#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
20/12/2011 08:14
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Μείωση ΦΠΑ 3%, μέσω κάρτας: Η αλήθεια πίσω από το μύθο



Τη δεκαετία του ’90 στήναμε (επεκτείναμε για την ακρίβεια) τα δίκτυα POS (είναι αυτά τα ρημάδια μηχανάκια που περνάνε τις πιστωτικές κάρτες).  Ωραίες εποχές.  Η κατάσταση στην αγορά ήταν τριτοκοσμική, αλλά και οι τράπεζες κερδοσκοπούσαν ασύστολα διεκδικώντας προμήθειες 5 – 6%, ακόμα και περισσότερες.  Ο λόγος ήταν ότι τα ηλεκτρονικά μηχανάκια ήταν δυσεύρετα και ακριβά την ώρα που ο αναμενόμενος τζίρος ήταν χαμηλός, λόγω έλλειψης ανάλογης κουλτούρας.  Τα απλά μηχανάκια από την άλλη πλευρά, άφηναν μεγάλα φέσια.

Δούλευα σε ιδιωτική τράπεζα με μεγάλη ρέντα και διάθεση σύνθλιψης του κρατικού ανταγωνισμού.  Στις πρώτες επισκέψεις διαπιστώσαμε ότι παίζαμε μόνοι μας.  Κατεβάζαμε την προμήθεια στο 4% με το καλημέρα και τοποθετούσαμε ηλεκτρονικό μηχανάκι – σωστή βιτρίνα, αναβαθμίζοντας και το μαγαζί.  Σε λίγους μήνες είχαμε πετάξει έξω Εθνική και Εμπορική, που κυριαρχούσαν έως τότε, αφού κανένας εκεί δεν προνόησε να επισκεφθεί τους πελάτες και να διαπραγματευτεί τις προμήθειες, είχαν σοβαρότερα συνδικαλιστικά θέματα να επιλύσουν.

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζαμε ήταν η άρνηση πολλών επιχειρηματιών να προωθήσουν σοβαρά τις πωλήσεις μέσω πιστωτικών καρτών, γιατί αντιδρούσαν σε δύο πολύ σημαντικά θέματα:

Η προμήθεια προς την τράπεζα ήταν δυσανάλογη
Η συναλλαγή ήταν ‘’καθαρή’’ και δεν μπορούσαν να φοροδιαφύγουν

Σε αντιστάθμισμα τους τονίζαμε ότι ο πελάτης που χρησιμοποιεί πιστωτική κάρτα ψωνίζει πάντα περισσότερο εμπόρευμα και η επιχείρηση κτίζει ένα σύγχρονο προφίλ και μια χρήσιμη βάση δεδομένων. Στο τέλος βρίσκαμε τη χρυσή τομή και η τράπεζα θησαύρισε.

Με τον καιρό οι κάρτες δίνονταν από τα σούπερ – μάρκετ, ο τζίρος υπερδεκαπλασιάστηκε, τα μηχανάκια – διάολοι φθήνυναν και οι προμήθειες έπεσαν στο 1,5 – 2% ακόμα και χαμηλότερα.

Τότε ξεκίνησε το μεγαλύτερο κόλπο, με τις προεξοφλήσεις.  Καθώς οι κρατικές τράπεζες είχαν ιδιωτικοποιηθεί και νέοι μικρότεροι παίκτες είχαν μπει δυναμικά στον ανταγωνισμό, τα έσοδα κλονίστηκαν.  Κανένα πρόβλημα.  Ήταν άλλωστε η εποχή που η εντολή από πάνω ήταν:  Δώστε λεφτά, πουλάμε λεφτά, δανείστε τους, υπερδανείστε τους, σκίστε τους.  Πηγαίναμε λοιπόν στο υπάρχον πελατολόγιο και πουλούσαμε προεξοφλήσεις και άτοκες δόσεις.  Δηλαδή υπογράφαμε μια δανειακή σύμβαση με τον επιχειρηματία και ότι τζίρο έκανε από τις κάρτες με άτοκες δόσεις, του δίναμε εμείς το 80 – 90% μπροστά ως κεφάλαιο κίνησης και ενεχυριάζαμε τις καταβολές από τις πιστωτικές.  Πρακτικά δηλαδή, αντί το μαγαζί να κάνει εκπτώσεις και παζάρια, πουλούσε σε υψηλές τιμές, προσφέροντας σε αντάλλαγμα, άτοκες δόσεις.  Περιττό να πω, πόσο προσοδοφόρο υπήρξε αυτό για τις τράπεζες, ποικιλοτρόπως .

