29/06/2007 11:31
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Καίγεται και ο τελευταίος πνεύμονας της Αθήνας

Από το 1992, οπότε για τελευταία φορά είχε απειληθεί από ιδιαίτερα μεγάλη πυρκαγιά, είχε να πιάσει φωτιά στην Πάρνηθα. Κι’ όμως, παρ’ ότι το βουνό βρίσκεται στην πρώτη θέση της λίστας με τις πιο επικίνδυνες περιοχές της χώρας για πυρκαγιά, κρατικός μηχανισμός και κυβέρνηση, όχι μόνον πιάστηκαν στον ύπνο, αλλά, αν και γνώριζαν ότι οι ακραίες καιρικές συνθήκες ευνοούν ιδιαίτερα την εκδήλωση της πυρκαγιάς, ουδέν ουσιαστικό μέτρο έλαβαν και καθυστέρησαν να παρέμβουν.

Η τελευταία φορά που απειλήθηκε σοβαρά ο Eθνικός Δρυμός της Πάρνηθας, ήταν στις 5-9-1992. Τότε η φωτιά είχε ξεκινήσει από τον σκουπιδότοπο του Aυλώνα, ο οποίος παρά τους υπάρχοντες νόμους, καίει συνεχώς χειμώνα-καλοκαίρι. H φωτιά που θεωρείται ως μια από τις πιο καταστροφικές στην Αττική, έφτασε μέχρι τον Kάλαμο και έως τη λίμνη Mαραθώνα. Βεβαίως, η περιοχή, στην οποίαν μονίμως ξεσπούσαν πυρκαγιές, ήταν η Πεντέλη. Έως ότου οικοπεδοποιηθεί και κτιστεί, οπότε και ουσιαστικά σταμάτησαν οι πυρκαγιές. Άκρως ενδιαφέρον είναι επίσης το γεγονός, ότι όλες οι μεγάλες φωτιές που εκδηλώθηκαν στην Αττική, έκαιγαν μόνον δασικές εκτάσεις και σταματούσαν στα όρια του σχεδίου πόλης. Με απειροελάχιστες εξαιρέσεις, δεν υπάρχει φωτιά που να ξεκίνησε από αστικό χώρο προς το δάσος.

Βεβαίως, ακόμα είναι νωρίς να μιλήσει κανείς για εμπρησμό στην περίπτωση της Πάρνηθας. Ωστόσο, το –σχεδόν ταυτόχρονο- ξέσπασμα δεκάδων πυρκαγιών σε όλη την Ελλάδα, γεννά εύλογα ερωτηματικά, ακόμα και για συντονισμένη δράση. Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που στη χώρα μας οργανωμένα κυκλώματα, είτε ντόπια είτε ξένα, εφαρμόζουν τέτοιες μεθόδους, προκειμένου να δημιουργήσουν πρόβλημα στην Ελλάδα και στις κυβερνήσεις της, καθώς και για να οικοπεδοποιήσουν τις καμένες εκτάσεις.

Ανεξαρτήτως αυτού όμως, το μεγαλύτερο πλήγμα από τη μεγάλη πυρκαγιά στην Πάρνηθα δέχεται το ίδιο το περιβάλλον και βέβαια, η επικίνδυνα βεβαρημένη οικολογικά Αθήνα. Με δεδομένες μάλιστα, τις αλλαγές στο κλίμα, μια ενδεχόμενη καταστροφή ενός από τους ελάχιστους εναπομείναντες πνεύμονες πρασίνου που υπάρχουν στο Λεκανοπέδιο, σημαίνει ότι η πρωτεύουσα κινδυνεύει από ασφυξία. Εξίσου μεγάλο πρόβλημα θα είναι οι πιθανές πλημμύρες. Mε τις πρώτες βροχές του Φθινοπώρου θα φανούν οι συνέπειες. Και αυτές είναι φυσικό να προκληθούν θα προκληθούν, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν δέντρα. Έτσι, με τη σειρά τους θα απειληθούν σπίτια, ανθρώπινες ζωές, ενώ καίριο πλήγμα θα δεχθεί και ο υδροφόρος ορίζοντας της περιοχής.

Μετά τις πυρκαγιές που σημειώθηκαν την περασμένη δεκαπενταετία στο δάσος του Aγίου Στεφάνου  και στο Σούνιο, η πρωτεύουσα διαθέτει τώρα μόνον τα διακόσιες χιλιάδες στρέμματα της Πάρνηθας, και κάποιες εκτάσεις πρασίνου στην Πεντέλη, στον Yμηττό, στον Kαρέα, την περιοχή Aγίας Παρασκευής - Παπάγου και σε ορισμένα σημεία του Σουνίου. Nα σημειωθεί πως ο πρώτος «αεραγωγός» της πόλης περνάει από την Πεντέλη προς τον Πειραιά και ο δεύτερος από τον Yμηττό προς το Ποικίλο όρος. Tο λίγο πράσινο όμως, που υπάρχει στον Yμηττό και τη Δυτική Aττική δεν είναι σε θέση να τροφοδοτήσει με οξυγόνο την Aθήνα. Aυτό μπορούσε να κάνει σε μεγάλο βαθμό να κάνει η Πεντέλη, η οποία όμως, κάθε χρόνο εξαφανίζεται ολοένα περισσότερο μέσα στις … βίλες και τις κατοικίες των «συνεταιρισμών».

ΣΧΟΛΙΑ

  1. empistis avatar
    empistis 29/06/2007 16:00:11

    Η καταστροφή της Πάρνηθας δείχνει οτι αυτός ο μηχανισμός διαχείρισης κρίσεων είναι τουλάχιστον επικίνδυνος. Είναι αδιανόητο να παίρνει φωτιά το μοναδικό δάσος που έχει απομείνει για τα πέντε εκατομμύρια κατοίκων (μισή Ελλάδα) της τσιμεντοποιημένης Αττικής. Μπορεί, που λέει ο λόγος, να άφηναν όλη την Ελλάδα να καεί, αλλά την Πάρνηθα έπρεπε να την σώσουν. Κι'όμως, η φωτιά τους ξέφυγε και πέρασε στο Βουνό. Αιδώς! Κάηκε το μισό βουνό. Και να μην υπάρχει ούτε μιά παραίτηση; Το λιγότερο ένας υπουργός (Εσωτερικών, Δημόσιας Τάξης ...) έπρεπε να υποβάλλει την παραίτησή του για λόγους ευθυξίας. Επειδή δεν λειτούργησε ο κρατικός μηχανισμός. 'Η, εν πάση περιπτώσει, ας παραιτηθεί ο αρχηγός της Πυροσβεστικής. Είναι το μινιμουμ που έπρεπε να γίνει. Κανονικά βέβαια, θα έπρεπε να έχει αναλάβει την ευθύνη το ίδιο το Μαξίμου. Διότι η διάλυση δεν είναι μόνον στην Πυροσβεστική (δεν έχω τίποτε κατά των πυροσβεστών, οι οποίοι πράγματι δίνουν μάχη με τις φλόγες), αλλά σε όλους τους τομείς του κρατικού μηχανισμού. Η ΝΔ εξελέγη με το σύνθημα της επανίδρυσης του κράτους,το οποίο πράγματι είχε σπαραλιαστεί τα τελευταία χρόνια του ΠΑΣΟΚ. Πως εννοούσε την επανίδρυση. Ως έφοδο των "γαλάζιων παιδιών" στο Δημόσιο ή ως επανασύσταση του κράτους στην υπηρεσία του πολίτη (τουλάχιστον όταν πρόκειται για τέτοιες κρίσεις, όπως η Πάρνηθα). Τρισίμισι χρόνια πέρασαν, και πιά αποδεικνύονται όχι απλά ανίκανοι, αλλά επικίνδυνοι. Οσον αφορά τα περί εμπρησμών που διαρρέει η κυβέρνηση, ωραία, είναι πολύ πιθανόν να πρόκειται για οργανωμένο σχέδιο αποσταθεροποίησής της. Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση πάντως, οι εγκέφαλοι ενός τέτοιου σχεδίου δεν θα μπορούσαν να βρούν καλύτερους συμμάχους από την ίδια την κυβέρνηση και τον κρατικό μηαχνισμό.

