#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
19/03/2013 14:30
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η παρουσία του Πατριάρχη στην ενθρόνιση του Πάπα και οι «Διάλογοι»



Στην τελετή έναρξης του ιερατικού λειτουργήματος του Πάπα του ρωμαιοκαθολικισμού, Φραγκίσκου (και όχι «του Α΄», διότι μέχρι στιγμής... δεν υπάρχει δεύτερος), παρέστη για πρώτη φορά Οικουμενικός Πατριάρχης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, κάτι που τονίσθηκε ιδιαιτέρως από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης και ιδία από τα ΜΜΕ του Βατικανού.

Σημειώνουμε ότι, ενώ μεταδίδεται πως κάτι τέτοιο λαμβάνει χώρα «για πρώτη φορά μετά το μεγάλο Σχίσμα (1054)», δεν ανιχνεύεται άλλοτε στην ιστορία η παρουσία Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως στην ενθρόνιση Πάπα Ρώμης, ακόμα και την πρώτη χιλιετία όταν ο Πάπας ήταν πρώτος μεταξύ ίσων της αδιαίρετης Εκκλησίας και εγγυητής της Ορθοδοξίας της (όπως π.χ. στα χρόνια Μαξίμου του Ομολογητού, όπου ο αιρετικός αυτοκράτωρ της Νέας Ρώμης Κώνστας φυλάκισε και εξόρισε τον ορθόδοξο Πάπα Ρώμης Μαρτίνο Α΄ στην Κριμαία. Βέβαια, έκτοτε τα πράγματα... έχουν αλλάξει κάπως, με τον ρωμαιοκαθολικισμό να έχει αντιστρέψει τα πρόσημα σε σχεδόν κάθε πτυχή του εκκλησιαστικού βίου).

Η αρχή της επαναπροσέγγισης Εκκλησίας και Βατικανού έγινε με την επίσκεψη του Πατριάρχου Αθηναγόρα στο Βατικανό και την άρση των αναθεμάτων, καθώς και με την επίσκεψη του Πάπα Ιωάννη Παύλου του Β΄ στην Αθήνα επί αρχιεπισκοπίας του κυρού Χριστοδούλου, ο οποίος μακαριστός Χριστόδουλος συνακολούθως επισκέφθηκε το Βατικανό το 2006 για να συναντήσει τον νεοεκλεγέντα Πάπα Βενέδικτο τον ΙΣΤ΄. Την ίδια χρονιά ο νεοεκλεγείς Πάπας επισκέφθηκε, για πρώτη φορά μετά το Σχίσμα, το Φανάρι.

Η Α.Θ.Π. ο κ. Βαρθολομαίος μετέβη στη Ρώμη και συνοδεύθηκε στην τελετή ενθρόνισης σήμερα από τους μητροπολίτες Περγάμου Ιωάννη, Ιταλίας Γεννάδιο και Μπουένος Άιρες Ταράσιο (καθώς και, μεταξύ άλλων, του Θεοδώρου Αγγελοπούλου, μεγίστου ευεργέτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου στον οποίο έχει αποδοθεί ο τίτλος, το οφφίκιο του «Άρχοντος Μ. Λογοθέτου», δηλαδή του πρωθυπουργού του ‘βυζαντινού’ κράτους). Σημειώνουμε επίσης ότι στην τελετή έναρξης του ιερατικού λειτουργήματος του Πάπα, το Ευαγγέλιο αναγνώσθηκε στα ελληνικά του πρωτοτύπου αντί των συνήθων λατινικών.

Με το άκουσμα αυτής της αναγγελίας, άλλοι χάρηκαν και άλλοι σκανδαλίσθηκαν. Κάποιοι θεωρούν πάντοτε οποιαδήποτε κίνηση εγγύτητας στους άλλους χριστιανούς ως «προδοτική» και σέρνουν τα εξ αμάξης στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, έως χυδαίων ύβρεων, πάντα κατά... ορθόδοξο τρόπο. Αξιολογούν ως σημαντικότερη την τάδε ή την δείνα αβροφροσύνη προς ετεροδόξους από το γεγονός ότι, επί παραδείγματι, η εκκλησιαστική κατάσταση στην Ελλάδα έχει τα μαύρα της τα χάλια. Εδώ πρέπει να διαχωρίσουμε όσους έλλογα διατυπώνουν συγκεκριμένες διαφωνίες επί τη βάσει συγκεκριμένης λογικής, και τυγχάνουν συζητήσιμοι, από όσους ασκούν μιαν αυτοδικαιωτική πατριαρχοφαγία, ανακηρύσσοντας εαυτούς ως τους μόνους κήρυκες της αληθείας, υπερκειμένους συνόδων, επισκόπων, πατριαρχών. Είναι οι νεομάρτυρες και νεο-ομολογητές του... πληκτρολογίου, που ουδόλως ερυθριούν να συγκρίνουν τους εαυτούς τους με κορυφαίες ανά την ιστορία μορφές της εκκλησιαστικής μαρτυρίας. Βασικό στοιχείο της αυτοδικαιωτικής εκστρατείας είναι η απόκρυψη σημαντικών, καίριων δεδομένων, ακόμη και από τους ίδιους τους τους εαυτούς (δηλαδή ξεχνούν επιλεκτικά): επί παραδείγματι, η συμμετοχή της ορθοδόξου εκκλησίας στους διαχριστιανικούς διαλόγους και την οικουμενική κίνηση έχει συναποφασισθεί από τους εκπροσώπους όλων των ορθοδόξων εκκλησιών σε πανορθόδοξες συνόδους. Κοινώς, σύμπασα η Ορθοδοξία διαλέγεται. Αυτό αποκρύβεται ώστε να παρουσιαστεί η εικόνα μιας παρεκκλίνουσας ατομικής περίπτωσης που πρέπει να συνετισθεί από τους σοφούς του πληκτρολογίου, «του Πατριαρχείου», «του Βαρθολομαίου», «του Περγάμου» και όποιου συνιστά κάθε φορά το «επόμενο πιάτο» στην ορθόδοξη ανθρωποφαγία. Ας ξεκαθαριστεί εδώ ότι δεν έχει σημειωθεί στους διαχριστιανικούς διαλόγους ούτε ψήγμα δογματικής υποχωρήσεως από πλευράς ορθοδόξων.

(Προσφάτως ήρθε στην Αθήνα ο Σέρβος επίσκοπος Αθανάσιος Γιέφτιτς, μεγάλη μορφή της Ορθοδοξίας και μαθητής του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς, για μια βιβλιοπαρουσίαση στον «Παρνασσό». Τα λόγια του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς αξιοποιούνται συχνά από τους «αντι-οικουμενιστές». Κατά την διάρκεια της ομιλίας του, ο επίσκοπος Αθανάσιος τους... εξήγησε δυο-τρία πράγματα, με αποτέλεσμα κάποιοι από τους παρισταμένους «αγωνιστές εναντίον του οικουμενισμού» να πάθουν υπογλυκαιμικό σοκ, επιληπτική κρίση και τρία εγκεφαλικά εν σειρά.)

Στην συγκεκριμένη περίπτωση της «ενθρόνισης» του Πάπα, δεν μιλάμε φυσικά για συμμετοχή του Πατριάρχου στην τελετή καθ’ εαυτήν, μα για παρακολούθηση «μαζί με τους άλλους θρησκευτικούς ηγέτες». Παρεμπιπτόντως, περί «θρησκευτικών ηγετών»: προφανώς και οι ορθόδοξοι, τα μέλη της Εκκλησίας, δηλαδή οι μετέχοντες στην ευχαριστιακή σύναξη -και όχι οι απλώς... ιδεολογικά (!) ορθόδοξοι-, δεν βλέπουμε τον εκάστοτε Πατριάρχη ή Αρχιεπίσκοπο ως «θρησκευτικό ηγέτη», δίπλα στους άλλους «θρησκευτικούς ηγέτες». Εξίσου προφανώς όμως, σε διεθνή συγκείμενα οι θύραθεν δεν μπορούν παρά να τον κατηγοριοποιήσουν στους «θρησκευτικούς ηγέτες», στην εκπροσώπηση αυτού του σκέλους της εκάστοτε κοινωνίας που είναι η «θρησκεία». Η εναλλακτική σε αυτήν την υποχρεωτική όσο και θεμελιώδη παρανόηση είναι η μη μετοχή σε οτιδήποτε διεθνές και οικουμενικό, η περίκλειση στους υπερηφάνους «κατόχους της αληθείας», η μαρτυρία των οποίων συνίσταται στο να κρατάνε μούτρα σε όλους τους υπολοίπους. Δυστυχώς, κάποιοι θα το επιθυμούσαν αυτό. Ευτυχώς, κάποιοι άλλοι όχι.

