#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
13/10/2012 08:41
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πικρές...αλήθειες για το Μετρό Θεσσαλονίκης



Μετά από την πρώτη δημοσίευση εδώ στο Antinews ,στις 25/07/2012, σχετικά με τo «γόρδιο δεσμό» του Μετρό Θεσσαλονίκης, είμαστε αναγκασμένοι να χώσουμε το μαχαίρι βαθύτερα στο κόκκαλο, έτσι ώστε να ξυπνήσουν κάποιοι και να καταλάβουν ότι τα έργα δεν γίνονται ή λύνονται με αυτόν το τρόπο.

 

Καλή η προσπάθεια του Γ.Γ. Δημοσίων Έργων κ.Σιμόπουλου για να ξεμπλοκάρει το έργο του Μετρό στη Θεσσαλονίκη και να καρπωθεί προσωπικά ο ίδιος αυτή την εξέλιξη, αλλά δυστυχώς ο δρόμος που έχει διαλέξει για να εκλεγεί Βουλευτής είναι πολύ δύσκολος. Το έργο απαιτεί άμεση σοβαρή πολιτική λύση και όχι κάποια πυροτεχνήματα για τις εφημερίδες και τις τηλεοράσεις που θα ικανοποιήσουν τις ματαιοδοξίες του και θα ανεβάσουν το δείκτη αναγνωρισιμότητας του. Θέλουμε να τονίσουμε στον Γενικό Γραμματέα ότι η δυνατότητα για εκταμίευση του υπόλοιπου 4% της προκαταβολής που μπορεί να λάβει ο Ανάδοχος, με βάση το σχέδιο νόμου για τα δημόσια έργα που υπέβαλε το Υπουργείο προς ψήφιση, δεν αποτελεί συμπληρωματική χρηματοδότηση για το έργο, αλλά χρήματα που ήδη αποτελούν τμήμα του προϋπολογισμού του έργου.

 

Η περίφημη «ένεση ρευστότητας» όπως ονομάζεται το υπόλοιπο της προκαταβολής,  πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από εγγυητική επιστολή τραπέζης, πράγμα απαγορευτικό για τον ανάδοχο. Επίσης, μετά την είσοδο της Alpha Bank στη θέση του μεγαλομετόχου της κατασκευαστικής εταιρίας ΑΕΓΕΚ και τη σύνοψη ομολογιακού δανείου, προσωρινή ρευστότητα για το έργο υπάρχει, αλλά παρόλα αυτά το έργο παραμένει ζημιογόνο και άρα μη εκτελέσιμο.

 

Η αλήθεια είναι ότι όσο δεν κλείνει το θέμα της εκταμίευσης της δόσης από την Τρόικα δεν μπορεί να υπάρξει καμία εξέλιξη για τη λύση του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Αλλά και στη συνέχεια ολόκληρο το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων θα ασχοληθεί με το ξεμπλοκάρισμα των αυτοκινητοδρόμων όπου αποτελεί προσωπική δέσμευση του κ.Χατζηδάκη. Μέχρι να λυθούν τα παραπάνω θα περιμένει η Θεσσαλονίκη να ξεμπλοκάρει το Μετρό μέσω κάποιων εκδηλώσεων στο Τ.Ε.Ε.,  στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και κάποιων δηλώσεων του τύπου «το μετρό πήρε μπροστά», επειδή δούλεψε ο ανάδοχος μία ημέρα ή επειδή ήταν στην περιοχή τα κανάλια για να τραβήξουν πλάνα του κ.Σιμόπουλου δίπλα στο μηχάνημα που δουλεύει.

 

Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα να μην προχωρούν οι αλλαγές στη διοίκηση της Αττικό Μετρό και κατ΄επέκταση στη διεύθυνση της Θεσσαλονίκης. Σε αυτό τον τομέα φαίνεται το μεγαλείο του δημόσιου τομέα όπου οι υπεύθυνοι περιμένουν καρτερικά όλοι την αντικατάσταση τους χωρίς να γνωρίζουν το πότε θα γίνει.

