#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
05/11/2012 18:51
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η παγίδα της επαναγοράς



Του Γιώργου Χαρβαλιά

Σε ένα ακόμη κορυφαίο λάθος ετοιμάζεται να υποπέσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, υιοθετώντας ως λύση για το ελληνικό πρόβλημα χρέους την επαναγορά ομολόγων από ιδιώτες που σήμερα διαπραγματεύονται σε ποσοστό πολύ χαμηλότερο από την ονομαστική τους αξία.

Κατ’ αρχήν από μόνο του, το μέτρο δεν λύνει το πρόβλημα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους. Και 10-15 δις να μας δανείσουν μέσω του ESM για την αγορά ομολόγων , δεν πρόκειται να ξεφορτωθούμε παρά(στην καλύτερη περίπτωση) 40 δις χρέους, ποσό που ίσα-ίσα φτάνει μόνο για να καλύψει την περιβόητη επιμήκυνση. Και ασφαλώς δεν αρκεί ούτε στο ελάχιστο για να φέρει το 9πλάσιο ελληνικό χρέος σε τροχιά βιωσιμότητας.

Μιλάμε άρα για μία ασπιρίνη και αυτό δεν το λέω εγώ. Το λέει το ΔΝΤ, τις θέσεις του οποίου θα έπρεπε να εκμεταλεύεται η ελληνική κυβέρνηση κι ας στεναχωριέται η...Μέρκελ,  το λέει όμως και το πρακτορείο Bloomberg σε πρόσφατη ανάλυση του για το ελληνικό χρέος.

«Η ιδέα επαναγοράς του ελληνικού χρέους μπορεί να είναι ελκυστική, όχι μόνο γιατί επιτρέπει στη Γερμανία να συμφωνήσει τους όρους μείωσης του χρέους χωρίς να πρέπει να περάσει τη δική της διαχωριστική γραμμή, τη συγχώρεση δηλαδή του χρέους μιας κυβέρνησης προς την Γερμανία και την ΕΚΤ...Εδώ ωστόσο βρίσκεται το πρόβλημα: Οι επαναγορές ομολόγων έχουν αντίθετα αποτελέσματα. Οπως απέδειξε ο Jeremy Bulow, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, κατά την διάρκεια της κρίσης στη λατινική Αμερική, τη δεκαετία του ’80, οι επαναγορές χρέους έχουν την τάση να αυξάνουν τις τιμές των ομολόγων που έχουν απομείνει, αφήνοντας την τιμή αγοράς χρέους μιας κυβέρνησης με ελάχιστες αλλαγές. Για την περίπτωση της Ελλάδας, μας λέει ο Bulow, θα πρόκειται για περίπτωση δαπάνης χρημάτων με στόχο μια λογιστική φαντασίωση».

Αυτά αναφέρει επι λέξει το Bloomberg. Αλλά ακόμη και αν αποφάσιζε η κυβέρνηση, με ξένα δανεικά, μία «μαζική επανάκληση» ομολόγων, που σήμερα διαπραγματεύονται, ας πούμε, στο 30% της αξίας τους, σε ποιά τιμή θα γινόταν αυτή, ώστε να καταστεί ελκυστική για τους ιδιώτες; Σίγουρα σε πολύ υψηλότερη. Πόσο υψηλότερη όμως;

Ποιός θα αποφασίσει δηλαδή το premium που θα δοθεί στους επενδυτές για να δώσουν πίσω τα ομολόγα τους; Και με τι κριτήρια;

Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι μια τέτοια διαδικασία, εκτός από ατελέσφορη μπορεί να αποδειχτεί και προβληματική από νομικής πλευράς. Φαντάζεστε να πλανώνται φήμες ότι κάποιοι γνώριζαν εκ των προτέρων και αγόρασαν ομόλογα στο 30% της αξίας τους για να τα πουλήσουν μετά εκ του ασφαλούς στην ελληνική κυβέρνηση στο 60% και να διπλασιάσουν μέσα σε λίγες μέρες το κεφάλαιο τους;

Αυτά είναι παιχνίδια με τη φωτιά που κινδυνεύουν να εκθέσουν τους χειρισμούς του οικονομικού επιτελείου και να μας ξαναγυρίσουν πίσω στην περίοδο των αλήστου μνήμης...ασφάλιστρων κινδύνου(CDS).  Μοναδική λύση είναι το κούρεμα του επίσημου χρέους και όχι η επαναγορά του εναπομείναντος ιδιωτικού. Ας τολμήσει επιτέλους να το πει δημόσια η κυβέρνηση...

ΣΧΟΛΙΑ

  1. ιωαννης γραψας avatar
    ιωαννης γραψας 05/11/2012 19:19:14

    επιτέλους και μια λογική φωνή..επιτέλους μια φωνή με επιχειρήματα που δυστυχώς όταν τα ίδια τα επιχειρήματα τα εκφωνούν άλλοι, αυτοί θεωρούνται επικίνδυνοι...(απλά να θυμίσω οτι αντίστοιχες κραυγές σε αντίστοιχα επιχειρήματα έβγαζαν και οι ΓΑΠ και Παπακ.νου οταν άκουγαν λέξεις όπως κούρεμα,αναδιάρθρωση κ.λ.π....αποκαλούσαν τους άλλους εχθρούς της πατρίδας και τζαμπατζήδες κ.λ.π.)...Πολλά μπράβο για το κείμενο σας...