Φυσικά, έχουν λάβει χώρα ανά τις δεκαετίες και κάποια περιστατικά, κάποιες αβλεψίες κυρίως μεμονωμένων μητροπολιτών, που όντως προξενούν την αντίδραση «τί έγινε ρε παιδιά, συνέβη η ένωση των εκκλησιών και δεν το πήρα χαμπάρι;». Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η διπλωματικότητα όντως υπερέβη τα εσκαμμένα. Σε καμμία περίπτωση όμως η παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη στην τελετή έναρξης του ιερατικού λειτουργήματος του Πάπα του ρωμαιοκαθολικισμού, «μαζί με τους άλλους θρησκευτικούς ηγέτες», δεν αποτελεί μία από αυτές τις περιπτώσεις. Ξεχνάμε το ποιά ήταν η κατάσταση στις σχέσεις της Εκκλησίας και των λοιπών χριστιανικών ομάδων πριν την έναρξη των διαλόγων, και κυρίως μεταξύ του ρωμαιοκαθολικισμού και των προτεσταντισμών: αναφερόμαστε σε μιαν ασύλληπτη εχθρότητα, ιδία σε λαϊκό επίπεδο και όχι μόνο μέσα στην ίδια χώρα, αλλά ακόμα και μέσα στην ίδια πόλη, η οποία σήμερα έχει εν πολλοίς αμβλυνθεί – και αυτό είναι κέρδος μέγα.

Ακόμα και οι χείριστες όμως των εξαιρέσεων που συνιστούν οι απολύτως απορριπτέες αβλεψίες δεν είναι πρωτοφανείς και πρωτοφανέρωτες, τουναντίον: δεν τυγχάνουν ούτε καν παρωνυχίδες αν εξετάσει κανείς την ιστορία της ορθόδοξης εκκλησίας (η οποία μετρά και μιαν... «ένωση των εκκλησιών» το 1439!). Στις μετά την Άλωση εκατονταετίες σημειώθηκαν επαναλαμβανόμενα περιστατικά ακραίου ενδοχριστιανικού συγκρητισμού: ορθόδοξοι επίσκοποι καλούσαν... ιησουίτες ιεραποστόλους για να εξομολογήσουν τους ορθοδόξους πιστούς, κάτι το οποίο ήταν business as usual. Για να μην μιλήσουμε για τις εξωεκκλησιαστικές οργανώσεις «εσωτερικής ιεραποστολής» (Innere Mission) που εισήγαγαν κατά τον 20ό αιώνα αυτούσια κομμάτια της πρακτικής των ετεροδόξων (αλλά και των δογματικών τους διαφοροποιήσεων) στην ελλαδική εκκλησιαστική ζωή.

Όσοι φοβούνται... αιφνίδια ένωση των εκκλησιών, κακώς φοβούνται: ο οικουμενικός διάλογος έχει καταλήξει εν πολλοίς, και φυσικώ τω τρόπω, paperwork εκκλησιαστικής διπλωματίας (αυτό όμως δεν σημαίνει πως πρέπει να σταματήσει) και το παγκόσμιο συνέδριο εκκλησιών κάτι σαν... ένωση συνδικάτων. Είναι σαφές ότι δεν οδεύουμε προς τα εκεί – οδεύουμε όμως σταδιακά προς μια καλύτερη κατανόηση του άλλου, όχι ως μιας «σατανικής καρικατούρας» του αλλά ως της πραγματικής του παρουσίας.

Αν υπάρχει «πρόβλημα» και «προσβολή», αυτή εντοπίζεται στην παρουσία των «ουνιτών» επισκόπων: χριστιανών που τους επιτρέπεται να διατηρήσουν δόγματα και συνήθειες (όπως το έγγαμον των ιερέων) ασυμβίβαστα με τον ρωμαιοκαθολικισμό, φτάνει να αποδεχθούν τον Πάπα και να υποταχθούν σ’ αυτό, σε μια ένδειξη εκπληκτικού εκκλησιαστικοπολιτικού κυνισμού και επεκτατισμού του ρωμαιοκαθολικισμού. Η έλλειψη διάκρισης του «ταπεινού» νέου Πάπα να τους αποσύρει, παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχου της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, είναι αξιοσημείωτη και προβληματική. Μάλιστα, η συμπροσευχή του νέου Πάπα με ουνίτες επισκόπους έμπροσθεν του τάφου του αγίου Πέτρου δεν σχολιάσθηκε από τα ξένα ΜΜΕ ως grotesque, αλλά ως... «ένδειξη σεβασμού στους χριστιανούς της Ανατολής»!

Α, και παρεμπιπτόντως, αναμένουμε την παρουσία του Πάπα Ρώμης στην επόμενη ενθρόνιση Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως - Νέας Ρώμης και Οικουμενικού Πατριάρχη, στον μικρό και ταπεινό ναό του Αγ. Γεωργίου, στα στενοσόκακα του Φαναρίου...

Σωτήρης Μητραλέξης

Ακολουθεί το ανακοινωθέν του Οικουμενικού Πατριαρχείου:

Τήν μεσημβρίαν τῆς Δευτέρας, 18ης Μαρτίου, ἡ Α. Θ. Παναγιότης, ὁ Πατριάρχης, συνοδευόμενος ὑπό τοῦ Ἐντιμολ. κ. Θεοδώρου Ἀγγελοπούλου, Ἄρχοντος Μ. Λογοθέτου, καί τοῦ Ἐντιμ. κ. Καρόλου Ταρίνα, Ὑπαλλήλου τῶν Πατριαρχείων, ἀνεχώρησεν ἀεροπορικῶς εἰς Ρώμην ἵνα παραστῇ κατά τήν τελεσθησομένην, τήν Τρίτην, 19ην ἰδίου, ἐνθρόνισιν τῆς Α. Ἁγιότητος τοῦ Πάπα Ρώμης Φραγκίσκου Α’.

Ἡ πτῆσις ἐγένετο διά τοῦ προσωπικοῦ ἀεροσκάφους τῆς Α. Ἐντιμολογιότητος, προσκλήσει δέ τοῦ Πατριάρχου συνεταξίδευσε μετ’ αὐτῶν, διά τόν αὐτόν σκοπόν, ὁ Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος κ. Aram Ateşyan, Γεν. Ἐπίτροπος τοῦ Ἀρμενικοῦ Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

Κατά τήν ἄφιξιν τοῦ Πατριάρχου εἰς Ρώμην θά προστεθοῦν εἰς τήν Πατριαρχικήν συνοδείαν οἱ Σεβ. Μητροπολῖται Ἰταλίας καί Μελίτης κ. Γεννάδιος, Περγάμου κ. Ἰωάννης καί Μπουένος Ἄϊρες κ. Ταράσιος. Τόν Παναγιώτατον προέπεμψεν ἐν τῷ ἀεροδρομίῳ τῆς Πόλεως ὁ Πανοσιολ. Μ. Ἀρχιδιάκονος κ. Μάξιμος, ἐνῷ κατά τήν ἀπουσίαν Αὐτοῦ, Πατριαρχικός Ἐπίτροπος ὡρίσθη ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Καλλιουπόλεως καί Μαδύτου κ. Στέφανος, Πρωτοσυγκελλεύων.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Συριζαλβανία του Χότζα avatar
    Συριζαλβανία του Χότζα 19/03/2013 16:13:13

    Αίσχος! Προδοσία! Κατά τις 5 που τελειώνει σίγουρα -όπως κάθε μέρα- η καθιερωμένη επαναστατική γυμναστική των συνδικαλισταράδων, το Σύνταγμα θα βαφτεί στα χρώματα της Ορθοδοξίας για να απαιτήσουμε την παραίτηση του Πατριάρχη...

  2. ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
    ΣΤΕΛΙΟΣ 19/03/2013 16:29:41

    Για να τον ονομάζει "Α" και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, κάτι θα ξέρει.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ ΣΤΕΛΙΟΣ 21/03/2013 03:28:53

      ;;;

  3. DexMax avatar
    DexMax 19/03/2013 16:30:04

    Ας ενωθούν το 2054 οι δύο εκκλησίες και τυπικά για να γιορτάσουν μαζί ενωμένοι τα 1000 χρόνια από το σχίσμα...έτσι και αλλιώς ουσιαστικά τις έχει ενώσει η Νέα Τάξη Πραγμάτων δεκαετίες τώρα...

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ DexMax 19/03/2013 18:28:14

      Ναί, τὶς ἔχει ἑνώσει, ἀλλὰ μᾶς ψεκάζουν καὶ δὲν τὸ ἔχουμε παρατηρήσει ἀκόμα.

  4. Παρατηρητής με κυάλια avatar
    Παρατηρητής με κυάλια 19/03/2013 16:55:00

    Θεωρείτε ότι το ορθόδοξο ποίμνιο σε μια εποχή άγριας αποχριστιανοποίησης και στην περίπτωσή μας αποελληνοποίησης της κοινωνίας είναι σε θέση να ξεχωρίσει την συμμετοχή από την παρακολούθηση εκκλησιαστικά ;
    Θεωρείτε ότι το ορθόδοξο ποίμνιο μπορεί να καταλάβει ότι <> ;
    Ποιός αποφασίζει άραγε ποιοί είναι οι κανονικοί ορθόδοξοι που μετέχουν στην ευχαριστιακή σύναξη και ποιοί οι ιδεολόγοι ; Υπάρχει καμμιά επιτροπή κανονικότητας ορθοδόξων ή διατυπώνετε ελιτίστικο ιδεολόγημα;

    Αυτήν την στιγμή οι ορθόδοξες ψυχές , ειδικά στην Ελλάδα, έχουν δίψα για στήριγμα, ελπίδα, καθοδήγηση και θεραπεία. Έχουν ανάγκη από επισκόπους ιατρούς και ποιμένες. Ο διάλογος καλός αλλά νομίζω, ότι έχουμε πολύ μεγαλύτερα προβλήματα ως Εκκλησἰα. Και ο υπερτονισμός δευτερευόντων πραγμάτων αφαιρεί χρόνο και δύναμη από τα ουσιώδη. Ο κίνδυνος σύγχυσης εν τω μεταξύ είναι πολύ μεγάλος.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Παρατηρητής με κυάλια 19/03/2013 18:21:43

      «Ποιός αποφασίζει άραγε ποιοί είναι οι κανονικοί ορθόδοξοι που μετέχουν στην ευχαριστιακή σύναξη και ποιοί οι ιδεολόγοι ;»

      Μὰ ἀφοῦ οἱ ἄλλοι... δὲ μετέχουν! Δὲν εἶμαι ἐγὼ ποὺ κρίνω, οὔτε κανεὶς ἄλλος, ἐκεῖνοι εἶναι ποὺ δὲν ἔρχονται, ἀλλὰ ἔχουν μιὰν ὀρθοδοξία κορνιζαρισμένη στὸν τοῖχο τοῦ σπιτιοῦ τους, τὴ βλέπουν καὶ τὴν χαίρονται.

