02/12/2009 23:54
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Οι πλούσιοι του σήμερα θα γίνουν οι φτωχοί του αύριο



Ενα παλιό γαλλικό ρητό λέει ότι «οι πλούσιοι του σήμερα, θα γίνουν οι φτωχοί του αύριο» και αν κάποιος το επικαλέστηκε λίγα χρόνια πριν, σίγουρα δικαιώθηκε στις μέρες μας. Από ετυμολογικής ανάλυσης, η λέξη «πλούσιος» αναφέρεται σε εκείνους τους ανθρώπους που επιδεικνύουν μεγάλη οικονομική άνεση καθώς διαθέτουν μεγάλη περιουσία και αφθονία υλικών αγαθών.

Ποιο είναι όμως το limit down, ή αλλιώς το κατώτατο επιτρεπτό όριο, στο οποίο κάποιος μπορεί να επαίρεται για το ότι ανήκει στο εκλεκτό -και μάλλον σχετικά κλειστό- club των πλουσίων, κι όχι των «απλών εύπορων»;

Εξαιτίας της διεθνούς χρηματοοικονομικής κρίσης και της αστάθειας που αναγκαστικά συνεπάγεται, η συνολική αξία της περιουσίας των χιλιάδων πλουσίων του κόσμου παρουσίασε μια σχεδόν διπλάσια πτώση (το περιοδικό Forbes κάνει λόγο για μια μείωση από 4,4 τρισ. σε 2,4 τρισ. δολάρια τα τελευταία έτη), ενώ ο αριθμός των δισεκατομμυριούχων μειώθηκε αισθητά, βγάζοντας από τη λίστα των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου περίπου 300 «άτυχους» επιχειρηματίες που έπαψαν εν μία νυκτί να θεωρούνται «άξιοι λόγου». Συγκεκριμένα, η ίδια λίστα, συγκρινόμενη με την παλαιότερη κατάταξη, κατέδειξε ότι το 17% των αναφερθέντων έγιναν πιο φτωχοί, ενώ αρκετοί δεν παρουσιάζουν πια τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για να θεωρούνται «άτρωτοι» δισεκατομμυριούχοι.

Από τα παραπάνω, εύκολα συμπεραίνει κανείς ότι με το πέρασμα των χρόνων και της εκάστοτε οικονομικής πορείας που συντελείται, ο Homo Locuples («πλούσιο ον») αλλάζει άρδην τις συνήθειές του, την επενδυτική του συμπεριφορά, ακόμα και τις καταναλωτικές του συνήθειες, τις οποίες προσαρμόζει με τις εκάστοτε συνθήκες. Δεδομένης της τρέχουσας οικονομικής ύφεσης, ποιο είναι το επικαιροποιημένο προφίλ του «πλούσιου» ανθρώπου και ποια τα χαρακτηριστικά που μας αποκωδικοποιούν την ταυτότητά του και μας περιγράφουν τις αναγνωριστικές του συνήθειες; Για να μπορέσουμε να ταυτοποιήσουμε και να κατηγοριοποιήσουμε τον «πλούσιο» του σήμερα -ή αλλιώς τον «πλούσιο της κρίσης»- τον συγκρίναμε ουσιαστικά, με εκείνον τον τύπο άνδρα ή γυναίκα που στο άμεσο παρελθόν αποτελούσε μέρος της προνομιακής οικονομικής και κοινωνικής τάξης των πολύ εύπορων συμπολιτών μας, των πλουσίων.

