτα τα αεναα ομολογα , ζητανε και ενεχυρα οπως διαβασα ,,,Και αν είναι ετσι ο γριφος λυνεται,, Δεν περιμενα να με σωσει ενας ανθρωπος του Γιωργακη και των ΜΚΟ και λοιπον λαμογιων Απλα δεν ηξερα τι θα κανει.. Προφανως ενεχυρα θα είναι ο ορυκτος πλουτος της χωρας μας

    • Vassilis avatar
      Vassilis @ Μάνια 02/02/2015 23:58:42

      Εξαρτατε πως το βλεπει ο καθενας. Οταν αυτα τα χαρτια ληξουν σε 5 η 10 χρονια και αδυνατεις να τα αποπληρωσεις τι κανεις? 1) Τρεχεις και δεν φτανεις 2) Τρεχεις και δεν φτανεις 3) Τρεχεις και δεν φτανεις Παραδειγμα. Το 10% Επιτοκιο σε περιπτωση μη αποπληρωμης στην ημερομηνια ληξης ( 5 η 10 Χρονια ) γινετε αυτοματα 300%

    • Ιαπετός avatar
      Ιαπετός @ Μάνια 03/02/2015 00:15:04

      Σύμφωνα με το σχέδιο προϋπολογισμού του 2015 η Ελλάδα πρέπει να καταβάλει για τόκους (όχι χρεολύσια) προς εξυπηρέτηση του χρέους του Δημοσίου, κατά το έτος αυτό, ποσό περίπου 8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Στο ίδιο κείμενο το ύψος του εν λόγω χρέους υπολογίζεται να βρεθεί στο επίπεδο των 317 δισεκατομμυρίων. Αυτό σημαίνει ότι το επιτόκιο με το οποίο εξυπηρετείται είναι περίπου 2,5%. Δημήτρης Α. Ιωάννου και Χρήστος Α. Ιωάννου
      Οικονομολόγοι Πρόκειται, δηλαδή, για ένα επιτόκιο εξαιρετικά χαμηλό λαμβανομένης υπ’ όψιν της ανύπαρκτης αξιοπιστίας της χώρας και του γεγονότος ότι μόλις προ τριών ετών υπήρξε πρωταγωνίστρια της μεγαλύτερης απομείωσης χρέους στην παγκόσμια ιστορία. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, είναι πολύ χαμηλότερο από το επίπεδο του 10% στα οποία κινούνται σήμερα τα λίγα ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου που παραμένουν στην δευτερογενή αγορά και δεν τα έχουν αποσύρει στα θησαυροφυλάκιά τους οι “τοκογλύφοι δανειστές” μας. Το χαμηλό επιτόκιο εξυπηρέτησης, βεβαίως, από μόνο του, δεν αρκεί να τεκμηριώσει την άποψη ότι το “χρέος είναι βιώσιμο”. (Aντιθέτως αρκεί για να καταδείξει την μικρόνοια εκείνων που είχαν θέσει ως στόχο τους την “απαλλαγή της Ελλάδας από το Μνημόνιο” και την “έξοδο στις αγορές”). Αποτελεί όμως ένα θεμελιώδες στοιχείο για την αξιολόγηση των πραγματικών διαστάσεων του προβλήματος. Όσο μεγάλο και να είναι το ονομαστικό μέγεθος ενός χρέους, εκείνο που έχει σημασία είναι η πραγματική επιβάρυνση που επιβάλλει σε μία εθνική οικονομία και το πως επιδρά στην φερεγγυότητα της, η οποία κρίνεται από το αν η καθαρή τρέχουσα αξία των μελλοντικών εισοδημάτων της που είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν στην εξυπηρέτηση και την αποπληρωμή του χρέους είναι ίση ή μεγαλύτερη από την καθαρή τρέχουσα αξία των πληρωμών που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση και την εξόφλησή του. Υπό το πρίσμα αυτό το ονομαστικό ύψος του χρέους, (317 δισεκατομμύρια), ή το ποσοστό του ως προς το ΑΕΠ, (170%), είναι σχετικής αξίας μεγέθη, και έχουν μικρότερη σημασία από το επιτόκιο εξυπηρέτησής του. Ένα χρέος που αντιστοιχεί στο 500% του ΑΕΠ μίας χώρας είναι εξαιρετικά υψηλό, θεωρητικά. Εάν όμως είναι απεριόριστης διάρκειας και έχει μηδενικό επιτόκιο, τότε στην πραγματικότητα δεν υπάρχει. Το ποσό των 8 δισεκατομμυρίων ευρώ που θα διατεθεί για τόκους το 2015, αντιστοιχεί σε λίγο περισσότερο από το 4% του προϋπολογιζόμενου ΑΕΠ. Ποσοστό όχι δραματικά μεγαλύτερο από το 3% που θα καταβάλει η Μεγάλη Βρετανία για την εξυπηρέτηση του δικού της χρέους, και ίσο με το ποσοστό που κατέβαλλε η χώρα αυτή για τον ίδιο σκοπό στην δεκαετία του 1990. Ποσοστό, επίσης, πολύ μικρότερο από εκείνο που η Ελλάδα διέθετε, για τον ίδιο σκοπό, στην δεκαετία του 1990, όπου μερικές φορές οι τόκοι και μόνο για την εξυπηρέτηση του χρέους ξεπέρασαν και το 10% του ΑΕΠ. Και σε κάθε περίπτωση, ποσοστό κατά τι μικρότερο από εκείνο που χρειάσθηκε να διατεθεί, για τον ίδιο σκοπό, από την κραταιά Ελλάδα της εποχής, το λαμπρό, ονειρικό και