05/10/2008 12:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Να και ο Σόρος

Το ΒΗΜΑ ανέλαβε σήμερα να μας ξεναγήσει στις δαιδάλους της σκέψης του Τζωρτζ Σόρος και παρουσιάζει το βιβλίο του  «Η οικονομική κρίση του 2008 και η σημασία της», το οποίο θα κυκλοφορήσει στα ελληνικά εντός των ημερών από τις εκδόσεις Λιβάνη (Λαλιώτης κλπ).  Προσωπικά δεν αντέχω να μελετήσω όλο το άρθρο - έχω προσβληθεί από ιό και είμαι ζαβλακωμένος. Αναλαμβάνουν ως εκ τούτου ο Σπύρος, ο Archaeopteryx και ο Νήπιος. Πρόσεξα όμως την εξής βαθιά φιλοσοφική διαπίστωση του Τζωρτζ:  

Για να καταλάβουμε τι συμβαίνει, χρειαζόμαστε ένα καινούργιο παράδειγμα. Το σημερινό κυρίαρχο παράδειγμα, δηλαδή ότι οι χρηματοοικονομικές αγορές τείνουν προς την ισορροπία, είναι εσφαλμένο και παραπλανητικό. ...Το καινούργιο παράδειγμα το οποίο προτείνω δεν περιορίζεται στις χρηματοοικονομικές αγορές. Καταπιάνεται με τη σχέση ανάμεσα στη νόηση και στην πραγματικότητα, και υποστηρίζει ότι οι παρανοήσεις και οι παρερμηνείες διαδραματίζουν μείζονα ρόλο στη διαμόρφωση της ιστορίας. ... Άρχισα να αναπτύσσω αυτό το εννοιολογικό πλαίσιο όταν ήμουν φοιτητής στη London School of Economics, προτού δραστηριοποιηθώ στις χρηματοοικονομικές αγορές. Όπως έχω ξαναγράψει, επηρεάστηκα σε πολύ μεγάλο βαθμό από τη φιλοσοφία του Καρλ Πόπερ και το γεγονός αυτό με οδήγησε να αμφισβητήσω τις υποθέσεις στις οποίες βασίζεται η θεωρία του τέλειου ανταγωνισμού, ιδίως την υπόθεση ότι υπάρχει τέλεια γνώση. ...

Τι σας λένε αυτές «οι παρανοήσεις και οι παρερμηνείες (που) διαδραματίζουν μείζονα ρόλο στη διαμόρφωση της ιστορίας». Σαν αυτές για την Μακεδονία δηλαδή;

Πολύ μου αρέσει και η παρουσίαση του από το ΦΕΚ: «Ο κ. Τζωρτζ Σόρος είναι αμερικανός μεγαλοεπενδυτής». Ξέχασε να γράψει και «συνιδρυτής» των Σκοπίων.

http://www.tovima.gr/print_article.php?e=B&f=15478&m=B19&aa=1

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Nick avatar
    Nick 05/10/2008 12:15:34

    Όπως επίσης ότι είναι Εβραϊκής καταγωγής...

  2. t avatar
    t 05/10/2008 12:28:18

    «Ο George (Soros) είναι ο σωτήρας της “Μακεδονίας”», δήλωσε ο φίλος του, Morton Abramowitz
    http://users.hol.gr/~ankar/Macedonia/soros.html

  3. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 05/10/2008 12:31:50

    Ακριβώς.Εφάρμοσε τη θεωρία του και στη περίπτωση της Μακεδονίας με συνειδητή παρερμηνεία.
    Μόνο που εγώ δεν πιστεύω ότι τα έκανε αυτά ως Εβραίος αλλά ως Ούγγρος και κληρονόμος της σχολής της Mitteleuropa και της γεωπολιτικής της Αυστροουγγαρίας από την εποχή του Μέττερνιχ όπως και η φίλη του Ολμπράιτ που ήταν κόρη διπλωμάτη της Αυτοκρατορίας των Αψβούργων και φυσικά δεν της άρεσε καθόλου ο χάρτης των Βαλκανίων μετά το 1912.

