#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
02/01/2014 15:19
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Πάντα πλήρη Θεών



Τούτες τις μέρες, σε μια μουντή αίθουσα αναμονής, βρέθηκε τυχαία στα χέρια μου ένα αμερικάνικο εικονογραφημένο πλατιάς κυκλοφορίας. Σκόνταψα σε μια έγχρωμη ολοσέλιδη διαφήμισή του: παράσταινε τη δυτική πρόσοψη του Παρθενώνα. Στη δεξιά γωνιά της ζωγραφιάς, παράμερα, σαν αφηρημένη οπτασία, δυο νεαροί τουρίστες ακουμπούσαν, μπροστά σε δυο γεμάτα ποτήρια, σ' ένα σπόνδυλο κολόνας που τους χρησίμευε για τραπεζάκι. Τούτη η ρεκλάμα διατυμπάνιζε: "Όσο περισσότερα ξέρετε για την αρχαία αρχιτεκτονική, τόσο περισσότερο σας αρέσει η Ακρόπολη" ("The more you know about ancient architecture the more you like the Acropolis"). Σκοπός αυτής της σκηνοθεσίας ήταν η διάδοση ενός αγγλοσαξονικού ποτού.

Δεν είμαι ζηλωτής της σύγχρονης "τουριστοκρατίας" που θαμπώνει τα χρόνια μας, αλλά τη στιγμή που συλλογίζομαι μια εργασία που, δίκαια νομίζω, φιλοδοξεί να αποτελέσει αξιόλογη συνεισφορά στην πλατύτερη γνώση των αρχαίων μνημείων μας, αυτούς τους "συνδετικούς κρίκους των παλαιών με τους σημερινούς", δεν εδυσκολεύτηκα να σημειώσω το παραπάνω περιστατικό. Δείχνει, αλήθεια, σε τι απόσταση βρίσκεται το σημερινό παρόν, αυτό που απορροφούμε με όλους τους πόρους του κορμιού μας, από εκείνα τα βαθιά περασμένα. "Όσο περισσότερα ξέρετε για την αρχαία αρχιτεκτονική . . ."

Δεν ξέρω καθόλου τι θα κέρδιζε η απόλαυση στην Ακρόπολη των δύο αυτών νεαρών, αν αδειάζαμε ξαφνικά στο κεφάλι τους λίγες κάπως πιο ειδικές, αλλ’ αρκετά γνωστές, αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες. Ότι λ.χ. δεν υπάρχει στον Παρθενώνα ούτε μια πραγματικά ευθεία γραμμή· ότι ο παραλληλεπίπεδος, όπως μας φαίνεται, τούτος ναός, αν τον προεκτείναμε από το έδαφος ένα ή δύο χιλιόμετρα, θα έπαιρνε την όψη πυραμίδας· ότι όλες αυτές και άλλες λεπτότητες, αδιόρατες για μας (χρειάστηκαν οι σημερινοί να κάμουν προσεκτικές καταμετρήσεις για να τις εξακριβώσουν), ήταν ωστόσο ορατές για τα μάτια των ανθρώπων των καιρών εκείνων. Έτσι, πολύ το φοβούμαι, η διαφήμιση που κέντρισε την προσοχή μου, πρέπει να μη σημαίνει πραγματικά τίποτε άλλο παρά κάποιας λογής δεισιδαιμονία της τεχνοκρατικής εποχής μας, που σπρώχνει τον άνθρωπο να συσσωρεύει πληροφορίες και λεπτομέρειες, λίγο-πολύ ασύνδετες, πάνω στο καθετί.

Και αναρωτιέμαι μήπως δε με συγκινούν περισσότερο άνθρωποι άλλων χρόνων, που οι γνώσεις τους μπορεί να έφερναν σήμερα θυμηδία, αλλά που είχαν αισθήσεις πιθανότατα πιο κοντά στην ισορροπία που θα λαχταρούσα να έβλεπα κάπου - κάπου στις ψυχές των τριγυρινών μου.[…]

Τέλος, θα ήθελα να σημειώσω πως δεν πρέπει να λησμονούμε ότι μια μονομερής γνώση της αρχαίας αρχιτεκτονικής μπορεί να μας φέρει - είδα τέτοια περίπτωση - στην ανασύσταση μιας ιδεατής, υποθετικής ίσως, αρχικής μορφής του μνημείου· σ' ένα αρχιτεκτονικό σχέδιο, μια χρωματιστή μακέτα.