 

Σχετικά τώρα με το έργο, η αλήθεια είναι ότι η Αττικό Μετρό προσπαθεί να αναδείξει την ανικανότητα του Αναδόχου για να τον απομακρύνει από το έργο, παραδίνοντας άμεσα τους απαλλοτριωμένους χώρους και ολοκληρώνοντας την αρχαιολογική ανασκαφή, με σκοπό την παράδοση όλων των εργοταξίων στον ανάδοχο. Επειδή η διαδικασία για να κηρυχθεί έκπτωτος ο ανάδοχος είναι χρονοβόρα, και προϋποθέτει δικαστικές διαμάχες, σαν ιδανική λύση προτάσσεται η είσοδος στο κατασκευαστικό σχήμα άλλων κατασκευαστικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο και που περιμένουν στη γωνία για να πάρουν κομμάτι από την πίτα των έργων Μετρό. Ιδεατό φαντάζει το σενάριο να αναλάβουν την κατασκευή της κύριας γραμμής το κοινοπρακτικό σχήμα που θα προκύψει από το διαγωνισμό για την επέκταση της Καλαμαριάς. Ο Ανάδοχος από την πλευρά του δεν μπορεί να εκτελέσει το έργο λόγω έλλειψης ρευστότητας και ψάχνει να βρει κάποιο δυνατό επιχείρημα είτε  για να απομακρυνθεί από το έργο είτε για να μπορέσει να  υπογράψει κάποια συμπληρωματική σύμβαση όπως είχε γίνει στο Μετρό της Αθήνας.

Ο Μετροπόντικας

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Aris. A avatar
    Aris. A 13/10/2012 09:54:32

    Ειναι στο μόνο έργο που δεν είναι ο Μπόμπολας.

    Από ότι φαίνεται κάνει ότι μπορεί για να μπει.

  2. nikos avatar
    nikos 13/10/2012 10:38:48

    Ισως θα έπρεπε πριν ξεκινήσει καν το έργο και πριν οποίο πόσο φόρων έχει πέσει σε αυτή τη μαύρη τρύπα, να είχαμε αρχικά δώσει το έργο στους γερμανούς με ρήτρα σε περίπτωση μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος.
    Τώρα θα ήταν έτοιμο και ας το εκμεταλλεύονταν οι ίδιοι.

    • Αθανάσιος ΣΤΥΛΙΑΔΗΣ avatar
      Αθανάσιος ΣΤΥΛΙΑΔΗΣ @ nikos 14/10/2012 18:10:17

      Συμφωνώ απολύτως!!

  3. Ο Ιθαγενής avatar
    Ο Ιθαγενής 13/10/2012 12:51:03

    Μάλιστα.
    Τα ίδια και τα ίδια.
    Ας ξανακάνω την ίδια ερώτηση που κανένας αρμόδιος δεν απαντά:

    Μελέτη σκοπιμότητας;
    Πόσοι επιβάτες πρέπει να είναι σε καθημερινή βάση για να υπάρχει κέρδος;
    Να μην μπαίνει βρε αδερφέ μέσα από την λειτουργία του....

    ΥΓ

    ενέσεις ρευστότητας, Μετρό στη συμπρωτεύουσα & ...τρίχες κατσαρές
    Μια πολιτική απόφαση για την κατασκευή ενός έργου που θα μπαίνει μέσα οικονομικά με τα τσαρούχια και υλοποιείται για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας....αλλά φταίνε όσοι μας κυνηγούν, όσοι θέλουν να μας φάνε την περιουσία κλπ κλπ κλπ

