11/10/2009 03:06
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές θα σταματήσουν να γίνονται όλο και πιο ταχύτεροι.



Ακόμη και ο περιβόητος «νόμος του Moore» έχει τα όριά του. Ο «νόμος» αφορά στη διάσημη και πολυχρησιμοποιημένη πλέον ρήση του συνιδρυτή της Intel, Gordon Moore, που κάποτε  ισχυρίστηκε πως οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές διπλασιάζουν τη ταχύτητά τους κάθε δυο χρόνια με την χρήση όλο και πιο μικρότερων και πιο ισχυρών τρανζίστορ. Δύο φυσικοί αποφάσισαν να επαληθεύσουν την ισχύ του «νόμου», και αναλύοντας τους αριθμούς, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το εν λόγω αξίωμα που είναι σωστό εδώ και 40 χρόνια, θα σταματήσει κάποτε να ισχύει, έχοντας φτάσει αναγκαστικά σε κάποιο «κβαντικό όριο». Πότε θα γίνει αυτό; Υπολογίζουν πως το όριο είναι 75 με 80 χρόνια από σήμερα. «Κανένα σύστημα δεν μπορεί να ξεπεράσει τα όρια», λέει ένας από τους επιστήμονες του  πανεπιστημίου της Βοστόνης, που συμμετείχε στην έρευνα. «Δεν εξαρτάται από τη φυσική κατάσταση του συστήματος, ούτε από τις εφαρμογές του, από τον ποιο αλγόριθμο χρησιμοποιείς για τους υπολογισμούς… ή την επιλογή λογισμικού ή hardware. Απλά μιλάμε για ένα τελικό σύνορο, που είναι απόλυτος νόμος της φύσης, όπως είναι και η ταχύτητα του φωτός…».

 LiveScience

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ambrosiac avatar
    ambrosiac 11/10/2009 04:38:26

    Δεν ειναι ομως πια και τοσο επιτακτικο να αυξηθει η ταχυτητα. Μεγαλυτερη ασφαλεια ναι, ισως.

    Το πρωτο μου 286 χρειαζοτανε λεπτα ολοκληρα για να παρουσιασει το πρωτο JPG που του εδωσα. Το λαπτοπ μου σημερα κοστιζει το 1/4 και ανετα κατεβαζει και τρεχει ζωντανο βιντεο. Τι παραπανω χρειαζομαι;

    ΥΓ. Το JPG ηταν φωτογραφια του Checkpoint Charlie. Sie verlassen den Amerikanischen Sektor :P

  2. 321 avatar
    321 11/10/2009 07:18:08

    πιο ταχύς=ταχύτερος
    πιο ταχύτεροι: δεν υπάρχει στη γραμματική

    • Τσάγκας avatar
      Τσάγκας @ 321 11/10/2009 10:10:30

      Εσύ θα είσαι σίγουρα και δυσκοίλιος. Έπεσα μέσα;

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ 321 11/10/2009 11:15:34

      Αυτό σου έμεινε μόνο; (Ο κομπιούτερ. του κομπιούτερα... υπάρχει;)

  3. ... avatar
    ... 11/10/2009 07:42:48

    μιλαμε δηλαδη δηλαδη για σημερινες ταχυτητες επι 2 στην τεσσαρακοστη...
    Αστρονομικα νουμερα δηλαδη....
    Ευχαριστουμε κατι μας ειπαν οι δυο φυσικοι...

  4. ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ avatar
    ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ 11/10/2009 08:01:02

    Η ταχυτητα του φωτος δεν ειναι το τελικο συνορο...!

    Οσον αφορα στην ταχυτητα των ΗΥ, μιλαμε για τεχνολογια που γνωριζουμε η και φανταζομαστε σημερα. Σε 30 χρονια θα φανταζομαστε διαφορετικες τεχνολογιες με αποτελεσμα παρομοιες δηλωσεις να φανταζουν αστειες.