Αλλά η σημερινή αλήθεια αυτών των παλαιών επιτευγμάτων είναι άλλη· είναι ζυμωμένη με το πέρασμα του καιρού:

με του καιρού τ' αλλάματα π' αναπαημό δεν έχου

μα στο καλό κι εις το κακό περιπατούν και τρέχου.

Αυτά έφεραν την ακατάπαυτη φθορά και, για να θυμηθώ τα πιο διαβόητα, αυτά θέλησαν να γίνει ο Παρθενώνας μπαρουταποθήκη κι έστησαν στον αντικρινό λόφο τα κανόνια του Μοροζίνη ή οδήγησαν την πουριτανική "φιλανθρωπία" του 'Ελγκιν - όπως την ονομάζουν οι απολογητές του - να κατακρεουργήσει τον έκθετο ναό, για να "προστατέψει" στον ίσκιο ενός ανήλιαγου μουσείου όσα σπαράγματα μπόρεσε να σηκώσει.

Τέλος, αυτά "του καιρού τ' αλλάματα" μας προσφέρουν συχνά συμπεράσματα που θα ξάφνιαζαν αν έπαιρναν τη μορφή δογμάτων. Περιορίζομαι λ.χ. σε τούτο:  "Το πνευματικό χάσμα ανάμεσα στον αρχαίο και τον σύγχρονο κόσμο είναι μεγαλύτερο από όσο είναι πραγματικά συνειδητό. . . Ύστερα από εντατική μελέτη, η διάσταση μοιάζει ακόμη πιο πλατιά και πιο βαθιά, σε τέτοιο σημείο, που μου έτυχε ν’ ακούσω μια από τις μεγαλύτερες ζώσες αυθεντίες πάνω στη λογοτεχνία (και στην αρχιτεκτονική) να ξαφνίζει ένα ακροατήριο κλασικών φιλολόγων, καθώς εβεβαίωνε ότι το πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων είναι ολωσδιόλου αλλότριο για μας. . ." Είναι κι αυτή μια γνώμη.

Όμως συλλογίζομαι πως το θέμα θα ‘πρεπε να το ιδεί κανείς από τις δυο του όψεις· πρόκειται για δυο κατηγορίες είδους, όχι ποιού: η μια είναι του ξενόγλωσσου, και, καθώς τον συλλογίζομαι, θέλω να τονίσω αμέσως ότι δεν έχω διόλου στο νου τόσους επιστήμονες που με θαυμαστή γνώση και με λεπτότατες αισθήσεις αναλώθηκαν στην εξερεύνηση του αρχαίου κόσμου, αλλά εκείνους που βλέπουν ένα κόσμο τελειωτικά παρωχημένο, που ξεψύχησε, ένα περίτεχνο φέρετρο. Το φέρετρο εύκολα το μετακινάει κανείς, αλλά τους ζωντανούς είναι πολύ δύσκολο, γιατί πονούν, να τους αλλάξει ή να τους ξεριζώσει για να τους μεταφυτέψει. Τη γλώσσα μας λ.χ. είναι αδύνατο να την αντικρίσει κανείς αλλιώς παρά σαν ανάσα ζωντανών ανθρώπων· όχι σαν τον ναυαγοσωστικό ζήλο γραμματικών. Για τούτα, ως εδώ· δε μένει καιρός για περισσότερα.

