#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
22/02/2011 10:40
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πέντε γεγονότα και τρία ερωτήματα για τα διόδια στην εθνική οδό



Γεγονός πρώτο: η σύμβαση για την παραχώρηση των εθνικών δρόμων σε ιδιωτικές εταιρείες με αντάλλαγμα τα διόδια αποτελεί νόμο του κράτους που ψηφίστηκε από την τότε κυβέρνηση της ΝΔ , το ΠΑΣΟΚ και το ΛΑΟΣ

Γεγονός δεύτερο: σύμφωνα με τις συμβάσεις, όπως τις παρουσίασε ο τέως ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς, τα διόδια ανά χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου θα φτάσουν στην  μεγίστη τιμή τους 0,04 λεπτά ανά χιλιόμετρο όταν ολοκληρωθεί ο δρόμος;

Γεγονός τρίτο: Η απόσταση μεταξύ Θεσσαλονίκης, από την έναρξη του αυτοκινητοδρόμου, και του κόμβου του Βελεστίνου για τον Βόλο είναι 190 χιλιόμετρα  σύμφωνα με το Google Earth.

Γεγονός τέταρτο: περίπου 40 χιλιόμετρα, από τα 190, δεν μπορούν να χαρακτηριστούν αυτοκινητόδρομος διότι περιλαμβάνουν παλιό τμήμα της εθνικής οδού, παρακάμψεις λόγω έργων και την διέλευση της κοιλάδας των Τεμπών.

Γεγονός πέμπτο: Ο κ. Σουφλιάς στο άρθρο του και προφανώς στηριζόμενος στις συμβάσεις αναφέρεται σε ΧΡΗΣΤΕΣ των αυτοκινητοδρόμων.

Με βάση τα παραπάνω γεγονότα γεννιούνται τα παρακάτω ερωτήματα.

Ερώτημα πρώτο: Τα διόδια που πρέπει να πληρώσει ο ΧΡΗΣΤΗΣ της εθνικής οδού από την Θεσσαλονίκη μέχρι την έξοδο του Βελεστίνου πρέπει να ανέρχονται στα 190Χ0,04= 7,6 ευρώ. Το ποσό αυτό καλύπτει και τα 40 χιλιόμετρα μη-αυτοκινητοδρόμου. Εάν αφαιρέσουμε το τμήμα αυτό, όπως θα έκανε κάθε ευνομούμενη πολιτεία, το ποσό που θα έπρεπε να πληρώσει ο χρήστης ανέρχεται στα 150Χ0,04=6 ευρώ. Σήμερα ο ΧΡΗΣΤΗΣ πληρώνει 12,4 ευρώ! Σχεδόν τα διπλάσια!

Ερώτημα δεύτερο: ακόμη όμως και εάν λάβουμε υπόψη μας μόνο το κομμάτι του αυτοκινητοδρόμου μέχρι την διασταύρωση της Εγνατίας, δηλαδή 160 χιλιόμετρα, τα διόδια πρέπει να ανέρχονται στα 160Χ0,04=6,4 ευρώ, ενώ τώρα ο χρήστης πληρώνει 9,6 ευρώ, ενώ εάν αφαιρέσουμε τα 40 χιλιόμετρα του μη-αυτοκινητοδρόμου θα έπρεπε να πληρώνει 120Χ0,04=4,8 ευρώ.

Ερώτημα τρίτο: ενδιαφέρει τον χρήστη εάν ένα μέρος της εθνικής ανήκει στο κράτος ή το διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρεία; Προφανώς ΟΧΙ. Ο χρήστης διανύει 190 χιλιόμετρα και οφείλει να πληρώσει με βάση το κόστος ανά χιλιόμετρο, που ανέφερε ο κ. Σουφλιάς, 7,6 ευρώ ή ακόμη και 6 ευρώ, εάν δεν λάβουμε υπόψη μας τα 40 χιλιόμετρα του μη -αυτοκινητοδρόμου.

Με βάση τους παραπάνω απλούς υπολογισμούς προκύπτει μια σαφέστατη υπέρβαση του κανονικού διοδίου. Εάν το 0,04 εμπεριέχεται στην σύμβαση παραχώρησης, που είναι πλέον νόμος του κράτους, τότε προκύπτει σαφής παρανομία για την άρση της οποίας υπάρχουν αρμόδιοι θεσμοί σε μία δημοκρατία.