Αποτελεί γενική παραδοχή ότι για κάποιον που επιδιώκει να αυξήσει τα περιουσιακά του στοιχεία και το εισόδημά του, είναι σχεδόν απίθανο να αποκτήσει αμύθητη περιουσία αν δεν τολμά, αν δεν έχει φαντασία, αν δεν είναι διατεθειμένος να κοπιάσει πολύ κι αν βέβαια, δεν τον βοηθήσουν οι συγκυρίες και η «ειμαρμένη»… Μέχρι πριν λίγα χρόνια, εκείνοι οι άνθρωποι (συνήθως επιχειρηματίες) -που λόγω της τεράστιας περιουσίας τους θα μπορούσαν επαρκώς να χαρακτηριστούν με όρους που αναφέρονται αποκλειστικά στο ύψος του εισοδήματός τους, οι “High Networth”- είχαν πολύ έντονη την επιθυμία για ρίσκο, για τον κίνδυνο δηλαδή που προτίθενται να επωμιστούν, προκειμένου να αυξήσουν τις πιθανότητες της κεφαλαιακής τους ανάπτυξης. Αναμφίβολα, χωρίς την ανάληψη κινδύνου δεν υπάρχουν μεγάλες αποδόσεις. Μέχρι περίπου και το 2005, το ελληνικό Χρηματιστήριο προσέφερε αποδόσεις τρεις έως τέσσερις φορές μεγαλύτερες από οποιαδήποτε μορφή άλλης επένδυσης, κάτι που σημαίνει ότι οι περισσότεροι από αυτούς είχαν συχνά, αν όχι καθημερινά, συναλλαγές με το Χρηματιστήριο, αναπτύσσοντας με αυτόν τον τρόπο τις επιχειρήσεις τους και τις όποιες επενδυτικές τους δραστηριότητες. Δεν δίσταζαν να «εμπιστευτούν» επενδυτικά προϊόντα υψηλής πιστοληπτικής διαβάθμισης, όπως για παράδειγμα είναι τα ιδιωτικά ομόλογα υψηλής κλίμακας που θεωρούνται ασταθή ή οι μετοχές βραχυπρόθεσμης απόδοσης που θεωρούνται «επικίνδυνα χαρτιά», γιατί ενέχουν μεγαλύτερο ρίσκο.

Mε το πέρασμα των χρόνων και των εκαστοτε οικονομικών συνθηκών, ο Homo Locuples («πλούσιο ον») αλλάζει άρδην τις συνήθειές του.

Πώς όμως, συμπεριφέρεται ο “High Networth” επιχειρηματίας εν έτει 2009; Εξαιτίας της υφιστάμενης κρίσης, τα χρηματοοικονομικά δεδομένα στις μέρες μας έχουν εισέλθει σε μια αναπόφευκτη διαδικασία αναπροσαρμογής στις νέες συνθήκες. Με λίγα λόγια, η κρίση που βιώνουμε έκανε την εμφάνισή της απότομα και σύμφωνα με τους ειδικούς, βρίσκεται ακόμα εν εξελίξει, συντελώντας μία ραγδαία αλλαγή ως προς την επενδυτική συμπεριφορά του Homo Locuples. Πλέον, η ψυχολογία τόσο της αγοράς, όσο και των επενδυτών -ακόμα και των πιο προνομιούχων- είναι στο ναδίρ, αφού ο «πλούσιος» παρουσιάζεται διστακτικός και δύσπιστος στο κομμάτι των επενδύσεων. Αν επιπλέον αναλογιστούμε ότι ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό των άλλοτε «υψηλής κλίμακας» προνομιούχων έχει χάσει ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας του κι έχει περιέλθει απότομα σε μια προβληματική κατάσταση, όπου κρίνεται η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του, τότε εύκολα δικαιολογείται η ανατροπή των μέχρι πρότινος φιλόδοξων σχεδίων του. Αναμφισβήτητα, το status quo του σύγχρονου πλουσίου έχει απέλθει ανεπιστρεπτί κι έχει δώσει τη σειρά του σε έναν πιο low profile χαρακτήρα που επιδεικνύει αρετές υπομονής και σύνεσης, μέχρι να ξεκαθαριστεί το θολό τοπίο. Εκκαθάριση! Σ’ αυτό ουσιαστικά προσβλέπει.