    • KOSTAS70 avatar
      KOSTAS70 @ Ο Ιθαγενής 13/10/2012 15:59:13

      Πόσο Αθηναίος είσαι! Τίποτα δεν πρέπει να γίνει εκτός του Λεκανοπεδίου, και αν γίνει είναι "τρίχες κατσαρές". ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω των 500.000 κατοίκων, χωρίς ΜΕΤΡΟ. Είναι ο γρηγορότερος τρόπος μετακίνησης μέσα σε μεγάλα αστικά συγκροτήματα. Από που έβγαλες το συμπέρασμα ότι θα είναι ζημιογόνο; Ακόμα δεν τον είδαμε...
      Και ναι, ήταν πολιτική απόφαση η κατασκευή του, από τον τεράστιο Κώστα Καραμανλή (τόσα χρόνια τον λοιδωρούσατε, αλλά σιγά σιγά ο κόσμος καταλαβαίνει τι παιχνίδι του έπαιξαν εντός-εκτός ΝΔ, εντός-εκτός Ελλάδας) . Το γκανιάν του Κολωνακίου, Σημίτης, 30 φορές θεμελίωσε -εγκαινίασε το μετρό Θεσ/νίκης αλλά δεν έσκαψε ούτε μια λακούβα. Τα ζώα της Β. Ελλάδας ξύπνησαν και δεν τρώνε το παρανύθι πια.
      Αλήθεια, για το τραμ, τον ΟΑΣΑ,τα τρόλεϊ, τον ηλεκτρικό κτλ ΜΜΜ που αφθονούν στην Αττική, έγιναν μελέτες σκοπιμότητας; Και αν έγιναν, τότε γιατί είναι "μέσα" πολλά ΔΙΣ κάθε χρόνο; Εξαιρείται το ΜΕΤΡΟ που είναι πραγματικά χρήσιμο και κερδοφόρο. Εγώ, όμως, ο Θεσσαλονικιός, γιατί δεκαετίες τώρα πληρώνω, και ΘΑ πληρώνω, τα ελλείματα των υπολοίπων ΜΜΜ, των γνωστών συνδικαλισταράδων τύπου Κόλλια;

      • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΛΑΤΟΣ avatar
        ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΛΑΤΟΣ @ KOSTAS70 13/10/2012 17:05:26

        Σωστός. Με 1000+

    • Συγκοινωνιολόγος avatar
      Συγκοινωνιολόγος @ Ο Ιθαγενής 13/10/2012 20:27:47

      Αυτά είναι αστεία πράγματα και αστεία επιχειρήματα. Το όφελος από ένα μέσο σταθερής τροχιάς είναι πολλαπλάσιο από τους φόρους επί του κέρδους της επιχείρησης και για αυτό όλες οι μεγάλες πόλεις της Ευρώπης έχουν μέσο σταθερής τροχιάς με μοναδική εξαίρεση τη... Θεσσαλονίκη!
      Δεν θα αναφέρω τις θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τις μειώσεις ρύπων, ηχορύπανσης κτλ. ούτε την εξοικονόμηση εργατοωρών: μόνο τη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου να σκεφτεί κανείς από τη μείωση κατανάλωσης βενζίνης από τα ΙΧ αυτοκίνητα φθάνει!
      Η Θεσσαλονίκη είναι ιδανική πόλη για μετρό:
      - Έχει ορθογωνικό δίκτυο.
      - Μια κεντρική γραμμή μπορεί λίγο πολύ να εξυπηρετήσει το σύνολο του κέντρου.
      - Ο μόνος λόγος για τον οποίον ΦΑΙΝΟΤΑΝ να μην είναι και τόσο ανταποδοτικό είναι επειδή η χάραξη η οποία μελετήθηκε ήταν αποκλειστικά εντός του Δήμου Θεσσαλονίκης και δεν επεκτεινόταν στις εργατικές περιοχές οι οποίες συγκεντρώνουν και το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού.
      Είναι ντροπή για την Ελλάδα που η Θεσσαλονίκη δεν έχει ακόμα μετρό.

      Και ένα tip: Νομίζεις ότι το μετρό της Αθήνας ήταν ανταποδοτικό; Αν ναι κάνεις λάθος! Απλά στην περίπτωση της Αθήνας δεν τέθηκε ποτέ αυτό το ζήτημα αφού εξαρχής είχε αποφασιστεί να γίνει με κρατικούς πόρους, ενώ στη Θεσσαλονίκη απαιτούσαν να γίνει με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια(!) και μόνο όταν άλλαξε αυτή η απόφαση, έγινε δηλαδή ότι και στην Αθήνα, άρχισε να κατασκευάζεται το έργο. Αν είχαμε τη λογική σου δεν θα είχαμε μετρό πουθενά.

