#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
19/01/2013 08:45
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Που είναι το χρήμα;


Υπάρχει ένα αμείλικτο  ερώτημα στην αγορά, που κανείς στο εσωτερικό της χώρας ή στο εξωτερικό δεν λέει να απαντήσει ευθέως: «που είναι το χρήμα, το ρευστό της χώρας»;

Από τις τράπεζες λείπουν περίπου 100 δις ευρώ. Είναι όλα στο εξωτερικό; Είναι κρυμμένα στα υπόγεια, στις αυλές και στα στρώματα;

Από την αγορά, λείπει με μέτριους υπολογισμούς περίπου το 40% του χρήματος που κινούνταν. Που έχει πάει; Σε ακίνητα στο εξωτερικό; Σε off shore παραδείσους; Στα χρηματοκιβώτια των επιχειρήσεων;

Εδώ έξω όλα έχουν παγώσει. Στραγγίξαμε! Τα μετρητά είναι δυσεύρετα, οι επιταγές σπάνιες και «σκάνε» σε ποσοστά 40-50%. Γραμμάτια δεν πετούν πια. Όλοι στο «περίμενε».

Υπάρχει ο κίνδυνος, αν δεν αλλάξει η ψυχολογία στην οικονομία, ακόμη και αν «πέσει» χρήμα στην χώρα, αυτό να «εξαφανιστεί» στο λεπτό. Με άλλα λόγια να διακρατηθεί από τους πρώτους «παραλήπτες» αντί να «γυρίσει» και να λιπάνει τα γρανάζια της αγοράς.

Αυτός ο κίνδυνος δεν πρέπει να παραγνωρισθεί. Σε περιόδους ανωμαλίας, το χρήμα τείνει να γίνεται δυσεύρετο. Άλλος αποθηκεύει μακαρόνια και ρύζι, λάδι και πατάτες, αλεύρι και όσπρια. Άλλοι «μπαζώνουν» λεφτά, ευρουλάκια. Συνήθως, καμιά αύξηση επιτοκίων ή κανένα επενδυτικό κίνητρο δεν είναι ικανά να «ξετρυπώσουν» αυτό το λιμνάζον ρευστό από τις πιθανές και απίθανες κρυψώνες του, αν δεν αλλάξει συνολικά η ψυχολογία της αγοράς.

Οι οικονομικές θεωρίες αναφέρουν αυτό το φαινόμενο ως «παγίδα ρευστότητας». Πιστεύω πως σε μια τέτοια παγίδα έχει περιπέσει η οικονομία μας. Είναι κάτι που πρέπει να προσεχθεί διπλά από τους κυβερνήτες, καθώς απειλεί να τινάξει στον αέρα κάθε προσπάθεια «επαναιμάτωσης» των αρτηριών της πραγματικής οικονομίας με «φρέσκο» χρήμα. Το οποίο, αντί να ρεύσει σε όλο το σύστημα, υπάρχει κίνδυνος να «λιμνάσει» στις τσέπες των πρώτων παραληπτών του, είτε αυτοί είναι πιστωτές του δημοσίου, είτε «επενδυτές» είτε φοβισμένοι «ραντιέρηδες» και τρομοκρατημένοι επιχειρηματίες. Αν δεν αρχίσει σύντομα η επανακυκλοφορία ρευστότητας στην πραγματική αγορά, φοβάμαι πως δεν υπάρχει ελπίδα ανάκαμψης.

Akenaton

Υ.Γ. Γνωρίζω μικροέμπορο που έχει «εντοιχίσει» στην σοφίτα της οικίας του 42.000 ευρουλάκια. Μου έχει δηλώσει ξεκάθαρα, πως δεν πρόκειται να τα «κινήσει» από εκεί μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. Έχει χαμηλώσει τον κύκλο εργασιών του, καθυστερεί τις επιταγές του, αγοράζει λιγότερο εμπόρευμα, επιλέγει πελάτες και περιμένει. Άλλος, έκλεισε το μαγαζί, απέλυσε τον υπάλληλο, δεν πληρώνει φόρους και εισφορές και «κάθεται» πάνω στα μαζεμένα χρήματα μέχρι να περάσει «η μπόρα» όπως λέει. Είμαι βέβαιος πως υπάρχουν και άλλοι σαν ελόγου τους. Ποιος και με ποιόν τρόπο θα καταφέρει να επαναφέρει αυτά τα «πεθαμένα» λεφτά ξανά στον οικονομικό κύκλο; Είναι ένα ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί το συντομότερο δυνατόν, πριν είναι πολύ αργά για όλους μας.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Διηνεκης avatar
    Διηνεκης 19/01/2013 09:44:56