  4. t avatar
    t 05/10/2008 12:59:57

    Το ίδρυμα FOSIM
    Από το 1992 χρηματοδοτεί και παρεμβαίνει στα Σκόπια μέσω της μη κυβερνητικής οργάνωσης FOSIM, Foundation Open Society Institute – Macedonia
    Πρόεδρος είναι η Slobodanka Markovska (καθηγήτρια στο παν. Κύριλλος και Μεθόδιος, Skopje)
    http://www.soros.org.mk/default.asp?lang=eng&menuid=14

  5. popolaros avatar
    popolaros 05/10/2008 13:28:01

    Ο σόρος καλά παίζει τα παιχνίδια του.
    Οι εδώ υποτακτικές κυβερνήσεις, τι κάνουν ??

    Γιατί πλέον η συζήτηση δεν αφορά οικονομικά θέματα, αλλά εθνικά και αλλαγές συνόρων!

    Μην ξεχνάμε την άμεση σχέση του με τις χολυγουντιανού στυλ, 'επαναστάσεις' στην Γεωργία και Ουκρανία, όπως και με κάποιες Μ.Κ.Ο 'για τα ανθρώπινα δικαιώματα'.

    Ο κύριος αυτός είναι πολύ επικίνδυνος για τα συμφέροντα της Ελλάδας και δεν το κρύβει καθόλου.

  6. grammar avatar
    grammar 05/10/2008 13:32:00

    Κάποιος που έχει σπουδάσει κοινωνιολογία στην Ελλάδα μπορεί να μας πει αν το paradigm του Πόπερ μεταφράζεται κυριολεκτικώς ως "παράδειγμα"; Χωρίς να είμαι ειδικός, απ' όσο ξέρω με τον όρο paradigm shift ο Πόπερ εννοούσε την μετάβαση από ένα εδραιωμένο σύστημα αντιλήψεων σε ένα άλλο - όχι από το ένα "παράδειγμα" (με την κυριολεκτική Νεοελληνική έννοια) σε ένα άλλο. Όπως η μετάβαση από τη Νευτώνεια στην Κβαντική φυσική.

    Ο Πόπερ παρεπιπτόντως είναι "ξεπερασμένος" από μία άποψη στην Κοινωνιολογία. Κρίση - ξεκρίση, έχει πάντως πλάκα να βλέπει κανείς τους νεοφιλελεύθερους να γονατίζουν μπροστά στους οικονομολόγους για να ακούσουν αναμασημένα και παραμορφωμένα κοινωνιολογικά / φιλοσοφικά / πολιτικά θέσφατα για τα οποία υπό κανονικές συνθήκες δεν δίνουν (κυριολεκτικά) δεκάρα (βλέπετε είναι δύσκολο να ενώσεις σχολές θεωρητικής κατεύθυνσης με την "αγορά" εκτός κι αν τροφοδοτούν τα think tanks του συστήματος). Όταν δηλ. ο μέσος κήρυκας του καπιταλισμού διαπιστώνει ότι μόνο με το να πουλάει νούμερα δεν γεμίζει το σακούλι του, βγάζει και μια θεωρία από την τσέπη. Το αν αυτή είναι απλά ένας ακόμα κομφορμισμός ουδένα νοιάζει - ή μάλλον ακριβώς γι' αυτό δίνει την πολυπόθητη σιγουριά στους μαθητές που ακούν προσηλωμένοι.

    Δεν με νοιάζει αν είναι Εβραϊκής καταγωγής (και να είναι πάντως, τι σημασία έχει και γιατί να αναφέρεται στο σχόλιο σκέτο σαν χαρακτηριστικό που κάτι θα έπρεπε κάτι να μας πει) αλλά η όλη βιοθεωρία του έχει πολλές προτεσταντικές υφές, με τη λογική που προανέφερα: αφού κανείς δε σώζεται έτσι κι αλλιώς, κυρήσσουμε τον τρόπο ζωής που και πάλι δε θα σώσει κανένα αλλά όλο και κάποια ανάσα ζωής θα δώσει στο σύστημα (και χρήμα στους κατέχοντες).