αξέχαστο έτος 2007, χωρίς να δώσει τότε κανείς την παραμικρή σημασία. Γιατί λοιπόν μας φαίνεται τόσο οδυνηρό και επώδυνο σήμερα; Διότι υπάρχει μία μικρή διαφορά: τόσο το 1990 όσο και το 2007, οι τόκοι πληρώνονταν με νέο δανεισμό, ενώ από τώρα και στο εξής θα πρέπει να πληρώνονται, κυρίως, εξ ιδίων, με μεταφορά εθνικού εισοδήματος στο εξωτερικό, όπου βρίσκεται πλέον η συντριπτική πλειοψηφία των δανειστών. Πλην όμως, αυτό είναι ένας νόμος της οικονομίας, και ίσως και της φύσης: ό,τι ανεβαίνει, κατεβαίνει, και τα δανεικά πρέπει κάποια μέρα να αποπληρωθούν-πολλώ μάλλον εάν έχει υπάρξει απομείωση του κεφαλαίου ενώ προσφέρεται και χαριστικό επιτόκιο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ένα ποσοστό γύρω στο 4% του ΑΕΠ, σε μία χώρα με τεράστιο ονομαστικό χρέος, δεν είναι ένα αβάσταχτο άχθος, δεδομένου, μάλιστα ότι, αν το ΑΕΠ αρχίσει να αυξάνεται, το ποσοστό θα αρχίσει να μειώνεται, αναλόγως. Ένα άλλο κριτήριο που χρησιμοποιείται για να κριθεί η βιωσιμότητα του εξωτερικού χρέους είναι ο λόγος του απαιτούμενου ποσού για την εξυπηρέτησή του προς τα έσοδα από τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Το “κατώφλι” πέρα από το οποίο είναι δυνατόν να θεωρηθεί ότι εγείρονται ερωτήματα για την βιωσιμότητα είναι το 20%. Εάν η Ελλάδα συνεχίσει την φετινή πορεία της και έχει το 2015 εισπράξεις από εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών περίπου 55 δισεκατομμυρίων ευρώ, ο λόγος αυτός θα διαμορφωθεί στο (8/55=) 14,5%. Δηλαδή θα βρίσκεται κάτω και από το 15%, που είναι το “αυστηρό κατώφλι” που θέτει για το ίδιο κριτήριο το ΔΝΤ. Για να αντιληφθούμε τώρα την συνολική εικόνα που προκύπτει από όλα αυτά ας σκεφθούμε μία άλλη –φανταστική- χώρα, που δεν είναι η Ελλάδα, αλλά την χαρακτηρίζουν όλα τα ανωτέρω πραγματικά, και όχι ονομαστικά, στοιχεία όσον αφορά το εθνικό της χρέος: το ένδοξο Μπαταξιστάν, το οποίο παρά την ονομασία του δεν έχει χρεοκοπήσει και δεν προτίθεται να χρεοκοπήσει. Πρόκειται για μία χώρα με ΑΕΠ και πληθυσμό που είναι ακριβώς ίδια με εκείνα της Ελλάδας. Έχει δανεισθεί από την διεθνή αγορά και εξυπηρετεί κανονικά το δημόσιο χρέος της με ένα μέσο επιτόκιο 4,5 %, ένα επιτόκιο δηλαδή με το οποίο δανειζόταν και η Ελλάδα σε εποχές σταθερότητας αλλά και με το οποίο δανείζονται ακόμη και σήμερα οικονομίες με παρεμφερές επίπεδο ανάπτυξης. Στην προκειμένη περίπτωση το Μπαταξιστάν καταβάλλει για τόκους το ποσό των 8 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως, που αντιστοιχεί περίπου στο 15% των εισοδημάτων του από εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών-ακριβώς δηλαδή όπως και η Ελλάδα. Με μία απλή διαίρεση των τόκων με το επιτόκιο διαπιστώνει κανείς ότι το εθνικό χρέος της εξωτικής αυτής χώρας ανέρχεται ακριβώς στα 178 δισεκατομμύρια. Αντιστοιχεί, δηλαδή, στο 100% του ΑΕΠ της για το 2014. Η χώρα όμως δεν εξυπηρετεί το χρέος της με νέο δανεισμό. Οι οικονομικοί και πολιτικοί ιθύνοντές της, έχοντας μελετήσει το έργο των Reinhart και Rogoff, έχουν πειστεί ότι το εθνικό χρέος δεν πρέπει σε καμμία περίπτωση να ξεπερνάει το 90, ή έστω το 100% του ΑΕΠ, και γι’ αυτό αποφάσισαν να δανείζονται μεν για να αναχρηματοδοτούν το χρέος τους στην λήξη του, αλλά να πληρώνουν τους τόκους διαθέτοντας ένα αντίστοιχο δημοσιονομικό πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο φροντίζουν να επιτυγχάνουν με την κατάλληλη πολιτική. Έτσι το ονομαστικό μεν χρέος τους δεν πρόκειται να αυξηθεί άλλο, ενώ ως ποσοστό του ΑΕΠ θα αρχίσει να μειώνεται σταδιακά άν και όταν υπάρχει ανάπτυξη. Και εδώ προκύπτει το ερώτημα: στο πανέμορφο Μπαταξιστάν θα τολμούσε να ισχυρισθεί κάποιος αντιπολιτευόμενος ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο και ότι αποτελεί βαρίδι στο σώμα της οικονομίας το οποίο την οδηγεί ταχύτατα στον βυθό της θάλασσας; Χαρακτηρίζοντας μάλιστα όποιον