Γιατί τα θυμήθηκα όλα αυτά;

Γιατί διάβασα και εγώ την πρόταση για τη μείωση του ΦΠΑ και σκίρτησα.  Σκίρτησα γιατί πριν από δύο χρόνια, εργαζόμενος ως αναλυτής σε μια εταιρία συμβούλων ελληνικών συμφερόντων στη Σόφια, μου ανέθεσαν μια μελέτη για την ψηφιοποίηση των συναλλαγών, προκειμένου να κατατεθεί στο χειμαζόμενο ΥΠΟΙΚ και να πάρουν οι άνθρωποι καμία βαρβάτη κρατική σύμβαση.

Τι έλεγε η επίμαχη μελέτη;

Περιληπτικά, ότι αν υποχρεώσουμε όλες οι συναλλαγές να γίνονται μέσω POS με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες, θα προκύψουν δύο σοβαρά αποτελέσματα:

Θα κτυπηθεί δραστικά η φοροδιαφυγή (η κάρτα είναι ο μεγαλύτερος ρουφιάνος)
Θα ενισχυθεί δραστικά το παραπαίον τραπεζικό σύστημα, καθώς οι τράπεζες θα ενισχύονταν, τόσο από τις προμήθειες, όσο και από το γεγονός της μη εκροής καταθέσεων, αφού οι πολίτες θα ήταν αναγκασμένοι να τηρούν καταθετικούς λογαριασμούς για να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους.

Η μελέτη, που βρίσκεται καταχωνιασμένη σε κάποιο συρτάρι του ΥΠΟΙΚ, πήγαινε ακόμα παραπέρα και προέβλεπε τοποθέτηση POS (αντί για ταμειακή) ακόμα και στα περίπτερα και τις λαϊκές και την ουσιαστική κατάργηση του φυσικού χρήματος, ως ριζικού μέτρου πάταξης της φοροδιαφυγής, ενώ θα γινόταν αυτόματα ο διαχωρισμός ΦΠΑ, προκαταβολής φόρου κερδών, τραπεζικής προμήθειας, εσόδων επιχείρησης και με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να μειωθεί δραστικά η φορολογία (10%) και να απογειωθούν τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους, αφού θα παρακάμπτονταν οι γραφειοκρατικοί, χρονοβόροι μηχανισμοί είσπραξης.

Αν με ρωτήσετε αν συμφωνώ με τη μελέτη αυτή, η απάντηση είναι όχι, απλώς εκτέλεσα μια εργασία και πληρώθηκα (καλούτσικα) για αυτό.  Και δε συμφωνώ, για δύο λόγους:

Ο κάθε τρελαμένος διαχειριστής statement ή εφοριακός έχει πρόσβαση σε λεπτομέρειες της προσωπικής μας ζωής
Οι τράπεζες μετατρέπονται ακόμα περισσότερο σε γενικοί νταβατζήδες της καθημερινότητάς μας

(Η μελέτη καθώς προεξοφλούσε τις πολιτικές αντιδράσεις που θα προκαλούσε ένα τόσο ακραίο μέτρο, προέβλεπε τη δημιουργία κεντρικού διατραπεζικού κέντρου  πληρωμών, με τη μορφή ανεξάρτητης αρχής πιστοποιημένης ως προς την πολιτική απορρήτου.  Ωστόσο αυτό είναι μόνο ένα χάπι και δε διασφαλίζει το κοινωνικό σύνολο από ένα τόσο σοβαρό ζήτημα που προκαλεί ιστορικά ρίγη.)

Έκανα όμως αυτό το μακροσκελές ιστορικό για να καταλήξω στους λόγους για τους οποίους  ένα τέτοιο σύστημα στην Ελλάδα είναι καταδικασμένο να αποτύχει, αν δεν επιβληθεί με σχεδόν αστυνομικούς όρους, γιατί ενώ στη θεωρία ακούγεται καλό, στην πράξη έχουν προκύψει παράμετροι που το ακυρώνουν:

Η πιο σημαντική είναι ότι η μέση μικρή και μεσαία επιχείρηση στην Ελλάδα είναι σε τέτοιοι βαθμό υπερδανεισμένη και εκτεθειμένη στις τράπεζες, ώστε έχει ισχυρά αντικίνητρα να απορρίψει το δήθεν όφελος (θα εξηγήσω παρακάτω γιατί είναι δήθεν) του μέτρου, για τον απλούστατο λόγω του ότι όλα της τα έσοδα θα εξαφανίζονται στη μαύρη τρύπα των χρεών της.  Δηλαδή η τράπεζα θα παρακρατεί το σύνολο του τζίρου της επιχείρησης και θα τον κατευθύνει σε ληξιπρόθεσμες οφειλές.  Αντίθετα, αν ο επιχειρηματίας πάρει μετρητά, θα μπορέσει ο ίδιος να κατευθύνει τα χρήματά του στις δικές του προτεραιότητες (ενοίκια, προμηθευτές, οικογενειακά έξοδα διαβίωσης) που είναι σημαντικότερες. Έτσι θα ζήσουμε ξανά την αμίμητη ατάκα των 90’s, ‘’Αδερφέ, με κάρτα κάνει 50, αλλά αν έχεις μετρητά, 40 (και με απόδειξη)’’.

