#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
22/05/2008 12:14
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ιερές αποκαταστάσεις και αναταράξεις

Όπως θα έχετε ίσως αντιληφθεί η ανταλλαγή επισκέψεων Βαρθολομαίου – Ιερώνυμου και η αποκατάσταση των σοβαρώς διαταραχθέντων επί Χριστόδουλου σχέσεων Ελληνικής Εκκλησίας και Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως προκαλεί αναταράξεις στο εσωτερικό της πρώτης, αλλά και έξω από αυτήν. Ως δείγμα του δικαιολογημένου προβληματισμού που προκαλούν οι εξελίξεις αυτές αναδημοσιεύουμε το εξής κείμενο.

Γράφει το lupus.blogspot:«Μπορούμε να καταλάβουμε την τραγική θέση που βρίσκεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Μπορούμε να καταλάβουμε γιατί ο Βαρθολομαίος βλέπει ως σανίδα σωτηρίας το πολιτικό παιχνίδι των ΗΠΑ με τις απανταχού της γης μειονότητες και την κόντρα με τον Πατριάρχη Αλέξιο της Μόσχας. Ως εκ τούτου, αντιλαμβανόμαστε και τον «πολιτικό ρεαλισμό» του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Τον ίδιον όμως ρεαλισμό που καταδίκασε την Επανάσταση του 1821 και μας κράτησε αλυσοδεμένους στο «οθωμανικό σαρίκι», για να μην προσχωρήσουμε στην «λατινική τιάρα». Αυτόν τον ρεαλισμό, που από την μία μας βύθισε σε τέσσερις αιώνες δουλείας και σε άλλους τέσσερις πολιτιστικής παρακμής, και από την άλλη όμως, -όπως πολλοί υποστηρίζουν-, ίσως να διέσωσε την ελληνική γλώσσα, πολιτισμό και ταυτότητα. (όσον φυσικά απέμεινε). Ρεαλισμός ή ιδιοτέλεια, έγκλημα ή σωτηρία; Δύσκολο να κρίνει ακόμη και η Ιστορία…  Ουδέποτε όμως θα δεχθούμε σήμερα, η ελλαδική Εκκλησία να ελέγχεται από την Κωνσταντινούπολη και από έναν Φαναριώτη, ο οποίος εμφορείται περισσότερο από συνείδηση Ρωμιού και Οθωμανού πολίτη, παρά σύγχρονου Έλληνα. Να το καταλάβουν αυτό καλά και ο Βαρθολομαίος και ο Ιερώνυμος…»

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 22/05/2008 12:54:27

    Οι απαιτήσεις του Πατριαρχείου είναι αντικανονικές, με βάση το κανονικό-εκκλησιαστικό δίκαιο, και άκρως προβληματικές για την Ελλάδα.

    Ένα θέμα απαιτείται να αντιμετωπιστεί. Αυτό είναι τι θα γίνει με το Πατριαρχείο. Δεν έχει πιστούς και σε λίγο δε θα μπορεί ούτε Πατριάρχη να εκλέξει. Η απαίτηση των Τούρκων να έχει ο Πατριάρχης τουρκική υπηκοότητα ουσιαστικά το σκοτώνει. Η μεταφορά σε άλλο μέρος επίσης το σκοτώνει.

  2. γάιδαρος avatar
    γάιδαρος 22/05/2008 13:10:44

    Κακίες. Ολοι ζηλεύετε και φθονείτε την Καλομοίρα και την "θεία ευλογία" της, ειδικά τώρα λίγο πρίν τον τελικό της EUROβρISION.
    Εκεί στον τελικό που θα αναδείξουμε για μία ακόμη φορά "την Ελληνική γλώσσα, τον πολιτισμό και την ταυτότητα" μας.
    Ας έχει καλά ο Θεός την ΝΕΤ.

  3. Τηλέμαχος avatar
    Τηλέμαχος 22/05/2008 20:03:51

    Εδώ θα είμαι αιρετικός και ως προς τον Λούπους και ως προς τον οικοδεσπότη εδώ.

