#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
23/08/2011 20:37
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ο αντίλογος στο νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση




Της Έφης Μπάσδρα*

Εδώ και ενα χρόνο από το antinews αρχίσαμε έναν «διάλογο» για τις επικείμενες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που σχεδίαζε η υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου.

(http://www.antinews.gr/2010/07/01/52108/

http://www.antinews.gr/2011/02/03/83660/

http://www.antinews.gr/2011/02/21/86739/

http://www.antinews.gr/2011/07/05/110785/).

Μετά πολλές παλινωδίες λόγω των σφοδρών αντιδράσεων από το σύνολο της πανεπιστημιακής κοινότητας, σήμερα συζητείται στην ελληνική βουλή το νομοσχέδιο.

Θα παραθέσω σύντομα το κυριότερο σημείο τριβής:

Τρόπος διοίκησης. Συγκροτείται ενα 15μελές σώμα αποτελούμενο από 8 πανεπιστημιακούς, 1 εκπρόσωπο των φοιτητών και 6 εξωπανεπιστημιακούς, με απόλυτες εξουσίες. Τα πρώτα οκτώ πανεπιστημιακά μέλη που θα εκλεγούν ορίζουν στην κυριολεξία όλα τα υπόλοιπα. Αν και η ταξινομική ψήφος δυσκολεύει λίγο τα πράγματα, τα 3+2 μέλη μπορούν να ελεγχθούν αν λάβει κάποιος υπ’ όψιν αφενός τα διαφορετικά μεγέθη των σχολών και αφετέρου κομματικές επιρροές! Τα πέντε αυτά μέλη θα επιλέξουν μεταξύ “εκλεκτών” της αγοράς, των γραμμάτων, των τεχνών, των μέσων κ.ο.κ. τα υπόλοιπα έξι και θα σχηματίσουν μαζί με τον εκπρόσωπο των φοιτητών το Συμβούλιο Διοίκησης. Και αν ακόμη δεχτούμε τον τρόπο αλλά και τη σύνθεση του Συμβουλίου, κανείς δεν μπορεί να αποδεχτεί την απόλυτη εξουσία που περιβάλλει αυτό το Σώμα.

Το Συμβούλιο Διοίκησης ορίζει/εκλέγει τον Πρύτανη, τους Κοσμήτορες και καθορίζει τα πάντα στο Πανεπιστήμιο, σχεδόν ανεξέλεγκτα. Και επειδή εδώ δεν είναι Harvard, Columbia, MIT και Cambridge και όλα καθορίζονται από τις εκάστοτε κομματικές γνωριμίες, αφήνω στον αγαπητό αναγνώστη να φαντασιωθεί ποιοι κάθε φορά θα απαρτίζουν τα Συμβούλια.

Πρύτανης: Εκλέγεται μετά από διεθνή προκήρυξη μέσα από ενα σύστημα διαδοχικών εισηγήσεων καθηγητών των τμημάτων με τελική ψηφοφορία από το Συμβούλιο του πανεπιστημίου. Δεν δικαιούται ψήφου στο Συμβούλιο και μπορεί να παυτεί από αυτό.
Κοσμήτορες: Εκλέγονται μετά από εισήγηση του Πρύτανη από το  Συμβούλιο του ιδρύματος.

 

Πρόταση:

Ας δεχτούμε τον τρόπο εκλογής και συγκρότησης του Συμβουλίου του πανεπιστημίου όπως τον ορίζει το παρόν νομοσχέδιο. Μια πρόταση στη σωστή κατεύθυνση θα ήταν να εκλέγεται ο Πρύτανης (συμβαίνει στην Κύπρο) και οι κοσμήτορες από το σύνολο των μελών ΔΕΠ αλλά και τους φοιτητές με μηδαμινό ποσοστό συμμετοχής, μόλις 5%, οι δε φοιτητές να εκλέγουν όπως προτείνει ο νόμος  τον εκπρόσωπο τους από ενιαίο ψηφοδέλτιο. Θα μπορούσε, ίσως, και να λείπουν οι φοιτητές. Συγχωνεύσεις τμημάτων σε Σχολές θα μείωνε τον αριθμό των κοσμητόρων σε ενα μικρό και ευέλικτο σχήμα. Ο Πρύτανης να έχει δικαίωμα ψήφου στο Συμβούλιο και αρμοδιότητες από την απόλυτη εξουσία του Συμβουλίου να μοιράζονται με τη Σύγκλητο (κατά τη συγγραφή του παρόντος άρθρου έγιναν κάποιες αναδιαρθρώσεις).

Το παρόν νομοσχέδιο πάσχει από έλλειψη στοιχειωδών “checks and balances” που θα καθιστούσαν τη λειτουργία αφενός του Συμβουλίου και αφετέρου της Συγκλήτου δημοκρατικά ελεγχόμενη και νομιμοποιημένη.

Δημιουργεί ένα σφιχτό σύστημα ημετέρων που ήδη προαλείφονται για τους διοικητικούς θώκους και αποτελούν προφανώς το καλύτερο στήριγμα των “πνευματικών” ανθρώπων που χρειάζονται οι ηγεσίες σε δύσκολους καιρούς!!

Παρά τον σχεδιασμό της κας υπουργού και τις προσωπικές πολιτικές της επιδιώξεις, να είναι σίγουρη ότι το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο και θα επιβιώσει και θα περπατήσει σε δρόμους αριστείας, ποιότητας και προόδου μακριά από επιβεβλημένες κομματικές αγκαλιές. Με την ανύπαρκτη χρηματοδότηση, όπως έκανε πάντα!! Από αυτό το απαξιωμένο κατά την κα υπουργό ελληνικό πανεπιστήμιο προέρχονται οι γιατροί μας, οι μηχανικοί μας, οι δάσκαλοι μας, οι νομικοί μας. Εμείς! Δεν είναι όλα, δεν είμαστε όλοι για πέταμα, λοιπόν. Χρειαζόταν μόνο ειλικρινή στήριξη από την πολιτεία. Με αξιολόγηση και κυρίως λογοδοσία.

Οι καιροί άλλαξαν και όλοι επιζητούν το όραμα, την ελπίδα και την προοπτική. Σίγουρα αυτή δεν την εγγυάται το παρόν νομοσχέδιο!!!