      • Παρατηρητής με κυάλια avatar
        Παρατηρητής με κυάλια @ Σωτ Μητραλ 19/03/2013 18:35:56

        Καλώς, νόμιζα ότι εννοείτε ιδεολόγους και μερίδα αυτών που μετέχουν στα μυστήρια της Εκκλησίας.
        Αυτοί που απέχουν της εκκλησιαστικής ζωής δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουν τι συμβαίνει εντός αυτής. Αυτοί
        δεν είναι ιδεολόγοι επομένως αλλά ά-σχετοι.

  5. Orgilos avatar
    Orgilos 19/03/2013 17:03:07

    Μπορεί ο αρθογράφος ή έστω όποιος γνωρίζει να μας δώσει ένα σύνδεσμο να μάθουμε τί ακριβώς είπε ο π. Αθανάσιος Γιέφτιτς στην Ελλάδα;

    Κατά τα άλλα το άρθρο μπάζει από παντού. Ο Βαρθολομαίος ασπάστηκε(!) τον «πάπα», κίνηση η οποία εκκλησιολογικά δείχνει κοινωνία. Ο Βαρθολομαίος είναι ένας πρόδρομος του Οικουμενισμού και ελπίζω οι Ορθόδοξοι Ιεράρχες να καταδικάσουν έμπρακτα κάποια στιγμή τις απαράδεκτες παρεκκλίσεις του Φαναρίου.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Orgilos 19/03/2013 18:27:04

      Σίγουρα κάποιος ἔχει βιντεοσκοπήσει τὴν ὁμιλία του, ἀλλὰ δὲν τὴν ἔχω.

      «Μπάζει ἀπὸ παντοῦ» σημαίνει ὅτι τὰ πραγματολογικά του στοιχεῖα εἶναι λανθασμένα. Ἐσεῖς ἁπλῶς προσπαθεῖτε νὰ πεῖτε ὅτι διαφωνεῖτε μὲ τὸ περιεχόμενο, ἂν καταλαβαίνω καλά.

      Ἐπίσης, ξαναλέω, δὲν ὑπάρχουν «ἐπιλογὲς τοῦ Φαναρίου»: τὸ πολιτεύεσθαι τῆς ὀρθοδοξίας στοὺς διαλόγους ἔχει ἀποφασισθεῖ συνοδικὰ ἀπὸ πανορθόδοξες συνόδους, ὄχι ἀπὸ τὸ «Φανάρι». Ὅλη ἡ Ὀρθοδοξία παρεκκλίνει, καὶ δὴ συνοδικά, ἀλλὰ ἐσεῖς ὄχι, ἔτσι;

      Καὶ ὁ κυρὸς Χριστόδουλος ἀσπαζόταν Πάπες, by the way.

      • Orgilos avatar
        Orgilos @ Σωτ Μητραλ 19/03/2013 20:16:44

        Κακώς κάκιστα ο Χριστόδουλος έκανε αυτά τα οποία έκανε. Για την ακρίβεια θεωρώ ότι έκανε πολύ μεγάλο κακό στην Εκκλησία ιδίως τον τελευταίο καιρό με τις τελείως άκαιρες και άκυρες επαφές του με τους παπικούς.

        Οι επίσκοποι οι οποίοι ανήκουν στη δικαιοδοσία του Οικ. Πατριαρχείου είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία πλήρως εκκοσμικευμένοι και στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης κυκλοφορούν οι περισσότεροι με κοστούμια και κάνουν τελείως αντικανονικές προσεγγίσεις με παπικούς και προτεστάντες. Ευτυχώς στην Εκκλησία της Ελλάδος και της Σερβίας είναι λίγο καλύτερα τα πράγματα, αλλά και πάλι έχουν δεχθεί να συμμετάσχουν μαζί με όλους τους αιρετικούς στο «Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών» (sic).

        Σχετικά πάντως και με τον διάλογο, πλέον έχει γίνει σαφές ότι δε γίνεται καν πραγματικός θεολογικός διάλογος. Το έχουν μαρτυρήσει πολλοί κληρικοί και θεολόγοι οι οποίοι ενώ πήγαν στους διαλόγους προκειμένου να συζητήσουν θεολογικά ζητήματα επί της ουσίας, βρέθηκαν απλώς να συζητούν «τί μας ενώνει» εισπράττοντας την παγερή αδιαφορία των Ορθοδόξων προκαθημένων να κάνουν Ορθόδοξη ομολογία στα θεολογικά ζητήματα αλλά φυσικά και των παπικών να θίξουν έστω τα πραγματικά ζητήματα.

        Με λίγα λόγια, ο «διάλογος» όπως γίνεται αυτήν την περίοδο, είναι τελείως ανερμάτιστος και δεν έχει κανένα νόημα. Η επηρμένη παπική οφρύς δεν κάμπτεται με τίποτα.

        ΚΥΡΙΟΙ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΤΟ

        Ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ

  6. apergospastis avatar
    apergospastis 19/03/2013 17:25:45

    Λέτε: Ξεχνάμε το ποιά ήταν η κατάσταση στις σχέσεις της Εκκλησίας και των λοιπών χριστιανικών ομάδων πριν την έναρξη των διαλόγων, και κυρίως μεταξύ του ρωμαιοκαθολικισμού και των προτεσταντισμών: αναφερόμαστε σε μιαν ασύλληπτη εχθρότητα, ιδία σε λαϊκό επίπεδο και όχι μόνο μέσα στην ίδια χώρα, αλλά ακόμα και μέσα στην ίδια πόλη, η οποία σήμερα έχει εν πολλοίς αμβλυνθεί – και αυτό είναι κέρδος μέγα.

    Αυτό όμως έλαβε χώρα κυρίως τα τελευταία 60 χρόνια λόγω της ραγδαίας αποθρησκειοποίησης στην Δυτική Ευρώπη. Εν όψει αμοιβαίας αδυναμίας, ήταν πιο εύκολο να τα βρουν μεταξύ τους τα διαφορετικά δόγματα. Η σχέση είναι ευθέως αιτιατή: Όπου η αποθρησκειοποίηση έχει υπάρξει πιο έντονη (πχ Ολλανδία) εκεί και ο δια-δογματικό διάλογος είναι μεγαλύτερος. Κοινώς, όπου οι Χριστιανοί γίνονται 'εξωτικά ζώα', αποφασίζουν να παραμερίσουν το γεγονός ότι είναι διαφορετικής ράτσας και τα βρίσκουν.
    Με άλλα λόγια, το Βατικανό ψάχνει πλέον περισσότερα στηρίγματα από ό,τι στο παρελθόν, αλλά από ανάγκη και όχι από πεποίθηση. Ας διατηρούμε βασικές αρχές συμφέροντος προτού ενθουσιαζόμαστε με την οικουμενικότητα (που είναι έως ενός σημείου χρήσιμη). Εδώ, το ζήτημα της Ουνίας είναι εξαιρετικά σημαντικό. Και μάλιστα σε συνθήκες πραγματικής εθνοκάθαρσης των Χριστιανών της Μ. Ανατολής, το Βατικανό θα κληθεί να δείξει πώς την εννοεί την Χριστιανική αλληλεγγύη στην πράξη.
    Στο τελευταίο σας ζήτημα: Οι ποντίφικες προτιμούν μεγάλες πλατείες και δρόμους για να περνάει το pope-mobile. Με την όρεξη θα μείνετε.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ apergospastis 19/03/2013 17:57:30

      Πάντως, γιὰ τὴν ἱστορία, ὁ Βενέδικτος ἦρθε.

      • apergospastis avatar
        apergospastis @ Σωτ Μητραλ 19/03/2013 18:01:30

        Για την ενθρόνιση...;;;

        • Σωτ Μητραλ avatar
          Σωτ Μητραλ @ apergospastis 19/03/2013 18:23:48

          Ἡ ἐνθρόνιση ἦταν... τὸ '91!

          • apergospastis avatar
            apergospastis @ Σωτ Μητραλ 19/03/2013 18:53:59

            Προφανώς. Επομένως, αναμένουμε την ανταπόδωση. Εκεί πήγαινε το 'με την όρεξη θα μείνετε'. Το μέλλον θα δείξει.

