#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
25/07/2012 09:45
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Ένας «γόρδιος δεσμός»

...για το νέο Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων.



Το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί το πιο σύγχρονο κατασκευαστικό επίτευγμα των τελευταίων χρόνων στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Είναι ένα δημόσιο έργο με την συγχρηματοδότηση του κράτους και της ευρωπαϊκής ένωσης.

Θα μπορούσε πολύ άνετα να χαρακτηριστεί με βαρύγδουπες εκφράσεις ως ένα έργο πνοής , μια ανάσα δημιουργίας για την πόλη, μια σωτήρια λέμβος για το κυκλοφοριακό και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά παρόλα αυτά μετά από τόσα χρόνια έναρξης, δημιουργίας και κατασκευής χαρακτηρίζεται ως το κουτί της Πανδώρας με τόσα προβλήματα που έχει δημιουργήσει!!!

Ο νέος Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων  κ. Χατζηδάκης καλείται να επιλύσει το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα που υπάρχει στον τομέα των κατασκευών και ακούει στο όνομα «Μετρό Θεσσαλονίκης».

Και αυτό δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση καθώς μια σειρά γεγονότων που με ανεξήγητό τρόπο θάβονται  στα υπόγεια μιας…πόλης, δυσχεραίνουν το  Έργο και …το έργο του!!

Η μη παράδοση των χώρων σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα, οι καθυστερήσεις για την περαίωση των απαλλοτριώσεων, η ελλιπής αρχαιολογική δράση που έχει ως αποτέλεσμα την μη έγκαιρη ολοκλήρωση των ανασκαφών γίνονται συνένοχοι σε ένα όχι και τόσο ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα του έργου άσχετα από τις φρούδες ελπίδες των πάσης φύσεως ανενημέρωτων ιθυνόντων.

Και μπορεί καλώς ή κακώς τα παραπάνω γεγονότα να κρύβονται ή απλά να υποτιμούνται  από κάποιους με επιδέξιο τρόπο έτσι ώστε να εξυπηρετήσουν διάφορα συμφέροντα και φιλοδοξίες , αλλά υπάρχουν και κάποια βασικά προβλήματα που μπορεί μεν να μην λέγονται αλλά σίγουρα δεν μπορούν να κρυφτούν. Και είναι πλέον ευθύνη του αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων κ. Καλογιάννη, να αντιμετωπίσει αυτή τη λερναία Ύδρα του Μετρό.

Είναι γνωστή η εκ των έσω απόφαση της ΑΜ για παράταση του έργου κατά 1515 ημερολογιακές μέρες που τελικά «επισημοποίησαν» της καθυστερήσεις που  υπάρχουν. Και όμως ήδη υπάρχει καθυστέρηση ενός μηνός  τον πρώτο κιόλας μήνα ισχύος του νέου χρονοδιαγράμματος που δόθηκε από την Αττικό Μετρό λόγω της μη παραδόσης χώρων όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

Μιλώντας για καθυστερήσεις υπάρχει και καθυστέρηση στην απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου κατά 3 μήνες για τα αρχαία του Σταθμού Αγίας Σοφίας καθώς και του σταθμού Δημοκρατίας, που ταυτόχρονα αποτελεί και την κρίσιμη διαδρομή του Έργου, ενώ την ίδια στιγμή η Αττικό Μετρό διοργανώνει φιέστες στο σταθμό για προβολή προσωπικών φιλοδοξιών και ικανοποίηση ματαιοδοξιών.

Πολύς λόγος γίνεται για τα «αρχαία» στα υπόγεια αυτής της πόλης και για τις απολύσεις ανθρώπινου δυναμικού στο τομέα της αρχαιολογίας. Αλλά κανένας δεν κάνει λόγο για την άρνηση της Εφορίας Αρχαιοτήτων για τριπλές βάρδιες αρχαιολογικής ανασκαφής στους σταθμούς με αποτέλεσμα τις άδικες απολύσεις εργατικού  δυναμικό.

Όπως και κανένας δεν κάνει λόγο για τις χρηματοδοτήσεις του έργου που μερίδα απλών  ανενημέρωτων πολιτών  θεωρούν ότι ένα πολυδάπανο έργο παρακωλύεται  καθώς δεν υπάρχουν τα σχετικά κονδύλια. Και όμως, έχει γίνει η απορρόφηση μόνο του 25 % των συμβατικών χρημάτων του έργου μετά από 5.5 χρόνια που ήταν και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου και ενώ είναι από τα μοναδικά έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Άρα δεν μπορεί κανένας να μας παραμυθιάζει καθώς τουλάχιστον σε αυτό το Έργο..λεφτά υπάρχουν.