Το δήθεν όφελος

Από το καταδικασμένο αυτό μέτρο δεν κερδίζει κανένας εκτός των ελάχιστων παράξενων που έχουν ακόμα πιστωτικές κάρτες ή καταθέσεις και φυσικά των μεγάλων μας προστατών, της ελίτ που ελέγχει τράπεζες, πολυκαταστήματα και λοιπά ευαγή ιδρύματα:

Ως γνωστόν τα πολυκαταστήματα,, η δομή των οποίων είναι αυστηρή, δε μπορούν να κρύψουν ΦΠΑ, γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα αντιμετώπιζαν κρούσματα κλοπής από τους υπαλλήλους τους.  Συνεπώς το κράτος θα έρθει αντιμέτωπο με μια νέα μείωση των εσόδων από ΦΠΑ, αφού τα πολυκαταστήματα με το μέτρο ή χωρίς αυτό, θα απέδιδαν κανονικά το φόρο.   Το κράτος λοιπόν αποφάσισε να κάνει δώρο το 3% στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, πράγμα που μπορεί να είναι προϊόν πιέσεων από τις διοικήσεις και τους μετόχους τους, με την απειλή ότι σε αντίθετη περίπτωση θα ξενιτευτούν.

Κακοφωνίξ

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Lampros avatar
    Lampros 20/12/2011 09:13:42

    Ηταν θέαμ χρόνου να μας το πλασαρουν και αυτό. Δεν ηταν και τυχαια η προώθησω τόσων καταθετικών προιόντων αοπ την μεριά μας, όπως πχ οι "επαναφορτιζόμενες" καρτες, οι χρεωστικές με περισσότερες δυνατοτητες αγορών κοκ.
    Δεν ειναι απαραίτητα κακό πάντως.

  2. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 20/12/2011 09:14:57

    Πως γίνεται και αυτό το "απλό" ζήτημα της αγοράς με κάρτα, και της εν γένει φορολόγησης των συναλλαγών, να το έχουν λύσει εδώ και πολλές δεκαετίες τα "αμερικανάκια", και εμείς οι σούπερ Ελ ακόμη να ψάχνουμε την... Αμερική;
    Πως;

    • kakofonix avatar
      kakofonix @ Strange Attractor 20/12/2011 09:54:42

      Μεγάλη κουβέντα ανοίγεις, κατά τη γνώμη μου φταίει η υπερφορολόγηση.
      Η διαχείριση ρευστότητας μικρομεσαίας ελληνικής επιχείρησης είναι το πλεον δυσεπίλυτο πρόβλημα της οικονομικής επιστήμης. Το LSE σηκώνει τα χέρια ψηλά. Βάλε τον Κρούγκμαν και θα αποτύχει και αυτός. Και η πλάκα είναι ότι αυτός είναι ο λόγος που αποτυγχάνουν και όλες οι προβλέψεις.
      Η αιτία είναι ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση αντιμετωπίζεται ως αγελάδα, όχι μόνο από το κράτος αλλά και από τις τράπεζες και από μια σειρά άλλου φορείς, όπως επιμελητήρια, ασφαλιστικά ταμεία (δημόσια και ιδιωτικά), παρακράτος (συνεχή λαδώματα) και δεν έχει τέλος.
      Επιπλέον ο τυπικός Έλληνας μαγαζάτωρ κουβαλάει και κάποια συμπλέγματα, σου λέει ο άλλος, αυτός για να μη σπουδάσει είναι σκράπας, για να μη μπει στο δημόσιο είναι ακόνεκτος, οπότε να η αμαξάρα, να τα μπουζούκια, να τα Καιμακτσαλάν. Και όταν έρχεται ο λογαριασμός συνήθως την πληρώνει ο ΦΠΑ... Μεγάλη κουβέντα strange, μεγάλη...

      • Strange Attractor avatar
        Strange Attractor @ kakofonix 20/12/2011 10:39:57

        Προσωπική μου άποψη είναι ότι μόνο χάρη στη πίστωση ανεβαίνει η "ευμάρεια" του μέσου πολίτη. Αλλιώς χρειάζεται να πουλάει πατρογονικά κτήματα και χωράφια. Σε αυτό οφείλεται το καπιταλιστικό θαύμα της Αμερικής, και το ότι εδώ και 80 χρόνια ο μέσος Αμερικανός εργαζόμενος μπορούσε να έχει σπίτι, 2 τηλεοράσεις, 3 ΙΧ, κλπ. Στη δυνατότητα πίστωσης.
        Σε εμάς όταν άνοιξε η κάνουλα (τέλη δεκαετία `90) την συμπεριφερθήκαμε με νεοελληνική νεοπλουτίστικη κουτοπονηριά. Εξ ου και η σημερινή μας κατάντια.
        Πάντως θυμάμαι την πρώτη μου πιστ. κάρτα το 1988. Αν δεν κάνω λάθος (διόρθωσε με) είχε 28% επιτόκιο!
        Παράλληλα, μόνο περίπου 1 στα 20 βενζινάδικα, μαγαζιά κλπ δέχονταν κάρτα, και μάλιστα έπρεπε ο καταστηματάρχης να τηλεφωνήσει για να πάρει έγκριση για ποσά άνω των 10.000 δρχ.
        Εν πάση περιπτώσει, είναι όντως μεγάλο θέμα, και αναμένω άρθρο σου....