  4. αλχημιστης avatar
    αλχημιστης 13/10/2012 17:00:50

    κοστας70 Αποκλείεται να μένεις θεσσαλονίκη.Η πόλη έχει μ'ηκος απο φοίνικα-κορδελιό 12 χιλ.με το ποδήλατο είναο 20 λεπτά.Τι χρειάζεται ένα τόσο κοστοβόρο έργο σε μια ακτίνα 12 χιλ?Ας μας πείς όπως ρωτάει ο σχολιαστής παραπάνω , πόσους επιβάτες και με τι κόστος πρέπει να διακινεί καθημερινά ωστε να κα΄νει απόσβεση.
    Σε μια τέτοια πόλη θαυματα θα έκανε ένα υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς, όπως ο ηλεκτρικός των αθηνών.Ακόμη και οι λεωφορειόδρομοι άν αποκλειόταν η είσοδος κάθε τροχοφόρου θα ήταν υπεραρκετοί για να καλύψουν τις ανάγκες μας.
    Αλλα έχουμε μάθει μια ζωή να ζητάμε όχι αυτό που μας χρειάζεται και δικαιούμαστε αλλά αυτό που θέλουν να μας δώσουν οι μακεδονομάχοι σαν τον ψωμιάδη το βενιζέλο και τον παπαγεωργόπουλο, οι οποίοι δήθεν ενδιαφέρονται για το καλό της πόλης.

    • Κώστας Χ. avatar
      Κώστας Χ. @ αλχημιστης 13/10/2012 19:22:12

      Και δηλαδή εσύ αλχημιστή μένεις στη Θεσσαλονίκη; Μπορείς και μιλάς αβασάνιστα για επίγεια μέσα σταθερής τροχίας (ίσως τα πιό αποτυχημένα ΜΜΜ παγκοσμίως σε μαζική μεταφορά προς περιοχές αιχμής δηλαδή, όπως το τραμ στην Αθήνα), ή για αποκλεισμό λεωφορειολωρίδων σε μία πόλη (για να μην πω χώρα) όπου δεν μπορείς να κατασκευάσεις ούτε δυόμισι θέσεις υπόγειου parking χωρίς να σκοντάψεις σε αρχαία;
      Δυστυχώς παρατηρώ σε πάρα πολύ κόσμο πλέον αυτό το "δήθεν" στυλάκι του να υποστηρίζουν τον αποκλεισμό τεράστιων μαζών κόσμου (και του ΙΧ του) από τη μετακίνηση που δικαιούται αλλά και χρειάζεται για να πάει στη δουλειά του, υπέρ μίας ποιότητας ζωής που δυστυχώς αφορά μόνο λίγους και δη προνομιούχους κατά κανόνα. Ακόμη περισσότερο, παρατηρώ την αποπροσανατολιστική κατ΄εμέ τάση, να συγκρίνουμε τις πόλεις μας με άλλες πόλεις του εξωτερικού με τις οποίες δεν έχουμε καμία ομοιότητα (ούτε καν σε πληθυσμιακά στοιχεία).
      Και επειδή τυγχάνω και αρκετά σχετικός με το αντικείμενο (λογω επαγγέλματος) και κάτοικος Θεσσαλονίκης, θα παρακαλούσα να είμαστε αρκετά φειδωλοί όταν υιοθετούμε θέσεις που (μάλλον χωρίς να το ξέρουμε) εξυπηρετούν κυρίως "βαριά" οικονομικά συμφέροντα και πολύ λίγο έως καθόλου την ευημερία των πολιτών, ή τουλάχιστον ας εξετάζουμε όλες τις πλευρές του ζητήματος προτού αναφερθούμε σε αυτό.
      ΥΓ Ο ηλεκτρικός που αναφέρεις, πέτυχε (αν και θεωρείται πλέον μετρό) γιατί προϋπηρχε των υπολοίπων συγκοινωνιών στην Αττική και συνεπώς δε δέσμευσε χώρο ζωτικό για τις υπόλοιπες συγκοινωνίες που αναπτύχθηκαν. Το να στήσεις νέες γραμμές σε κορεσμένες από κίνηση περιοχές, είναι άλλη υπόθεση.
      ΥΓ2. Σε πολύ λίγες μέρες θα ενημερωθούμε όλοι οι Θεσσαλονικείς για το ΣΒΑΚ (του ΣΑΣΘ βεβαίως - βεβαίως και για όποιον ενδιαφέρεται http://www.thita.gov.gr/sites/default/files/Project/Project/svak-thessaloniki.pdf) και τότε νε δείτε τι επικές μάχεις θα ξεκινήσουμε επί του θέματος των συγκοινωνιών-μεταφορών.