Αυτό που δεν υπάρχει είναι μια σχετική απόφαση για την τύχη των δύο Μετροποντίκων. Οι αγαπητοί σε όλους τους θεσσαλονικείς Γιωρίκας και Κωστίκας αργοπεθαίνουν τέσσερεις και πλέον μήνες θαμμένοι στο σταθμό Ανάληψης χωρίς να ξέρει κανείς για το ποια επρόκειτο να είναι η μοίρα και χωρίς να ενδιαφέρεται κανείς για μια δραστική επίλυση του πολλοστού προβλήματος αυτού του έργου.

Μπορεί να μην έχει χαρακτηριστεί  ως κάτι σημαντικό αλλά θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως κάτι γελοίο. Σε ένα τόσο σύγχρονο Έργο με, διαγωνισμούς, προδιαγραφές, μελέτες και χρόνια  διαγράμματα, οι 9 από τους 12 σταθμούς έχουν αλλάξει είτε τρόπο κατασκευής είτε μετακινήθηκαν λόγω προβλημάτων… που δεν είχαν υπολογιστεί  ή για την ακρίβεια δεν είχαν ούτε εντοπιστεί ούτε  μελετηθεί πριν την προκήρυξη του έργου.

Επιπλέον και σήμερα δεν έχουν παραδοθεί οι χώροι που θα εκτελεσθούν οι 4 σταθμοι, ένα μεγάλο τμήμα της σήραγγας μετά τη Νέα Ελβετία καθως και μεγάλη έκταση στο Αμαξοστάσιο.

Και ως κερασάκι στην τούρτα έρχεται και η απαράδεκτη στάση της Αττικό Μετρό να ανακοινώσει την πρόθεση της για κατάργηση σταθμών και αλλαγή χάραξης του έργου χωρίς νομική και τεχνική τεκμηρίωση για λόγους δημόσιων σχέσεων και εντυπωσιασμού.

Όπως είναι λογικό και αναμενόμενο κάθε πρόβλημα έχει και μια συνέπεια. Και εδώ τα προβλήματα είναι πολλά. Πολλές λοιπόν είναι και οι συνέπειες.

Σε αυτό το έργο όπως φάνηκε άλλη σύμβαση υπογράφηκε και άλλη εκτελείται. Δεν υπάρχει μια ρεαλιστική αλληλουχία εργασιών για να μπορεί να προχωρήσει η ομαλή κατασκευή του έργου. Δεν υπάρχουν μέτωπα εργασίας πράμα που συμβάλλει στη μείωση του απαιτούμενου επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού  που θα έπρεπε να δραστηριοποιείται ήδη στο έργο. Και το πιο σημαντικό? Ο ανάδοχος χρηματοδοτεί το έργο μόνος του σαν λογική συνέπεια εκτελώντας υποπολλαπλάσιο έργο αντί του αρχικού χρονοδιαγράμματος και γίνεται παράλληλα έρμαιο κάθε υπαλλήλου εγκατεστημένου στην Αθήνα χωρίς αυτος να ενδιαφέρεται για την εξέλιξη του έργου και να ακολουθεί μόνο γραφειοκρατικές  διαδικασίες με αποτέλεσμα να μην λύνεται κανένα πρόβλημα απο τα άπειρα που εμφανίζονται καθημερινά.

Όλες αυτές οι συνέπειες τείνουν να μετατρέψουν το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης στο πιο ασύγχρονο του…  κόσμου.

Με βάση όλα τα παραπάνω, ο μακεδόνας Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, αφού ολοκληρώσει την -οποιαδήποτε- ενημέρωση του από τον απερχόμενο γενικό γραμματέα Δημοσίων Έργων κ.Οικονομίδη, καλείται να λύσει αυτόν τον γόρδιο δεσμό και να διευκολύνει τη ζωή των συμπολιτών του.

Καταρχήν μια άμεση συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, με σκοπό τη συνέχιση ή μη της Κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης θα ήταν ότι πιο βασικό έτσι ώστε να ξεκαθαρίσει το θολό πεδίο και να παρθούν καίριες αποφάσεις σχετικά με την τύχη του Έργου.

Η σύνταξη καινούργιας και πιο βελτιωμένης Τεχνικοοικονομικής Μελέτης για το «νέο» Μετρό Θεσσαλονίκης που κατασκευάζεται κρίνεται απαραίτητη και δεν θα έχει καμία σχέση με το έργο που δημοπρατήθηκε.

Ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα που βασίζεται σε κοινές αποφάσεις των φορέων της Θεσσαλονίκης και λαμβάνει υπόψη του τα αληθινά δεδομένα του έργου καθώς και ένας ανανεωμένος υπολογισμός του επιπρόσθετου κόστους που προκύπτει από το «νέο» αυτό έργο στη Θεσσαλονίκη με σκοπό κάποτε να ολοκληρωθεί κάποτε το πολύπαθο Μετρό Θεσσαλονίκης.