        • sawas avatar
          sawas @ Strange Attractor 20/12/2011 11:31:07

          Για το πρώτο δες τις εναλλακτικές
          h**p://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%B6rgl
          και τους πολέμιους του!!!

          Για το άλλο "θαύμα" και τις επιπτώσεις του φρέσκο φρέσκο εδώ:
          h**p://www.antinews.gr/2011/12/20/139529/

          • Strange Attractor avatar
            Strange Attractor @ sawas 20/12/2011 11:49:48

            Σε εκείνη την περίπτωση (Αυστρία) τους έβαλε φρένο η κεντρική τράπεζα.
            Οι τραπεζίτες κυβερνούν διαχρονικά, δεν αντιλέγω. Αλλά μέσα σε αυτά τα αναπόφευκτα πλαίσια, η πίστωση είναι μια διέξοδος. Αλλιώς θα πεθαίνουμε στην ίδια κατάσταση που μας γεννάνε οι γονείς μας. Ότι βρούμε απ αυτούς δηλαδή.

      • Ο Ιθαγενής avatar
        Ο Ιθαγενής @ kakofonix 20/12/2011 10:58:38

        Συγνώμη φίλε Γαλάτη αλλά αν θέλουμε να είμαστε απόλυτα ειλικρινής (πέρα από τα σύνδρομα της Ελληνικής πραγματικότητας) θα πρέπει να παραθέσουμε ότι τα μετρητά είναι το Αγιο Δισκοπότηρο της μαύρης οικονομίας.
        Οσο για τις βάσεις δεδομένων ακόμα και στην χώρα υπάρχουν αρκετές, διασταυρώσεις και δυνατότητες παρεμβάσεων δεν υπάρχουν.
        Ακόμα και ο έντιμος Δ Υπάλληλος (όχι ο 4-4-2) δεν έχει καμία άλλη δυνατότητα πλην να βεβαιώσει παράβαση και οι μηχανισμοί να περιμένουν μετά από δεκαετία την απόφαση των δικαστηρίων.
        Φαντάσου, λέμε τώρα, στα € που έφυγαν έξω να λειτουργούσαν οι νόμοι και οι επιτροπές (πόθεν - έσχες - μαύρο χρήμα) ....αλλά εδώ έχουμε Proton, T10 και αναδρομικές ρυθμίσεις.
        Στις ΗΠΑ, Γερμανία, Αγγλοσάξωνες, Σκανδιναβοί πως τα έχουν λύσει;
        Ας πάμε πχ και νοτιότερα ... θέληση δεν υπάρχει γιατί μετά το ζειν θα πρέπει να ανταποκρίνεται από τις αποδοχές και εδώ έχουμε πονηριά μαγκιά και κολλητούς.

        • kakofonix avatar
          kakofonix @ Ο Ιθαγενής 20/12/2011 14:09:36

          Η ανάλυση (και κάθε πραγματιστική ανάλυση) δεν εξετάζει αν κάτι είναι καλό ή κακό, εξετάζει το αν θα έχει εφαρμογή ή όχι και για ποιο λόγο. Μετά αναλαμβάνουν οι πολιτικοί (η προέκταση της κοινωνίας δηλαδή) για το αν θέλουν να πάρουν αυστηρά μέτρα ή όχι. Γενικότερα το πρόβλημα της κυβέρνησης τα τελευταία δύο χρόνια είναι ότι προσπαθεί να εφαρμόσει μια άψογη στη θεωρία μέθοδο, αγνοώντας επιδεικτικά την πραγματική αγορά. Υποψιάζομαι ότι οι αναλυτές της κυβέρνησης είναι παιδιά του πανεπιστημιακού σωλήνα, χωρίς εμπειρία στην πιάτσα.

  3. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 20/12/2011 09:22:21

    Τα μετρητά είναι η ελευθερία του φτωχού. Στην πραγματικότητα, μόνο οι πλούσιοι έχουν την πολυτέλεια της χρήσης πιστωτικής κάρτας. Αντισυνταγματική 100% είναι η μείωση 3% του ΦΠΑ μόνο στις πιστωτικές,

    Αυτή είναι με τρεις κουβέντες η περιγραφή της κρίσης, που δεν είναι άλλο, παρά η αποστέγνωση των φτωχών από ρευστό, για να συνεχίσουν να τροφοδοτούν τους τραπεζαλήτες διεθνείς τοκογλύφους -οι οποίοι υπάρχουν μονο και μόνο για να ξεπλένουν όλο το μαύρο χρήμα του πλανήτη -κωδικός Βιέννη-και για να ελέγξουν τη ροή του χρήματος.