είχε αντίθετη γνώμη -και αποτολμούσε να πει ότι το χρέος είναι βιώσιμο- ως εγκάθετο και αργυρώνητο πράκτορα των εχθρών που δηώνουν την χώρα; Φυσικά όχι. Και όμως. Αυτό συμβαίνει σήμερα στην υπαρκτή χώρα που λέγεται Ελλάδα παρά το γεγονός ότι η πραγματική επιβάρυνση της οικονομίας της από την ανάγκη εξυπηρέτησης του χρέους, λόγω του εξαιρετικά χαμηλού επιτοκίου που μας προσφέρουν οι “τοκογλύφοι”, είναι ακριβώς αντίστοιχη εκείνης που θα υπήρχε εάν η χώρα είχε δανειστεί στις αγορές ένα ποσό ίσο με το συνολικό ΑΕΠ της, με το εξαιρετικά ευνοϊκό μέσο επιτόκιο του 4,5%, και το εξυπηρετούσε απρόσκοπτα, χωρίς να την βαρύνει καμία υποψία αφερεγγυότητας, διαθέτοντας προς τούτο το 4% του ΑΕΠ της, που αντιστοιχεί στο 15% των εισπράξεων της από εξαγωγές. Συνεπώς, μία ψύχραιμη και αντικειμενική ανάλυση, έξω από το πνεύμα της πολιτικής αντιπαράθεσης και δημαγωγίας, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το χρέος είναι βιώσιμο, ως προς το σκέλος της εξυπηρέτησής του. Εκείνο, μόνο, που μπορεί να αντιτείνει κάποιος, στο σημείο αυτό, είναι πως η ιδέα της “μη βιωσιμότητάς” του πηγάζει, κυρίως, από το γεγονός της εξαιρετικής δυσκολίας που δημιουργεί στην διαδικασία της αποπληρωμής-αναχρηματοδότησης-ανακύκλησής του, κατά τις λήξεις των ομολόγων, το τεράστιο ονομαστικό μέγεθός του. Σε αυτό, άλλωστε, το στοιχείο οφείλονται κυρίως οι απόψεις όσων, στο εξωτερικό, πιέζουν για την απομείωση-αναδιάρθρωσή του. Όμως αυτό είναι κάτι που επιδέχεται διευθέτηση. Ως εκ τούτου εδώ θα έπρεπε να ήταν και ο στόχος της ελληνικής πλευράς η οποία, μέσα από την διαπραγμάτευση με τους εταίρους της (και όχι “δανειστές”), στην οποία θα όφειλε να προσέλθει με αυτοπεποίθηση αλλά και σύνεση, θα μπορούσε να παρουσιάσει τις συγκεκριμένες προτάσεις της. Αναγκαία συνθήκη όμως της συνδυασμένης με σύνεση αυτοπεποίθησης είναι κάτι που, δυστυχώς, δεν υπάρχει. Ελλείπει, δηλαδή, επί του παρόντος, η θεμελιώδης προϋπόθεση για να υποστηρίξει αξιόπιστα η ελληνική πλευρά τις όποιες προτάσεις της: απουσιάζουν οι μεταρρυθμίσεις που θα μετέτρεπαν σταδιακά την ελληνική οικονομία σε ένα υβρίδιο, έστω, σύγχρονης ευρωπαϊκής οικονομίας, και θα την έβαζαν στον δρόμο της ανάπτυξης, η οποία αποτελεί διαρκές προαπαιτούμενο για την βιωσιμότητα του χρέους. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές ούτε υπάρχουν, ούτε επιχειρήθηκαν, ούτε και μελετάει κανένας να τις εφαρμόσει στο εγγύς ή απώτερο μέλλον. Εκείνο που υπάρχει είναι μία “αντιμνημονιακή” αντιπολίτευση, που συναγωνίζεται (και λόγω θέσεως υπερφαλαγγίζει) σε παραλογισμό και υποκρισία μία “αντιμνημονιακή” κυβέρνηση. Που αμφότερες παραπλανούν με τραγικό τρόπο τους κατοίκους της χώρας, προς τους οποίους δεν είχαν ποτέ το θάρρος να εξηγήσουν ότι δεν γίνεται να εργαζόμαστε με όρους Βόρειας Αφρικής και να καταναλώνουμε με όρους Βόρειας Ευρώπης. Και που δεν έχουν κανέναν άλλον στόχο στο οπτικό τους πεδίο εκτός από το να “απελευθερωθούν” από τον ξένο έλεγχο ώστε να μπορέσουν να δανεισθούν και πάλι και να ακολουθήσουν “αναπτυξιακές πολιτικές” “δημοσιονομικής επέκτασης” “ρίχνοντας χρήμα στην αγορά”. Χωρίς να έχουν ούτε αυτοί, αλλά ούτε και οι ψηφοφόροι τους, συνειδητοποιήσει ότι ακριβώς αυτές οι “αναπτυξιακές” πολιτικές έφεραν την κατάρρευση, γιατί ήταν το πυρηνικό όπλο μαζικής καταστροφής το οποίο στην διάρκεια της δεκαετίας 2000-2010 εκθεμελίωσε πλήρως την ελληνική οικονομία, καταστρέφοντας ολοκληρωτικά όποιον επιχειρούσε να καταστεί παραγωγικός και πλουτίζοντας άμετρα όποιον υπηρετούσε τον μεταπραττισμό και τον παρασιτισμό. Εάν υπήρχαν οι προϋποθέσεις αυτές, δηλαδή εάν είχαν προηγηθεί οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, τότε η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να προτείνει, σθεναρά, την απομείωση του ονομαστικού χρέους. Και εάν αυτό δεν ήταν εφικτό, (διότι ενδεχομένως δεν