Πρέπει λοιπόν να ληφθούν απλές, βασικές και δραστικές αποφάσεις για να ξεκολλήσει αυτό το μακρόπνοο και πολυδάπανο Έργο που μέχρι σήμερα μόνο λάθη , παραλήψεις και καθυστερήσεις δημιουργούσε, έτσι ώστε οι θεσσαλονικείς να ανταμειφτούν για τα τόσα χρόνια ταλαιπωρίας.

Σε μία εποχή που υπάρχει η σκιά του ΔΝΤ και της ΕΕ πρέπει όλος ο τεχνικός κόσμος και οι υθίνοντες να σκύψουν πάνω από το πρόβλημα για να λύσουν το θεμα. Ας μη ξεχνάμε άλλωστε οτι στην Ελλάδα όλα τα προβλήματα έχουν και λίγο τη ρίζα τους σε επικοινωνιακά παιχνίδια που αποσκοπούν ή θελω να ελπίζω ότι αποσκοπούσαν σε πολιτικά τερτίπια.

Ο Μετροπόντικας

ΣΧΟΛΙΑ

  1. man8os avatar
    man8os 25/07/2012 10:03:34

    Με το μετρο στην Αθηνα τι γινεται?

  2. Ο Ιθαγενής avatar
    Ο Ιθαγενής 25/07/2012 10:33:11

    Το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης είναι το προφανέστερο παράδειγμα γιατί φτάσαμε εδώ που φτάσαμε ως χώρα.
    Οχι μόνο για το χρόνο εκτέλεσης εργασιών
    Οχι μόνο για τον τρόπο εκτέλεσης...τουλάχιστον εκεί δεν εξαφανίστηκαν ...περίπτερα ακόμα
    Οχι για το κόστος
    Οχι για χρονοδιαγράμματα

    Αλλά για τον τρόπο και τον λόγο που γίνεται.

    Ας τελειώσει αύριο.
    Πόσους επιβάτες πρέπει να έχει καθημερινά για να είναι βιώσιμο ως επιχείρηση;
    Μετά θα μιλάμε για ελλείμματα....

    ΥΓ

    Υπήρχαν οικονομικότερες λύσεις αλλά δεν θα έφτανε για όλους ο κύκλος εργασίας και οι πολιτικές σκοπιμότητες της κορδέλας

    • kotstak avatar
      kotstak @ Ο Ιθαγενής 25/07/2012 17:29:44

      "Υπήρχαν οικονομικότερες λύσεις αλλά δεν θα έφτανε για όλους ο κύκλος εργασίας και οι πολιτικές σκοπιμότητες της κορδέλας"
      Όπως αυτή πχ:
      http://frenostonkatiforo.blogspot.gr/2011/01/blog-post_13.html
      Δυστυχώς (!!!) κοστίζει ελάχιστα…άρα δεν έχει νόημα να υλοποιηθεί.

      Το ρολόι στην Ελλάδα έχει σταματήσει από το 1981.

  3. Σαλονικιός avatar
    Σαλονικιός 25/07/2012 10:33:14

    Επιτέλους κάποιος έγραψε για το τι ακριβώς συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη.

    Άντε να δούμε άμα θα απομακρυνθεί κανένας εκτός από τις επιχειρήσεις που "φεύγουν" καθημερινά!!!

  4. Flat avatar
    Flat 25/07/2012 10:37:11

    αν ποτε γίνει μετρό στην Θεσαλονίκη, εγώ θα πάω διακοπές στο φεγγάρι. Που βρίσκεται ρε παιδιά ο Κουβελας να βάλει μια τάξη; χε χε χε

  5. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 25/07/2012 11:13:19

    Λογάριασε κανείς πόσο θα στοιχίσει τελικά ανά χιλιόμετρο, με τα σημερινά (αναθεωρημένα) δεδομένα;
    Η απόφαση για κατασκευή του λήφθηκε σε λάθος στιγμή, με λάθος δεδομένα.
    Είναι βαρέλι δίχως πάτο, αλλά τώρα είναι αδύνατο να σταματήσει.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ Ο Θείος 25/07/2012 11:17:46

      Είναι απίστευτη η τεχνοκρατική και τεχνοοικονομική ανεπάρκεια όλων όσοι εισηγήθηκαν αυτό το έργο, και η πολιτική ανεπάρκεια όσων πήραν την πολιτική απόφαση.
      Τους κρίνω κυρίως ως μηχανικός, όχι πολιτικά.
      Η διορατικότητά τους μου θυμίζει την ...εκτροπή του Αχελώου.