    ΠΠ

    • babis3565 avatar
      babis3565 @ ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ 12/10/2009 09:47:34

      Έτσι ακριβώς.
      Με μία αλλαγή της αρχιτεκτονικής (πολυπύρηνοι επεξεργαστές, παράλληλη επεξεργασία δεδομένων, κλπ) και αυτά που δέν μπορούμε να φανταστούμε σήμερα.

  5. doxaras avatar
    doxaras 11/10/2009 09:59:19

    Βασικά οι περιορισμοί έχουν να κάνουν με την εκτύπωση των ολοκληρωμένων στα chipset πυριτίου. Όσο αυξάνει η πυκνότητα εκτύπωσης κυκλωμάτων μειώνονται και οι αποστάσεις και αρχίζουν να παρατηρούνται φαινόμενα σήραγγας. Τα ηλεκτρόνια δηλαδή περνάνε σε διπλανούς αγωγούς, ένα γνωστό κβαντομηχανικό φαινόμενο. Ήδη η intel ξεκίνησε να κόβει στα 70nm αλλά γενικά η ώρα που οι κβαντικές συμπεριφορές θα γίνουν μη αμελητέες δεν υπολογίζεται σε 75-80 χρόνια αλλά μάλλον σε 20-25. Βέβαια όπως αναφέρθηκε θα υπάρξουν άλλες τεχνολογίες, τα multi-processor systems, οι φωτονικοί υπολογιστές, οι μοριακοί υπολογιστές ακόμα και οι κβαντικοί υπολογιστές για συγκεκριμένες κατηγορίες προβλημάτων.

    • Τσάγκας avatar
      Τσάγκας @ doxaras 11/10/2009 10:08:49

      Ενδιαφέρον το σχόλιο σου. Αυτό που λένε για κβαντικούς κομπιούτερ σε λίγο καιρό,τι είναι;

    • chgian avatar
      chgian @ doxaras 11/10/2009 10:53:05

      Σωστός, η τεχνολογία πυριτίου έχει φτάσει στα όρια της.
      Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι οι σύγχρονοι επεξεργαστές
      τρέχουν στην ίδια ταχύτητα με πριν από 5 χρόνια (2-3GHz).
      Έγιναν πιο γρήγοροι λόγω διαφορετικής αρχιτεκτονικής του
      συστήματος. Από την άλλοι οι κβαντικοί και οπτικοί υπολογιστές
      υπάρχουν στα εργαστήρια, υπόσχονται πολλά αλλά είναι για το μέλλον.

  6. Ο Ιθαγενής avatar
    Ο Ιθαγενής 11/10/2009 10:27:04

    Σήμερα η υπολογιστική ισχύ του μηχανήματος που χρησιμοποιούμε για να πληκτρολογήσουμε στα αντινέα είναι πολλαπλάσια των ...πολυκατοικιών που χρειαζόταν πριν 20 χρόνια για να κάνουμε τα ίδια πράγματα.
    Αν εξαιρέσουμε ορισμένα πειράματα, ερευνητικά προγράμματα και animation που χρειάζονται "ισχύ", εκεί που πάσχουμε είναι στο λογισμικό και στην λειτουργική αξιοποίηση.
    Τι να κάνω έναν υπολογιστή που θα τρέχει γρηγορότερα αν τον έχω για γραφομηχανή; Αν δεν έχω δρόμους για να τρέξει; Αποστολή να εκτελέσει;
    Να πάρω μια 22αρα οθόνη με 1s ανταπόκριση για να βλέπουν τσόντα οι υπάλληλοι ή να παίζουν παιχνίδια;
    Μπορώ να τυπώσω πχ Πιστοποιητικό Οικογενειακής κατάστασης σπίτι και να έχει ισχύ; Μπορώ να κάνω μεταβίβαση ακινήτου χωρίς συμβολαιογράφο όπως πχ στη Γερμανία; Μπορώ να μετακομίσω ή να ...τρακάρω και ο ιατρικός μου φάκελος να είναι στη διάθεση του χειρούργου;
    Εκεί είναι το στοίχημα στην αξιοποίηση για το άτομο που θα βοηθήσει την κοινωνία.
    Διαφορετικά είναι σαν να έχεις ένα χαμερ και το χρησιμοποιείς για να πίνεις καφέ στο Κολωνάκι....

