30/11/2008 17:04
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μπορεί η επιστήμη να μας σώσει;

Καταρχήν αποδείχθηκε η διασημότερη εξίσωση στον κόσμο, η e=mc2, που συσχετίζει την ενέργεια με τη μάζα και την ταχύτητα του φωτός, και η οποία μέχρι τώρα ουσιαστικά ήταν μια υπόθεση. Διαβάστε το θέμα εδώ: Αποδείχθηκε η εξίσωση e=mc2

Κι ας ξεφύγουμε για λίγο από την μίζερη καθημερινότητα που μας επιβάλουν η οικονομική κρίση και οι ατσίδες που μας κυβερνούν κι ας αναλογιστούμε τι μπορεί να καταφέρει (ή να μην καταφέρει) η επιστήμη στον 21ο αιώνα.

Όπως γράφει ο Λόρδος Ρις, Βασιλικός Αστρονόμος της Βρετανίας, Πρόεδρος της Ακαδημίας Επιστημών της Μεγάλης Βρετανίας κλπ για πολλούς η σημερινή εποχή είναι η καλύτερη εποχή να ζει κανείς. Οι καινοτομίες που προωθούν την οικονομική πρόοδο -πληροφορική, βιοτεχνολογία και νανοτεχνολογία -μπορούν να εκτινάξουν το βιοτικό επίπεδο τόσο στις αναπτυσσόμενες όσο και στις αναπτυγμένες χώρες.

Οι τεχνολογίες του εικοστού πρώτου αιώνα θα προσφέρουν προτάσεις τρόπου διαβίωσης που θα είναι «φιλικές προς το περιβάλλον» και θα εξασφαλίσουν τους απαραίτητους πόρους ώστε να μπει ένα τέλος στις κακουχίες και να αυξηθούν οι πιθανότητες επιβίωσης για τα δύο δισεκατομμύρια των φτωχότερων ανθρώπων του πλανήτη. Επιπλέον, η μεγαλύτερη απειλή των δεκαετιών 1960-1970 -δηλαδή η πυρηνική καταστροφή- έχει εξαλειφθεί.

Παρόλα αυτά ο εικοστός πρώτος αιώνας επιφυλάσσει τεράστιους παγκόσμιους κινδύνους. Οι κλιματικές αλλαγές έχουν αναδειχθεί στη σημαντικότερη μακροπρόθεσμη απειλή για το περιβάλλον. Οι ανθρώπινες πράξεις -ο εμπρησμός των δασών- έχουν οδηγήσει ήδη σε αύξηση της συγκέντρωσης διοξειδίου του άνθρακα στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 500.000 ετών, η οποία συνεχίζει αυξάνεται με ρυθμό 0,5% ετησίως.

Το ανθρώπινο γένος θα πρέπει να αντιμετωπίσει και άλλες παγκόσμιες «απειλές χωρίς εχθρούς» που είναι διαφορετικές (αλλά όχι άσχετες) από τις κλιματικές αλλαγές. Ο περιορισμός της βιοποικιλότητας συγκαταλέγεται μεταξύ των σοβαρότερων απειλών. Ο ρυθμός εξαφάνισης των ειδών είναι 1.000 φορές υψηλότερος από τον προβλεπόμενο και συνεχίζει να αυξάνει.

Τα προβλήματα επιδεινώνονται εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης του ανθρώπινου πληθυσμού, ο οποίος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 8-9 δισεκατομμύρια έως το 2050.

Στον ολοένα περισσότερο διαδικτυωμένο κόσμο μας ελλοχεύουν νέοι κίνδυνοι με συνέπειες που μπορούν να εξαπλωθούν -και σε διεθνές επίπεδο. Ακόμη και η ελάχιστη πιθανότητα παγκόσμιας καταστροφής είναι ανεπίστρεπτη. ...Οι αποφάσεις που θα πάρουμε τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο στο άμεσο μέλλον θα καθορίσουν εάν οι καρποί της επιστήμης του εικοστού πρώτου αιώνα θα είναι ωφέλιμοι ή δηλητηριώδεις.

Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ: Μπορεί η επιστήμη να σώσει τον κόσμο;

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Papanakos avatar
    Papanakos 30/11/2008 17:04:37

    ΤΕΛΕΥΤΑΊΟ ΤΕΛΕΣΊΓΡΑΦΟ ΤΙΣ O.E.A. ΣΕ PDF.......ΔΙΑΔΏΣΤΕ ΤΟ!!!! http://www.filejumbo.com/Download/E4F974263BDE06A0

  2. provato avatar
    provato 30/11/2008 19:08:14

    Ναι ας φύγω λοιπόν απο την ΄΄μίζερη πραγματικότητα που μας επιβάλλουν΄΄.

    Λέτε εσείς και οι όμοιοι σου:
    ΄΄Οι τεχνολογίες του εικοστού πρώτου αιώνα θα προσφέρουν προτάσεις τρόπου διαβίωσης που θα είναι «φιλικές προς το περιβάλλον» θα εξασφαλίσουν τους απαραίτητους πόρους ώστε να μπει ένα τέλος στις κακουχίες και να αυξηθούν οι πιθανότητες επιβίωσης για τα δύο δισεκατομμύρια των φτωχότερων ανθρώπων του πλανήτη.΄΄

    Προτείνω έτσι ΄΄φευγάτα΄΄ εύρεση πόρων με την αναδιανομή των εισοδημάτων πρώτα στην χώρα σου ΛΟΡΔΕ Ρις ΄΄ΒΑΣΙΛΙΚΕ ΑΣΤΡΟΝΟΜΕ΄΄ απο την κορυφή προς την βάση της πυραμίδας, αρχής γενομένης απο την ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΣΟΥ την εΛΥΣΑβετ και τους ΄φίλους΄΄ της λόρδους και λοιπούς φτωχούληδες.
    Και μετά ελάτε να συζητήσουμε για την υπερθέρμανση , τη βιοτεχνολογία για το σύστημα που παίζει η Άρσεναλ στην επίθεση,ότι τραβάει η ψυχή σου, κερνάμε εμείς.
    Αλλά ξέχασα τώρα έχετε βγεί στη γύρα με το άλλον προβαλλόμενο απο τα ΜΜπεεε ΣΩΤΗΡΑ (βοήθειά σας) Μπράουν να τα πάρετε απο το απλό κόσμο για να τα δώσετε στους απατεώνες τραπεζίτες.
    Ρε ουστ ΄΄βασιλικέ αστρονόμε΄΄ που θέλεις να καθορίσεις και την ΄΄ατζέντα΄΄.Ρε ούστ...

    ΥΓ:Και η μεγαλύτερη απειλή δεν είναι τα πυρηνικά αλλά η ελεύθερη σκέψη και έκφραση καθώς και η πολιτική συνειδητοποίηση των μαζών.Και εκεί πετύχατε ,μας έχετε σχεδόν αφοπλίσει μαζί με τους ανα την υφήλιο φίλους σας.
    ΥΓ2:Όλα καλά με τα ΄΄προβλήματα΄΄ και την εύρεση πόρων κτλ.Αυτό της ΤΡΑΓΙΚΑ άνισης ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ του πλούτου σε κάθε κοινωνία αλλά και διακρατικά ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΤΟ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΡΕ ΥΠΟΚΡΙΤΗ γιατί αμέσως θα βρισκόντουσαν οι ΄΄χαμένοι΄΄ ΠΟΡΟΙ;
    ΥΓ3:Σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον , προτείνω και τους δισεκατομυριούχους φιλικούς προς την τσέπη μας ,τι λές;Το πιασες;
    ΥΓ4:Για εύρεση πόρων ρώτα και την βασίλισσά σου ,τόσα χρόνια το Βασίλειο σας έχει ρουφήξει (κλέψει) πόρους και πόρους ανα την υφήλιο... έχει το know how.
    Και μια και ΄΄πιάσατε΄΄ τον Αϊνστάιν :