Αυτή την αρχιτεκτονική την έχουν χαρακτηρίσει "σωματική" ή "γλυπτική αρχιτεκτονική". Κάποτε το μάτι μας διακρίνει γνωρίσματά της. Την "ένταση" λ.χ. πιο φανερή στην ονομαζόμενη "Βασιλική" της Ποσειδωνίας· έτσι ονόμαζαν οι αρχαίοι εκείνο το φούσκωμα των κιόνων, σαν να έχουν φουσκώσει από το βάρος που βαστάζουν. Τέτοιες λεπτομέρειες άλλοι θα τις πουν αρμοδιότερα. Θέλω μόνο να υπογραμμίσω ότι ο ναός των αρχαίων, ο "σηκός" πιο συγκεκριμένα, δεν είναι κατά βάθος άλλο παρά το κέλυφος μιας εικόνας, του αγάλματος ενός θεού, είναι η "καλύβα" ενός από αυτούς που αφομοίωσε ή χώνεψε, ό,τι και να λένε, ο Χριστιανισμός. Του Ποσειδώνα στο Σούνιο, της Αθηνάς στην Ακρόπολη, του Απόλλωνα στη Φιγάλεια. [...]

Μελετητές αυτών των μνημείων, προσηλωμένοι στην εντέλειά τους, τα πίστεψαν σαν απομονωμένα από το περιβάλλον τους και τα θεωρήσαν αδιάφορα για το τριγυρινό τους τοπίο· το τεχνικό κατόρθωμα αυτών των έργων, σκέφτηκαν, είναι τέτοιο που μπορούν ν' ανθέξουν σ' όποιο τόπο κι αν βρεθούν, και είναι ρομαντισμός να λέμε πως χρειάζονται να τα συμπληρώσουν οι γραφικότητες μιας ωραίας θέας.[...]

Το αίσθημά μου είναι ότι τούτοι οι αρχαίοι ναοί της Ελλάδας, της Μεγάλης Ελλάδας, της Ιωνίας, είναι με κάποιον τρόπο σπαρτοί, ριζωμένοι στα τοπία τους. Αφού χαλάστηκαν και ερειπώθηκαν οι "καλύβες" αυτές των αθανάτων, οι άστεγοι θεοί γύρισαν εκεί που άρχισαν, χύθηκαν ξανά έξω στο τοπίο και μας απειλούν με πανικούς φόβους ή και με θέλγητρα, παντού: "Πάντα πλήρη θεών" έλεγε ο Μιλήσιος Θαλής. Χρειάζουνται καμιά φορά τα παραμύθια.

Όσο και να μας το επιτρέπει η λογική θεώρηση τούτης της αρχιτεκτονικής, να φανταστούμε πώς θα ήταν δυνατό να μετακομίσουμε κομμάτι το κομμάτι τα απομεινάρια αυτών των κτισμάτων σε απόμακρες χώρες, πολύ φοβούμαι, δε θα έχουμε επιτύχει τίποτε άλλο παρά να μεταφέρουμε σωρούς σαρίδια. Θα χάναμε πολύ κόπο, αν προσπαθούσαμε να εξηγήσουμε το γιατί. Σε τούτο το αστάθμητο ερώτημα, θα ήταν πιο απλό αν αποκρινόμασταν: "οι θεοί δεν το θέλουν" - ό,τι κι αν τούτο σημαίνει. Εκτός αν προτιμούμε να περιμένουμε ώσπου ν' απογυμνωθούμε ολωσδιόλου, και δε μας μένει πια τίποτε άλλο παρά να ξυλιάσουμε στη διαπλανητική παγωνιά.

Με άλλα λόγια, χρειάζεται, νομίζω, μια πίστη σ' αυτά τα αρχαία σημάδια μέσα στο τοπίο τους· η πίστη πως έχουν δική τους ψυχή. Τότε, θα μπορέσει ο προσκυνητής - πρώτη φορά τον ονομάζω έτσι - να πιάσει ένα διάλογο μ’ αυτά. Όχι μέσα σε τουριστικά πλήθη ποικιλότροπα αναστατωμένα, αλλ’ αν μπορώ να πω: μόνος, καθρεφτίζοντας την ψυχή που διαθέτει, στην ψυχή αυτών των μαρμάρων μαζί με το χώμα τους. Μπορεί να γίνομαι συμβουλάτορας αιρέσεων, όμως δεν μπορώ να χωρίσω το ναό του Δελφικού Απόλλωνα από τις Φαιδριάδες ή την κορυφογραμμή της Κίρφης. Ευτυχώς η γη μας είναι σκληρή, οι πρασινάδες της δε σε πλαντάζουν, τα χαρακτηριστικά της είναι βράχια, βουνά και πελάγη. Κι έχει ένα τέτοιο φως!

