02/08/2009 01:03
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η σκληρή οικονομική φιλοσοφία της αεροπορικής εταιρίας Ryanair



Εδώ και αρκετά χρόνια η μεγάλη μόδα στις αερομεταφορές είναι  οι λεγόμενες «no frills» ή « low cost» αεροπορικές εταιρίες. Η είσοδός τους στην ούτως ή άλλως χειμαζόμενη αεροπορική αγορά, σηματοδότησε μεγάλες ανατροπές, ταράζοντας συθέμελα τους  μεγάλους και από καιρό κατεστημένους αεροπορικούς κολοσσούς οι οποίοι έχοντας πλέον  να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα έξοδα και την οικονομική κρίση από τη μια και τον σκληρό ανταγωνισμό των εν λόγω εταιριών από την άλλη,  λίγο κόντεψε να γονατίσουν οριστικά. Μερικοί μάλιστα γονάτισαν. Η συγκυριακή λύση που δόθηκε προκειμένου να επιβιώσουν  είναι οι εταιρικές συμμαχίες, το εξειδικευμένο σέρβις και οι διάφορες προσφορές μεταξύ άλλων. Όποιο όμως και να είναι το τελικό αποτέλεσμα, η ουσία παραμένει πως η  είσοδος  των εταιριών χαμηλού κόστους  στο «αεροπορικό παιχνίδι», είναι σίγουρο ότι άλλαξε τόσο τους κανόνες του όσο και τον γενικότερο  αεροπορικό χάρτη.

 

Το κύριο «μυστικό όπλο»  των εταιριών αυτών είναι η επιτυχία τους να μπορούν να μειώσουν στο μέγιστο δυνατό το κόστος λειτουργίας τους, κάτι που το πετυχαίνουν με το να μη προσφέρουν ή με το να χρεώνουν προϊόντα και υπηρεσίες που επί δεκαετίες θεωρούνταν δεδομένα αν όχι κεκτημένα για τον μέσο αεροπορικό ταξιδιώτη. Η εποχή λοιπόν των ασημένιων σουβέρ και των πορσελάνινων σερβίτσιων πέρασε ανεπιστρεπτί και η φράση  κλειδί  είναι σήμερα  το «περικοπές στα έξοδα».

 

Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα μιας μεγάλης αμερικανικής αεροπορικής εταιρίας η οποία αφαιρώντας μια μόλις ελιά από κάθε γεύμα, κατάφερε να εξοικονομήσει περί τις $100.000 το χρόνο! Καταλαβαίνει λοιπόν εύκολα ο καθένας μας, πώς οι  αεροπορικές εταιρίες που χρεώνουν πλέον τα πάντα, είναι σε πολύ καλύτερη θέση προκειμένου να αναπτυχθούν αλλά και να αντεπεξέλθουν στην τρέχουσα οικονομική στενότητα που μαστίζει τον κόσμο απ` ότι οι υπόλοιπες που συνεχίζουν να λειτουργούν με τον παραδοσιακό τρόπο εξυπηρέτησης.

 

Πρωταθλητής ανάμεσα σε αυτού του είδους  τις εταιρίες έχει ανακηρυχθεί πανηγυρικά η ιρλανδική Ryanair ιδιοκτησίας του, κατά γενική ομολογία «αγενούς», Michael O'Leary. Ο εν λόγω κύριος είναι αυτός που πρόσφατα προκάλεσε ουκ ολίγες αρνητικές συζητήσεις, ανακοινώνοντας  σοβαρότατα πως προτίθεται να αρχίσει να χρεώνει ακόμη και  τη χρήση της τουαλέτας σε όλες τις  μελλοντικές πτήσεις της εταιρίας του!  Και όπως φέρεται να δήλωσε  σε πρόσφατη συνέντευξή του στην εφημερίδα New York Times, δεν έχει μετανιώσει καθόλου για αυτήν του την απόφαση. «Αν περιμένετε να σας χαϊδέψουμε, τότε η  Ryanair δεν είναι για σας» λέει.

