#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
08/07/2011 12:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πανεπιστήμιο και αγορά εργασίας



Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

Θέλω να μοιραστώ κάποιες σκέψεις μου.

Με απασχολεί το ζήτημα της διασύνδεσης του Πανεπιστημίου με την αγορά εργασίας. Μια παράμετρος του εκπαιδευτικού ζητήματος της χώρας μας που περίπου αντιμετωπίζεται ως ταμπού από κάθε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.

Γιατί άραγε; Ίσως εξαιτίας των κομματικών και ιδεολογικών ακαμψιών και αγκυλώσεων θα πουν μερικοί. Ίσως η στρεβλή εικόνα που έχουμε λόγω άγνοιας για μία παράμετρο του ζητήματος που όμως θα μπορούσε να λειτουργήσει επ' ωφελεία του συστήματος.

Πώς αντιμετωπίζεται;

Το ζήτημα κατά τη γνώμη μου εδράζεται σε δύο βασικούς πυλώνες.

Ο πρώτος, σχετίζεται περισσότερο με αρμοδιότητες άλλων Υπουργείων. Αφορά την ανάπτυξη, τη δημιουργία νέων εκμεταλλεύσεων, την φορολογία και την εν γένει φιλική αντιμετώπιση του επιχειρείν στη χώρα μας. Η δημιουργία δηλαδή νέων επιχειρήσεων, σε δυναμικούς κλάδους της οικονομίας με παραγωγικό προσανατολισμό και εξαγωγικό χαρακτήρα με τη στήριξη του κράτους μέσω των ρυθμιστικών και κανονιστικών του αρμοδιοτήτων.

Αν γίνει αυτό, θα προκύψουν κάποιες ανάγκες.

Και εδώ ερχόμαστε στον πυλώνα που σχετίζεται με την Πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Οι επιχειρήσεις χρειάζονται δύο πράγματα, πέραν του κεφαλαίου προς επένδυση. Χρειάζονται επιστημονικά καταρτισμένο στελεχιακό δυναμικό και εξειδικευμένο εργατικό προσωπικό.

Τα πανεπιστήμια λοιπόν πρέπει να δώσουν βάση στο να ανιχνεύσουν τις ανάγκες της οικονομίας μας. Να έρθουν τα πανεπιστήμια σε επαφή με τους εργοδότες και να δουν τι ανάγκες έχει ο εκάστοτε εργοδότης των αποφοίτων τους. Τι σημαίνει αυτό;

Καταρχήν έμφαση στην Έρευνα. Για να μπορέσει το Πανεπιστήμιο να αποκτήσει τις κατάλληλες υποδομές που θα του επιτρέψουν να εντείνει την ποιότητα και την εμβάθυνση της θεωρητικής κατάρτισης που προσφέρει, αλλά και να έρθει πιο κοντά, στην πραγματική οικονομία. Λεφτά υπάρχουν, ή για να είμαι πιο σωστός, μπορεί να βρεθούν για να διατεθούν στην έρευνα. Σταχυολογώ μερικές δυνατότητες.

1.                   Μείωση δαπανών λειτουργίας μέσω μετεγκαταστάσεων, ενοποιήσεων υπηρεσιών - γραμματειών, εγκατάσταση μηχανογράφησης, τμήματος προμηθειών αλλά και αξιοποίησης κτηρίων, χρήση σύγχρονων εργαλείων άντλησης ρευστότητας (sale & lease back, factoring, leasing) κλπ.

2.                   Δημιουργία και λειτουργία σύγχρονων κτηριακών υποδομών (campus, βιβλιοθήκες, αίθουσες, εργαστήρια) μέσω αξιοποίησης καταπιστευμάτων και κληροδοτημάτων, με ενθάρρυνση επωνύμων δωρεών και χορηγιών οικονομικά ισχυρών προσώπων ή εταιρειών κλπ.

3.                   Κατάθεση αναλυτικού ισοσκελισμένου Προϋπολογισμού, πριν την αρχή κάθε χρήσης και αναλυτικού Απολογισμού στο τέλος της χρήσης και έγκρισής τους από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

4.                   Δημιουργία οικονομικών υπηρεσιών ανά ίδρυμα που θα είναι εκ του νόμου υπεύθυνες και με αυστηρές διοικητικές, πειθαρχικές και ποινικές ποινές σε περίπτωση υπαιτιότητας, ως προς την μη εκτέλεση, να παρακολουθούν την εκτέλεση του προϋπολογισμού, να κατανέμουν τα κονδύλια ανάλογα με τις ανάγκες και να ελέγχουν τις δαπάνες και τα έσοδα του ιδρύματος.