  7. Σωτ Μητραλ avatar
    Σωτ Μητραλ 19/03/2013 18:29:02

    (ἐξήντλησα τὰ περιθώρια αὐτοσυγκράτησης πρὶν ἀπαντήσω ἔτσι)

    • Κυθήριος Τ. avatar
      Κυθήριος Τ. @ Σωτ Μητραλ 19/03/2013 19:36:34

      Δέν ἄξιζε τόν κόπο Σωτήρη...

      • Σωτ Μητραλ avatar
        Σωτ Μητραλ @ Κυθήριος Τ. 19/03/2013 19:56:18

        Καλά, δὲ... βγάλαμε καὶ κρητικὸ μαχαίρι!

  8. Γεώργιος Τ. avatar
    Γεώργιος Τ. 19/03/2013 18:58:49

    Απόλυτα οικουμενιστικός ο λόγος σας. Και ξεχνάτε να πείτε το ότι ο Γιέφτιτς έχει προδώσει εδώ και 2 χρόνια τον πνευματικό του πατέρα Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς με τη στάση του σε όσα θέματα αφορούν τις σχέσεις με τους παπικούς. Και συγκρίνετε στο θέμα Πάπας-παπισμός-οικουμενισμός-διάλογοι τι έχει γράψει (και δεν ξεγράφει) ο Άγιος Ιουστίνος και τι λέει ο Γιέφτιτς.

    Και για να το καταλάβετε καλύτερα. Ψευδοενώσεις έχουν ξαναγίνει είτε με σωματική βία κατά των ορθοδόξων επισκόπων ε τον Άγιο Μάρκο τον ευγενικό που απέτυχε παταγωδώς είτε με εκβιασμούς προ της απειλής του Μωάμεθ και κατέπεσαν από το λαό που δε τη δέχθηκε. Τούτη τη φορά ούτε καν να υπογραφεί δε θα προλάβει με τόσους επισκόπους εναντίον της...

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Γεώργιος Τ. 20/03/2013 02:58:39

      Νομίζω ὅτι γιὰ τὸ ἂν ὁ ὑπέροχος ἐπίσκοπος Ἀθανάσιος ἔχει «προδώσει» τὸν δάσκαλό του Ἅγιο Ἰουστῖνο, θὰ ἦταν καλύτερα νὰ ἀποφανθεῖ ὁ Ἅγιος Ἰουστίνος...

  9. Κυθήριος Τ. avatar
    Κυθήριος Τ. 19/03/2013 20:01:35

    Ἀγαπητέ Σωτήρη,τό ἀγκάθι τῆς Οὐνίας πού εἶναι ὁ Δούρειος ἴππος τῆς Ρ/Καθολικῆς Ἐκκλησίας γιά τήν διείσδυσή της κατά πρῶτον στίς ὀρθόδοξες Σοβιετικές δημοκρατίες καί κατά δεύτερον στήν Ἑλλαδική Ἐκκλησία ὥς ὄχημα δῆθεν προσέγγισης,τό ἀναπτύσσεις νομίζω λίγο ''ἀσθενικά'' καί ἐπιφανειακά.
    Δέν ''ἐπιτρέπεται'' ἀπλῶς,στούς Οὐνίτες ''νά διατηρήσουν δόγματα καί συνήθειες...φτάνει νά ἀποδεχθοῦν τόν Πάπα'' ὅπως λές,ἀλλά ἡ ἴδια ἡ Παπική Ἐκκλησία δημιούργησε τήν Οὐνιτική Ἐκκλησία γιά νά προσελκύει Ὀρθόδοξους χριστιανούς στόν Ρ/Καθολικισμό.Αὐτό τελικά δέν δείχνει ὑποκρισία ἐκ μέρους τῶν Ρ/Καθολικῶν καί οὐσιαστικά ἀνυπαρξία θέλησης γιά προσέγγιση μέ τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία;

    • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
      ΣΤΕΛΙΟΣ @ Κυθήριος Τ. 19/03/2013 22:56:06

      Αγαπητέ και συμπαθέστατε Κυθήριε, μήπως , τη στιγμή που στους δρόμους του Πειραιά τρέχει αίμα απο τους αγριεμένους Μουσουλμάνους που αυτομαστιγώνονται, πρέπει πιά να δούμε το θέμα των σχέσεων με τους Καθολικούς με πιο διαλλακτικό τρόπο?

      Ομολογώ πως δεν είμαι θρήσκος ,αν και υποστηρίζω θερμά την Ορθοδοξία σαν κομμάτι της Εθνικής μας παράδοσης. Αλλά μήπως πρέπει πιά να ξεπεράσουμε το "καλύτερα το τουρκικό φακιόλι παρά η παπική τιάρα"?

      Λέω «μήπως» και το εννοώ ,γιατί δεν είμαι με κανένα τρόπο ειδικός στα εκκλησιαστικά θέματα.

      Ομολογώ όμως πως είμαι προκατειλημμένος: Όταν είχα τραυματιστεί το ’73 στο Πολυτεχνείο ,είχα καταφύγει στο νοσοκομείο Παμμακάριστος , που τότε (δεν ξέρω τώρα) το λειτουργούσαν Ουρσουλίνες μοναχές, που νομίζω θεωρούνται Ουνίτισες.

      Με έκρυψαν και με περιέθαλψαν με τέτοια στοργή ,που δεν είχα ποτέ μέχρι τότε γνωρίσει έξω από την οικογένειά μου. (και , με τις ριπές από τα 50ρια να περνάνε έξω από τα παράθυρα ,δεν νομίζω να είχαν στο μυαλό τους προπαγάνδες και προσηλυτισμούς!)

      Πέρα από αυτό ,ομολογώ πως μου είχε κάνει εντύπωση πως το κλίμα εκεί και η συμπεριφορά των μοναχών δεν είχε καμιά σχέση με το κάπως «σκοτεινό» (δε θέλω να πω σκοταδιστικό) στυλ των δικών μας μοναστηριών : ανοιχτά μυαλά και φυσιολογική συμπεριφορά - όλο για εκδρομές κουβεντιάζαμε!

      Ξέρω ,θα με πουνε…προπαγανδιστή των Παπικών!

      • ΒΙΣ avatar
        ΒΙΣ @ ΣΤΕΛΙΟΣ 20/03/2013 00:27:37

        Για αυτό ακριβώς δεν είναι μοναχές...Και προφανώς δεν γνωρίζεις τι είναι ο ορθόδοξος μοναχισμός. Κρίμα, γιατί πολλοί πρώην καθολικοί ξένοι φίλοι μου το γνωρίζουν πολύ καλύτερα....

        • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
          ΣΤΕΛΙΟΣ @ ΒΙΣ 20/03/2013 11:00:24

          Δήλωσα ευθαρσώς την άγνοιά μου! Ισως πάντως ήμουν εκτός θέματος περιγράφοντας μια προσωπική εμπειρία.

      • Κυθήριος Τ. avatar
        Κυθήριος Τ. @ ΣΤΕΛΙΟΣ 20/03/2013 00:42:58

        Ἀγαπητέ Στέλιο,ἐννοεῖται πώς δέν προτιμῶ τούς μουσουλμάνους ἰδίως ὅταν ἐκδηλώνουν τά ἀκραῖα καί βάρβαρα ἔθιμά τους.
        Μοῦ περιέγραψες μιά ἐμπειρία σου,καθ' ὅλα σεβαστή καί ἀνθρώπινη! Δέν κατηγορῶ τούς ἀνθρώπους πού ἀσπάζονται τό Καθολικό δόγμα,τήν ὕπουλη πρακτική ὅμως τῶν Οὐνιτῶν πού μόνο σκοπό τους ἔχουν τόν προσεταιρισμό τῶν ὀρθοδόξων,ὥστε νά ἀναγνωρίζουν τόν Πάπα ὥς μόνη αὐθεντική κεφαλή τῆς Ἐκκλησίας καί μαζί καί ὅσες κακοδοξίες ὁ θεσμός αὐτός κουβαλᾶ (ἀλάθητο,πρωτεῖο κλπ.),αὐτόν πρέπει νά τόν ξεσκεπάζουμε!. Οἱ ἴδιοι οἱ καθολικοί φέρνουν ἐμπόδια στό διάλογο καί τήν προσέγγιση μεταξύ μας διά τῶν μεθόδων τους καί ὄχι ἐμεῖς.
        Ὅσο γιά τίς οὐρσουλίνες μοναχές πού ἀναφέρεις,δέν εἶναι οὐνίτισσες,εἶναι γυναικείο μοναχικό τάγμα πού ἰδρύθηκε τό 1535 στήν Μπρέσια τῆς Ἰταλίας καί ἔχουν πάρει τό ὄνομά τους ἀπό τήν Ἁγία τῆς Ρ/Καθολικῆς Ἐκκλησίας,Οὔρσουλα,τήν ὁποία τιμοῦμε κι ἐμεῖς ὡς ἁγία καί ἑορτάζει στίς 21 Ὀκτωβρίου.

        • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
          ΣΤΕΛΙΟΣ @ Κυθήριος Τ. 20/03/2013 09:29:49

          Την δήλωσα την άγνοια μου επι τα εκκλησιαστικά! Πάντως ολο το τελετουργικό τους μοιάζει με το Ορθόδοξο ,και οι ιερείς τους έχουν την εμφάνιση των δικών μας ,με μόνη διαφορά πως έχουν «αφεντικό» τον Πάπα. Αυτή δεν είναι η Ουνία?