  2. Σταράτα avatar
    Σταράτα 05/11/2012 19:26:50

    Η μόνη λύση είναι νά κόβει τό κράτος?ένωση?πολιτείες?βασίλεια πές τα όπως θές τό χρήμα καί όχι ό ιδιώτης.

  3. Wraia ta leme avatar
    Wraia ta leme 05/11/2012 19:33:17

    Nα το δούμε κι αυτό...Να στηθεί νέο κόλπο με επαναγορά ομολόγων και κάποιοι...καλά διαβασμένοι, να γίνουν πλούσιοι την ώρα που η χώρα χρεοκοπεί. Το είδαμε άλλωστε το έργο στο παρελθόν. Τίποτα δεν αλλάζει...

  4. dorothea avatar
    dorothea 05/11/2012 19:35:05

    Πολύ μακρυά πηγαίνετε...Μόλις πριν μία ώρα το Ρώυτερς είπε ότι δεν θα υπάρξει απόφαση για την Ελλάδα στο περιβόητο και πολυδιαφημισμένο Γιουρογκρουπ της 12ης Νοεμβρίου. Θα μας ψήσουν το ψάρι στα χείλη...

  5. sitting duck avatar
    sitting duck 05/11/2012 19:36:27

    Φαντάζεστε να περάσουν τα μέτρα και να μην πάρουμε τη δόση; Θα τους έχουν πιάσει σαν την Πόντια Π...

  6. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 05/11/2012 20:01:57

    Η Ελλάδα έχει χρεωκοπήσει. Και είναι αδύνατο να διασωθεί. Δυστυχώς αυτό δεν θέλουν να το παραδεχθούν επισήμως στας Ευρώπας, γιατί οι πολιτικοί παγκοσμίως πάσχουν από τα ίδια ελαττώματα. Το μόνο που τους αποσχολεί κατά βάθος είναι η επανεκλογή τους. Ουδείς πρόκειται να παραδεχθεί ότι η πολιτική που ακολουθήθηκε ήταν λάθος. Αλλά κι εμείς εδώ αρνούμαστε να δούμε την πραγματικότητα. Ψάχνουμε κρυμμένους θησαυρούς για να σωθούμε. Αυτοί όμως υπάρχουν μόνο στα παραμύθια.
    Η επαναγορά, η επιμήκυνση και όλα αυτά το ωραία είναι ένας εύσχημος τρόπος να κρυφτεί το πρόβλημα κάτω απ'το χαλί. Δεν αποτελούν λύση.
    Η Ελλάδα για να "σωθεί" θα χρειαζόταν τεράστιες επενδύσεις για να επιτύχει τρελούς ρυθμούς ανάπτυξης, ώστε να γινόταν διαχειρίσιμο το χρέος και διαγραφή μέρους του χρέους.
    Αυτά τα χρήματα δεν είναι διατεθειμένος κανείς να τα δώσει. Και πολιτικά είναι αδύνατο να συναινέσουν σε διαγραφή. Επίσης, ούτε και το τύπωμα χρήματος σε δραχμές θα έλυνε κανένα πρόβλημα. Μη συγκρίνουμε την αμερικανική οικονομία με τη δική μας. Το δολάριο, παρόλες τις απίστευτες ποσότητες που τύπωσε η FED, δεν έχει χάσει την αξία του. Οι ελληνικές δραχμές θα είχαν τόση αξία όσο τα αποκόμματα εφημερίδων για το αλεύρωμα σαρδέλλας. Και μέχρι να ισσοροπήσει το σύστημα η κοινωνική κρίση θα ήταν οξύτατη. Αλλά και εντός του ευρώ τα πράγματα δεν πρόκειται να καλυτερέψουν.
    Η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, υπό τις παρούσες συνθήκες είναι η συνέχιση της πτώσης του βιοτικού επιπέδου. Είτε σε ευρώ ή σε δραχμές ή σε γρόσια, είναι αναπόφευκτη πια η εξέλιξη. Καθήκον του κράτους είναι να διαχειριστεί την ανθρωπιστική κρίση που σοβεί και θα γίνει εντονότερη.
    Τα υπόλοιπα περί ανάπτυξης, αξιοποίησης του δυναμικού της χώρας κλπ, στην παρούσα συγκυρία είναι ανέκδοτα. Αυτά είναι για το μετά. Δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο μετά.

    • Σταράτα avatar
      Σταράτα @ Γιάννης Φαίλτωρ 05/11/2012 20:43:17

      +++++1000
      σέ 10 χρόνια μέ αυτό τό προγραμμα ή Ελλάδα θά έχει 5 εκατομύρια Ελληνες καί 5 αλλοδαπούς . τούς αλλούς 5 θά τούς πεθάνουν καί μιλάω γιά τούς συνταξιούχους .καί οί άλλοι θά μεταναστεύσουν

    • μχ avatar
      μχ @ Γιάννης Φαίλτωρ 05/11/2012 20:52:01

      ..." Οι ελληνικές δραχμές θα είχαν τόση αξία όσο τα αποκόμματα εφημερίδων για το αλεύρωμα σαρδέλας."...