    Η γνώμη μου συνοπτικά

    1. Την Άλωση, την Οθωμανική Αυτοκρατορία και τη βύθιση στους 4 αιώνες δουλείας δεν είναι μόνο άδικο, είναι και παντελώς ανιστόρητο να τη χρεώνουμε στην Εκκλησία και στους ανθενωτικούς του 15ου αιώνα. Στο κάτω κάτω, η Ένωση υπεγράφη, δεν υπεγράφη; Βοήθεια δεν εστάλη όμως! Γιατί; Δικαιότερο και ιστορικά ακριβέστερο θα ήταν αν λέγαμε ότι η Άλωση και η Οθ. Αυτοκρατορία ήρθε ως αποτέλεσμα της σταδιακής αδυναμίας του "Βυζαντίου" τους προηγούμενους 2 αιώνες, η οποία αδυναμία ξεκίνησε με την "Πρώτη Άλωση" του 1204 από την Τέταρτη Σταυροφορία και κατέληξε ασφαλώς τα χρόνια πριν την Άλωση του 1454 όταν δεν της είχαν απομείνει παρά ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ περιοχές

    2. Η "καταδίκη" της Επανάστασης του 1821 είναι επίσης άδικο, και εν πολλοίς εξίσου ανιστόρητο να αποδίδεται στην Εκκλησία. Δεν θα πάρω τη φιλο-Εκκλησιαστική θέση. Θα είμαι ουδέτερος. Τα γεγονότα λοιπόν ΔΕΝ δικαιώνουν ΟΥΤΕ ότι ο αφορισμός ήταν συνειδητός και όχι "τεχνητός" και υποκριτικός, ΟΥΤΕ ότι η Εκκλησία δε συμμετείχε στον αγώνα. Δε θα πω δηλαδή ότι, όπως λένε Εκκλησιαστικοί κύκλοι, υπήρξε ειδική τελετή άρσης του αφορισμού, θα πω όμως ότι υπάρχουν γραμμένα στα απομνημονεύματα ηρώων πως "μη δίνετε σημασία στον αφορισμό, να γελάτε με αυτό το χαρτί γιατί δεν εκφράζει ούτε τους ίδιους" (σε ελεύθερη απόδοση). Θα θυμίσω ότι τον Γρηγόριο Ε, τον εκτέλεσαν και τον διαπόμπευσαν γύρω γύρω από την Πόλη για να τον δουν οι Έλληνες και να δουν ως που μπορεί να φτάσει ο Σουλτάνος. Θα θυμίσω ότι το 12-13% των μελών της Φιλικής εταιρείας ήταν ιερείς! (το ξέρατε;). Θα θυμίσω ότι οι αγωνιστές οι ίδιοι λέγανε "υπέρ πίστεως και πατρίδος" σε χίλιες δυο περιστάσεις, κάτι που η απογοήτευσή τους από την επίσημη Εκκλησία δεν θα επέτρεπε να το κάνουν με τίποτα. Και πολλά ακόμη.


    (το 3ο σημείο προς τον οικοδεσπότη, που είναι και το ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ επί της ουσίας του ποστ)

    3. Η αποκατάσταση των σχέσεων Ελλαδικής Εκκλησίας με το Πατριαρχείο δεν γίνεται τώρα, έγινε λίγους μήνες μετά τη σύγκρουση. Θυμίζω κάτι που ξεχνάνε πολλοί ότι υπήρξε ΣΥΜΦΩΝΙΑ Χριστόδουλου-Βαρθολομαίου το 2004, με ΑΜΟΙΒΑΙΕΣ υποχωρήσεις και των δύο, με την ανταλλαγή επιστολών. Εκεί λοιπόν, η Εκ. της Ελλάδος ΑΠΟΔΕΧΘΗΚΕ την πράξη του 1928, και το Οικ. Πατριαρχείο ΑΠΟΔΕΧΘΗΚΕ ότι θα συνεχίσει να κάνει ό,τι ακριβώς έκανε από το 1928 μέχρι το 2003. Δηλαδή ΔΕΝ ΘΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ! (την Πράξη). Ενώ δηλαδή (για προφανείς λόγους) του κάπνισε του Πατριάρχη να ζητήσει τη λίστα υποψηφίων Μητροπολιτών των Νέων Χωρών το 2003, όταν από το 1928 αυτό δεν είχε ξαναγίνει ΠΟΤΕ, το ίδιο θα συνέχιζε και μετά τη συμφωνία του 2003, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΕΚΑΝΕ! Θυμίζω ότι από υποχώρηση του Χριστόδουλου, σε εκείνη την περίσταση ΕΣΤΑΛΗ η λίστα με τους υποψηφίους "για ενημέρωση" και όχι "για έγκριση". το Πατριαρχείο ούτε προσέθεσε, ούτε διέγραψε (όπως έχει το τυπικό δικαίωμα κατά την Πρ. του 1928, αλλά -ξαναλέω- ποτέ δεν εφάρμοσε).