          Κατά τα άλλα ,αυτό που ήθελα να πω είναι , μήπως αυτός ακριβώς ο καταλογισμός «ύπουλων προθέσεων» κλπ αφορά άλλους αιώνες ,και δεν έχει νόημα το 2013?

          • Κυθήριος Τ. avatar
            Κυθήριος Τ. @ ΣΤΕΛΙΟΣ 20/03/2013 12:19:29

            Στέλιο τό νόημα σήμερα,ἀλλά καί πάντοτε ἀνά τούς αἰῶνες,εἶναι νά ὑπάρχει ἀγάπη καί διάθεση συνδιαλλαγῆς καί ἀπό τίς δυό πλευρές,γιατί κακά τά ψέματα,κάποια πράγματα-σοβαρά- μᾶς χωρίζουν ἀκόμη.
            Ὅταν ἡ μία πλευρά ὅμως ὑπονομεύει τήν ἄλλη,μπορεῖ νά εὐδοκιμήσει αὐτό τό πνεῦμα; Ἔ,αὐτό τό ρόλο παίζει ἡ οὐνία ἀπό τήν πλευρά τῆς Ρ/Καθολικῆς Ἐκκλησίας...

      • Σωτ Μητραλ avatar
        Σωτ Μητραλ @ ΣΤΕΛΙΟΣ 20/03/2013 03:06:14

        Ἄλλο πράγμα ἡ ἐκκλησιαστικὴ ἀλήθεια καὶ τὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα, τὸ ἂν μετέχεις σὲ αὐτὰ ἢ ὄχι, καὶ ἄλλο ἡ στοργή, ἠ ἀγάπη, ἠ φροντίδα. Ἐμεῖς δὲν εἴπαμε ὅτι οἱ Οὐνίτες εἶναι... παλιοχαρακτῆρες, ἄλλα μᾶς ἀπασχολοῦν!

        Ὁ ρωμαιοκαθολικισμὸς εἶναι σὲ πάρα πολλὰ σημεῖα του ἡ πρισματικὴ ἀντιστροφὴ τῆς Ἐκκλησίας (δὲς τὰ ἄριστα μελετήματα τοῦ Γιανναρᾶ «Ὀρθοδοξία καὶ Δύση στὴ Νεώτερη Ἑλλάδα», «Ἐνάντια στὴ Θρησκεία», «Ἀλήθεια καὶ Ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας»). Βλέπεις τὸ ζήτημα πολιτικά, «νὰ τὰ βροῦμε», «νὰ τὸ δοῦμε διαλλακτικά». Τὰ ζητήματα τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀλήθειας, τὸ τί εἶναι τέλος πάντων Ἐκκλησια καὶ τί δὲν εἶναι, ὑπάγονται σὲ ἄλλες κατηγορίες, φρονῶ.

        • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
          ΣΤΕΛΙΟΣ @ Σωτ Μητραλ 20/03/2013 09:38:57

          Αν ήθελα να παιξω με τις λέξεις θα παρατηρούσα πως αν η στοργή, ἠ ἀγάπη, ἠ φροντίδα είναι 'αλλο' απο το εκκλησιαστικό σώμα ,τότε κάτι δεν πάει καλά! Αλλα καταλαβαίνω τι θέλεις να πείς.

          Σωστη παρατήρηση πάντως πως βλέπω το ζήτημα πολιτικά ,το εξήγησα πως δεν είμαι ιδιαίτερα θρήσκος. Δε θα έδιωχνα ποτέ τους στρατιώτες του Ιουστινιάνη απο τα τείχη της Κων/πολης λόγω του filioque!

          • Σωτ Μητραλ avatar
            Σωτ Μητραλ @ ΣΤΕΛΙΟΣ 20/03/2013 15:09:08

            Σημειωτέον: δὲν γίνεται συχνὰ κατανοητὸ ὅτι ἡ διαφορὰ τῆς Ἐκκλησίας ἀπὸ τὸν Ρωμαιοκαθολικισμὸ δὲν εἶναι μιὰ διαφορὰ κάποιων «ἐκκρεμούντων ζητημάτων», π.χ. filioque, ἀλάθητο, νοοτροπία περὶ πρωτείου κλπ. κλπ. Ὁλόκληρη ἡ ἀντίληψη περὶ τοῦ τί εἶναι χριστιανισμός, ἐκκλησία, καθολικότητα εἶναι ἀντεστραμμένη.

          • ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
            ΣΤΕΛΙΟΣ @ Σωτ Μητραλ 20/03/2013 15:43:52

            Χωρίς ,επαναλαμβάνω, να είμαι επαρκώς γνώστης των εκκλησιαστικών θεμάτων, έχω την εντύπωση πως αυτό είναι περισσότερο το πρίσμα μέσα από το οποίο βλέπουν τους Ρωμαιοκαθολικούς οι Προτεστάντες , παρά οι Ορθόδοξοι.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Κυθήριος Τ. 20/03/2013 03:00:47

      «Δέν ”ἐπιτρέπεται” ἀπλῶς,στούς Οὐνίτες ”νά διατηρήσουν δόγματα καί συνήθειες…φτάνει νά ἀποδεχθοῦν τόν Πάπα” ὅπως λές,ἀλλά ἡ ἴδια ἡ Παπική Ἐκκλησία δημιούργησε τήν Οὐνιτική Ἐκκλησία γιά νά προσελκύει Ὀρθόδοξους χριστιανούς στόν Ρ/Καθολικισμό.Αὐτό τελικά δέν δείχνει ὑποκρισία ἐκ μέρους τῶν Ρ/Καθολικῶν καί οὐσιαστικά ἀνυπαρξία θέλησης γιά προσέγγιση μέ τήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία;»

      Μὰ συμφωνῶ. Ἄλλωστε στὸ κείμενο ὀνομάζω τὴν οὐνία «προσβολή» καὶ «ένδειξη εκπληκτικού εκκλησιαστικοπολιτικού κυνισμού και επεκτατισμού του ρωμαιοκαθολικισμού». Τί ἄλλο νὰ πῶ ὁ ἔρμος;

  10. panos mich avatar
    panos mich 19/03/2013 21:40:34

    τους ΄ουνιτες΄ τους ειδατε διπλα στον παπα; ΑΥΤΟ ειναι το προβλημα και τιποτα αλλο.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ panos mich 20/03/2013 03:01:17

      Τί γράφει τὸ κείμενο; «Αν υπάρχει «πρόβλημα» και «προσβολή», αυτή εντοπίζεται στην παρουσία των «ουνιτών» επισκόπων.»

  11. Zugzwang avatar
    Zugzwang 19/03/2013 21:55:20

    Ειμαι αντιθετος με τον ακραιο οικουμενισμο οπως ειμαι αντιθετος και με τον ακραιο αντιοικουμενισμο. Δεν με ενοχλει που πηγε ο Πατριαρχης στην τελετη. Με ενοχλει ομως που πηγε με το αεροπλανο του κ.Αγγελοπουλου. Πολυ περισσοτερο γιατι ο νεος παπας πηρε το ονομα (για πρωτη φορα παπας πηρε αυτο το ονομα) του Φραγκισκου της Ασιζης, του Φτωχουλη του Θεου (αυτης της τεραστιας φυσιογνωμιας των ρωμαιοκαθολικων) μαζι με ολο το συμβολισμο που τον συνοδευει: του μεγαλου πνευματικοςu οδηγου, του μεγαλου φιλου και προστατη των φτωχων και αδυναμων, του μεγαλου φιλου και προστατη των ζωων και της φυσης.
    Μπορει ο κ. Αγγελοπουλος να ειναι ευεργετης του Πατριαρχειου, δεν ειναι ομως ευεργετης των συμπατριωτων του! Ο Φτωχουλης του Θεου απο την μια πλευρα, ο δισεκκατομυριουχος απο την αλλη. Λυπουμαι που ο Παναγιωτατος δεν ειδε την αντιθεση.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Zugzwang 20/03/2013 03:09:18

      Καλά, στὴν πλατεία τοῦ Ἁγίου Πέτρου ἔγινε ἡ «ταπεινὴ τελετή», δὲν ἔγινε καὶ σὲ καμμιὰν ἀλάνα... Τόση φτώχεια ὁ ρωμαιοκαθολικισμός, τύφλα νά'χουν τὰ Μνημόνια.

      Ὁ Ἀγγελόπουλος, πῶς νὰ τὸ κάνουμε, ἔχει τζέτ. Πρέπει σώνει καὶ ντὲ νὰ μὴν ἐπιβιβασθεῖ ὁ Πατριάρχης, μὴ καὶ τὸν ποῦν μὴ-ταπεινό;

      • Zugzwang avatar
        Zugzwang @ Σωτ Μητραλ 20/03/2013 11:37:02

        Σαν χειμαζομενος Ελληνας, αισθανομαι οτι ο Παναγιωτατος μου γυριζει την πλατη οταν πηγαινει σε μια τελετη παγκοσμιου ενδιαφεροντος (και με εντονο συμβολικο χαρακτηρα) με το ιδιωτικο αεροπλανου καποιου που επωφελειται ακομα και σημερα απο την κατασταση στην Ελλαδα. Με στενοχωρει οτι αυτο δεν γινεται αντιληπτο. Οπως με θλιβει και το ειρωνικο υφος της απαντησης σε ενα τοσο σοβαρο θεμα.