    ΄΄ Τα προβλήματα ποτέ δεν μπορείς να τα λύσεις με τον τρόπο σκέψης που τα γέννησε.΄΄
    ΄΄ Εκπαίδευση είναι εκείνο που μένει όταν έχουμε ξεχάσει καθετί που μάθαμε στο σχολείο΄΄
    ΄΄Μόνο δύο πράγματα είναι άπειρα, το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία, και ως προς το σύμπαν διατηρώ κάποιες αμφιβολίες.΄΄
    Άλμπερτ Αϊνστάιν (1879 - 1955).

    Μπεεε....(φεύγω τώρα , πάω να δω ΄΄ειδήσεις΄΄ στις οκτωχ..)

  3. Xase avatar
    Xase 30/11/2008 20:23:13

    @2 Μαλλον δεν εχεις διαβασει ολο το αρθρο.

    Ο ανθρωπος που το γραφει ειναι ενας επιστημονας και οχι πολιτικαντης, ουτε καν γραφειοκρατης της πολιτικης, και ολα οσα γραφει ειναι σωστα. Επομενως το να τον βριζεις με αυτον τον τροπο (βασιλικο αστρονομο και υποκριτη) δεν ειναι σωστο. Θα ελεγα οτι ο Αινσταιν την τελευταια παραγραφο σου την αναφερε για ανθρωπους που γραφουν και κρινουν οπως εσυ.

    Ο Φακτορ θελει να φυγει απο την μιζερη πραγματικοτητα και αυτο κανει. Και σωστα κανει.


    Λες οτι τα πυρηνικα δεν ειναι απειλη. Σου λεω οτι ενας δευτεροετης φοιτητης της φυσικης μπορει αν εχει τις πρωτες υλες να κατασκευασει παρα πολυ ευκολα μια ατομιοκη βομβα. (ακομα και στο διαδυκτιο μπορει να βρει καποιος την "συνταγη").

    Λες να αναφερει για την δικαιη ανακατανομη του πλουτου.
    Τι δουλεια εχει το αρθρο του με την πολιτικη;;

    Αν σκεπτομασταν ολοι οπως εσυ, θα επρεπε οντως οταν μιλαει καποιος π.χ. για τα σκανδαλα να αναφερει και το οτι σκανδαλο ειναι και ο τροπος αναπτυξης της Αρσεναλ που τοσο καλα τον κατεχεις.

    Αντε να δεις τις ειδησεις να μορφωθεις.

  4. PORTA PORTA avatar
    PORTA PORTA 30/11/2008 20:58:20

    Πώς να μετρήσετε το ύψος ενός ουρανοξύστη με ένα βαρόμετρο.

    Το κείμενο που ακολουθεί αφορά μια ερώτηση που ήταν θέμα σε εξετάσεις Φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης:

    «Να περιγράψετε πώς μπορούμε να μετρήσουμε το ύψος ενός ουρανοξύστη χρησιμοποιώντας ένα βαρόμετρο».

    Ένας φοιτητής απάντησε: «Δένετε ένα μακρύ σπάγγο στο λαιμό του βαρόμετρου και στη συνέχεια κατεβάζετε το βαρόμετρο από την ταράτσα μέχρι να εγγίζει το έδαφος. Το ύψος του κτιρίου θα ισούται με το μήκος του νήματος συν το μήκος του βαρόμετρου».

    Αυτή η πρωτότυπη απάντηση εξόργισε τόσο τον εξεταστή, ώστε αυτός έκοψε το φοιτητή στο συγκεκριμένο μάθημα. Ο φοιτητής προσέφυγε στις αρχές του Πανεπιστημίου, ισχυριζόμενος ότι η απάντησή του ήταν αναμφίβολα σωστή και ότι αδίκως κόπηκε.