Μετά χρειάζεται επαγγελματικός προσανατολισμός με βάση τις ανάγκες της αγοράς και τη δυνατότητα απορρόφησης του στελεχιακού - εργατικού δυναμικού. Πήξαμε σε δικηγόρους, μηχανικούς, γιατρούς και πωλητές παντός είδους άχρηστης υπηρεσίας και μας λείπουν οι τεχνίτες, οι εξειδικευμένοι βιομηχανικοί εργάτες, οι αρχιτέκτονες σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων, οι αναλυτές, οι ναυπηγοί και αεροναυπηγοί, οι μηχανολόγοι και μηχανικοί κλπ, όχι γιατί δεν υπάρχουν, αλλά γιατί αυτοί δεν μπορούν να βρουν αξιοπρεπή δουλειά στη χώρα. Πτυχία στο κενό.

Για όσες ειδικότητες μας λείπουν, θα πρέπει να υπάρχει σε συνεννόηση με την αγορά και την οικονομία της χώρας, συγκεκριμένη κατεύθυνση του κάθε Πανεπιστημίου και ανάλογα με το γνωστικό του πεδίο, στο τι χρειαζόμαστε. Χρειαζόμαστε λοιπόν στρατηγική εκπαιδευτικής και οικονομικής ανάπτυξης. Το κράτος αφενός πρέπει να επενδύσει στην βελτίωση της επιχειρηματικότητας αλλά θα πρέπει να είναι έτοιμο να υποστηρίξει την εγχωρίως αναπτυσσόμενη επιχειρηματικότητα σε βασικούς κλάδους που το ενδιαφέρει, με το κατάλληλο δυναμικό.

Και ας δεχτούμε για την οικονομία της συζήτησης ότι η Ελληνική ανάπτυξη θα στηρίζεται σε ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει όλους τους τομείς της οικονομίας (γεωργία - βιομηχανία - υπηρεσίες). Τι σημαίνει αυτό;

Χρειαζόμαστε πρώτον διατροφική αυτάρκεια (άρα ενημερωμένους αγρότες, κτηνοτρόφους, αλιείς, συνεπικουρούμενους από καταρτισμένους γεωπόνους, γενετιστές και βιολόγους), χρειαζόμαστε όμως και βιοτεχνία, βιομηχανία και υπηρεσίες με συγκριτικά δικά μας πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού.

Δίνω έμφαση στα κατωτέρω:

1.                   εξορρυκτική (μάρμαρα, βωξίτες, υδρογονάνθρακες, λιγνίτης, χρυσός, άργυρος, ουράνιο),

2.                   χαλυβουργική και μεταλλευτική,

3.                   τουριστική (και στις νέες μορφές του θεραπευτικού, συνεδριακού, θρησκευτικού τουρισμού),

4.                   ναυπηγική,

5.                   ναυτική,

6.                   αεροπορική,

7.                   χρηματοοικονομική,

8.                   πολεμική,

9.                   γενετικής και επεξεργασίας τροφίμων,

10.               κατασκευαστική,

11.               Information Technology,

12.               τηλεπικοινωνίες,

13.               νοσηλευτική - ιατρική.

Το Ελληνικό επιστημονικό και εργατικό δυναμικό που μπορούμε να συγκεντρώσουμε σε αυτούς τους τομείς, είναι το ποιοτικότερο και θα τολμούσα να πω και αποδοτικότερο, στον κόσμο και αποτελεί πολλαπλασιαστή ισχύος για το κράτος μας αν αξιοποιηθεί σωστά σε συνεργασία με την αγορά εργασίας.

Ένα είναι σίγουρο.

Χωρίς ακμαία και ισχυρή Πανεπιστημιακή εκπαίδευση, που θα πρέπει να είναι η κορωνίδα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και χωρίς υιοθέτηση γενναίων αναπτυξιακών πολιτικών στην αγορά που σχετίζεται μαζί της, το κράτος μας θα είναι καταδικασμένο να στερείται μονίμως των δυνατοτήτων που, οι ίδιοι οι πολίτες του, μπορούν να του προσφέρουν.