 

*Η Έφη Μπάσδρα είναι μέλος ΔΕΠ του Παν/μίου Αθηνών και απόφοιτος των παν/μίων Columbia των ΗΠΑ και Χαιδελβέργης της Γερμανίας. Έχει διδάξει στα πανεπιστήμια Harvard, Aarchus, Bergen, Boston University, Χαιδελβέργης, Βόννης, κ.α.  αλλά και της Τεχεράνης, του Marmara κλπ

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Agrofylakas avatar
    Agrofylakas 23/08/2011 21:54:23

    Εφόσον υπάρχει η γενική ομολογία, και συνταγματική επιταγή, για το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, δεν έχει κανέναν νόημα να επιχειρείται ο έλεγχος τους με νόμους και διοικητικές πράξεις. Διαφάνεια είναι το μόνο που θα μπορούσε να έχει αποτελέσματα! Αυτή διέλυσε ολόκληρη Σοβιετική Ένωση. Μόνο αυτή μπορεί να σώσει τα Πανεπιστήμια,.... και την Ελλάδα. Βγάλτε τα άπλυτα των εκλεκτορικών σωμάτων στην επιφάνεια και παραδώστε τους αχρείους στην χλεύη της κοινωνίας. Στην Διαφάνεια περιλαμβάνεται και ο οικονομικός έλεγχος βέβαια. Πόσα από τα κονδύλια των ερευνητικών προγραμμάτων πηγαίνουν στις τσέπες των κκ. καθηγητών! Αυτό δεν γίνεται πουθενά αλλού, η μήπως δεν ξέρουμε γιατί επιτρέπεται στην Ελλάδα (αλλά μέχρι ποτέ? Μας πήραν είδηση οι κουτόφραγκοι).
    Εκεί όμως που έχει φτάσει η κατάσταση, χειρότερα δεν γίνεται. Τι έχουμε να χάσουμε. Ας δοκιμάσουμε κάτι καινούργιο. Έστω και μεσοβέζικο, το νέο νομοσχέδιο, θα μπουρδουκλώσει τα άνομα κυκλώματα για κανα δυο χρόνια, μέχρι να βρουν τεχνάσματα καταστρατήγησης του. Αντιδρούν λυσσαλέα οι Πανεπιστημιακοί. Γιατί δεν έχουν βάλει τάξη στα του οίκου τους μόνοι τους τόσα χρόνια? Στην πράξη, το αυτοδιοίκητο το είχαν από το 1982 (τουλάχιστον).
    Δεν έχω ιδιαίτερη συμπάθεια ούτε προς τους Πανεπιστημιακούς ούτε προς την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου, αλλά κάτι έπρεπε να γίνει και τώρα υπάρχει η ευκαιρία να γίνει κάτι. Έστω κάτι! Χειρότερα από το παρόν νομικό καθεστώς που επιτρέπει στα μέλη των εκλεκτορικών σωμάτων να λειτουργούν σαν μαφιόζικες φαμίλιες και να το κάνουν αυτό και 'νόμιμα' δεν θα μπορούσε να γίνει. Είχα την ‘τιμή’ να εκλεγώ ομόφωνα Επίκουρος Καθηγητής στο ΑΠΘ το 1990, και να καταψηφισθώ ομόφωνα όταν έθεσα υποψηφιότητα για θέση Καθηγητή, Αναπληρωτή Καθηγητή και Λέκτορα στο ΑΠΘ και το ΓΠΑ στα τελευταία 3 χρόνια! Το αμάρτημα μου ‘τόλμησα’ και παραιτήθηκα από το ΑΠΘ σχεδόν αμέσως μετά τον διορισμό μου εκεί το 1990. Παρά τις κατάφορες αδικίες η κ. Υπουργός βέβαια δεν μπορούσε να κάνει τίποτα διότι ο νόμος δεν της επέτρεπε να έχει γνώμη επί θεμάτων ουσίας. Γιαυτό ξερώ και εγώ τι λέω, και είμαι και ευγενικός.

    • stanley@gr avatar
      stanley@gr @ Agrofylakas 23/08/2011 22:01:12

      εσεις πιστευετε οτι το νομοσχεδιο λυνει τα προβληματα που αναφερετε?
      οι απολυτες εξουσιες του Συμβουλιου σε καμια περιπτωση δεν ειναι στην κατευθυνση που υποστηριζετε.

      • Agrofylakas avatar
        Agrofylakas @ stanley@gr 23/08/2011 22:36:11

        Μα εγώ δεν είπα κάτι τέτοιο! Δεν είπα ότι το νομοσχέδιο με καλύπτει. Για Διαφάνεια μίλησα, και για την ανάγκη να γίνει κάτι 'χθες' όχι στην άλλη ζωή. Είχαν και κάτι άλλοι ‘δικοί μας’ ευκαιρία να κάνουν κάτι αλλά ούτε την αλληλογραφία τους δεν απαντούσαν. Μπούλης ο ενας, Αρούλης ο άλλος.

        • stanley@gr avatar
          stanley@gr @ Agrofylakas 23/08/2011 22:40:09

          συμφωνω και επικροτω!!!

    • Φακ Κωστας avatar
      Φακ Κωστας @ Agrofylakas 24/08/2011 02:16:51

      Έχετε απόλυτο δίκιο...απόλυτο...
      Ρεμούλες με ευγενικό προσωπείο...του αισχίστουν είδους...

      • Φακ Κωστας avatar
        Φακ Κωστας @ Φακ Κωστας 24/08/2011 02:17:27

        χωρίς "ν"

        • stanley@gr avatar
          stanley@gr @ Φακ Κωστας 24/08/2011 13:15:03

          Την ελπίδα του ότι η ΝΔ θα υπερψηφίσει το νομοσχέδιο για την Παιδεία, κάτι που έχει ωστόσο αποκλείσει η γαλάζια παράταξη εξέφρασε σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

          Ο Κυριάκος ζητά να ψηφίσει η ΝΔ το νόμο-πλαίσιο της Άννας

          Ο βουλευτής της ΝΔ μιλώντας στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ δήλωσε με νόημα: "Κρατώ μια ελπίδα ότι μπορεί να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο συνεννόησης μεταξύ των δυο μεγάλων κομμάτων, κάτι το οποίο θα θεωρούσα εξαιρετικά σημαντικό, διότι οι αλλαγές στην παιδεία είναι αλλαγές μακροχρόνιες τις οποίες καλούνται να υλοποιήσουν ενδεχομένως και διαφορετικά κόμματα εξουσίας".