    Μακάρι να μην αλλα Μάλλον είναι αργά

  2. ΑΡ avatar
    ΑΡ 19/01/2013 09:54:05

    Και τί λένε οι βασικές αρχές της οικονομίας όταν είσαι στην περιοχή της παγίδας ρευστότητας; Ότι η νομισματική πολιτική (δλδ ρίξε χρήμα στην αγορά μέσω τραπεζών π.χ.) δεν είναι λύση. Μόνη λύση η επεκτατική δημοσιονομική πολιτική, εδώ πέφτει γέλιο δηλαδή.

    Καταφέραν και τα διαλύσαν όλα και όμως ακόμα υπάρχουν κάποιοι που στηρίζουν ότι αυτός είναι ο σωστός δρόμος.

    Καληνύχτα

    • Uncle Stgm avatar
      Uncle Stgm @ ΑΡ 19/01/2013 13:38:50

      Χωρίς καταστροφή μέρους του αποθησαυρισμένου χρήματος, δεν βγαίνεις απο παγίδα ρευστότητας. Ποτέ δεν συνέβη.
      Όταν η καταστροφή προχωρήσει, θα τρομάξουν, και τότε ρίξουν ένα μέρος στην κυκλοφορία και θα ρευστοποιήσουν πάγια. Θα είναι ένα ακόμη σόκ, αλλά θα είναι η "έξοδος".
      Ο δείκτης καταστροφής αποθησαυρισμένων σε οικονομίες όπως η Ελληνική, είναι τα ακίνητα. Τώρα δεν υπάρχουν αγοραστές, αλλά οι πωλητές "κρατιούνται" ακόμη.
      Όταν υπάρξει κύμα ρευστοποίησης απο τρομαγμένους κατασκευαστές που διακρατούν τώρα απούλητα, αλλά σε σημαντικά χαμηλοτερα επίπεδα απο τα σημερινά, τότε θα "μπούν" στην αγορά αγοραστές που έχουν ρευστότητα κρυμμένη. Αυτοί οι αγοραστές στα "χαμηλά", είναι που θα ξαναβγάλουν το πρώτο σοβαρό ρευστό στην κυκλοφορία.

  3. Ανώνυμος avatar
    Ανώνυμος 19/01/2013 09:54:40

    Στο ερώτημά σου που πήγε το μπαγιόκο, η ΤτΕ δια του παντός καιρού διοικητή της, μπορεί να το βρει μέσα σε ένα πρωϊν΄ο
    Τομές Αντώνη, τομές. Σε όλα τα συστημικά καθεστώτα της χώρας, και τότε όλοι θα πίνουν νερό στο όνομά σου, και στη Παράταξη

  4. Aγγελος avatar
    Aγγελος 19/01/2013 09:58:27

    Αγαπητέ Ακενατών,
    Τώρα μιλάς πολύ λογικά και επι της πραγματικότητας, Το πρόβλημά μας δεν είναι τι ανάπτυξη θέλουμε (κανείς δεν μας ρωτάει άλλωστε) αλλά πως και σε πόσα χρόνια θα πείσουν οι πολιτικοί (κλέφτες και απατεώνες πλιατσικολόγοι μας) τους Ελληνες, πως αυτή τη φορά δεν θα τους ξαναφάνε τους υπέρογκους φόρους που πληρώνουν, αλλα θα τους κάμουν έργο για την πατρίδα.
    Φυσικά απαραίτητο είναι να μην είναι κανείς τους απ' αυτούς που έχουν μέχρι σήμερα θητεύσει ως υπουργοί,υφυπουργοί, γεν.γραμματείς κλπ υψηλά ιστάμενοι.
    Οι νέοι πολιτικοί που θα έρθουν, θα πρέπει να χαμηλώσουν τη φορολογία στο επίπεδο της Ιρλανδίας και μάλιστα με συνταγματική διάταξη να ορίσουν πχ. Εναν flat tax 12% για τα επόμενα 15 χρόνια. Να ορίσουν επίσης με συνταγματική διάταξη αντικειμενική φορολογία στο πρότυπο του Αλέκου Παπαδόπουλου για τους μικρομεσαίους με κατάργηση του Κ.Β.Σ . Καί τέλος να εξασφαλίσουν απο τους Γερμανούς τα χρήματα του νέου σχεδίου "Μάρσαλ". Μετά η αγορά θα ρυθμίσει μόνη της τον τρόπο ανάπτυξης. Αν το κράτος θέλει να την κατευθύνει, ας δώσει τα χρήματα στους τομείς που εκείνο θεωρεί σημαντικούς. Οι Ελληνες έχουν επιδείξει αξιοζήλευτη ικανότητα σε επιχειρηματικότητα οταν τους προσφέρεται η δυνατότηα απο το κράτος και το χρήμα δεν πάει αποκλειστικά στους "νταβατζήδες" . Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι ιχθυοκαλλιέργειες, όπου απο τελευταίοι, ήρθαμε πρώτοι στον κόσμο μέσα σε 10 χρόνια. Τό ίδιο με τα φωτοβολταικά όπου τώρα το κράτος εκδικείται την επιχειρηματικότητα που αναζητά κατφύγιο στη δικαιοσύνη!!!