Ierofantis

ΣΧΟΛΙΑ

  1. alakran avatar
    alakran 08/07/2011 12:08:12

    Συμφωνώ και με το (ήρεμο) ύφος και κυρίως με την ουσία του άρθρου σου.

  2. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 08/07/2011 12:47:23

    Η Ελλάδα μεταπολεμικά στηρίχθηκε, σε μεγάλο βαθμό, στη ναυτιλία. Πολλές χιλιάδες ελληνικές οικογένειες (μεταξύ αυτών και η δική μου) έζησαν αξιοπρεπώς, πολύ πιο άνετα από πολλές άλλες τις δεκαετίες του ΄60 και του '70, μέσω της ναυτιλίας. Από τη δεκαετία του '80 από τη μια το σνομπάρισμα του επαγγέλματος (άρχισε να πέφτει το εύκολο χρήμα, καφετέρια, σκυλάδικο, ταβέρνα...), από την άλλη η πολιτική των εφοπλιστών να προσλαμβάνουν κατώτερα πληρώματα από Φιλιππινέζους κυρίως ή και άλλους, συντέλεσαν στην ελαχιστοποίηση του ενδιαφέροντος.
    Φέτος για πρώτη φορά έγινε διπλασιασμος των αιτήσεων για Σχολές Εμπορικού Ναυτικού, αλλά και πάλι είναι λίγο μπροστά στις δυνατότητες και τις οικονομικές απολαβές που προσφέρει το επάγγελμα. Επιπλέον, σήμερα τα καράβια είναι εξοπλισμένα με τα πάντα, ο ναυτικός μιλάει με κάμερα με την οικογένειά του μέσω διαδικτύου, ενώ όταν ήμουν παιδί μιλούσαμε μια στις τόσες με τον πατέρα μου μέσω VHF. Είναι κρίμα να μην εκμεταλλεύονται νέα παιδιά το ότι έχουμε έναν τεράστιο εμπορικό στόλο.
    Πέρυσι βρέθηκα σε φιλικό σπίτι, σε γιορτί. Ενα ζευγάρι, γύρω στα 50, καθηγητές με μεταπτυχιακά, αστοί, μετριοπαθείς αριστεροί, απάντησαν σε ερώτηση για τον γιο τους, με συστολή, ντροπιασμένοι σχεδόν, ότι τελειώνει Σχολή Εμπορικού Ναυτικού, γιατί από παιδί ήθελε να γίνει καπετάνιος (η οικογένειά τους δεν έχει καμία σχέση με τη θάλασσα). Χάρηκαν αφάνταστα και αναθάρρηκαν όταν έδειξα χαρά που το άκουσα και όταν τους είπα ότι η οικογένειά μου από αυτό το επάγγελμα έζησε, και έζησε καλά. Ήταν σαν να τους έφυγε μία ντροπή από επάνω τους. Αυτή δυστυχώς η νοοτροπία είναι κατάλοιπο της πασοκοκρατίας.

  3. man8os avatar
    man8os 08/07/2011 12:50:01

    Συμφωνω απολυτα Ιεροφαντη, πρεπει να γινει διασυνδεση του πανεπιστημιου με την αγορα εργασιας. Δεν ειναι κατασταση να τελειωνεις και να μενεις ανεργος για 2-5 χρονια. (Ξερω αρκετους αποφοιτους στο τμημα μου που το παθαινουν)

  4. Wolf avatar
    Wolf 08/07/2011 13:01:16

    Ierofantis, ουσιαστικά μιλάς για μια επανεκκίνηση του μοντέλου ανώτατη παιδεία - αγορά εργασίας, σε σωστή διάσταση όμως και με πραγματικούς κανόνες.

    Είναι σαφές ότι μπορεί να λειτουργήσει και να δημιουργήσει συνθήκες ανάπτυξης και εκκίνησης της οικονομίας μας.
    Αλλά, θα πρέπει να ξεπεράσεις στις όποιες στρεβλώσεις υπάρχουν σε επίπεδο πανεπιστημιακό και πανεπιστημιακών, καθώς επίσης και παραπαιδείας που λειτουργεί και αρμέγει το σύστημα παιδείας.
    Αυτό στην πράξη, σημαίνει ότι χρειάζεται πολιτική -πρωτίστως- βούληση και αποφασιστικότητα, ώστε να ξεπεραστούν οι αγκυλώσεις των συντεχνιών που λυμαίνονται το χώρο, απ όπου κι αν αυτές προέρχονται.

