#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
17/02/2009 22:03
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μια άλλη ανάλυση για την οικονομική κρίση

(Λάβαμε το κείμενο που ακολουθεί με e-mail από φίλο του site)

 
___________________________________________________________________________________________
Στο ξεκίνημα της παγκόσμιας κρίσης του χρηματοπιστωτικού συστήματος, σύμπασα η ανθρωπότης προσκύνησε τον προφήτη Γκόρντον Μπράουν που είχε την έμπνευση να «δανείσει» χρήματα στις τράπεζες, βάζοντας πόδι στους διοικητικούς τους μηχανισμούς, προκειμένου να εκτονωθεί η κρίση. Αυτό έγινε στην Αγγλία και οι ηγέτες των υπόλοιπων χωρών έσπευσαν να κάνουν το ίδιο. Σήμερα όλο και περισσότεροι θέλουν να ξεχάσουν τη ανοησία του Γκόρντονα του Καφέ. Γιατί;
 
Διότι το πρόβλημα ήταν το πλεόνασμα παραγωγής που κυκλοφόρησε στην αγορά και η οικονομική αδυναμία των καταναλωτών να το απορροφήσουν. Πράγμα το οποίο οδήγησε στην κυκλοφορία πλασματικού χρήματος μέσω του υπερδανεισμού. Που με τη σειρά του οδήγησε σε κατάρρευση των αγορών εφόσον το πλασματικό χρήμα δεν μπορεί με τίποτα να γίνει πραγματικό. Όταν έρχεσαι εσύ και λες ότι θα ρίξεις ΚΙ ΑΛΛΟ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟ ΧΡΗΜΑ, για να διορθώσεις την κατάσταση είσαι, το λιγότερο, μαστουρωμένος!

Μάλιστα ο δικός μας οικονομικός κεφάλας δεν άντεξε και το έσκασε το παραμύθι σε συνέντευξη τύπου. «Δεν είναι πραγματικά τα κεφάλαια που θα δώσουμε για την στήριξη των τραπεζών, απλώς θα εγγυηθούμε την χρηματοπιστωτική επάρκεια για να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη», έτσι ακριβώς όπως στο λέω το είπε ο άνθρωπος! Μα φυσικά και δεν είναι πραγματικά τα κεφάλαια κύριέ Παραλογοσκούφη μου! Εσείς μέχρι χτες δανειζόσασταν από τις τράπεζες εκδίδοντας ομόλογα για να καλύψετε τους προϋπολογισμούς σας (το επιτρεπτό ετήσιο έλλειμμα στην Ε.Ε. είναι 3%, πράγμα που σημαίνει ότι κάθε χρόνο τα κράτη-μέλη πρέπει να δανείζονται χρήματα για να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες τους) -τώρα πως βρεθήκατε να δανείζετε τις τράπεζες; Τσου ρε λάκηδες!
 
Ξεκαθαρίζω -η λύση που προωθείται από τις κυβερνήσεις των ανεπτυγμένων χωρών για την αντιμετώπιση της κρίσης μοιάζει με συνταγή αλμπάνη γιατρού για την αντιμετώπιση του καρκίνου. «Από πού να πάρω αυτά τα φάρμακα γιατρέ μου;» «Μα δεν χρειάζεται να πάρετε τα φάρμακα αγαπητέ! Αρκεί να φάτε το χαρτί της συνταγής και θα γίνετε σίγουρα καλά!»
 
Ξεκαθαρίζω -μέχρι να ρεφάρει η αγορά τη χασούρα της, μέχρι δηλαδή να αντιμετωπίσουν τη ζημιά από το πλασματικό χρήμα, θα περάσουν πολλές αναποτελεσματικές νύχτες του Αγίου Βαρθολομαίου ακόμα και μέρα-μεσημέρι. Άρχισαν ήδη να κλείνουν τα παραρτήματά τους οι αυτοκινητοβιομηχανίες, θα ακολουθήσουν εταιρείες ειδών εικόνας-ήχου, κινηματογραφικά στούντιο, εταιρείες παροχής υπηρεσιών και ειδών ψυχαγωγίας και αναψυχής, τουριστικά καταλύματα. Με λίγα λόγια, η πολυτέλεια θα φάει πρώτη χώμα.
 
Ξεκαθαρίζω -άνθρωποι θα μείνουν στο δρόμο, προγράμματα ανεργίας θα αποτύχουν να καλύψουν τις ανάγκες τους και η αγορά θα υπολειτουργεί χειροτερεύοντας συνεχώς την κατάσταση.
 
Αυτή τη φάση οι γραμματιζούμενοι τη λένε «ύφεση». Και κουβαλάει στασιμοπληθωρισμό (υψηλό πληθωρισμό που δεν πέφτει με τίποτα), συνεχώς αυξανόμενη ανεργία, μείωση των παραγωγικών διαδικασιών μέχρι τη στιγμή που ...

Που;
 
Δεν θα αναλύσω το μαρξιστικό σενάριο, όπου το σύστημα καταρρέει μέσα στις αντιφάσεις του. Ξέρεις γιατί; Επειδή αυτό είναι το ΑΙΣΙΟΔΟΞΟ σενάριο. Θα σου πω όμως για την άλλη προοπτική, αυτή που διδάσκονται οι οικονομολόγοι στο μάθημα της οικονομικής θεωρίας -όταν μελετάνε τα νεώτερα οικονομικά μοντέλα.
 
Για να ξεπεραστεί η ύφεση, έχει αποδειχτεί από την ιστορική εμπειρία ότι  θα πρέπει να επέλθει ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΜΕΡΟΥΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ. Μόνο έτσι θα μειωθεί το αγοραστικό κοινό παράλληλα με τη (σε μεγαλύτερο βαθμό) μείωση της προσφοράς αγαθών και υπηρεσιών και μόνο με αυτόν τον τρόπο θα οδηγηθούμε σε αύξηση της αγοραστικής ικανότητας και, ακολούθως, αύξηση των τιμών. Μαγικό, έτσι;
 
Τι σημαίνει όμως «καταστροφή μέρους των παραγωγικών μηχανισμών»; Παραγωγικοί μηχανισμοί είναι οι εργαζόμενοι και τα μέσα παραγωγής (μηχανήματα, κτίρια κ.λ.π.) -να το ξεκαθαρίσω αυτό. Και πως καταστρέφονται; Πανεύκολα! Οι άνθρωποι-εργαζόμενοι σκοτώνονται μαζικά σε πεδία μαχών, τα εργοστάσια βομβαρδίζονται, οι οδικές αρτηρίες μεταφοράς εμπορευμάτων ανατινάζονται, η αεροπορία και το ναυτικό χρησιμοποιούνται για τη διεξαγωγή εχθροπραξιών . Χρειάζεται να σου πω κι άλλα για να καταλάβεις ότι η «καταστροφή μέρους των παραγωγικών μηχανισμών» συνεπάγεται πόλεμο; Παγκόσμιο κατά προτίμηση, να μην κάνουμε διπλές και τρίδιπλες δουλειές -να ξεμπερδεύουμε με τη μία.
 
Κορόιδο

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Nick avatar
    Nick 17/02/2009 22:07:34

    Ο πόλεμος είναι το μόνο σίγουρο.

  2. λαμογιο avatar
    λαμογιο 17/02/2009 22:12:51

    ο πολεμος ηταν το καλο σεναριο στο παρελθον για να καταστραφουν οι ανταγωνιστες και το πλεοναζον παραγωγικο δυναμικο και να ξαναρχισουμε απο την αρχη..
    σημερα δεν υπαρχει η "πολυτελεια" ενος πολεμου.
    αρα θα εχουμε μια μακροχρονη κριση,σταδιακης καταστροφης,με επιπτωσεις πραγματικου πολεμου.

  3. Orestios avatar
    Orestios 17/02/2009 22:15:12

    Ο πόλεμος μοιάζει αναπόφευκτος.

  4. λαμογιο avatar
    λαμογιο 17/02/2009 22:19:02

    η υπερκαταναλωση με δανεικα και αγυριστα οδηγησε σε υπερπαραγωγη παραγωγικων δυναμεων.
    εαν δεν βρουμε νεους καταναλωτες σε αλλους πλανητες,πρεπει να καταστραφει το πλεοναζον παραγωγικο δυναμικο.
    προσδεθειτε..
    οσοι εχετε κομποδεμα αγοραστε χρυσο.
    πρωην "αριστερα λαμογια" διαβαστε λιγο μαρξ,δεν
    ειναι ντροπη..ακομα και τα παιχτακια της wall-street διαβαζουν σημερα για να σωθουν..

  5. λαμογιο avatar
    λαμογιο 17/02/2009 22:29:00

    επαναλαμβανω
    δυστυχως ο πολεμος θα ηταν το "καλο σεναριο" γιατι
    θα οδηγουσε σε γρηγορη καταστροφη και μετα αναγενηση του καπιταλισμου.
    η παγκοσμιοποιηση ομως αφαιρει αυτην την δυνατοτητα απο τους καπιταλιστες.
    δεν υπαρχουν εθνικες βιομηχανιες.
    αρα παμε σε μακροχρονιο προτσες καταστροφης.
    η κριση θα κρατηση παρα πολλα χρονια.

  6. τρια πουλακια άλαλα avatar
    τρια πουλακια άλαλα 17/02/2009 22:32:20

    Άλαλα τα χείλη των ενεών.
    Τα οικονομικά μοντέλα βασίζονται σε παρελθοντική εμπειρία. Η κρίση πρωτόγνωρη, η λύση άγνωστη.
    Παγκόσμιος πόλεμος με υπερτροφική ανάπτυξη πυρηνικών όπλων κομματάκι δύσκολος.
    Περιφερειακές συγκρούσεις δυνατές.
    Το καλό: είμαστε στην ΕΕ
    Το κακό:είμαστε στην περιφέρειά της.
    Το δεύρο κακό: είμαστε και στην περιφέρεια περιοχών γεωστρατηγικής έντασης. Ενδέχεται τσουρουφλισμός

  7. donaE avatar
    donaE 17/02/2009 22:39:45

    Ο Β'παγκοσμιος πολεμος ομως ηταν αποτελεσμα του προστατευτισμου και των δασμων που φερανε συρρίκνωση του παγκόσμιου εμπορίου.Δεν εγινε για να καταστραφουν παραγωγικοι μηχανισμοι.Καθε περιπτωση ειναι καινουργια,θα βρεθει τροπος να πραγματοποιηθει κερδος.