    Σήμερα λοιπόν, ο Πατριάρχης ζητάει και ο Ιερώνυμος δίνει, κάτι ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ από όλα αυτά, και από αυτά που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ Χριστόδουλου και Βαρθολομαίου. Ζητάει να περαστεί η Πρ. του 1928 στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας και ζητάει να γίνει και νόμος του κράτους!

    Θα καταλήξουμε να μην υπάρχει κανένας έλεγχος στις λεγόμενες Νέες Χώρες και πολύ πέρα από τα σημερινά πρόσωπα (γιατί εδώ οι αλλαγές αφορούν εις το διηνεκές όλους μας), στο μέλλον είναι πιθανότατο σε μερικά χρόνια να κάνει ό,τι γουστάρει ένας επόμενος Πατριάρχης, διαγράφοντας υποψηφίους και προσθέτοντας άλλους.

    Και όπως πολύ σωστά λέει ο Εξάκτινος, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι Πατριάρχης εκλέγεται Τούρκος πολίτης, και σε συνδυασμό με το δημογραφικό εκεί (2000 παππούδες άνω των 70), είναι βέβαιον ότι σε 20-30 χρόνια δεν πρόκειται ΚΑΝΕΙΣ να τηρεί αυτό το κριτήριο!

    Το ζήτημα είναι ότι ΚΑΝΕΙΣ δεν πιέζει την Τουρκία στο να αλλάξει αυτή τη ρύθμιση!

    Αυτά!

  4. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 23/05/2008 00:16:31

    Φίλε Τηλέμαχε,

    δες κι αυτές τις σχετικές με το θέμα σου πληροφορίες:

    "Έλλην ων τηι φωνήι, (αν και μιλάω ελληνικά), ουκ αν ποτέ φαίην (ποτέ δεν θα έλεγα) Έλλην είναι, δια το μη φρονείν ΩΣ ΕΦΡΟΝΟΥΝ ποτέ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, αλλ’ από της ιδίας μάλιστα θέλω ονομάζεσθαι δόξης (= αλλά από την δικιά μου δοξασία- Δόγμα- φρόνηση θέλω να με ονομάζουν) . Και ει τις έροιτό με τις ειμι, (κι αν κάποιος με ρωτούσε τι είμαι), αποκρινούμαι χριστιανός είναι», Πατριάρχης Γεννάδιος Σχολάριος, σύμμαχος στην άλωση του Πολιορκιτή Μωάμεθ!!!

    Πώς «εφρόνουν ποτέ οι Έλληνες», -άραγες;

    "Απ’ όλες τις αμέτρητες συμφορές που ενέσκηψαν .. η πιο ολέθρια στις συνέπειές της είναι το όνομα “ιουδαϊσμός” .. Ήταν ο Φλάβιος Ιώσηπος, γράφοντας προς ενημέρωση/εκπαίδευση των Ελλήνων και των Ρωμαίων, αυτός που έπλασε τον όρο “ιουδαϊσμός, με σκοπό να τον αντιπαραθέσει στον ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ .. Με το “ελληνισμός” γινόταν κατανοητός ο πολιτισμός που περιλάμβανε- περιείχε- περιέκλειε- συνίστατο από ΓΛΩΣΣΑ, ΠΟΙΗΣΗ, ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΤΕΧΝΗ, ΕΠΙΣΤΗΜΗ, ΤΡΟΠΟΥΣ, ΗΘΗ, ΘΕΣΜΟΥΣ, τα οποία…είχαν εξαπλωθεί από την Ελλάδα, τον αυθεντικό τόπο καταγωγής τους, σε αχανείς περιοχές της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής”, Rabbi (ραβίνος) Adolph Moses, "Yahvism, and Other Discourses", σελ. 1.

    «O Πατριάρχης κάλεσε σε κοινή σύσκεψη στο Πατριαρχείο τους Φαναριώτες δραγουμάνους της Πύλης και του στόλου, τους παρεπιδημούντες πατριάρχες και αρχιερείς, την Iερά Σύνοδο καθώς και τους Έλληνες μεγαλέμπορους, μεγαλοβιοτέχνες και προϊστάμενους των συντεχνιών για να πάρουν αποφάσεις…

    O πατριάρχης με τους άλλους δεσποτάδες πήραν την απόφαση να αφορίσουν τον Yψηλάντη και το M. Σούτσο… Φυσικά στάλθηκαν οι αφορισμοί με ανώτερους κληρικούς στην Mολδοβλαχία για να μάθει ο πληθυσμός πως οι επαναστάτες είναι αφορεσμένοι», Γ. Kορδάτος

    Μαζί με τον Πατριάρχη κρεμάστηκαν και ο Μουσουλμάνος και ο Εβραίος αντίστοιχός του. Ο Πατριάρχης γιατί είχε την ευθύνη να κάθεται ήσυχα το ποίμνιό του και δεν ανταπεξήλθε σ' αυτήν. Οι άλλοι δυο γιατί δεν πήραν χαμπάρι τίποτα.