είναι εφικτό για τους γνωστούς λόγους), θα μπορούσε να επανέλθει προτείνοντας, και πιθανότατα εξασφαλίζοντας, μερικές ρυθμίσεις που ίσως ήταν πιο ουσιαστικές ακόμη και από την απομείωση του ονομαστικού χρέους, αφού θα αρκούσαν για να το καταστήσουν απόλυτα βιώσιμο σε βάθος χρόνου. Θα έπρεπε να ζητήσει περαιτέρω μείωση του επιτοκίου και δέσμευση ότι αυτό, ακόμη και μετά την λήξη των “περιόδων χάριτος” δεν θα ξεπεράσει το τρέχον επίπεδο του 2,5%. Και ότι η διάρκεια του χρέους θα επιμηκυνθεί με την έννοια ότι οι δανειστές θα εγγυηθούν την ομαλή ανακύκλησή του για όλη την συμφωνημένη περίοδο. Καθώς επίσης και ειδικότερες προβλέψεις για την δυνατότητα να νομισματοποιήσει η ΕΚΤ -δηλαδή να “αφαιρέσει”-, έστω και προσωρινά, ένα μέρος του χρέους στα πλαίσια της πολιτικής της “ποσοτικής χαλάρωσης”, υπό την προϋπόθεση, φυσικά, της σταθερής συμμόρφωσης της χώρας προς το συμφωνημένο πρόγραμμα. Μέχρι η αύξηση του ΑΕΠ, σε βάθος χρόνου, να καταστήσει το σχετικό βάρος του χρέους, ήσσονος σημασίας. Θα το έπραττε αυτό δε η ελληνική κυβέρνηση όχι ως κεντρική ενασχόληση, αλλά ως δευτερεύουσα. Και τούτο διότι το χρέος δεν είναι σήμερα ούτε το κεντρικό, ούτε το πιο σοβαρό πρόβλημα της χώρας. Αλλά ακόμη και αν ήταν, και πάλι δεν θα ήταν το πιο άμεσο, εφ’ όσον μεσοπρόθεσμα είναι διαχειρίσιμο και ανεκτό. Είναι ο δημαγωγικός ανταγωνισμός του πολιτευτικού χώρου που το έχει καταστήσει κεντρικό σημείο αντιπαράθεσης διότι σε αυτό συναιρούνται και συγκλίνουν όλες οι μυθολογικές παραισθήσεις της σημερινής κοινωνικής πραγματικότητας. Προσφέρει την ψευδαίσθηση της εύκολης λύσης για όλους όσους δεν θέλουν να ξέρουν τίποτε για τις επώδυνες αλλά αναπόφευκτα αναγκαίες μεταρρυθμίσεις καθώς και για όσους μισούν τους ξένους γιατί μας ”επιβάλλουν λιτότητα”(!) και δεν μας χαρίζουν 30-40 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως για να έχουμε να πορευόμαστε. Έτσι, μία χώρα η οποία δεν είναι επισιτιστικά αυτάρκης, δεν είναι ενεργειακά αυτάρκης, και δεν είναι φαρμακευτικά αυτάρκης, ετοιμάζεται να συγκρουστεί μετωπικά με τους αιμοδότες της, για ένα θέμα που πραγματικά είναι δευτερεύον, και για το οποίο εάν σκεφτόταν με καθαρό μυαλό μάλλον ευγνωμοσύνη θα έπρεπε να αισθάνεται. Ετοιμάζεται να συγκρουστεί χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα τι συνεπάγεται η σύγκρουση γι’ αυτήν, και χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα για το τι πραγματικά επιδιώκει-διότι το να χαρίσουν οι “δανειστές” ένα ποσό ανάλογο των 317 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχουν επωμισθεί οι φορολογούμενοι πολίτες τους είναι κάτι που έχει συμβεί στην παγκόσμια ιστορία μόνο μία φορά και αυτό ως συνέπεια παγκοσμίου πολέμου. Είναι γνωστό άλλωστε ότι, όσον αφορά την Ελλάδα, οι “δανειστές” έχουν πάντα τον τρόπο να παίρνουν πίσω τα δανεικά-σε βάθος χρόνου. Το κυριότερο απ’ όλα, όμως, είναι ότι η Ελλάδα ετοιμάζεται για την τιτάνια αυτή σύγκρουση χωρίς να διαθέτει το πιο στοιχειώδες όπλο, δηλαδή ένα εθνικό νόμισμα (το οποίο για να τυπωθεί, να εισαχθεί στην οικονομία και να γίνει αποδεκτό ως μέσο συναλλαγής και οικονομικού λογισμού θα χρειαζόταν τουλάχιστον μία δεκαετία, οπότε δεν υπάρχει λόγος και να το συζητάμε). Εξ αιτίας αυτής της μικρής λεπτομέρειας, όμως, δεν μπορεί να γίνει ούτε καν Ζιμπάμπουε: εάν, δηλαδή, εκδηλωθεί κρίση ρευστότητας, δεν θα είναι σε θέση ούτε καν να πληθωρίσει την οικονομία της προκειμένου, τουλάχιστον, να μην απονεκρωθούν όλες οι ζωτικές της λειτουργίες. Μοιάζει με έναν άοπλο χωλό, ο οποίος επιπροσθέτως έχει και τα χέρια δεμένα με χειροπέδες, και ο οποίος, μόνο και μόνο επειδή “κάτι του φάνηκε” και “του την έδωσε“, ετοιμάζεται να επιτεθεί σε μία σιδηρόφρακτη στρατιά. Ποιά είναι η μοναδική του ελπίδα να επιβιώσει; Μα, να δείξουν μεγαθυμία οι “αντίπαλοί“ του και να τον λυπηθούν για την άμετρη ανοησία του.