    οι πιστεύοντες στο Άγιο Χρηματιστήριο με την πρώτη χασούρα κάνουν μετάνοιες στα πόδια του παπα-Σόρου για να μην πέσει το καμπαναριό της Κρίσης και τους πλακώσει.

  7. Factorx avatar
    Factorx 05/10/2008 14:34:45

    Karl Raimund Popper (1902-94)

    A presentation by Panos Zisis


    Karl Raimund Popper was born in Vienna in 1902. He was educated at the University of Vienna, where he studied mathematics, music, psychology, physics and philosophy. He taught in secondary school between 1930 and 1936. Nervousness about Nazism persuaded him to emigrate in 1937, to become lecturer in philosophy at Canterbury University College, Christchurch, New Zealand. In January 1946 he became Reader in Logic and Scientific Method at the London School of Economics, was promoted to professor in1949, and retired from full-time teaching in 1969. Among many honors, he was knighted in 1965, elected Fellow of the Royal Society in 1976, and appointed a companion of honor in 1982.
    After a specialized start in philosophy of science, Popper revealed him self as philosopher of wide reach, making contributions across the spectrum from Pre-Socratic studies to modern logic, from politics to probability, and from the mind-body problem to the interpretation of quantum theory. With all of his books in print, and translated into many languages, Popper is one of the most discussed philosophies of the 20th century. Yet, he insisted, his ideas are persistently misunderstood and misrepresented, this led him to dedicate uncommon energy to issues of interpretation and commentary on his work. Popper published three major works. The first, Logic der Forschung (1935), his theory of science, appeared in English as “The Logic of Scientific Discovery» in 1959. “The poverty of Historicism”, which appeared as three journal articles in 1944-5, extended his theory of science to history and the social sciences, and severely criticized the notion of historical laws. It was published in book form in 1957. The third, “The Open Society and its Enemies” (1945), is a two-volume paper on the on the philosophy of history, politics and society.

    Popper had developed his main philosophy using the principle of falsification. The principle of falsification is the criterion which according to the hypothetic-deductive method, which was introduced by Popper, it could be given an answer to the problem of definition of science, meaning the genuine science towards the pseudo-science. According to the principle of falsification, in order for a theory of science to be considered reliable, it will have to be controlled and denied from the facts of experience. If the statements which compose a theory of science do not worth of being controlled and denied then the theory is not a genuine scientific theory but a pseudo-scientific theory.

    Let’s see how Popper approached history and historicism. The term historicism has been used during the 19th and the 20th century by two different meanings. In the 19th century, German philosophers, as Diltay introduced the opinion that the knowledge about human issues will always has to develop at the frame of their historical environment. By the term human issues is meant the language, the institutions, the economic and political systems, the works of art etc. The knowledge of the human issues will not have to confound towards to the knowledge of natural sciences, which is composed by universal laws, independent from the way that people approach or face life and society at different historical periods. During the 20th century, philosophers, like Popper gave a deferent definition to historicism which stated that history is moving towards a certain aim based on some universal and indestructible laws. The target of the researcher is to discover the laws which determine and direct the political, the social and the cultural action of people towards the utmost (eschatology) end of history. With the discovery of these laws the researcher will be able to make safe and reliable predictions about the future. Popper disputed the power of historicism at the frame of hypothetic- deductive method, according to which the knowledge in general, even the knowledge of natural sciences is not determined by absolute and necessarily truth laws, but by hypothetical and revisable principles.

    Popper claims at the preface of “The Poverty of Historicism”, that historicism is a poor method. His refutation of historicism basically says that the future of human history can not be predicted. He believes that the information which we can get from the past will not help us to see the future. He asserts that historicism is like holism.
    An other interesting point on Poppers critique of historicism is what he calls historical prophesy, meaning that sciences like astronomy or meteorology can predict solar eclipses, but history can’t predict revolutions. Popper compared historicism’s theory with authoritarianism and totalitarianism. For Popper, metaphysical and historical indeterminism goes together.