  5. MCA avatar
    MCA 19/01/2013 11:39:44

    ......."Υπάρχει ο κίνδυνος, αν δεν αλλάξει η ψυχολογία στην οικονομία, ακόμη και αν «πέσει» χρήμα στην χώρα, αυτό να «εξαφανιστεί» στο λεπτό. Με άλλα λόγια να διακρατηθεί από τους πρώτους «παραλήπτες» αντί να «γυρίσει» και να λιπάνει τα γρανάζια της αγοράς.".........Αυτό πιθανολογώ ότι θα συμβεί με τα χρήματα της δόσης.Θα πετάξουν για άλλες πολιτείες, και μερικά θα εντιχοιστούν στις σοφίτες.Μετά θα έχετε πάλι την ίδια απορία.Κύκλος δηλαδή.

  6. ειδωλοκλάστης avatar
    ειδωλοκλάστης 19/01/2013 13:09:22

    Τί φταίει, αγαπητέ Ακενατόν, πού δέν ρωτάς τίς σωστές ερωτήσεις;
    (Εν προκειμένω αποφεύγεις τήν "Γιατί έφυγε/κρύφτηκε τό χρήμα μόλις άρχισε ο μνημονιακός διωγμός του από τά μνημονιόχαβλα;")
    Η Νεφερτίτη;

    • akenaton avatar
      akenaton @ ειδωλοκλάστης 19/01/2013 20:19:25

      Χαχαχα! Καλό!
      Το χρήμα άρχισε να "κρύβεται" με το που έσκασε η φούσκα. Όσοι είναι στην αγορά το ξέρουν. Και θα "κρυβόταν" πολύ περισσότερο χωρίς τα μνημόνια. Αυτή είναι η σκληρή αλήθεια.

  7. Uncle Stgm avatar
    Uncle Stgm 19/01/2013 13:29:19

    Αποδείχθηκε πανηγυρικά ότι ο Παπανδρέας είχε δίκιο: Λεφτά υπάρχουν. Άφθονα, αλλά καλά κρυμμένα, λιμνάζοντα, ανεκμετάλλευτα, στα “υπόγεια” των “μαυραγοριτών της ειρήνης”. Σαν το αλλοτινών εποχών λάδι...
    Αλλά κάποιος οικονομικός σύμβουλος έπρεπε να του είχε μιλήσει εγκαίρως για την παγίδα ρευστότητας. Ούτε ένας δεν βρέθηκε; Άχρηστοι...
    Αγαπητέ Akenaton, ο Στίγκλιτς πάντως είχε μιλήσει για επαπειλούμενες (διαφορετικού τύπου) παγίδες ρευστότητας σε ΗΠΑ και Μεσογειακή Ευρώπη ήδη απο το 2009.
    Ωστόσο, ένα σημαντικό μέρος της αποθησαυρισμένης ρευστότητας (κυρίως σε εγχώρια ακίνητα) τώρα ακριβώς καταστρέφεται. Δεν αλλάζει χέρια, εκμηδενίζεται.
    h**p://www.antinews.gr/2013/01/18/199820/#comment-1112709
    h**p://www.antinews.gr/2013/01/18/199820/#comment-1112751

    • akenaton avatar
      akenaton @ Uncle Stgm 19/01/2013 20:21:05

      Απόλυτο δίκιο σας δίνω για την αρχική παράγραφο. Το ίδιο είχε ζητήσει και η ταπεινότητά μου από εδώ μέσα, αλλά φευ, δεν εισακούστηκα! (αστειεύομαι φυσικά!).