      Μήπως δεν είναι ακριβώς έτσι όπως τα λέτε

      " Τελικά έπρεπε να χάσουμε την εθνική κυριαρχία μας και να τεθούμε υπό ξένη κηδεμονία με τα Μνημόνια, για να αποκαλυφθεί το τι έκρυβε η ελληνική γη στα έγκατά της: Όταν το Bloomberg χαρακτηρίζει την Ελλάδα "χρυσωρυχείο της Ευρώπης το οποίο στα επόμενα τέσσερα χρόνια θα ξεπεράσει την Φινλανδία σε παραγωγή χρυσού", επικαλούμενο στοιχεία που περιήλθαν στην κατοχή τους από τις πρώτες μεταλλευτικές αναλύσεις που έχουν γίνει κυρίως σε ορυχεία της Μακεδονίας, τότε το θέμα είναι όχι απλά υπαρκτό, αλλά η προοπτική είναι κάτι παραπάνω από εξαιρετική.

      Όπως μετέδωσε λοιπόν πριν λίγο το Bloomberg, "Η Ελλάδα μπορεί να μετεξελιχθεί στη μεγαλύτερη χώρα παραγωγό χρυσού, καθώς έχουν εντοπιστεί τεράστια κοιτάσματα για τα οποία υπήρχαν ενδείξεις, αλλά τώρα υπάρχει βεβαιότητα για την ύπαρξη μεγάλων ποσοσήτων χρυσού. Έτσι αναγκαστικά πλέον και με την πίεση των ξένων δανειστών, οι αρμόδιες ελληνικές αρχές «ξεμπλοκάρουν» συμφωνίες που παρέμεναν «στον πάγο» για περισσότερο από μία δεκαετία, λόγω της γραφειοκρατίας και των περιβαλλοντικών κανονισμών".

      Στα τέσσερα ορυχεία που λειτουργούν δύο εταιρείες θα παραχθούν περίπου 425.000 ουγκιές χρυσού μέχρι το 2016, αξίας 757 εκατ. δολαρίων (τιμή spot 5ης Οκτωβρίου), ενώ μέχρι σήμερα παράγονται 16.000 ουγκιές, όταν η Φινλανδία, που κατέχει την πρώτη θέση παραγωγής χρυσού στην Ευρώπη, εξόρυξε πέρυσι 220.000 ουγκιές χρυσού. Από εκεί και πέρα η εξόρυξη αναμένεται να σταθεροποιηθεί στις 270-350.000 ουγγιές το χρόνο με τα έσοδα μέσα σε μία δεκαετία να ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ!

      Για πετρέλαιο και αέριο δεν βάζω αντίστοιχες αναφορές...

      • Χαμαιλετάς avatar
        Χαμαιλετάς @ μχ 06/11/2012 04:13:09

        Για ποιόν θα είναι τα έσοδα? Οι εταιρείες που έχουν τα δικαιώματα είναι σαφές οτι δε θα παράγουν τελικό προϊόν (με τη διεθνή τιμή του χρυσού), αλλά μέσα από ένα πλέγμα αγορών και πωλήσεων θα φορολογούνται για το μετάλλευμα (όχι καθαρό χρυσό). Αν υπολογίσετε και τα έξοδα λειτουργίας (παραφουσκωμένα για μια στρατιά στελεχών και "ειδικών", κοινών για όλες τις εταιρείες) και τις μεταξύ των εμπλεκομένων εταιρειών αγοραπωλησίες, το τελικό ποσό που θα προκύπτει για τις εταιρείες εξόρυξης και για το οποίο θα φορολογηθούν, είναι αστείο σε σχέση με την τιμή πώλησης του τελικού προϊόντος. (Σα να παίρνουν φτηνή πρώτη ύλη, να την πουλάνε σε άλλες εταιρείες, αυτές σε άλλες, στο τέλος στο εξωτερικό και εκεί οι μητρικές θα αποκτούν τελικό προϊόν σε τιμή 20πλάσια από ότι αγόρασαν στην Ελλάδα. Και από τα μεταλλευτικά δικαιώματα η Ελλάδα θα εισπράτει το τεράστιο ποσοστό 1% της τιμής που πουλήθηκε το αναπεξέργαστο μετάλλευμα. Δηλαδή, σύμφωνα με τους δικούς σας υπολογισμούς, για χρυσό που στην τελική του μορφή θα φτάσει στα 5 δισ. μέσα σε μια δεκαετία, το ελληνικό δημόσιο θα εισπράξει από φόρους και δικαιώματα το πολύ 150-200 εκατομμύρια σε δέκα χρόνια. Επειδή το ποσοστό κέρδους είναι τρελό και ήδη υπουργοί και στελέχη της παρούσης και της προηγούμενης κυβέρνησης έχουν "πεισθεί" για το εθνικό όφελος, είμαι σχεδόν βέβαιος ότι τα υλοποιηθούν οι επενδύσεις. Σε δέκα χρόνια, μακάρι να είμαστε εδώ και να ξαναδούμε πόσα θα έχει εισπράξει το ελληνικό δημόσιο, δίνοντας όλον αυτόν τον υπόγειο πλούτο σε εγχώριους νταβατζήδες και καουμπόϊδες του εξωτερικού. Τι θα μπορούσε να γίνει; Ή συνεκμετάλλευση του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ χρυσού με ιδιώτες που έχουν την τεχνογνωσία ή πληρωμή δικαιωμάτων 40-50% στην τιμή του τελικού προϊόντος. Δηλαδή θα τους πέσει άσχημα να βγάλουν (αφαιρώντας τα λειτουργικά) πάνω από 2 δισ, δε δέκα χρόνια; Κρίμα...

    • μχ avatar
      μχ @ Γιάννης Φαίλτωρ 05/11/2012 21:30:15

      "Οι ελληνικές δραχμές θα είχαν τόση αξία όσο τα αποκόμματα εφημερίδων για το αλεύρωμα σαρδέλας."

