30/11/2008 00:00
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Κρατήστε σφιχτά το μικροαστισμό σας

«Όταν πιάνω να γράψω δεν λέω: Πρόσεχε! Θα κάνεις ένα έργο τέχνης! Σκέφτομαι ότι έχω κάποιο ψέμα να δείξω, κάποια βρωμιά να αποκαλύψω» - Τζώρτζ Όργουελ

Η ζωή μας είναι ένας καθηλωμένος κυκλώνας όπου μέσα σε αυτόν εναλλάσσονται το ψέμα με την απάτη, η ηλιθιότητα με την αποβλάκωση, η νέκρωση με την τρέλα.

Ο λούμπεν προλετάριος με την αποκτήνωσή του, ο προλετάριος με την ηλιθιότητά του, ο μικροαστός με την αποχαύνωσή του, ο μεγαλοαστός με την εγρήγορση-ύπνο του, η εξουσία με τον σαδομαζοχισμό της, σπρώχνουν την ανθρωπότητα προς την καταστροφή.

Ο μικροαστός Γκόρντον Κόμστοκ, το κατ' εξοχήν δείγμα της αλλοτρίωσής μας, ένας από τα εκατομμύρια των «στερημένων» του πλανήτη μας, ένας «απροσάρμοστος», ένας «αντικοινωνικός», ένας «συνειδητοποιημένος» διανοούμενος, κάνει τον πόλεμό του όχι για να καταστρέψει τις δομές του συστήματος, αλλά γιατί το μισεί που δεν του έδωσε την ικανότητα να το απολαύσει.

Φοράει τον επαναστατικό του ρόλο και παίρνει μέρος στο ομαδικό θέατρο που ζούμε, πολεμώντας το με όσα όπλα έχει. Ξεσκεπάζει συνεχώς την αθλιότητα της ζωής, και φτάνοντας στα έσχατα όρια της αντοχής του, βρίσκει ένα γερό ηθικό στήριγμα -ενα ονόματι της ηθικής του συστήματος φυσικά- και επιστρέφει στις αγκάλες του.

Ε, φίλε! Η επανάσταση είναι αλλιώς! Θα μπορούσαμε να σου πούμε αν υπήρχες να μας ακούσεις. Πολεμάμε γιατί ουσιαστικά μας αλλοτριώνει κάτι, όχι επειδή δεν είχαμε τη δυνατότητα να πιούμε μπύρα, να τρυπάμε όσα βαρέλια μπορούμε... Κάποτε ο αφρός του θα μας μεθύσει. Και τότε, καλή διαιώνιση...

(Όργουελ, κάτι σαν πρόλογος, από το «Κρατήστε σφιχτά το μικροαστισμό σας». "Keep the aspidistra flying").

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Μποτίλια στο πέλαγος avatar
    Μποτίλια στο πέλαγος 30/11/2008 02:10:03