  8. οκτώ avatar
    οκτώ 17/02/2009 22:43:22

    Μην ανησυχείτε για πόλεμο. Κανείς δεν πρόκειται να τα βάλει μαζί μας αφού είμαστε δεύτεροι μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες μεταξύ των χωρών του ΝΑΤΟ με τις μεγαλύτερες αμυντικές δαπάνες σε ποσοστό επί τοις εκατό του ΑΕΠ τους.
    Εκτός και αν τις δαπάνες αυτές τις έκαναν βίλες, κότερα και καταθέσεις.

  9. o avatar
    o 17/02/2009 22:44:53

    «Παραγωγικοί μηχανισμοί» του νεοφιλελευθερισμού ήταν οι πολιτικοί τα μεγαλοστελέχη κτλ, επειδή έχουμε πολλά ξερονήσια και ο κοσμος δες φταίει σε τίποτα, προτείνω να μην τους καταστρέψουν είναι βάρβαρο, να τους πάνε, να ψαρεύουν στα ξερονήσια ,,,

  10. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 17/02/2009 23:00:01

    χουμ χουμ...

    Η προσπάθεια Αμερικανών και Αγγλων να σώσουν τις τράπεζές τους ήταν και έιναι γιατί εκεί, τις αγαπάτε δεν τις αγαπάτε, "διαμεσολαβούν". Αν δεν είχαν γίνει οι πρεμβάσεις, θα είμαστε σε άλλη φάση τώρα. Αστε τις δικές μας...

    Δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι συμφωνώ με τα αίτια και τα αιτιατά της δεύτερης πααγράφου. Θεωρώ ότι η σχέση ρίσκου με προσδοκώμενη απόδοαση διαστρεβλώθηκε, τόσο από την απληστία όσο και από την ανεπαίσθητη κατάργηση ρυθμιστικών διατάξεων, εξαιρετικά βαρετών αλλά σημαντικών, αφ' ενός και την χαλάρωση των λογιστικών αρχών. Τόσο απλά. Ούτε καπιταλισμός ούτε κομμουνισμός ούτε τίποτα... Απληστία χωρίς διαχωρισμό αρμοδιοτήτων και με ελγκτές ερζάτς.

    Ποτέ δεν κατάλαβα και δεν πίστεψα το φούμαο των 28 δισ. Η μεγαλύτερη απάτη χειραγώγησης μετοχών, το έργο παίζεται ακόμα, αφού οι τράπεζες μειώνουν κεφάλαιο, πληρώνοντας μέρισμα σε λίγους, για να φτιάξουν τα ποσοστά για λιγότερους, εν όψει ψιθυριζόμενων συγχωνέυσεων. Για αυτό νομίζω έπεσε η ΕΤΕ σήμερα. (νομίζω είπα)

    Ήδη, τα τελευταία 10 χρόνια έχουν κατασταφεί παραγωγικοί μηχανισμοί τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ελλάδα. Δύο παραδείγματα μόνον. Και ερωτώ την παρέα, ποιά χώρα μπορεί να ξαναστήσει τους παραγωγικούς της μηχανισμούς πιο γρήγορα; Σε ποιά χώρα λειτουργεί η κάθαρση και η ανακύκλωση; Ποια χώρα, ποια ήπειρος συμβολίζει τον φοίνικα που ξαναγεννιέται από την στάχτη του; Όχι ότι θα τα καταφέρει 100%, αλλά το όνομα του παιχνιδιού είναι ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ επιτυχία. Πέφτει το δολλάριο, αλλά το ευρώ πέφτει περισσότερο.

    Έκτός αν, όπως λέει ο Παπαθανασίου είναι όλα ...ψυχολογικά.

    Λυπαμαι, αλλά πιστέυω ότι τα δύσκολα είναι μπροστά μας, και δεν έχω ξαναδεί τέτοιο κινηματογραφικό έργο.

  11. o avatar
    o 17/02/2009 23:07:55

    @ donaE ξεχνάς κάτι πολύ σημαντικό, εδώ και κάμποσα χρόνια ο πόλεμος βρίσκεται σε εξέλιξη, στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν, αυτή τι στιγμή έχουμε το αποτέλεσμα και μπαίνουμε στην εποχή που τα πράγματα θα αρχίσουν να σταθεροποιούνται!

  12. donaE avatar
    donaE 17/02/2009 23:09:54

    @ 12 Says
    Για αλλους λογους,απο αυτους που προτεινει η αναρτηση

  13. o avatar
    o 17/02/2009 23:11:08

    δηλαδή;

  14. Βανζέτι avatar
    Βανζέτι 17/02/2009 23:17:17

    Ο πόλεμος είναι το οξυγόνο του καπιταλισμού...

    όπως και να έχει η κρίση μακροχρόνια θα περάσει...

    απλώς..μακροχρόνια..δε θα είμαστε εδω...

  15. Nick avatar
    Nick 17/02/2009 23:22:14

    Αρχαιοπτέρυγα, όταν μια χώρα σαν τις ΗΠΑ έχει 17 τρισ. δολάρια χρέος και συνολικές μελλοντικές υποχρεώσεις ΄γυρω στα 60 τρισ. δολάρια, σύνολο 77 τρισ δολάρια περίπου (όσο το παγκόσμιο ΑΕΠ), λογικά πτωχευμένη είναι.

    Όταν το χρέος των πιστωτικών καρτών στις ΗΠΑ είναι 14 τρισ δολάρια, λογικά και οι πολίτες πτωχευμένοι είναι.

    Με βάση τη λογική λοιπόν, ο Δυτικός κόσμος είναι πτωχευμένος. Όχι μονο οικονομικά αλλά και ηθικά.

    Αυτά περί ευελιξίας θα ίσχυαν μόνο εάν αυτή η χώρα ξεπλήρωνε (που δεν μπορεί) τα χρέη και όχι να παρακαλάει του Κινέζους να τη δανείζουν για να δίνουν μετά δανεικά λεφτά στους πολίτες της και αυτοί με τη σειρά τους να αγοράζουν προϊόντα Made in China. Για τους κυβερνώντες όμως είναι "Ανάπτυξη"

    Για τα ΜΜΕ και τη Κυβέρνηση είναι "consumers" και όχι "citizens".

  16. ΑΤΑΚΤΟΣ avatar
    ΑΤΑΚΤΟΣ 17/02/2009 23:23:56

    Ποιος από σας δεν θυμάται την ποινή που μας επέβαλε η Ε.Ε. για χωματερές και τι έγινε ο Σουφλιάς παραμένει στη θέση ακλόνητος ο Κωστάκης Λαλιώτης επιστρέφει περήφανος και δριμύτερος .ερώτηση οι χωματερές έγιναν ….

  17. mikros fokion avatar
    mikros fokion 17/02/2009 23:25:18

    απο τις αρχες της δεκαετιας του -90 πιστευα οτι το συστημα, μετα την καταρρευση του κρατικου καπιταλισμου, θα εφτανε σε ενα αδιεξοδο και το αποτελεσμα θα ηταν ή να γινει μια επανασταση ή να γινει πολεμος. σημερα, με την οικονομικη κριση που υπαρχει παγκοσμιως ο πολεμος ειναι ακομα πιο κοντα. ας μην ξεχναμε οτι η αμερικη καταφερε να "σωθει" με τον παγκοσμιο πολεμο... συμφωνω (δυστυχως)με τον συντακτη του κειμενου... μια επανασταση των φτωχων δεν θα γινει επιτρεπτη απο τους κεφαλαιουχους, ειναι προτιμοτερο γι΄ αυτους ο πολεμος.

  18. λαμογιο avatar
    λαμογιο 17/02/2009 23:32:08

    η αμερικη θα ξεπερασει πρωτη την κριση γιατι εχει ενα ηλεκτρονικο τυπογραφειο και θα τυπωση κωλοδολλαρια,τα οποια θα μοιρασει σε ολον τον κοσμο.
    θα φορτωσει τα χρεη της σε ολους μας.
    αυτο ειναι το προνομιο της υπερδυναμης και του παγκοσμιου νομισματος που ελεγχει.
    θα εθνικοποιηση τις τραπεζες της με τυπωμενο χρημα.
    πχ η ελλαδα πρεπει να δανειστει για να εθνικοποιηση τραπεζες.
    για να δωση δανεια το ελληνικο κρατος πρεπει να δανειστει.
    το αμερικανικο κρατος θα τυπωση τσαμπα δολλαρια.
    αντι για βομβες θα μας ριξουν αχρηστα δολλαρια και θα γλιτωσουν πρωτοι.

  19. Nick avatar
    Nick 17/02/2009 23:35:50

    Αφού πρώτα φάνε (φάμε) έναν υπερπληθωρισμό γιατί η Κίνα θα πεί "αει στο διάολο, αγοράζω χρυσό".

  20. Keep Talking avatar
    Keep Talking 17/02/2009 23:37:22

    Ωχ και εγω που ηλπιζα στην επανασταση των φτωχων...
    Αλλα με τι κεφαλαια θα γινει ο πολεμος;;;

  21. λαμογιο avatar
    λαμογιο 17/02/2009 23:38:31

    archaeopteryx
    επιμενεις να γραφεις αρνητικα για χρυσο.
    καλο αυτο ..
    οταν πανικοβληθεις μετα απο μερικα χρονια και αποφασισεις να αγορασεις,ειδοποιησε με για να πουλησω εγω πανικοβλητος.

  22. ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ avatar
    ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ 17/02/2009 23:45:34

    Ειναι ενα απο τα κλαυτερα Ποστ σχετικα με την Οικονομια. Μπραβο στον συγγραφεα!!!!!!

    Μην μπαινουμε σε λεπτομερειες. Τα εχοθμε πει και γραψει πολλακοις πολλοι απο εμας. Οποιος διαβαζει καταλαβαινει.

    ΠΠ

  23. tiramola avatar
    tiramola 17/02/2009 23:50:57

    Θα ρίξουν το AMERO όπου νάναι...
    Αν όπως ακούγεται θα είναι 3-4 δολλάρια 1 AMERO ήθελα να δω τι θα κάνει η ΕΕ που έδωσε ισχυρό Ευρώ κατά την έκδοση του ομολόγου...
    θα πάρει AMERO στην νέα ισοτιμία?

  24. ss_sk avatar
    ss_sk 17/02/2009 23:54:30

    ''Για να ξεπεραστεί η ύφεση, έχει αποδειχτεί από την ιστορική εμπειρία...''(sic)

    Ποια ιστορική εμπειρία? Ποιες παλιές καταστάσεις και συνθήκες θεωρούνται αντίστοιχες με τα καθ' ημάς? Και πόσο επηρεάζουν τις συγκρίσεις οι σύγχρονες αλλαγές (βελτίωση) στην ενημέρωση και επικοινωνία (κυρίως μέσω του διαδικτύου)?.