          Ο ίδιος μάλιστα ξεκαθάρισε ότι θα επιθυμούσε "το παρόν νομοσχέδιο να υπερψηφιστεί και από τη Ν.Δ., εφόσον μπορούμε να βρούμε έναν κοινό τόπο συνεννόησης. Αυτό δεν είχε συμβεί στο παρελθόν. Το ΠΑΣΟΚ είχε βρεθεί λυσσαλέα απέναντι στην τελευταία προσπάθεια μεταρρύθμισης από την κα Γιαννάκου".

          Ο κ. Μητσοτάκης εξήγησε επίσης ότι το νομοσχέδιο της Άννας Διαμαντοπούλου έχει πολλά καλά σημεία, "αλλά και την ρητή κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου που τόσες φορές έχει κακοποιηθεί και πιστεύω ότι θα μπορούσε να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο συνεννόησης στο ζήτημα αυτό".
          ===============================================
          Ειλικρινά απορώ γιατί αφού συμφωνεί σε τόσα με το Πασοκ δεν παίρνει και αυτός την "μεταγραφή" του να ησυχάσουμε επιτέλους!!!

  2. Ο Ιθαγενής avatar
    Ο Ιθαγενής 23/08/2011 22:17:20

    Σωστός
    Αν δεν υπάρξει μια κατάταξη και αξιολόγηση των σχολών απλά οι καθηγητές και οι φοιτητοπατέρες θα έχουν τα μαγαζάκια τους και τα κονδύλια και τα μεταπτυχιακά τους και μετά από 30χρόνια θα ξανά ψάχνουμε τι φταίει...
    Δεν μπορεί να εξομειώνεις το ΕΜΠ το ΙΤΕ Ιατρική Αθηνών ΑΣΟΕΕ κλπ με ΑΕΙ και ΤΕΙ που έμπαινες με 7 (και ειδικά μαθήματα βεβαίως βεβαίως) γιατί αυτοσκοπός είναι ποιος θα διοικεί το μαγαζάκι για να κάνει εξυπηρετήσεις.

  3. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 23/08/2011 23:46:50

    Το σημερινό σύστημα καλώς ή κακώς έχει δημιουργήσει μια "ισορροπία δυνάμεων" που κάνει τα πράγματα στοιχειωδώς λειτουργικά. Βρίσκεις λίγη τάξη μέσα στο γενικό μπάχαλο. Δημιουργεί θυλάκους αξιοκρατίας μέσα στην αναξιοκρατία. Όσο και αν ακούγονται οξύμωρα αυτά, είναι η πραγματικότητα.

    Αναρωτιέμαι τι θα υπάρχει αύριο με αυτό το νομοσχέδιο. Για να λειτουργήσει το σύστημα, προϋποτίθεται εκλογή οκτώ "εσωτερικών" μελών στο Συμβούλιο που θα είναι έμπλεα αρετής και θα έχουν μόνον το καλό του Πανεπιστημίου στο μυαλό τους. Σε ποιον κόσμο ζουν αυτοί που έφτιαξαν το νομοσχέδιο; Ο κάθε ένας μέσα στο Πανεπιστήμίο κοιτάει (και είναι φυσικό) σε πρώτη ή, έστω (στην καλύτερη περίπτωση), σε δεύτερη μοίρα, το προσωπικό του συμφέρον. Άρα, είναι φύσει αδύνατον να είναι "έμπλεο αρετής" το Συμβούλιο, όπως το φαντάζεται ή, ορθότερα, το φαντασιώνεται, το νομοσχέδιο. Πώς λοιπόν θα ασκηθούν οι συντριπτικές αρμοδιότητες του Συμβουλίου (ειδικά αυτή του ορισμού Κοσμήτορα, που θα έχει μετά όλες τις εξουσίες) με τον σωστό τρόπο, ώστε να υπάρξει σωστή λειτουργία του Πανεπιστημίου;

    Το μέχρι τώρα σύστημα είχε το πλεονέκτημα ότι υπήρχε κάποια ισορροπία δυνάμεων και συμφερόντων. Ο Πρύτανης δεν ήταν πανίσχυρος - ήταν βέβαια ισχυρός - το Τμήμα δεν ήταν πανίσχυρο - ήταν βέβαια ισχυρό - ο Τομέας είχε πλήθος αρμοδιοτήτων, αλλά φυσικά κι αυτός δεν ήταν πανίσχυρος. Έτσι, υπήρχε μια ισορροπία, κανένας δεν μπορούσε να κάνει κατάχρηση της δύναμής του και της εξουσίας του και όλοι φοβόντουσαν κάποιον άλλον - κι όλοι μαζί τον εισαγγελέα. Ποιον θα φοβάται τώρα το πανίσχυρο Συμβούλιο από καταχρήσεις της εξουσίας του; Ποιον θα φοβάται ο πανίσχυρος κοσμήτορας, που θα τον έχει ορίσει το πανίσχυρο Συμβούλιο; Ούτε καν τον εισαγγελέα - κανένας δεν θα είναι τρελός για να τα βάλει με το Συμβούλιο!

    Από κει και πέρα, επειδή το Συμβούλιο δεν θα είναι έμπλεο αρετής, κατά τις φαντασιώσεις των νεοΠασόκων, θα γίνει, παίδες, η διαπλοκή της διαπλοκής την διαπλοκή ώωωωω διαπλοκή, σχετικά με το ποιος θα πηγαίνει πού, ποιος θα εκλέγεται τι, τι "αλλαξοκωλιές" θα γίνονται μεταξύ πανεπιστημίων στους ορισμούς των εξωτερικών μελών του Συμβουλίου (έχει κανείς αμφιβολία ότι θα συμβεί αυτό;...) και λοιπά και λοιπά. Ο κάθε ένας, για να κατοχυρώσει τα συμφέροντά του και τις εξουσίες του και τον κύκλο επιρροής του, θα σφάζεται με τους άλλους και την άλλη στιγμή θα συμμαχεί μαζί τους για να μπορέσει μόνον να κάνει τη δουλειά του.