    Η Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου συνήλθε σης 20 Δεκεμβρίου του 1821, ως «η πρώτη ελευθέρα Συνέλευσις των Ελλήνων ως Έθνους ΜΕΤΑ ΕΙΚΟΣΙ ΔΥΟ ΑΙΩΝΕΣ».

    «ΔΙΑΚΗΡΥΞΙΣ,
    ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ Β΄ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΣ,
    Αριθμ. ΝΒ΄ και τελειταίος
    των πρακτικών της
    Εθνικής Συνελεύσεως.

    Τρίτον ήδη χρόνον διαρκεί ο υπέρ ανεξαρτησίας εθνικός των Ελλήνων πόλεμος και ο τύραννος, ούτε κατά γην ούτε κατά θάλασσαν ηυδοκίμησεν. ενώ δε οι τυραννοκτόνοι χείρες των Ελλήνων έπεμψαν μυριάδας τούρκων εις Άδου και φρούρια απέκτησαν και την επικράτειαν εξισφάλησαν, ο δε κρότος των ημετέρων όπλων, αντηχήσας, διετάραξε το ΒΥΖΑΝΤΙΟΝ (: 400 χρόνια είχαν περάσει και ακόμα το μυαλό τους καρφωμένο στο απεχθές Βυζάντιον ήταν! Δεν το ξεχώριζαν, δε, από την τουρκοκρατία!)», «Τα αρχεία της Ελληνικής Παλιγενεσίας», τομ. 3, σελ, 142- 3.

    Για το τρίτο ζήτημα έχω να σου επιστήσω την προσοχή στην ρήση του Βαρθολομαίου, που είναι και η επίσιμη δογματική θέση του Χριστιανισμού: "Ο εθνικισμός είναι ΑΙΡΕΣΗ". Μην ξεχνάς ότι, "ΕΛΛΗΝ" ή "ΕΘΝΙΚΟΣ" = ο άπιστος του ιουδαϊκού και χριστιανικού Θεού, κατά την πατερική ορολογία. Τους Χριστιανούς ΔΕΝ τους αφορούν τα ελληνικά, ή όποια άλλα σύνορα, και τους υπόλοιπους το τι λένε οι Χριστιανοί...

  5. Τηλέμαχος avatar
    Τηλέμαχος 23/05/2008 11:08:31

    Για να τελειώνουμε, επειδή τελευταία διαβάζω με μεγάλη συχνότητα στα blogs ότι ο Γεννάδιος ήτανε σύμμαχος στην Aλωση ή ευθύνεται γί αυτήν και διαφορα τέτοια.

    1. Τον Γεννάδιο τον συνέλαβαν την ΕΠΟΜΕΝΗ της ʼλωσης και τον έκλεισαν στα μπουντρούμια. Έμεινε εκεί τουλάχιστον 7 ολόκληρους μήνες και γύρω στο Δεκέμβριο του 1453 τον άφησαν ελεύθερο. Μετά από κανένα δίμηνο εκλέχτηκε πρώτος Πατριάρχης από τη Συνοδο. Αν εσύ παίρνεις τους συμμαχους σου και τους κλείνεις στη φυλακή και στην απομόνωση για ένα επτάμηνο, ε τότε μπράβο, αυτό ακριβώς έκαναν και οι Οθωμανοί.

    Με το αναμασάς την προπαγάνδα και τις ανιστόρητες σαχλαμάρες των δωδεκαθεϊστών (εκτος αν κι εσύ κρυφo-κλείνεις το μάτι σ' αυτούς), δε δείχνεις και πολύ αξιόπιστο επίπεδο, το καταλαβαίνεις νομίζω.