        • Σωτ Μητραλ avatar
          Σωτ Μητραλ @ Zugzwang 20/03/2013 15:14:03

          Ἡ εἰρωνεία ἔγκειται στὴν "ταπεινότητα" τοῦ νέου Πάπα καὶ τῆς τελετῆς συγκρινόμενη μὲ τὴν ἔλευση μὲ τζέτ. «Βατικανὸ» καὶ «ταπεινότητα» εἶναι ἔννοιες ἀντιφατικές, ἀλληλαποκλειόμενες.

  12. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 20/03/2013 00:17:17

    Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά κ. Μητραλέξη. Και επειδή μπορώ να πω, επιτρέψτε μου, ότι γνωρίζω τον Ρωμαιοκαθολικισμό αρκετά καλά, όσο και εσείς φαντάζομαι που ζείτε στη Γερμανία, θα έλεγα ότι καλό είναι να μην στέλνουμε διπλά μηνύματα στους απλούς πιστούς εν ονόματι της διπλωματίας. Είμαι υπέρ του να σταλεί μία αντιπροσωπεία στην ενθρόνιση, όχι όμως να μεταβεί και ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Τα λάθη που έκανε ο δικός σας μητροπολίτης Αυγουστίνος, με τη χρίση με "αγιασμένο νερό" από τον καρδινάλιο, και τα οποία τον εξέθεσαν πανορθοδόξως, ας μην επαναλαμβάνονται και ας μην δικαιολογούνται.
    Τελικά, ο ουνίτης διάκονος έβαλε τα πράγματα στη θέση τους, με οδυνηρό τρόπο για τη δική μας πλευρά....
    Υπάρχουν πάρα πολλοί σοβαροί ρωμαιοκαθολικοί ανά τον κόσμο που, απογοητευμένοι από την πνευματική γύμνια του ρωμαιοκαθολικισμού, προσβλέπουν στην Ορθοδοξία. Οχι φυσικά μία Ορθοδοξία ζηλωτική, αλλά ούτε και μία Ορθοδοξία συγκρητιστική, που στο μόνο που εμμένει είναι τα "δίκαια του Οικουμενικού θρόνου" και στην προσπάθεια δογματικοποίησης του ιστορικού και τιμητικού απλώς πρωτείου του Οικουμενικού Πατριάρχη.
    Η Ορθοδοξία του π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ, του Αγίου Όρους, του Βαλαάμ, της Λαύρας των Σπηλαίων του Πσκωφ, των γεροντάδων και νεομαρτύρων της Ρουμανίας, του γέροντος Σωφρονίου του Έσσεξ, του γέροντος Πορφυρίου, της οσίας Σοφίας της Κλεισούρας, του ιεραποστόλου παπα Κοσμά Γρηγοριάτη, είναι η Ορθοδοξία που μπορεί να προσελκύσει εκατομμύρια διψασμένες ψυχές ανά τον κόσμο. Και να τους δώσει αυτά που ο εκκοσμικευμένος και εκκλησιολογικά, δογματικά και πνευματικά μεταλλαγμένος χριστιανισμός του Ρωμαιοκαθολικισμού αδυνατεί να προσφέρει....

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ ΒΙΣ 20/03/2013 03:21:43

      Καλησπέρα σας καὶ καλὴ σαρακοστή,

      ἐρώτηση πρώτη: τί ἔγινε μὲ τὸν οὐνίτη διάκονο; Ἔχασα ἐπεισόδια.

      Γιὰ διάφορα λάθη, τὸ παρατηρήσατε, ἔγραψα κι ἐγὼ στὸ κείμενο.

      Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα, γιατί θεωρεῖτε ὅτι ἡ ὀρθοδοξία τὴν ὁποία εἰκονογραφεῖτε στὴν τελευταία σας παράγραφο ἐπισκιάζεται ἀπό, π.χ., τὴν παρουσία ἑνὸς Πατριάρχη στὴν ἐνθρόνιση ἑνὸς Πάπα;

      Σημειωτέον: δὲν εἶναι τυχαῖο ὅτι μόνον ὁ πιὸ βαθὺς γνώστης τῆς θεολογίας ἀπὸ τὴν σειρὰ τῶν τελευταίων Παπῶν, ὁ Βενέδικτος, πῆρε τὴν πρωτοβουλία μετάβασης στὸ Φανάρι.

  13. ΒΙΣ avatar
    ΒΙΣ 20/03/2013 00:24:52

    Όσο για το τι αποφασίστηκε "πανορθοδόξως" και τι όχι, και πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις στους διαλόγους, και το αν έγινε ή όχι δογματική υποχώρηση (κάτι Πόρτο Αλλέγκρε ας πούμε...), τα προσπερνάτε ελαφρά τη καρδία.
    Και με ενοχλεί αφόρητα ο πολύ ελαφρύς τρόπος με τον οποίο εκφράζεστε για όσους έχουν ενστάσεις στη μεθόδευση αυτών των διαλόγων (και όχι στους διαλόγους καθεαυτούς).
    Βάζετε μέσα στα ειρωνικά σας σχόλια και τον όσιο Ιουστίνο Πόποβιτς και τον πατέρα Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο;
    Δεν είμαστε όλοι οι σκεπτικοί του ζηλωτικού κλίματος, σας διεβεβαιώ! Δεν αδικείτε όσους έχουμε ενστάσεις, αδικείτε τον εαυτό σας γράφοντας έτσι...
    Οσο για τον Αθηναγόρα, εγράφη πρόσφατα σε βιβλίο σοβαρού ρωμαιοκαθολικού, του Patrice Mahieu, ότι ο Ζηζιούλας, ως λαϊκός, μαζί με τον τότε αρχιμανδρίτη Δαμασκηνό Παπανδρέου, τον μετέπειτα οικομενιστή μητροπολίτη Ελβετίας, είχαν δώσει τη συγκατάθεσή τους σε άμεσο και απροϋπόθετο συλλείτουργο μεταξύ Αθηναγόρα και Πάπα. Και το απέτρεψαν οι ίδιοι οι Ρωμαιοκαθολικοί (!!!), λέγοντας στον Αθηναγόρα ότι "Παναγιώτατε, οι άλλοι Ορθόδοξοι θα σας καθαιρέσουν!".
    Το βιβλίο είναι αυτό:
    Paul VI et les Orthodoxes (Ο Παύλος ο 6ος και οι Ορθόδοξοι), από τον σοβαρό εκδοτικό οίκο Cerf.

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ ΒΙΣ 20/03/2013 03:31:40

      «Και με ενοχλεί αφόρητα ο πολύ ελαφρύς τρόπος με τον οποίο εκφράζεστε για όσους έχουν ενστάσεις στη μεθόδευση αυτών των διαλόγων (και όχι στους διαλόγους καθεαυτούς).»

      Στὸ κείμενο γράφω: «Εδώ πρέπει να διαχωρίσουμε όσους έλλογα διατυπώνουν συγκεκριμένες διαφωνίες επί τη βάσει συγκεκριμένης λογικής, και τυγχάνουν συζητήσιμοι, από όσους ασκούν μιαν αυτοδικαιωτική πατριαρχοφαγία, ανακηρύσσοντας εαυτούς ως τους μόνους κήρυκες της αληθείας, υπερκειμένους συνόδων, επισκόπων, πατριαρχών». Δὲν σᾶς καλύπτει ὁ διαχωρισμός;

      «Βάζετε μέσα στα ειρωνικά σας σχόλια και τον όσιο Ιουστίνο Πόποβιτς και τον πατέρα Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο;»

      Αὐτὸ καταλάβατε διαβάζοντας τὸ κείμενο; Ἀγαπητὲ ΒΙΣ, ἀφοῦ ξέρετε πολὺ καλὰ τί χαμὸς χυδαίων ὕβρεων, «ζηλωτισμοῦ», μίσους, δηλητηριώδους διχόνοιας καὶ ἐν τέλει ἀθεολόγητης βλακείας κυκλοφορεῖ στὸ διαδίκτυο (καὶ στὴν πραγματικὴ ζωή), γιατί κάνετε ὅτι δὲν τὸ ξέρετε καὶ ὅτι 'μπερδεύετε' τὴν κριτικὴ ποὺ ἀσκεῖται σὲ αὐτοὺς τοὺς «νεομάρτυρες καὶ νεο-ὁμολογητὲς τοῦ πληκτρολογίου» μὲ ἀναφορὰ σὲ ὁσιακὲς μορφές;

      Ὅσον ἀφορᾶ στὸν Ζηζιούλα, γνωρίζετε καλῶς ὅτι τοὐλάχιστον, -τοὐλάχιστον-, ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ δὲν εἶναι τυχαῖος. Ἂν τὸ περιστατικὸ ποὺ ἀναφέρετε ἀληθεύει, θὰ μοῦ ἔκανε τεράστια ἐντύπωση - καὶ χωρὶς νὰ θέλω νὰ διαψεύσω τὸν Patrice Mahieu ἢ ἐσᾶς, δὲν σᾶς κρύβω ὅτι δὲν τὸ πιστεύω. Ὄχι ἐπειδὴ κάτι τέτοιο θὰ ἦταν «προδοσία» ἢ «ἀδιανόητο», ἀλλὰ γιὰ τὸν ἁπλούστατο λόγο ὅτι ὁ Περγάμου δὲν σκέπτεται ἔτσι.