      ...και καλά το bloomberg που λέει ότι από δεύτεροι θα γίνουμε πρώτοι στη παραγωγή χρυσού στην Ευρώπη ...?
      Τα κοιτάσματα αερίου ?
      Το πετρέλαιο ?

      • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
        Γιάννης Φαίλτωρ @ μχ 05/11/2012 21:46:05

        Για να βγάλεις πετρέλαιο θέλεις μια δεκαετία. Εννοώ να βγάλεις και να αρχίσεις να πουλάς.
        Για να εξορύξεις χρυσό θέλεις κι εκεί κάποια χρόνια.
        Αυτά είναι για το μετά.
        Στο μεσοδιάστημα η μετάβαση θα είναι οδυνηρότατη. Αυτή είναι η πραγματικότητα.

        • μχ avatar
          μχ @ Γιάννης Φαίλτωρ 05/11/2012 21:55:56

          Αν επιβεβαιωθούν (τα επιβεβαιωμένα) εκδίδεις ομόλογα...

    • Hrthe _to _telos avatar
      Hrthe _to _telos @ Γιάννης Φαίλτωρ 05/11/2012 22:08:17

      Ηρθα!!! :) :)

      • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
        Γιάννης Φαίλτωρ @ Hrthe _to _telos 05/11/2012 22:17:24

        Καλώς τον! Άργησες!

      • Χαλκιδέος avatar
        Χαλκιδέος @ Hrthe _to _telos 07/11/2012 20:25:52

        Λυπάμαι, σε πρόλαβε ο ΓΑΠ! :)

    • tarzan avatar
      tarzan @ Γιάννης Φαίλτωρ 06/11/2012 08:51:55

      θα μπορουσες να μας πεις οτι μια ομαδικη αυτοκτονια ειναι η καλλιτερη λυση ..

      • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
        Γιάννης Φαίλτωρ @ tarzan 06/11/2012 10:58:17

        Έχει ξανασυμβεί δυο φορές τα τελευταία 100 χρόνια.
        Το 1922 και το 1946-49.

  7. The Camel avatar
    The Camel 05/11/2012 23:50:26

    Η επαναγορά δεν πρόκειται ασφαλώς να λύσει το πρόβλημα της φερεγγυότητας του χρέους της Ελλάδας. Ομως, θα βοηθούσε αρκετά αν η Ελλάδα μείωνε το χρέος της, π.χ. κατα 30 δισ. ευρώ, μέσω της διαδικασίας επαναγοράς γιατί σίγουρα το πάζλ θα συμπληρωθεί με επιπρόσθετα μέτρα, π.χ. μείωση επιτοκίων κ.τ.λ..

    Επιπλέον, η επαναγορά θα είχε ελάχιστη επίπτωση στη χρηματοδότηση του κενού που δημιουργεί η δημοσιονομική επιμήκυνση αντίθετα μ' αυτο που ισχυρίζεται ο συγγραφέας. Πως άλλωστε θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά απο την στιγμή που τα νέα ελληνικά ομόλογα λήγουν μετά το 2020.

    Κάποτε σ' αυτη την χώρα θα πρέπει να περιοριζομαστε σ' αυτά που κατανοούμε.

    • tarzan avatar
      tarzan @ The Camel 06/11/2012 08:53:28

      100000++++!

  8. rally monkey avatar
    rally monkey 06/11/2012 00:24:50

    επαναγορα του χρεους που κρατανε ιδιωτες ειναι κομματι δυσκολο στην πραξη - τετοια γυμνασια γινονται μονο υπο απειλή (νεας) αναδιαρθρωσης.. (αστο καλυτερα αν ειναι να επιστρεψουμ 'στις αγορες' πριν το 2120 ..)
    αυτο που δεν ειδα να συζητιεται καθολου ειναι η επαναγορα των ομολογων που κραταει η ΕΚΤ - σεβαστο κομματι αν και τα οφελη μικροτερα μιας και η τιμη αγορας απο την ΕΚΤ ηταν πολυ υψηλοτερη (οχι 30 αλλα γυρω στα 60c), απο την αλλη παλι καθολου αμελητεα και πολυ πιο 'καθαρα' υλοποιησιμο ...
    Το ζητημα Ελλαδα αν ήθελαν να το λυσουν - ''θα το ελυναν σε 10' '' - οποτε όλα αυτα ειναι 'διαφημησεις' για να γεμιζει ο χρονος στα 'διαλείματα' ..

  9. Δημήτρης Πολλάτος avatar
    Δημήτρης Πολλάτος 06/11/2012 01:18:24

    Σωστός. Ψύχραιμη σκέψη. Φωνή λογικής. Έξω από θεωρίες και αναλύσεις με την μέθοδο σκακιστικής προόδου κινήσεων για χάρην εντυπωσιασμού.

    • Δημήτρης Πολλάτος avatar
      Δημήτρης Πολλάτος @ Δημήτρης Πολλάτος 06/11/2012 01:33:42

      Το σχόλιο μου έγινε για τον Γιάννη Φαίλτωρ στο σχόλιο του η Ελλάδα έχει χρεοκοπήσει. Όσο για το πετρέλαιο και τον χρυσό τρία πουλάκια κάθονταν. Το bloomberg όλο και σε κάποιους σκοπούς κάποιων τσακαλιών των χρηματιστηρίων ρίχνει νερό στον μύλο τους με το αζημίωτο. Αν υπήρχε τόσος χρυσός ε όλο και κάποια πανίσχυρη πολυεθνική θα είχε ενδιαφερθεί για να τον εξορύξει.