    Το Πανεπιστήμιο όρισε έναν άλλο εξεταστή να διερευνήσει το θέμα και να αποφασίσει εάν έπρεπε να κοπεί ο φοιτητής ή όχι. Ο κριτής αυτός θεώρησε ότι η απάντηση που δόθηκε ήταν πράγματι σωστή, αλλά δεν φανέρωνε καμία αξιοσημείωτη γνώση Φυσικής.

    Για να διαλευκανθεί τελείως το θέμα, αποφασίστηκε να καλέσουν το φοιτητή και να του αφήσουν έξι λεπτά, μέσα στα οποία αυτός θα έπρεπε να δώσει μια προφορική απάντηση που να μην είναι τόσο απλοϊκή, αλλά να δείχνει κάποια εξοικείωση με τις βασικές αρχές της Φυσικής.

    Για πέντε λεπτά ο φοιτητής έμενε σιωπηλός, βαθιά απορροφημένος στιςσκέψεις του. Ο εξεταστής του θύμισε ότι ο χρόνος τελειώνει και ο φοιτητής απάντησε ότι είχε στο μυαλό του μερικές ιδιαίτερα σχετικές απαντήσεις, αλλά δε μπορούσε να αποφασίσει ποια να χρησιμοποιήσει. Στην προτροπή να βιαστεί, απάντησε ως εξής:

    «Κατ' αρχήν, θα μπορούσαμε να ανεβάσουμε το βαρόμετρο στην ταράτσα του ουρανοξύστη, να το αφήσουμε να πέσει και να μετρήσουμε το χρόνο που κάνει μέχρι να φτάσει στο έδαφος. Το ύψος του κτιρίου μπορεί να υπολογιστεί τότε από τον τύπο: H=(gt 2)/2. Όμως, δε θα το συνιστούσα γιατί θα ήταν κρίμα για το βαρόμετρο».

    «Μια άλλη εναλλακτική απάντηση» είπε ο φοιτητής «είναι η εξής: Εάν υπάρχει ηλιοφάνεια, θα μπορούσαμε να μετρήσουμε το ύψος του βαρόμετρου, να το στήσουμε όρθιο στο έδαφος και μετά να μετρήσουμε του μήκος της σκιάς του. Στη συνέχεια μετρούμε το μήκος της σκιάς του ουρανοξύστη, και με απλό τρόπο μπορούμε να υπολογίσουμε το πραγματικό ύψος του ουρανοξύστη με αριθμητική αναλογία».

    «Αλλά, εάν θα θέλατε να αντιμετωπίσετε το θέμα με ιδιαίτερα επιστημονικό τρόπο, θα μπορούσατε να δέσετε ένα μικρού μήκους νήμα στο βαρόμετρο και να το θέσετε σε ταλάντωση σαν εκκρεμές, πρώτα στο έδαφος και μετά στην ταράτσα του ουρανοξύστη. Το ύψος θα μπορούσε να βρεθεί μετρώντας και συγκρίνοντας τις δύο περιόδους, οι οποίες είναι αντιστρόφως ανάλογες των τετραγωνικών ριζών των επιταχύνσεων της βαρύτητας στο έδαφος και στο ύψος του ουρανοξύστη. Η επιτάχυνση της βαρύτητας εξαρτάται με τη σειρά της από το ύψος από την επιφάνεια της γης και συνεπώς γνωρίζοντας την
    επιτάχυνση της βαρύτητας στην ταράτσα βρίσκουμε το ζητούμενο ύψος».

    «Α!»είπε πάλι ο φοιτητής, «Υπάρχει κι ένας άλλος τρόπος, όχι κακός: Αν ο ουρανοξύστης διαθέτει εξωτερική σκάλα κινδύνου, θα ήταν ευκολότερο να ανεβεί κανείς τη σκάλα βάζοντας διαδοχικά σημάδια επαναλαμβάνοντας το μήκος του βαρόμετρου. Μετά θα ήταν εύκολο να υπολογίσει το ύψος του ουρανοξύστη προσθέτοντας όλα αυτά τα μήκη.