Στους “High Networth” πελάτες, περιλαμβάνονται πολλές κατηγορίες επιχειρηματιών: οι συντηρητικοί, οι κερδοσκόποι, αυτοί που επιδιώκουν βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, αυτοί που προτιμούν τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, κά. Ολοι αυτοί όμως οι διαφορετικοί τύποι, μοιράζονται ένα κοινό χαρακτηριστικό, την έλλειψη εμπιστοσύνης. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα επενδυτικά προϊόντα με «ασταθή συμπεριφορά», δηλαδή αυτά που παρουσιάζουν μεγάλες διακυμάνσεις ως προς την απόδοσή τους, δεν κεντρίζουν πλέον το ενδιαφέρον των μεγαλοεπενδυτών. Αντίθετα, τα λεγόμενα «βασικά προϊόντα», δηλαδή αυτά που θεωρούνται ασφαλή και με ελάχιστο ρίσκο, όπως για παράδειγμα τα καταθετικά προϊόντα, οι προθεσμιακές καταθέσεις και τα κρατικά ομόλογα (που δεν είναι μεγάλης πιστοληπτικής διαβάθμισης) ανταποκρίνονται περισσότερο στην «ανασφάλεια» των πλουσίων και αποτελούν τη βάση των επενδύσεών τους.

Αν ο πλούσιος των ημερών μας παρουσιάζεται διστακτικός, υπομονετικός και σώφρων ως προς τις επενδυτικές του δραστηριότητες, τότε αλήθεια, ποιο είναι το κοινωνικόκαταναλωτικό του προφίλ; Μπορούμε να συγκεκριμενοποιήσουμε τις καταναλωτικές του συνήθειες και να καταλάβουμε αν διακρίνεται από κάποιες κοινωνικές και περιβαλλοντικές ευαισθησίες;

Μελετώντας τη λίστα που έδωσε στη δημοσιότητα το αμερικανικό περιοδικό Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου και λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι ανάμεσα στους 400 δισεκατομμυριούχους, μόνο οι… 42 ανήκουν στο γυναικείο φύλο, τότε δεν είναι δύσκολο να συμπεράνουμε ότι βάσει στατιστικών δεδομένων, το πιο πιθανό είναι να σκιαγραφούμε το επενδυτικό και κοινωνικό προφίλ ενός άνδρα. Ενός άνδρα μάλλον ώριμου, αφού η ίδια λίστα αποκαλύπτει ότι ο μέσος όρος ηλικίας των πλουσιότερων ανθρώπων ανά τον κόσμο είναι γύρω στα 65 χρόνια. Η αδυναμία προώθησης και στήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας, καθώς και η έλλειψη ενός σχετικού ρυθμιστικού πλαισίου, απαραίτητου για την τόνωση και υλοποίηση φρέσκων, πρωτότυπων και πρωτοποριακών ιδεών ευθύνονται κυρίως για την απουσία νέων επιχειρηματιών που θα μπορούσαν να συναγωνιστούν σε ιδέες, αλλά και κέρδη τους ήδη ωριμότερους και εμπειρότερους συναδέλφους τους, πλούσιους επιχειρηματίες.

Ως προς την καταναλωτική συμπεριφορά του σύγχρονου πλούσιου άνδρα, έχουν συντελεστεί σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τις μέχρι πριν λίγα χρόνια καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις αυτής της ομάδας ανθρώπων. Σκεπτικισμός και δειλές κινήσεις είναι τα βασικά γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν τις κινήσεις των αγορών -και ιδιαίτερα των μεγάλων- που επιλέγει να κάνει εκείνη η μερίδα των πλούσιων επιχειρηματιών.