  7. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 11/10/2009 11:16:43

    Ταχύτερο δεν είναι το ζητούμενο... Ο άνθρωπος δεν σκέφτεται γρήγορα, σκέφτεται και αναλογικά και παράλληλα. Για την ψηφιακή προσομοίωση της αναλογικής παράλληλης σκέψης εκτός από ταχύτητα, θέλει πολλαπλούς επεξεργαστές με πολλαπλή πρόσβαση σε μνήμες. Οι διπήρυνοι και τετραπήρυνοι επεξεργαστές θα γίνουν οκταπήρυνοι, και όταν γίνουν 128- ή 256-πήρυνοι (αν δεν υπάρχουν τέτοιοι σε κάτι νεοφιλελεύθερα πανεπιστήμια της Δύσης), θα μπορείς να συνομιλείς με τον Hal που ονειρεύεται.

    Μας έχει φάει η κακομοιριά και ανωμαλία της Νέας Ελλάδας και έχουμε χάσει την μαγεία

    • archaeopteryx avatar
      archaeopteryx @ archaeopteryx 11/10/2009 11:22:54

      καλά...από πρωινή ορθογραφία σκίζω...

      • ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ avatar
        ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ @ archaeopteryx 11/10/2009 11:35:40

        Εδω.. κανει 8 λεπτα να ξημερωσει.. !! Πρωτα ξημερωνει στον Ηλιο ( ποιητης θα γινω ο πο..της ! ) και αργοτερα εδω!

        Εχεις 8 λεπτα να διορθωσεις τα λαθη στο "σκοταδι" .. αντε σ εσωσα παλι ! χαχαχαα

        ΠΠ

      • ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ avatar
        ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ @ archaeopteryx 11/10/2009 11:37:43

        http://www.youtube.com/watch?v=wPyNdwfYDDo

        gia arxaio!!.. Sympathy-Uriah Heep

        "dedication is not an obligation"

        κ αυτο ειναι ΧΡΟΟΝΙΑΑ ΜΕΤΑ !!!....
        http://www.youtube.com/watch?v=Cjw71xlNuro

        ΠΠ

  8. Σαος avatar
    Σαος 11/10/2009 11:40:33

    Θα συμφωνήσω με τον doxara και θα προσθέσω πως υπάρχουν και περιορισμοί λόγω χωρητικοτήτων (capacitance) στα MOSFET τρανζίστορ που απαρτίζουν τα ολοκληρωμένα των επεξεργαστών. Γενικότερα (δηλαδή όχι μόνο στα MOSFET αλλά και στα BJT, διόδους κτλ) υπάρχουν χωρητικότητες που περιορίζουν τις ταχύτητες με τις οποίες μπορούν να χρονιστούν αυτά τα κυκλώματα. Επομένως, ένας άλλος λόγος (εκτός της αυξανόμενης πολυπλοκότητας των επεξεργαστών) που τα κάνουν όλο και πιο μικρότερα είναι και η μείωση των μεγεθών των τρανζίστορ (και άρα των χωρητικοτήτων) για να μπορούν να χρονίζονται τα κυκλώματα σε μεγαλύτερες συχνότητες και βέβαια κοντεύουμε να φτάσουμε σε σημεία που αποστάσεις είναι τόσο μικρές το φαινόμενο του electron tunneling (για τους γνώστες βασικής κβαντομηχανική) δεν θα επιτρέπει την δημιουργία χρήσιμων κυκλωμάτων. Έχουμε φτάσει να μιλάμε για τεχνολογίες Ultra Large Scale of Integration (ULSI), για Systems On Chip (SoC, δηλαδή ολόκληρα συστήματα πάνω σε ένα silicon die) και τώρα τελευταία για 3D-IC (ολοκληρωμένα κυκλώματα με πολυεπίπεδα στρώματα πυριτίου) σε σχέση με τις παλαιότερη Very Large Scale of Integration (VLSI) ή την Large Scale of Integration των παλιών επεξεργαστών (μερικά δεκάδες χιλιάδες τρανζίστορ). Δηλαδή σαν αντίμετρο περνάμε σε πολυπύρηνα συστήματα και σε διαφορετικές αρχιτεκτονικές με αποτέλεσμα να πρέπει να επανασχεδιαστούν λειτουργικά συστήματα (αν και έχει γίνει ήδη αυτό) και βέβαια τα διάφορα προγράμματα να κάνουν χρήση του multithreading για να μπορούν να τρέχουν παράλληλα πολλές διεργασίες και έτσι να μιράζεται η δουλειά στους διαφορετικούς πυρήνες. Τώρα για κβαντικούς, φωτονικούς και βιολογικούς υπολογιστές, moltronics (μοριακά ηλεκτρονικά) κτλ μάλλον είμαστε λιγάκι μακριά από το να τα δούμε στο γραφείο μας ή στο σπίτι μας. Προς το παρόν θα βολευτούμε με multicore επεξεργαστές και multithreaded προγράμματα

    • ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ avatar
      ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ @ Σαος 11/10/2009 11:52:14

      Πολυ χαιρομαι να διαβαζω φιλους με εξειδιγευμενες γνωσεις!!!!! Μπραβο ρε παιδια !

      i think out of the box though.. ετσι μ εμαθαν στα κολοπανεπιστημια του εξωτερικου.
      πχ. θελω "υπολογιστη" να "τρεχει" τοσο γρηγορα οσο η σκεψη μου. Η οτι σκεφτομαι να μπορω να το ζω εστω virtualy.
      πχ θελω τη Βιβλιοθηκη της Αλεξανδρειας στον εγγεφαλο μου.

      Ολα αυτα ενω ειμαι ο ιδος ΑΝΘΡΩΠΟΣ με τα λαθη και παθη μου. ΖΩΝΤΑΝΟΣ.

      Ζηταω πολλα ?? ΝΑΙ !! και χαιρομαι γ αυτο !

      ΠΠ

  9. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 11/10/2009 14:10:15

    Κάποτε διάβασα πως όλη η υπολογιστική ισχύς όλων των Η/Υ που διέθετε η ΝΑΣΑ για τις αποστολές στο φεγγάρι, 1969, ισοδυναμούσαν με μια σημερινή (παρωχημένη από καιρό) δισκέτα (φλόπυ). Αληθεύει;
    Επίσης κάπου διάβασα για χρήση βδελλών!! σε επεξεργαστές, ώστε να γίνουν απείρως γρηγορότεροι. Γνωρίζει κανείς κάτι επ αυτού;

    • archaeopteryx avatar
      archaeopteryx @ Strange Attractor 11/10/2009 14:21:09

      βάλε στο google τα «BBC computer leeches» και θα ικανοποιήσεις την περιέργειά σου στο δεύτερο.

      1.2 gb ή έστω 128kB, το 69 ήταν δωμάτιο ολόκληρο. Google τις λέξεις LGP-30 και LGP-21 για να φτιαχτείς...

      • archaeopteryx avatar
        archaeopteryx @ archaeopteryx 11/10/2009 14:23:29

        Λάθος! Η έννοια του gb, το 69 δεν ήταν ούτε επιστημονική φαντασία! Μπέρδεψα το 69 με το 79. Το 69, ένα kB ήταν δωμάτιο

      • archaeopteryx avatar
        archaeopteryx @ archaeopteryx 11/10/2009 14:33:57

        και αφού σου είπα για τον LGP-30, αν το ψάξεις, ο Μ. Δερτούζος χάρισε στο Γυμνάσιο του Α. Σαμαρά και ΓΑΠ έναν LGP 30 το 1967. Είχε 113 λυχνίες, 1450 διόδους και μνήμη 4k! Τον LGP-30 τον είχαν χρησιμοποιήσει οι Ισραηλινοί στον σχεδιασμό και operations του πολέμου των 6 ημερών. Πως σου φαίνονται αυτά για trivia pursuit?