      • ΒΙΣ avatar
        ΒΙΣ @ Σωτ Μητραλ 20/03/2013 10:23:07

        Επίσης καλή Σαρακοστή και ζητώ συγγνώμη για την παράλειψή μου να ευχηθώ.
        Θα απαντήσω εν συντομία.
        1. Ναι με καλύπτει, αλλά το βάρος πέφτει στο δεύτερο σκέλος. Επιτέλους, μεταξύ οικουμενισμού και ζηλωτισμού, υπάρχει η βασιλική οδός. Αλλά επίτρεψέ μου να πω ότι οι οικουμενιστές έχουν το πεπόνι, σίγουρα, αλλά έχουν και το μαχαίρι. Δηλαδή, είναι στην εξουσία. Ενώ οι ζηλωτές το πολύ-πολύ κανένα μαχαιρίδιο να έχουν. Και εκτός από τον έξαλλο ζηλωτισμό, υπάρχει και ο έξαλλος οικουμενισμός στο διαδίκτυο, που φτάνει στον ουνιτισμό (βλ. τη γνωστή Ιδιωτική εκ Πατρών....).
        2. Ναι, εντάξει, αλλά μην προβάλλετε και τόσο τον Αθανάσιο Γέβτιτς, διότι φοβούμαι ότι έχει κάνει μεγάλη στροφή. Και ειδικά όταν βλέπω την αφιλάδελφη στάση του έναντι του Αρτεμίου και τον διαβόητο επίσκοπο Ερζεγοβίνης Γρηγόριο (πιο κοσμικός και bon viveur και οικουμενιστής πεθαίνεις...) που ευφημίζεται ως πνευματικοπαίδι του Αθανασίου, μαύρες σκέψεις περνούν από το μυαλό μου....
        3. Ο Ζηζιούλας δεν είναι τυχαίος, αλλά έχει κατηγορηθεί, ακόμα και από τον π. Νικόλαο Λουδοβίκο, επί νεο-αρειανισμώ. Και σε συνομιλία μου με άλλον διαπρεπή θεολόγο και κληρικό (ειδικό στη δογματική θεολογία), που ήταν αρκετά έως πολύ κοντά στον Ζηζιούλα, διαπίστωσα ότι και αυτός ο "ζηζιουλικός" έρχεται σε αμηχανία έναντι ορισμένων θεολογικών θέσεων του Ζηζιούλα. Θυμίζω επίσης τα πρόσφατα γραφέντα από τον Ναυπάκτου Ιερόθεο, κατά τα άλλα φίλα προσκείμενο στο Φανάρι.
        Πώς λοιπόν προϊσταται θεολογικού διαλόγου υψηλοτάτου επιπέδου κληρικός για την πιστότητα του οποίου στο ορθόδοξο δόγμα έχουν γραφεί πολλά ενάντια, δίχως να λάβουν οι επικριτές επαρκή απάντηση;
        Προσωπικά, θεωρώ τον Ζηζιούλα περισσότερο έναν χριστιανό υπαρξιστή παρά δογματικό θεολόγο, τουλάχιστον στην μετά τη διατριβή του περίοδο.
        Να θυμίσω ότι είχαν ζητήσει από τον γέροντα Εφραίμ τον Κατουνακιώτη (ανώτερος κληρικός το είχε ζητήσει) να κάνει προσευχή να πάρει "πληροφορία" για το αν είναι σωστός ο οικουμενισμός και μετά από μέρες ο γέροντας είπε ότι ένιωσε μία πολύ άσχημη, ξινή γεύση στο στόμα του...
        Η αντίθεση στον οικουμενισμό δεν σημαίνει αυτομάτως ζηλωτισμός, η αντίθεση δείχνει ειλικρινέστερη αγάπη προς τους ετεροδόξους, διότι δεν τους κοροϊδεύεις...

        • Σωτ Μητραλ avatar
          Σωτ Μητραλ @ ΒΙΣ 20/03/2013 15:32:28

          Ἀγαπητὲ ΒΙΣ,

          «μαχαιρίδιο» ἡ τεράστια ΠΟΛΙΤΙΚΗ (τονίζω τὸ πολιτικὴ) ἐξουσία ποὺ ἔχει συλλέξει ὁ Πειραιῶς μὲ τὸν «ἀντιοἰκουμενισμό» του; Ἐδῶ μιλᾶμε γιὰ σκληρὰ παιχνίδια ἐξουσίας καὶ ἐπιρροῆς διαφόρων, ἀπὸ μητροπολίτες καὶ «γεροντάδες» (;) μέχρι καθηγητὲς καὶ λαϊκοὺς θεολόγους... Δεῖτε μόνο τὴν σχέση «ἀντι-οἰκουμενισμοῦ», ΑΝΕΛ καὶ παλαιοημερολογητισμοῦ... Ὁ κακὸς χαμός!

          Ὁ δὲ πολὺ σεβαστὸς καὶ ἄφθαστα ταλαντοῦχος π. Νικόλαος Λουδοβίκος ἔχει κατηγορήσει (στὸ βιβλίο του Οἱ τρόμοι τοῦ προσώπου καὶ τὰ βάσανα τοῦ ἔρωτα) τὸν δάσκαλό του Ζηζιούλα, ἀλλὰ καὶ τὸν Γιανναρᾶ στὸ ἴδιο βιβλίο, γιὰ περίπου... κάθε αἵρεση ποὺ κυκλοφορεῖ! Νεο-ἀρειανισμός, νεο-γνωστικισμός, νεο-μανιχαϊσμός, καὶ πάει λέγοντας... Ὅσον ἀφορᾶ στὸν σεβασμιώτατο Ναυπάκτου, λόγῳ ἐπώνυμης γραφῆς δυσκολεύομαι νὰ μακρυγορήσω γιὰ τὸ κατὰ πόσον θεωρῶ τὶς ἐνστάσεις του σοβαρές. Ἡ δὲ ἀπάντηση ἀπὸ τὸν Περγάμου δὲν νομίζω νὰ ἄφησε καὶ πολλὰ περιθώρια, καίτοι ὁ Ναυπάκτου συνέχισε.

          Γιὰ τὸν Μάξιμο τὸν Ὁμολογητὴ νὰ δεῖτε τί εἶχε γραφτεῖ ἐκείνην τὴν ἐποχή. Φυσικά, δὲν πέφτω στὴν παγίδα τῶν «ζηλωτῶν» νὰ διατυπώσω ἢ νὰ ὑπονοήσω ἄσεμνες συγκρίσεις (ὅπου ὁ κάθε ψυχοπαθολογικὰ ἐξαρτημένος μὲ τὴν δημοσιότητα ,καὶ ἰδία τὴν διαδικτυακή, ἱερομόναχος βαφτίζεται «δεύτερος Μάρκος Εὐγενικός», «δεύτερος Κοσμᾶς Αἱτωλός» χωρὶς ἴχνος ντροπῆς - νά, δεῖτε καὶ τὸν Nikita ἀπὸ κάτω), ἀλλὰ καταλαβαίνετε τί ἐννοῶ. Οἱ διαφωνίες καθ' αὐτὲς δὲν σημαίνουν ὅτι «ὅπου ὑπάρχει καπνός, ὑπάρχει καὶ φωτιά». Εἰδικὰ ὅταν προέρχονται ἀπὸ minores (νομίζω εἰκονογραφῶ μὲ σαφήνεια): φοβερὸ πράγμα ὁ φθόνος, ἐκπληκτικὴ ἡ δαιμονικὴ δυναμική του.

          Πάντως δὲν σᾶς κρύβω ὅτι θεωρῶ τὴν διατύπωση τῆς ἐκκλησιαστικῆς μαρτυρίας σὲ γλῶσσα σημερινή (καὶ εἰδικὰ φιλοσοφικὴ γλῶσσα σημερινή, ὅπως ἡ γλῶσσα τοῦ «νεοπλατωνισμοῦ» ἦταν ἡ τότε γλῶσσα τῶν Ἀρεοπαγιτικῶν Γραφῶν, χωρὶς νὰ καθίστανται νεοπλατωνικές), ὅπως τὴν διέπραξαν ὁ Γιανναρᾶς, ὁ Ζηζιούλας καὶ ἄλλοι, ὑψίστης σημασίας γιὰ τὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας. Συγκρινόμενη μὲ τὴν ἀνάγκη πληρέστερης διατύπωσης τῆς διαφορᾶς οὐσίας-ἐνεργειῶν τῶν 14ο αἰῶνα.

  14. kas avatar
    kas 20/03/2013 00:58:43

    +++++

    έτσι

    σαφώς και υπήρξαν φωτισμένοι δυτικοί ιερωμένοι και πάπες

    αλλά είναι Αίρεση

    ο δε προτεσταντισμός δεν είναι καν χριστιανισμός

    ποιά ένωση ?....θα δεχτούν ποτέ ότι δεν εκπορεύεται το Αγιον Πνεύμα παρά μόνο από τον Πατέρα ?

    έλεος...