Ο άλλοτε επικερδής και πολλά υποσχόμενος τομέας των ακινήτων, σήμερα αποτελεί ένα επενδυτικό «ναρκοπέδιο» που εξαιτίας της αστάθειας της αξίας των προϊόντων που προσφέρει, δεν συγκαταλέγεται στα αγαπημένα «χόμπυ» των ευκατάστατων κυρίων, οι οποίες τηρούν στάση αναμονής ακόμα και σε έναν τομέα που παραδοσιακά αποτελούσε την πιο σίγουρη από όλες τις επενδύσεις. Σε γενικές γραμμές, ο σύγχρονος «πλούσιος» φαίνεται να πραγματοποιεί πιο συνειδητοποιημένες αγορές και να αποποιείται όλα τα καταναλωτικά status symbols του παρελθόντος. Το λεγόμενο «πλαστικό χρήμα» αποτελούσε το κατεξοχήν προνόμιο που είχε στην κατοχή του ο «πλούσιος». Πρόκειται για μια απλή πλαστική κάρτα που -όπως ακριβώς, οι κάτοχοί της- ενέχει διάφορες διαβαθμίσεις και κατηγοριοποιήσεις οικονομικών κριτηρίων, ανάλογα με το κοινό, στο οποίο απευθύνεται και την περιουσία τους. Η «χρυσή» κάρτα, για παράδειγμα, συνήθως ταυτίζεται με το πρεστίζ, ενώ η μαύρη κάρτα είναι το απόλυτο έμβλημα καταξίωσης εκείνου που την χρησιμοποιεί. Οι πρώτες κάρτες ήταν αποκλειστικά εστιασμένες σε ένα ανώτερο οικονομικά κι επιχειρηματικά κοινό και στόχευε στη σταδιακή αντικατάσταση των πολλών χαρτονομισμάτων, που είχαν πάντα μαζί τους οι «πλούσιοι» συμπολίτες μας για την διεκπεραίωση των συναλλαγών τους. Ομως, οι πολυτελείς κάρτες στις μέρες μας -ακόμα κι εκείνη που είναι φτιαγμένη από τιτάνιο- έπαψαν να συνδέονται με το επίπεδο του προσωπικού κύρους του κάθε ανθρώπου και ως εκ τούτου, η χρήση τους μειώθηκε αισθητά, λόγω της ταύτισής τους με τα αλόγιστα έξοδα και τις ασυνείδητες, και άρα περιττές, αγορές.

Αν ο πλούσιος των ημερών μας παρουσιάζεται διστακτικός, υπομονετικός και σώφρων ως προς τις επενδυτικές του επιλογές, τότε αλήθεια, ποιο είναι το κοινωνικο-καταναλωτικό του προφίλ;

Από την άλλη μεριά, αύξηση φαίνεται να σημείωσαν οι λεγόμενες «αγορές διττής στόχευσης», οι αγορές δηλαδή προϊόντων που μπορούν τόσο να ικανοποιήσουν την καταναλωτική ανάγκη του εκάστοτε πελάτη, όσο και να επικαλεστούν την ευαισθησία που επιδεικνύει σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα. «Εξυπνα» προϊόντα που εκτός των υψηλών τεχνικών προδιαγραφών που παρουσιάζουν, ενέχουν παράλληλα, και μια περιβαλλοντική ή κοινωνική λογική, έλκουν περισσότερο τους ευκατάστατους καταναλωτές, σημειώνοντας αύξηση στις πωλήσεις τους, ακόμα και σε περιόδους αβεβαιότητας που δεν το επιτρέπουν.

Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν, ο μέσος «πλούσιος» άνθρωπος είναι ένας άνδρας στην ηλικία των 65 ετών που -σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ) και της έρευνας που διεξήγαγε για τον τόπο κατοικίας των πλουσιότερων Ελλήνων- ζει στην περιφέρεια της Αττικής και που κατά μία μεγάλη πιθανότητα τα τελευταία χρόνια, το οικονομικό του status έχει δεχθεί ορισμένα πλήγματα, αφού φαίνεται να έχει χάσει ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας του. Διστακτικός, δύσπιστος στις επενδυτικές του δραστηριότητες, αποφεύγει τα μεγάλα και επικίνδυνα ρίσκα και τις αλόγιστες αγορές, επιλέγοντας με «τυφλά μάτια» την ασφάλεια -και κατ’ επιλογή την περιβαλλοντική και κοινωνική σκοπιμότητα- σε κάθε του επενδυτική και καταναλωτική κίνηση και αναμένει την περίοδο εκείνη που οι συγκυρίες θα εκκαθαρίσουν κάθε πιθανή «νάρκη» στην αγορά για να ξεκινήσει πάλι το άνοιγμα των επιχειρηματικών σχεδίων. Μέχρι λοιπόν, να ανακτήσει τις «λαβωμένες» του δυνάμεις, δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα από τη συνετή ζωή που διάγει… Η τελευταία θέση της πολυπόθητης λίστας Forbes μπορεί να μας περιμένει...