    Μη φύγει κανα σέντσι σε τσέπη φτωχού.

    Τα περί “πάταξης της φοροδιαφυγής” είναι για τα πρόβατα.

    Τη διάσταση του ολοκληρωτικού ελέγχου επί των κινήσεών μας με την κατάργηση των μετρητών την έχουμε αναλύσει εκτενώς.

    • Ο Ιθαγενής avatar
      Ο Ιθαγενής @ αλλενάκι 20/12/2011 11:01:10

      & και γιατί όχι πχ κάρτα χρέωσης και όχι πιστωτική;
      Χιλιάδες λύσεις υπάρχουν, αλλά στη χώρα επικρατεί η σκοπιμότητα.
      Γιατί υπάρχει μαύρο χρήμα, που το έχουν κυρίως τα μεγάλα ποσά οι κολλητοί.

      • αλλενάκι avatar
        αλλενάκι @ Ο Ιθαγενής 20/12/2011 11:22:25

        Ναι στην εθελοντική χρήση καρτών, αλλά η απαγόρευση της χρήσης και κυκλοφορίας μετρητών είναι πρώτον ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ και δεύτερον ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟ μέτρο ΕΛΕΓΧΟΥ της ζωής μας.

        Η κρίση τι απέδειξε;

        Ότι με την εικονική δανειορευστότητα των πιστωτικών οι φτωχοί έγιναν φτωχότεροι (στέγνωσαν οι τσέπες τους ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΦΟΥΣΚΑΣ) και οι πλούσιοι πλουσιότεροι ή πάντα εκεί που ήταν (αρχή απαράβατη: το χρήμα γεννά χρήμα, τα λεφτά παν στα λεφτά)

        Ο κόσμος σήμερα από τι υποφέρει: από αναδουλειά, από μείωση μισθών, από έλλειψη ρευστών.

        Επίσης θέλουν να μας πάν με το ΣΤΑΝΙΟ σε δουλοπαροικία και σε ανταλλακτική οικονομία (πάρε ένα σερβίτσιο, δώσμου ένα φουρνάκι..., γιατρέ έχω ένα τόνο λάδι φτάνει για την εγχείριση ανοιχτής καρδιάς;...)

        και όχι σε μια ανταλλακτική οικονομία που θα είχε προκύψει συνειδητά μέσα από κοινωνικές διεργασίες (ουτοπικές μεν, όχι ακριβώς ανέφικτες, αλλά νταξ, αντιλαμβάνομαι τη ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ χρησιμότητα της οικονομίας της ανταλλαγής)

  4. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 20/12/2011 10:14:15

    Έχω μια ένσταση για την καταληκτική φράση του άρθρου, ήτοι ότι "τα πολυκαταστήματα θα μπορούσαν να απειλήσουν ότι θα ξενιτευτούν". Νομίζω ότι η διάρθρωση της ελληνικής αγοράς δεν είχε ακόμα φτάσει στην απόλυτη κυριαρχία των αλυσίδων και επομένως μια τέτοια απειλή δεν θα επέφερε τόσο μεγάλο πολιτικό κόστος. Για παράδειγμα, ποιου πολιτικού το αφτί θα ίδρωνε αν αύριο αποχωρούσαν ομαδόν το Praktiker, το MediaMarkt και το ΙΚΕΑ, αφού είναι ζήτημα να έχουν όλες μαζί χίλια άτομα προσωπικό; Αντίθετα, ακόμα και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα τύπου Mall βασίζονται στην κατάτμηση, κυρίως σε μικρά franchise καταστήματα.

    • αλλενάκι avatar
      αλλενάκι @ Αυριανιστής 20/12/2011 11:08:08

      MAKAΡΙ ΝΑ ΑΠΟΧΩΡΟΥΣΑΝ ΧΤΕΣ !!!

      Παραθέτω ένα εξαιρετικό κείμενο του ιστολογίου: ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΠΙΛΕΓΩ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (Dyer)
      ___
      Αποπαγκοσμιοποίηση (προστατευτισμός, Ανασύσταση εκ του μηδενός της Εθνικής Παραγωγής)
      (Τις μέρες των εορτών κάντε ένα Δώρο Ελληνικό από ελληνικό κατάστημα)