  10. Practician avatar
    Practician 06/11/2012 09:47:00

    Camel,βοηθός του Στουρναρα μήπως είσαι; Ο αρθρογράφος λέει απλώς ότι τα οποία λεφτά από το χρέος θα εξοικονομηθούν με την επαναφορά, δεν υπερβαίνουν ως πόσο αυτά που θα μας χρειαστούν για την επιμήκυνση. Δεν λέει ότι με αυτά θα χρηματοδοτηθεί η επιμήκυνση. Κι αν εσύ θεωρείς ότι πρέπει και πάλι κάποιοι να κερδοσκοπησουν με τα ομόλογα, πρόβλημα σου. Μην το ρίχνεις όμως στην υποτιθέμενη άγνοια των άλλων. Μπορείς να πεις ευθέως ότι συμφωνείς με την σοφία αυτών που διαμορφώνουν την οικονομική μας πολιτική και να τελειώνουμε...

  11. sitting duck avatar
    sitting duck 06/11/2012 10:26:27

    Στο επιτελείο του Στουρνάρα εργάζεσαι Camel; Ο αρθρογράφος πουθενά δεν ισχυρίζεται ότι με τα λεφτά της επαναγοράς θα χρηματοδοτηθεί η επιμήκυνση. Αυτό που λέει είναι ότι με την εξαιρετικά αμφιλεγόμενη διαδικασία της επαναγοράς, το πολύ-πολύ να εξοικονομήσουμε σε απόλυτο αριθμό χρέους, όσα θα μας στοιχίσει η περιβόητη επιμήκυνση. Ασε λοπόν τις νουθεσίες περί κατανόησης και καταλογισμού...Αν θες να υποστηρίξεις ως μεθοδολογία την επαναγορά ομολόγων(σ.σ. που θα κάνει κάποιους πλουσιότερους από τη μιά μέρα στην άλλη, χωρίς να μας λύσει το πρόβλημα)δικαίωμα σου. Απλώς μην καταφεύγεις σε περικοκλάδες διαστρέφοντας τα λεγόμενα άλλων γιατί...καρφώνεσαι.

    • The Camel avatar
      The Camel @ sitting duck 06/11/2012 11:12:14

      Δεν έχω καμία σχεση με το επιτελειο του η τον Στουρνάρα. Απλά, γνωρίζω λίγα οικονομικά.

      Ο αρθρογράφος αναφέρει: "Και 10-15 δις να μας δανείσουν μέσω του ESM για την αγορά ομολόγων , δεν πρόκειται να ξεφορτωθούμε παρά(στην καλύτερη περίπτωση) 40 δις χρέους, ποσό που ίσα-ίσα φτάνει μόνο για να καλύψει την περιβόητη επιμήκυνση."

      Ε, λοιπον αυτό που λέω εγώ είναι οτι τα ομόλογα που θα επαναγορασθούν , ακόμη κι αν οδηγήσουν σε ξεφόρτωμα χρέους 40 δισ. ευρώ, λήγουν μετά το 2020 και επομένως δεν καλύπτουν τον χρηματοδοτικό κενό της διετούς επιμήκυνσης γιατί δεν λήγουν το διάστημα 2013-2016 και επομένως η χώρα δεν χρεάζεται να δαπανήσει λεφτά για να τα αποπληρώσει.

      Το μονο που γλυτώνει είναι οι τόκοι οπότε υπολόγισε 2% ετησίως στα π.χ. 50 δισ. ευρώ δηλαδή 1 δισ. ευρώ ετησίως για 4 χρόνια. Ομως, θα πρέπει να αφαιρέσεις το εήσιο κόστος των νέων δανεικών, δηλαδή το π.χ. επιτόκιο στα 10-15 δισ. ευρώ, για να βρείς την καθαρή εξοικονόμηση. Ούτε 4 δισ. ευρώ δεν είναι για όλη την περίοδο.

      Επαναλαμβάνω λοιπόν και δεν είναι αιχμή εναντίον κανενός αλλά κριτική σ'αυτο που γίνεται σ' αυτη την χώρα. Να έχουμε άποψη επι παντός του επιστητού ακόμη κι επι θεμάτων που δεν κατανοούμε καλά.

  12. Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης avatar
    Φαήλος Μ. Κρανιδιώτης 06/11/2012 10:40:34

    Σωστός!

  13. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 06/11/2012 11:06:57

    Η ιστορία με την επαναγορά ομολόγων είναι όπως με τις ιδιωτικοποιήσεις αλλά αντίστροφα: "Δεν την θέλουμε γιατί αγοράζοντας θ' ανέβουν οι τιμές των ομολόγων". Όπως δεν "θέλουμε" τις ιδιωτικοποιήσεις, γιατί πουλώντας πέφτουν οι τιμές!
    Το αιώνιο σύνδρομο του νεοέλληνα (και όχι μόνον) τζογαδόρου: "Άν δεν τα πάρω όλα (τι παρταόλας θα ήμουν αλλοιώς!), δεν θέλω τίποτα".
    Στην πραγματικότητα, η επαναγορά ομολόγων δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα, αλλά μπορεί να συμβάλλει εν μέτρω στην μείωση του χρέους, μαζί με άλλες κινήσεις (προσεκτικές ιδιωτικοποιήσεις και τιτλοποιήσεις για την ταχύτερη αποπληρωμή, διεκδίκηση απευθείας ιδιωτικού δανεισμού από ESM προς εμπορικές τράπεζες χωρίς εγγραφή στο Δημόσιο χρέος, διεκδίκηση επιστροφής "κερδών" από τα Ελληνικά ομόλογα που διακρατεί η ΕΚΤ, διεκδίκηση χαμηλότερων επιτοκίων στα δάνεια που παίρνουμε απο τον Μηχανισμό κτλ).