Θ.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 03/12/2009 00:18:50

    Τι να τα κάνεις τα λεφτά άμα είσαι πλούσιος;

  2. donaE avatar
    donaE 03/12/2009 00:30:36

    'Τα παλαιότερα αμαρτήματα είναι οι νεώτεροι τρόποι ζωής' ειπε ο Σαιξπηρ
    Και δεν χρειαζεσαι λεφτα...

    • Sic transit gloria mundi avatar
      Sic transit gloria mundi @ donaE 03/12/2009 11:07:47

      donaΕ, λυπάμαι, αλλά στην τωρινή εποχή της κρίσης, το βλέπω να αντιστρέφεται:
      Οι παλαιότεροι τρόποι ζωής είναι τα νεότερα αμαρτήματα.

  3. Y. avatar
    Y. 03/12/2009 00:44:05

    Ένα κουΐζ για τους φίλους.
    Ποιός είπε. “...παίξτε μπάλα στο γήπεδο. Μαζί μας θα τα πάρουμε?”

    Βοήθεια. (Σύγχρονος, που έχει ακουστεί αρκετά τελευταία, και -φαίνεται- καλών προθέσεων)

    • loretta avatar
      loretta @ Y. 03/12/2009 00:45:24

      mister mig

      • Y. avatar
        Y. @ loretta 03/12/2009 00:57:29

        Γειά σου ρε Λορέττα. Είσαι αστέρι!
        (...ήταν στην έναρξη της Ολυμπιακής, τότε που ξεφώνισε τη ψηλή, για τα σλοτς της Ετζίαν)

        • B.K.Σ. avatar
          B.K.Σ. @ Y. 03/12/2009 01:03:46

          ο οποίος δήλωσε επίσης και το κορυφαίο: είμαι φτωχός με λεφτά!
          (όλα τα λεφτά δηλαδή, ο άνθρωπος δεν είναι τυχαία εκεί που είναι....)

        • Y. avatar
          Y. @ Y. 03/12/2009 01:22:09

          Πολύ καλό, δεν το ‘χα ακούσει.
          (Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Ούτε ότι ο Μητσοτάκης, είναι αυτό που είναι)

        • Y. avatar
          Y. @ Y. 03/12/2009 01:28:08

          ...να μείνει όμως εκεί που είναι. Ας γίνει ένας σύγχρονος Μποδοσάκης, που θα κάνει παραγωγικές επενδύσεις, και θα δώσει δουλειά, στο 12% αυτής της στιγμής ανέργους. Δε χρειαζόμαστε Έλληνα Μπερλουσκόνι.

      • Sic transit gloria mundi avatar
        Sic transit gloria mundi @ loretta 03/12/2009 11:17:06

        Τον ρήμαξε ο Μήτρογλου με τον Ζαïρί! Τι Ντουμπάι ήταν αυτό, γκαντέμικη Κυριακή.

        • antiathlitikos avatar
          antiathlitikos @ Sic transit gloria mundi 03/12/2009 11:40:58

          Και κάτι μου τόλεγε την Κυριακή φίλε μου stgm, ότι μας έλλειψε η ... ψυχική επαφή μεταξύ 7.30 μ.μ. και μεσονυκτίου!

  4. aristos avatar
    aristos 03/12/2009 11:44:19

    Είμαστε Πλούσιοι και δεν το Ξέραμε......

    http://exomatiakaivlepo.blogspot.com/2009/11/blog-post_6419.html

  5. Νικόλας avatar
    Νικόλας 03/12/2009 11:53:45

    Ενα καλοκαιρι ημουν στην πανεμορφη πολη του Charleston στην Νοτια Καρολινα και εκει ακουσα την εκφραση που χαρακτηριζει πλεον ολους μας πιστευω πως

    "Τα λεφτα δεν φερνουν την ευτυχια,αλλα σε φερνουν πολυ κοντα σε αυτην"

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.