    • KOSTAS70 avatar
      KOSTAS70 @ αλχημιστης 13/10/2012 19:45:57

      Είμαι γέννημα - θρέμμα Σαλονικιός, το 70 δηλώνει τη χρονολογία γέννησης. Όπως καταλαβαίνεις, αλχημιστή, γνωρίζω από πρώτο χέρι την εξέλιξη του συγκοινωνιακού στη Θεσ/νίκη, έχοντας επιπλέον εμπειρία, αφού από το Γυμνάσιο χρησιμοποιούσα τον ΟΑΣΘ για να φτάσω στο σχολείο μου.
      Η απόσταση Φοίνικας-Κορδελιό είναι άνω των 15 χλμ. Ατυχώς για τα επιχειρήματά σου, μένω ανατολικά και δουλεύω στο Κορδελιό, οπότε γνωρίζω από πρώτο χέρι το χρόνο που χρειάζεται κάποιος είτε με το λεωφορείο (ΔΕΝ υπάρχει άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς) ή με το αυτοκίνητο. Αλήθεια, δοκίμασες ποτέ να πας στη δουλειά σου, που βρίσκεται 10-15 χλμ μακριά, με ποδήλατο; Πόση ώρα έκανες; Μόνο 20 λεπτά, δηλ. είχες μέση ταχύτητα κοντά στα 40 χλμ (!!!) την ώρα; Δεν κολυμπούσες στον ιδρώτα, όταν και αν έφτασες; Ήσουν σε θέση να εργαστείς, είτε φυσικώς ή έστω και εμφανισιακώς; Αμάν πια με τους ποδηλατολάγνους (κάποιος πρέπει να πει στους ποδηλάτες ότι ο ΚΟΚ ισχύει και γι΄αυτούς και δεν μπορούν π.χ. να κινούνται ανάποδα σε μονόδρομο για να κερδίσουν χρόνο)! Επειδή έχω ζήσει, έστω ελάχιστα στο εξωτερικό, το ποδήλατο χρησιμοποιείται για να πάει κάποιος σε κοντινές αποστάσεις μέχρι το πολύ πολύ 2 χλμ. Από κει και πέρα αναλαμβάνει το ΜΕΤΡΟ (ή το τρένο) να μεταφέρει τον κόσμο σε πιο μεγάλες αποστάσεις.
      Δεν είμαι ειδικός για να γνωρίζω όλα τα τεχνικά στοιχεία, ούτε χρειάζεται να τα γνωρίζω. Προφανώς είμαι άσχετος όπως άσχετοι είναι και στη
      Μάλαγα, που με πληθυσμό 300.000 και όχι κοντά στο 1 εκ., κατασκεύασαν σε χρόνο ρεκόρ (εργασία: 7 μέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο, σε τρεις βάρδιες) Μετρό. Ας έχουν οι Κουκουβάουνες υπερσύγχρονα ΜΜΜ, εμείς θα επιμένουμε σε ξεπερασμένες λύσεις (π.χ. τραμ - προτιμώ να το σέρνουν άλογα, για να θυμόμαστε το ένδοξο οθωμανικό παρελθόν και να αγάλλεται και η δημαρχάρα μας)
      Αλλά ξέχασα, θα μας σώσουν τα καραβάκια στο Θερμαϊκό...

      • μαρικα avatar
        μαρικα @ KOSTAS70 13/10/2012 20:03:43

        Γιατι οι αρχαιολογοι χρειαστηκαν 7 χρονια αντις 7 μηνες που ειχαν αναγκελθει εξ αρχης για τις αρχαιολογικες εργασιες?