    Εκτός αν μας κόψουν το ρεύμα και ψάχνουμε μπαταρίες για τα ραδιόφωνα.

  25. αλογοσκουφιτσα avatar
    αλογοσκουφιτσα 18/02/2009 00:01:04

    ε, οχι και πολεμο. Τι ανοησιες ειναι αυτες βραδυατικα;

  26. donaE avatar
    donaE 18/02/2009 00:03:51

    @14 Says Ο πολεμος στο Ιραν ειναι κυριαρχικος πολεμος,νομιζω,για τα πετρελαια και το δολλαριο,αν και δεν γνωριζω τα διεθνη.Δεν βλεπω εδω το σεναριο του συγγραφεα.

  27. ΑΤΑΚΤΟΣ avatar
    ΑΤΑΚΤΟΣ 18/02/2009 00:05:58

    ss_sk-Σιγά σιγά αίτημα σου και για αυτό ...

  28. αλογοσκουφιτσα avatar
    αλογοσκουφιτσα 18/02/2009 00:14:03

    28.
    Το παιχνιδι πετρελαιο Δολλαριο εχει ληξει.
    Τωρα σε λιγους μηνες θα εχουμε την τυχη να ζησουμε μια αλλη πραγματικοτητα αλλιωτικη με ολες τις αλλες ως τωρα.
    Λιγη υπομονη και επεται η συνεχεια

  29. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 00:18:54

    Κορόιδο:
    1. Που τον είδες τον πληθωρισμό στη Δύση; Και ποιός οικονομολόγος μιλάει σοβαρά για κάτι τέτοιο; Και σύ το λές παρακάτω ότι πέφτουν οι τιμές, είσαι αντιφατικός. Μη κρίνεις εξ ιδίων (Ελλάδα).
    Δες τις τιμές των εμπορευμάτων πέρισυ και φέτος!
    2. Ποιό πλασματικό χρήμα; Οι τιμές των ακινήτων στην Ελλάδα (και στις ΗΠΑ) ανέβηκαν λόγω πλασματικού χρήματος; Ή τις ανέβασαν οι τράπεζες δίνοντας δάνεια για να αξιοποιήσουν το πλεονάζον κεφάλαιο (προιόν εκμετάλλευσης της εργασίας είναι, δεν βγαίνει από εκτυπωτικές μηχανές); Οι εκατοντάδες χιλιάδες απούλητες ελληνικές μεζονέτες είναι "πλεόνασμα Παραγωγής"; Δεν είναι κάν παραγωγή. Αυτό ακριβώς, η επένδυση σε τέτοια αγαθά είναι η καταστροφή της παραγωγής.
    Συμπέρασμα: Η "καταστροφή" της παραγωγής ήδη συνέβη. Είναι το output του μονεταρισμού. Και που πάει ο πλούτος; Μεταφέρεται Ανατολικά. Ο μισός στις πετρελαιικές χώρες. Ο άλλος μισός ήδη στην Κίνα βρίσκεται.
    Ναι, το σύστημα καταρρέει από τις αντιφάσεις του. Καταρρέει όμως ο καπιταλισμός καζίνο των Chicago Boys, όχι ο καπιταλισμός γενικά.
    Διαβάστε αθυεντικό Μάρξ (κατά προτίμηση στο πρωτότυπο), Κέυνς και Σουμπέτερ. Τον Λένιν μας τον έκλεψαν οι δεξιοί (δια της ελαφράς παρανάγνωσης), απ' ότι βλέπω. Και ονειρεύονται πολέμους, για να σώσουν το τομάρι τους.
    Μη λιγουρεύεστε. Ο θείος Μπαράκ είναι ακόμα δυνατός.

  30. Αναρχοαυτονομος Εθνικιστης με Κομμουνιστικες Συνιστωσες avatar
    Αναρχοαυτονομος Εθνικιστης με Κομμουνιστικες Συνιστωσες 18/02/2009 00:23:13

    Αυτο ειναι το τιμημα της αναπτυξης...Καθηστε να ξυπνησουν τα δισεκατομυρια των Κινεζων και των Ινδων και θα δειτε τι εχει να γινει...Ως ποτε τα κοροιδα θα δεχονται να πουλανε προιοντα για κ@λοχαρτα...Οταν ειδαν το επιπεδο ζωης των δυτικων, ειπαν: "κοροιδα ειμαστε εμεις για να δουλευουμε για ενα πιατακι ρυζι?, θελω και εγω να αγορασω plasma..." Δυστυχως, αυτος ο πλανητης δεν ειναι αρκετα μεγαλος για να χωρεσει πανω απο ενα οριο καλοταισμενων...Εκτος και αν πιστευετε οτι 6 δις ανθρωποι μπορουν να ζουν οπως ζουν 600-700 εκατομυρια και πολλους λεω...
    Ξερει κανεις κανενα καλο νησακι απομονωμενο να παω να αραξω να εχω την ησυχια μου..? Κατα προτιμηση ζεστο και ανεμοδαρμενο...

  31. ΑΤΑΚΤΟΣ avatar
    ΑΤΑΚΤΟΣ 18/02/2009 00:23:19

    Πάντως ο Arnold Schwarzenegger στην Καλιφόρνια χτυπά φαλημεντο ..

  32. Nick avatar
    Nick 18/02/2009 00:27:40

    Πολύ δυνατός, τι να σου πω,χοχοχο. Βάζει τα ίδια άτομα (Geithner, Summers) που έθεσαν τα θεμέλια (1998) για τη σημερινή τραγωδία.

  33. ιατρόπουλος avatar
    ιατρόπουλος 18/02/2009 00:31:19

    Να πας αμέσως για υπουργός Οικονομικών του ΚΚΕ.

  34. donaE avatar
    donaE 18/02/2009 00:32:15

    @32
    Οι Κινεζοι εχουν πολλα προβληματα εσωτερικα να λυσουν πριν παρουν ολοι plasma.Αυτου του ειδους η αναπτυξη προυποθετει δημοκρατια.

  35. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 00:39:53

    35
    Μην ανησυχείς, δεν θα έχεις μαύρο πρόεδρο, στην Κινεζική ζώνη επιρροής θα μας εκχωρήσουν οι Yankees. Αυτοί θα κρατήσουν από Γευγελή και βόρεια. Με το διασυνοριακό εμπόριο Δυτικών και Ανατολικών να ανθεί στα σύνορα Βόρειου και Νότιου Βασιλείου.
    Ξεφύγαμε νομίζω, το Κορόιδο μας έπιασε κορόιδα.

    36
    Το ΚΚΕ είναι τόσο μαρξιστικό κόμμα, όσο εγώ ανήκω στη συνομοταξία των προβοσκιδοειδών.

  36. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 01:21:00

    Μιά επισήμανση ακόμα:
    Δεν υπάρχει πλασματικό χρήμα, ούτε υπερπαραγωγή κεφαλαιουχικών αγαθών, όπως το 1929. Οι χώρες που προκάλεσαν την κρίση (ΗΠΑ) πάσχουν από εσωτερική υπερκατανάλωση και εξωτερικό χρέος. Θα συρρικνωθεί η κατανάλωσή τους, αλλά την παραγωγή άλλοι την εξασφαλίζουν. Το βλέπετε. Πώς να υπάρξει έτσι πληθωρισμός;
    Θα γίνουν αύριο ακριβοί πωλητές οι Κινέζοι; Τρελοί είναι; Ή θα συνεχίσουν οι Αμερικάνοι κι εμείς ν' αγοράζουμε σπίτια και αυτοκίνητα; Ήδη σταματήσαμε.
    Μη βλέπουμε τον κόσμο με το κεφάλι κάτω και τα πόδια πάνω!

  37. περαστικος ξανα avatar
    περαστικος ξανα 18/02/2009 01:29:06

    Αλήθεια, η βίαιη ανατροπή του ΚΚ Κίνας ισοδυναμεί άραγε με την απαραίτητη "καταστροφή ενος μέρους της (παγκοσμιας) παραγωγικής μηχανής???"
    Επίσης ποια ειναι η διαφορά ενος βομβαρδισμένου εργοστασίου από ενα κλειστό και εγκατελειμένο??

  38. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 01:38:53

    @ 40
    1 Το ΚΚ Κίνας μάλλον θα ανατραπεί μαζί με τον καπιταλισμό ως σύστημα. Έχει ψωμιά ακόμα.
    2 Ένα βομβαρδισμένο εργοστάσιο συνήθως ξαναφτιάχνεται. Ένα εγκαταλλειμένο, συνήθως γίνεται δημοτικός χώρος ψυχαγωγίας. Το πρώτο είναι πολεμικό διάλειμμα. Καταστροφή παραγωγικού δυναμικού (και μάλιστα ανεπίστρεπτη) είναι το δεύτερο. Σας θυμίζει αυτό που και πως καταστρέφεται το παραγωγικό δυναμικό;
    ΥΓ: Οι Έλληνες πανεπιστημιακοί οικονομολόγοι που λέει το Κορόιδο, και που διδάσκουν οικονομικά μοντέλα, άς πιάσουν δουλειά να μεταφράσουν 2-3 πρόσφατα άρθρα του Ρουμπίνι και του Κρούγκμαν. Κι άς παρατήσουν το Νοστράδαμο.

  39. περαστικος ξανα avatar
    περαστικος ξανα 18/02/2009 01:47:47

    η ανάλυση ισχύει για τις εποχέςπου η μητρόπολη συγκέντρωνε τις χρηαματοπιστωτικές δραστηριοτητες και την βιομηχανική παραγωγη στο εδαφός της. Οταν ειχε εργοστάσια γι βομβάρδισμα και προλετάριους για σκότωμα εντος συνόρων. Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής εχει μεταφερθει στην περιφέρεια. Ηπτώση της κατανάλωσης στις ΗΠΑ δημιουργεί πλεόνασμα βιομηχανικης παραγωγης στην Κινα . Τι επίδραση θα έχει η κάμψη της ζήτησης λοιπόν μακροπροθεσμα στην οικονομία της Κίνας και της Ινδίας??? Θα δημιουργήσει κοινωνική αναταραχή??? Μια ενδεχόμενη καταστροφή της παραγωγικής μηχανης της Κινας πως θα επιδράσει στη Δύση??? Θα φέρει αυξηση της απασχόλησης, άνοδο των τιμών καταναλωτή??? Θα σημάνει αναθερμανση των επενδύσεων στο κέντρο ἠ η απωλεια των τερστιων επενδυσεων των πολυεθνικών στην περιφέρεια θα επιδεινωσει την κρίση???? Εχει κανεις απάντηση???εκτος απο τον τριτο παγκοσμιο πόλεμο.

