#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
27/12/2009 13:31
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Νέα «Big Deal» στους δρόμους της ενέργειας



Στα τέλη Νοεμβρίου στη συνάντηση που είχαν ο Έλληνας πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου με τον Ισπανό ομόλογό του κ. Χοσέ Λουίς Θαπατέρο επιβεβαίωσαν την ισχυρή συνεργασία της Ελλάδας με την Ισπανία στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Οι δύο ηγέτες συμφώνησαν ότι οι δύο χώρες (δεδομένου ότι η Ισπανία είναι πρωτοπόρος στον συγκεκριμένο τομέα ενέργειας) θα τεθούν επικεφαλής της προσπάθειας της προώθησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.  Σε εκείνη τη συνάντηση είχε συμφωνηθεί η τήρηση κοινής γραμμής στην κλιματική Σύνοδο της Κοπεγχάγης.

Το ενεργειακό "παιχνίδι" αποκτά ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον δεδομένης της συμφωνία που σύναψε το 2007 με τον όμιλο Μυτιληναίου ο ισπανικός ενεργειακός κολοσσός Endesa.

Πηγές που πρόσκεινται στον αμερικανικό παράγοντα στην Ελλάδα  εξετάζουν το ενδεχόμενο να διαταραχτεί στο μέλλον η ενεργειακή στρατηγικού χαρακτήρα προσέγγιση της Ελλάδας με τη Ρωσία στον τομέα της Ενέργειας και κυρίως σε ότι έχει να κάνει με τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη για τον οποίο το επιχείρημα είναι ένα: «Δεν θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες επί αόριστον»

Η Ρωσία



Αν και πριν από τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου πολλά είχαν γραφτεί και ειπωθεί σχετικά με τις προθέσεις της νέας κυβέρνησης στον κρίσιμο αναπτυξιακό τομέα της ενέργειας, κυρίως λόγω μιας δήλωσης Γιώργου Παπανδρέου που παρέπεμπε σε επανεξέταση και επαναδιαπραγμάτευση επί της συμφωνίας για την κατασκευή του Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, εν τούτοις τώρα η Ελλάδα δείχνει να λέει "ναι" στην κατασκευή και εκμετάλλευση τόσο του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, όσο και του αγωγού φυσικού αερίου South Stream.

Η συμμετοχή, ωστόσο, της Ελλάδας στον αγωγό South Stream θεωρείται δεδομένη, αφού από το 2015, οπότε θα λειτουργήσει ο South Stream θα εξασφαλίσει στην Ελλάδα την αναγκαία ποσότητα φυσικού αερίου, αφού 3 δις κυβικά μέτρα από τα 7,5 δις που καλύπτουν τις ελληνικές ανάγκες θα προέρχονται από τη Ρωσία. Τις υπόλοιπες ανάγκες σε φυσικό αέριο θα καλύψει ο αγωγός TGI, ο οποίος συνδέει την Ελλάδα με την Τουρκία και την Ιταλία.

Σημαντικό ρόλο, όμως, στο νέο ενεργειακό status το οποίο θα διαμορφωθεί στην περιοχή και το οποίο οπωσδήποτε θα επηρεάσει και την πορεία της Ελλάδας στη χάραξη ενεργειακής πολιτική, θα διαδραματίσει οπωσδήποτε η απόφαση του Βούλγαρου πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ να παγώσει την βουλγαρική συμμετοχή στον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, αλλά και οι συμφωνίες που η Μόσχα – υπέγραψε με την Άγκυρα, στον ενεργειακό τομέα, τον περασμένο Αύγουστο. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο Βούλγαρος πρωθυπουργός κατέστησε πιο συγκεκριμένη την άρνησή του να συμπράξει επί της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας - Ρωσίας – Βουλγαρίας, λίγο μετά την συνάντηση Παπανδρέου – Λαβρόφ δηλώνοντας ότι «Η συμφωνία για τον αγωγό μεταφοράς πετρελαίου Μπουργκάς -Αλεξανδρούπολη δε διασφαλίζει κέρδη για τη χώρα μας και δεν προστατεύει τα συμφέροντά μας». ενώ προανήγγειλε την  δημοσιοποίηση των όρων της διακρατικής συμφωνίας ώστε να ενημερωθούν οι Βούλγαροι πολίτες για το περιεχόμενό της.