        • Κώστας Χ. avatar
          Κώστας Χ. @ μαρικα 14/10/2012 18:08:53

          Γιατί ο αρχικός χρόνος ήταν εξ' αρχής υποεκτιμημένος, τα δε κονδύλια (ως συνήθως) δεν έφταναν ούτε για τις αξίνες, σε σχέση με το μέγεθος του έργου.
          Δεν ξέρω πως το καταφέρνουν όλοι αυτοί (της Αττικό Μετρό) και παραγνωρίζουν μόνιμα τις βασικές παραμέτρους όπως:
          1. Η Θεσσαλονίκη κατοικείται αδιαλείπτως για 2.οοο και βάλε χρόνια, συνεπώς η οικοδόμηση των διαφόρων σταδίων εκτείνεται σε αρκετό βάθος(οφείλανε να το γνωρίζουν).
          2. Το παράδειγμα της Αθήνας, όπου αντιμετωπίσαν παρομοια προβλήματα, δε χρησιμοποιήθηκε επαρκώς. Άποψή μου είναι ότι αυτό έγινε γιατί θέλανε απλά να βάλουν χέρι στο γλυκό, τα υπόλοιπα θα τα αντιμετώπιζαν μετά.
          3. Οι περιοχές της Θεσσαλονίκης με τα μεγαλύτερα αρχαιολογικά προβλήματα είναι πυκνοδομημένες με κατοικίες (όχι γραφεία)
          4. Κανένας δεν είπε ότι το ΚΑΣ και οι άλλοι αρχαιολογικοί φορείς βελτιώθηκαν με την παροδο των ετών (μάλλον υποβαθμίστηκαν).
          5. Διοίκηση έργου από απόσταση δε γίνεται. Άκουσα τις προάλλες τον κο Τσίτουρα στην εκδήλωση του ΤΕΕ στη Θεσσαλονίκη και ήταν κατ' ελάχιστον τραγικός. Το μόνο που είπε ήταν α)το πόσο καλή είναι η Αττικό Μετρό, χωρίς βέβαια να αιτιολογήσει το γιατί στα σκ@τωσε στη Θεσσαλονίκη μετά από τόση εμπειρία στην Αθήνα και το β)ποιά προίκα δικαιούταν και φυσικά πήρε με τους νέους νόμους (πήρε και επίγεια δίκτυα ανά την επικράτεια και αναπλάσεις κλπ).
          6. Τελευταίο, για να μην ξεχνιώμαστε: Αν δεν υπάρχει επίσημη άποψη του ελληνικού κράτους για το ποιές είναι οι προτεραιότητες στα έργα, φυσικά οι αρχαιολόγοι -και με το δίκιο τους- θα πάρουν όσο χρόνο θεωρούν αυτοί ότι χρειάζεται. Φαντάζεται κανείς ένα αρχαιολόγο Δ.Υ. να αποφασίζει υπέρ ενός έργου και εις βάρους -έστω και ευτελών- αρχαίων; Οι πρώτοι που θα του την πέφτανε θα ήταν οι τοπικοί άρχοντες και υπουργοί που θα του είχαν πει προφορικά, προχώρα και μη σε νοιάζει, εγώ είμαι εδώ.

    • Γιάννης avatar
      Γιάννης @ αλχημιστης 15/10/2012 17:19:22

      Αλχημιστή, αν μπορείς να πας από τον Φοίνικα στο Κορδελιό σε 20 λεπτά με το ποδήλατό σου, κερνάω γεύμα στο εστιατόριο τής επιλογής σου. Ούτε ως τη Νομαρχία δεν φτάνεις σε 20 λεπτά.

  5. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΛΑΤΟΣ avatar
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΛΑΤΟΣ 13/10/2012 17:30:11