  40. Pokair avatar
    Pokair 18/02/2009 02:13:42

    Δεν βλεπετε οτι η οικονομια συντηρητε με μηχανικη υποστηριξη(βλεπε bailout)διεθνως?
    Αργα ή γρηγορα θα την τραβηξουνε την πριζα και τοτε θα επικρατηση χαος.
    Οταν τελειωσει αυτη η κριση(οπως προβλεπουν οι ειδικοι της GEAB) ο κοσμος θα μοιαζει περισσοτερο στην Ευρωπη του 1913 παρα του 2007.

  41. apostolos34s avatar
    apostolos34s 18/02/2009 02:31:40

    Το μόνο αξιόπιστο στοιχείο που περιλαμβάνει το post του φίλου είναι οι δηλώσεις Αλογοσκούφη, όλα τα υπόλοιπα είναι σενάρια και φαντασιώσεις. Όποιος γνωρίζει από αριθμούς και μπορεί να συνθέτει και να αναλύει τα δεδομένα, γνωρίζει που οδηγεί αυτή η κρίση και αυτός δεν είναι άλλος από το τελικό ξεκαθάρισμα για τον έλεγχο του πραγματικού πλούτου της γης, δηλαδή των πρώτων υλών.
    Έχουμε "πόλεμο με άλλα μέσα" μεταξύ των υπερδυνάμεων και ένα μυρμήγκι σαν και του λόγου μου δεν μπορεί να προδικάσει πως θα εξελιχθεί η μάχη των "ελεφάντων", δηλαδή των υπερδυνάμεων.
    Όπως ξαφνικά μπήκαν στη ζωή μας οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, η "11η Σεπτεμβρίου", η διεθνής οικονομική κρίση κ.λ.π. έτσι μια ωραία μέρα θα ΜΑΣ ενημερώσουν πως άρχισε η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας. Ψυχραιμία κυρίες και κύριοι, ψυχραιμία. Ο πανικός προκάλεσε και το κραχ του '29 και ο φόβος είναι ο καλύτερος υπηρέτης του εξουσιαστή για να μας κουμαντάρει.

    ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ
    Πληθυσμιακή μερίδα εντός παγκόσμιου πληθυσμού (%): ΗΠΑ: 4,5, Ε.Ε.: 6, Ρωσία: 2,5, Ιαπωνία: 2,1 Σύνολο: 15,1 Κίνα: 21
    Μερίδα στη παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου (%): ΗΠΑ: 25,5, Ε.Ε.:19,7, Ρωσία: 5,2, Ιαπωνία: 8,5 Σύνολο: 58,9, Κίνα: 4,5
    Μερίδα στη παγκόσμια κατανάλωση φυσικού αερίου (%):ΗΠΑ: 24,3, Ε.Ε.:14,5, Ρωσία: 18,75, Ιαπωνία: 3 Σύνολο: 73,4 Κίνα: 8,1
    Μερίδα στα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου: ΗΠΑ: 4, Ε.Ε.: 1,6, Ρωσία: 4,8, Ιαπωνία: 0,05 Σύνολο: 10,85 Κίνα: 2,4
    Σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν την παγκόσμια παραγωγή και κατανάλωση ενέργειας, οι εξελιγμένες χώρες που αποτελούν το 15% περίπου του πληθυσμού της γης, καταναλώνουν το 59% του πετρελαίου και το 74% του φυσικού αερίου. Αυτές οι εξελιγμένες και δυνατές χώρες που αποτελούν το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού, καταναλώνουν γενικά το 70% της ενέργειας που παράγεται στη γη, τη στιγμή που τα αποθέματά τους αποτελούν το 11 % των παγκοσμίων αποθεμάτων. Το ενεργειακό έλειμμα τους αυξάνεται συνέχεια. Τα ζωτικά συμφέροντα των χωρών αυτών επικεντρώνονται στις πηγές ενέργειας.
    Γι’ αυτό το λόγο, θα συνεχίσει να υπάρχει στρατιωτική απειλή υπό την κλασσική της έννοια για κάποιες περιοχές και χώρες της Ευρασίας, οι οποίες κατέχουν το 75% του παγκόσμιου πληθυσμού, το 60% του παγκόσμιου ακαθάριστου εισοδήματος και το 75% των παγκοσμίων πηγών ενέργειας.

  42. Ερέτης avatar
    Ερέτης 18/02/2009 02:44:46

    Η ανάλυση δίνει ομολογουμένως αρκετή τροφή για σκέψη, όμως θα ήθελα να σας επισημάνω ότι η ετικέτα του public domain θα έπρεπε να υποχρεώσει το συντάκτη, αλλά και τον φιλοξενούντα ιστολόγο, να δώσει στοιχεία αναφοράς για την πραγματικά περίφημη φωτογραφία που συνοδεύει το κείμενο. Επιτρέψατέ μου λοιπόν να το κάνω εγώ: φωτογραφία του Walker Evans του 1935 με τίτλο: "Bud Fields and his family at their home in Alabama". Η φωτογράφηση είχε γίνει στα πλαίσια της ανάθεσης που είχε κάνει στον Walker Evans (και άλλους) η Farm Security Administration, επί New Deal, προκειμένου να φωτογραφηθούν οι συνέπειες της Μεγάλης Ύφεσης του 1929 στις ΗΠΑ. Ευχαριστώ - Ερέτης http://eretis-eretis.blogspot.com

  43. Προφήτης avatar
    Προφήτης 18/02/2009 03:15:01

    Αυτά που λέει ο Απόστολος.

    Η μηχανιστική μεταφορά του παρελθόντος στο παρόν παραβλέπει τη διαφορετικότητα της λεγόμενης "ιστορικής συγκυρίας".

    Καλό να γνωρίζεις Ιστορία.
    Αλλά και ότι τίποτα δεν επαναλαμβάνεται αυτούσιο.

    "Καταστροφή παραγωγικών μηχανισμών" ;
    Δέστε America's Emptiest Cities
    Detroit και Las Vegas σε πλήρη παρακμή : αυτοκινητοβιομηχανία και βιομηχανία διασκέδασης.
    [http://realestate.yahoo.com:80/promo/americas-emptiest-cities.html]

    Μάλλον από διαρκή φθορά κινδυνεύουμε και όχι απ' το μεγάλο "Μπαμ".

  44. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 18/02/2009 06:45:12

    Ακόμα και σε ύφεση ή επικείμενη ύφεση, το βιβλίο λέει ότι δεν βάζεις όλα σου τα αυγά σε ένα καλάθι. Έτσι, ακόμα και αν πιστεύεις ότι η Κίνα θα ξεφορτωθεί τα νομίσματα και θα πάρει χρυσό, δεν βάζεις όλο σου το περίσσευμα (ποιό περίσσευμα;;) σε χρυσό. Άσε που η Κίνα έχει τα αποθέματά της στο νόμισμα των εμπορικών της συναλλαγών. Αν η Κίνα πουλούσε στην Ευρώπη, θα είχε ευρώ... Η Γερμανία πουλάει στην Ευρώπη και έχει ευρω.

    Όταν καταρρέουν οικονομίες (άσχετα από τους λόγους και τις αφορμές, αυτές που έχουν ευελιξία (και καταναλώτική δύναμη είναι αυτές που ανακάμπτουν). Δεν ξέρω πως παίζουν οι "πόλεμοι" σε αυτήν την προσέγγιση, αλλά εικάζω ότι αυτοί που κερδίζουν, ανακάμπτουν.

    Μακάρι να αδειάσει το Las Vegas, πολύ κατανάλωση ηλεκτρικού και νερού για αμφίβολης ποιότητας και ήθους "ψυχαγωγία". Το Detroit έχει ψιλοαδειάσει από το '80.

    To πετρέλαιο είναι κάτω από τα $35, το δολλάριο έχει ανέβει λίγο στα 1.259, ο Dow στα 7500 και το ...ΧΑ στα 1603. Όχι ότι έχω ιδέα που θα πάνε όλα αυτά, αλλά ξέρω κάποιον που περίμενε Dow στα 7000, ΧΑ στο ...1453. ΔΕΝ έχει τελειώσει ακόμα η κρίση. Η κρίση θα έχει τελειώσει όταν έχουν σκάσει ή ξεφουσκώσει όλα τα σαπάκια. Έχουμε, και έχουνε, δρόμο ακόμα και ΔΕΝ θα είναι ευχάριστο.

  45. Ζαχος avatar
    Ζαχος 18/02/2009 06:53:36

    Ο καθενας την γνωμη του και ο παπάς το "κυριε ελεησον".

  46. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 18/02/2009 09:09:30

    εξ ορισμού

  47. αλογοσκουφιτσα avatar
    αλογοσκουφιτσα 18/02/2009 09:30:51

    44.

    ε, οχι και η 11Σεπτεμβρη παγκοσμιος πολεμος;;
    Θα γελασουν οι κοτες μου και θα αποκοπουν απο την πρωιμη ωοτοκια.

  48. tony avatar
    tony 18/02/2009 10:34:32

    Πόλεμος φθοράς η θερμός?
    Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα.
    Τον θερμό θέλει να τον αποφύγει η δύση επειδή ξέρει ότι θα τον χάσει.
    Στον πόλεμο φθοράς δεν αντέχει η δύση ούτε άλλα τρία χρόνια.
    Είτε το θέλουμε είτε όχι το παλιό σύστημα διακυβέρνησης, πρώτος κόσμος, τρίτος κόσμος,κοινοβουλευτική Δημοκρατία, marketing.Καπιταλισμός,χρηματιστήρια, Τράπεζες,χρυσός,πολιτική, εκκλησία,κτλ.
    Απλά δεν αντέχει στην νέα πραγματικότητα.Με τις δομές της φεουδαρχίας δεν μπορούμε να πάμε στον εικοστό πρώτο αιώνα.Η γραφειοκρατία σαν μέσο διακυβέρνησης των ανθρώπων τέλειωσε.
    Οι άνθρωποι δεν μπορούν να το δεχτούν.Η πυραμίδα των ακινήτων που κρατούσε το σύστημα όρθιο,"επειδή πυραμίδα ήτανε" έπαθε ότι όλες οι πυραμίδες.Κατερευσε.
    Η λογική του marketing κυριάρχησε στά μυαλά των ανθρώπων,υπνωτίστηκαν,και κάνουν ότι κάνουν.
    Ξυπνήστε φώναζε ο Πάνος Τζαβέλας από το αντάρτικο λημέρι του.
    Τίποτα....
    εμείς οικόπεδα και ιχ
    ψυγεία έπιπλα τβ
    κουτόχορτο με πληρωμή,
    και δίπλα φεύγει η ζωή....
    Η 11η Σεπτεμβρίου και η οικονομική κρίση δεν μπορεσαν να μας ξυπνήσουν.
    Το επόμενο βήμα για την αφύπνιση των λαών είναι υποχρεωτικά μερικά δισεκατομμύρια ντεσιμπέλ που θα κάνουν δουλειά.Μια αληθινή βροχή από βόμβες που θα μας βγάλει από τις πλάνες μας.
    Μετά τά άλλα προβλήματα θα λυθούν δια μαγείας.
    Οσο για την επένδυση σε χρυσό?
    Εγώ νομίζω οτι στο μέλλον ένας γάιδαρος θα κάνει δύο ΜΕΡΤΣΕΝΤΕΣ.
    Η επένδυση σε χρυσό,είναι η ποιο άχρηστη.
    Το 2020 ο χρυσός θα έχει μουσειακή αξία μόνο.
    Ολοι γνωρίζουμε τον μύθο του βασιλιά Μήδα.Σύντομα θα τον δουμε πραγματικότητα.Όταν ένα σακί πατάτες θα αξίζει περισσότερο από μια ράβδο χρυσού.
    Αλλα το γεγονός οτι σήμερα υπάρχουν άνθρωποι εδώ μέσα που συζητάνε για το αν αξίζει να επενδύσουν σε χρυσό η τσιμέντο,σημαίνει οτι τους αξίζει η μοίρα του βασιλιά Μήδα.
    Φατε χρυσό η τσιμέντο.