  2. η Dimi avatar
    η Dimi 02/02/2015 23:02:21

    Ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, είπε την αλήθεια. ΔΕΝ χάϊδεψε αυτιά. Με τις θυσίες και το αίμα μας, νοικοκύρεψε τα ασυμμάζευτα και με εμπρόθεσμη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, πάντα. Δεν του συγχώρησαν αυτή το παγκοσμίως αναγνωρισμένο "Ελληνικό Θαύμα". Γι αυτό, Χίλιες φορές η τίμια ήττα, παρά αυτό το.. νικηφόρο πολιτικό σούργελο. Και με τους μισθούς και τις συντάξεις Μαρτίου 2015 και εφεξής, να είναι κυριολεκτικά στον αέρα! Για.. Συμβουλές των €υρώ 25 εκατομμυρίων όμως, της Lazard του Large Γιωργάκη, Λεφτά Υπάρχουν!

    • Μάνια avatar
      Μάνια @ η Dimi 02/02/2015 23:56:48

      Δυστυχως η καταντια του Νεοελληνα είναι παεριγραπτη Ακριβως πριν 5 χρονια η ιδια ιστορια . Τοτε ηταν ο Καραμανλης και ο λεφτα υπαρχουν Τωρα Ο Σαμαρας και οι Τσυριδες

  3. Tassos avatar
    Tassos 02/02/2015 23:04:06

    Είναι σοβαροί αυτοί οι άνθρωποι? Ούτε plan a δεν είχαν , όχι plan b. Πολύ φοβάμαι ότι για να ξεπεράσουν το στραπάτσο (και τα άλλα που έρχονται) θα κάνουν ροντέο τα εσωτερικά θέματα με πρωτοβουλίες αλλά Κομμούνα των Παρισίων.