        • Strange Attractor avatar
          Strange Attractor @ archaeopteryx 11/10/2009 14:54:12

          Ευχαριστώ, θα τα ψάξω. Μου αρέσουν τα trivia. Λυπάμαι μόνο που πέταξα προ πολλού ένα ΑΤΑRΙ (παιχνιδομηχανή) του `83 και έναν Philips 286 του `88. Θα 'ηταν ότι πρέπει για μελλοντικό μουσειακό είδος.

      • Strange Attractor avatar
        Strange Attractor @ archaeopteryx 12/10/2009 00:13:48

        Μπες στο http://www.youtube.com/watch?v=5WCTn4FljUQ&feature=related
        να δείς πρώιμο ιντερνετ του 1981, όπου προφήτευαν αυτό που συμβαίνει σήμερα με την ιντερνετική ειδησεογραφία.

        • archaeopteryx avatar
          archaeopteryx @ Strange Attractor 12/10/2009 00:33:33

          Τα modem και η σύνδεση με κεντρικό μηχάνημα κυκλοφορούσαν το από το 71-72, σε πανεπιστημιακό (και σίγουρα αμυντκό) περιβάλλον. Από τότε, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας μεγάλωσαν τα time sharing systems: Κεντρικό μηχάνημα, ταινίες, δίσκοι κλπ, και περιφερειακά τερματικά, περίεργες γραφομηχανές, τέτοια. Το 1981 η ΙΒΜ με την διαφήμιση με τον "Τσάρλυ Τσάπλιν" έβγαλε το πρώτο Personal Computer, με το λειτουργικό σε δισκέττα, και πράσινη οθόνη. Disk Operating System, DOS που όποιος μπει στο pc του τώρα με CMD θα δει με τι έμοιαζε. Αλλά από το 71, πειραματικά, κεντρικοί υπολογιστές διοχέτευαν πληροφορία και επικοινωνούσαν με απομακρυσμένα τερματικά μέσω τηλεφώνου.

          Το πάντρεμα του υπολογιστή με το τηλέφωνο είναι η πραγματική επανάσταση του 20ου αιώνα.

  10. Σαος avatar
    Σαος 11/10/2009 16:43:50

    @Strange Attractor
    Αν μιλάς για τα ATARI 2600, υπάρχουν ακόμα και καινούργια στο ebay. Μάλιστα πρόσφατα είχα βρει και ένα μαγαζί στο ebay που είχε ολοκαίνουργους Atari 800XL και μάλιστα σε PAL. Δυστυχώς δεν το αγόρασα και το μετάνιωσα γιατί είμαι μεγάλος θαυμαστής των 8-bit προσωπικών υπολογιστών. Εγώ είχα κάποτε έναν Amstrad 6128 αλλά θέλει αλλαγή η λαστιχένια ταινία του οδηγού δίσκου. Τα τελευταία χρόνια έχω αγοράσει 2 Commodore C64 και μια Amiga 1200 (υπάρχουν ακόμα σε new old stock).

    Για την αποστολή του Apollo δεν ξέρω τι υπολογιστή είχαν. Πάντως σε αντιαεροπορικό πυραυλικό σύστημα της δεκαετίας '60 που διαθέτει και ο ΕΣ γνωρίζω πως έχει έναν 8-bit επεξεργαστή και μάλιστα όλα τα διακριτά στοιχεία ήταν συνδεδεμένα με την μέθοδο του wire wrap ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap ). Τώρα από θέμα μνήμης δεν ξέρω τι είχε. Σίγουρα πρέπει να είχε κάποιας μορφής ROM για το firmware και πολύ πιθανών να είχε και ελάχιστη RAM για μεταβλητές. Μιλάμε για φρίκη. Τότε δεν υπήρχαν ακόμα επεξεργαστές σε μορφή ολοκληρωμένου κυκλώματος οπότε καταλαβαίνεις ότι μιλάμε για ογκώδη μηχανήματα. Ο πρώτος μικροεπεξεργαστής ήταν ο 4004 της Intel και τον είχε σχεδιάσει ο Federico Faggin ως Chief Architect ( http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap ) που αργότερα σχεδίασε και τους 8008 και 8080 πριν δημιουργήσει την Zilog που έβγαζε τους θρυλικούς Z80 (με συμβατότητα με τους 8080). Οι τότε προγραμματιστές ήταν ιδιαίτερα καλοί και έγραφαν τα πάντα σε κώδικα μηχανής ή σε assemblers σε αντίθεση με την εποχή μας που λόγω της μεγάλης ολοκλήρωσης (οι μνήμες πια μετριούνται σε Gigabyte όταν κάποτε τις μετράγαμε σε Kilobyte) και του χαμηλού κόστους οι περισσότεροι γράφουν κώδικα σε C ή Ada (οι τις NASA).