  49. matakis avatar
    matakis 18/02/2009 10:48:31

    Ερώτηση....
    Αν διαγραφούν με μιάς ΟΛΑ τα δάνεια, κάνουμε ένα reset δηλαδή, από που ξεκινάμε ???

  50. ΣΟΒΟΚΑΗΣ avatar
    ΣΟΒΟΚΑΗΣ 18/02/2009 10:57:37

    που στο καλό εχω αυτό το φύλλο πορείας

  51. ψυχραιμια avatar
    ψυχραιμια 18/02/2009 11:25:35

    @matakis
    Xρεωκοπουν ολες οι τραπεζες και χανουν τα λεφτα τους ολοι οσοι εχουν δανεισει.

  52. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 11:57:43

    Κρίση υπερεπένδυσης (σε καταναλωτικά αγαθά και καταναλωτικές προσδοκίες) και όχι υπερπαραγωγής, αυτό είναι.
    Οι ιδιωτικές-επενδυτικές τράπεζες πεθαίνουν. Οι κρατικές τράπεζες ρύθμισης του καπιταλισμού και τόνωσης των παραγωγικών επενδύσεων και της ζήτησης (ξανά)έρχονται. Οι χώρες του "τριτογενούς θαύματος" υποβαθμίζονται. Οι χώρες που παράγουν και καινοτομούν θα αναβαθμισθούν.
    Καλώς ήλθατε στον καπιταλισμό που ονειρευόταν ο John Maynard Keynes. Σκληρός θα είναι, χειρότερος από τον deregulated, όχι.

  53. matakis avatar
    matakis 18/02/2009 12:15:16

    @54
    Μα αποδεικνύεται ότι όλοι χρωστάνε κάπου.
    Και οι τράπεζες κάπου χρεωμένες είναι...
    Για σκέψου ένα reset και φτου απ'την αρχή...

  54. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 12:38:53

    LONDON, Feb 18 (Reuters) - The German cabinet approved a law on Wednesday letting it nationalise banks, setting aside a reluctance to seize private property in the latest government intervention worldwide to tackle the financial crisis.

  55. stelios avatar
    stelios 18/02/2009 12:39:19

    55@Ferdinand,
    Συμφωνω 100% με την αναλυση σου,ο δε Κινεζος εχει εν δυναμει χρεος στα χερια του ισοδυναμο με ενα ματσο κουρελοχαρτα.
    Ειναι τεραστιο λαθος να συγκρινουμε την κριση του '29 με τη σημερινη.
    Η Δυση εχει να επιλεξει αναμεσα στην εξαθλιωση των λαων της και του μοντελου της και στο σηκωμα απροστατευτικων τειχων με ποσοστωσεις κλπ,ωστε να δοθει μια πρωτη ανασα στην παραγωγη της.
    Διαφορετικα πρεπει ο Ευρωπαιος να αμοιφθει σαν τον Τουρκο και τον Ινδονησιο.
    Το σιγουρο ειναι οτι σε καθε περιπτωση απαιτειται ΝΕΟ πολιτικο σκηνικο στη Δ.Ευρωπη,η Ελλαα και η Αν.Ευρωπη εχουν μπροστα τους δεκαετιες εξαθλιωσης,η βαρκα σωτηρθιας απο τον Τιτανικο χωρα μονον τους επιβατες Α.θεσης,οι υπολοιποι θα επιβιωσουν μονον αν ξερουν καλο κολυμπι.
    Ερωτημα ειναι αν θα υπαρχει Ευρω σε λιγι και αν θα περιλαμβανει μεσα τους Γερμανους και τους Ολλανδους.Αν δεν υπηρχαν γεωστρατηγικες αγκυλωσεις,θα μας ειχαν παρατησει να ατ βγαλουμε περα μονοι μας με τις ΔΕΚΟ,τα Βουλγαρικα και Ρουμανικα τοξικα χαρτια,τον ΟΣΕ και το ονειρο μας να σερβιρουμε φραπε σε Κινεζους τουριστες.

  56. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 18/02/2009 12:43:12

    Αν κλείσει ο όμιλος π.χ. VW τέσσερα εργοστάσιά του, στη Βραζιλία, Μεξικό, Κίνα και ο όμιλος π.χ. General Motors τέσσερα εργοστάσιά του στην Ευρώπη, ποιο πλήγμα θα είναι το μεγαλύτερο;

  57. ο νοών...νοείτω avatar
    ο νοών...νοείτω 18/02/2009 12:45:18

    @54,
    Καλό μου ακούγεται.
    Επαναπροσδιορισμός της αξίας.
    Νέοι όροι συναλλαγών.
    Νέα αξιολόγηση της σημασίας της πρώτης ύλης.
    Το μόνο που λείπει από την εξίσωση είναι ο έλεγχος αυτής της ρημάδας της ενέργειας και η συναίνεση αυτών που θα χάσουν τα ηνία.
    Αλλά πάλι χωρίς γαϊδούρι τι να τα κάνεις τα ηνία.

  58. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 12:46:26

    @ 58
    Ετοιμάζονται να εκδώσουν Ευρωομόλογα. Συμφωνούν τώρα και οι Γερμανοί. Αυτοί και οι Σκανδιναβοί κτλ θα καλύψουν το χρέος μας (και των Ιταλών, εν μέρει των Γάλλων κτλ). Αντάλλαγμα: Περιορισμός σπατάλης (δηλ. λιτότητα, για να συνεννοούμαστε), έλεγχος στρατηγικών τομέων (ενέργεια, τηλεπικοινωνίες), εισαγωγή ομοσπονδιακών πολιτικών δομών στην Ευρωζώνη.

  59. PELIAS avatar
    PELIAS 18/02/2009 12:50:43

    ΩΡΑΙΑ! ΘΑΥΜΑ!

    μιλάτε και γράφετε για τα άψυχα. Υπέρπαραγωγή! Πλαστό χρήμα για να την καλύψει αξιακά. Υπέρπαραγωγή ειδών.

    Κανείς δέν γράφει για υπέρπαραγωγή ανθρώπων. Νέων στην ηλικία. Για τους ανέργους που σήμερα ανέρχονται στην Ευρώπη σε 20.000.000. ΑΚΡΙΒΩΣ όσοι ήταν και οι νεκροί που μετρήθηκαν με την λήξη του Β'Π.Π.

    'Αν αυτοί, εμείς, όλοι μας δέν εξοντωθούμε με κάποιον τρόπο, άν δέν ακυρωθούμε και δέν ακυρώσουμε τα επιτεύγματά μας, δέν πρόκειται να υπάρξει ζήτηση. Ούτε για τα είδη ούτε και για εμάς. Και γιατί και σε τί μπορεί να υπάρξει;

    Οι αρχαίοι έλεγαν ότι, αρχή παντός πόλεμος εστι. Δέν νομίζω ότι, απο τότε κάτι άλλαξε.

    'Αν δέν έρθει η μπόρα, άν δέν ξεσπάσει και άν δέν περάσει, δέν πρόκειται η ανθρωπότης να ησυχάσει για να αρχίσει να δημιουργεί απο τις στάκτες της και πάλι.

    Κοντός ψαλμός αληλούϊα ! Δυστυχώς ...

    ΠΕΛΙΑΣ

  60. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 12:53:37

    Αλλαγή στάσης από Γερμανία
    Η πρόταση για έκδοση ευρωομολόγων κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη

    Δύο σενάρια εξετάζουν στην Ευρώπη για τη στήριξη των χωρών που παρουσιάζουν προβλήματα στην αναχρηματοδότηση του κρατικού χρέους, ενώ για πρώτη φορά η γερμανική κυβέρνηση δείχνει να εγκαταλείπει τη «σκληρή στάση» έναντι των πιο αδύναμων οικονομικά χωρών της ευρωζώνης.
    Συγκεκριμένα, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Πέερ Στάινμπρουκ, σε ομιλία του την Τρίτη, είπε ότι «μερικές χώρες σιγά σιγά αρχίζουν να αποκτούν δυσκολίες με την αναχρηματοδότησή τους», για να προσθέσει ότι «οι συνθήκες της ευρωζώνης δεν προβλέπουν κάποια βοήθεια σε χώρες που θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα επισφάλειας, αλλά στην πραγματικότητα τα υπόλοιπα κράτη-μέλη θα πρέπει να τις διασώσουν».
    ......
    Έτσι, είναι πολύ πιθανό να προχωρήσει τελικά η πρόταση για την αγορά κρατικών ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλους διεθνείς οργανισμούς, ώστε η ευρωζώνη να μην τεθεί αντιμέτωπη με το εφιαλτικό ενδεχόμενο αδυναμίας πληρωμών των δανειακών υποχρεώσεων κάποιου κράτους-μέλους.
    ........
    Υπέρ της έκδοσης «κοινών ευρωομολόγων» από τις χώρες της ευρωζώνης τάχθηκε ο Ζακ Ντελπλά, οικονομικός σύμβουλος του Γάλλου πρωθυπουργού, Φρανσουά Φιλόν, σε συζήτηση που διοργάνωσε, την Τρίτη, το Ινστιτούτο Οικονομικών Μελετών, Bruegel, στις Βρυξέλλες.
    Ο Ζακ Ντελπλά είπε ότι τα οφέλη που θα αποκομίσουν χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία, από την έκδοση ευρωομολόγων, θα είναι πολύ πιο σημαντικά από τα μειονεκτήματα (όπως ακριβότερος δανεισμός), καθώς ένα νέο ευρωπαϊκό εργαλείο γα την αναχρηματοδότηση του χρέους θα «διαλύσει» τις φήμες για κατάρρευση της ευρωζώνης.
    ......
    Ωστόσο, για τον Ζακ Ντελπλά η έκδοση ευρωομολόγων δεν θα είχε κανένα νόημα χωρίς τη συμμετοχή της Γερμανίας. Για να δεχτεί ο Γερμανός φορολογούμενος να πληρώσει το χρέος άλλων χωρών της ευρωζώνης, θα πρέπει να του εγγυηθούμε ότι όλες οι χώρες που θα μπουν στο «κλαμπ των ευρωομολόγων», θα επιδεικνύουν «οικονομική πειθαρχία», τόνισε.