  8. kotstak avatar
    kotstak 19/01/2013 13:57:48

    Το χρήμα φεύγει όταν αγοράζουμε εισαγόμενα.

    Εάν πάει κάποιος πάει στην κουζίνα του σπιτιού του και κάνει μια περιστροφή γύρω από τον εαυτό του, θα αντιληφθεί πόσα χρήματα έχει βγάλει έξω.

    Το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών δείχνει τη διαφορά των χρημάτων που έρχονται από τα χρήματα που φεύγουν κάθε χρόνο για προϊόντα, υπηρεσίες και εμβάσματα (ως επί το πλείστον μερίσματα και μεταναστευτικό).
    Για εισαγόμενα παπούτσια φεύγει περίπου 1 δις το χρόνο. Τα ελληνικά είναι καλύτερα και φθηνότερα.
    Για εισαγόμενο χοιρινό φεύγει περίπου 1 δις το χρόνο. Το ελληνικό είναι πολύ καλύτερο και έχει περίπου τα ίδια χρήματα.
    Όπως σταγόνα- σταγόνα γεμίζει η λίμνη, έτσι "σταγόνα – σταγόνα" φεύγει το χρήμα.

    Είμαστε ηλίθιοι, γι’ αυτό φτωχύναμε.
    Η αλήθεια είναι αυτή και σε όποιον αρέσει.-

  9. Uncle Stgm avatar
    Uncle Stgm 19/01/2013 14:01:41

    Το ρευστό θα βγεί όταν ανακαλύψουν (πραγματικές ή υποθετικές) "αγοραστικές ευκαιρίες".
    Που θα τις προσφέρουν προς αγορά σε "τιμές ευκαιρίας" κάποιοι άλλοι, που έχουν ξεμείνει ή θα ξεμείνουν απο ρευστό.
    Θα είναι η "καθοδική εκτόνωση" της κρίσης.
    Η καθοδική εκτόνωση σε μετοχικές αξίες ίσως έχει ήδη συμβεί, όταν ο δείκτης του ΧΑΑ πήγε κάτω μέχρι 600 μονάδες. Τώρα έχει επανέλθει στις 950. Ωστόσο λόγω του "τραπεζοκεντρικού" χαρακτήρα του ΧΑΑ, είναι παρακινδυνευμένο να βγάζει κανείς σίγουρο συμπέρασμα. Πιθανώς τα 600 ήταν η καθοδική εκτόνωση μόνον του τραπεζικού τομέα + μεγάλων κρατικού τύπου επιχειρήσεων ΟΤΕ, ΔΕΗ κτλ και όχι του συνολικού εγχώριου ¨εταιρικού κόσμου".
    Έτσι απομένουν ως χαρακτηριστικός δείκτης τα ακίνητα. Η "καθοδική εκτόνωση" στα ακίνητα καθυστερεί. Όταν συμβεί, θα είναι ασφαλής δείκτης.

    • akenaton avatar
      akenaton @ Uncle Stgm 19/01/2013 14:59:50

      Συμφωνώ Uncle!!!!!!!

  10. akenaton avatar
    akenaton 19/01/2013 15:01:12

    Το ισοζύγιο "κλείνει", το ρευστό χάνεται όλο και περισσότερο. Αλλού πάνε, σε κρυψώνες, σε εξωτικά νησιά, σε θυρίδες, σε μπαούλα, κλπ. Πρέπει να ξαναβγούν στο φως!