    Αλλά ναι, θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου, ότι μπορεί να γίνει και να είναι ιδιαίτερα αποδοτική μια τέτοια προσπάθεια, στα πλαίσια μιας αναπτυξιακής ανοικοδόμησης της παιδείας μας και κατ' επέκταση της χώρας.

  5. ΕΥΑ avatar
    ΕΥΑ 08/07/2011 13:04:21

    Ιεροφάντη, καλημέρα!
    Έχεις μεγάλο δίκιο για τη διασύνδεση των Παν/μίων με την αγορά εργασίας.
    Στο πλαίσιο αυτό είχαν δημιουργηθεί (και συνεχίζουν να υπάρχουν) τα γραφεία Διασύνδεσης στα Παν/μια..πριν περίπου μια δεκαετία εργαζόμουν σ΄ένα τέτοιο και τότε γινόταν μια προσπάθεια (από τα γραφεία) συμβουλευτικής κι επαγγελματικού προσανατολισμού, τόσο σε επίπεδο εργασίας όσο και σε επίπεδο μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών (κυρίως στο εξωτερικό). Σεμινάρια, συναντήσεις με εταιρείες, ημερίδες κλπ. έδειχναν κι έδιναν σε φοιτητές και τελειόφοιτους κάποιες προοπτικές. Σήμερα δε γνωρίζω κατά πόσο έχει προχωρήσει η προσπάθεια αυτή ( μάλλον δεν....), αλλά θεωρώ ότι ήταν μια πολύ καλή αρχή για τα παιδιά.

    • sawas avatar
      sawas @ ΕΥΑ 08/07/2011 13:52:40

      h**p://www.cso.auth.gr/
      h**p://career.duth.gr/dimosio/

  6. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 08/07/2011 13:06:03

    Εγώ πάλι θεωρώ τα πανεπιστήμια "ναούς μόρφωσης και παιδείας" ασχέτως επαγγελματικής εξέλιξης.
    πχ αν θέλει κάποιος να σπουδάσει αιγυπτιολόγος, για το μεράκι του, ή πολιτική φιλοσοφία, ή ιστορικός, ή οτιδήποτε τέτοιο, πρέπει ντε και καλά να έχει και επαγγελματική κατοχύρωση;
    Σαν τους αλήστου μνήμης επαγγελματίες "αδιόριστους εκπαιδευτικούς".
    Υπάρχουν και οι τεχνικές σχολές, και τα ΤΕΙ για όποιον θέλει κατάρτιση ώστε να βρει δουλειά.

    • ΒΙΣ avatar
      ΒΙΣ @ Strange Attractor 08/07/2011 13:16:45

      Αυτό που λες ισχύει, αλλά ειναι κάτι διαφορετικό και μπορεί να λειτουργεί παράλληλα με το σύστημα διασύνδεσης πανεπιστημίου και αγοράς εργασίας. Σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες συνυπάρχουν αυτά και το ένα δεν αποκλείει το άλλο.
      Εδώ δυστυχώς και τα πανεπιστημιακά στεγανά δεν βοηθούν ούτε καν αυτό που λες. Για παράδειγμα, θέλει ένας νομικός, αποκαταστημένος οικονομικά, να φοιτήσει στη φιλοσοφική σχολή από χόμπυ, θα του επιβάλουν να δώσει κατατακτήριες εξετάσεις. Φίλος από τη Σχολή Καλών Τεχνών, με καλή επαγγελματική αποκατάσταση, ίδρωσε για να τον δεχτούν στο μεταπτυχιακό πανεπιστημιακού Τμήματος που σχετίζεται με τις Τέχνες γιατί, όπως διατείνονταν, δεν είχε παρακολουθήσει τα "απαραίτητα" προπτυχιακά μαθήματα! Περιττό να πω ότι ήταν πολύ καλύτερος φοιτητής από πολλούς άλλους του μεταπτυχιακού που είχαν αποφοιτήσει από το προπτυχιακό του ίδιου Τμήματος. Αυτές οι ανοησίες στο εξωτερικό δεν ισχύουν.
      Ευτυχώς που υπάρχει και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο τα τελευταία χρόνια, όπου όμως είναι το ζήτημα της κλήρωσης, όπου είναι καθαρή τύχη αν επιλεγείς.