    (από το in.gr)

  61. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 18/02/2009 13:01:57

    Η σκληρή στάση της Γερμανίας αφορά τις χώρες στις οποίες εξάγει όλα τα "βαριά" της προϊόντα και οι οποίες ποτέ δεν "αφέθηκαν ελεύθερες" να δημιουργήσουν δική τους βιομηχανία σε κλάδους αιχμής.

  62. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 13:16:02

    62 ΠΕΛΙΑΣ
    "αρχή παντός πόλεμος εστι";
    Έλεος, μή το πάμε πάλι στις συγκρούσεις προσωκρατικών και πλατωνιστών, σοφιστών και αριστοτελικών ορθολογιστών, Χέγκελ και Νίτσε και τα λοιπά.
    Come back to reality. Είναι από μόνη της επικίνδυνη, απρόοπτη και συναρπαστική. Εκτός από τον Ρουμπίνι και 2-3 άλλους, ποιός θα περίμενε πρίν 2-3 χρόνια ότι το 2008-2009 θα καταρρεύσει ο νεοφιλελευθερισμός σαν σωρός από τραπουλόχαρτα;

  63. stelios avatar
    stelios 18/02/2009 13:28:11

    64@
    Ναι,οι Γερμανοι μας υποχρεωσαν οπως και τους υπολοπους να στραφουμε απο την Παραγωγη στις...
    "Υπηρεσιες",ορα καφενεια και αγροτοτουρισμο με μοναδικο πελατη τα ΚΑΠΗ και τους επιδοτουμενους Συλλογους.
    Επισης οι Γερμανοι μας υποχρεωσαν να κλεινουμε τα εργοστασια και να εισαγουμε απο την Ασια,οχι μονο γιατι ειναι φθηνωτερα,αλλα κυριως γιατι η δουλεια γινεται με καθησιο και αραλικι με εναν υπολογιστη και με τα...logistics.Koινως να κερναει ο ενας τον αλλον με δανεικα.
    Μας υποχρεωσαν να βγαζουμε μαιμου συνταξει,επισης να βγαινουμε στη συνταξη πολλα χρονια νωριτερα απο τους Γερμανους,ωστε να μπορουμε να εχουμε χρονο να χαιρομαστε τα προιοντα τους,οσο αυτοι δουλευουν μεχρι τα 67 για να τα παραγουν.
    Επισης διορισαν αγραματους καθηγητες σε μονιμως υπο διαλυση Πανεπιστημια ωστε να μη μποορεσουμε να αναπτυξουμε τεχνολογιες αιχμης οπως οι..Ινδοι και οι Κινεζοι.Τελος μας επεβαλαν το πολιτικο συστημα και το σπαταλο κρατος για να μας εκδικηθουν που τους ισοπεδωσαμε ολη τη χωρα και τους επιβαλαμε ως ηττημενοι να πληρωσουν αποζημιωση,ουτως ωστε να προκυψει το παραδοξο σημερα,οι νικητες να στηριζονται στους ητημενους για δεκαετιες.
    Μηπως τελικα απλα δουλεψαν περισσοτερο και σοβαρωτερα διοτι επρεπε να ξεπλυνουν τη ηττα και την ταπεινωση?

  64. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 18/02/2009 13:33:02

    Η είδηση είναι ότι θα μας στηρίξουν οι Γερμανοί. Σατ ψιλά γράμματα λέει ότι οι Γερμανοι θα μας επιβάλουν αυτό που είμαστε ανίκανοι να κάνουμε, αν και ξέρουμε ποιό είναι. Γραικύλοι.

    Οι Γερμανοί θα πάρουν ανταλλάγματα. ΔΕΗ, κανένα λιμανάκι, κανένα ταχυδρομείο (αφού τα φτιάξουμε λίγο...)

    Εχουμε πουληθεί σύντροφοι, αλλά κανένας δεν τολμάει να μας το πει. Όπως το είπε ο Στέλιος. Χώρος συνταξιοδότησης των εργαζομένων τους.

  65. αρχαιολόγος avatar
    αρχαιολόγος 18/02/2009 13:33:10

    Πλεόνασμα προϊόντος που δεν μπορεί να καταναλωθεί. Μας είπε κάτι πρωτότυπο! Αυτό, για όσους δεν ξέρουν, είναι η θεωρία του Μαρξ για τις περιοδικές κρίσεις του καπιταλισμού. Αυτός εκεί έχει κολήσει. Κατά τα άλλα μας πλασάρει την αρχαιολογία σαν καινούργια άποψη! Για κορόιδα μας περνάει;

  66. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 18/02/2009 13:33:50

    @stelios: οι δικοί μας οι εξωνημένοι πολιτικοί και επιχειρηματίες, και πάντως όχι εγώ ή εσύ.

  67. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 13:45:32

    @ 67
    Αυτό ακριβώς έγραψα στο 61:
    Περιορισμός σπατάλης και έλεγχος basics (ενέργεια, τηλεπικοινωνίες). Τα λιμάνια είναι δουλειά για Κινέζους.
    Και εισαγωγή ομοσπονδιακών πολιτικών σημαίνει (περίπου) Μέρκελ και Στάινμπρουκ αντί Καραμανλή και Αλογό (ή Παπαθανασίου). Κάτι είναι κι αυτό, παρηγοριά και αναπλήρωση.
    Στην επιτήρηση μαζί μας Ισπανία (σκάσανε ακίνητα & τουρισμός), Λετονία, Μάλτα, Ιρλανδία (το νεοφιλελεύθερο αντι-Σκανδιναυικό "θαύμα") και η ... Γαλλία.
    Σαρκοζύ πές αλεύρι. Η Μέρκελ με τον Στάινμπρουκ σε γυρεύει, κάτι να σου πεί.

  68. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 18/02/2009 13:47:48

    @stelios: Ποιές αποζημιώσεις;;;
    Απόσβεση έγινε. Επενδύσεων (βλ. εισαγωγές, δήθεν μεταφορά τεχνογνωσίας)-αποζημιώσεων.

  69. stelios avatar
    stelios 18/02/2009 14:03:59

    71@
    H αληθεια ειναι οτι ολη η Δυση εφαγε τη φολα του παραμυθιο:Δουλευουν οι Κινεζοι,εμεις επενδυουμε εκει και εχουμε μεριδιο απο τα κερδη τους,εισαγωντας φθηνα τα προιοντα εχουμε συνεχως ανοδο βιωτικου επιπεδου αρα καταναλωνουμε υπηρεσιες,εξαγωντας παραλληλα υψηλη τεχνολογια και προιοντα που ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να παραχθουν εκτος Δυσης(Πυρηνικοι σταθμοι,πολ.αεροπλανα,γρηγορα τραινα ,Αirbus κλπ)Ξεχασαν οτι η Κινα ΔΕΝ ειναι Ιαπωνια η Ν.Κορεα για να τους υποδεικνυουν πως θα πορευθουθν,τωρα εχουν καταφωρα κλεψει την τεχνολογια των γρηγορων τραινων και οχι μονο τη χρησιμοποιουν στην Κινα αθετωντας τις συμφωνιες,αλλα την πουλαν και στο Μεξικο για δικια τους.Ο δε Δυτικος μπορει αν θελει να τους κανει...μυνηση.
    Οταν κυριαρχει το μοντελο του ξεπατωνω τα τευτλα για να στηριξω την Καραιβικη που θα αγορασει λαδι και θα το πληρωσει με διαμονες σε ξενοδοχεια στις Μπαχαμες,ο Ελληνας και Ευρωπαιος παραγωγος καποια στιγμη θα καταλαβει οτι το χωραφι του δεν ειναι ταμπλω Χρηματιστηριου αλλα η παραγωγη του ειναι αερας κοπανιστος.Σπερνει φετος με ακριβους σπορους για να θερισει του χρονου με φθηνες τιμες,ποσως το ελαφρυνει οτι το Πετρελαιο θεωρητικα ειναι 400% φθηνωτερο,αυτος θα το αγορασει το πολυ 40 %φθηνωτερα,διοτι αλλο η πραγματικη οικονομια και αλλο η εικονικη.

  70. F avatar
    F 18/02/2009 14:15:35

    Ὅπως ὅλες οἱ ἀναλύσεις ἀριστερῶν, εἶναι ἄψογη μέχρι τὴν τελευταία παράγραφο, ποὺ δίνει μιὰ κλωτσιὰ στὴν καρδάρα μὲ τὸ γάλα...

  71. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 18/02/2009 14:17:05

    Η πτώση της κατανάλωσης στη Δύση και το κλείσιμο δυτικών εργοστασίων στην Ασία λογικά θα αρχίσει να πλήττει και την Ινδία και την Κίνα.