  14. Ο Θείος avatar
    Ο Θείος 06/11/2012 11:16:21

    Αναπαράγεται έτσι ως "λύση" η εξαιρετικά εσφαλμένη φαντασίωση για τα "κουρέματα". Και ενώ το "κούρεμα" του αγοραίου (ιδιωτικού) δανεισμού κατέστρεψε τα εγχώρια ασφαλιστικά ταμεία (και συνεπάγεται αναγκαστική εκροή δημόσιου χρήματος, δηλαδή αύξηση των ελλειμμάτων), επιβάρυνε (προς το παρόν) το Δημόσιο χρέος με έξτρα κόστος ανακεφαλαιοποίσης τραπεζών, και το κυριότερο, κατέστρεψε την εμπιστοσύνη των επενδυτών σε ΟΛΟΚΛΗΡΗ την Ευρωζώνη, ενδεχόμενο "κούρεμα" του διακρατικού χρέους θα έκανε κάτι πολύ χειρότερο: Θα κατέστρεφε ότι απέμεινε από την ΠΟΛΙΤΙΚΗ εμπιστοσύνη μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης, ιδιαίτερα των πιό προβληματικών του Νότου, και θα έσπρωχνε στην καχυποψια μεταξύ των κοινωνιών τους: Ποιός λαός είναι ο καταφερτζής μπαταχτσής της δόλιας χρεωκοπίας και ποιός το κορόιδο;
    Κάποτε πρέπει επιτέλους να τελειώνει το παραμυθάκι με τον πολυμήχανο, καταφερτζή, καπάτσο νεοέλληνα που τους βάζει όλους το τσεπάκι.
    Τους κουτόφραγκους...
    Το παραμυθάκι μας τέλειωσε, μας πήρανε χαμπάρι: Χρωστάμε τον αγλέουρα αλλά δεν θέλουμε να πουλήσουμε, δεν θέλουμε να επαναγοράσουμε, δεν θέλουμε να διαπραγματευθούμε, είμαστε τζάμπα "μάγκες"...

    • Γιάννης Φαίλτωρ avatar
      Γιάννης Φαίλτωρ @ Ο Θείος 06/11/2012 12:12:43

      Δυστυχώς, όπως αποδείχθηκε, οι αποφάσεις που ελήφθησαν σε ευρωπαϊκό αλλά και σε ελληνικό επίπεδο, έδειξαν τραγικό έλλειμα ηγεσίας. Καθένας τον εαυτούλη του. Είναι φοβερό εντός της Ελλάδας να λαμβάνονται τόσο σκληρά οικονομικά μέτρα που δε θα έχουν αποτέλεσμα (εξαιτίας του διολεμένου πολλαπλασιαστή) για να παραμείνουμε εντός εντός ενός αβέβαιου παιχνιδιού γνωρίζοντας ότι η εναλλακτική λύση είναι απείρως χειρότερη.
      Είναι επίσης φοβερή η ανικανότητα της ευρωπαϊκής πολιτικής ηγεσίας η οποία με μεσοβέζικες λύσεις (να διατηρήσουμε την ενότητα αλλά ο καθένας για την πάρτη του, το κόμμα του, την επαρχία του) προσπαθεί να μεταθέσεις τις αποφάσεις στο μέλλον γιατί δεν είναι τάχα έτοιμη η κοινή γνώμη.
      Η "λύση" βρίσκεται στην περαιτέρω ευρωπαϊκή ενοποίηση ή ομοσπονδία. Αυτό σημαίνει αμοιβαιοποίηση υποχρεώσεων και παραχώρηση εθνικών δικαιωμάτων, ευρωπαϊκή κυβέρνηση κλπ. Προς το παρόν ισχύει το ο σώζων εαυτόν σωθήτω.
      Γι' αυτό, στη συγκεκριμένη συγκυρία, δε βλέπω κανένα φως. Η κυβέρνηση δεν έχει άλλο πικρό δρόμο.
      Η απομόχλευση είναι τόσο βίαιαη όσο και η φούσκα που την προκάλεσε. Και ποιος είπε ότι ο κόσμος υπήρξε ποτέ δίκαιος ή ότι θα γίνει ποτέ;
      (Ψάχνω από χτές ένα στικάκι. Μήπως το είδες πουθενά;)

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Γιάννης Φαίλτωρ 06/11/2012 12:23:43

        "Η απομόχλευση είναι τόσο βίαιαη όσο και η φούσκα που την προκάλεσε".
        Άχ, εκτός από τον καταραμένο πολλαπλασιαστή, υπάρχουν και άλλα "αντικείμενα" των οικονομικών μαθηματικών. Π.χ. τα τρισκατάρατα ανοδικά και καθοδικά κύματα Κοντράτιεφ - Schumpeter...
        h**p://www.lewrockwell.com/rothbard/rothbard44.html
        Αγαπητέ Γιάννη, το στικάκι, μετά το "μπλόκ άουτ" στον ενδοπασοκικό αγώνα βόλλευ, μάλλον αναπαύεται στην εξέδρα του Κοινοβουλίου...