    2. Έχει γραφτεί και ειπωθεί δισεκατομμύρια φορες. Η λέξη "Έλληνας" εκείνη την περίοδο δεν είχε απολύτως κανένα στοιχειο εθνικής ταυτότητας. Μιλάμε για την προ-νεωτερική εποχή, πριν τη δημιουργία των εθνικισμών, πριν την έννοια του έθνους-κράτους. Η λέξη "Έλληνας" εκείνη την εποχή ήταν ΤΑΥΤΌΣΗΜΗ με την έννοια του "ειδωλολάτρη". Το συνεκτικό στοιχειο της Αυτοκρατορίας, αλλα και της κοινωνίας ολόκληρης (πέρα από διοικητικές οντότητες) ήτανε ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚA η θρησκεία.

  6. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 23/05/2008 15:41:04

    @Τηλέμαχος: 1. "Τον Γεννάδιο τον συνέλαβαν την ΕΠΟΜΕΝΗ της Άλωσης και τον έκλεισαν στα μπουντρούμια. Έμεινε εκεί τουλάχιστον 7 ολόκληρους μήνες και γύρω στο Δεκέμβριο του 1453 τον άφησαν ελεύθερο. Μετά από κανένα δίμηνο εκλέχτηκε πρώτος Πατριάρχης από τη Συνοδο". ΠΗΓΗ;;; (Συναξάρια κλπ ανιστόρητα έγγραφα αποκλείονται αυτονόητα, αλλιώς μη μπεις στον κόπο).

    2. "Έλλην ων τηι φωνήι ουκ αν ποτέ φαίην Έλλην είναι, δια το μη φρονείν ΩΣ ΕΦΡΟΝΟΥΝ ποτέ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, αλλ’ από της ιδίας μάλιστα θέλω ονομάζεσθαι δόξης. Και ει τις έροιτό με τις ειμι, αποκρινούμαι χριστιανός είναι". Για μετάφρασέ το αυτό και μετά συν-ζητάμε. Δεν έχω όρεξη και χρόνο για ..."Αποκαλυπτικές" "Νεο-απολογητικές" και "Τριεψιλονίτικες" "Νεο- δωδεκαθεϊστικές" κόντρες.

    Αντιπαρέρχομαι κάτι αγενείς σαχλαμάρες που είπες, γιατί διακρίνω ενθουσιασμό νεοεισερχόμενου στον πολύ σοβαρό στις συνέπειές του και πόλύ δύσκολο στην έρευνά του προβληματισμό περί συμβατότητας ή μη Έλληνα και Χριστιανού. Και, κυριότατα, γιατί, φίλε, είμαι σε καλή, χαλαρή διάθεση και άρα επιεικής, ή, μάλλον, συμφεροντολόγος, αφού δεν θέλω να χαλάσω την νυν ζαχαρένια μου, άνευ Λόγου με γεύση Ουσίας.

    Κάνε μια προσπάθεια να απαντήσεις και στις άλλες ερωτήσεις. Δεν έχεις να φοβηθείς τίποτα. Ή θα επιβεβαιωθείς ή θα μάθεις την Αλήθεια. Μονά ζυγά κερδίζεις...

  7. Τηλέμαχος avatar
    Τηλέμαχος 23/05/2008 23:57:23

    Εγώ θα ψάξω και θα σου βρω πηγές για το (1), εσύ θα μου δώσεις πηγές για τη δήθεν συμμαχία του με τους Οθωμανούς στην Άλωση;

    Δωδεκαθεϊστικές ιστοσελίδες αποκλείονται, αλλιώς μην μπεις στον κόπο...

  8. Τηλέμαχος avatar
    Τηλέμαχος 24/05/2008 00:29:37

    Τσάκο μερικά, για αρχή....

    1. http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B5%CE%BD%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%AC%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82

    Κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης συνελήφθη από τους Τούρκους και μεταφέρθηκε ως σκλάβος στην Αδριανούπολη


    2. http://www.ec-patr.org/list/index.php?lang=gr&id=159

    (ξέρω, ξέρω, πηγές του Πατριαρχείου δεν τις δέχεσαι, αλλά δες το)