    Οι παρεχόμενες αστικές συγκοινωνίες στις μεγαλουπόλεις του ανεπτυγμένου κόσμου δεν κατασκευάζονται με πρωτεύοντα γνώμονα την κερδοφορία. Πρώτιστος στόχος είναι η ταχεία μετακίνηση των μαζών. Εργαζομένων, καταναλωτών και σπουδαστών. Ελαχιστοποίηση των χαμένων ωρών. Αυτό είναι και το ανταποδοτικό όφελος που αποδίδει τελικά μεγαλύτερο κέρδος. Γι’ αυτό και οι συγκοινωνίες στις ανεπτυγμένες χώρες είναι κρατικές, δημοτικές, ή και ιδιωτικές με συμβάσεις με τους δήμους και όρους αυστηρά δεσμευτικούς για τις ιδιοκτήτριες -διαχειρίστριες εταιρείες μετρο (ΗΠΑ). Δηλαδή κοινωφελείς. Είναι απρόσφορο να αντιμετωπίζονται με μπακαλίστικες οικονομικές αναλύσεις οι κοινωφελείς ανάγκες της κάθε σύγχρονης μεγαλούπολης . Το μετρο αγαπητέ, υπόγειος ή ανυψωμένος υπέργειος (όπως Σικάγο, Μπανγκοκ , Σιγκαπούρη, Κόμπε Ν.Υόρκη και αλλού) κατασκευάστηκε παντού για να αποφευχθεί η συρρίκνωση των οχημάτων σε λιγότερες λωρίδες με όλα τα κόστη και επιβαρύνσεις που αποφέρει. Οικονομικά, χρονικά και ατμοσφαιρική ρύπανση. Η περισσότερες πόλεις (Ρίο, Ν.Υόρκη, Σιγκαπούρη, Σανχάη) αν και μπορούσαν να στήσουν τραμ σε πλατειές λεωφόρους τους το απέφυγαν ακριβώς για να δώσουν ταχύτερη διέλευση στα οχήματα. Το ότι εδώ στον τόπο μας έχουμε πολλούς λαδοπόντικες που από κάθε δημόσιο έργο προσβλέπουν να χρυσώσουν το μέλλον το δικό τους και των εγγονών τους δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαιότητα των αστικών συγκοινωνιών των σύγχρονων κοινωνιών. Μιλάμε πάντα για σύγχρονες κοινωνίες και κράτη. Όχι για το δικό μας που σέρνεται ακόμη στην εποχή του λήσταρχου Νταβέλη.

  6. Ο Ιθαγενής avatar
    Ο Ιθαγενής 13/10/2012 22:23:50

    Μάλιστα.
    Την μελέτη την διάβασε κανείς;
    Το ΤΡΑΜ πχ διπλής γραμμής δεν θα ήταν οικονομικότερο, φιλικό προς το περιβάλλον και αποδοτικότερο;

    ΥΓ

    η ¨ηλίθια αντιπαλότητα" Αθήνας Θεσσαλονίκης μόνο σε όσους τρώνε και βολεύονται εξυπηρετεί.

    • Συγκοινωνιολόγος avatar
      Συγκοινωνιολόγος @ Ο Ιθαγενής 13/10/2012 23:49:52

      Ναι. Το Τραμ διπλής γραμμής θα μπορούσε να εξυπηρετήσει με παράλληλη πεζοδρόμηση της Τσιμισκή σε τελείως διαφορετική λογική. Υπάρχουν συγκεκριμένοι πίνακες στη συγκοινωνιολογία για το ενδεικνυόμενο μέσο ανάλογα με τους επιβάτες/ώρα, η Θεσσαλονίκη σαφώς εμπίπτει στις περιπτώσεις που χρειάζεται μετρό. Το τραμ δεν μπορεί να εξυπηρετήσει την επιβατική κίνηση.
      Μην εμπλακούμε σε άκαρπες συζητήσεις τύπου περιφερειακής όπου ακόμα και συνάδελφοι θεωρούσαν ότι δεν έχει λόγο ύπαρξης επειδή δεν θα... υπήρχε κίνηση ενώ σήμερα είναι σχεδόν... μποτιλιαρισμένη!
      Το τραμ δεν είναι σοβαρή εναλλακτική στο μετρό. Πρόκειται για άλλο σύστημα, μια πόλη είτε έχει μετρό είτε δεν έχει. Δεν υπάρχουν σοβαρά υποκατάστατα. Απλά υπήρχε μια σχετική συζήτηση τη δεκαετία του '80 για πολιτικούς λόγους η οποία τροφοδοτεί την καχυποψία σε σχέση με το έργο ακόμα και σήμερα.
      Μετρό για τη Θεσσαλονίκη (έστω και με τη μορφή ηλεκτρικού τύπου Αθήνας) είχε σχεδιαστεί ακόμα και από το Mawson στο πλαίσιο του σχεδίου Hebrard μετά την πυρκαγιά του 17, και συζητάμε σήμερα για το αν το χρειάζεται η πόλη ή όχι;

  7. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 14/10/2012 18:11:09

    Η "τρύπα του Κούβελα" δημιούργησε παράδοση.
    Στοιχειό.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.