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Γιάννης Φαίλτωρ 06/11/2012 12:39:39

        Δες και αυτό Γιάννη. Φρέσκο.
        h**p://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_2_04/11/2012_500719
        Στην Αθήνα νομίζουν ότι μετά το σερβίς της (αθλήτριας) Κριστίν, ανταπέδωσαν με "καρφί" Βενιζέλου και το έβγαλε "μπλόκ άουτ" ο Βαξεβάνης.
        Άν και «ουδείς γνωρίζει τι έκαναν οι ελληνικές αρχές με τη λίστα...», η πληρότητα των εγγράφων βρίσκεται ακόμη ακέραιη στο υπουργείο Προϋπολογισμού στο Παρίσι.
        "Μας έχουνε στο χέρι", το επόμενο τσίρκο θα καταφθάσει σίγουρα...

  15. sitting duck avatar
    sitting duck 06/11/2012 12:44:38

    Mε συγχωρείς ρε Θείο: Είναι δυνατόν το χρέος που θα διαμορφωθεί στο 184.5% το 2016 από το 175.6% που είναι σήμερα, μετά τα μέτρα των...19 δις(αλλιώς σύμφωνα με τις προβλέψεις θα πήγαινε στο δυσθεώρητο 220%), να αντιμετωπιστεί χωρίς κούρεμα; Ακόμη κι ο Ομπάμα τάχθηκε υπέρ(έστω, θα μου πείς για ψηφοθηρικούς λόγους). Οι δικοί μας όμως...κρύβονται στο φουστάνι της Μέρκελ και ονειρεύονται...πρωτογενή πλεονάσματα(την ώρα που το κράτος χρωστά 10 δις) Λάθος τακτική η άκριτη πρόσδεση στο γερμανικό άρμα τούτη την ώρα...

    • Ο Θείος avatar
      Ο Θείος @ sitting duck 06/11/2012 12:56:41

      Μάλλον δεν πρόσεξες ότι γράφω για συνδυασμό μέτρων απομείωσης του χρέους που σήμερα δεν εφαρμόζονται ή και δεν διεκδικούνται κάν: Ιδιωτικοποιήσεις + τιτλοποιήσεις για ταχύτερες αποπληρωμές, απευθείας δανεισμό από ESM προς εμπορικές τράπεζες χωρίς εγγραφή στο Δημόσιο χρέος, επιστροφή “κερδών” από τα Ελληνικά ομόλογα που διακρατεί η ΕΚΤ, χαμηλότερα επιτόκια στα δάνεια που παίρνουμε απο τον Μηχανισμό κτλ.
      Αντί να πάρουν μολύβι και χαρτί και να λογαριάσουν, ρίχνουν τη μπάλα στην εξέδρα: Δεν θέλουν ιδιωτικοποιήσεις ("γιατί είναι ξεπούλημα"), δεν θέλουν τον ESM "αφεντικό" στις τράπεζες για τί θα "αφελληνισθούν" - νομίζουν ότι είναι τώρα Ελληνικές χε χε - δεν θέλουν να διαπραγματευθούν επαναγορά ομόλόγων γιατί δεν είναι παιχνίδι "παρταόλα"....
      Έτσι μοιραία, καταφεύγουν σε εύπεπτα σλόγκαν του τύπου "κούρεμα" και το "φουστάνι της Μέρκελ"...
      Ξεχνούν ότι το κούρεμα που μόνον κατέστρεψε, χωρίς κανένα όφελος, ήταν ιδέα του Μερκοζύ...
      Σλόγκαν, σλόγκαν, σλόγκαν....Και από δουλειά μηδέν

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Ο Θείος 06/11/2012 13:24:20

        Και άφησα (σκόπιμα) απέξω την φορολόγηση των φοροφυγάδων, αφού τα στικάκια εύκολα χάνονται...

      • Λιογκος avatar
        Λιογκος @ Ο Θείος 06/11/2012 14:55:59

        Θείο, γιατί δεν θέλουν απευθείας χρηματοδότηση των τραπεζών από ESM? Μήπως για να μην γίνει ενδελεχής έλεγχος και τότε γελάσει και ο κάθε "Πικραμένος"? Εχθές θα έπρεπε να απαιτήσει την απευθείας χρηματοδότηση των τραπεζών από το ESM o Σαμαράς αλλά καθώς φένεται οι τραπεζίτες δεν το θέλουν γιατί φοβούνται...τι άραγε? Είναι δυνατόν να μην γνωρίζουν ότι οι τράπεζες είναι ήδη αφελληνισμένες???