  7. Κώστας Σταματάκης avatar
    Κώστας Σταματάκης 08/07/2011 13:13:14

    Αγαπητέ ιεροφάντη, καταρχάς χαίρομαι που σχολιάζω ένα άρθρο σου και στο λέω γιατί πάντα τα διακρίνει η ποιότητα. Θέλω να αναφέρω μερικά πράγματα από την εμπειρία μου σαν μηχανικός που έχει δουλέψει στην ελληνική βιομηχανία .

    1. Σα χώρα τις τελευταίες 2 δεκαετίες, θα μπορούσα να πω, σχεδόν δεν παράγουμε τίποτα, εκτός του κλάδου τροφίμων που πάει κάπως καλά. Οι λόγοι πολλοί. Ψηλά μεροκάματα, ψηλές εργοδοτικές εισφορές, ψηλή φορολογία, έλλειψη επιχειρηματικότητας, καινοτομίας. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις φεύγουν για Βουλγαρία, Σκόπια, Ρουμανία. Μας έχει φάει εκείνη η «καινούργια οικονομία» που μας πιπιλίζανε το μυαλό επί Σημίτη, ότι το μέλλον της Ελλάδας είναι μόνο οι υπηρεσίες και όχι η παραγωγή αγαθών. Θυμάμαι δεκάδες ημερίδες στο ΤΕΕ εκείνη την εποχή, που προβλέπανε ότι η μελλοντική παραγωγική διάρθρωση της χώρας θα στηρίζεται στο τουρισμό, μεταφορές (διαπλοκή μπετατζήδες), παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στις τότε εντασσόμενες στον δυτικό κόσμο πρώην κουμουνιστικές χώρες και οι τράπεζες. Το μοντέλο αυτό είναι το Ελληνικό μοντέλο που χρεοκόπησε με ολίγη διαφθορά και διαπλοκή.
    2. Όσον αφορά την έρευνα πράγματι, η χώρα διαθέτει αξιόλογο, πρώτης τάξης προσωπικό που δεν αξιοποιείται. Έχει όμως ξεχαρβαλωμένα Πανεπιστήμια και ντενεκέδες καθηγητάδες ( έχω γράψει παλαιότερα άρθρα για αυτό το θέμα), εκτός μεμονωμένων ατόμων σε περιφερειακά πανεπιστήμια, που από την συνεργασία μαζί τους με έχουν εντυπωσιάσει. Ένα άλλο πρόβλημα είναι οι οικογενειακές μικρές σε μέγεθος αλλά και αντίληψη ελληνικές βιομηχανίες, που δεν εμπιστεύονται τους έλληνες και αρέσκονται να αγοράζουν τεχνολογία από ξένους χωρίς να μπαίνουν στον κόπο να αναπτυχθούν μόνοι τους, να διαφοροποιηθούν στην αγορά και να παράγουν προϊόντα με υψηλή ενσωματωμένη αξία και τεχνολογία.

  8. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 08/07/2011 13:20:24

    Το γνωρίζουμε ότι ένα τεράστιο ποσοστό του προϋπολογισμού των ΑΕΙ πηγαίνει στις αποκαταστάσεις ζημιών που προκαλούνται από αριστερές και αριστερίστικες παρατάξεις;
    Μιλάμε για σύνδεση ΑΕΙ και αγοράς εργασίας, τη στιγμή που το ελληνικό ΑΕΙ δεν έχει λύσει το στοιχειώδες ζήτημα: Αυτό της ασφάλειας και της ευπρέπειας των χώρων!
    Αν φύγουν οι αριστερίστικες αλήτικες ομαδούλες από τα ΑΕΙ, αυτομάτως ένα 70% των προβλημάτων τους θα λυθούν.

    • Αυριανιστής avatar
      Αυριανιστής @ ΒΙΣ 08/07/2011 13:34:11

      Κομματάκι αυθαίρετη η εκτίμησή σου περί το ποσοστό των προβλημάτων που θα λύνονταν, χωρίς βέβαια να διαφωνώ στο ελάχιστο ότι τα ζητήματα της ασφάλειας, της συντήρησης και της εικόνας των πανεπιστημίων πρέπει να αντιμετωπιστούν -και μάλιστα άμεσα.