  11. striftompolas avatar
    striftompolas 12/10/2009 10:28:27

    Ο νόμος του Μουρ δεν είναι κάτι σαν το νόμο του Ομ αλλά μια εμπειρική διαπίστωση, πραγματικά συμβαίνει αλλά δεν έχουμε ιδέα γιατί. Κατά πάσα πιθανότητα ούτε ο Μουρ θα πίστευε ότι αυτή η διαπίστωση θα άντεχε τόσα χρόνια. Δεν έχουμε ιδέα αν και πόσο θα αντέξει ακόμα, τι πραγματικά είναι δυνατό να γίνει. Οι σημερινοί υπολογιστές και οι διάφορες εφαρμογές τους ξεπερνούν κάθε λογική εικασία της εποχής του Μουρ και είναι πιθανό να συνεχίσει να επιβεβαιώνεται με διαφορετικού τύπου επεξεργαστές.

    Το εντυπωσιακό στο νομο του Μουρ δεν είναι μόνο η τεχνολογική πλευρά. Αυτό που με εντυπωσιάζει στην εξέλιξη των επεξεργαστών και το νόμο του Μουρ είναι ότι έχουμε (γεωμετρική) ανάπτυξη, χωρίς κατάρρευση και υφέσεις, και αυτό είναι το μοναδικό παράδειγμα που γνωρίζω διαρκούς ανάπτυξης.

    • Σαος avatar
      Σαος @ striftompolas 12/10/2009 11:24:18

      Ο νόμος του Moore είναι καθαρά νόμος οικονομοτεχνικός και έχει ξεπεραστεί εδώ και κάποια χρόνια. Δηλαδή οι σημερινές δυνατότητες για μικρά μεγέθη μνημών και τρανσίστορς τουλάχιστον μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν πολύ πιο μπροστά από τον νόμο του Moore, απλά η δημιουργία γραμμής παραγωγής για ολοκληρωμένα κυκλώματα τεχνολογίας όλο και μικρότερων μεγεθών είναι οικονομικά "βαριά", οπότε ο συγκεκριμένος νόμος υπαγορεύει το πως θα προχωράνε οι βιομηχανίες για να είναι και οικονομικά κερδισμένες και δεν υπάρχει τίποτα το μαγικό.

  12. peripeton avatar
    peripeton 12/10/2009 16:31:40

    O νόμος του Μούρ λέει πως ο αριθμός των τρανζίστορ θα διπλασιάζεται κάθε 6 μήνες. Δεν λέει ούτε για ταχύτητα ούτε για ισχύ. Αυτό έχει συνεχιστεί και θα συνεχιστεί για αρκετό καιρό ακόμη.

    Τώρα, όταν μεταφερθούμε στους φωτονικούς υπολογιστές όπου αντί για ηλεκτρόνια θα είναι τα φωτόνια που θα μεταφέρουν τις πληροφορίες, τότε τα περισσότερα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με τις παρούσες τεχνολογίες, θα εξαλειφθούν. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή την στιγμή ει´ναι η έλλειψη τρόπου αποθήκευσης φωτονίων (οπτική ζωντανή μνήμη) σε πολύ μικρό χώρο. Ωστόσο, βρισκόμαστε πολύ κοντά στην πραγματοποίηση έστω απλών αλλά απίστευτα ταχυτατων υπολογιστών με την χρήση φωτονίων και κβαντικών φαινομένων.