    Αν συγκεντρωθεί η Βίβλος της σύγχρονης εποχής, ο Όργουελ θα καταχωρηθεί σαν ο Μεγάλος Προφήτης. Όταν διαβάζω κάποιο κείμενο του, παύω να είμαι εγώ και ρέω με το κείμενο, καταργώντας κάθε κριτική ή άλλη απόσταση, μέσα σε ένα άνευ όρων συντονισμό. Μια γλώσσα, που ενώ είναι αδυσώπητα καταγγελτική, φανερώνει ταυτόχρονα ένα ισχυρό λυρισμό, μια ειλικρινή ανθρωπιά, ένα απαλό κάλος, μια ταυτόχρονη αγωνία και μια βεβαιότητα.
    Η πραγματική έμπνευση διεκδικεί την αξία να πραγματοποιεί το παράδοξο: Με αφηγηματικό τρόπο, οι προβολές του Όργουελ θα ξεπεράσουν σε διεισδυτικότητα την κριτική ανάλυση ακόμη και των μεγάλων θεωρητικών. Πέρα από ανάγκες επαγωγικής τεκμηρίωσης και λογικά σχήματα θα ζωγραφίσει με την πένα του την επερχόμενη λαίλαπα, χωρίς να μπορούμε να διακρίνουμε τα όρια ανάμεσα στην αλληγορία και την πραγματικότητα.
    Όσο κι αν αρνούνται οι κοινωνίες τις συνέπειες των γραπτών του, ο Όργουελ διαβάστηκε όσο πολύ λίγοι.
    Περιθωριακός άγιος, άτυπος προφήτης, ή θύμα μιας κοινωνικά καχύποπτης φαντασίας; Στόχος του δεν ήταν μόνο να προειδοποιήσει για τα επερχόμενα. Πιστοποίησε ότι ο Επαναστάτης δεν πρόκειται να εκλείψει ποτέ. Στο "Φόρος τιμής στην Καταλονία" κάνοντας λόγο γι΄αυτούς, που τα κάθε είδους κατεστημένα - συντηρητικά, δήθεν φιλελεύθερα και σταλινικά - φρόντισαν με κάθε μέσο να αποσιωπήσουν - θα επιμείνει, ότι η επικράτηση του Φράνκο δεν μπορεί να είναι η τελευταία λέξη που θα προφέρει η Δημοκρατία. Γιατί μέσα από τα χαρακώματα θα βγαίνει πάντοτε η κραυγή της και στα χέρια της θα ακουμπά σε όλες τις εποχές τη ζωή του ο Επαναστάτης.

  2. KaryID avatar
    KaryID 30/11/2008 11:49:31

    Ο Όργουελ έγραφε "από μέσα", γνώριζε άριστα τη συνομωτικότητα, γιατί ήταν και ο ίδιος έμμισθος ένα φεγγάρι. Το αποκάλυψε ο ίδιος, με περισσή περιφρόνηση για το συνομωτικό του είναι. Ο μικροαστός "δότης" "γραφιάς" των έργων του είναι η εικόνα του στον καθρέφτη.
    Δεν τον εκτιμούσε καθόλου (αυτόν τον εαυτό του). Δεν έχω φωτό πρόχειρη να στείλω στο antinews. Είναι χαρακτηριστική σφιγμένη φατσούλα ρουφιανάκου.

  3. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 15:01:08

    Πάλι τα ίδια! και η πλάκα είναι πως αν δεν έχεις σώσει το γραπτο που έγραφες ΜΙΑ ΩΡΑ, το έχεις χάσει!!! Και όλο λέω να το θυμάμαι και όλο το ξεχνάω. Κι απ' ό,τι είδα δημιουργούνται και παρεξηγήσεις εξ αιτίας της μη ανάρτησης των σχολίων από το σύστημα. Αλλά αυτό΄είναι το λιγότερο, μπροστά στην απώλεια του γραπτού! Γα_ώ την Εύα μου, γα_ώ! ΑααΧΧΧΧΧΧ!!!! ... ... ...

    (Για να δούμε, θα το πάρει αυτό. Θα παίζουμε ...στοίχημα με δαύτο σε λίγο!).

  4. KaryID avatar
    KaryID 30/11/2008 15:07:00

    Πριν το στείλεις για: Σχολιασμό, Σχολιάστε, πάντα copy paste.
    Όμως, και χωρίς copy paste το γραπτό υπάρχει, μόλις δείς ότι στο: Σχολιάστε δεν ανεβαίνει το σχόλιο, πάτα αμέσως backspace - για επιστροφή στην προηγούμενη οθόνη από αυτήν που δεν σώζει το σχόλιο, θα δεις το σχόλιο μέσα στο πεδίο του σχολίου και τότε copy paste.
    Αν δεν αναρτώνται σχόλια τότε υπάρχουν λέξεις στο φίλτρο του μετριασμού, αναδιατύπωσε, γράψε "εναλλακτικά", τι "δημοσιογράφοι" είμσαστε αν δεν μπορούμε να διαβάζουμε κάτω από τις λέξεις (και πριν από τις λέξεις επίσης, το βέλτιστο).