      • Αυριανιστής avatar
        Αυριανιστής @ Αυριανιστής 08/07/2011 13:40:28

        Και, μια και θέτεις τα ζητήματα της ευπρέπειας... έχεις περάσει τελευταία από τις πανεπιστημιουπόλεις στου Ζωγράφου, να δεις τι ξερό χορτάρι και κακό υπάρχει στα όποια άδεια οικόπεδα; Δε νομίζω να φταίνε και γι' αυτό οι "αριστεριστές". Ξέρεις πόσοι έχουν διαχρονικά προσληφθεί στο/στα πανεπιστήμιο/-α ως εργάτες για εξωτερικές εργασίες, και σύντομα μετετάγησαν σε θέσεις γραφείου, με αποτέλεσμα αυτό που βλέπουμε όλοι στους εξωτερικούς χώρους;

        • ΒΙΣ avatar
          ΒΙΣ @ Αυριανιστής 08/07/2011 14:03:35

          Επειδή την ξέρω καλά την Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου, φαντάζεσαι περιποιημένους κήπους με γκαζόν και στη μέση ένα κτίριο καλυμμένο από αφίσες και απο γκράφιτι και από πανώ; Το σκηνικό θα ήταν άκρως σουρρεαλιστικό. Μέσα στη γενική παρακμή του πανεπιστημιακού δημόσιου χώρου είναι και η κατάσταση του περιβάλλοντος χώρου.
          Φυσικά και η μετάταξη των εργατών έγινε με κριτήρια κομματικά...

  9. TopGunZ avatar
    TopGunZ 08/07/2011 13:30:27

    Όταν εν έτη 2011 βγαίνει ο αριστερός μηχανολόγος με αφίσα που λέει "εργάτη χωρίς εσένα γρανάζι δε γυρνά" και σου αραδιάζει τις μπαρούφες για κρατικά εργοστάσια χωρίς αφεντικό και όταν του λες ότι έχει δοκιμαστεί το μοντέλο και έχει αποτύχει σου λέει να ξαναδοκιμάσουμε (θυμηθείτε τη ρήση του Αινστάιν περί αποτελεσμάτων), τι διασύνδεση περιμένετε? Στο εξωτερικό οι εταιρείες χρηματοδοτούν έδρες κι εμείς είχαμε κάποια στιγμή φασαρίες επειδή ένα φροντιστήριο έκανε δωρεάν εισαγωγικό σεμινάριο πάνω στο cad (το οποίο δεν έχουμε ως μηχανικοί!) και πέσανε οι αριστεροί να τους σκοτώσουν τους ανθρώπους γιατί το είχε οργανώσει η ΔΑΠ!

    • victoria (true) avatar
      victoria (true) @ TopGunZ 08/07/2011 15:45:41

      Πες τα συνάδελφε!
      Δήθεν έξω οι εταιρείες για να μην έχεις διαφθορά και βαλτές έρευνες, και δημόσια η παιδεία, και στο τέλος καταλήγεις ΚΑΙ με διαφθορά παντού, ΚΑΙ με μάπα παιδεία!! Μοναδικό αν το σκεφτείς.

      Προσωπικά πιστεύω πως παιδεία είναι ένα ελάχιστο επίπεδο και ηθικό υπόβαθρο που ΌΛΟΙ πρέπει να αποκτούν μέσα στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
      Από 'κει και πέρα, *οργανωμένη και προηγμένη* κοινωνία είναι αυτή που προωθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανάλογα με τις δεξιότητες του καθενός συν με το τι αυτή χρειάζεται. Όπου το "χρειάζεται" περιλαμβάνει όχι μόνο τεχνίτες, ή τραπεζίτες, αλλά και καλλιτέχνες, ιστορικούς, ή ποιητές.
      Ή ακόμα και μέσα στους μηχανικούς, δεν μαθαίνεις μόνο την τεχνική λύση, αλλά και τι σημαίνει το επάγγελμά σου για τον κόσμο και πώς εξελίχθηκε. Αλλά άλλο αυτό, κι άλλο να μη ζεις στο σήμερα.

      • TopGunZ avatar
        TopGunZ @ victoria (true) 09/07/2011 03:55:54

        Συμφωνούμε απόλυτα. Από τη μία κρυβόμαστε πίσω από φθηνές δικαιολογίες περί καθολικής παιδείας και όχι επαγγελματικής, για αυτό ας πούμε δε μαθαίνουμε σε έναν μηχανικό το πιο απλό και βασικό πράγμα, τη νομοθεσία που διέπει το επάγγελμά του, αλλά ούτε στη σχολή καλών τεχνών πληρώνουμε τα μοντέλα, γιατί πρέπει να προσληφθούν μέσω ΑΣΕΠ!