  6. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 25/07/2012 11:25:30

    Δεν έλαβαν υπόψη ή είχαν λάθος εκτίμηση για:
    1. Την οικονομική αποδοτικότητα του έργου στη φάση λειτουργίας (πόσοι θα το χρησιμοποιούν, ποιές γραμμές, επεκτασιμότητα, διασύνδεση με άλλα δίκτυα μεταφορών κτλ).
    2. Τους ανοδικούς και καθοδικούς οικονομικούς κύκλους, τοπικούς και διεθνείς (έπεσαν στην περίπτωση !)
    3. Τα ...αρχαία.
    4. Την επιβάρυνση της τοπικής οικονομίας (εμπόριο, κυκλοφορία) από τις κατασκευές και τρόπους δίκαιης εξισορρόπησης.
    5. Δεν διασφάλισαν με τους όρους του διαγωνισμού, την επάρκεια του αναδόχου.
    Ελλιπής ως ανύπαρκτη εποπτεία του σχεδιασμού και από τον συγχρηματοδότη ΕΕ

    • irida avatar
      irida @ Ο Θείος 25/07/2012 11:27:35

      Το τέρμα όμως πρόβλεψαν να είναι δίπλα σε εμπορικό κέντρο!! 'Εστω κι αν σήμερα είναι ολίγον τι υποβαθμισμένο το συγκεκριμένο. ;-)

  7. Tassos avatar
    Tassos 25/07/2012 11:54:44

    Λεφτά δεν δινει η Αθήνα για να τελειώσει. Προέχει να συνδέονται 2 κωλογειτονιές της Αθήνας με τριπλάσιο κόστος παρά να γίνει η κεντρική γραμμή της Θεσνίκης...

  8. Στέργιος avatar
    Στέργιος 25/07/2012 13:49:43

    Γόρδιος δεσμός ή χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου;

    Ακόμη και για να στηθεί ένα στέγαστρο ώστε να μην πλημμυρίζει το σκάμμα όταν βρέχει, χρειάζεται άδεια από τον υπεύθυνο τής Αττικό Μετρό που, βεβαίως βεβαίως, βρίσκεται στην Αθήνα και έρχεται στη Θεσσαλονίκη στη χάση και στη φέξη. Υπό τέτοιες συνθήκες, όχι σε 1.515 επιπλέον μέρες, ούτε σε 1.515 χρόνια δεν θα τελειώσει το μετρό.

  9. Emmanuil avatar
    Emmanuil 25/07/2012 13:58:21

    Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει. Άειντε ύπνοι, ξυπνείστε και ανασκουμποθείτε.

  10. Μετριτης avatar
    Μετριτης 25/07/2012 14:16:36

    Πολύ καλό άρθρο και εξαιρετικά κοντά στην πραγματικότητα. Τα σχόλια που έχουν αναρτηθεί δεν είναι στο ίδιο επίπεδο δυστυχώς. Ακόμη και αν ήτανε λανθασμένη επιλογή της εποχής, έχει ήδη φτάσει σε ένα σημείο που ενδιαφέρει περισσότερο η βέλτιστη χρήση του. Ακόμη και εάν χρησιμοποιήθηκαν ανεπαρκείς ή διαφορετικών προτεραιοτήτων υπεύθυνοι (οποιουδήποτε επί μέρους κοματιού) σημασία έχει η σωστή αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και η πραγματιστική προσπάθεια ολοκλήρωσής του. Η κατασκευή της πρώτης γραμμής ΜΕΤΡΟ σε μιά πόλη αναδυκνύει πάντα τα ιδιαίτερα προβλήματα που υπάρχουν σε τοπικό επίπεδο και προδιαγράφει τις ιδιαίτερες προσεγγίσεις που απαιτούνται για να επιλύονται. Αυτό απαιτεί μιά σωστά περιγεγραμμένη επικαιροποιημένη συμφωνία τόσο σε πολιτικό όσο και σε εφαρμοστικό επίπεδο για το τί θα γίνει και πώς θα γίνει, η οποία θα είναι η κατευθυντήρια οδηγία για τις επόμενες γραμμές, αν κατάλαβα καλά το πνεύμα του άρθρου. Οι Γόρδιοι Δεσμοί λύνονται με την χρήση του κατάλληλου εργαλείου.

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ Μετριτης 25/07/2012 15:05:04

      ...να είναι μόνον καλά τα κορόιδα παιδιά και εγγόνια μας, που θα πληρώνουν ένα μονίμως ελλειμματικό έργο.

  11. Βούλγαρης avatar
    Βούλγαρης 25/07/2012 18:53:33

    Κάτι μου λέει ότι πρέπει να αναζητηθούν ποινικές ευθύνες για την κατάσταση του έργου. Να δω άμα θα πάει κάποιος από την ΑΜ στο σταθμό Ανάληψη να τους πει ότι η Δελφών θα ανοίξει σε ένα χόνο. Μάλλον κανένας γιατί θα είναι στη ΔΕΘ να περιμένουν το Σαμαρά!!!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.