  2. pyrosvestis avatar
    pyrosvestis 29/06/2007 17:09:07

    Ηταν στραβό το κλίμα, το’φαγε κι’ο γάϊδαρος. Με το κάψιμο της Πάρνηθας, η Αθήνα δέχεται –από οικολογικής απόψεως- την χαριστική βολή. Ιδού γιατί: Κατά τους περιβαλλοντολόγους, την τελευταία τριακονταετία έχουν καεί στη χώρα σχεδόν έντεκα εκατομμύρια δασικών εκτάσεων. Δηλαδή, έκταση τριπλάσια από αυτήν τη Aττικής. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες επίσης, μόνον στην A.Aττική, σε πέντε μεγαλύτερες πυρκαγιές, κάηκαν πάνω από 155 χιλιάδες στρέμματα. Στην Αττική επίσης, την τελευταία εικοσαετία προσετέθησαν στο σχέδιο πόλης τουλάχιστον 130-150 χιλιάδες στρέμματα, καθώς και μεγάλος αριθμός από τα χιλιάδες αυθαίρετα. Δηλαδή, κτίστηκε ακόμη μισή Aθήνα. Και το πλέον ενδιαφέρον; Για κάθε έντεκα στρέμματα δασικής εκτασης που καίγονται στην Aττική, αναδασώνεται μόνον ένα στρέμμα.

  3. Πεντελη avatar
    Πεντελη 29/06/2007 17:17:16

    Περί σχεδίου εμπρησμών, που λέγει η κυβέρνηση. Στην περίπτωση της Πάρνηθας μάλλον αποκλείεται τέτοιο σχέδιο, τουλάχιστον με στόχο την οικοπεδοποίηση και την ολικοδόμηση. Το βουνό έχει χαρακτηριστεί Εθνικός Δρυμός και προστατεύεται με Δρακόντειους νόμους. Το βουνό που δεν προστατεύθηκε και λεία στους καταπατητές, είναι η Πεντέλη και άλλες δασικές περιοχές της Ανατολικής Αττικής. Εκεί, τα αποτελέσματα είναι γνωστά. Τσιμέντο παντού. Στην Πεντέλη μάλιστα ειδικά από το 1985 έως το 2000 οργίαζε η οικοδόμηση. Όπως βέβαια και στην υπόλοιπη Ελλάδα, όπου καταστρα΄φηκαν από φωτιές μεγάλες δασικές εκτάσεις. Σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς, η συντριπτική πλειοψηφία των τουλάχιστον 200.000 αυθαιρέτων που «ξεφύτρωσαν» σε όλη την Ελλάδα απο το 1975 και μετά, βρίσκεται σε καμμένες διασικές εκτάσεις ή σε δαση. Στο ίδιο διάστημα, διαπιστώθηκε ότι το 60%-70% των πυρκαγιών που εκδηλώνονταν κάθε έτος, οφείλονταν σε εμπρησμούς.

    Oι αεροφωτογραφίες που υπάρχουν άλλωστε, ειδικά για την Πεντέλη, είναι αδιάψευστος μάρτυρας. Eκεί που κάποτε δεν υπήρχαν παρά μερικά οικόπεδα, κάποιες αγροτικές εκτάσεις και προπάντων δάση, τα είκοσι τελευταία χρόνια ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια οικισμοί. Στην περιοχή βέβαια, ως γνωστόν, υπάρχουν τρομερές πιέσεις για οικοπεδοποίηση δασικών εκτασεων είναι πολύ μεγάλες. Eίναι χαρακτηριστικό ότι δεκάδες οικοδομικοί συνεταιρισμοί (20 με 25 τους υπολογίζουν οι δασολόγοι) που εδώ και χρόνια ζητούν να τους παραχωρηθούν χιλιάδες στρέμματα (κατά μέσον όρο 200 - 400 στρέμματα), αρκετά εκ των οποίων είναι χαρακτηρισμένες δασικές εκτάσεις. Συνολικά στη χώρα, άδειες οικοδομησης ζητούσαν, ήδη από τη δεκαετία του 1980, 100 και πλεον οικοδομικοί συνεταιρισμοί, οι οποίοι δεικδικούσαν 80 εως 100 χιλιαδες στρεμματα, κυρίως δασικων εκτάσεων.

    Δύο πολύ μεγάλες πυρκαγιές, και αρκετές μικρότερες, στην Πεντέλη, τις δύο προηγούμενες δεκαετίες, είχαν ως αποτέλεσμα να καούν σχεδόν εκατό χιλιάδες στρέμματα, ως επί το πλείστον δασικής έκτασης. Μιά ακόμα μεγάλη πυρκαγιά στην περιοχή, το 1978 είχε προκαλέσει μεγάλες καταστροφές. Εκείνο το έτος «κτυπήθηκε» ο Βουτζάς, το 1995, τη «μαύρη χρονιά» για την Πεντέλη, επλήγησαν ο Βουτζάς, το Ντράφι, η Καλλιτεχνούπολη, μέχρι το Σχηματάρι και τα Βίλια. Το 1998 πυρκαγιά και πάλι στο Ν.Βουτζά. Ακολούθησε η μαζική οικοπεδοποίηση. Αλλά δεν είναι μόνον αυτές οι περιοχές, όπου παρατηρήθηκε το φαινόμενο των πυρκαγιών και κατόπιν της οικοπεδοποίησής τους. Στην Αρτέμιδα (Λούτσα) έχει οικοπεδοποιηθεί το 90% των δασικών εκτάσεών της, στο Σχοινιά έχουν αλλάξει χρήση το λιγότερο 3000 στρέμματα δάσους, τα ίδια και στην Αγία Κυριακή, το Σούνιο, τη Ραφήνα, ακόμα και στις Αχαρνές, το Κορωπί, τη Μαλακάσα, κ.ο.κ.

    Να σημειωθεί πως μετά τη μεγάλη πυρκαγιά της Πεντέλης, το 1995, στο προεδρικό διάταγμα που εκδόθηκε για την αναδάσωση των σχεδόν 70000 στρεμμάτων, εξαιρέθηκαν –σε ορισμένες περιπτώσεις ορθώς, σε άλλες όχι- τεράστιες εκτάσεις. Οι περιοχές που εξαιρέθηκαν ήταν στο Ντράφι (έχει πέντε οικοδομικούς συνεταιρισμούς), ο οικοδομικός συνεταιρισμός στο Κάτω Χαρβάτι της κοινότητας Παλλήνης, ο Νέος Βουτζάς, η Καλλιτεχνούπολη, ο οικισμός της κοινότητας Πικέρμι, ο οικισμός στην Καλλιθέα Πεντέλης, καθώς και περιοχές στην Ανθούσα. Στις περισσότερες από αυτές τις περιοχές κτίστηκαν πολυτελείς κατοικίες και βίλες.

  4. Leonidas avatar
    Leonidas 29/06/2007 17:36:23

    Απόψεις σαν του Κ.Μητσοτάκη, που με αφορμή την αναθεώρηση του άρθρου 24 του Συντάγματος είπε το περίφημο ότι «η άποψη άπαξ δάσος εσαεί δάσος είναι τελείως εσφαλμένη» ανοίγουν την όρεξη των κάθε λογής καταπατητών και εμπρηστών. Το’πε σε συνέντευξή του, στις 25-2-2007, όταν εωτήθη γιατί ο γιός του, Κυριάκος, διαφωνεί με την αναθεώρηση που προωθεί η κυβέρνηση.