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Ο Θείος 06/11/2012 16:29:43

        Μια και μίλησα για χαρτί και μολύβι, έχουμε και λέμε:
        Ονομαστικό δημόσιο χρέος με τα τωρινά δεδομένα ~ 340 δις.
        Υποθέτω άμεσο ισοσκελισμό πρωτογενούς χρέους (για πληροφορίες, κ. Βαρουφάκη), άρα μη μεταβλητότητα μέχρι το τέλος 2014.
        ¨Οφελος από απευθείας δανεισμό ESM προς εμπορικές τράπεζες: - 50 δις ευρώ
        ¨Οφελος από επαναγορά 80 δις ευρώ ομολόγων στη δευτερογενή με μέση διαφορά 35 % από την αξία στη λήξη: - 28 δις
        ¨Οφελος από αποκρατικοποιήσεις (εφικτό ή όχι, κρίνεται): - 15 δις
        Επιστροφή του 1/2 του "μέσου κέρδους" 40 % από 50 δις ομόλογα που διακρατεί η ΕΚΤ (το υπόλοιπο μισό διανέμεται κανονικά και αναλογικά στις υπόλοιπες κυβερνήσεις): -10 δις
        Όφελος ονομαστικό από μείωση επιτοκίων των διακρατικών δανείων από 3,5 % σε 2,5 % (ίσα με του ΔΝΤ), υπολογίζω χονδρικά -5 δις.
        Και πάλι δεν προσθέτω αναδρομική φορολόγηση "λιστικής" φοροδιαφυγής.
        Εχουμε σύνολο -108 δις.
        Προσθέτω νέο χρέος 5 δις για επαναχρηματοδότηση - τόκους ώριμων δανείων, μένουν -103 δις.
        Το ολικό Δημόσιο χρέος γίνεται 237 δις.
        Άν υποθέσουμε ότι το 2014 το ΑΕΠ θα είναι 185 δις Ευρώ, το ονομαστικό χρέος 340 δις με τα τωρινά δεδομένα, θα αντιστοιχούσε σε 184 % του ΑΕΠ.
        Με την συνδυασμένη επιτυχή διαπραγμάτευση νέων ρυθμίσεων που ανέφερα, το χρέος 237 δις θα αντιστοιχούσε σε 128 % του ΑΕΠ.
        Και αυτό χωρίς να υπολογίζεται η δευτερογενής ("ψυχολογική") επίπτωση στην πραγματική οικονομία - άρα και στο ΑΕΠ - των νέων ρυθμίσεων...

      • Ο Θείος avatar
        Ο Θείος @ Ο Θείος 06/11/2012 16:37:46

        Οι αριθμοί βέβαια, δεν είναι αυτοί που κάνουν τους ανθρώπους να ευημερούν (εκτός σπανίων εξαιρέσεων). Πολύ περισσότερο, δεν τους κάνουν ευτυχισμένους.
        Ωστόσο, αυτό δεν είναι επιχείρημα για να περιφρονούμε τους αριθμούς.

  16. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 06/11/2012 15:03:12

    Η βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους

    Ο δείκτης του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, επηρεάζεται από δύο συνιστώσες:
    α) το ύψος του χρέους και β) το ΑΕΠ, δηλαδή το ρυθμό ανάπτυξης.
    Το ύψος του χρέους επηρεάζεται από τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του χρέους, που σύμφωνα με την εθνικολογιστική ταυτότητα επηρεάζεται από μια σειρά μεταβλητών:
    ΔΧ = ΠΑ + Τ + ΑΥ
    Όπου:
    ΔΧ = η ετήσια μεταβολή του χρέους
    ΠΑ = το πρωτογενές αποτέλεσμα του προϋπολογισμού χωρίς τους τόκους
    Τ = οι ετήσιοι τόκοι για την εξυπηρέτηση του χρέους
    ΑΥ = η ανάληψη νέων υποχρεώσεων πέραν των προβλέψεων του προϋπολογισμού.

    Δεδομένου ότι η πληρωμή των τόκων και η ανάληψη των νέων υποχρεώσεων αποτελούν επιβαρυντικά στοιχεία του ελλείμματος και κατ’ επέκταση του χρέους, θα πρέπει να δημιουργηθούν πρωτογενή πλεονάσματα, που θα μειώνουν αρχικά κατά ένα μέρος την αρνητική αυτή επίδραση (δηλαδή το χρέος θα αυξάνεται αλλά με μικρότερο ρυθμό), σταδιακά δε θα την ανατρέπουν (το χρέος θα μειώνεται).
    Από την άλλη πλευρά, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ, δείχνει ότι όταν το εσωτερικό επιτόκιο του χρέους υπερβαίνει το ρυθμό ανάπτυξης, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ τείνει να αυτοτροφοδοτείται, αφού οι πληρωμές για τόκους συνεισφέρουν στο δημόσιο χρέος περισσότερο από ό,τι η ανάπτυξη συνεισφέρει στο ΑΕΠ.
    Συνεπώς, πρέπει να υιοθετηθούν πολιτικές που θα δημιουργούν μεγάλα
    πρωτογενή πλεονάσματα και υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Όσο καθυστερεί η δημοσιονομική προσαρμογή, τόσο θα αυξάνεται ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ και θα μειώνεται η δυνατότητα για διορθωτικές παρεμβάσεις.

    Αυτά τα λέει μέσα στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
    Όποιος λύσει την εξίσωση με θετικό πρόσημο υπό τις δεδομένες συνθήκες και τη δεδομένη δυναμική, κερδίζει χρυσούν ωρολόγιον

  17. sitting duck avatar
    sitting duck 06/11/2012 16:03:55

    Eπισήμως το Μεσοπρόθεσμο αναγνωρίζει ότι μετά τον Αρμαγεδώνα των μέτρων(που θα συνεχίσουν να γκρεμίζουν το ΑΕΠ)το χρέος μας θα διαμορφωθεί το 2016 στο 184.9%, έναντι του σημερινού 175.6%...Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς που πάνε "οι κόποι και οι θυσίες των μέτρων" που θα ψηφιστούν αύριο...

  18. Γιάννης Φαίλτωρ avatar
    Γιάννης Φαίλτωρ 06/11/2012 17:37:10

    Ολίγα θεωρητικά περι της επαναγοράς ομολόγων από τους
    Kenneth Rogoff και Jeremy Bullow, για όσους έχουν όρεξη
    h/p://www.economics.harvard.edu/files/faculty/51_BPEA88.pdf

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.