  72. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 14:30:27

    @ 73
    Αριστερή ανάλυση το post;
    Pourquoi;

  73. ο νοών...νοείτω avatar
    ο νοών...νοείτω 18/02/2009 14:52:35

    @69,
    Ναι αλλά, εμείς τα δεχτήκαμε όλα αυτά.
    Απλά αντί να μας τα επιβάλουν με άγριο τρόπο για να μην αντιδράσουμε, μας πετάξανε το δόλωμα που είχε διαφορετικές μορφές, όπως ακριβώς και στα ψάρια.
    Το κάθε δόλωμα για την κάθε κατηγορία πεινασμένων ψαριών.
    Εδώ που φθάσαμε είναι αργά να αναλογιστούμε το ατομικό μερίδιο ευθύνης μας.
    Ή μήπως όχι;
    Έτσι για να μην ψάχνουμε πάντα αλλού τα αίτια του προβλήματος και την προσδοκώμενη λύση.
    Το φταίξιμο άλλωστε το διαχύσαμε παντού.
    Είμαστε πλέον ενήμεροι και πεπεισμένοι για το "τις πταίει", όπως επίσης ότι δεν μπορούσαμε να κάνουμε και αλλιώς.
    Αφού χαθήκαμε λοιπόν στην θεωρία της οικονομικής πρακτικής, και αφού εξουδετερώσαμε τις αντιστάσεις της θέασης της ζωής, τώρα κοιτάζουμε απλανείς.
    Μήπως χαλάμε πολύ "φαιά" ουσία για το σήμερα και καθόλου για το αύριο;
    Μήπως χαλάσαμε πολλά χρήματα για το σήμερα και δεν κρατήσαμε τίποτα για το αύριο;
    Μήπως θα σιγουρευτούμε για το τι έφταιξε αλλά δεν θα ξέρουμε πώς να αντιδράσουμε;
    Μήπως θα μας βρούνε τη λύση (όποια και να είναι) και όσοι από εμάς θα μπορούν ακόμα να σκέφτονται θα πούνε…..Έ, τι άλλο να κάνουμε.
    Αλήθεια τι πραγματικά προσφέρει αυτή η ενδελεχής ανάλυση της «κρίσης»;
    Πέρα από την καθαρά εγκυκλοπαιδική γνώση που είναι πολύτιμη.
    Μακάρι να διάβαζαν τα σχόλια οι ειδήμονες των αποφάσεων.
    Αλλά φευ, είναι απασχολημένοι να σκουπίζουνε τα λερωμένα τα άπλυτα.
    Μέχρι να τους τελειώσει το χαρτί και…. οι εφημερίδες.
    Αλλά και εμείς τότε, θα είμαστε σοφότεροι πλην όμως πτωχοί.

    ΥΓ: Τους τελευταίους δύο μήνες ο Ταχυδρόμος φέρνει μόνο λογαριασμούς, ούτε μία προσφορά, ούτε ένα διαφημιστικό. Που πάμε;;;;;;

  74. Factorx avatar
    Factorx 18/02/2009 14:53:30

    @F: Καλό. ¨ομω ς όλες οι απόψεις πρέπει να ακούγονται

  75. Πνεύμα του Μάη avatar
    Πνεύμα του Μάη 18/02/2009 15:06:15

    Κλασσική κρίση υπερπαραγωγής, υπερσυγκέντρωσης κεφαλαίων και εξουσίας, πλαστού χρήματος, αλλά και κρίση από κατασπατάληση πόρων σε άχρηστα και επιβλαβή προϊόντα και υπηρεσίες(όρα τη βιομηχανία του θεάματος, τους εξοπλισμούς και τους πολεμικούς τυχωδιωκτισμούς της "Νέας Τάξης πραγμάτων".
    Κρίση εμπιστοσύνης στους πλανητικούς οικονομικούς οργανισμούς με τους γελοίους και αναξιόπιστους πολιτικούς εκπροσώπους τους. Αυτά περιέχει η φούσκα που έσκασε και θα τρέχουμε όλοι αριστεροί δεξιοί και ...οπορτούνες μέχρι να γίνουν τα ...αντίστροφα.
    Δηλαδή, μικρά ευέλικτα σχήματα παραγωγής για τοπικές κατ' αρχήν ανάγκες, υπό κοινωνικό έλεγχο, είτε είναι ιδιωτικές μονάδες, είτε δημόσιες, είτε μικτές. Πραγματική τοπική αυτοδιοίκηση, δηλαδή με αυτοδιαχείριση στις νευραλγικές μονάδες. Δυνατό κράτος, ενισχυμένη κεντρική εξουσία μόνον σε τρεις κλάδους. Εθνικός Στρατός-δημόσια ασφάλεια-δικαιοσύνη, οικονομικός σχεδιασμός-έλεγχος πιστωτικού σύστηματος, εξωτερική εκπροσώπηση-παραγωγή πολιτισμού.
    Κάπου 2 με 3 χιλιάδες νομάτοι θα χρειαστούν αναγκαστική αποτοξίνωση...

  76. "Κόκκινος Πάνος" avatar
    "Κόκκινος Πάνος" 18/02/2009 15:11:35

    Άντε πάλι, καιρός ήταν, μας την έπεσαν και οι αναρχο-καπιταλιστές.
    Λείπει ο ... Μάης από τη Σαρακοστή;

  77. ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΒΗΜΑ avatar
    ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΒΗΜΑ 18/02/2009 15:13:21

    http://anexartitovima.blogspot.com/2009/02/blog-post_12.html

  78. ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΒΗΜΑ avatar
    ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΒΗΜΑ 18/02/2009 15:35:52

    ΣΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ LINK ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. ΚΑΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ!!!

  79. Gerontas avatar
    Gerontas 18/02/2009 15:55:09

    Από το μπλογκ Λόγοι της Αγοράς

    www.apostolosathinaios.wordpress.com

    "Το Παιχνίδι παραχόντρυνε… Και θα συνεχίσει να χοντραίνει.

    Σε παλαιότερο ποστ επιχειρούσα μια ιστορική προσέγγιση της γεωπολιτικής σύγκρουσης που έμεινε γνωστή με το όνομα Μεγάλο Παιχνίδι. Κύρια θέση του ποστ εκείνου ήταν ότι το Παιχνίδι αποτελούσε -και αποτελεί- νομοτελειακό αποτέλεσμα της γεωπολιτικής πραγματικότητας και της ιστορικής εξέλιξης. Η Ρωσία είναι ότι είναι επειδή βρίσκεται εκεί που βρίσκεται, και κάνει ό,τι κάνει επειδή όποια άλλη επιλογή θα ήταν για την ίδια απλώς χειρότερη. Αντιστρόφως, η εκάστοτε δυτική δύναμη που αντιμάχεται την έξοδο της Ρωσίας στις θερμές θάλασσες, εμπλέκεται σ’αυτήν την αμφίβολη και ενεργοβόρα σύγκρουση διότι κάθε απόπειρα απομάκρυνσης εν τέλει αποδεικνύεται ακόμα περισσότερο ενεργοβόρα και επικίνδυνη από αυτήν καθ’εαυτήν την εμπλοκή. Μια Ρωσία που απλώς θα αποδεχόταν την κυριαρχία της Δύσης στην Μεσόγειο και τον Ινδικό Ωκεανό, θα ήταν μια χώρα με ημερομηνία λήξεως: καταδικασμένη στην υπανάπτυξη, περικυκλωμένη, και βασισμένη πλήρως για την επιβίωσή της στην καλή θέληση (ή τις διαφωνίες) των δυτικών δυνάμεων. Η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης στα πρόσφατά μας χρόνια λέει αυτήν την ιστορία: η αποδοχή από την Σοβιετική Ένωση του Λενινιστικού δόγματος εξήγησης σχετικά με τον ιμπεριαλισμό και -κατά συνεπαγωγή- η απόσυρσή της από το Μεγάλο Παιχνίδι είχαν συντριπτικές συνέπειες για την εσωτερική της οικονομία, ενώ απάλλαξαν το δυτικό στρατόπεδο από μια σημαντική πίεση. Η βεβιασμένη (σχεδόν πανικόβλητη) επανείσοδος στον αγωνιστικό χώρο με την εισβολή στο Αφγανιστάν συνέβη πολύ αργά.

    Παρομοίως, μια Δύση που θα παραχωρούσε αμαχητί την Ανατολική Μεσόγειο και την Υποήπειρο στην ρωσική επιρροή θα’ταν μια αποβιομηχανοποιούμενη οντότητα, με συνεχώς συρρικνούμενη την οικονομική της δυναμικότητα λόγω προβληματικής πρόσβασης σε πηγές και αγορές. Ειδικά για την δυτική Ευρώπη (που είναι χαρακτηριστικά φτωχή σε πηγές, γεγονός που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξή της ήδη από τα χρόνια των Σταυροφοριών), αυτό θα αποτελούσε πρωτοφανές πισωγύρισμα περίπου 600 ετών, στην προαποικιακή εποχή, και θα έφερνε σχεδόν μαθηματικά την υποδούλωσή της (φανερή ή όχι δεν έχει πρακτική σημασία) στην Ρωσία.

    Το Μεγάλο Παιχνίδι είναι γεωπολιτική αναγκαιότητα. Και δεν πρόκειται να σταματήσει, παρά μόνον στην υποθετική περίπτωση της απόλυτης εξοντώσεως ή υποδουλώσεως μιας εκ των δύο πλευρών. Και οι κύριες στοχεύσεις των αντιπάλων ιμπεριαλισμών και, κατά συνέπεια, τα κύρια μέτωπα της σύγκρουσης παραμένουν σταθερά δεδομένα μέσα στον χρόνο: Ανατολική Μεσόγειος, Αφγανιστάν και Πακιστάν, εν τέλει Ινδία. Αυτά που δεν παραμένουν σταθερά δεδομένα μεσ’ τον χρόνο, αλλά είναι συνεχώς μεταβαλλόμενα μεγέθη είναι η σφοδρότητα της σύγκρουσης και η αμεσότητα της εμπλοκής των πρωταρχικών παιχτών: το πόσο ανοιχτά πολεμική θα είναι η αναμέτρηση, και το πόσο οι εκάστοτε δύο αντιμαχόμενες αυτοκρατορικές δομές θα προχωρήσουν σε ανάπτυξη δικών τους δυνάμεων στην περιοχή, (επανα)καθορίζονται κάθε φορά ανάλογα με πληθώρα παραγόντων οικονομικών και πολιτικών (χωρίς αυτό να σημαίνει ωστόσο ότι ο καθορισμός γίνεται επί μηδενικής βάσεως…Τουναντίον!).



    Κατά την ιστορικά κύρια φάση του Μεγάλου Παιχνιδιού, αυτήν ανάμεσα στην Βρετανική Αυτοκρατορία και την Ρωσία (κατά τον 19ο αιώνα), και οι δύο πλευρές κατέβαλαν μεγάλες προσπάθειες για τη διατήρηση αυτών των δυο μεγεθών όσο πιο κοντά στο μηδέν ήταν δυνατόν.Και το Λονδίνο και η Μόσχα αντιλαμβάνονταν ότι μια καθαρή νίκη στο Παιχνίδι θα εξασφάλιζε αυτόματα, για τον μεν νικητή απόλυτο πλεονέκτημα έναντι όλων των άλλων δυνάμεων, για τον δε χαμένο απλά την ανυπαρξία. Η επίτευξη όμως αυτού του καθαρού αποτελέσματος στην Κεντρική Ασία και τα Βαλκάνια απαιτούσε ολικό πόλεμο, που κινδύνευε μάλιστα μετά την έναρξή του να αποδειχθεί ατελείωτος. Η μεν Μόσχα έκρινε ότι θα μπορούσε να περιμένει καλύτερες μέρες, το δε Λονδίνο αποφάσισε να επαναπαυθεί στην βιομηχανική ανάπτυξη που του χάριζαν απλόχερα οι πηγές και οι αγορές των αποικιών. Το Παιχνίδι έγινε θέμα των ντόπιων αντιπροσώπων των δυο Αυτοκρατοριών, και η σύγκρουση λάμβανε χώρα κυρίως μέσω διπλωματών, κατασκόπων, ανταρτών, σαμποτέρ, προβοκατόρων, τραπεζών, εταιριών -με αποφυγή όσο δυνατόν εκτεταμένων και μακροχρόνιων συγκρούσεων, αιματοχυσιών και ανάπτυξης ταυτόχρονα βρετανικών και ρωσικών στρατευμάτων.