  5. empristis avatar
    empristis 29/06/2007 17:50:00

    Για το ενδεχόμενο εμπρησμών. Είναι γνωστό ότι στο παρελθόν, Τούρκοι παρακρατικοί και πράκτορες, κατ’επανάληψη έστησαν προβοκάτσιες, βάζοντας φωτιές στην Ελλάδα. Το 1996 χαρακτηριστικά, είχε διαπιστωθεί ότι στις 30 από τις 36 πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν, εμπλέκονταν τουρκικά κυκκλώματα. Επρόκειτο για περιπτώσεις εμπρησμών στην Πεντέλη (Σταμάτα, Διόνυσος, κ.λ.π.), στην Κρήτη και την Εύβοια. Τότε μάλιστα, Τούρκος βουλευτής είχε καταγγείλει δημόσια τουρκικό δάκτυλο σε σειρά πυρκαγιών. Μάλιστα, ο τότε υφυπουργός Εξωτερικών, κ.Γ.Παπανδρέου, είχε δηλώσει πως η ελληνική πλευρά θα ζητήσει εξηγήσεις από την Τουρκία για τις δολιοφθορές στη χώρα μας. Να σημειωθεί πως τις αποκαλύψεις για δράση παρακρατικών στην Ελλάδα, είχε καλύψει πολιτικά η «κυρία του σκανδάλου Σουσουρλούκ» -όπου βγήκαν στην επιφάνεια οι σχέσεις τουρκικού κράτους με το παρακράτος και τη μαφία- τότε υπουργός Εξωτερικών, Τ.Τσιλέρ.

  6. Xalkidiki avatar
    Xalkidiki 29/06/2007 17:53:05

    Δεν έχουμε φωτιές μόνον φέτος, αλλά και πέρυσι και πρόπερσι. Ιδιαίτερα πέρυσι κατεγράφησαν πάρα πολλές (Β.Ελλάδα, Χαλκιδική). Και τότε ειπώθηκε ότι επρόκειτο για έργο εμπρηστών. Πόσω μάλλον, όταν με μικρή διαφορά ώρας ξεσπούσαν νέες εστίες πυρκαγιάς σε διαφορετικές περιοχές πολύ μακριά ή μιά απο την άλλη. Ομως, η ασυδοσία με την οποία δρούν τα κάθε λογής κυκλώματα ευνοείται από τις απαράδεκτες πολιτικές της σημερινής και των προηγουμένων κυβερνήσεων. Αραγε, θα υπήρχαν όλα αυτά εάν δεν απουσίαζε ο «πολιτικός αποτρεπτικός παράγων» των εμπρησμών, το Κτηματολόγιο; Ε, κύριε Λαλιώτη; Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα, εξαιτίας των σκανδαλωδών χειρισμών της κυβέρνησης Σημίτη, όχι μόνον είναι υπόλογη απέναντι στις Βρυξέλλες, αλλά έχει απειληθεί με επιστροφή κονδυλίων. Πρόκειται για ένα εθνικό έγκλημα διαρκείας, που εάν δεν αντιμετωπιστεί, η Ελλάδα θα συνεχίσει να βλέπει τα δάση να καίγονται και στη συνέχεια να τσιμεντοποιούνται. Πόσο μάλλον, όταν είναι γνωστό ότι το 40% των δασικών εκτάσεων της χώρας, το διεκδικούν χιλιάδες ιδιώτες και εκατοντάδες οικοδομικοί συνεταιρισμοί. Και κάτι ακόμα: Που ήταν –και που είναι- αυτά τα φοβερά και τρομερά σχέδια αντιμετώπισης κρίσεων που επεξεργάστηκε η Ελλάδα για τους Ολυμπιακούς; Τσάμπα τα λεφτά που’δωσε ο ελληνικός λαός από το υστέρημά του. Να’ναι καλά τα λαμόγια για να φάνε και άλλες μίζες για πυροσβεστικά αεροπλάνα και ελικόπτερα! Καλό επίσης είναι να σταματήσει μερίδα των εφημερίδων να λειτουργεί ως ατζέντης των μεσαζόντων εταιρειών πώλησης εξοπλισμού.

  7. monahikoslikos avatar
    monahikoslikos 29/06/2007 17:57:57

    Η τροπολογία Μπασιάκου έβαλε τις φετινές φωτιές.
    Και μπορεί η τροπολογία να αποσύρθηκε μετά το μαλιοτράβηγμα με το Σουφλιά, το μύνημα όμως είχε πάει εκεί που έπρεπε: κάψτε, κτίστε κανείς δεν σας πειράζει.

  8. Kaisariani avatar
    Kaisariani 29/06/2007 18:10:04

    Και ο άλλος «αεραγωγός» της Αθήνας, ο Υμηττός, μας τελείωσε. Οι φωνές ότι με τον περιφερειακό θα καταστραφεί το βουνό, δεν εισακούστηκαν.

  9. Tropologia avatar
    Tropologia 29/06/2007 18:11:53

    Στην Αυγή (05/11/2004) σε δημοσίευμα με τίτλο «Περισσότερα εργαλεία στους καταπατητές», γινόταν αναφορά στην τότε εφαρμοστική εγκύκλιο του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Ευ. Μπασιάκου, που κατά την εφημερίδα περιελάμβανε πλήθος αντισυνταγματικών διατάξεων, καθώς και ρυθμίσεις που υπερβαίνουν ή αντιτίθενται στο νόμο 3208/2003. Τότε, η Πανελλήνια Ένωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΔΔΥ) είχε αποφασίσει να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της εγκυκλίου. Την αντίθεσή του στην εγκύκλιο είχε εκφράσει και το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΓΕΩΤΕΕ). Να ορισμένα σημεία του δημοσιεύματος:

    «Το βασικό στοιχείο στο οποίο έχει κτισθεί ο δασοκτόνος νόμος είναι ο νέος ορισμός του δάσους που περιγράφεται στο άρθρο 1. Η ερμηνεία η οποία επιχειρείται στην εγκύκλιο ξεπερνά σε αντισυνταγματικότητα τον ίδιο το νόμο. Ειδικότερα, η εγκύκλιος ορίζει ότι μια έκταση μπορεί να θεωρηθεί δάσος -ακόμη και αν είναι μικρότερη από τρία στρέμματα- εάν οι κόμες των δένδρων είναι σε επαφή με γειτονικές δασικές εκτάσεις εμβαδού άνω των τριών στρεμμάτων, διατύπωση που θεωρείται καταρχην αντιεπιστημονική. Όμως ο νόμος προβλέπει ότι "η δασοβιοκοινότητα υφίσταται και το δασογενές περιβάλλον δημιουργείται και σε εκτάσεις με μικρότερο εμβαδό από 0,3 εκτάρια, όταν λόγω της θέσης τους βρίσκονται σε σχέση αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης με άλλες γειτονικές εκτάσεις που συνιστούν δάσος ή δημόσια έκταση". Τίποτε περί επαφής, δηλαδή. Επιπλέον, η ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 24 του Συντάγματος ορίζει: "Ως δάσος ή δασικό οικοσύστημα νοείται το οργανικό σύνολο άγριων φυτών με ξυλώδη κορμό πάνω στην αναγκαία επιφάνεια του εδάφους, τα οποία, μαζί με την εκεί συνυπάρχουσα χλωρίδα και πανίδα, αποτελούν μέσω της αμοιβαίας αλληλεξάρτησης και αλληλοεπίδρασής τους, ιδιαίτερη βιοκοινότητα (δασοβιοκοινότητα) και ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον (δασογενές). Δασική έκταση υπάρχει όταν στο παραπάνω σύνολο η άγρια ξυλώδης βλάστηση, υψηλή ή θαμνώδης, είναι αραιά".

    Η εγκύκλιος έρχεται σε αντίθεση και με την τελευταία φράση της ερμηνευτικής δήλωσης αφού θεωρεί δασική έκταση αυτή που αποτελείται από δασοπονικά είδη σε θαμνώδη μορφή, αφήνοντας απέξω την περίπτωση της υψηλής βλάστησης. Η εγκύκλιος που εξεδόθη για να εφαρμοστεί ο νόμος περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες δεν υπάρχουν πουθενά στο νόμο ή είναι και αντίθετες προς αυτόν. Ενδεικτική είναι η διάταξη της εγκυκλίου σύμφωνα με την οποία η ανάκληση των παραχωρητηρίων ρητινευόμενων δασών "θα περιορίζεται στην έκταση του μεταβιβασθέντος ή διανεμηθέντος τμήματος του παραχωρητηρίου αυτού που υπάρχει παραβίαση των όρων και δεν θα περιλαμβάνει όλη την έκταση του παραχωρητηρίου". Το παραπάνω έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 14, παρ. 3 του Ν. 3208/2003 το οποίο προβλέπει ότι "σε περίπτωση παραβίασης των όρων του παραχωρητηρίου και μεταβολής της χρήσης του παραχωρηθέντος δάσους, με ολική ή ουσιώδη μερική αποψίλωσή του, το παραχωρητήριο ανακαλείται με απόφαση του γ.γ. της οικείας Περιφέρειας".