    • roadrunner avatar
      roadrunner @ Tassos 03/02/2015 00:25:07

      Η κρυφή ατζέντα που προεκλογικά φώναζε ο Σαμαράς Tasso. ... Έβλεπα κάποια στιγμή το Δραγασάκη χθες ή σήμερα σε πρωινή εκπομπή, να λέει αυτολεξεί ότι υπάρχουν σχέδια που δεν συμπεριλήφθηκαν στο πρόγραμμα του Σύριζα της Θεσσαλονίκης. Το λένε και μόνοι τους τώρα που έγιναν κυβέρνηση: η κρυφή ατζέντα του σύριζα βγαίνει στο φως κατόπιν εορτής. Οπότε και ως γνωστόν, μετά την απομάκρυνση από την κάλπη, ουδέν λάθος αναγνωρίζεται ...

  4. Dadomo avatar
    Dadomo 02/02/2015 23:22:44

    Ξεφτιλαααα,θα παμε στο γιουρογκρουπ και θα μας ξεσκισουν τα φαρδουλα αναποδα.Δυστυχως νεο σκληροτερο μνημονιο και τροικα μεχρι να πεθανει ο χαιλαντερ,πληρωνουμε τις τζαμπα μαγκιες των λαφαζανηδων και των επαναστατων της φαπας και της καρπαζιας.

  5. George N avatar
    George N 02/02/2015 23:56:15

    Τι νόημα έχει αυτή η πρόταση? Χάθηκε στη θεωρία σήμερα? Perps είναι ουσιαστικά και όχι τεχνικά κάθε κρατικό χρέος. Τι σημασία έχει αν Ελληνικά ομόλογα θα τα έχει στην κατοχή της η ΕΚΤ, το ESM ή αργότερα οι αγορές? Για μας είναι το ίδιο, πληρώνουμε τους τόκους και όταν κάποια λήγουν, κάποιος αγοράζει καινούργια για να πληρωθούν τα παλιά. Υπάρχει και το added bonus ότι προσέχεις για να υπάρξουν εθελοντές να αγοράσουν τα νέα σου ομόλογα. Κάτι που με τα κανονικά perps δεν είναι τόσο καθαρό και άρα υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος να υπερδανεισθείς. Το μόνο που πραγματικά ενδιαφέρει είναι πόσο θα είναι οι τόκοι. Και τι ποσοστό του ΑΕΠ θα απαιτείται για την πληρωμή τους. Ούτε το κούρεμα, ούτε η μετατροπή τους σε κανονικά perps. Γι αυτό έχει κάτι να πει?

  6. η Dimi avatar
    η Dimi 03/02/2015 00:15:58

    Στο «παρά 5΄» απετράπη επίθεση του Eurogroup κατά της Ελλάδας Σύμφωνα με το Mega, που επικαλείται διπλωματική πηγή, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή απετράπη οικονομική επίθεση κατά της Ελλάδος. Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί αποκάλυψη του Mega για το «καυτό παρασκήνιο» των τελευταίων 24 ωρών, ιδιαίτερα μετά το ψυχρό κλίμα που δημιουργήθηκε κατά την συνέντευξη Τύπου Βαρουφάκη - Ντάϊσελμπλουμ. Σύμφωνα με το Mega, που επικαλείται διπλωματική πηγή, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή απετράπη οικονομική επίθεση κατά της Ελλάδος. Η επίθεση επρόκειτο να πραγματοποιηθεί από το «εχθρικό μπλοκ του Eurogroup», σύμφωνα με την ίδια πηγή, ωστόσο, η παρέμβαση του Μπαράκ Ομπάμα, αλλά και οι δηλώσεις Σαπέν, απέτρεψαν την κίνηση. Πηγή: Mega ~MSN Oικονομία | 02 Φεβρουαρίου 2015 * * * - Ντάϊσελμπλουμ: "Απόψε η Ελλάδα αυτοκτόνησε" - Γιάνης Βαρουφάκης: "Ουάου"

    • Vassilis avatar
      Vassilis @ η Dimi 03/02/2015 00:21:42

      Και ζησανε αυτοι καλα και μεις καλυτερα. Ουτε στην Λαμψη τοσο καλα σενιαρισμενο σεναριο.

  7. δημης avatar
    δημης 03/02/2015 00:16:21

    Άμα ξέρουμε γιατί μιλάμε... Με τον GAP-GAP μιλούσαμε πάλι..