    Πρόκειται πολύ απλά για ένα νομοσχέδιο έξω από κάθε επαφή με την πραγματικότητα, που προσπαθεί με επαρχιώτικο συμπλεγματισμό να αντιγράψει ξένα μοντέλα, νομίζοντας ότι έτσι θα φέρει την αρετή και την αξιοκρατία. Εκεί δε που είναι η αποθέωση του επαρχιώτικου συμπλεγματισμού, είναι η υποχρέωση της αξιολόγησης των υποψηφίων για επιλογή ή εξέλιξη από τέσσερις "διαπρεπείς καθηγητές του εξωτερικού". Ναι, άλλη δουλειά δεν θα έχουν οι "διαπρεπείς καθηγητές του εξωτερικού" παρά να κάθονται να διαβάζουν τον όγκο των δημοσιεύσεων του κάθε υποψηφίου στο ιδιότυπο διεθνές προτεκτοράτο του Ελλαδιστάν για να αποφασίσουν αν θα πρέπει να γίνει αναπληρωτής καθηγητής ο επίκουρος στο Πανεπιστήμιο της Βορειοδυτικής Ακαρνανίας ή να εκλεγεί ο ανταγωνιστής του. Βρε που ζείτε! Ξέρετε πόσο χρόνο έχουν οι πραγματικά "διαπρεπείς καθηγητές της αλλοδαπής"; Ούτε για να σας πουν καλημέρα! Άρα, δεν θα γίνει η δουλειά; Αααα, δεν καταλάβατε! Θα γίνει η δουλειά! Μόνον που οι "διαπρεπείς καθηγητές της αλλοδαπής" θα είναι αυτοί που θα έχουν ήδη διαπλεχθεί με τον καθηγητή της ημεδαπής και θα τους έχουν τάξει μεθαύριο να τους κάνουν επίτιμους διδάκτορες, ξέρετε, doctor honoris causa, που μπαίνει ως συμπληρωματικό διακριτικό στον τίτλο τους. Χοχοχο! Αν δεν έχουν ήδη γίνει, φυσικά. Θα πουν μεθαύριο "όχι" στον φίλο τους, αν τους πει "αυτόν θέλω και τον άλλον δεν τον θέλω"; Και δύο από τους αξιολογητές θα επιλέγονται από τον υποψήφιο. Χα! Ναι, αλλά από τη λίστα που θα έχει φτιάξει προηγουμένως ο καθηγητής της ημεδαπής! Και που σιγά να μην πάνε κόντρα στο συνάδελφό τους και να μπλεχτούν στα χωράφια του, με τρόπο που θα θεωρηθεί (και θα είναι) άκρως αντιδεοντολογικός! Σιγά να μην δεν τον πάρουν τηλέφωνο να τον ρωτήσουν "πώς θέλεις να αξιολογήσω τον τάδε;" Και σιγά να μην δεν βρει τρόπο η επιτροπή εκλογής να ξεπεράσει ακόμη και μια κόντρα που θα της κάνει (αααααααν της κάνει, που δεν θα της κάνει) ο ξένος!

    Βρε πού ζείτε συμπλεγματικά υποκείμενα, αιώνιοι υπήκοοι του προτεκτοράτου, που μου θέλετε τον κάθε ξένο να έχει τα εχέγγυα της ηθικής και της ακεραιότητας και τον κάθε Έλληνα τη ρετσινιά της ανηθικότητας και της ιδιοτέλειας; Έχετε υπόψη σας ότι κάθε Πανεπιστήμιο σε όλον τον κόσμο έχει τις ιδιαιτερότητές του και τις διαπλοκές του; Έχετε υπόψη σας ότι σε όλον τον κόσμο τα Πανεπιστήμια είναι λίγο κλίκες και αν κάποιον δεν τον γουστάρουν τον κάνουν πέρα, χωρίς να νοιάζονται και πολύ για αξιοκρατίες; Αν κάποια πράγματα λειτουργούν καλύτερα εκτός Ελλάδος, δεν λειτουργούν διότι το σύστημα από μόνο του είναι καλύτερο, αλλά διότι η κοινωνία ως σύνολο λειτουργεί καλύτερα και αυτό το καλύτερα αντανακλάται και μέσα στα Πανεπιστήμια.

    Άμοιρο ελληνικό πανεπιστήμιο! Το χειρότερο από όλα είναι ότι ζητάει διευρυμένες πλειοψηφίες και αν δεν βγουν οι πλειοψηφίες ντεν έκει αντρόπους στις θέσεις που πρέπει να εκλεγούν. Το ακόμη χειρότερο είναι ότι για να λειτουργήσει όλο αυτό το (πιθανότατα αντισυνταγματικό) μπάχαλο χρειάζονται προεδρικά διατάγματα, τα οποία πιθανότατα να βγουν αντισυνταγματικά απο το Συμβούλιο της Επικρατείας πριν καν υπογραφούν και, ώ του μπάχαλου! πώς θα λειτουργήσει ωρέ τότε ο νόμος σας;

    Πάνε να το παίξουν και εδώ μαθητευόμενοι μάγοι οι φωστήρες μας, όπως και σε τόσα άλλα που έχουν κάνει, μόνον που κι εδώ, όπως παντού, πρώτα θα τα διαλύσουν όλα και μετά στη θέση αυτών που διέλυσαν θα φέρουν αυτό που έφεραν και σε όλους τους άλλους τομείς της ζωής στην Ελλάδα:

    Το απόλυτο χάος!

    Ο Θεός βοηθός, σύντροφοι. Η Ελλάδα των βεβαιοτήτων έχει τελειώσει! Για πάντα!

    • rally monkey avatar
      rally monkey @ Επώνυμος 24/08/2011 00:02:06

      Αν κάποια πράγματα λειτουργούν καλύτερα εκτός Ελλάδος, δεν λειτουργούν διότι το σύστημα από μόνο του είναι καλύτερο, αλλά διότι η κοινωνία ως σύνολο λειτουργεί καλύτερα και αυτό το καλύτερα αντανακλάται και μέσα στα Πανεπιστήμια.
      .. Μεγάλη κουβέντα!