    Επιπλέον, το γεγονός ότι η εγκύκλιος θεωρεί ως μη δασικές τις χορτολιβαδικές εκτάσεις που χαρακτηρίσθηκαν ως δασικές ως ευρισκόμενες επί άβατων κλιτύων ορέων αφενός δεν στηρίζεται πουθενά από τον Ν. 3208/2003 και αφετέρου σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αναιρεθεί ο χαρακτήρας μιας έκτασης που κρίθηκε με τελεσίδικη πράξη χαρακτηρισμού.

    Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα με προφανή σκοπό τη νομιμοποίηση των οικοδομικών συνεταιρισμών και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους είναι η διάταξη σύμφωνα με την οποία οι δασάρχες θα πρέπει να συνεργαστούν με τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς για να συλλέξουν στοιχεία προκειμένου να γίνει ανταλλαγή των εκτάσεων. Το παραπάνω παραβιάζει το άρθρο 1, παρ. 16 του Ν. 3208/2003, όπου προβλέπεται ότι το παραπάνω έργο θα εκτελέσει 5μελής επιτροπή η οποία συγκροτείται με βάση κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας, Γεωργίας και ΠΕΧΩΔΕ και απαρτίζεται από δύο υπαλλήλους του υπουργείου Γεωργίας, δύο του Οικονομίας και έναν του ΥΠΕΧΩΔΕ».

  10. empristis avatar
    empristis 29/06/2007 18:17:15

    Και ένα δημοσιεύμα που δείχνει διαχρονικά πως οι κυβερνήσεις διαχειρίστηκαν το ζήτημα των δασών. "Δεν μπορεί να φυλάμε ένα βράχο στου διαόλου τη μάνα επί 25 χρόνια και να μην μπορούμε να χτίσουμε ένα ξενοδοχείο. Δε γίνεται έτσι ανάπτυξη." Ήταν προεκλογική εξαγγελία αναθεώρησης του συντάγματος από τον κ. Σημίτη στις εκλογές του 2000. Είχαν περάσει 25 χρόνια από το Σύνταγμα του 1975. Λίγοι κατάλαβαν αυτή την απερίφραστη δήλωση ως πρόθεση αναθεώρησης του Συντάγματος. Δεν άργησε να φανεί η πρόθεση αλλαγής του ορισμού της έννοιας του δάσους και κυρίως της δασικής έκτασης που κατά τον κύριο Σημίτη δεν ήταν παρά "ένας βράχος στου διαόλου τη μάνα". Το σχέδιο της προταθείσης αναθεώρησης προέβλεπε αλλαγή του υφιστάμενου ορισμού του δάσους και της δασικής έκτασης ("Νόμος ορίζει την έννοια του δάσους"). Το εδάφιο αυτό όμως δεν πέρασε ευτυχώς στην αναθεώρηση του 2001, χάρη στον αγώνα οικολογικών οργανώσεων, φορέων και πολιτών. Πέρασε η γνωστή ερμηνευτική δήλωση που δεν ήταν παρά αυτούσια η απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου, η οποία είχε επιλύσει την διχογνωμία μεταξύ του Αρείου Πάγου και ΣτΕ επί του υφισταμένου μέχρι τότε ορισμού του δάσους. Όλοι οι μέχρι τότε σχετικοί ορισμοί του δάσους (1888, 1929, 1979, 1989) είχαν πάντα τη διάκριση: δάσος, δασικές εκτάσεις, χορτολιβαδικές εκτάσεις. Υπήρχε επίσης και υπάρχει μια διαβάθμιση στην ένταση προστασίας αυτών των τριών κατηγοριών εκτάσεων. Όμως για τις τρεις κατηγορίες είχε πάντα εφαρμογή το μαχητό τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου και τα απαράγραπτα δικαιώματα του δημοσίου. Αυτές οι δύο διατάξεις είναι από συστάσεως του Νέου Ελληνικού Κράτους μέχρι σήμερα το θεμέλιο προστασίας της τεράστιας περιουσίας του δημοσίου. Με απλά λόγια οι τρεις ανωτέρω κατηγορίες εκτάσεων ("άγριες γαίες" όπως αναφέρονται αρχικά) είναι δημόσιες, εκτός εάν αποκτήθηκαν με τίτλους που ανάγονται προ της επαναστάσεως του 1821 και επίσης για αυτές τις εκτάσεις δεν ισχύει χρησικτησία εκτός εάν αποδειχθεί ότι ο ενδιαφερόμενος νέμονταν τέτοιες εκτάσεις συνεχώς και αδιαλείπτως επί 30 τουλάχιστον έτη προ του 1915.
    Ο δασικός νόμος 3208/2003 που ακολούθησε έδωσε νέους ορισμούς στην έννοια του δάσους και της δασικής έκτασης χωρίς να ξεφύγει ουσιαστικά από τους προηγούμενους ορισμούς, αλλά με σημαντικές εκπτώσεις ως προς την ελάχιστη επιφάνεια που μπορεί να θεωρείται δάσος (3 στρέμμ. κατ΄ ελάχιστον ενώ πριν δεν υπήρχε ελάχιστο εμβαδόν) και το ελάχιστο ποσοστό δασοκάλυψης 25% (ενώ ίσχυε 15%). Για να πετύχει αυτές τις εκπτώσεις ο νομοθέτης κατέφυγε σε παρωχημένο δασοκομικό ορισμό του δάσους με στενές οικολογικές έννοιες βάζοντας και "πράσινες" ετικέτες στο εγχείρημα αυτό, αν και όλοι οι παλαιότεροι ορισμοί ήταν νομικοί ορισμοί που είχαν στόχο την προστασία της δημόσιας περιουσίας. Ωστόσο ο νόμος αυτός δεν κατήργησε ούτε το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου ούτε τα απαράγραπτα δικαιώματά του.
    Το 2002 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ άνοιξε άλλη μια ρωγμή στα απαράγραπτα δικαιώματα του δημοσίου. Με τροποποίηση των βασικών νόμων για το Εθνικό Κτηματολόγιο (Ν.2308/1995 και Ν.2664/1998) έδωσε συγχωροχάρτι σε όσους είχαν καταπατήσει δημόσιες δασικές εκτάσεις και είχαν ενταχθεί σε προβληματικά σχέδια πόλης. Κατά τη συζήτηση αυτής της τροποποίησης στη Βουλή ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε απερίφραστα την κατάργηση του τεκμηρίου κυριότητας και το απαράγραπτο των δικαιωμάτων του δημοσίου για όλες τις δασικές εκτάσεις ("να λύσει η κυβέρνηση αυτό το γόρδιο δεσμό", "να πιάσει τον ταύρο από τα κέρατα"), αφού προηγουμένως επιτέθηκε με τη γνωστή χυδαιότητα στους δασικούς ("παράφρονες και διεφθαρμένους δασάρχες" κλπ. ο Μητσοτάκης!). Παρέλειψε βέβαια να αναφέρει το ενδιαφέρον του για κάτι οικοπεδάκια που έχει και θέλει (ο καημένος) να "αξιοποιήσει".
    Την ίδια περίοδο το Εθνικό Κτηματολόγιο καρκινοβατούσε υπό την απειλή προστίμων από την ΕΕ και επιστροφής κάποιων δις που είχαν δαπανηθεί χωρίς να παραχθεί το ανάλογο έργο. Με μυστικές εντολές της Κτηματολόγιο Α.Ε. και του ΥΠΕΧΩΔΕ τεράστιες δασικές εκτάσεις που δηλώνονταν από τις δασικές υπηρεσίες ως δημόσιες δεν εγγράφονταν από τα συνεργεία κτηματογράφησης ως δημόσιες αλλά ως ιδιοκτησία αγνώστου!
    Οι ενέργειες αυτές προκάλεσαν και πάλι δημόσια συζήτηση, στην οποία το Εθνικό Κτηματολόγιο χαρακτηρίσθηκε "Κτηματολόγιο καταπατητών" ή "Προσκλητήριο καταπατητών" στο οποίο μάλιστα υποδεικνύονταν οι "ελεύθερες" αγνώστου ιδιοκτήτη και εύκολης λείας εκτάσεις!