    Το Μεγάλο Παιχνίδι ήταν σύγκρουση που διεξαγόταν έτσι διότι το κόστος που απαιτείτο για την ολική νίκη σ’αυτό, καθώς και το ρίσκο της πιθανής ήττας ήταν τεράστια, ενώ οι πολιτικές και οι οικονομικές συνθήκες δεν δικαιολογούσαν σε καμμία περίπτωση την ανάληψη αυτού του κόστους και αυτού του ρίσκου από κανέναν από τους αντιμαχόμενους. Η Βρετανία είχε πλεονέκτημα σαφές από την μη κατάληξη της σύγκρουσης και άρα κανέναν λόγο να επιδιώξει την βίαια λύση, ενώ η τσαρική Ρωσία μπορούσε με σχετική ασφάλεια να εκτιμά ότι αυτή καθ’εαυτή η ύπαρξή της θα απειλείτο περισσότερο από έναν ανοικτό πόλεμο με το Λονδίνο, παρά από την χρόνια υπανάπτυξη που προκαλούσε η έλλειψη εξόδου στις “θερμές θάλασσες”. Σήμερα βέβαια γνωρίζουμε ότι ο υπολογισμός αυτός αποδείχτηκε λανθασμένος στην βάση του: οι εξαθλιωμένοι του εσωτερικού μ’ένα μικρό γερμανικό σπρώξιμο ήταν δυνητικά πιο θανάσιμος εχθρός από τους υπερχορτάτους του Μπάκιγχαμ. Αλλά όταν η τσαρική κυβέρνηση σχεδίαζε βάσει αυτού του συλλογισμού, αυτός έμοιαζε απολύτως σωστός.



    Οι εποχές όμως αλλάζουν. Και τα παιχνίδια επίσης…



    Το Μεγάλο Παιχνίδι στην Κεντρική Ασία (κι όχι μόνο) γίνεται ολοένα και βιαιότερο. Η παλιά τακτική της αποφυγής των εκτεταμένων συγκρούσεων έχει εν πολλοίς αντικατασταθεί από ανοιχτές στρατιωτικές επεμβάσεις, ήδη από την σοβιετική εισβολή στο Αφγανιστάν. Οι ΗΠΑ, φυσικός διάδοχος της Βρετανίας στην περιοχή, έδειξαν για καιρό ότι μένουν πιστές στο διπλωματικό δόγμα των Λόρδων και αποφεύγουν την απευθείας ανάμειξη, μόνο και μόνο για να χωθούν στο τέλος το ίδιο βαθειά με τους Ρώσους σε μια εισβολή στο Αφγανιστάν επί Μπους του Β’. Οι κάποτε χειρουργικές τρομοκρατικές ενέργειες - προβοκάτσιες, που’χαν στόχο την υποδαύλιση μίσους, είτε ανάμεσα στις ντόπιες εθνικές και θρησκευτικές ομάδες, είτε ανάμεσα στους ντόπιους και την αντίπαλη αυτοκρατορία, αντικαθίστανται γοργά από μαζικές τρομοκρατικές πράξεις με εκατοντάδες νεκρούς κάθε φορά. Οι δε επαναστάσεις, ταραχές, και μικροεμφύλιοι της περιοχής γίνονται φαινόμενα συχνότερα, μακρύτερης διάρκειας, και πολύ μεγαλύτερων αριθμών θυμάτων. Και οι δυο πλευρές έχουν αφήσει στην άκρη τα γάντια του τζέντλεμαν όσον αφορά την Κεντρική Ασία και την Υποήπειρο και χτυπιούνται με μανία. Σχεδόν σαν να έχει γίνει ξαφνικά αμελητέο το κόστος ενός Γ’ Παγκοσμίου Πολέμου… Ή μήπως έχει όντως γίνει;



    Προ δύο μηνών έπεσε στα χέιρα μου ένα ενδιαφέρον κείμενο του Λόρεν Γκόλντνερ με τίτλο “Το πλασματικό κεφάλαιο για αρχαρίους: Ιμπεριαλισμός, “Αντιϊμπεριαλισμός” και η διαρκής επικαιρότητα της Ρόζα Λουξεμπουργκ”, το οποίο το θεώρησα ιδιαίτερα διαφωτιστικό για τα πολιτικά συμβαίνοντα των τελευταίων τριάντα ετών. Το κείμενο αυτού του ποστ γραφόταν, όταν ανακάλυψα το ίδιο κείμενο μεταφρασμένο στα ελληνικά από τον visqom@yahoo.com και αναρτημένο στο Indymedia, καθώς επίσης και στο ιστολόγιο του Χρίστου Μόρφου. Το κείμενο αυτό αποτελεί από μόνο του -αν και δεν ήταν αυτός ο στόχος του συγγραφέα του- μια πολύ καλή απάντηση στις ερωτήσεις: “Γιατί χόντρυνε τόσο το Μεγάλο Παιχνίδι;” και “Γιατί θα συνεχίσει να χοντραίνει;” Διαβάστε το! Βέβαια υπάρχει μια ακόμη ερώτηση κλειδί που απαιτεί απάντηση -επειγόντως:

    “Μέχρι ποίου σημείου θα επιτρέψουμε στο Παιχνίδι να χοντρύνει;” "

  80. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 18:49:17

    "The reports tell us that the recession is deepening and the risk of deflation is growing. We continue to see this adverse feedback between the housing market and the weakening economy," said Sal Guatieri, an economist at BMO Capital Markets in Toronto (reuters, σήμερα).

    deflation = αποπληθωρισμός.
    Σας θυμίζει τίποτε; Μήπως Ιαπωνία του 1990;

  81. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 18/02/2009 18:51:00

    Το ορθό στοιχείο, που περιέχει η ανάρτηση, είναι η διαπίστωση, ότι η κρίση καταγράφει πάντοτε την ανάγκη της καταστροφής των αχρείαστων παραγωγικών δομών (υπερδομών). Λάθος είναι το συμπέρασμα, ότι αυτό εχει προγραμματιστεί και αυτή τη φορά να γίνει με πόλεμο. Για την θανάτωση 5,5 δις ανθρώπων (από τα υπάρχοντα 6) προγραμματίζεται να εφαρμοστεί δέσμη μέτρων.

  82. Nick avatar
    Nick 18/02/2009 19:04:48

    @83

    Να έλεγαν και την αλήθεια. Αλλά η λέξη "hyperinflation" (υπεπρληθωρισμός) πονάει περισσότερο.

  83. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 20:18:54

    @ 85
    hyperinflation - deflation:
    Είναι ακριβώς αντίθετες έννοιες. Όπως άδειο - γεμάτο.
    Το πρώτο θυμίζει Βαιμάρη, Μεσοπόλεμο, Κατοχή, Τουρκία, Σερβία του Μιλόσεβιτς.
    Το δεύτερο δεν το έχουμε δοκιμάσει ακόμα ποτέ. Θυμίζει Ιαπωνία. Σε 6-7 μήνες θα το δούμε πόσο πονάει κι εδώ. Εν τώ μεταξύ, άς ξεφορτωθούμε κανένα ακίνητο, τώρα που είναι ακόμα πανάκριβα (άν στο τηλεσκόπιό σας βλέπετε κανέναν υποψήφιο αγοραστή μεζονέτας, ειδοποιείστε με, θα είμαι υποχρεωμένος).

  84. Ferdinand Lassalle avatar
    Ferdinand Lassalle 18/02/2009 20:49:27

    Πρός αποκατάστασιν των λεγομένων:
    Το "Κορόιδο" στο αρχικό post, με στασιμοπληθωρισμό εννοούσε πάντως Stagflation, όχι Hyperflation:
    Stagflation: A condition of slow economic growth and relatively high unemployment - a time of stagnation - accompanied by a rise in prices, or inflation.
    Stagflation occurs when the economy isn't growing but prices are. This happened to a great extent during the 1970s, when world oil prices rose dramatically, fueling sharp inflation in developed countries. For these countries, including the U.S., stagnation increased the inflationary effects.

    Από την άλλη πλευρά:
    Hyperflation:
    Extremely rapid or out of control inflation. There is no precise numerical definition to hyperinflation. Hyperinflation is a situation where the price increases are so out of control that the concept of inflation is meaningless.
    When associated with depressions, hyperinflation often occurs when there is a large increase in the money supply not supported by gross domestic product (GDP) growth, resulting in an imbalance in the supply and demand for the money. Left unchecked this causes prices to increase, as the currency loses its value.
    When associated with wars, hyperinflation often occurs when there is a loss of confidence in a currency's ability to maintain its value in the aftermath.
    One of the most famous examples of hyperinflation occurred in Germany between January 1922 and November 1923. By some estimates, the average price level increased by a factor of 20 billion, doubling every 28 hours.
    (Investopedia)
    Αυτά προς διευκρίνηση των εννοιών.
    Αλλά για τα δικά μας, είπαμε ...

  85. Nick avatar
    Nick 18/02/2009 21:58:09

    hyperinflation often occurs when there is a large increase in the money supply not supported by gross domestic product (GDP) growth
    --------------------------------

    Κάτι τέτοιο κάνει η FED.

    Πέφτει το ΑΕΠ, τυπώνει χρήμα (αύξηση ρευστού και υποτίμηση νομίσματος) για να κρατήσει τις τιμές και την υπερκατνάλωση ψηλά ("η πίστωση είναι το οξυγόνο της οικονομίας" κατά Ben), με αποτέλεσμα να ανεβαίνουν οι τιμές.

    Που φυσικά μεταφράζεται ως "έλλειψη εμπιστοσύνης στα χαροτνομίσματα" και στροφή στο χρυσό.

  86. Γιάννης avatar
    Γιάννης 21/02/2009 06:59:30

    σωστο

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.