    • dim avatar
      dim @ akenaton 19/01/2013 17:28:38

      Όταν οι δημοσκοπήσεις θα δίνουν το Σύριζα 5 μονάδες πίσω, και το κλίμα αβεβαιότητας για έξοδο της χώρας από το ευρώ θα έχει φύγει οριστικά, θα εμφανιστούν άμεσα τα χρήματα αυτά... Ως τότε, γιατί να τα εμφανίσει κάποιος? Ηλίθιος είναι? Να πέσει η κυβέρνηση, να έρθει ο Σύριζα και να γίνει δήμευση όλων των καταθέσεων, ώστε να τους τις επιστρέψουν μετά σε δραχμές? Το κλειδι για την αποκατάσταση της ρευστότητας βρίσκεται στο κλίμα που υπάρχει στην κοινωνία και που αποτυπώνεται από τις εκάστοτε δημοσκοπήσεις... Όσο ο Σύριζα ήταν 4-5 μονάδες μπροστά, κρυμμένα θα μέναν τα λεφτά, τώρα που είναι ισοπαλία υπάρχει ακόμα διστακτικότητα... Όταν περάσει η ΝΔ 4-5 μονάδες μπροστά θα δεις αμέσως τη διαφορά...

      • akenaton avatar
        akenaton @ dim 19/01/2013 17:35:06

        Συμφωνώ, αυτό θα βοηθήσει αλλά συνολικά είναι πιο πολύπλοκο το πρόβλημα. Χρειάζονται αποφασιστικές κινήσεις από μεριάς μας. Το σημερινό άρθρο του κ. Κρανιδιώτη που μόλις ανέβηκε, με το οποίο, βγάζοντας τα φρου-φρου, συμφωνώ απόλυτα, στην "ταμπακιέρα" αναφέρει τις περισσότερες!

      • Φοιτητης avatar
        Φοιτητης @ dim 19/01/2013 22:09:37

        Πως θαρρειτε οτι μπορει να φυγει ο φοβος για την εξοδο απο το ευρω, πλην του (ψυχικου;) εξαναγκασμου του κρατους προς διαμορφωτες τιμων για τεραστιο αποπληθωρισμο (εσωτερικη υποτιμηση);

        (Να σας βοηθησω: Το ποιος θα κυβερνα ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ)

    • kotstak avatar
      kotstak @ akenaton 19/01/2013 17:44:03

      Όταν κάτι βρίσκεται σε έλλειψη (πχ τώρα το χρήμα), μια μικρή μείωση είναι πολύ επώδυνη και δίνει την αίσθηση ότι είναι τεράστια.

      Υπάρχει μια μεγάλη εκροή χρήματος, η οποία γίνεται από τους λαθρομετανάστες με παράνομους τρόπους και η οποία δεν καταμετράται. Τα χρήματα αυτά τα εκτιμώ σε 1 δις/ έτος (τα νόμιμα με τα εμβάσματα είναι άλλα). Συνολικά από την έλευση του ευρώ την παράνομη και μη καταμετρημένη εκροή την εκτιμώ πάνω από 10 δις ευρώ.
      Τα χρήματα αυτά υποτίθεται ότι είναι εδώ. Οι πολιτικοί νομίζουν ότι είναι στα σεντούκια και βάζουν φόρους για να τα πάρουν. Το χρήματα όμως είναι στο Πακιστάν…

      • akenaton avatar
        akenaton @ kotstak 19/01/2013 17:47:02

        Σε αυτό έχετε δίκιο! Και μάλλον αδύνατον για το δικό μας κράτος να μετρήσει τέτοιες εκρροές.

  11. Φοιτητης avatar
    Φοιτητης 19/01/2013 22:11:05

    Για ποιο χρημα μιλατε; Για το φυσικο (3%) ή το δημιουργημενο απο χρεος (97%);

    • akenaton avatar
      akenaton @ Φοιτητης 23/01/2013 16:07:03

      Για το .... χειροπιαστό!

  12. Zame avatar
    Zame 21/01/2013 15:35:57

    xaxaxa..Φοιτητης+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ΠΟΙΟ ειναι ΠΟΙΟ ΕΝΟΧΟ?

    • Φοιτητης avatar
      Φοιτητης @ Zame 23/01/2013 16:04:58

      Το δευτερο ασφαλως γιατι δεν μπορουν να πληρωθουν οι τοκοι του εξ ορισμου. Ιδιως οταν μπλεκουν και την ηθικη (τυπου "μα μας τα δανεισαν, δεν πρεπει να τα δωσουμε πισω, τζαμπατζηδες θα γινουμε;") στην καθορισμου ανηθικη οικονομια οπου υπαρχουν μονο συμφεροντα και τα δανεικα δημιουργουνται με μερικα κλικ, εκει ειναι που αφριζω...

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.