    • Σαος avatar
      Σαος @ peripeton 13/10/2009 13:38:19

      Υπάρχει άμεση σχέση μεγέθους τρανζίστορ-συχνότητας λειτουργίας-κατανάλωσης. Όσο μικρότερα είναι τα τρανζίστορ, τόσο μικρότερες είναι οι χωρητικότητες και επομένως τα τρανζίστορ μπορούν να λειτουργήσουν σε μεγαλύτερες συχνότητες. Επίσης η καταναλωμένη ισχύς σε δυναμικές λογικές πύλες (βασικά δομικά στοιχεία των σημερινών επεξεργαστών) είναι ανάλογη της συχνότητας λειτουργίας, του activity, της χωρητικότητας εξόδου και του τετραγώνου της τάσης τροφοδοσίας, και βέβαια ισχύει και σε μεγαλύτερη κλίμακα. Ο νόμος του Moore όπως εξήγησα νωρίτερα είναι "τεχνητός" και όπως αναφέρει και στην Wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law ), είναι business practice και όχι νόμος της φύσης ή καθαρά τεχνικός νόμος. Ο λόγος που οι σημερινοί επεξεργαστές είναι περιορισμένοι σε ταχύτητες είναι πολλοί. Για να ρίξουν την κατανάλωση αλλά και να περιορίσουν την ανάπτυξη θερμοκρασίας που θα μπορούσε είτε να καταστρέψει τον ημιαγωγό είτε να τον θέσει σε κατάσταση μη λειτουργική, ρίχνουν όλο και περισσότερο τις τάσεις λειτουργίας του επεξεργαστή. Έτσι φτάνουν κοντά σε όρια του θορύβου, οπότε υπάρχει ένας περιορισμός από εκεί. Επίσης λόγω φαινόμενων ηλεκτρομαγνητικής συμβολής (δηλαδή οι αγωγοί μέσα στα ολοκληρωμένα αρχίζουν και δουλεύουν ως κεραίες εκπομπής και λήψης μετά από κάποια συχνότητα λειτουργίας) αλλά και λόγω θερμοκρασιών που αναπτύσσονται εσωτερικά στους ημιαγωγούς έχουμε περιορισμό της συχνότητας. Αυτά πιθανόν να λυθούν με την χρήση γειωμένων αγωγών που θα περνάνε ενδιάμεσα στους αγωγούς διαύλων και επίσης η χρήση υδρόψυξης με αγωγούς εντός των ολοκληρωμένων (πατέντα της IBM).

      Αν ο διπλασιασμός γίνονταν χωρίς σμίκρυνση, οι επεξεργαστές θα ήταν τεράστιοι σήμερα και δεν θα τους έφτανε ούτε η διάμετρος ενός silicon wafer! Αυτό είναι το νόημα του "νόμου". Μην ξεχνάμε πως η διατύπωση του νόμου έγινε και σε μια εποχή που οι έννοιες CAD/CAE ήταν ακόμη στα σπάργανα, αν όχι άγνωστες.

      Προς το παρόν οι αλλαγές σε πολυπύρηνα συστήματα και η βελτίωση των εφαρμογών με δυνατότητες multithreading είναι η λύση γι' αυτά τα εμπόδια.

    • Nouris avatar
      Nouris @ peripeton 14/10/2009 17:26:20

      Θα συμφωνήσω εν μέρη με τον peripteron και θεωρώ οτι είναι σοβαρό λάθος του παρώντος web site να εξηγεί πως: "Ο «νόμος» αφορά blablabla...ισχυρίστηκε πως οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές διπλασιάζουν τη ταχύτητά τους κάθε δυο χρόνια με την χρήση όλο και πιο μικρότερων και πιο ισχυρών τρανζίστορ". O νόμος λέει ότι πως ο αριθμός των τρανζίστορ θα διπλασιάζεται κάθε 2 χρόνια και όχι κάθε 6 μήνες.
      Ιδού http://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.