  8. MILTOS_TSE avatar
    MILTOS_TSE 03/02/2015 00:51:22

    Απορίες στη ..Μπανανία. Επειδή δεν είμαστε όλοι ιθαγενείς -όπως έχουμε ξαναπεί- θα θέλαμε κάποιος απ΄το οικονομικό επιτελείο και του εγκεφάλους της κυβέρνησης να μας στείλει μια απάντηση στο Greece Salonika σχετικά με μεγάλες απορίες που δημιουργούνται μετά τις αποψινές προτάσεις Βαρουφάκη ...σε όσους γνωρίζουν βέβαια την έννοια των λέξεων. Τα "perpetual bonds" που προτείνει ο κ.Βαρουφάκης, εκτός του ότι δεν λήγουν ποτέ έχουν μια απόδοση που θα πληρώνεται ετησίως στον κομιστή (δηλαδή στην ΕΚΤ). Επιπλέον είναι πληρωτέα σε...πρώτη εμφάνιση μετά από μια πενταετία ( κανονικά δεν υπάρχει χρόνος που να ορίζει κάτι τέτοιο, αλλά με βάση όσα έχουν εκδοθεί μέχρι τώρα αυτό ισχύει). Τα perpetual bonds πρέπει να είναι καλυμμένα με στοιχεία ενεργητικού. Πώς θα τα καλύψουμε με ποιά στοιχεία ενεργητικού της χώρας;;; Τα πράγματα είναι πολύ περισσότερο σοβαρά από ότι δείχνουν. Σημειωτέον πως ενώ θεωρητικά ο τρόπος αυτός χρηματοδότησης υπάρχει, στην πράξη ουσιαστικά δεν χρησιμοποιείται από κράτη.Τα μόνα perpetual bonds εν ισχύ σήμερα είναι του Ηνωμένου Βασιλείου -μάλλον αυτός ήταν ο λόγος της επίσκεψης του υπουργού σήμερα-τα οποία όμως πρόκειται να αποσυρθούν τον Ιούλιο του 2015! Χρησιμοποιούνται βέβαια από εταιρείες σε μέτρια η δύσκολη οικονομική κατάσταση, συνήθως σε χώρες όπως η Ινδία, Ινδονήσια και Κίνα, είναι για ποσά μικρότερα του ενός δις δολαρίων και έχουν ως βασικό χαρακτηριστικό το πολύ υψηλό επιτόκιο, συνήθως άνω του 10% Στην περίπτωση της Ελλάδας, όταν το δεκαετές ομόλογο είναι σήμερα άνω του 10%, μια τέτοια χρηματοδότηση θα ήταν στην πράξη ανέφικτη. Το επιτόκιο που θα απαιτείτο από τις αγορές είτε θα ήταν πολύ υψηλό είτε δεν θα υπήρχε καθόλου ενδιαφέρον από την πλευρά τους και σε κάθε περίπτωση αυτό θα ήταν μόνο για ένα εξαιρετικά μικρό ποσό. ´Οταν μάλιστα τα δάνεια που η Ευρώπη έχει δώσει στην Ελλάδα είναι μακράς διαρκείας (το 142.0 δις δάνειο από EFSF έχει διάρκεια 26 χρόνια, με περίοδο χάριτος μέχρι το 2022), με πολύ μικρό επιτόκιο 1.8% και όταν άλλωστε υπάρχει σαφώς η δυνατότητα περαιτέρω επιμήκυνσης των δανείων και μείωσης του επιτοκίου στο πλαίσιο μιας συμφωνίας με τους δανειστές είναι φανερό πως ο τρόπος αυτός χρηματοδότησης είναι άνευ ιδιαίτερης και πρακτικής ουσίας.. Αυτό που φαίνεται αρχικά και επιφανειακά πιο βολικό, στην πραγματικότητα, είναι ένας πανάακριβος τρόπος χρηματοδότησης. *Bέβαια ο πνιγμένος απ΄τα μαλλιά του πιάνεται ...οπότε το πρόβλημα είναι μάλλον πως ο Γιάν(ν)ης δεν έχει. http://greece-salonika.blogspot.com/2015/02/blog-post_61.html