  10. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 08/07/2011 13:31:24

    Συμφωνώ, σε γενικές γραμμές, με τις επισημάνσεις του Ιεροφάντη. Να προσθέσω όμως κι εγώ τη διάσταση του κινδύνου για μονοδιάστατη, κατευθυνόμενη από τις χορηγίες, έρευνα, και για σταδιακό πλήρη αφανισμό της θεραπείας των ανθρωπιστικών επιστημών. Το ζητούμενο είναι να διασφαλίσουμε την ισόρροπη ανάπτυξη όλων των γνωστικών πεδίων, ακόμα και αν οι σύγχρονοι "μαικήνες" που αναζητούμε είναι (ευλόγως) διατεθιμένοι να χρηματοδοτούν μόνο κάποια από αυτά.

  11. Γενίτσαρος Πανεπιστημίου avatar
    Γενίτσαρος Πανεπιστημίου 08/07/2011 13:37:06

    Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια παράγουν Μαρξιστές, κουκουλοφόρους και Γενίτσαρους. Ένας από αυτούς είμαι και εγώ.

    • Loukoulos αχορταγκους avatar
      Loukoulos αχορταγκους @ Γενίτσαρος Πανεπιστημίου 08/07/2011 14:25:24

      Kαλα, μην ανησυχεις. Η επιστημη εχει προοδευσει αρκετα. Αν αρχισεις την καταλληλη αγωγη με τα καταλληλα χαπια θα δεις αισθητη βελτιωση. Σε καθε περιπτωση, περαστικα απο βαθους καρδιας.

  12. sawas avatar
    sawas 08/07/2011 13:43:54

    Γεια σου Ierofantis

    Κρατώ μόνο την τελευταία παράγραφο όπου η διαπίστωση σου είναι ολοκληρωμένη και συνολική.

    Όσο αφόρα το μονοδιάστατο θέμα που ανάπτυξες οφείλω να σου πω πως ΝΑΙ αυτή είναι ΜΙΑ μόνο κατεύθυνση του πανεπιστήμιου αλλά όχι η αποκλειστική, όπως προπαγανδίζεται και από την σημερινή κυβέρνηση καθώς και από την νεοφιλελεύθερη πολιτική ανά τον κόσμο.

    Ο κύριος σκοπός του Πανεπιστήμιου δεν μπορεί να συρρικνώνεται και να περιορίζεται στην «παραγωγή» εξειδικευμένων εργατών για την εξασφάλιση των στιγμιαίων αναγκών της αγοράς η οποία είναι συνεχώς μεταβαλλόμενη και καθιστά αυτή η κατεύθυνση στον σταδιακό περιορισμό του πανεπιστήμιου και στην συρρίκνωση των λειτουργιών του.

    Αντίθετα με όσα αναφέρεις υπάρχει αυτήν την στιγμή εκροή πνευματικού δυναμικού από την χώρα σε άλλες ευρωπαϊκές και μη, οι οποίες έχουν την ικανότητα να καλύψουν τις ανησυχίες, τα οράματα και τις ανάγκες του δυναμικού αυτού.
    Προς τι λοιπόν η επί πλέον εξειδίκευση και ο νεοφιλελεύθερος προπαγανδισμός όταν σήμερα που μιλάμε, το υπάρχον πανεπιστήμιο καταφέρνει να καλύψει τις ανάγκες της «αγοράς», όχι εδώ, αλλά στο εξωτερικό? Ποιον συμφέρει μια τέτοια αλλοίωση του ρόλου του πανεπιστήμιου?

    Μήπως εξυπηρετεί αποπροσανατολιστικά οδηγώντας μας μακριά από βαθύτερο πρόβλημα, το όποιο σαφέστατα περιέγραψες πιο πάνω, δηλαδή την ανικανότητα της πολιτικής ηγεσίας να δημιουργήσει το θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο για την διευκόλυνση της επενδυτικής διαδικασίας και την ανάπτυξη της παραγωγικότητας? Μήπως είναι οι πολιτικοί και η πολιτική τους που οδήγησαν στην συρρίκνωση της ευρηματικότητας, επιχειρηματικότητας και παραγωγικής διαδικασίας. Μήπως πριν αλλάξει συθέμελα ο πανεπιστημιακός σκοπός και ρόλος πρέπει να αλλάξει συθέμελα ο πολιτικός μας προσανατολισμός?
    Σου υπενθυμίζω κάτι που διάβασα (δεν θυμάμαι που και αν όντως ειπώθηκε) «η παραγωγή δεν έχει μίζα».