    Σήμερα σύμφωνα με τις εξαγγελίες για τη νέα αναθεώρηση του Συντάγματος, το θέμα επανέρχεται με άλλες παραπλανητικές όψεις αλλά με τον ίδιο πάντα πυρήνα: τη δημόσια περιουσία.
    • Η οριοθέτηση των δασών και των δασικών εκτάσεων θα γίνει με βάση την κατάσταση (σύμφωνα με αεροφωτογραφίες) του 1975.
    • Θα γίνει διάκριση των δασών από τις δασικές εκτάσεις.
    • Οι δασικές εκτάσεις θα συνδεθούν με τον χωροταξικό και τον πολεοδομικό σχεδιασμό.

    Σε πρώτη ανάγνωση οι δηλώσεις αυτές σημαίνουν ότι :
    • Παραγράφονται τα δικαιώματα του δημοσίου σε όσες καταπατήσεις έγιναν επί 60 χρόνια (1915-1975) χωρίς καμιά επίπτωση και χωρίς κανένα τίμημα για τους "έξυπνους".
    • Η διάκριση δασών και δασικών εκτάσεων υπήρχε πάντα στη δασική νομοθεσία αλλά και στην κοινή αντίληψη. Το θέμα είναι τι είδους προστασία εφαρμόζουμε σε κάθε περίπτωση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην κατηγορία των δασικών εκτάσεων υπάρχουν και άγονες εκτάσεις και βράχια και φαράγγια και αλπικά λιβάδια τα οποία ποτέ δεν ήταν δάσος και ούτε πρόκειται να γίνουν δάση. Εντάχθηκαν όμως στο σύστημα της δασικής προστασίας για να διαφυλαχθούν ως δημόσια περιουσία, αφού καμιά άλλη καταγραφή τους δεν υπήρξε και δεν υπάρχει (μέχρι και τη σύνταξη του κτηματολογίου) και κανένας άλλος μηχανισμός προστασίας δεν τα προστατεύει.
    Μένει να δούμε πως θα προσδιορισθεί αυτή η διάκριση των δασικών εκτάσεων από τα δάση. Αν βέβαια υιοθετηθεί η άποψη Μητσοτάκη "αυστηρή προστασία στα δάση και όλα τα άλλα ελεύθερα" άποψη την οποία φαίνεται να ενστερνίζεται και ο υπεύθυνος για το Εθνικό Κτηματολόγιο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς και σημαντική μερίδα του κυβερνώντος κόμματος, τότε η πρώτη και κύρια επίπτωση θα είναι να έχουμε ένα καταπατολόγιο για περίπου 40 εκατομμύρια στρέμματα δημόσιας γης.

    Όσο για τη σύνδεση των δασικών εκτάσεων με τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, τι να πούμε; Για ποιόν χωροταξικό και ποιόν πολεοδομικό σχεδιασμό; Η μεν χωροταξία στην χώρα μας είναι άτολμες ασκήσεις επί χάρτου, υπόθεση που βρίσκεται ακόμα σε νηπιακή ηλικία, πρακτικώς αχωροταξία. O δε πολεοδομικός σχεδιασμός είναι υπόθεση των οικοπεδομεσιτών και επικύρωση τετελεσμένων. Η χωροθέτηση δημοσίων έργων και υποδομών δεν εμποδίζεται από την ύπαρξη δασικών εκτάσεων και δημόσιας περιουσίας, αντίθετα ευνοείται. Αν είναι ανάγκη να χωροθετήσουμε νέους οικισμούς δεν θα μάς χρειάζονταν περισσότερα από 2-3 εκατομμύρια στρέμματα δασικών εκτάσεων. Τα 40 εκατομμύρια "σκλαβωμένα" στρέμματα γιατί να τα "απελευθερώσουμε"; Μήπως κάποιοι (ακόμα και πολιτικοί) πρόκειται να πλουτίσουν από τη λεηλάτηση της κρατικής περιουσίας;"

  11. Suhoi avatar
    Suhoi 29/06/2007 18:19:47

    Με όλα όσα συμβαίνουν αυτές τις ημέρες, βλέπω τις εκλογές να πλησιάζουν από ώρα σε ώρα.

  12. Ζοι avatar
    Ζοι 29/06/2007 18:25:00

    Με αφορμή την πρωτοβουλία της Νδ για αναθεώρηση του άρθρου 24, η WWF είχε αναφέρει τα εξής:

    "Το Σύνταγμα δε δημιουργεί, λύνει προβλήματα

    Ο ισχυρισμός ότι η προστασία του περι­βάλλοντος εμποδίζει την οικονομική ανά­πτυξη είναι τουλάχιστον λανθασμένος και σαθρός. Οι σχετικές αποφάσεις των δικαστηρίων, κυρίως του Συμβουλίου Επικρατείας, ξεκαθαρίζουν το θολό τοπίο της ανάπτυξης της Ελλάδας, ορίζοντας ότι ο συνολικός και τομεακός σχεδιασμός αποτελεί βάση για κάθε επέμβαση στο φυσικό χώρο. Αυτή η κατεύθυνση, που πηγάζει από το ίδιο το Σύνταγμα, είναι απόλυτα λογική και επιχειρεί να αναχαιτί­σει την αυθαίρετη οικοδομική δραστηριό­τητα που έχει κατακλύσει κάθε άκρη της χώρας. Ταυτόχρονα όμως εξασφαλίζει και τους ίδιους τους επενδυτές, καθώς ο συνολικός σχεδιασμός διασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα και κοινωνική αποδοχή των αναπτυξιακών παρεμβάσε­ων και αντιμετωπίζει τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις. Η συνταγματική λοιπόν κατοχύρωση της προστασίας του περιβάλλοντος δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στην οικονομι­κή δραστηριότητα, εμποδίζει όμως τις αυθαιρεσίες και επιδιώκει να βάλει φρέ­νο στην κακοσχεδιασμένη ανάπτυξη.

    Το Σύνταγμα δεν είναι εργαλείο νομιμοποίησης αυθαιρεσιών

    Οι βουλευτές που υποστήριξαν την αρ­χική πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 24 ζητούν την τοποθέτηση του 1975 ως χρονικού ορίου για την κατοχύρωση του δασικού χαρακτήρα εκτάσεων. Έτσι, όλες οι ληστρικές καταπατήσεις και αυ­θαιρεσίες εις βάρος δημόσιων δασικών εκτάσεων θα νομιμοποιηθούν και, με κοι­νοβουλευτική βούλα, θα ακυρωθούν όλες οι δικαστικές αποφάσεις που είχαν κρίνει αυτές τις επεμβάσεις παράνομες. Αυτές όμως οι κοινοβουλευτικές αλχημείες μειώνουν το κύρος του Συντάγματος και το υποβιβάζουν σε εργαλείο νομιμοποίησης παρανομιών. Όλα τα ειδικά προβλήματα που όντως υπάρχουν μπορούν και πρέπει να λύνονται με ειδικές νομοθετικές ρυθ­μίσεις. Το Σύνταγμα είναι ο Καταστατικός Χάρτης που δίνει γενικές κατευθύνσεις για την πορεία της χώρας και ως τέτοιος πρέπει να γίνεται σεβαστός από όλους, πρωτίστως από τους πολιτικούς.