    Αλλά, αν απλώς θα θέλατε να είστε ιδιαίτερα βαρετός δίνοντας μια ορθόδοξη απάντηση, θα μπορούσατε να μετρήσετε την ατμοσφαιρική πίεση στην ταράτσα και στο έδαφος και να μετατρέψετε τη διαφορά των millibars σε ανάλογη διαφορά σε μέτρα.»

    «Όμως, επειδή ως φοιτητές παροτρυνόμαστε συνέχεια να ασκούμε την ανεξαρτησία του μυαλού μας και να εφαρμόζουμε επιστημονικές μεθόδους, αναμφίβολα ο καλύτερος τρόπος θα ήταν να χτυπήσουμε την πόρτα του θυρωρού και να του πούμε:

    Αν θα ήθελες να έχεις ένα ωραίο καινούριο βαρόμετρο, θα σου χαρίσω αυτό αν μου πεις το ύψος του ουρανοξύστη».

    Ο φοιτητής ήταν ο Niels Bohr, ο μόνος Δανός που τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ Φυσικής...

    ΠΠ

  5. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 30/11/2008 23:16:22

    Ο κ. Καθηγητής μπορεί να πλασάρεται ως απολιτικός, στην ουσία αναπαράγει τα γνωστά σύνδρομα, που αποφάσισαν οι δεξαμενές "σκέψης" την "νέας" τάξης να προβάλλονται, στηριγμένος στα ίδια αντιεπιστημονικά στερεότυπα, που κατασκευάζουν οι γκεμπελίσκοι από κατασκευής ιμπεριαλισμού, παγκοσμίων πολέμων και δουλοκτησίας. Αλλά μην ανησυχείτε. Ο σωτήρας ψήνεται και το σύστημα σας εφοδίασε με πτυχία, για να τον υποδεχθείτε κάργα τεκμηριωμένα.
    Μέχρι πότε θα αγωνίζεται η ανθρωπότητα για μια επιστημολογία έξω από τα μαγειρεία της εξουσίας; Φωνάξτε ακόμη πιο ηχηρά ότι η επιστήμη είναι ουδέτερη.
    Μένω εκστατικός μπροστά στα "επιστημονικά" τους επιτεύγματα. Τους βγάζω το καπέλο. Πως μπόρεσαν να περάσουν χειροπέδες σε εγκεφαλικά κύτταρα;

  6. αιμίλιος avatar
    αιμίλιος 30/11/2008 23:34:40

    "Καταρχήν αποδείχθηκε η διασημότερη εξίσωση στον κόσμο, η e=mc2, που συσχετίζει την ενέργεια με τη μάζα και την ταχύτητα του φωτός, και η οποία μέχρι τώρα ουσιαστικά ήταν μια υπόθεση"

    Δεν είναι ακριβές αυτό που γράφετε. Η εξίσωση ΔΕΝ είναι υπόθεση, αποδεικνύεται θεωρητικά στην ειδική σχετικότητα. Επίσης, πειραματικά έχει επιβεβαιωθεί εδώ και καιρό για τις πυρηνικές αντιδράσεις. Τώρα επιβεβαιώθηκε ότι ισχύει και για την μάζα των αδρονίων, π.χ. πρωτονίων, νετρονίων, τα οποία αποτελούνται από κουάρκς. Φυσικά αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ήταν ένα από τα αινίγματα του standard model. Να δούμε αν θα βρεθεί και το μποζόνιο Higgs στον LHC, για το οποίο ο Hawking στοιχημάτισε όταν δεν θα το βρούν. Ο Νανόπουλος πάντως στοιχημάτισε το αντίθετο...