  15. ΣΤΕΛΙΟΣ avatar
    ΣΤΕΛΙΟΣ 20/03/2013 12:40:44

    διαβάζω μόλις τώρα ,τυχαία ,στον Ελευθερο Τύπο:

    "το τηλεοπτικό δίκτυο Rai Uno μετέδωσε, πριν λίγο ότι «ο νέος πάπας, με τις πρώτες του κινήσεις, δείχνει να θέλει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να μπορέσει να έλθει όσο πιο κοντά γίνεται με τους ορθόδοξους, θέτοντας υπό συζήτηση, πιθανότατα, ακόμη και τα ίδια τα κύρια στοιχεία του πρωτείου του».

    Μακάρι να είναι ειλικρινής. Γιατί ,μην κοροϊδευόμαστε, αν οι Αμερικάνοι δεν το χρειάζονταν για να αντισταθμίζουν τη Ρωσική επιρροή, το δικό μας του Οικουμενικό Πατριαρχείο ίσως δεν υπήρχε καν…

    • Κυθήριος Τ. avatar
      Κυθήριος Τ. @ ΣΤΕΛΙΟΣ 20/03/2013 12:55:39

      Ἔχεις δίκιο γιά τό τελευταῖο,τό ἄρθρο στήν ἐφημερίδα δέν τό 'χω διαβάσει,μακάρι νά μήν τό λέει ἐθιμοτυπικά καί μόνο ὁ Πάπας,ἀλλά νά τό ἐννοεῖ!
      Εὐχαριστῶ πάντως.

  16. Nikitas avatar
    Nikitas 20/03/2013 14:30:44

    Μπράβο σας κ. Μητραλέξη!!!
    Επιτέλους κάποιος να πει τα πράγματα με το όνομά τους!

    Κατα την γνώμη μου, όλοι αυτοί που "χτυπιούνται" με την παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη στην ενθρόνηση του Πάπα, μάλλον δεν έχουν στοιχειώδη γνώση Φαναριώτικης διπλωματίας.
    Ας δούνε λίγο τον Άγιο Μάρκο τον Ευγενικό....!!!!!!!!!

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Nikitas 20/03/2013 15:33:54

      Ξέρετε, ἡ εἰκονογράφηση τοῦ Ἁγίου Μάρκου τοῦ Εὐγενικοῦ, ἢ τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἱτωλοῦ, περίπου ὡς «ἐκκλησιαστικῶν μπαχαλάκηδων» οὐδόλως τιμᾶ τὴν μνήμη τῶν ἁγίων... Μᾶλλον συνιστᾶ βλασφημία.

  17. Albus avatar
    Albus 21/03/2013 13:41:29

    Καλογραμμένο το κείμενο, δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αντιρρήσεις, αφενός διότι λέει τα αυτονόητα (πρώτη κακή λέξη), αφετέρου διότι τα βάζει με τους ακραίους όλων των "παρατάξεων" (δεύτερη κακή λέξη) δικαιώνοντας ταυτόχρονα τους μετριοπαθείς. Και οι υπέρμαχοι του διαλόγου, αν δεν προσεγγίζουν το δογματικό συγκρητισμό και τον ουνιτισμό, έχουν δίκιο, και οι κριτικώς ιστάμενοι έναντι του αλλοτριωμένου δυτικού χριστιανισμού έχουν δίκιο, αν δε μετατρέπονται σε παραληρούντα όχλο.

    Αυτό που μου μένει ως αμφιβολία είναι το εξής: Διαβάζουμε για παράδειγμα πως το Βατικανό στέκει ουσιαστικά στους αντίποδες της εκκλησίας, έχοντες αλλάξει όχι απλώς ένα δόγμα ή κάποιες παραδόσεις αλλά ολόκληρη τη φύση της εκκλησίας. Πιστεύει ο γράφων ότι η πλειονότητα των επισκόπων και των ακαδημαϊκών θεολόγων, ειδικά όσοι συμμετέχουν στους διαλόγους, ασπάζονται αυτή τη θεώρηση; Αν όχι, τότε δεν μπορούμε να μιλάμε απλώς για μεμονωμένα περιστατικά. Από τα λίγα που έχουν υποπέσει στην αντίληψή μου, νομίζω για παράδειγμα ότι προωθείται τελευταία μια μορφή αποδοχής του παπικού πρωτείου, βασισμένη μάλιστα στη λεγόμενη "θεολογία του προσώπου".

    • Σωτ Μητραλ avatar
      Σωτ Μητραλ @ Albus 21/03/2013 17:23:08

      Πώς ακριβώς συνδέετε την θεολογία του προσώπου με αποδοχή πρωτείου διαφορετικού από αυτό της πρώτης χιλιετίας;;;

      • Albus avatar
        Albus @ Σωτ Μητραλ 21/03/2013 19:46:24

        Θυμάμαι μητροπολίτη του οικουμενικού πατριαρχείου (αν δεν κάνω μεγάλο λάθος) να δηλώνει πως η οικουμενική σύνοδος και η κοινή πίστη είναι απρόσωπες έννοιες και θεσμοί, γι' αυτό δεν μπορούμε να βασίσουμε επ' αυτών την ενότητα της παγκοσμίου εκκλησίας. Χρειαζόμαστε ένα πρόσωπο γι' αυτό το σκοπό. Υπάρχει προηγούμενο όσον αφορά τέτοια θέση; Θεωρήθηκε ποτέ ένα πρόσωπο σημείο ενότητας της παγκοσμίου εκκλησίας, έστω και χωρίς υπερεπισκοπικές εξουσίες;

        Επίσης, η τέτοιου είδους ενότητα ἔν τινι προσώπῳ θεωρείται "ανάλογη" με τη μοναρχία του Πατρός στην Αγία Τριάδα ή το λειτούργημα του επισκόπου στην τοπική εκκλησία, άποψη που επίσης νομίζω, από τις φτωχές μου γνώσεις, ότι είναι καινοφανής. Ο σεβασμιώτατος Περγάμου δε δίδασκε ότι κάθε τοπική εκκλησία φανερώνεται ως η καθολική εκκλησία, ότι δεν πρέπει να βλέπουμε την εκκλησία ως παγκόσμιο οργανισμό και ότι ακόμη κι ο concilliarismus δεν έχει συλλάβει την πραγματική έννοια της τοπικότητας και οικουμενικότητας της εκκλησίας;

        ΥΓ: Προς Θεού, δε θα λύσουμε στο antinews (!) τις λεπτότατες θεολογικές διαφορές και έννοιες. Αυτά τα παραθέτω απλώς ως απάντηση στην ερώτησή σας και περισσότερο για λόγους προβληματισμού πάνω στο θέμα που έθιξα και προηγουμένως, αν δηλαδή τη θεώρηση του άρθρου σας τη συμμερίζεται η πλειονότητα των διαλεγομένων με τους ρωμαιοκαθολικούς ορθοδόξων.

        • Σωτ Μητραλ avatar
          Σωτ Μητραλ @ Albus 22/03/2013 00:39:18

          Δὲν μοῦ ἀπαντήσατε ὅμως, πῶς συσχετίζετε τὴν θεολογία τοῦ προσώπου μὲ ὅλο αὐτό;

          • Albus avatar
            Albus @ Σωτ Μητραλ 22/03/2013 01:27:56

            Δεν είπα πως τη σχετίζω εγώ, μίλησα για ορισμένους θεολόγους και κληρικούς.
            Το πώς γίνεται ο συσχετισμός είναι, νομίζω, φανερό: Λέγεται ότι η ενότητα της εκκλησίας πρέπει να διασφαλίζεται από έναν άνθρωπο, διότι αλλιώς μειώνεται η αξία του ανθρώπινου προσώπου με την καταφυγή σε απρόσωπα κριτήρια/έννοιες (σύνοδο, πίστη, με τον τρόπο που αυτά γίνονται αντιληπτά). Η μη αποδοχή δηλαδή ενός ανθρώπου ως σημείου ενότητας θεωρείται υποβάθμιση του προσώπου, άρα εκτροπή από τη θεολογία του προσώπου, άρα αίρεση.

          • Σωτ Μητραλ avatar
            Σωτ Μητραλ @ Albus 22/03/2013 12:57:04

            Μα η θεολογία του προσώπου δεν εχει καμμία απολύτως σχέση με αυτό που περιγράφετε. Για την ακρίβεια, η θεολογία του προσώπου λέει για αυτά τα ζητήματα τα...ακριβώς αντίθετα.

          • Albus avatar
            Albus @ Σωτ Μητραλ 22/03/2013 14:08:52

            Χαίρομαι γι' αυτό που λέτε, διότι αυτό νόμιζα κι εγώ. Φοβάμαι όμως ότι τέτοιες απόψεις υπάρχουν και καλλιεργούνται μέσα στην εκκλησία.
            Μου έρχεται στο νου για παράδειγμα μια ομιλία του π. Παντελεήμονος Μανουσάκη με τίτλο "Η αίρεσις του αντι-παπισμού". Δεν ξέρω αν την έχετε διαβάσει, αλλά νομίζω ότι λέει αυτά που προανέφερα περί του πρωτείου (εκτός αν εγώ παρερμηνεύω τελείως τα λεγόμενα). Ο π. Παντελεήμων παραπέμπει εκεί και σε απόψεις επισκόπων, όπως του σεβασμιωτάτου Προύσης.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.