 

Παρ` όλη την αγένειά του, ο κος O 'Leary είναι ίσως ο μοναδικός επικεφαλής αεροπορικής εταιρίας που στις μέρες μας μπορεί να υπερηφανεύεται τόσο για τα κέρδη της εταιρίας του όσο και την αλματώδη αύξηση των επιβατών που την προτιμούν. Είναι ενδεικτικό πως το 2009 η Ryanair αναμένει αύξηση των επιβατών της από 58  σε 68 εκατομμύρια. Την ίδια εποχή που οι περισσότερες αεροπορικές εταιρίες επιβιώνουν με χίλια ζόρια.  Αν και το περιοδικό Economist έχει χαρακτηρίσει ως «πανάθλιες» τις υπηρεσίες που προσφέρει η συγκεκριμένη εταιρία και την έχει μάλιστα επανειλημμένα κατηγορήσει για παραπλανητική διαφήμιση και για «απόλυτη αγένεια», ο O'Leary παραμένει ασυγκίνητος. Είναι άλλωστε αυτός που κάποτε δήλωσε δημοσίως: «Θέλετε επιστροφή χρημάτων για ακύρωση εισιτηρίου επειδή πέθανε ξαφνικά η γιαγιά σας; Αποκλείεται. Να φύγετε. Δεν θέλουμε τις λυπητερές σας ιστορίες. Δεν υπάρχει επιστροφή χρημάτων. Τι απ` όλα αυτά δεν καταλαβαίνετε;» Χαρακτηρίζει μάλιστα ως  «σαχλαμάρες» την πολιτική που ακολουθούν οι υπόλοιποι αερομεταφορείς και που βασίζεται στην αρχή ότι ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. «Αυτό που στο τέλος μετράει» λέει, «είναι τα χαμηλά εισιτήρια, η τήρηση του προγράμματος,  οι όσο το δυνατόν λιγότερες ακυρώσεις και ελάχιστες χαμένες αποσκευές…». Και μια και αναφέρθηκαν οι αποσκευές, να θυμίσουμε πως ο O' Leary ήδη σχεδιάζει και οσονούπω ανακοινώνει επίσημα την μεταφορά των αποσκευών τους από τους ίδιους τους επιβάτες. Μιλάμε δηλαδή για την απόλυτη γκλαμουριά στα  αεροπορικά ταξίδια… Αρκεί να μη ζητάει από τους επιβάτες να προσγειώνουν και οι ίδιοι  τα αεροσκάφη προκειμένου να αποφύγει τους υψηλούς μισθούς των πιλότων.

 Strange Attractor

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Χι avatar
    Χι 02/08/2009 01:39:45

    Δείτε το ντοκιμαντέρ του Channel 4:

    "Two Dispatches undercover reporters spent five months secretly filming Ryanair's training programme and onboard flights as members of the cabin crew . The reporters reveal what really takes place behind the scenes: inadequate safety and security checks, dirty planes, exhausted cabin crew and pilots complaining about the number of hours they have to fly. And watch Ryanair staff speaking frankly about their experiences and attitudes towards passengers."

    http://video.google.com/videoplay?docid=7759283901290988541

    • Giorgos avatar
      Giorgos @ Χι 02/08/2009 06:36:18

      Αυτό το ρεπορταζ είναι must to see. Από την άλλη οι συνθήκες εργασίας μου θυμίζουν τις συνθήκες εργασίες στον ελληνικό ιδιώτικο τομέα.

  2. monntag avatar
    monntag 02/08/2009 04:05:07

    Το ντοκιμαντέρ είναι του 2006. Τίποτε πιο πρόσφατο δεν παίζει;

    Απορία εκτός θέματος: η Ράιανερ γιατί δεν πετάει στην Ελλάδα;

    • Χι avatar
      Χι @ monntag 02/08/2009 15:20:01

      Οι κοπέλες δούλευαν undercover για έξι (6) μήνες. Βρε αδελφέ, αυτά τα ρεπορτάζ δεν γίνονται έτσι εύκολα!

      Τέλος πάντων, αν μετράει καθόλου η γνώμη μου, επειδή έχω χρησιμοποιήσει Ryanair κάποιες φορές τα τελευταία χρόνια, ελλείψει εναλλακτικών, μπορώ να επιβεβαιώσω όσα φαίνονται από τη μεριά των επιβατών (διαβατήρια, καθαριότητα, αγένεια κ.λπ.).

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ monntag 03/08/2009 07:52:11

      Προσπάθησε πριν 2 χρόνια να πετάξει και προς - από την Ελλάδα αλλά αντέδρασε έντονα η Ολυμπιακή.

  3. ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ avatar
    ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 02/08/2009 08:21:51

    Οι low cost αεροπορικές εταιρίες ανθουν ουσιαστικα επειδη,
    1. εχουν νεα αεροσκαφοι (δηλαδη χαμηλο κοστος συντηρισης)
    2. εκμεταλευονται στο επαρκο το διαδικτιο
    3. υπαρχη οικονομικη υφεση στο μεταφερομενο κοινο-πελατες

    εαν αλλαξει λιγο το οικονομικο περιβαλον για τους χρηστες,
    ειναι απολυτα βεβαιο οτι ολες οι νεες αεροπορικες εταιρειες που γινονται τωρα (π.χ. νεα ολυμπιακη κτλ) και βασιζονται στην παλια φυλοσοφια λειτουργειας (που λεει ότι ο πελάτης έχει πάντα δίκιο) θα επικρατησουν απεναντι σε αυτου του ειδους τις εταιρειες.
    Παραδειγμα απο το παρελθον ειναι η ανασυγκροτηση της KLM, και οτι εταιρειες low cost οπως π.χ. η easy jet δεν ειναι ακραια στην φυλοσοφια μειωσης του κοστους!!