  4. Agrofylakas avatar
    Agrofylakas 24/08/2011 00:23:32

    Συμφωνώ 100% με όλα όσα έγραψες, σύντροφε Επώνυμε. Τι προτείνεις, άλλο από το να καταψηφισθεί το προτεινόμενο νομοσχέδιο, και σε τι βάθος χρόνου?

    • Επώνυμος avatar
      Επώνυμος @ Agrofylakas 24/08/2011 00:34:17

      Προς το παρόν:

      α) κατάργηση του ασύλου (πλήρης)

      β) κατάργηση της συμμετοχής των φοιτητών στην εκλογή πανεπιστημιακών οργάνων (άλλο το να υπάρχει εκπρόσωπος των φοιτητών) - το λέει και η Έφη στην ανάρητηση. Αυτό είναι που θα εκδιώξει την κομματοκρατία, διότι στην ουσία οι φοιτητές παίρνουν γραμμή από τις κομματικές νεολαίες, που αυτές παίρνουν γραμμή από πιο ψηλά.

      γ) σιδηρά πυγμή από το Υπουργείο που θα απαγορεύει στον πανεπιστημιακό να φτιάχνει τσιφλίκι στη γνώση για να κερδίζει ο ίδιος και να χαντακώνονται οι άλλοι (π.χ.: το παλιό παράδειγμα, που δεν ισχύει πλέον, ελέω Ίντερνετ, να μην διδάσκουν οι καθηγητές ιατρικές νέες θεραπείες, για να τις εφαρμόζουν μόνοι τους ως ιδιώτες και να μην τις ξέρουν άλλοι... κλπ. κλπ.). Αυτό θέλει πολιτική βούληση και όχι νόμους.

      δ) Γενικά, στοχευμένες διορθωτικές παρεμβάσεις και όχι άνατρεπτικές "μεταρρυθμίσεις" που φέρνουν την καταστροφή. Βλέποντας και κάνοντας και πάντοτε με αγάπη και σεβασμό για το Πανεπιστήμιο, όχι με μίσος και απαξίωση, που είναι γεμάτο αυτό το νομοσχέδιο...

      • Χρηστος avatar
        Χρηστος @ Επώνυμος 24/08/2011 08:07:13

        "β) κατάργηση της συμμετοχής των φοιτητών στην εκλογή πανεπιστημιακών οργάνων (άλλο το να υπάρχει εκπρόσωπος των φοιτητών) – το λέει και η Έφη στην ανάρητηση. Αυτό είναι που θα εκδιώξει την κομματοκρατία, διότι στην ουσία οι φοιτητές παίρνουν γραμμή από τις κομματικές νεολαίες, που αυτές παίρνουν γραμμή από πιο ψηλά."

        Να εκδιωχτεί η κομματοκρατία. Να γίνει χίλια κομμάτια. Σύμφωνοι.
        Αλλά να μην έχουμε λόγο οι φοιτητές στα διοικητικά όργανα του πανεπιστημίου; Και ο εκπρόσωπος πως θα βγαίνει που γράφεις;

        • Κωσταντινος Π. avatar
          Κωσταντινος Π. @ Χρηστος 24/08/2011 09:05:21

          Οι φοιτητές θα μπορούσε να συμμετέχουν με μικρό ποσοστό συμμετοχής, για παράδειγμα με 5%(το λέει και η κα. Μπάσδρα), οι δε φοιτητές να εκλέγουν όπως προτείνει ο νόμος τον εκπρόσωπο τους από ενιαίο ψηφοδέλτιο, και όχι όπως συμβαίνει σήμερα από ξεχωριστά κομματικά ψηφοδέλτια.

          • Νίκος avatar
            Νίκος @ Κωσταντινος Π. 24/08/2011 11:44:26

            Το αν θα υπάρχουν εκπρόσωποι φοιτητών και τι ρόλο θα παίζουν είναι θέμα της Πολιτείας. Το πώς όμως θα εκλέγονται είναι θέμα των ίδιων των φοιτητών και κανενός άλλου...

        • Επώνυμος avatar
          Επώνυμος @ Χρηστος 24/08/2011 12:24:13

          Υπάρχουν δύο μορφές συμμετοχής των φοιτητών. Η μία όταν εκλέγουν άλλα όργανα, μη φοιτητές (Πρύτανη, Πρόεδρο, Κοσμήτορα κλπ.) και η άλλη όταν συμμετέχουν οι ίδιοι οι φοιτητές σε συλλογικά όργανα (Τομέα, Γενική Συνέλευση, Σύγκλητο κλπ.). Εκεί, ναι, να υπάρχει εκπροσώπηση των φοιτητών, χρειάζεται και είναι και σωστό. Αλλά ποια η λογική να συναποφασίζει με τους καθηγητές του ο φοιτητής στο ποιος θα εκλεγεί Πρόεδρος Τμήματος ή Πρύτανης; Εκεί είναι που η συμμετοχή των φοιτητών ευνοεί την κομματοκρατία, διότι ενώ οι καθηγητές αποφασίζουν όλο και λιγότερο με κομματικά κριτήρια (αν και παίζουν και αυτά ρόλο), οι φοιτητές εκφράζονται ή κατευθύνονται κυρίως μέσω των κομματικών νεολαιών.

          Έτσι, με τη συμμετοχή του φοιτητή στην ανάδειξη των (μη φοιτητικών) διοικητικών οργάνων του Πανεπιστημίου, μπαίνει η κομματοκρατία με μια φαινομενικά φιλοφοιτητική πρόνοια, η οποία όμως τελικά είναι φιλοκομματική.

  5. Κοινὸς νοῦς avatar
    Κοινὸς νοῦς 24/08/2011 07:58:34

    Τὸ νομοσχέδιο ἀκούγεται ὡς ἄλλη μία προσπάθεια τοῦ βαθέος κομματικοῦ κράτους νὰ ἐλέγξει τὰ πανεπιστήμια. Δὲν ἀκυρώνει τὸν ὑφιστάμενο κομματικὸ ἔλεγχο, ἁπλῶς τὸν μεταμφιέζει καὶ τὸν κάνει ἀκόμα πιὸ ἀσφυκτικό (τὰ περὶ δῆθεν ἀδέκαστων ἐξωτερικῶν ἐκλεκτόρων καὶ μελῶν Διοίκησης γιὰ ὅποιον γνωρίζει τὴν Ἑλλάδα καὶ τὴν κομματοκρατία της εἶναι παραμύθια).