    Popper insisted that his ideas are persistently misunderstood and misrepresented. Probably he is right, but with the study and research that I have made the past month I would say that he is wrong. He believes that every scientific theory is relative and that it has to be controlled and denied in order to see if it is a genuine scientific theory or a pseudo-scientific theory. I am not saying that we should believe every scientific theory is true but we can’t believe that every science is relative. Popper has an obsession that science in order to be considered true and reliable must be able to predict the future. With that approach Popper diminishes the important role that scientists from all fields, played for the evolution of society and world. Also I find his ideas about history and historicism unacceptable, because the roles of history and historicism are not to make safe predictions about the future. Their roles are to help society study the past in order to understand the present and maybe help them to make wiser choices for a better future. For sure Popper was an important philosopher of the 20th century, but I presume that he developed such theories in order to become famous to the intellectual world.

  8. Μποτίλια avatar
    Μποτίλια 05/10/2008 14:54:32

    Για το 8, Φιαλομπούκαλος (αν και το όνομα δεν με απασχολεί)

  9. Μποτίλια avatar
    Μποτίλια 05/10/2008 15:19:20

    @Grammar
    Άψογη προσέγγιση.
    Όσο αφορά το ερώτημα: Σιγά μην ήξερε Ελληνικά ο μπάρμπας, όταν χρησιμοποίησε τον όρο "παράδειγμα".
    Τι σημαίνει όμως ο όρος; Η Ελληνική Γλώσσα που είναι περισσότερο από σοφή και ψαγμένη, όταν ετοιμολογηθεί ο όρος τι δείχνει; Σε καμία περίπτωση σύστημα ερμηνείας, αλλά παράθεση δείγματος για την έννοια που παρατίθεται. Τι δείγμα; Συγκεκριμένη αναφορά στις ιδιότητες, που μορφοποιεί το συγκεκριμένο δείγμα, το "παράδειγμα", κοινές για όλα τα όντα, που ανάγονται στην έννοια. Δηλαδή αποτύπωση του αρχετύπου, εικόνα και αρχέτυπο. Δηλαδή Πλάτων, φιλοσοφία της ουσίας, "Εσσεντιαλιασμός".
    Όσο αφορά το Shift (ή Paradigmenwechsel γερμανικά) ακόμη και η αλλαγή ερμηνευτικών μοντέλων, ούτε επιλέγεται από φραγκοράφτη, ούτε αλλάζεται όπως τα πουκάμισα. Το πρόβλημα της επιστημολογίας συνδέεται με το πρόβλημα της γνώσης, που μόνο ουδέτερο δεν είναι απέναντι στις κοινωνικές σταθερές.
    Και εγώ δεν είμαι ειδικός. Μπορεί να μην αρκούν τα κότσια μου να μην κατανοήσω τον Πλάτωνα. Αλλά όσο αφορά τον Πόπερ και τον Σόρος υποβιβάζουμε την μέση λογική, όταν ασχολούμαστε μαζί τους.

  10. Σπύρος avatar
    Σπύρος 05/10/2008 15:36:43

    Factor ρώτα τήν Ρεπούση την Κουλούρη,τον Λιάκο και τον Βερέμη να σού πούν γιά τον Σόρος...
    Και μήν γράφεις πολλά για τον George γιατί θα βγούν οι ΄γνωστοί ΄να σού επιτεθούν πώς δημιουργείς κλίμα συνωμοσιολογίας...
    Το επίσημο site τού C.D.R.S.E.E έχει πολλές πληροφορίες και ΄καλούδια΄..
    Ποιοί είναι χρηματοδότες και ποιοί συμμετέχουν στην προσπάθεια αναθεώρησης και ισοπέδωσης τής Ιστορίας..
    Ανοικτά τά γράφουν οι άνθρωποι...
    Δεν τραβάνε κανένα ζόρι..
    Απλά μερικοί κάνουν πώς δεν γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή...
    Υ.Γ.
    Ο Σόρος αποτελεί και αυτός εξάρτημα τού ολοκληρωτικού καπιταλισμού...Δεν είναι θέμα προσωπου και μόνον...
    Ο Πέτρος ο Παπακωνσταντίνου τά αναλύει μια χαρά στο βιβλιαράκι του ΄Το Χρυσό Παραπέτασμα΄απο τίς εκδόσεις Λιβάνη....