    Παρὰ τὸ γεγονὸς ὅμως ὅτι ἐπεκράτησαν καὶ τότε αἱ ἀπόψεις τῶν ἀνθενωτικῶν καὶ προτάθηκε ἡ σύγκληση νέας συνόδου στὴν Κωνσταντινούπολη, τῇ 12 Δεκεμβρίου 1452 ἐτελέσθη ἑνωτικὴ λειτουργία εἰς τὸν ναὸ τῆς Ἁγίας Σοφίας ἀπὸ τὸν καρδινάλιο Ἰσίδωρο καὶ μὲ τὴν παρουσία τοῦ αὐτοκράτορος καὶ τῶν πολιτικῶν ἀξιωματούχων. Εἰς τὴν ἐνέργεια αὐτὴ ὁ Γεννάδιος ἀντέδρασε ἐντόνως, καὶ εἰς ἔνδειξι διαμαρτυρίας, διὰ τὴν ἔναντι τῆς οὐδέποτε ἀποσταλείσης βοηθείας νέα προδοσία τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, ἐθυροκόλλησε εἰς τὴν πόρτα τοῦ κελιοῦ του κείμενο μὲ ὀξυτάτη κατὰ τῶν ἑνωτικῶν προκήρυξιν. Ἔκτοτε καὶ μέχρι τὴν ἅλωσι τῆς Κωνσταντινουπόλεως ἀπὸ τοὺς Τούρκους, ἀπεμονώθη εἰς τὴν μονή του.

    Εἰς τὴν προσπάθειά του νὰ διαφύγῃ μετὰ τὴν κατάληψι τῆς Πόλεως, συνελήφθη αἰχμάλωτος καὶ ὠδηγήθη εἰς τὴν Ἀδριανούπολι ὡς δοῦλος εἰς τὴν ὑπηρεσία ἀξιωματούχου μουσουλμάνου. Σύντομα ὅμως ἀνεζητήθη ἀπὸ τὸν πορθητὴ Μωάμεθ καὶ ὠδηγήθη εἰς τὴν Κωνσταντινούπολι, ὅπου ἐδέχθη ὡς πρώτη εὔνοια τοῦ σουλτάνου τὴν ἄδεια νὰ θέσει εἰς ἐπαναλειτουργία τὴν μονή του. Τῇ 6ῃ Ἰανουαρίου 1454 ἐξελέγη ἀπὸ σύνοδο πλησιοχώρων ἀρχιερέων πρῶτος μετὰ τὴν Ἅλωσι πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως καὶ ἐνεθρονίσθη δι᾽ ἐπισήμου τελετῆς ἀπὸ τὸν σουλτάνο, ὁ ὁποῖος τοῦ παραχώρησε τὸν ναὸ τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων διὰ νὰ ἐγκαταστήσει ἐκεῖ τὸ Πατριαρχεῖο.


    3. http://www.live-pedia.gr/index.php/%CE%93%CE%B5%CE%BD%CE%BD%CE%AC%CE%B4%CE%B9%CE%BF%CF%82_%CE%92%CE%84_%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%AC%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82

    Το 1450 έγινε μοναχός και από τότε αγωνίστηκε με περισσότερη δύναμη κατά των "λατινοφρόνων". Κατά τη β΄ πολιορκία και άλωση της Πόλης αιχμαλωτίστηκε από τους Τούρκους, αφέθηκε όμως γρήγορα ελεύθερος.

    (Το λήμμα βασίζεται στο αντίστοιχο λήμμα της ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας ΕΡΜΗΣ, το περιεχόμενο της οποίας διατέθηκε από το χορηγό περιεχομένου εκδόσεις ΜΕΙΔΙΑΜΑ.)

    4. http://www.megarevma.net/Alosis.htm

    Ο λαός ακολούθησε τον Μάρκο και τον Σχολάριο. Οι ανθενωτικοί είχαν δίκαιο, διότι παρά την υπογραφή της ψευδοενώσεως τα καράβια του Πάπα δεν φάνηκαν ποτέ στην μαχόμενη Βασιλεύουσα. Ο Βρετανός ιστορικός Στήβεν Ράνσιμαν στο περισπούδαστο έργο του "Η Μεγάλη εκκλησία εν Αιχμαλωσία" δικαιώνει τους ανθενωτικούς λέγοντας ότι διάσωσαν την ενότητα της εκκλησίας και μόνον έτσι επεβίωσε ο Ελληνισμός. Και στο άλλο σπουδαίο έργο του, την "Άωση της Κωνσταντινουπόλως" διαψεύδει όλους τους επικριτές της εκκλησίας και του μοναχισμού τονίζοντας ότι στα θαλάσσια τείχη της Βασιλεύουσας έναν από τους πύργους τον υπεράσπιζαν Έλληνες μοναχοί.