    Ἡ κ. Διαμαντοπούλου δὲν εἶναι ἀθώα περιστερά. Κατήργησε τὴν αὐτονόητη βάση τοῦ 10 γιὰ τὴν εἰσαγωγὴ φοιτητῶν στὰ ΑΕΙ (αὐτὸ κι ἂν εἶναι ψηφοθηρικὴ παροχὴ) καὶ τώρα δῆθεν κόπτεται γιὰ τὴν ἀξιοκρατία! Οὐσιαστικῶς δεκάρα δὲν δίνει γιὰ τὰ ἑλληνικὰ ΑΕΙ (γι' αὐτὸ ἄλλωστε ψάχνει καὶ prestigious ΞΕΝΟ ΑΕΙ γιὰ τὸν μοναχογιό της). Ἡ κ. Διαμαντοπούλου ἐργάζεται ἀποκλειστικῶς καὶ μόνον γιὰ τὸ κομματικὸ κράτος, τὸ ὁποῖον τὴν ἀνέδειξε.

    Οἱ προτάσεις τοῦ Ἐπώνυμου εἶναι ὅ,τι πρέπει ὡς πρῶτα βήματα γιὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῶν ΑΕΙ ἀπὸ τὸν ἔλεγχο τοῦ κομματικοῦ κράτους. Εἴθε νὰ βρεθεῖ πολιτικὸς ἠγέτης ποὺ ἀντὶ γιὰ τὸ κόμμα του, θὰ ἐπιλέξει νὰ ὑπηρετήσει τὴν χώρα καὶ ἄρα, θὰ δεχθεῖ νὰ ὑλοποιήσει τέτοια βήματα, ὅπως ἄλλωστε καὶ ὁ κοινὸς νοῦς ἐπιτάσσει.

  6. danaos avatar
    danaos 24/08/2011 11:02:09

    Δε θα σχολιάσω το νομοσχέδιο αλλά, θα πω λίγες γενικές σκέψεις για τη σημερινή κατάσταση στην παιδεία μας, έτσι για προβληματισμό.
    Tο να θέλουμε να λύσουμε το πρόβλημα της Παιδείας, μέσα σε λίγες σειρές είναι τουλάχιστον αφελές. Έτσι,λίγες σκέψεις μόνο.
    Τι είναι αυτό που κάνει τον άνθρωπο να είναι Άνθρωπος, αν όχι η Ελευθερία;

    Τι είναι αυτό που κάνει τον άνθρωπο ον με νόημα ύπαρξης, αν όχι η Παιδεία;

    ΠΑΙΔΕΙΑ και ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ είναι τα ζητούμενα. Χωρίς τα δυο αυτά, η ζωή δεν διαφέρει από τον θάνατο και ο άνθρωπος δεν διαφέρει από οιοδήποτε άλλο πλάσμα, που ζει στον γαλάζιο πλανήτη μας.

    Κι όμως: Εδώ και 30 τόσα χρόνια μας έμαθαν -επικαλούμενοι βεβαίως-βεβαίως την ταλαίπωρη δημοκρατία- να ζούμε με ευμάρεια χαρίζοντας την ελευθερία μας και την παιδεία μας σε όποιον επιθυμεί να αποφασίζει για μας, χωρίς καν να μας ερωτά. Και βέβαια είχαν το σκοτεινό σκοπό τους. Ανθρώπους ελεγχόμενους χωρίς σκέψη, δίχως κρίση άβουλα όντα στην υπηρεσία τους, θέλανε.

    Έτσι λοιπόν η Παιδεία μας, βρίσκεται σε βαθιά κρίση στα χρόνια της «βαθιάς» δημοκρατίας και τα βασικά σημεία της κρίσης είναι:

    Η αρχή της ήσσονος προσπάθειας (υποτίμηση του αγαθού της παιδείας χάριν της ανέσεως)
    Η αναξιοκρατία στα στελέχη της παιδείας
    Η άρνηση της πολιτείας να αξιολογήσει το παιδαγωγικό έργο (με την υποστήριξη των συνδικαλιστικών συντεχνιών)
    Η χρήση του αγαθού της εκπαίδευσης με σκοπό τον έλεγχο της συμπεριφοράς των πολιτών (πολίτες χειροκροτητές και ουδόλως σκεπτόμενοι)
    Η εξάλειψη των ιδιοτήτων της ελληνικής ταυτότητας
    Ο έλεγχος του μυαλού, με την καλλιέργεια της μη κριτικής σκέψης (αριστεύουν στις εξετάσεις οι παπαγάλοι με τη φωτογραφική μνήμη)
    Ο μαθητής διδάσκεται να μην κοπιάζει, αφού όλοι θα περάσουν τις τάξεις. Το κακό δεν στηλιτεύεται, για να μην δημιουργήσει «τραύματα» στα παιδιά. Το καλό δεν επαινείται, γιατί «οι συγκρίσεις πληγώνουν». Ο άτακτος δεν τιμωρείται γιατί το σχολείο είναι «δημοκρατικό» και «ανεκτικό».

    Τελικά όλοι εξισώνονται προς τα κάτω αφού το σχολείο δεν δίνει κίνητρα για ευγενή άμιλλα, για την ανακάλυψη των δυνάμεων του μαθητή, για την καλλιέργεια δεξιοτήτων, για την αισθητική του καλλιέργεια.

    Αν αυτό είναι κακό για το δημοτικό σχολείο, στις επόμενες βαθμίδες μετατρέπεται σε ολέθριο: Μαθητές προάγονται για λόγους γνωριμιών ή συμπάθειας. Πλήθος μαθητών συνωστίζονται στην Τρίτη Λυκείου, μόνο και μόνο γιατί κανείς δεν εμποδίζει την προαγωγή τους. Το αποτέλεσμα μαθηματικά αναμενόμενο: Το επίπεδο είναι χαμηλό, συνήθως και υπό του μηδενός και η ουσία εντελώς ανύπαρκτη.