Τέλος, ένα τελευταίο ερώτημα. Η ιδιωτική εταιρεία προφέρει στους χρήστες μια υπηρεσία για την οποία κατέχει μονοπωλιακή θέση. Μήπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα πρέπει να ασχοληθεί με το θέμα, καθώς υπάρχουν ενδείξεις εκμετάλλευσης της μονοπωλιακής θέσης τόσο στην τιμή παροχής της υπηρεσίας όσο και στην δημιουργία εμποδίων στην παροχή εναλλακτικών διεξόδων, όπως για παράδειγμα, παράλληλοι δρόμοι, όπως αναφέρει και ο κ. Σουφλιάς.

Νίκος Βαρσακέλης, Αναπληρωτής Καθηγητής, ΑΠΘ

ΣΧΟΛΙΑ

  1. alimera avatar
    alimera 22/02/2011 10:45:13

    Μπράβο στην πολύ σωστή τοποθέτηση. Να περιμένουμε κάποια απάντηση αρμοδίων, η μήπως πρέπει το κίνημα "δεν πληρώνω¨ να αναλαβει να τη βάλει σε νομική πορεία;

  2. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 22/02/2011 10:54:56

    Είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα από την τεχνοκρατική και καθ όλα σωστή προσέγγιση κύριε καθηγητά.

    Πολλοί από εμάς, ασχέτως ιδεολογικών, ή κομματικών πεποιθήσεων, και λόγω καιρών, κάπου έχουμε γυρίσει τις πλάτες μας (να μην πω τίποτα χειρότερο) σε νομότυπες αποφάσεις κομμάτων καθοδηγούμενων από 3-4 επιχειρηματίες.

    Βρισκόμαστε στην επικίνδυνη φάση, να χλευάζουμε την Επιτροπή Ανταγωνισμού, και να μην εμπιστευόμαστε κόμματα που αρνούνται να δούνε μία αλήθεια δυσάρεστη, ελπίζοντας να συνεχίσουν το status quo.

    Είμαι και ήμουν, σε θεωρητικό επίπεδο, υπέρ των συμβάσεων παραχώρησης και της λεγόμενης ΣΔΙΤ. Στην πράξη, και με τα ΔΥΟ κόμματα, και με παντελώς ευνούχους ή πουλημένους στις ρυθμιστικές αρχές, και με πλήρη απουσία Δημόσιου (δηλαδή λαϊκού, δημοκρατικού κλπ) ελέγχου στο υπάρχον κοινοβουλευτικό σύστημα, τα ακούω όλα βερεσέ και ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ, θέλω σχεδόν πάντα το ανίτθετο από αυτά που θέλει το Μένγκα Τσάνελ και θα ανγκαστούν οι άρχοντες να δείξουν το πραγματικό τους πρόσωπο και θα πάμε στο επόμενο στάδιο, τουλάχιστον να λέμε σύκα σύκα και σκάφη σκάφη.

  3. Έρεβος avatar
    Έρεβος 22/02/2011 10:59:26

    Νόμος είναι ο νόμος του εργολάβου.

    Ευχόμαστε ολοψύχως κάποια στιγμή από μπανανία να γίνουμε δημοκρατική χώρα και να πάψει να ισχύει το ανωτέρω...

    • archaeopteryx avatar
      archaeopteryx @ Έρεβος 22/02/2011 11:49:23

      Μακάρι... Θέλει αρετή και τόλμη. Βλέπω ίχνη... κάτι είναι και αυτό.

  4. zame avatar
    zame 22/02/2011 13:09:17

    Μπράβο στην πολύ καλή εκλογικευμένη προσέγγιση & τοποθέτηση..
    προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού..για..Κατάχρηση Ισχυρής Οικονομικά Δεσπόζουσας Θέσης.
    ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ?
    είναι ΚΡΑΥΓΑΛΕΑ η ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ του Θέματος που θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως εκτόνωση της Σωρευμένης Οργής ...
    (εκτος & αν δεν ειναι επιθυμητη η εκτονωση-κατι που ουτε θελω να το φανταστω..)

  5. Maxos avatar
    Maxos 22/02/2011 21:58:13

    Τα θερμά μου συγχαρητήρια στον κ. καθηγητή για το άρθρο του. Θέλω να παρακαλέσω το κίνμημα ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ να σχολιάσει την νομική πλευρά του άρθρου και εάν μπορεί να γίνει προσφυγή στη Δικαιοσύνη με αυτά τα επιχειρήματα. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΟΥΜΕ. Μέχρι πότε θα τους κοιτάμε και θα μένουμε άπραγοι? ΕΓΩ ΔΕΝ ΠΛΗΡΗΝΩ!!!!!!!!!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.