    Με το βλέμμα στις δασικές εκτάσεις

    Το άρθρο 24 περιέχει διατάξεις που «σκανδαλίζουν»: απονέμει, δικαίως, καθεστώς προστασίας τόσο στα δάση όσο και στις δασικές εκτάσεις. Δηλαδή, αντιλαμβάνεται το δάσος ως οικοσύστημα που δεν περιλαμβάνει μόνο ψηλά δέντρα, αλλά και θαμνώνες, καθώς επίσης και τις εκτάσεις με αραιή κάλυψη από ψηλά δέντρα. Για να ξεκαθαρίσει λίγο το σκόπιμα θολό τοπίο που περιβάλλει τις περίφη­μες «δασικές εκτάσεις», είναι σημαντικό να τονιστεί πως αυτές δεν είναι άγονα κατσάβραχα, αλλά οικολογικά πολύτιμα οικοσυστήματα καθαρά μεσογειακού χαρακτήρα. Καλύπτουν περίπου το 24% της ελληνικής επικράτειας και δεν αποτε­λούν μόνο υποβαθμισμένα πρώην δάση, όπως συχνά ισχυρίζονται όσοι ορέγονται την άκριτη εκμετάλλευση τους.

    Πρόκειται για το κλασικό ελληνικό τοπίο που κάθε άλλο παρά «πέτρες και άγονα εδάφη» είναι. Οι δασικές εκτάσεις, πε­ριοχές που συνήθως καλύπτονται από αραιά δενδρώδη ή θαμνώδη βλάστηση, έχουν συχνά εξαιρετική οικολογική αξία, καθώς σχηματίζουν πολύ σημαντικούς βιότοπους για διεθνώς προστατευόμε­να είδη πουλιών, ενώ φιλοξενούν πολλά ενδημικά είδη χλωρίδας και πανίδας. Σε μια χώρα που έχει προικισθεί με σημαντικό φυσικό πλούτο, η προστασία αυτών των εκτάσεων εγγυάται την οικολογική συνοχή του ελληνικού χώρου, ώστε από μόνες τους οι προστατευόμενες περιοχές να μην καταλήξουν να είναι μοναχικές νησίδες βιοποικιλότητας. Και βέβαια δεν πρέπει να παραγνωρίζεται η σημασία των δασικών οικοσυστημάτων για την προστασία των εδαφών και την αντιμετώπιση της λειψυδρίας.

    Οι δασικές εκτάσεις συχνά φιλοξενούν τύπους οικοτόπων που προστατεύονται από την κοινοτική νομοθεσία, καθώς και βιότοπους πολλών και απειλούμενων ή και ενδημικών (δηλαδή περιορισμένης τοπικής εξάπλωσης) ειδών χλωρίδας και πανίδας. Ενδεικτικά αναφέρουμε την οχιά της Μήλου (είδος προτεραιότητας για την οδηγία 92/43/ΕΟΚ), το απειλού­μενο πλέον τσακάλι, το κρητικό κρι-κρι, το ενδημικό φυτό της Πελοποννήσου Linaria hellenica, το ενδημικό λουλούδι της Ζακύνθου Limonium zakynthium και δεκάδες άλλα είδη ερπετών, θηλαστι­κών, αμφιβίων και φυτών.

    Τι κινδυνεύουμε να χάσουμε;

    Αν τελικά αναθεωρηθεί το άρθρο 24, κατά τις επιθυμίες των βουλευτών που έχουν κατά καιρούς εκφραστεί με μένος εναντίον της προστασίας των δασικών εκτάσεων, τότε πολλά εκατομμύρια στρέμματα πολύτιμων οικοσυστημάτων δασικού χαρακτήρα θα ενταχθούν στο παράλογο χρηματιστήριο του οικοδο­μικού βιασμού της ελληνικής γης. Οι εκτιμήσεις για την έκταση που διακυ­βεύεται και το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ποικίλουν, καθώς εδώ και δεκαετίες η ελληνική Πολιτεία αρνείται πεισματικά να ολοκληρώσει το Κτηματολόγιο και το Δασολόγιο, δηλαδή να αποκτήσει καθαρή εικόνα για το πού βρίσκονται τα δάση και οι δασικές εκτάσεις και σε ποιον ανήκουν. Έτσι, η δική μας και οι επόμενες γενιές που θα κατοικήσουν σε αυτή τη χώρα κινδυνεύουν να χάσουν τουλάχιστον 30 εκατομμύρια στρέμμα­τα γης που κάθε άλλο παρά άγονη είναι. Αλήθεια, πώς θα μοιάζει η Ελλάδα όταν σε κάθε δασάκι, πίσω από κάθε παραλία, πάνω σε κάθε πλαγιά και βράχο θα απλώνονται νέες πολιτείες, παραθεριστικοί οικισμοί, τουριστικά συγκροτήμα­τα και βιομηχανικές εγκαταστάσεις;
    VI. Να αντιμετωπιστεί τώρα το χάος

    Αν η Πολιτεία ειλικρινά επιθυμεί να προ­στατεύσει το δασικό μας πλούτο και να λύσει τα υπαρκτά προβλήματα ιδιο­κτησίας, τότε θα πρέπει να διαλέξει τη δύσκολη, πλην όμως μόνη βιώσιμη και αποτελεσματική οδό του ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Θα πρέπει δηλαδή με θάρρος να προχωρήσει με κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις στα εξής βήματα:

    • Άμεση ολοκλήρωση του δασολογίου και του κτηματολογίου: Πόσο ακόμη θα ντρεπόμαστε για το γεγονός, ότι η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δε γνωρίζει ούτε πού βρίσκονται τα δάση και οι δα­σικές εκτάσεις ούτε σε ποιόν ανήκουν;

    • Ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδια­σμού, μέσα από ευρύ διάλογο και με αδι­αμφισβήτητες και επιστημονικά κατοχυ­ρωμένες περιβαλλοντικές κατευθύνσεις.

    • Κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης: Πρόκειται για ένα ελληνικό εφεύρημα που πλέον συμβάλλει αποκλειστικά και μόνο στην καταστροφή του δασικού και παράκτιου πλούτου της χώρας και αλλοιώνει ανεπανόρθωτα το τοπίο.

    • Ολοκλήρωση σχεδίων πόλεως: Όχι μόνο σε περιοχές όπου έχουν δημι­ουργηθεί οικισμοί σε πρώην δασικές εκτάσεις, αλλά και εκεί όπου απαιτεί­ται, στο πλαίσιο ενός μακροπρόθε­σμου χωροταξικού σχεδιασμού.

    Για να αντιμετωπίσουμε την περίπλοκη κατάσταση που απειλεί εδώ και δεκαετίες τα δάση μας σίγουρα δεν πρέπει να αλλάξουμε το Σύνταγμα. Ούτε χρειάζεται να ανακαλύψουμε τον τροχό. Η νομοθεσία αλλά και η διεθνής εμπειρία μας δίνουν τα κατάλληλα εργαλεία και τις μεθόδους για να βάλουμε φρένο στην κατάχρηση και υποβάθμιση των δασών. Αν κάτι λείπει, είναι το πολιτικό σθένος και η ξεκάθαρη λαϊκή αντίδραση στις δυνάμεις που τραβούν το άρμα της περιβαλλοντικής κρίσης".

  13. 100000στρεμματα avatar
    100000στρεμματα 29/06/2007 18:43:12

    Για ποιον εμπρησμό μιλάμε. Για καραμπινάτη ανικανότητα πρόκειται. Οι φωτιές δεν είχαν στόχο την Πάρνηθα. Αλλωστε από αλλού ξεκίνησαν (και μάλιστα μακριά) για να φτάσουν στην Πάρνηθα. Απλά τους ξέφυγαν οι πυκαγιές και από τα Δερβενοχώρια και από το Σχηματάρι και έφτασαν στο βουνό. Κατά εκτιμήσεις δασολόγων έχουν καεί 100 000 στρέμματα. Το μισό δάσος δηλαδή. Μην αναζητούμε συνωμοσίες εκεί που βασιλεύει η ανικανότητα.

  14. Αναγνώστης avatar
    Αναγνώστης 30/06/2007 05:11:03

    Πολιτική δασών υπάρχει .
    ΟΧΙ
    Ενεργειακή πολιτική υπάρχει
    ΟΧΙ.
    Πολιτική υπάρχει.
    ΟΧΙ.