  11. δημοσθενης avatar
    δημοσθενης 05/10/2008 15:59:16

    Ανέλαβε ο μικρός αδελφός να διαφήμιση το ΜΕΓΑΛΟ ,όπως λέει η παροιμία «λίπη ο μάρτς από την σαρακοστή»

  12. theo avatar
    theo 05/10/2008 16:11:36

    Έτσι κι αλλιώς η γη θα γίνει κόκκινη
    Ή κόκκινη από ζωή ή κόκκινη από θάνατο
    Θα φροντίσουμε εμείς γι’αυτό
    Έτσι πρέπει να γίνει
    Έτσι θα γίνει

    Στους μπουρζουάδες
    Κριτική να κάνουμε
    αυτό δεν φτάνει
    Του γουρουνιού του αστισμού
    Να κόψουμε πρέπει τα πόδια
    Έτσι πρέπει να γίνει
    Έτσι θα γίνει

    Η ελευθερία για μας
    Είναι μια ωραία γυναίκα
    Έχει υπογάστριο και υπεργάστριο
    Δεν είναι κάνα χοντρογούρουνο αστικό
    Έτσι πρέπει να γίνει
    Έτσι θα γίνει

    Ούτε ένας χαφιές
    Δουλειά να μη βρίσκει
    Κι έτσι στρατιά ολάκερη
    Θε νά’χουμε ανέργων
    Χριστούλη μου όμορφη πού’ναι
    Η προφητεία αυτή
    Έτσι πρέπει να γίνει
    Έτσι θα γίνει

  13. ilias avatar
    ilias 05/10/2008 19:18:57

    Προς τον μεταφραστή του άρθρου:

    Η λέξη paradigm στα αγγλικά δεν σημαίνει παράδειγμα (example) αλλά πρότυπο, μοντέλο, τρόπο θεώρησης. Παρόμοια χρήση κάνουμε στα Ελληνικά όταν λέμε «δίνω το παράδειγμα» δηλαδή λειτουργώ ως πρότυπο για κάποιον. Δεν ταυτίζεται όμως με το «δίνω ΕΝΑ παραδειγμα» (give an example).

    Η φράση paradigm shift σημαίνει μετακίνηση ως προς τον τρόπο θεώρησης των πραγμάτων. (Κατά λέξη αλλαγή προτύπων, αλλά δυστυχώς στα Ελληνικά δεν γινόμαστε κατανοητοί πια αν δεν μιλάμε περιφραστικά… προτιμούμε να χρησιμοποιούμε άλλες γλώσσες για να έχουμε την ψευδαίσθηση απόλυτης σαφήνειας, χωρίς να συνειδητοποιούμε ότι και στην άλλη αυτή γλώσσα, αυτό που λέμε στερείται απόλυτης σαφήνειας για τους έχοντές την ως μητρική)

    Πρόκειται για περίπτωση γλωσσικού δανείου κατά την οποία έχει μεταφερθεί μέρος μόνο των χρήσεων στη μητρική γλώσσα, καθώς στην προσλαμβάνουσα γλώσσα οι λοιπές χρήσεις ήταν ήδη καλυμμένες.

  14. Ο Χαζος του χωριου avatar
    Ο Χαζος του χωριου 05/10/2008 19:34:51

    O Soros την τεραστια περιουσια του την εκανε κυριως παιζοντας εναντιον νομισματων-στην Αγγλια ηταν τροπο τινα επικυρηγμενος- και οχι με αξιογραφα...