      Μετά από μερικά χρόνια επίπλαστης ευημερίας ήρθε η ώρα να φανεί το πραγματικό πρόσωπο της παγκοσμιοποίησης. Πίσω από τα πάμφθηνα, προσιτά καταναλωτικά προϊόντα που προσέφερε η υλοποίηση του μοντέλου της παγκοσμιοποίησης, κρυβόταν η απαξίωση της εργασίας και τα υπερκέρδη των πολυεθνικών. Η τραπεζική κρίση του 2008 και η χρηματοπιστωτική δυσκολία που προκλήθηκε ήρθε να αναδείξει τον παραλογισμό και την πλεονεξία αυτού του καπιταλιστικού εγχειρήματος. Το παραγωγικό έλλειμμα του δυτικού κόσμου λόγω της παγκοσμιοποίησης είχε καλυφθεί ουσιαστικά με άφθονο και άκριτο υπερδανεισμό. Η αθρόα εισροή κεφαλαίων και στο ιδιωτικό και στον δημόσιο τομέα είναι η αιτία που δημιουργούσαν την εφορία της ανάπτυξης και της ευημερίας, μια ευημερία με δανεικά.
      Η χρηματοπιστωτική κρίση αποκόπτει αυτή την ροή των κεφαλαίων με αποτέλεσμα οι δυτικές οικονομίες να οδηγούνται ουσιαστικά σε αδιέξοδη ύφεση. Γίνεται πλέον φανερός ο αμοραλισμός της τελευταίας δεκαπενταετίας που μεταφέροντας συστηματικά την παραγωγή στις χώρες χαμηλού εργατικού κόστους έμεινε ουσιαστικά χωρίς σημαντικό παραγωγικό αντικείμενο, δηλαδή αδυναμία παραγωγής πλούτου. Η εργασία του δυτικού εργαζόμενου είναι πλέον μη ανταγωνιστική.
      Τα σενάρια που μιλούσαν για υποκατάσταση του παραγωγικού ελλείμματος με υψηλής τεχνολογίας παραγωγές και υπηρεσίες αποδεικνύονται, εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων, ανεπαρκή. Στη χώρα μας μάλιστα που δεν υπήρχε υψηλή τεχνολογία, υποδομές και μια δαιδαλώδης νομοθεσία, αυτή η εναλλακτική λύση μοιάζει με ουτοπία.
      Στις μέρες της ύφεσης που βιώνουμε το δικαίωμα στην εργασία τελικά έχει γίνει ζητούμενο. Σε οποιοδήποτε παραγωγική θέση και αν βρίσκεται κάποιος ο κίνδυνος της ανεργίας είναι πλέον ορατός. Και αυτό βέβαια δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Μπορεί οι παθογένειες στον τόπο μας να έχουν μεγιστοποιήσει το πρόβλημα, αλλά η ανεργία είναι ένα πρόβλημα συστημικό συνέπεια της παγκοσμιοποίησης.
      Με αυτά τα δεδομένα η ανάγκη για αλλαγή πλεύσεις είναι επιβεβλημένη. Η αποπαγκοσμιοποίηση, τουλάχιστον έτσι όπως την ξέρουμε μέχρι σήμερα, είναι αναγκαία.
      Αυτή τη στιγμή πλήττεται πλέον και σκληρός πυρήνας της ευρωζώνης. Η ΓΑΛΛΙΑ νιώθει πλέον τον κίνδυνο της αύξησης της ανεργίας να πλησιάζει απειλητικά, η οικονομία της επιβραδύνετε και η ύφεση είναι προ των πυλών. Εκεί όμως δεν τρέφουν αυταπάτες και οι πολιτικοί έχουν τη δύναμη να προτείνουν λύσεις ρεαλιστικές και αποτελεσματικές. Μια στροφή των καταναλωτών στο "ΜΑDE IN FRANCE" προβάλλεται σε όλα τα επίπεδα. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση διαπιστώθηκε ότι το 50% των Γάλλων καταναλωτών είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα προϊόν ακριβότερα αρκεί να είναι "made in France" και μάλιστα στα είδη διατροφής το ποσοστό αυτό φτάνει το 78%.
      Όταν βλέπω λοιπόν ισχυρές χώρες σαν τη Γαλλία να στρέφονται σε τέτοιες πρακτικές προστασίας της παραγωγής και της εργασίας από τη λαίλαπα της παγκοσμιοποίησης αναρωτιέμαι τι έχουμε κάνει εμείς. Όταν ξέσπασε η κρίση η ανεργία ήταν πολύ μικρότερη και τα λουκέτα δεν τα είχαμε δει ακόμα. Δεν έγινε όμως καμία σοβαρή προσπάθεια για να μεταστραφεί η καταναλωτική μας πρακτική προς τα ελληνικά προϊόντα. Η πολιτική ηγεσία όφειλε να βρει τις διόδους για να προβάλει το made in Greece. Όμως άντ’ αυτού το μόνο που είδαμε ήταν εισπρακτικά μέτρα, και περικοπές που βάθαιναν την ύφεση και την ανεργία και στόχους ανάπτυξης εξωπραγματικούς για την ελληνική πραγματικότητα. Η οικονομική αλληλεγγύη που θα προστάτευε άμεσα την παραγωγή και την εργασία στον τόπο μας δεν προβλήθηκε ποτέ και από κανένα!
      Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι το εμπορικό έλλειμμα της χώρας μας κατά μέσο όρο την προηγούμενη δεκαετία ήταν το 15% του ΑΕΠ. Ακόμα και μια μικρή μεταστροφή θα μπορούσε να διατηρήσει πολλές θέσεις εργασίας που τώρα χάθηκαν. Η μείωση του ελλείμματος που παρατηρούμε σήμερα δεν οφείλεται στην συνειδητοποίηση των καταναλωτών αλλά στη ύφεση που συρρικνώνει όλα τα μεγέθη.
      Στη κατάσταση που φτάσαμε δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόταση που να αποτελεί πανάκια για τη λύση των προβλημάτων μας. Πρέπει να είμαστε ανοικτοί σε όλες τις προτάσεις που ενισχύουν την οικονομική αλληλεγγύη. Είναι όμως ηλίου φαεινότερο ότι αγοράζοντας ένα κινεζικό προϊόν στηρίζεις μια κακοπληρωμένη θέση εργασίας στη Κίνα και αποδυναμώνεις μια άλλη στον τόπο μας.
      Τις μέρες των εορτών κάντε ένα Δώρο Ελληνικό από ελληνικό κατάστημα.
      ___________________________________________________