  5. KaryID avatar
    KaryID 30/11/2008 15:15:44

    Πρόσεξε το είμσαστε στο σχόλιό μου, κλασική περίπτωση γλωσσας λανθάνουσας (είμαστε είσαστε), όταν το έγραφα σκεφτόμουν είσαστε, αλλά έγραψα είμαστε για "μετριασμό".

  6. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 18:27:29

    @KaryID: Έχεις σκεφτεί ότι, ΑΝ δεν ήταν ο άνθρωπος Όργουελ "δότης" και "γραφιάς", δεν θα υπήρχε ο μέγας συγγραφέας- καλλιτέχνης Όργουελ;;;;

    Πολλές φορές, για να μην πω όλες, συγχέουμε τον "άνθρωπο" τάδε με τον "καλλιτέχνη" τάδε. Δηλαδή, όσο πιο πολύ ή πιο λίγο μας αρέσει ένας καλλιτέχνης, τόσο και πιο μεγάλη ή μικρή είναι η γνώμη μας για τον χαρακτήρα, το ήθος, το "ποιον" τού ανθρώπου που "κουβαλάει" τον καλλιτέχνη. Επειδή ο Λέννον ή ο Μικελάντζελο ήταν τεράστιοι καλλιτέχνες, δεν σημαίνει και ότι ...δεν έκλεβαν στο πόκερ ή δεν ήταν τσιγκούνηδες, -για παράδειγμα.

    Οι καλλιτέχνες χωρίς εισαγωγικά, είναι "τραγικά" πρόσωπα. Βιώνουν αλλοπρόσαλλες καταστάσεις, εξωφρενικές για "νορμαλ" ανθρώπους. Από ενδόμυχη Ανάγκη εξερεύνησης άλλων κόσμων, αυτών που δεν "βλέπουν" οι άλλοι σύγχρονοί τους. Η εμπειρία των καλλιτεχνών από αυτήν την περιήγηση αποκρυσταλλώνεται στο έργο τους. Υπάρχουν, όμως, και καλλιτεχνάρες, οι Μεγάλοι. Αυτοί δεν αρκούνται, απλώς, στην περιήγηση "άλλων κόσμων", ΑΛΛΑ δημιουργούν οι ίδιοι τους δικούς τους "άλλους κόσμους". Magic! Όσο πιο μεγάλη είναι η "φλίπα" που η εποχή τους τους πιστώνει, τόσο και μεγαλύτερη η αξία τους. Δεν υπάρχει καλλιτέχνης, -γενικά και όχι μόνο μεγάλος-, που να μην είναι ψιλο- "κουνημένος", (από το "κουνημένο μυαλό" και την "κούνια", που πέσανε μικροί, -για να μην παρεξηγηθούμε και από την συντριπτική των καλλιτεχνών ...πλειοψηφία!). Η κοινωνία, δε, εθιμικώ δικαίω, τους αναγνωρίζει και μια παρέκκλιση από τα νομικά και κοινωνικά αποδεκτά όρια. Για παράδειγμα, το να καπνίζει κάποιος καλλιτέχνης τσιγάρα "Μαρί & Χουάνα", θεωρείται, σχεδόν, αυτονόητο και φυσιολογικό! Ίσως τους κάνουμε χάρη, γιατί αυτοί μας κάνουν μεγαλύτερη, αφού μας αρέσουν πάρα πολύ οι περιγραφές τους των "άλλων κόσμων" κι εμείς δεν θα είχαμε ποτέ την ευκαιρία να τους ψιλο- βιώσουμε, έστω κι "από σπόντα", ΑΝ αυτοί δεν ήταν "ταξιδιάρηδες".

  7. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 18:39:32

    Καμιά φορά σκέφτομαι, ότι το "έτσι" και τα "έτσι" απαγορεύονται, γιατί είναι βλαβερά στον άνθρωπο, του κάνουν κακό. Όμως, αν ισχύει αυτό, όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες και δημιουργοί του 20ου αι. είναι βλαμμένοι! Κι εμείς βλαμμένοι στο τετράγωνο, φυσικά!