  15. Suhoi avatar
    Suhoi 01/07/2007 17:09:37

    Τι συμβαίνει; Γιατί στο site της Πυροσβεστικής δεν υπάρχει (στα δελτία Τύπου που εκδίδει καθημερινώς) η ημέρα Πέμπτη 28 Ιουνίου 2007; Πρόκειται για την ημέρα δηλαδή που ξεκίνησαν οι φωτιές στο Δερβενοχώρι και το Σχηματάρι, για να επεκταθούν στη συνέχει στην Πάρνηθα και να κάψουν το βουνό. Ποιό χέρι έβγαλε από εκεί τα δελτία Τύπου και γιατί; Για να μην εκτεθεί παραπάνω η ηγεσία της Πυροσβεστικής; Για του λόγου το αληθές, ιδού η ηλεκτρονική σελίδα της Πυροσβεστικής, από την οποία απουασιάζει η συγκεκριμένη ημερομηνία:

    http://www.fireservice.gr/pyr/site/home/LC+Secondary+Menu/deltia+tipou.csp

  16. empristis avatar
    empristis 01/07/2007 18:31:17

    Είναι απολύτως εξηγήσιμο γιατί «έγιναν καπνός» οι ανακοινώσεις της Πυροσβεστικής. Εάν βεβαίως, υπήρξαν ποτέ τέτοιες, διότι δεν αποκλείεται ούτε καν να ασχολήθηκαν με την εξέλιξη της πυρκαγιάς στα Δερβενοχώρια. Ο λόγος είναι ο εξής: Υποβάθμισαν τις πυρκαγιές. Απόδειξη αυτού αποτελεί το γεγονός ότι ακόμα και το απόγευμα στις 4.22, όπως φαίνεται από σχετικό τηλεγράφημα του Αθηναϊκού Πρακτορείου, είχαν σταλεί δυνάμεις του Στρατού σε πολλά μέτωπα φωτιάς, αλλά όχι στα Δερβενοχώρια. Σε ανακοίνωση του ΓΕΕΘΑ αναφερόταν ειδικότερα ότι «για την κατάσβεση των πυρκαγιών που εξελίσσονται ανά τη χώρα συνδράμουν 13 αξιωματικοί και 131 οπλίτες με 15 οχήματα. Ειδικότερα στην Αγιά Λάρισας έχουν διατεθεί επτά αξιωματικοί και 81 οπλίτες με εννέα οχήματα. Στο Λυγουριό Αργολίδας τρεις αξιωματικοί, δέκα οπλίτες με δύο οχήματα, στον Πόρο Τροιζηνίας δύο αξιωματικοί, 20 οπλίτες και ένα υδροφόρο όχημα και στην Αργαλαστή Μαγνησίας ένας αξιωματικός, 20 οπλίτες με τρία οχήματα». Είναι ολοφάνερο ότι δεν είχαν πάρει στα σοβαρά τη φωτιά.

    Μπορεί βέβαια, να απουσιάζει η αποφράς ημέρα της 28ης Ιουνίου από το site της Πυροσβεστικής, υπάρχουν όμως τα τηλεγραφήματα του Αθηναϊκού Πρακτορείου που δίδουν την εικόνα εκείνη την ημέρα. Η πρώτη είδηση λοιπόν για τη φωτιά στα Δερβενοχώρια κυκλοφόρησε στις 8:48 το πρωΐ της Πέμπτης. Εκεί αναφερόταν ότι «στα Δερβενοχώρια Βοιωτίας η πυρκαγιά που ξέσπασε τη νύχτα μπήκε μέσα στο χωριό Στεφάνι και ήδη σύμφωνα με την πυροσβεστική έχουν καεί τέσσερα σπίτια, ενώ απειλούνται και άλλα». Η φωτιά δηλαδή, δεν ξέσπασε την Πέμπτη το πρωΐ, αλλά πολλές ώρες πριν. Περί τις 12 ώρες αργότερα (20:19 ήταν το τηλεγράφημα του ΑΠΕ), και αφού ήταν γνωστό ότι η φωτιά είχε αρχίσει να «καβαλάει» την Πάρνηθα, ενώ είχαν εκδηλωθεί και άλλες πυρκαγιές στην υπόλοιπη χώρα, έγινε γνωστό ότι «το απόγευμα ο αρχηγός του Πυροσβεστικού σώματος κήρυξε σε γενική επιφυλακή όλες τις πυροσβεστικές δυνάμεις της χώρας». Αν αυτό δεν δείχνει την καθυστέρηση της ηγεσίας της Πυροσβεστικής να αντιδράσει, τότε τι δείχνει.

    Το επόμενο τηλεγράφημα του ΑΠΕ κυκλοφόρησε στις 21:23, οπότε γράφτηκε ότι «μεγάλη πυρκαγιά σε εξέλιξη στην Πάρνηθα και εκκενώθηκε το ξενοδοχείο Μον Παρνές, καθώς και οι κατασκηνώσεις της Τράπεζας της Ελλάδος». Και το σημαντικότερο: «Μέχρι πριν από λίγη ώρα έκαναν ρίψεις νερού 10 πυροσβεστικά αεροσκάφη και δύο ελικόπτερα, ενώ φθάνουν 16 οχήματα με 40 πυροσβέστες από άλλους νομούς της χώρας για να ενισχύσουν τις επίγειες δυνάμεις που μάχονται για να ανακόψουν την πορεία της πυρκαγιάς». Κοντολογίς, περίπου εκείνη την ώρα μετέφεραν επιλέον δυνάμεις για να αντιμετωπίσουν την πυρκαγιά. Όταν πλέον είχε καεί η μισή Πάρνηθα. Δεν θέλει λοιπόν, πολύ ρώτημα γιατί η 28η Ιουνίου απουσιάζει από την ιστοσελίδα της Πυροσβεστικής. Είναι προφανές, ότι ακόμα και με αυτόν τον παιδαριώδη τρόπο, θέλουν να συγκαλύψουν τις ευθύνες τους.

  17. Πολύκαρπος Μαρκαράς avatar
    Πολύκαρπος Μαρκαράς 16/04/2009 19:39:20

    ΒΑΛΤΟΠΕΔΙΟΝ ΤΟΥ ΑΡΕΩΣ

    Προς νομείς και κατόχους διαμερισμάτων, φορείς του δικαιώματος στο περιβάλλον, απορρέοντος εκ της ιδιότητος μας των Ελλήνων και Ευρωπαίων πολιτών, όπως το δικαίωμα αυτό κατοχυρώνεται και από το άρθρο 8 παρ.1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.


    ΤΕΛΜΑΤΩΣΗ ad calendas graecas

    Σύμφωνα με το σύνολο Δικαστικών αποφάσεων - ΦΕΚ καθώς και Γνωμοδοτήσεων Στε και ΝσΚ, παρελθόντων ετών καθώς και σύμφωνα με αεροφωτογραφίες ΓΥΣ – ΥΠΕΧΩΔΕ για αντιπαραβολή με τις προτεινόμενες Αρχ/ες Μελέτες και συλλογή προσωπικού αρχείου ψηφιακών φωτογραφιών, σας ανακοινώνουμε ότι:

    1. Έχουν διαχρονικά διαπραχθεί βάρβαρες καταπατήσεις εντός του Πεδίου του Άρεως,
    2. Η Αρχιτεκτονική Μελέτη αναπλάσεως σε έκταση περίπου 235 στρεμμ. σύμφωνα με τις οδηγίες και την επίβλεψη της διαχειρίστριας αρχής της Υπερνομαρχίας Αθηνών και Πειραιώς, προβλέπει νέες καταπατήσεις καθώς επίσης εμπεριέχει νέους δρομίσκους οι οποίοι σύμφωνα με το ΦΕΚ του 79 είναι και άχρηστοι και παράνομοι. Η άνω μελέτη προβλέπει αδιευκρίνιστες γκρίζες ζώνες και νησίδες για το αν και εφόσον δεντροφυτευτούν, ενώ στην παρούσα και στο απώτερο παρελθόν ήσαν δενδροφυτευμένες.
    3. Σύμφωνα με τον συνταχθέντα προϋπολογισμό αγνώστου κριτηρίων των 9150.000 Ευρώ της ως άνω μελέτης, προβλέπεται ότι το 59% θα απορροφηθεί και προορίζεται για χωματουργικές και οικοδομικές εργασίες, ενώ ΜΟΝΟΝ 9% προορίζεται παραδόξως για φυτοτεχνίες.
    4. Σύμφωνα λοιπόν με την συγκεκριμένη κατανομή των επιμέρους κονδυλίων, ο καθείς απλός πολίτης αντιλαμβάνεται και ενδεχομένως να διερωτάται, ότι δεν πρόκειται για την ανάπλαση ενός πάρκου – άλσους, αλλά για την ανέγερση ενός πολυωρόφου ‘Tower’ κτιρίου!!
    5. Σύμφωνα με την εμπεριστατωμένη μελέτη των αποφάσεων και ΦΕΚ από εμάς, τεκμηριώνεται και προκύπτει ότι το Πεδίον του Άρεως ως Άλσος είναι Ενιαία – Αδιαίρετη - Δασώδης – Δασωτέα – κοινόχρηστη έκταση εντός πόλεως και η οποία αρχίζει από την Λεωφ. Πατησίων και τελειώνει στους πρόποδες των Τουρκοβουνίων, είναι δε προορισμένη για κοινόχρηστο τόπο αναψυχής – περιπάτου, πνεύμονα πρασίνου, καθώς επίσης και λόγω της παρουσίας των μνημείων Νεωτέρας εποχής δηλαδή. μετά το 1830, όπου και πραγματοποιούνται καθ’ εκάστη 25ην Μαρτίου, καταθέσεις στεφάνων από επίσημους κρατικούς λειτουργούς και φορείς, είναι επιπλέον και υφίσταται ως Μνημειακό Πάρκο.
    6. Σύμφωνα με το δημοσιευθέν άρθρο της Υπερνομαρχίας στο Έθνος την 20/9/2008 και με τίτλο «Αλλάζει πρόσωπο σε ένα χρόνο το Πεδίον του Άρεως» ο Κος Γενικός Γραμματέας της Υπερνομαρχίας Φώτης Αποστολόπουλος αναφέρεται ότι το Πεδίο του Άρεως ανήκει στο περιαστικό πράσινο και δεν είναι δασική έκταση.



    7. Ο Κος Γραμματέας είναι απλά ανακριβής καθότι ο συγκεκριμένος όρος απλά δεν ΥΠΑΡΧΕΙ σε κανένα ΦΕΚ και δεν υφίσταται.



    • Η ονομασία «Πεδίον του Άρεως» αναφέρεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως από το 1887.
    • Ο όρος αναφορικά με περιαστικό πράσινο είναι Νομικά Ανύπαρκτος.
    • Υφίσταται ο όρος Άλση – Πάρκα εντός πόλεως ευρισκόμενα, σύμφωνα με την ανάλυση των ΦΕΚ του Συντάγματος από το 1887 και πάγιων άρθρων 117 και 24, Δικαστικές αποφάσεις του Στε, Γνωμοδοτήσεις Νσκ, Ποινικό Κώδικα, αποφάσεις εγκυκλίους του πρώην Υπουργείου Γεωργίας κ.α
    • Αρμόδιος για την κατεδάφιση των αυθαιρέτων κατασκευών είναι Νομικά για δασικές καταπατήσεις ο αρμόδιος Δασάρχης και ουχί η Πολεοδομία.


    Στις 14/11/08 στην οδό Μαυροματαίων στον Δασικό περίβολο του Green Park που ανήκει στο Πεδίο του Άρεως, πραγματοποιήθηκε σύλληψη εργατών του εργολάβου αναπλάσεως του Π.Α καθότι σύμφωνα με παλαιότερο έγγραφο του Δασαρχείου τα κτίσματα εντός του Πεδίου του Άρεως είναι παράνομα. Και συγκεκριμένα αναφέρεται:
    “Οι υφιστάμενες σήμερα εγκαταστάσεις και πάσης φύσεως κατασκευές που έγιναν στο παρελθόν επί αναδασωτέας εκτάσεως του Πεδίου του Άρεως, όπως δρόμοι, πλατείες, αναψυκτήρια, θέατρο, κτλ εξαιρουμένων των εγκαταστάσεων του Πανελληνίου Γ.Σ. στίβο κ.α που εντάχθηκαν στο εγκεκριμένο Ρυμοτομικό Σχέδιο του Δήμου Αθηναίων .......έγιναν χωρίς έγκριση της αρμόδιας δασικής αρχής, και χωρίς άδεια επέμβασης εγκριθείσα αρμοδίως”
    ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ – ΠΡΟΤΑΣΗ
    Την τροποποίηση των επιμέρους κονδυλίων και άρθρων του προϋπολογισμού σεβόμενοι των δασώδη και δασωτέο χαρακτήρα των νησίδων της έκτασης του πάρκου με αποτέλεσμα την αύξηση του ποσοστού του 9% για φυτοτεχνίες και περιορισμό των προτεινόμενων και αποτυπωμένων στη μελέτη επιφανειών και στοιχείων από σκυρόδεμα, διαφορετικά την διακοπή της εργολαβίας και υποχρέωση αναδάσωσης της έκτασης σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

    Σχόλια που αφορούν την Συνεργασία των 12+1 και αφορά το Μνημόνιο Συνεργασίας Προέδρων, Πρυτανικών Αρχών, Υπερνομαρχίας, ΓΣΕΕ,ΑΔΕΔΥ,ΤΕΕ,ΤΕΔΚΝΑ,ΔΣΑ,ΔΣΠ κ.α.



    Παρατηρούμε ότι σύμφωνα με όλα όσα καταγράψαμε και στο τεύχος του Almanac μας 38 σελ. και που στηρίζονται και βασίζονται σε επίσημες αποφάσεις και ΦΕΚ, πουθενά δεν αναφέρεται ότι μιας τέτοιας μορφής άτυπη πρωτοβουλία έχει ποτέ συσταθεί ή λάβει χώρα.
    Έχουμε την εντύπωση ότι η συγκεκριμένη πλεονάζουσα άτυπη κίνηση Νομικά είναι μη λογοδοτούσα σε κανένα και δεν δεσμεύεται ενώπιον του Νόμου, διαχέοντας μια μορφή Νομικής Εκεχειρίας, καθότι, οι νόμοι που προστατεύουν τη δασική έκταση και το πράσινο δεν εφαρμόστηκαν ποτέ υπέρ του Πεδίου του Άρεως.






    Οι θαμώνες Εκπρόσωποι και Κάτοικοι.




    Μαρκαράς Πολύκαρπος Αρχιτέκτονας Μηχανικός TEE 46487
    ΕΔΕ Ms ΕΝΕΡΓΕΙΑ- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ. ΓΓΑ. Δνση Μελετών.Υπουργείο Πολιτισμού. pmarkaras@yahoo.gr
    polmarkaras@hotmail.com


    //kyameftopedioareos.blogspot.com

    www.asda.gr/elxoroi

    Γιώργος Παρασχάκης Δικαστικός Επιμελητής Νομικός.

  18. greg avatar
    greg 09/12/2009 16:04:46

    πλεον μετα και αυτης της 22/08 φανταζει πλεον η παρνηθα το μονο βουνο που δεν πρεπει να χαθει ουτε κλαρακι...

    ετσι οπως παμε ομως θα ερθει μερα που θα καιγεται ολος ορεινος ογκος γιατι θα σβηνουμε μην καουν σπιτια απο το τατοι μεχρι τον αγιο στεφανο την και απο μαλακασα εως βαρναβα - καπανδριτι και αυλωνα....οι λογοι γνωστοι

  19. greg avatar
    greg 16/02/2010 16:33:38

    και δεν ειναι υπερβολη αν επικρατησουν συνθηκες με αερα και ζεστη οπως το 2007 (γιατι μην νομιζτετε οτι το καλοκαιρι του 2009 ειναι ζεστο μαλλον προς βροχερο ολο τον ιουλιο σχεδον εβρεχε) και εχει φωτια σε σφεναλη - κιουρκα και φυγει προς ιπποκρατειος - αγιο μερκουριο και αυλωνα....τοτε ισως να κινδυνεψει ολη η βορεια αττικη μεχρι θρακομακεδονες, βαρυμπομπη κρυονερι το τατοι και την φυλη...οποτε και αντιο παρνηθα

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.