  7. provato avatar
    provato 01/12/2008 00:21:05

    Πλασάρεται σαν απολιτικός μεν.Στη βουλή των λόρδων δε.Λόρδος και σερ.Με τα ΄΄βραβεία΄΄ φορτωμένος και τίτλους ηχηρούς.Βασιλικός αστρονόμος μιας βασίλισσας και ενός βασιλείου που οι επιστήμονες της ανακάλυψαν μαύρες τρύπες και άλλα θαυμαστά αλλά σε άλλες ΄΄μαύρες τρύπες΄΄ έριξαν ΄΄επιστημονικά΄΄ λαούς ολόκληρους ,χρόνια τώρα (και συνεχίζουν...).
    Η επιστημονική του λάμψη γνωστή.Του δίνουν βήμα όλοι , ΜΜΜΕ , τύπος , διεθνή συνέδρια.Φαινομενικά ΄΄καυστικός΄΄ για την τάξη πραγμάτων που έχουμε αλλά στην ουσία ακίνδυνος.Αν οι απόψεις του συνιστούσαν απειλή ξέρουμε όλοι τι πορεία θα ακολουθούσε.
    Δεν είναι δυνατόν να δείξει ως ρίζα του προβλήματος αυτούς που κάνει ΄΄παρέα΄΄ , τους ομοτράπεζους.Τους κάθε λογής μεγαλόσχημους και τους δισεκατομμυριούχους χορηγούς της επιστήμης του.
    Αυτό που είπα είναι οτι τα περισσότερα απο τα προβλήματα που ορθότατα περιγράφει ο Λόρδος ΄΄μας΄΄ θα μπορούσαν να λυθούν με ΑΝΑΔΙΑΝΟΜΗ του πλούτου.Να μην έχουν τρισεκατομύρια και δισεκατομυρια εκατό άτομα.Να μην έχουν τον πλούτο μιας χώρας το 10 ή το 20 τοις εκατό και οι υπόλοιποι να ΄΄γλύφουν΄΄ τα αποφάγια ή να λοιμοκτονούν.Να μην κλέβουν οι ΄΄πολιτισμένες΄΄ χώρες σαν την Αγγλία αντι πινακίου φακής τις πρώτες ύλες απο άλλες χώρες και να δημιουργούν εξαρτήσεις , εμφυλίους , αποσχιστικά κινήματα και άλλα θαυμαστά.
    Φίλε xase νομίζω δεν μπορείς να διακρίνεις την ΠΙΚΡΗ ειρωνεία μου.Όσο για την βλακεία που αναφέρεις έχεις δίκιο.Απο αυτήν προσπαθώ να απαλλαγώ.Κατα κάποιο τρόπο μας την μεταγγίζουν χωρίς να το θέλουν οι δικοί μας άνθρωποι (θύματα και αυτοί)απο γενια σε γενιά.ίσως έχει έρθει η ώρα να κάνουμε κάτι , ίσως όχι.

    ΥΓ1:Το ΄΄εσείς και οι όμοιοι σου΄΄ φυσικά και δεν αναφερόταν στον φάκτορα .Μακάρι να υπήρχαν και άλλα blog σαν αυτό.

  8. KaryID avatar
    KaryID 01/12/2008 11:54:12

    μείωση βιοποικιλότητας αφανισμός καλλιεργήσιμων εκτάσεων για να παραχθούν "μπιλάκια" βιοκαύσιμα
    τεχνολογία ανάπτυξης μεταλλαγμένων τροφίμων δισκία για τη θρέψη των εκατομμυρίων εξαθλιωμένων διαστημική τεχνολογία CERN στην προσπάθεια του ανθρώπου να φτάσει στο σημείο μηδέν, ει δυνατόν και πριν από αυτό, το σύστημα έμεινε από παραφλού συμφωνώ με το #2provato.

  9. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 01/12/2008 14:32:05

    ΠΠ

    αληθεύει ότι ήταν ο Μπορ;

  10. αιμίλιος avatar
    αιμίλιος 01/12/2008 15:24:26

    Απ' όσο εγώ ξέρω, κυκλοφορεί ευρύτατα ως ανέκδοτο, αλλά δεν είναι επιβεβαιωμένο.

    Κάπου αλλού είχα διαβάσει ότι αυτή την ιστορία με τον Bohr την διηγήθηκε ένας άλλος μεγάλος φυσικός, o Ernest Rutherford.

    Δεν ξέρω αν ο ΠΠ έχει άλλες πληροφορίες.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.