    5. http://www.forums.gr/archive/index.php/t-5778.html

    (αφιέρωμα του flash.gr που το αναμεταδίδει κάποιος χρήστης ολόκληρο)

    Οι κληρικοί πρότειναν τον Γεννάδιο (Γεώργιος, πριν γίνει μοναχός) Σχολάριο, γνωστό ανθενωτικό, που όλα τα χρόνια από τη Φεράρα Φλωρεντία και μετά ήταν κλεισμένος στο κελί του --γέρων γαρ-- στη μονή του Παντοκράτορα και έβγαινε μόνο για να εκφωνήσει πύρινους λόγους κατά της ένωσης των Εκκλησιών. Ωστόσο, ο Γεννάδιος δεν βρισκόταν πια εκεί, δεν βρισκόταν καν στην πόλη. Μετά τη λεηλασία, οι στρατιώτες τον είχαν πουλήσει δούλο σε έναν πλούσιο Τούρκο της Αδριανούπολης, ο οποίος, είναι αλήθεια, φέρθηκε με σεβασμό στον ιδιαίτερα μορφωμένο γέροντα που περιήλθε στην κατοχή του.

    Όταν, τελικά, εντοπίστηκε στην Αδριανούπολη ο γέρων Γεννάδιος, οδηγήθηκε μπροστά στον Μωάμεθ και, έπειτα από ολιγόωρη συνομιλία με τον σουλτάνο, δέχτηκε να γίνει ο νέος Πατριάρχης, ο πρώτος μετά την ΄Αλωση που χειροτονήθηκε από σουλτάνο και όχι από αυτοκράτορα. Ήταν, όμως, και ο μόνος από τους μεγάλους λόγιους των τελευταίων ετών της Αυτοκρατορίας που δέχτηκε να υπηρετήσει το σκλαβωμένο λαό. Από τους δύο μεγάλους λόγιους που έζησαν μετά την ΄Αλωση, ο ένας, ο Γεννάδιος, επέλεξε να παραμείνει στην Πόλη ελπίζοντας στην αναγέννηση της Αυτοκρατορίας και ο άλλος, ο Βησσαρίων, έγινε καρδινάλιος στη Ρώμη, επιλέγοντας τη Δύση.


    6. http://www.athonite.gr/forum/html/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=124

    Κατά την Άλωση τον συνέλαβαν οί Τούρκοι μαζί με τον ανιψιό του Θεόδωρο Σοφιανό και με μερικούς άλλους ως σκλάβους και τους οδήγησαν στην Ανδριανούπολι. Ό Τούρκος κύριος του μονάχου Γενναδίου του φέρθηκε με τιμή και εκεί τον βρήκε ό Μωάμεθ ό Πολιορκητής, όταν ή Εκκλησία τον εξέλεξε βάσει των κανόνων, για τον Οικουμενικό Θρόνο, πού χήρευε τότε. Εκείνος βέβαια δεν ήθελε, αλλά τελικά δέχθηκε υπό πίεση αυτό το αξίωμα ως Οικουμενικός Πατριάρχης Γεννάδιος Β'.
    Παραιτήθηκε όμως πολύ γρήγορα (την άνοιξη του 1456), για λόγους τους οποίους εξηγεί στον επικήδειο του ανιψιού του Θεοδώρου Σοφιανού (8ος τόμ. σελ. 290). Τον Ιανουάριο του ίδίου έτους βρίσκεται στο Άγιον Όρος (πιθανώς στο Βατοπαίδι).

  9. Γ.Κ. avatar
    Γ.Κ. 25/05/2008 03:07:23

    Τους γουν δυσεβείς και αλλάστορας ΕΛΛΗΝΙΣΤΑΣ, (:ήτοι, άλλο πράμα οι "ελληνιστές" = οι έχοντες παιδεία ελληνική, και άλλο οι ΕΛΛΗΝΕΣ που έχουν ΚΑΙ παιδεία ΚΑΙ ελληνική καταγωγή), μάλλον δε τους αναιδείς αποστάτες ..

    ΡΑΒΔΙΖΕ,

    ΕΙΡΓΕ,

    είτα ΓΛΩΤΤΑΝ ΑΦΑΙΡΕΙ,

    είτα ΧΕΙΡΑ ΑΠΕΤΕΜΝΕ,

    καν ούτω μένει κακός θαλάττην πέμπε βυθώ".

    ------

    «Κρειττότερον εστίν ειδέναι εν μέση τη πόλει φακιόλιον βασιλεύον Τούρκων ή καλύπτραν λατινικήν»

    «Οι τελευταίοι Αυτοκράτορες του Βυζαντίου και ιδιαίτερα ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος είχαν δικαίως πεισθεί ότι χωρίς την υποστήριξη των Δυτικών οι Τούρκοι, αργά ή γρήγορα, θα έμπαιναν στην Πόλη.