      Αποπαγκοσμιοποίηση σε OΛΑ τα επίπεδα λοιπόν (και στα θέματα που άπτονται της κυριαρχίας των Εθνικών Κρατών και της λαθρομετανάστευσης)

      Μια θετικότατη συνέπεια της κρίσης. Δεν θα τροφοδοτούμε εμείς το εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας και της Ινδίας, για τη Γερμανία ούτε λόγος... ούτε και τον υπερπληθυσμό άλλων χωρών (πυρηνικό Πακιστάν) τον οποίο χρησιμοποιούν ως ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ.

      Ή, "Ανάγκα και οι Θεοί πείθονται..."

    • kakofonix avatar
      kakofonix @ Αυριανιστής 20/12/2011 14:14:59

      Θα σας πω μόνο το εξής καταπληκτικό που γίνεται στην επαρχία:
      Μετά το ΑΣΕΠ, αφού οι ταγοί μας δεν έχουν άμεση πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες και οι ΜΚΟ δεν είναι άπειρες, οι προσλήψεις αφορούν στα πολυκαταστήματα. Σε μερικές περιπτώσεις υπάρχει και ποσόστωση, δηλαδή ο τάδε βουλευτής του ΠΑΣΟΚ διαθέτει 20 προσλήψεις στο τάδε υποκατάστημα και ο δείνα βουλευτής της ΝΔ 15. Είναι κοινό μυστικό ότι η εκλογική πελατεία εξυπηρετείται μέσω των πολυκαταστημάτων. Να γιατί θα ιδρώσουν όχι ένα, αλλά πολλά αυτιά.

  5. unfair avatar
    unfair 20/12/2011 10:50:04

    θα ήθελα να προσθέσω [αν δεν κάνω λάθος] πως σαν ιδιώτης, όταν έχεις αγοράσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία με άτοκες δόσεις, λογιστικά μπορεί να φαίνεται είχες ένα έξοδο την Α χρονιά, όμως η πληρωμή να είναι στην Β χρονιά [μπορεί κ Γ χρονιά] οπότε, μπορεί στην εφορία να εμφανίζεσαι πως αν κ έχεις κερδίσει πχ. 6000 το Α έτος, να έχεις ξοδέψει 8000 [σύμφωνα με τις αποδείξεις των εξόδων σου] οπότε να σε κατηγορήσουν για "πόθεν έσχες" κ άντε μετά να αποδείξεις πως δεν είσαι ελέφαντας.
    Το μέτρο αυτό φαντάζομαι πως το κάνουν για να τονώσουν την αγορά, κ να υπάρχει "πλαστική" ρευστότητα, όμως η αλήθεια είναι πως μόνον τις τράπεζες βοηθούν [πάλι!].