Γιώργος Σεφέρης, Από τις Δοκιμές, Τόμος 2, Ίκαρος 1984

(Ο αντιγραφέας Γ.Φ. εύχεται σε όλους τους φίλους καλή χρονιά)

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΠΕΛΙΑΣ avatar
    ΠΕΛΙΑΣ 02/01/2014 15:44:13

    Καλή χρονιά και το κεφάλι ψηλά όπως μας αξίζει όπως σε πολύ .....πλούσιους κληρονόμους
    μιας....... τεράστιας κληρονομιάς που εμείς έλλαχε να είμαστε.

  2. Β.Κ.Σιάπκα avatar
    Β.Κ.Σιάπκα 02/01/2014 16:20:23

    Γ.Φ. σ' ευχαριστούμε πολύ για την επιλογή μετάδοσης των ευχών σου. Με έκπληξη ευχάριστη και συγκινητική. Να τολμήσω να προτείνω κάθε μέρα, 365 μέρες, κάθε χρόνο, από σήμερα εδώ στο αντινιούζ ένα απο τα 10-30 καθημερινά θέματα να είναι πάντα ένα δοκίμιο Ελλήνων διανοητών που δεν είναι εν ζωή (αλλα και εν ζωή, γιατί όχι;). Θα μπορούσαμε οι ίδιοι οι σχολιαστές να στέλνουμε προτάσεις στο μέηλ του φάκτορα και να γίνεται επιλογή τους και να υπάρχει κι απόθεμα

  3. ΝΤΙΝΟΣ avatar
    ΝΤΙΝΟΣ 02/01/2014 18:57:35

    Πράγματι πόσοι ξέρουμε τα κρυφά μυστικά της Αρχιτεκτονικής του Παρθενώνα;
    Πόσοι γνωρίζουμε ότι ο Παρθενώνας δεν έχει ευθείες και ούτε παραλλήλους;
    Ακόμη δε και η περίφημη ακολουθία Φιμπονάτσι , που αποκαλύπτει τους αρμονικούς νόμους της φύσεως, είχε ανακαλυφθεί από τον Φειδία πριν από 2500 χρόνια και είχε εφαρμογή στην αρχιτεκτονική της Ακροπόλεως, αλλά και στην εύρεση της χρυσής τομής!
    Επίσης είναι γεγονός ότι η προβολή των κιόνων του Παρθενώνος στο άπειρο, συγκλίνει σε ένα σημείο και σε ύψος ίσο με το ύψος του Ολύμπου!!
    Και αυτά είναι μερικά μόνο από τα μυστικά που κατέστησαν την Ακρόπολη ως ένα από τα τέλεια δημιουργήματα της ανθρωπότητας!