Ο ρόλος των Αμερικανών

Καλά πληροφορημένη πηγή της «Α» αναφέρει ότι «αν υπάρξουν αλλαγές στην ενεργειακή στρατηγική της Ελλάδας, τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι Αμερικανοί έχοντας περάσει τον TGI από την ελληνική επικράτεια θα προσπαθήσουν να προσανατολίσουν δια της ενεργειακής διπλωματίας την στρατηγική της Ελλάδας προς την κατεύθυνση του υγροποιημένου αερίου ή ακόμη και του συμπιεσμένου φυσικού αερίου».

Το υγροποιημένο αέριο αποτελεί αναμφίβολα μία εξαιρετικά συμφέρουσα εναλλακτική, σε σχέση με τους αγωγούς, μορφή προμήθειας φυσικού αερίου με πλωτά μέσα, στην οποία μπορούν να εμπλακούν πανίσχυρα εφοπλιστικά συμφέροντα. Για την Ελλάδα η προοπτική εισαγωγής υγροποιημένου αερίου αποτελεί πρόκληση δεδομένου ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.

Οι Αμερικανοί, αν και οι σχέσεις με τη Ρωσία έχουν βελτιωθεί συγκριτικά  με το ψυχροπολεμικό κλίμα που επικρατούσε στις σχέσεις των δύο χωρών επί κυβερνήσεως Τζωρτζ Μπους, αντιμετωπίζουν θετικά την γενικότερη αντίληψη που επικρατεί στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί απεξάρτησης της Ευρώπης από το φυσικό αέριο. Από την άλλη, όμως, υπάρχει επίγνωση ότι το αζέρικο φυσικό αέριο με το οποίο θα τροφοδοτήσει την Ευρώπη ο αμερικανικών, κυρίως, συμφερόντων αγωγός Nabucco δεν είναι αρκετό προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των ευρωπαϊκών κρατών, έστω και αν η αμερικανική διπλωματία θεωρεί τον South Stream ανταγωνιστικό αγωγό, η κατασκευή και η εκμετάλλευση του οποίου θα ενισχύσει την εξάρτηση από την Ρωσία. Η Ρωσία από την πλευρά της επιμένει ότι ο αγωγός South Stream είναι συμπληρωματικός και ανταγωνιστικός.

Σήμερα, επί της ουσίας, οι Αμερικανοί δεν διαφωνούν με την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου South Stream και την εμπλοκή της Ελλάδας στο συγκεκριμένο σχέδιο για την τροφοδοσία της Ευρώπης με φυσικό αέριο. Αμερικανικά think tanks τα οποία δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα, καθιστούν πλέον σαφές, σε κλειστούς κύκλους συζητήσεων ότι «η συμμετοχή της Ελλάδας στον South Stream αποτελεί σχεδόν μονόδρομο για την Ελλάδα», δεδομένου ότι η χώρα έχει βρεθεί έξω από τα ενεργειακά σχέδια των Αμερικανών.

Συμφωνία

Οι αμερικανικοί πόθοι, όμως, στην Ελλάδα πιθανότατα εκφράζονται από τη συμφωνία της Motor Oil (συμφερόντων Βαρδινογιάννη) με τον όμιλο Μυτιληναίου για εισαγωγή υγροποιημένου αερίου, που συντείνει προς την κατεύθυνση της απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου, παρά το γεγονός ότι δεν εισήχθη ακόμη το φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σχέσεις του κου Μυτιληναίου με τα αμερικανικά συμφέροντα έχουν διαταραχτεί έντονα εδώ και καιρό. Η Motor Oil, όμως, σε σχέση με τα αμερικανικά συμφέροντα, μπορεί να αποτελέσει ασπίδα προστασίας για τον όμιλο Μυτιληναίο, για τον οποίο μόνο τυχαίες δεν υπήρξαν οι φήμες, τις οποίες έσπευσε να διαψεύσει ο όμιλος, περί εξαγοράς των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αν σκεφτεί κανείς ότι τα ναυπηγεία ανήκουν … σε γερμανικά συμφέροντα.