  6. Silence t. avatar
    Silence t. 20/12/2011 12:26:22

    Προσπαθώ να καταλάβω αν κάνεις πλάκα η μιλάς σοβαρά . Δηλαδή συζητάμε , συζητάμε και τελικά δεν μάθαμε τίποτα , πάλι γυρνάμε στο ίδιο σημείο , δανεικά και μαϊμού ευημερία .
    Ξεκινάω απο το προηγούμενο κείμενο σου , ότι δηλαδή χωρίς πίστωση είμαστε καμένοι και μόνο αν πουλούσαμε τίποτα έτοιμα θα είχαμε χρήματα να κινηθούμε . Πράγματι αυτό ισχύει τα τελευταία χρόνια και βλέπεις την κατάντια μας , την οποία προτείνεις να παρατείνουμε . Και συνεχίζεις τα χτυπήματα , ''το καπιταλιστικό θαύμα της Αμερικής '' !!! που αποκτούσαν 3 Ι.Χ. και 2 τηλεοράσεις !! δηλαδή ούτε απο αυτό μάθαμε , μήπως έχεις διαβάσει σε άλλο κείμενο αναρτημένο σήμερα για την πραγματική κατάσταση των Αμερικάνων , που θα έχουν 13 αυτοκίνητα , 25 ψηστιέρες αλλά δεν θα έχουν για να φάνε (και θα χρωστάνε και τις ψηστιέρες) . Και συνεχίζεις να μας βομβαρδίζεις (και τελειώνεις ευτυχώς , για την ώρα) , στο παρακάτω κείμενο με την φράση '' η πίστωση είναι η μόνη διέξοδος'' !! Ασχολίαστο .....
    Λοιπόν επειδή συνεχίζω να αναρωτιέμαι μήπως δεν κατάλαβα καλά , σημείωσε ότι αν έκανες πραγματικά πλάκα η ειρωνευόσουν , sorry για τα σχόλια μου , αν πάλι όχι , τότε η ''έκλεψες'' το προσωνύμιο του Strange Atakktor και είσαι άλλος , η ήπιες . Γιατί από όσο θυμάμαι ο πραγματικός μας τα έλεγε καλλύτερα !

  7. PeterB avatar
    PeterB 20/12/2011 13:56:04

    Οι τράπεζες πουλάνε Τηλεοράσεις, Κουζίνες, PSP, Ψηφιακές Συσκευές, δίχως ΦΠΑ εδώ και καιρό. Αυτό σας το αποδικνείω όποτε θέλετε τώρα για να σας πάρουν τα χρήματά σας έβαλαν τους καθιστερημένους της Κυβέρνησης να κόψουν από το ΦΠΑ και 3%.
    Με για μας η Δημοκρατία!!!

  8. victoria (true) avatar
    victoria (true) 20/12/2011 16:08:22

    Δεν συμφωνώ με την απαγόρευση των μετρητών και παράλληλα θεωρώ έγκλημα πως στην Ελλάδα προωθήθηκαν -συνειδητά όπως καταλαβαίνω από την ανάλυση του Κακοφωνίξ- οι πιστωτικές και όχι οι χρεωστικές, που η αναλογία τους έπρεπε να είναι μεγαλύτερη όπως σε όλες τις άλλες χώρες, να τις δέχονται παντού και χωρίς προμήθειες.

  9. Orestios avatar
    Orestios 20/12/2011 22:42:10

    Το πλαστικό χρήμα είναι τελειωμένο.

  10. metanasteush avatar
    metanasteush 21/12/2011 16:19:31

    Καλό είναι, αλλά εκεί που έχουν φθάσει το ΦΠΑ τι να το κάνεις το 3%?

  11. Theoprovlitos avatar
    Theoprovlitos 21/12/2011 19:45:20

    Cacofonix

    Επι τελους, και μια σωστη τοποθετηση γιατι μερικες φορες με κανεις και ανησυχω.
    Ετσι ειναι οπως τα λες.

    Θα ηθελα να προσθεσω μερικα πραγματα.

    Α> Οι Τραπεζες για να χορηγησουν ως εμπορο ηλεκτρονικο μηχανακι πιστωτικης (που δεν απαιτει φυσικη παρουσια πελατη) το παιζουν σκληρες και ΔΕΝ σου δινουν.

    β> Το σκεπτικο τους ειναι η σταδιακή αποσυρση μετρητων. Ήδη στη Φινλανδια γινεται το εξης. Χρεωνουν καθε συναλλαγη από το λογαριασμό ΣΟΥ 5 ευρω ανω για δοσοληψιες μεσω ΑΤΜ 3 ευρω. Τελευταια μαλιστα εχουν αρχισει να ΑΠΟΣΥΡΟΥΝ τα ΑΤΜ από την αγορα ωστε να δημιουργείται δυσκολια στην κυκλοφορία των μετρητων (αφου οι μισθοι καταβαλλονται μεσω τραπεζων) και ετσι να επιβαλλουν την χρηση των πιστωτικων στις συνδιαλλαγες.

    Και στην Φινλανδια γινεται το έλα να δεις, απλα οι Φινλανδοι ειναι υποταγμενοι στο συστημα.

    Παραδειγμα ΧΩΡΙΣ να υπαρχει κριση, οι Φιλελευθερες κυβερνησεις τους κλεινουν όλα τα επαρχιακα κεντρα υγειας - υποχρεωνωντας τους γερους και τις γριες να ταξιδευουν μεχρι και 40 χιλιομετρα για μια ιατρικη εξεταση, και για καθε δημοσιο κεντρο υγειας που κλείνει, αμέσως ανοιγει ενα ΙΔΙΩΤΙΚΟ από τα διαπλεκομενα λαμόγια.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.