  4. Αντιγόνη avatar
    Αντιγόνη 02/01/2014 19:51:20

    Ο Παρθενώνας είναι δομημένος σε τέτοια θέση και με τέτοιο τρόπο που ελκύει το μέγιστο της συμπαντικής ενέργειας και τη διαχέει αποκλειστικά στο εγγύς περιβάλλον του.
    Είναι πολύ σημαντικό το ότι ο Παρθενώνας εκπέμπει δική του ενέργεια. Είναι κτισμένος πάνω σε ένα κομβικό σημείο, που με ευθείες προεκτάσεις θα συναντήσουμε τους Δελφούς και τη Δήλο. Αυτές οι συντεταγμένες σχηματίζουν ένα τρίγωνο, όπου η συμπαντική ενέργεια διοχετεύεται μέσα από τους αιώνες με θετικά αποτελέσματα. Ο Παρθενώνας έχει πολλούς κρυφούς υπολογισμούς και σοφίσματα, ώστε η ματιά να γλυστρά πάνω του και να μη σκοντάφτει πουθενά. Είναι τετράγωνος σαν τη λογική, ωστόσο δεν έχει στην πραγματικότητα ούτε μια ευθεία γραμμή. Τα σκαλοπάτια, οι κολώνες και τα πλευρά του φουσκώνουν στη μέση τους και αφαιρούν με την ελαφρά καμπύλη της όλο το βάρος της πέτρας, αυτός είναι ο λόγος που κάνει την οικοδομή να φαίνεται ελαστική κι αέρινη. Αναλόγως με τη θέση που βρίσκονται οι κολώνες, άλλες είναι παχύτερες, άλλες λεπτότερες, για λόγους οπτικούς. Χαρακτηριστικό επίσης είναι οτι, από όποια θέση του λεκανοπεδίου της Αττικής παρατηρήσουμε τον Παρθενώνα, πάντα θα βλέπουμε δύο πλευρές του. Τα είκοσι κανάλια που έχει καθεμιά, όπως το δένδρο τη φλούδα, διοχετεύουν το φως ολόγυρα και το αναγκάζουν να κάνει ανάλαφρη την ατμόσφαιρα γύρω τους. Ολόκληρη η βάση του είναι παράλληλος με την καμπυλότητα της γης! Στην πραγματικότητα, το σχήμα του Παρθενώνα δεν είναι παραλληλεπίπεδο αλλά πυραμιδοειδές. Αυτός είναι ένας ακόμα λόγος για τον οποίο τα εννέα χρόνια όπου διήρκεσε η κατασκευή του είναι ελάχιστα.
    Γι' αυτό δε μπόρεσαν να τον κατασκευάσουν ξανά. Όσες απομιμήσεις του έγιναν σ' ευρωπαϊκές πόλεις απέτυχαν, μοιάζουν άψυχες αν και τον αντιγράφουν με μεγάλη ακρίβεια. Τους λείπει η ευγένεια της εργασίας του Παρθενώνα, όπου κάθε εργάτης καθώς ήταν μέρος ενός θαύματος σε εξέλιξη, ένιωθε και μετέδιδε στο μάρμαρο ατόφια την πνοή του Ικτίνου. Η μοναδική τελειότητα της χειρωνακτικής εργασίας του, φαίνεται ως και στα κρυφά εκείνα μέρη, όπως το εσωτερικό της στέγης ή τους αρμούς των σπονδύλων, που δεν προορίζονταν να είναι ορατά. Η Ακρόπολη με τον Παρθενώνα του 5ου αι. π.Χ. αποδίδει με τον τελειότερο τρόπο το μεγαλείο, τη δύναμη και τον πλούτο της Αθήνας στην εποχή της μαγαλύτερης ακμής της. Ο Παρθενώνας είναι το αποτέλεσμα μιας αρμονικής συνεργασίας των επιστημών, όπως της αρχιτεκτονικής, της φυσικής, της γλυπτικής, της αστρονομίας των προηγμένων μαθηματικών.
    Οι αρχιτέκτονες που έχτισαν τον Παρθενώνα, κατείχαν πολύ ειδικές γνώσεις που τις διδάσκονταν στις σχολές μυστηρίων, ο Παρθενώνας είναι μια γήινη μικροσκοπική απεικόνιση του τέλειου σύμπαντος, οι διαστάσεις του ορίζουν τις τέλειες αναλογίες, το ίδιο βέβαια απεικονίζουν και άλλοι ναοί που χτίστηκαν την εποχή εκείνη.

  5. η Dimi avatar
    η Dimi 02/01/2014 22:31:19

    (Απόσπασμα Εργασίας μου, 2004)

    "Do not say a little in many words, but a great deal in a few."
    ~Pythagoras of Samos: Greek geometer, “The Father of Numbers” (580 - 490 BC)

    The Divine Proportions of Greek Art!