Εδώ και μήνες, όμως, στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει συζήτηση και για τη μεταφορά CNG, συμπιεσμένου, δηλαδή, φυσικού αερίου, το οποίο μπορεί επίσης με πλωτά μέσα να προμηθευτεί η Ελλάδα από χώρες της βόρειας Αφρικής, κυρίως από την Αίγυπτο, με προοπτική η χώρα να εξελιχθεί σε διαμετακομιστικό κέντρο για ολόκληρη την Ευρώπη, χρησιμοποιώντας τα λιμάνια της με τέτοιο τρόπο ώστε να καταστούν ελκυστικά για ξένες επενδυτικές κινήσεις. Επισημαίνουμε εδώ τις καλές σχέσεις του Ομίλου Βαρδινογιάννη με την Αίγυπτο.

(Αποσπάσματα  από ένα ενδιαφέρον άρθρο του Δ. Μπεκιάρη στην «ΑΞΙΑ» για τα ενεργειακά παιχνίδια)

ΣΧΟΛΙΑ

  1. stelios avatar
    stelios 27/12/2009 13:53:18

    To Παιντι δυναμιτιζει ο,τι μπορει να διαθεσει σαν εναλλακτικο στρατηγικο
    πλεονεκτημα η χωρα,σε λιγο θα διορισει και προσκυνημενο περιφερειαρχη στην Θρακη μιας και η Καραχασαν δεν μας φτουρισε.
    Πρωτες προτεραιοτητες λες και ελυσε τα υπολοιπα ζητηματα,ενα λουλουδι στον ταφο του Τζεμ,ψηφο στους Πακιστανους και καταστροφη της ανεξαρτησιας της ΔΕΗ μεσω του λιγνιτη και μπουκοταζ στις ρωσικες πηγες αεριου.
    Μετα βεβαια και αφου εχει κανει την ανπανορθωτη ζημια,τα αφεντικα του θα τον διαολοστειλουν με τις κλωτσιες,διοτι τον Βλακα πολλοι ηγαπησαν,την Βλακεια ουδεις,δεδομενου οτι μπορει να καταστει επικινδυνη ακομη και για αυτους που την χρησιμοποιησαν.

  2. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 27/12/2009 14:05:38

    Το LNG είναι μια πανάκριβη υπόθεση, που όμως όταν έχουν γίνει οι επενδύσεις υγροποίησης, σαν βοηθητικό, ακριβό, συμπληρωματικό, σε ώρα ανάγκης, τσόντα, είναι καλό. Το CNG, αντιθέτως, στα χαρτιά είναι κούκλα. Προϋποθέτει μικρές πηγές αερίου, μικρές, ώστε να μην συμφέρει, ή να μην αξίζει τον κόπο η υγροποίηση. Κοντά σε χρήστες για να γλυτώσεις μεταφορικά. Πράγματι έχει η Αίγυπτος, και πράγματι συμφέρει η Ελλάδα και δη η Κρήτη.

    Αλλά το παραμύθι σταμάτει εκεί με το CNG, τουλάχιστον για Ελληνάρες που βγάζουν λεφτά από αγορές πλοίων, δεν βάζουν λεφτά. Τα CNG carriers μέχρι πρόσφατα ήταν πειραματικά. Η Kawasaki θα έφτιαχνε ένα, δεν ξέρω αν το έφτιαξε και άν έχει περάσει από την «ασφαλιστική εταιρία». Κι αν έχει, θα είναι με πατέντα, για πλούσιους και λίγους και επιτρέψτε μου να αμφιβάλλω ότι εμείς θα δούμε τέτοιο στα νερά μας. Και εκεί είχε μείνει κουβέντα πριν 4-5 χρόνια όταν τα λεφτά ήταν φτηνά και εύκολα και οι έλληνες εφοπλιστές πλούσιοι... (εδώ ρίχναμε κυβερνήσεις για μονοπύθμενα...)