  8. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 18:39:56

    Τι άποψη να σχηματίζει σήμερα ένας πιτσιρικάς ή πιτσιρίκα, που μαθαίνει ότι το χασίσι απαγορεύεται, ΑΛΛΑ, αν αφαιρούσαμε, πχ, τους σικληδεςχά από την ελληνική Λαϊκή Μουσική τού 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 και του 90, ...ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΕ Λαϊκή Μουσική. Ούτε Θοδωράκης, Χατζιδάκις, Ξαρχάκος, Μαρκόπουλος κλπ. Και ΑΝ αφαιρούσαμε και όλους τους Ροκάδες, ημεδαπούς και αλλοδαπούς, αφού και το Ροκ είναι (παγκόσμια) Λαϊκή Μουσική, θα έμενε μονάχα για να ακούσουμε την ...Φιλαρμονική του Δήμου!

  9. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 18:44:16

    ΞΕΦΥΓΑ, μήπως;

  10. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 18:45:46

    Ο καλλιτέχνης Όργουελ ΔΕΝ θα υφίστατο, ΑΝ ΔΕΝ υπήρχε ο agent, ο μικροαστός "δότης" "γραφιάς" Όργουελ.

  11. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 18:46:05

    Ο Βαμβακάρης και ο Λέννον δεν θα υπήρχαν, ΑΝ ΔΕΝ παρανομούσαν ασύστολα, κατ' έξιν και συνήθεια, φουμάροντας "ρομαύ".

  12. KaryID avatar
    KaryID 30/11/2008 19:14:08

    @Νήπιε: σωστά τα όσα λές, αλλά πρέπει να γνωρίζουμε όλο το κάδρο. Είσαι επιεικής. Το post μου έδωσε την ευκαιρία να γράψω αυτά που πιστεύω για το θέμα.
    Δεν αναφέρθηκε στο post ότι ο γραφιάς αυτός έγραφε καθισμένος στο γραφείο της υπηρεσίας, κάτι που θα έκανε την ανάρτηση ακόμα πιο ενδιαφέρουσα.
    Τυχαία άραγε το post τονίζει τον χαρακτήρα τον "συνειδητοποιημένου" διανοούμενου που "διαβρώνει"-"αποκαλύπτει" το σύστημα γιατί δεν μπόρεσε να είναι κομμάτι του;
    Αυτόν τον τύπο ανθρώπου τον αποκαλώ πρώτα δότη-γραφιά, και μετά μικροαστό, γιατί είναι ένα πολύ επικίνδυνο είδος στρογγυλοκαθισμένου διανοούμενου που συναντάμε διαχρονικά, που διαβρώνει αφενός με την επιδέξια γραφίδα, αλλά οι δικές του μύχιες προθέσεις δεν είναι ανυστερόβουλες.
    Οι καλλιτέχνες ταλανίζονται από πάθη, όπως και οι υπόλοιποι άνθρωποι, υπάρχουν και "βαρύτερες" περιπτώσεις, π.χ. Φ. Μπέϊκον, ή νεότεροι, αλλά δεν επικροτώ οπωσδήποτε την θεωρία που θέλει το καλλιτεχνικό έργο να παράγεται μόνο μέσα απο την χοντροκραιπάλη ή την παρέκλιση ντε και καλά.
    Υπάρχουν άλλοι τόσοι που έδωσαν έργο και ήταν "προσγειωμένοι" άνθρωποι, να το πω έτσι. Π.χ. Ν.Χατζηκυριάκος Γκίκας, για να μην πάμε μακριά.
    Τα όρια της "παραβατικής" ή της "αποκλίνουσας" συμπεριφοράς είναι ελαστικά, ανάλογα με την εποχή.
    Άλλο όμως η ανοιχτή "παραβατική" ή "αποκλίνουσα" συμπεριφορά που να στρέφεται κατά του εαυτού, άλλο η σκοτεινή προσωπικότητα.
    Αλλά απότι διάβασα και ο ίδιος δεν είχε σε μεγάλη εκτίμηση τον εαυτό του.
    Ο Γκ.Γκρας περιέπεσε σε βαθιά μελαγχολία φέροντας 40 χρόνια ένα άλλο, κρυφό και τεράστιο φορτίο.
    Για τον Κούντερα τα γεγονότα είναι λίγο αντιφατικά.