    • Strange Attractor avatar
      Strange Attractor @ ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ 02/08/2009 10:18:36

      Ζήτα αποζημίωση για κάποια αβλεψία από την Easy Jet και τα ξαναλέμε.

      • ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ avatar
        ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ @ Strange Attractor 02/08/2009 11:07:30

        Γραφω......π.χ. η easy jet δεν ειναι ακραια στην φυλοσοφια μειωσης του κοστους.

        Αυτο παει να πει οτι δεν ξεφευγει απο την πολιτικη του low cost αλλα δεν εχει την ακραια συμπεριφορα της Ryanair!!

      • Χι avatar
        Χι @ Strange Attractor 02/08/2009 15:30:37

        Σύγκριση easyJet-Ryanair είναι σύγκριση τύπου Tata Nano-Mercedes SLK.

        Έλεγχος διαβατηρίων γίνεται πάντα, το online check-in δεν χρεώνεται, τα αεροπλάνα είναι καθαρά... Τα καινούρια αερσκάφη είναι άψογα και αν προγραμματίζεις το ταξίδι 1,5-2 μήνες πριν, πετυχαίνεις πάντα καλές τιμές.

        Tip για περισσότερο χώρο στα πόδια: να κάνετε νωρίς check-in για να είστε στο group επιβίβασης Α. Δεν υπάρχει κανείς λόγος να πληρώνετε speedy-boarding. Οι καλύτερες θέσεις είναι αυτές στο μέσο του αεροσκάφους, δίπλα στις εξόδους κινδύνου (και κατά 99,9%, βλακωδώς δεν τις προτιμάνε όσοι πληρώνουν speedy-boarding).

        Αφού ξεφύγαμε λίγο, ας δώσουμε και αυτά:

        skyscanner.net (σύγκριση τιμών εισιτηρίων)

        seatguru.com (κριτικές γι τις καλύτερες θέσεις στα αεροσκάφη)

  4. Limokontoros avatar
    Limokontoros 02/08/2009 10:11:11

    Η αγένεια θυμίζει πολύ την αντίστοιχη φιλοσοφία του προσωπικού της Ο.Α. όταν ήταν δημόσια ΔΕΚΟ επί ΠΑΣΟΚ.

  5. afelis avatar
    afelis 03/08/2009 09:07:16

    Τι θα πεί καινούργια αεροσκάφη; Συντήρηση τέλος γενικώς. Επίσης τέλος και τα παραπανίσια καύσιμα για να παραμείνεις στον αέρα αν προκύψει κάτι και σ εμποδίσει να κατέβεις στην ώρα σου και τα οποία πετιούνται πρίν την προσγείωση. Δρομολόγια άγονης γραμμής δεν υπάρχουν, όπως π.χ. της Ολυμπιακής για Αυστραλία που διατηρούνται για εθνικούς λόγους κλπ κλπ.
    Τι χαμηλού κόστους και βλακείες...
    Δεύτερο πράμμα σε πιλότους, συνοδούς, τεχνικούς και πάει λέγοντας.
    Σαν να λέμε, δεν αλλάζεις λάδια ποτέ στο αυτοκίνητό σου, του βάζεις βενζίνη ακριβώς για τα χιλιόμετρα που θα διανύσεις και το δίνεις να τ οδηγήσει κάποιος που δεν τον ήθελε κανείς άλλος, για ένα κάρο λόγους.
    Ανακαλύψαμε την Αμερική τώρα με τα χαμηλού κόστους...

    • Αρχίδαμος avatar
      Αρχίδαμος @ afelis 03/08/2009 12:01:38

      Σαν να περιγραφεις την ΟΑ επι ΠΑΣΟΚ εσυ.

  6. Αρχίδαμος avatar
    Αρχίδαμος 04/08/2009 10:06:42

    Στην RYANAIR πρεπει να πανε οι πιλοτοι και οι αεροσυνοδοι της πρωην ΟΑ για να δουν πως και απο που κλ...ει το μπαρμπουνι. Το οποιο ομως τελικα δεν κ...ι και για αυτο ειναι κοκκινο.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.