    Αντ αυτού επιχειρείται η αλλαγή του ρόλου των πανεπιστήμιων σε ιδρύματα ευκαιριακής (μονοετής έως τριετής κατάρτιση ) εκμάθησης βασικών και εξειδικευμένων γνώσεων με ΑΠΩΤΕΡΟ σκοπό όχι την στελέχωση των επιχειρήσεων αλλά την στελέχωση της ελληνικής κοινωνίας με άτομα μη ικανά στην κριτική και αναλυτική σκέψη καθώς ο πανεπιστημιακός χώρος σήμερα (με τις παθογένειες και τα προβλήματα του ) αποτελεί το αντίπαλο δέος του εκαστοτε καθεστώτος.
    Βλέπε: «Η κυβέρνηση τρέμει το “πάντρεμα” της πλατείας με τα πανεπιστήμια»
    h**p://www.antinews.gr/2011/07/08/111345/

    Και για πολλοστή φορά h**p://www.youtube.com/watch?v=OnserZOf1-4

    Η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, η διαπαιδαγώγηση, η αμφισβήτηση, και η διαμόρφωση της προσωπικότητας του ανθρώπου μέσω της διδασκαλίας και της έρευνας είναι η βασική αποστολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η περιθωριοποίηση του σε αμιγώς αγοραίες λογικές δεν θα συμβάλει (μακροχρόνια) στην ανάπτυξη της οικονομίας αλλά στην υπανάπτυξη του ίδιου του ανθρώπου.

    Κλείνοντας έχω να σου κάνω μια ακόμη επισήμανση. Αυτό το μοντέλο λειτουργίας των πανεπιστήμιων το όποιο με πρόσχημα των οικονομικών δυσκολιών εφαρμόζεται στο εξωτερικό δεν έχει ευτυχώς ολοκληρωτική αποδοχή. Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που αντιστέκονται και άνθρωποι που επιμένουν.
    Δες εδώ: h**p://genomebiology.com/2010/11/10/138

    • TopGunZ avatar
      TopGunZ @ sawas 09/07/2011 04:01:14

      Όλα αυτά τα κάνει η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αν περιμένεις να "χτυπήσει" ενηλικίωση το παιδί για όλα αυτά το χάσαμε το κορμί πατριώτη. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει ως σκοπό την ολοκλήρωση της πνευματικής ανάπτυξης με την εμπέδωση στο άτομο του επαγγελματικού "ρόλου" (σε αντίθεση με τον ανθρωπιστικό του προσανατολισμό που διαμορφώνεται κυρίως στην εφηβεία) που θα ακολουθήσει στην κοινωνία, είτε είναι επιστήμονας, είτε είναι στελεχιακό δυναμικό, είτε είναι εργατικό δυναμικό.

      • sawas avatar
        sawas @ TopGunZ 09/07/2011 12:43:49

        Παιδεία, Εκπαίδευση, Κατάρτιση.

        Εν μέρει έχεις δίκιο αλλά δεν πρέπει να ξεχνάς πως η Παιδεία και η Εκπαίδευση είναι διαχρονικές διαδικασίες και δεν ολοκληρώνονται με την παύση της σχολικής χρονιάς. Δεν έχουν στεγανά ούτε και περιορισμούς, Επιπροσθέτως η Κατάρτιση-Εξειδίκευση επέρχεται αναγκαστικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

        Το φαινόμενο της κατ αποκλειστικότητας και περιορισμού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην «παράγωγη» εξειδικευμένων εργαλείων αφαιρεί τις δυο πρώτες διαδικασίες σε μια χρονική στιγμή όπου η ολοκλήρωση και διαμόρφωση του χαρακτήρα μπορεί να επιταχυνθεί και σμιλευτεί μέσα από την έρευνα (ανάπτυξη κριτικής σκέψης) και την διδασκαλία (διεπιστημονικότητα)

        Διάβασε και αυτό h**p://goo.gl/jbQF2

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.