  9. η Dimi avatar
    η Dimi 03/02/2015 01:03:42

    Κριστιάν Νουαγιέ: Αποκλείεται διαγραφή του ελληνικού χρέους Ο διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Γαλλίας Κριστιάν Νουαγέ δήλωσε σήμερα αντίθετος σε μια μερική διαγραφή του χρέους της Ελλάδας, όμως επεσήμανε ότι είναι πιθανό να γίνουν «αναπροσαρμογές». Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ραδιοσταθμό France Info ο Νουαγέ υπενθύμισε ότι τα ευρωπαϊκά κράτη που έχουν δανείσει χρήματα στην Αθήνα έχουν ήδη κάνει υποχωρήσεις, κυρίως όσον αφορά «τα πολύ χαμηλά επιτόκια» των δανείων. Όταν ρωτήθηκε αν η Γαλλία θα πρέπει να διαγράψει ένα μέρος των χρημάτων που έχει δώσει στην Ελλάδα, δηλαδή περίπου 42 δισεκατομμύρια ευρώ, ο διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας είπε: «Η απάντησή μου είναι όχι». «Για να εκτιμήσουμε το άχθος του χρέους, πρέπει να δούμε με ποια ταχύτητα μπορεί να αναπτυχθεί μια χώρα (…) και ποιο είναι το μέγεθος των επιτοκίων που τη βαρύνουν», πρόσθεσε ο Νουαγέ, που είναι επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). «Οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη συμφωνήσει σε πολύ χαμηλά επιτόκια, έδωσαν παρατάσεις στην αποπληρωμή (του δανείου της Ελλάδας) για πολλά χρόνια. Οπότε ουσιαστικά το πραγματικό άχθος των επιτοκίων είναι μικρό σε σχέση με το ποσό του χρέους. Ίσως θα ήταν πιθανές επιπλέον αναπροσαρμογές», συνέχισε, χωρίς όμως να διευκρινίσει το είδος των αναπροσαρμογών αυτών. Ο Νουαγέ εκτίμησε επίσης ότι το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων που έθεσε σε εφαρμογή η Αθήνα έχει αρχίσει να αποφέρει καρπούς και έχει επιτρέψει να ανακάμψει η ελληνική οικονομία. «Με πιο χαμηλούς μισθούς, έχουν καταφέρει να ξεκινήσουν και πάλι οι προσλήψεις και άρα το ποσοστό ανεργίας έχει αρχίσει να μειώνεται. Είναι πολύ αργή (η μείωση), η ανάπτυξη είναι ακόμη πολύ αργή, αλλά η οικονομία έχει πάρει μπρος», υπογράμμισε. Αναγκαίος ο συμβιβασμός Η Ελλάδα και οι Ευρωπαίοι εταίροι της θα πρέπει να συμβιβάσουν «τις προσδοκίες για αλλαγή» της σχέσης τους με «τους κανόνες» της ευρωζώνης, εκτίμησε από τη Στοκχόλμη ο Γάλλος υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Αρλέμ Ντεζίρ, στο πλαίσιο της συζήτησης που έχει ανοίξει για την μετεξέλιξη του ελληνικού προγράμματος ή την αντικατάστασή του από ένα νέο πρόγραμμα που θα ανταποκρίνεται στην ανάγκη για τόνωση της ανάπτυξης. «Δεν πιστεύω ότι η κατάσταση θα πρέπει να παρουσιάζεται με όρους διαπραγμάτευσης μεταξύ πλευρών που είναι αντίθετες, που έχουν διαφορετικούς στόχους», δήλωσε ο Ντεζίρ μετά τη συνάντησή του με την Σουηδή υπουργό Εξωτερικών Μάργκοτ Βάλστρεμ. «Πρέπει αντίθετα να καταστεί εφικτό να συνδυαστεί η προσδοκία για αλλαγή που εκφράστηκε στην Ελλάδα και η συμμετοχή σε ένα κοινό νόμισμα με δεσμεύσεις, κανόνες», πρόσθεσε. «Είναι φυσιολογικό μια νέα κυβέρνηση να επιθυμεί να ακολουθήσει μια διαφορετική πολιτική, αφού έλαβε εντολή για αυτό, από την πολιτική λιτότητας που ήταν πολύ σκληρή στην Ελλάδα. Και η Ελλάδα θα πρέπει επίσης να βρει τους όρους που θα λαμβάνουν υπόψη τους τούς εταίρους της στην ευρωζώνη», εκτίμησε ο Γάλλος υπουργός. Σύμφωνα με τον ίδιο, «προφανώς πρέπει πάνω απ' όλα να βοηθήσουμε την Ελλάδα να ξαναβρεί την ανάπτυξη και τις επενδύσεις (...). Το χρέος έχει φτάσει το 175% του ΑΕΠ, όμως αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 25%». ~MSN Οικονομία | 54 λεπτά πριν

  10. Διογένης avatar
    Διογένης 03/02/2015 06:45:58

    Να θυμηθούμε μόνον ότι το "κούρεμα" ήταν η βασική προεκλογική εξαγγελία του Τσίπρα! Αυτό που η Μέρκελ δεν υπήρχε "ούτε μία περίπτωση στο εκατομμύριο" να του αρνηθεί! Η πλάκα είναι ότι, όντως, δεν του αρνήθηκε καν η Μέρκελ. Του το αρνήθηκαν όλοι οι άλλοι και έτσι η Μέρκελ δεν χρειάστηκε να ερωτηθεί καν! Ε, ρε γλέντια, που λέει και ο Πάγκαλος! Αλήθεια, η ΝΔ θα βγάλει καμιά ανακοίνωση για αυτή την τρομακτική κωλοτούμπα;

  11. airman avatar
    airman 03/02/2015 07:21:44

    Αλέξη στο τέλος το να σας αναγκάσουν να φορέσετε γραβάτα είναι το λιγότερο! Χαλκά μη σας περάσουν και σας περιφέρουν κουρεμένους με την ψιλή ή σύρριζα! Το ωραίο είναι ότι εσείς θα προσπαθείτε να το "πουλάτε" σαν στροφή των εταίρων μας από την αρχική μετωπική αντιπαράθεση που επικοινωνιακά στήσατε (η οποία μπορεί και να είχε ως κατάληξη "σφάξιμο στο γόνατο") και ένα μέρος των "μαγεμένων" ακόμα ψηφοφόρων θα το πιστεύει! Υ.Γ. Από τις 155 πρώτες μέρες της Κυβέρνησης έμειναν 147. Για να δούμε τι θα δούμε!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.