    Σ’ αυτή την πολιτική συνάντησαν απ’ αρχής την έντονη αντίδραση ενός τμήματος της Εκκλησιαστικής ιεραρχίας, μιας σημαντικής μερίδας ευγενών και του μεγαλύτερου μέρους του Λαού (που αποκλήθηκαν ομαδικά «ανθενωτικοί») και που είχαν σαν ηγέτες των το Γεννάδιο Σχολάριο και τον Μέγα Δούκα Λουκά Νοταρά

    Ο Γεώργιος Φραντζής, ο μόνος Έλληνας ιστορικός, που ήταν παρών στην άλωση της Πόλης, περιγράφει με τα μελανότερα χρώματα το Λουκά Νοταρά και τους ομοϊδεάτες του.
    Εγκαταλελειμμένος (ο Παλαιολόγος) από τον Ιουστινιάνη και τους Γενοβέζους, πολεμούμενος ύπουλα από Λουκά Νοταρά και τον Γεννάδιο Σχολάριο, που δεν σταμάτησαν ούτε στιγμή να κηρύσσουν πως «είναι θέλημα Θεού η Πόλη να τουρκέψη

    Λίγους μήνες αργότερα ο Μωάμεθ ζήτησε και βρήκε τελικά τον Γεννάδιο Σχολάριο κοντά στην Ανδριανούπολη, φιλοξενούμενο και όχι αιχμάλωτο, όπως τον θέλει ο Καρολίδης («...φυλαττόμενον, εν πολλή δε θεραπεία τυγχάνοντα...» ΚΡΙΤΟΒΟΥΛΟΣ) σε κάποιον Τούρκο άρχοντα ..

    Κάνοντας τον Γεννάδιο Πατριάρχη (την άνοιξη του 1454) και δίδοντάς του μεγάλα Προνόμια, ο Μωάμεθ δημιουργούσε όλες τις προϋποθέσεις να εδραιωθεί η κυριαρχία του στο Βυζάντιο απέναντι σε κάθε αντίθετη προτροπή ή ενέργεια των Λατίνων ..

    Στις αρχές του 20ου αιώνα το θέμα της πιθανής συνθήκης ανάμεσα στους ανθενωτικούς και τον Σουλτάνο επανήλθε στο προσκήνιο μετά από μελέτες και έρευνες του Ι. Χότζη, (: σύμβουλος Επικρατείας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας). Βαθύς μελετητής της Ιστορίας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ο Ι. Χότζης κατέληξε στο συμπέρασμα, μελετώντας άγνωστες σε μας πηγές από τα αρχεία του Οθωμανικού Κράτους, ότι μέρος της Πόλης παραδόθηκε δια «συμβάσεως μεταξύ αρχηγών τινών του πολιορκητικού στρατού και της εν Κωνσταντινουπόλει θρησκευτικής μερίδος των ανθενωτικών, των αποκηρυσσόντων δηλονότι την εν Φλωρεντία γενομένην τω 1439 ένωσιν των Εκκλησιών, ων κυριώτατος αρχηγός ήτο ο Γεννάδιος Σχολάριος».

    Έτσι μαθαίνουμε, έμμεσα, ότι ο Ι. Χότζης πίστευε ακράδαντα ότι η Πόλη δεν αλώθηκε από τους Τούρκους, όπως μας περιγράφουν οι σύγχρονοι της Άλωσης συγγραφείς, αλλά παραδόθηκε από τους ανθενωτικούς», του καθηγητή Δρ. Αντώνη Καμμά.

    ΥΓ. Δεν υπάρχει 100% ιστορική απόδειξη για την προδοσία ή όχι του Γεννάδιου. Ο καθένας βγάζει απο τα συμφραζόμενα και την διανοητική του ικανότητα το συμπέρασμα του.

    Ευχαριστώ σε για την προσπάθεια συν-ζήτησης και επίτρεψέ μου μια συμβουλή: να μελετάς τις αντίθετές σου ιδεολογικά πηγές, αν θες να βρίσκεις την Αλήθεια. Γιατί, όπως έγραψε ένας άλλος φίλος εδώ, (Αθανάσιος Ι.,
    May 24th, 2008 at 2:54 am), και μ' άρεσε πολύ:

    "Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ,
    ΚΑΙ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΔΕΝ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ"

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.