    Στην επόμενη βαθμίδα τα πράγματα εξελίσσονται απελπιστικά. Φοιτητές παίρνουν πτυχίο γιατί κόλλησαν τις αφίσες που τους αναλογούσαν. Διδάκτορες καταλαμβάνουν έδρες γιατί υποσχέθηκαν συμμόρφωση προς την εξουσία, εκτός κι αν οι γνωριμίες τους ή η συγγένειά τους ήταν στενοτάτου βαθμού. Kαι πάει συνέχεια… μέχρι και την αποκατάσταση την επαγγελματική. Η γενιά των 600 ή 700 ευρώ να κορνιζάρει τα διπλώματα και η περιορισμένου αριθμού γενιά των 16 μισθών και των υψηλών μπόνους, να μην χρειάζεται να αποδείξει τα μαϊμουδένια ή ανύπαρκτα προσόντα της.

    Τί είναι όμως αυτό, που χρειάζεται ο εχθρός σου για να σε εκμηδενίσει αφαιρώντας σου τη όποια διάθεση έχεις για να του αντισταθείς;

    Το δικαίωμά του να ελέγχει την Παιδεία σου!

    Από πολλές και ποικίλες σκλαβιές αναστήθηκε ο έλληνας στο παρελθόν, αλλά από τη σκλαβιά της σημερινής α-παιδείας όχι δεν μπορεί να αναστηθεί, αλλά κι ούτε καταλαβαίνει το γιατί, ούτε θέλει να σταθεί ξανά ελεύθερος, αφού έτσι και αλλιώς θα είναι πολιορκημένος.

    Τελικά οι Μήδοι ξαναπέρασαν. Όχι από τα σύνορα αλλά από τα σχολεία. Ήρθαν γραβατωμένοι και δασκαλεμένοι να σακατέψουν, όσα οι παππούδες και οι πατεράδες μας άφησαν. Και σήμερα δίνουν το τελειωτικό χτύπημα, στη περηφάνια μας.

    Το όραμα της Πολιτικής ηγεσίας για την Παιδεία, που συμβάλει καθοριστικά στην Ποιότητα του αυριανού Ανθρώπου ως πολίτη, το βλέπουμε!

    Αφαίρεσαν από τον τίτλο του υπουργείου τον ορισμό της Παιδείας ως Εθνικής, καταδεικνύοντας ανερυθρίαστα τις προθέσεις τους.

    Οι υπεύθυνοι υπουργοί έκαναν όλους εκείνους τους «υπεύθυνους» χειρισμούς, για την πλήρη αποδόμηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και την απομάκρυνσή του από τον όποιο ελληνοκεντρικό του χαρακτήρα..

    Περικόπτουν δραματικά τη χρηματοδότηση για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, δείχνοντας πως τη μόρφωση των παιδιών δεν τη θεωρούν ως τη σοβαρότερη επένδυση, αλλά μια απλή δαπάνη προς περικοπή.

    Παρεμβαίνουν στο περιεχόμενο των σπουδών, υποβαθμίζοντας σημαντικά για τον Ελληνισμό μαθήματα σε προαιρετικά, στο νέο Λύκειο.

    Θεωρούν ότι έτσι θα καταφέρουν να αφαιρέσουν από τη νέα γενιά την εθνική και κατ’ επέκταση την πατριωτική συνείδηση, που τις θεωρούν βλαπτικές στα σχέδια της παγκοσμιοποίησης και της παγκόσμιας διακυβέρνησης.

    Τηρούν απαρέγκλιτα τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους πάτρωνές τους.

    Θα μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια;

    • Φακ Κωστας avatar
      Φακ Κωστας @ danaos 24/08/2011 12:49:26

      Δαναέ, σε συγχαίρω για την ευρύτητα της ματιάς σου..

      • danaos avatar
        danaos @ Φακ Κωστας 24/08/2011 15:01:28

        Σ' ευχαριστώ Κώστα.Να είσαι καλά!

    • Diamond Angel avatar
      Diamond Angel @ danaos 24/08/2011 15:00:57

      Μπράβο Δαναέ!!! Εξαιρετικός!!!!!!!!!!!

      • danaos avatar
        danaos @ Diamond Angel 24/08/2011 15:04:01

        Κάποιες σκέψεις φίλε Diamond Angel. Και κάποια στιγμή πρέπει να ξυπνήσουμε απ' το λήθαργο. Σ'ευχαριστώ!

  7. stanley@gr avatar
    stanley@gr 24/08/2011 12:40:29

    βλεπεις οτι το θεμα των φοιτητων εχει προβλημα: εδω οι φοιτητικες παραταξεις δεν συμφωνουν πουθενα για πουθενα στα αποτελεσματα και σκοτωνονται, και συ μου λες οτι ειναι δικο τους θεμα το πως θα εκλεγονται.
    Επειδη τα τελευταια τριαντα χρονια με αρωγο τους εκαστοτε επικεφαλεις του υπουργειου ολα εγιναν μπαχαλο, σημερα αποφασιζεται να τιμωρηθουν απο δω και περα οι λεκτορες, οι επικουροι, οσοι εκαναν καλα τη δουλεια τους κλπ., κλπ., επειδη καποιοι φοβουνται να κανουν αληνα βαθειες τομες στην τριτοβαθμια εκπαιδευση!!

  8. Aeterna avatar
    Aeterna 24/08/2011 13:02:36

    Το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν πρόκειται να γίνει ποτέ πραγματικά ευρωπαϊκό, αν δεν σταματήσει το φαινόμενο της ηγεμονίας των κομματικών φοιτητικών παρατάξεων που ξεκίνησε μετά τη μεταπολίτευση. Πουθενά στον κόσμο δεν συναντάται το άθλιο θέαμα με τα τραπεζάκια των παρατάξεων, στα οποία συνδικαλιστές υποδέχονται τους πρωτοετείς φοιτητές και αναλαμβάνουν ουσιαστικά την υποδοχή τους στο πανεπιστήμιο. Ας μην συζητήσουμε για τα πανό, τις τοιχοκολλημένες ανακοινώσεις ή τους φοιτητοπατέρες που μπαίνουν μέσα στην αίθουσα και διακόπτουν τα μαθήματα για να «κάνουν ανακοινώσεις». Ολα αυτά είναι συμπτώματα βαθιάς αρρώστιας στο ελληνικό πανεπιστήμιο.