    Pythagoras of Samos, the Greek geometer, showed that the human body is in a divine proportion to all the other body parts. His discoveries of human body proportions had an enormous effect on Greek Art. Every Greek major building, to the smallest decoration detail, was constructed upon this Divine Proportion.

    Parthenon is the perfect example of mathematical approach to Art!
    http://bit.ly/1iwRoLY

    The enormous influence of Greek Artistic History on Ancient & Modern Cultures!

    "A good painter has two main objects to paint, man and the intention of his soul. The former is easy, the latter hard as he has to represent it by the attitude and the movement of the limbs." ~Leonardo da Vinci, Italian Renaissance Legend Artist (1452 - 1519)

    The Dazzling Perfection of Calculated Geometric Harmony!

    The second half of the 5th century BC was the Golden Age of Greece. This was the period of the most beautiful Greek Art and Architecture. Both owed much to the popular new study of geometry. By the start of the next century, geometry itself was entering its own classic age with a series of great developments including the Golden Mean, the Golden Mathematical Ratio or Proportion based on a Phi (F = 1.618033988749895..) It can be derived with a number of geometric constructions. This Ratio has been used by mankind for centuries and continues today in many examples of Art, Architecture and Design. It also appears in the physical proportions of the human body, movements in the Stock Market and many other aspects of life and the universe.

    (Source: GoldenNumber.net - Phi The Golden Number)

  6. Κυθήριος avatar
    Κυθήριος 02/01/2014 23:49:32

    Οἱ Τούρκοι,πολιορκημένοι μέσα στήν Ἀκρόπολη,μή ἔχοντας ἄλλο μολύβι γιά βόλια χαλοῦσαν τίς κολόνες πού 'χαν μέσα τους γιά στερεότητα αὐτό τό μέταλλο.
    Οἱ Ἕλληνες μόλις πῆραν εἴδηση τήν καταστροφή,τούς ἔστειλαν μήνυμα νά σταματήσουν αὐτό τό χαλασμό καί θά τούς στείλουν οἱ ἴδιοι βόλια!
    Ἔτσι καί ἔγινε. Ὁἱ Ἕλληνες ραγιάδες ἔστελναν βόλια στούς Τούρκους γιά νά τούς σκοτώσουν,παρά νά βλέπουν νά καταστρέφουν ὅ,τι σεβάστηκαν οἱ αἰῶνες. Ἐξαγόρασαν μέ τό αἷμα τους τά ἱερά ἐκεῖνα μάρμαρα!

    • Ρηνα avatar
      Ρηνα @ Κυθήριος 03/01/2014 13:00:03

      Ετσι αγαπητε Κυθηριε!!!! Ευλογημενη χρονια να εχεις με την οικογενεια σου.

      • Κυθήριος avatar
        Κυθήριος @ Ρηνα 03/01/2014 13:19:22

        Νά εἶσαι καλά ἀγαπητή μου Ρήνα. Ἀνταποδίδω τίς εὐχές ,νά εἶσαι καλά κι ἐσύ μέ τήν οἰκογένειά σου,μέ ὑ γεία πνευματική καί σωματική!

  7. Δρόλαπας avatar
    Δρόλαπας 03/01/2014 10:59:25

    Πολλά μπορούν να γραφτούν για τον Παρθενώνα θετικά και αρνητικά θα ήταν παγίδα να σταθούμε σε αυτά. Πιότερο να το δούμε ως ένα απο τα πολλά σύμβολα της Ιστορίας μας και να ξαναπιάσουμε την ιστορική μας μνήμη απο την αρχή.Οχι για να τροφοδοτήσει την προγονοπληξία , ούτε για να δώσει εκ νέου δυναμική στις όποιες τάσεις απομονωτισμού .Αλλά για να αποτελέσει πυξίδα στην πορεία εκπλήρωσης της αποστολής του Ελληνισμού. Ετσι απο μουσειακή αξία το κάθε στοιχείο του πολιτισμού μας ζωντανεύει , εμπλουτίζεται με το σήμερα και συνεχίζει να μπολιάζει τις συνειδήσεις μας.