  13. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 19:18:25

    Τα 6 έως 11 είναι το αρχικό σχόλιο που δεν έπαιρνε. Έγραψα αναλυτικά τι έκανα, μόλις πριν, και δεν το πήρε! Επειδή πάλι δεν έκανα κόπυ-πέιστ και κουράστηκα μια ώρα ξανά, δεν γράφω άλλο.

    Δεν βγαίνει άκρη. Παλαβά κάνει το σύστημα. Αλλοπρόσαλλα. για να δούμε θα το πάρει. Α! κόπυ -πέιστ...

  14. KaryID avatar
    KaryID 30/11/2008 19:23:20

    @Νήπιος Γέρων: άργησα να δω το σχόλιο, έγραψα και πολλά.
    Το παραπάνω σχόλιο το έγραψα και στο μεταξύ είχαν αναρτηθεί οι περιπτώσεις Βαμβακάρη, Λένον, ροκάδες κλπ.
    Από το πνεύμα του σχολίου μου ασφαλώς καταλαβαίνεις ότι δεν αναφέρομαι σε παρόμοιες περιπτώσεις. Καμία σχέση. Να μην γίνονται παρεξηγήσεις εδώ πέρα.
    Μίλησα συγκεκριμένα για ένα τύπο δόλιου ανθρώπου. Άλλο δίνω και άλλο πίνω, σύμφωνοι σ' αυτό;

  15. KaryID avatar
    KaryID 30/11/2008 19:28:19

    Μ'αρέσει Νήπιε που γράφεις "εναλλακτικά" για να παρακάμπτεις τη λογοκρισία.
    Άλλο παράδειγμα: SALVADOR DALI, κατηγορήθηκε στην εποχή του για φιλοφρανκικός φασίστας, όμως δεν έδωσε ποτέ, και μιλούσε πάντα ανοιχτά.

  16. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 19:34:45

    Έχω τρελαθεί! Τώρα το πήρε!

    @KaryID: "@Νήπιε: σωστά τα όσα λές, αλλά πρέπει να γνωρίζουμε όλο το κάδρο. Είσαι επιεικής".

    Είμαστε επιεικείς μ' αυτούς που αγαπάμε, -νες πα; Πολύ σωστό για το "όλο το κάδρο", σωστή και η λεπτομέρια της λεπτομέρεις ώ! λεπτομέρια.

    Θα τα ξαναπούμε για την Τέχνη, -ψώνιο της θέλω να πιστεύω ότι είμαι κι εγώ. Να κάνεις αυτό με τον κατάλογο των ξένων και ελλ. σύγχρονων βιβλίων, (όχι, ρε, συ, των αρχαίων βιβλίων, όπως νόμισες). Α! και μια ακόμα άλλη ερώτηση: ΓΙΑΤΙ, σήμερα, οι Ελληνίδες πεζογράφοι είναι μακράν καλλίτερες των ανδρών;;;

  17. KaryID avatar
    KaryID 30/11/2008 19:36:44

    Αν εννοείς αυτή την περίφημη "γυναικεία" λογοτεχνία, άστο καλύτερα, πονεμένη ιστορία. Καληνύχτα σας όμως, γιατί έχουμε εβδομάδα δύσκολη μπροστά μας.

  18. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 30/11/2008 19:44:20

    "Good night, Ladies, goodnight"...

    Καλη- βδομάδα νάχουμε! ΝΑΙ!

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.