    Το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην Παιδεία μπορεί να έχει αρκετά προβλήματα, ειδικά στην ασάφειά του γύρω από τον ρόλο του τμήματος ή τη λειτουργία των συμβουλίων διοίκησης.

    Είναι όμως εξαιρετικά θετικό και σημαντικό ότι προβλέπει την κατάργηση της ψήφου των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές και την καθιέρωση λίστας που καταργεί στην πράξη τις φοιτητικές παρατάξεις. Δεν είναι τυχαίο ότι όλοι οι σοβαροί άνθρωποι, με αριστερή μάλιστα και αντιστασιακή προέλευση, συμφωνούν πως η ψήφος των φοιτητών έγινε από εργαλείο δημοκρατίας μηχανισμός συναλλαγής, εκβιασμών και αδιαφάνειας στο πανεπιστήμιο. Ούτε βέβαια είναι τυχαίο ότι ανάλογος θεσμός δεν συναντάται σε καμία ώριμη δημοκρατία και σε κανένα καλό εκπαιδευτικό σύστημα.

    Είναι κρίμα που η Νέα Δημοκρατία δεν στηρίζει αυτή την άκρως απαραίτητη μεταρρύθμιση στην Παιδεία. Οι θέσεις του κόμματος και της ΟΝΝΕΔ σε θέματα όπως το άσυλο είχαν δημιουργήσει ελπίδες για μια θετική και υπεύθυνη στάση. Τώρα όμως φαίνεται ότι επικράτησε πάλι ο κομματικός μικρόκοσμος, θυσιάζοντας για άλλη μια φορά τη συναίνεση σε ένα τόσο μεγάλο θέμα στον βωμό των κομματικών συμφερόντων. Το έκανε στο παρελθόν βεβαίως και το ΠΑΣΟΚ με το άρθρο 16 και τον νόμο της κ. Γιαννάκου, αλλά αυτό δεν είναι δικαιολογία για μια ακόμη επίδειξη ανωριμότητος του πολιτικού μας συστήματος, το οποίο αδυνατεί να επωμισθεί επιτέλους το κόστος και να διορθώσει όσα εγκληματικά έγιναν από τη δεκαετία του 1980 και μετά σε αυτή τη χώρα.

    • Μαιρη Παπαχ. avatar
      Μαιρη Παπαχ. @ Aeterna 24/08/2011 14:17:27

      Αυτό καταλάβατε εσείς από τις θέσεις της ΝΔ?

      Η ψήφος των φοιτητών είναι το διακύβευμα ?
      Δυστυχώς αλλού είναι τα κρυφά του νόμου!!
      Ας κρατούσε την εκλογή του πρύτανη και των κοσμητόρων μόνο από τα μέλη ΔΕΠ. Θέλετε και κάτι πιο πρωτοποριακό: Ας ψήφιζαν μόνο τα μόνιμα μέλη ΔΕΠ!
      Ας τους έβγαζε τελείως έξω τους φοιτητές, Γιατί δεν το κάνει? Τι φοβάται?

  9. Αιμιλια Σ. avatar
    Αιμιλια Σ. 24/08/2011 13:07:21

    Για όσους γνωρίζουμε πρόσωπα και πράγματα στο πανεπιστήμιο, το νομοσχέδιο ειλικρινά στοχεύει στον έλεγχο τους μέσω ενός συστήματος πολύπλοκων μηχανισμών. Γιατί άραγε να επιμένει τόσο πολύ η υπουργός στον ορισμό του πρύτανη και των κοσμητόρων και όχι στην δημοκρατική εκλογή τους? Αφού οι αρμοδιότητες τους είναι έτσι και αλλιώς κουτσουρεμένες. Ξέρει ότι αυτούς που έχει ήδη προετοιμάσει για τους "θώκους", τους δικούς της δηλαδή, δεν θα μπορούσαν ποτέ να εκλεγούν!! Γι' αυτό και επιμένει τόσο στον τρόπο επιλογής τους!

    • Arianos avatar
      Arianos @ Αιμιλια Σ. 24/08/2011 14:00:18

      Κυκλοφορούν ήδη τα ονόματα των 'εκλεκτών' της πρυτάνεων και κοσμητόρων για τα περισσότερα τα ΑΕΙ της χώρας! Όλοι τους είναι γνωστοί παρατρεχάμενοι-οσφυοκάμπτες της ηγεσίας του υπουργείου (νυν υπηρετούντες και ομότιμοι...) , που ποτέ δεν εκτέθηκαν στην ψήφο της πανεπιστημιακής κοινότητας!!!

  10. webteam-www.efsimopoulos.gr avatar
    webteam-www.efsimopoulos.gr 24/08/2011 14:23:38

    Δεν είναι λίγο παράδοξο να θεωρείς τους φοιτητές "ώριμους" πολίτες που έχουν δικαίωμα να ψηφίζουν στις εθνικές, δημοτικές και περιφερειακές εκλογές και να τους αφαιρείς αυτό το δικαίωμα εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας;

    Ο Άρης Σπηλιωτόπουλος πάντως μίλησε για δυο βασικές προϋποθέσεις όσον αφορά στη συναίνεση από πλευράς ΝΔ. Την πλήρη κατάργηση του ασύλου και την αλλαγή στον τρόπο εκλογής των πρυτάνεων.

  11. East avatar
    East 24/08/2011 19:57:09

    Ανοίξτε την παιδεία!

    Βάλτε δίδακτρα στα πανεπιστήμια και να σπουδάσει όποιος θέλει, Έλληνας ή αλλοδαπός, όποτε θέλει, όσο θέλει, ότι θέλει!

    Έτσι θα εισάγουμε φοιτητές και κεφάλαια αντί να εξάγουμε, δεν θα χάνουμε πληθυσμό(από το 74 μέχρι σήμερα, 1,5εκ Έλληνες πήγαν για σπουδές και δεν ξαναγύρισαν, που σημαίνει ότι αν δεν είχαν φύγει τώρα θα είχαμε 3εκ περισσότερο πληθυσμό και μάλιστα νέους! και ο πληθυσμός θα ήταν 14εκ!), θα διαδόσουμε τον πολιτισμό μας(γλώσσα, κτλ), και θα σταματήσει το μαρτύριο γονιών-μαθητών με τα φροντιστήρια.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.