    Είναι γεγονός πως οι Έλληνες χωρίς να μεταβάλλουν ούτε ένα δομικό στοιχείο της καχεκτικότητας τους παρήγαγαν όσα παρήγαγαν με διεθνή ακτινοβολία.Ας αρκεστούμε λοιπόν στο ότι όλα τούτα έλαβαν χώρα σε μια ευνοική συγκυρία. Ολως τυχαίως για την φυλή μας τα όσα θετικά έχουμε επιτύχει ήταν μόνο κάτω απο πολύ ευνοικές συγκυρίες . Τα αρχιτεκτονήματα του Πολιτισμού μας αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες της ιστορικής συνέχειας μας, της αδιάλειπτης παρουσίας του Ελληνισμού στον χώρο και τον χρόνο .Πολλά δε απο αυτά έχουν συνδεθεί με πάνω απο μια ιστορικές περιόδους και κατα συνέπεια η συναισθηματική και πνευματική τους αξία πολλαπλασιάζεται.

    Πιότερο με ενοχλεί η καθημερινή μας βάρβαρη πραγματικότητα απο την όποια διαφημιστική χρήση τους.Είναι δε βάρβαρη γιατί λειτουργεί με γνώμονα τον κανόνα πως της ανήκουν όλα δικαιωματικά και πως δεν είναι υποχρεωμένη να παραδώσει στο αύριο το ελάχιστο.Τούτο επέτρεψε να βγάλουμε στο φώς την καχεκτικότητα μας στην απόλυτη της διάσταση.Επειδή μέγα πλήθος είναι προσηλωμένο στην ευημερία των αριθμών , θα πρέπει να γίνει κατανοητό πως η ανάπτυξη έχει πρώτιστα ποιοτικά χαρακτηριστικά χωρίς τα οποία τα αριθμητικά δεδομένα δεν έχουν καμιά αξία.

    Αν ποτέ σταθούμε δίκαια απέναντι στην Ιστορία μας, αν ποτέ πάψουμε να την θέτουμε στην προκρούστεια κλίνη κατά το δοκούν, αν καταλάβουμε πως μας παραδόθηκε πλούτος και πλούτο πρέπει να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές θα έχουμε κάνει ένα απο τα μεγαλύτερα άλματα ως Φυλή.

  8. Δήμητρα Μ. avatar
    Δήμητρα Μ. 24/07/2015 20:59:42

    Το Μεγαλείο του Αττικού Ουρανού σε ένα βίντεο. Ο Γαλαξίας πάνω από το Ναό του Ποσειδώνα Ο φωτογράφος και σκηνοθέτης Αλέξανδρος Μαραγκός, δημιούργησε ένα εκπληκτικό Τimelapse video βασισμένο σε Αστεροφωτογραφία της NASA. Παρουσιάζει τον Γαλαξία, πάνω από το Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και αποτυπώνει με λεπτομέρειες τον Αττικό ουρανό. Copyright: News247.gr | Χρήστος Δεμέτης | 24/7/2015 @10:42 https://vimeo.com/130985781 (κατά προτίμηση σε πλήρη εικόνα) *** "Και Ποσειδώνα και Άϊ Νικόλα" ~Δημήτρης Ιατρόπουλος: Ποιητής, Συγγραφέας, Στιχουργός

  9. Δήμητρα Μ. avatar
    Δήμητρα Μ. 25/07/2015 00:12:53

    17 Εφευρέσεις των Αρχαίων Ελλήνων, σήμερα MSN Ειδήσεις | Copyrights: Getty Images, iStock/Getty Images, AP Images, Bloomberg, imageBroker/Rex, Wavebreak/Media, LTD Corbis, Ocean/Corbis, NewsCom/Reuters, Garo/Phanie/Rex, Nikodash/Getty Images, Cultura Rex, Rex Features και Συνεργάτες Φωτογράφοι | 1 μέρα πριν http://tinyurl.com/ohljht2

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.