    Τα Σκοπια περα την οποια ματαιοδοξια του τα θελει-φως φαναρι- ωστε να λειτουργει ως market maker στις νεες χωρες (κυριως αυτες της πρωην ΕΣΣΔ),και απο θεσης ισχυος να κερδιζει με ελαχιστο ρισκο αφου θα ειναι και παικτης και ενας απο τους ελεγχοντες!!!

    Στυγνος και αφιλος στην ζωη του,γνωριζει αριστα τι μπορει να λεει, και σε ποιους, ωστε τα ΕΡΓΑ ΤΟΥ να εχουν μια επικαλυψη νομιμοτητας και κουλτουρας...

    ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ!!!

  15. Ο Χαζος του χωριου avatar
    Ο Χαζος του χωριου 05/10/2008 19:36:08

    Market maker στις συναλλαγματικες ισοτιμιες ηθελα να γραψω,αλλα...δεν εγραψα!

  16. miaouth avatar
    miaouth 05/10/2008 21:22:25

    O Soros στην ουσία επιτίθεται στους κλασικούς οικονομολόγους (Adam Smith, Ricardo κτλ). Αυτοί πίστευαν στην ικανότητα των αγορών να ισορροπούν (το "αόρατο χέρι" του Smith, που δήθεν βάζει τάξη) και διέδωσαν για πρώτη φορά την υπόθεση ότι το κεφαλαιοκρατικό σύστημα διαθέτει ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑ.
    Αυτή την ιδέα την ανέτρεψε με ριζικό τρόπο, θεωρητικό και πρακτικό, ο Marx στο Κεφάλαιο.
    Ο Κέυνς, πολύ αργότερα, έχοντας πίσω του τον φιλοσοφικό κύκλο της Οξφόρδης, χωρίς να αμφισβητεί την θεωρητική υπόθεση των κλασικών, αμφισβήτησε την πρακτική σημασία της για τη ζωή με σκληρά ειρωνικό τρόπο: "Σύμφωνοι, ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΑ η αγορά ισορροπεί, αλλά μακροπρόθεσμα θα έχουμε πεθάνει- in the long term we are dead".
    Λίγο πρίν ο Τζών Ράσκιν είχε διατυπώσει το ίδιο επιγραμματικά: Τhere is no wealth, but life.
    Ο Soros έχει όντως πίσω τους προβληματισμούς, διαλόγους και αντιθέσεις του φιλοσοφικού Κύκλου της Βιέννης (τα μέλη του Popper και Wittgenstein τσακώθηκαν άπειρες φορές). Αυτό που τους ενώνει είναι ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ. Η νόση είναι ατελής, και κατά Wittgenstein, είναι καλύτερα να μη μιλάμε γι αυτά που δεν μπορούμε να τα εκφράσουμε με λογικό τρόπο. Η "πρόοδος" "ανάπτυξη" και "ευημερία" ήταν μιά πελώρια παρανόηση και αυταπάτη, παιχνίδι και φτερό στον άνεμο.
    Έτσι, με τα λόγια ενός ανθρώπου που έζησε όλη του τη ζωή ως ακραίος κερδοσκόπος, κατά εντελώς παράδοξο τρόπο, ακούμε πάλι να μας προειδοποιούν για την αρχαιοελληνική "Ύβρι". Ενώ έξω, με τον πλανήτη όλο να έχει γίνει "οίκος εμπορίου", φαίνεται ότι ετοιμάζεται πάλι να πιάσει δουλειά το μαστίγιο του Ιησού, που είχε σηκωθεί με οργή στο Ναό-μαγαζί.
    Αυτή είναι η κατά Χέγκελ "πανουργία της ιστορίας": Φτάσαμε ο μέγας κερδοσκόπος Soros, ν' ακούγεται σαν φωνή της συνείδησης.
    Άς ελπίσουμε ότι η δαιμονική πορεία του χρήματος θα φρενάρει. Και ότι το φαινόμενο του θερμοκηπίου δεν θα τα φάει τα παιδιά και τα εγγόνια μας.

  17. stelios avatar
    stelios 06/10/2008 18:39:10

    miauth:πολυ σωστος!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.