    Μου αρέσουν οι απλές αρχές. Το αέριο είναι ένα ωραίο καθαρό καύσιμο. Καθαρό, δηλαδή σεν έχει θειάφι και τέτοια. Θαυμάσιο για πρώτη ύλη πετροχημικών. Θαυμάσιο για θέρμανση σε αστικά κέντρα. Το να το καις για ηλεκτρικό ρεύμα (πέρα από ισχύ αιχμής σε αστικά κέντρα το καλοκαίρι) είναι λίγο παλαβό, εκτός αν είσαι στο Κουβέητ ή το Κατάρ, ή πριν πολλά χρόνια στο ...Τέξας. Ναι, το αέριο ανεβαίνει απότομα σε τιμή όταν πέσει η πίεση στο πεδίο που παράγεται.

    Ωραίες οι ιστορίες για αγωγούς και εφοπλιστές, αλλά ΕΑΝ και ΌΤΑΝ καταλάβουμε ότι ο λιγνίτης και ο λιθάνθρακας είναι φτηνα και σχετικά απλά πράγματα, θα μιλάμε σοβαρά. Για πυρηνικά δεν λέω, είναι για σοβαρές χώρες.

    Αν τώρα η συμβολή του ΓΑΠ στον κόσμο είναι να φέρει πολλες Ισπανικές ή Δανέζικες ΑΠΕ στην Ελλάδα, τι να πω... Ο άνθρωπος δεν μεγάλωσε εδώ, και καλύτεροι άνθρωποι έχουν κάνει σοβαρότερα λάθη.

  3. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 27/12/2009 14:06:57

    ορίστε... ο Στελιος και εγώ καταλήξαμε στο ίδιο συμπέρασμα...

  4. σ.τακης avatar
    σ.τακης 27/12/2009 19:04:40

    απο τοτε που η παιδεία μιλάει το μονοτονικό, άστα να πάνε.

  5. giorgos avatar
    giorgos 27/12/2009 20:42:45

    πολύ θα ήθελα να με ενημερώσετε για τις περιβαλλοντικές και άλλες επιπτώσεις από ατύχημα σε δεξαμενόπλοιο που μεταφέρει υγροποιημένα αέρια καύσιμα

  6. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 27/12/2009 20:54:27

    θα αλλάξει η τροχιά της Γης; χαχαχαχαχα

    Στο http://www.globalsecurity.org/military/systems/ship/tanker-lng-safety.htm θα διαβάσεις ότι ΄«δεν αληθεύει» ότι έχει όση ενέργεια όσο 50 ατομικές βόμβες (τρίχα το επιχείρημα σύγκρισης LNG και ξύλου ή κάρβουνο ώς προς το εκρηκτικό δυναμικό χαχαχα). Το τεχνικό ρίσκο είναι τα κρυογενικά (να θυμίσω το space shuttle που καταστράφηκε επειδή κάποιο λαστιχάκι τα είχε παίξει;). Άλλο ρίσκο είναι η τρομοκρατική επίθεση. Το πιο προφανές είναι η σύγκρουση. Ωραίο το φυσικό αέριο, αλλά ο άτιμος ο νόμος του Murphy...

    Στο http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_natural_gas#Safety_and_accidents θα δεις και λιγη ιστορία.

  7. ataktos avatar
    ataktos 28/12/2009 21:16:08

    Μαύρα μαντάτα στην ασφαλή τροφοδότηση με λιγνίτη των ΑΗΣ περιοχής Κοζάνη –Φλώρινα ανακοίνωσαν οι υπηρεσιακοί παράγοντες τον Ορυχείων της ΔΕΗ στο Α.Ζ.(πρόεδρο ΔΕΗ) κατά την πρώτη επίσκεψη στην περιοχή που πραγματοποιήθηκε χθες στην Πτολεμαΐδα .Με λίγα λόγια μετά τον ΑΗΣ Φλώρινας (λόγω έλλειψης λιγνίτη) θα μείνουν τον επόμενο διάστημα όλοι σχεδόν οι Σταθμοί Παραγωγής ρεύματος της περιοχής .

    • archaeopteryx avatar
      archaeopteryx @ ataktos 28/12/2009 21:23:11

      τι έγινε; τέλειωσε το κοίτασμα;!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.