25/06/2010 14:29
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η οικονομική κρίση απειλεί το επίπεδο διατροφής των Ελλήνων

Ενας στους τέσσερις έτοιμος να υποβαθμίσει την ποιότητα των τροφίμων

Η οικονομική κρίση φαίνεται πως απειλεί το επίπεδο της διατροφής των Ελλήνων καθώς σχεδόν ένας στους τέσσερις (24%) δηλώνει ότι είναι έτοιμος να υποβαθμίσει την ποιότητα των τροφίμων που προμηθεύεται ακόμα και αν αυτά αφορούν την διατροφή των παιδιών του. Αν και η πλειονότητα των Ελλήνων (68%) προμηθεύεται τρόφιμα με κριτήριο την ποιότητα , ένα ποσοστό 29% αποφασίζει για την αγορά ενός προϊόντος με βάσης την τιμή. Ήδη έχουν καταγραφεί αρκετά μεγάλες περικοπές σε καθημερινά είδη αλλά και σε προϊόντα ειδικών κατηγοριών ενώ ένα ποσοστό 31% εκφράζει αδυναμία περαιτέρω περικοπών στην αγορά τροφίμων. Αν σε αυτό συνεκτιμήσουμε το 39% που δηλώνει ότι δεν μπορεί να κάνει μεγαλύτερη οικονομία στην προμήθεια τροφίμων και το ότι το 24% θα έκανε οικονομία στα προϊόντα που αφορούν την διατροφή των παιδιών, τότε αρχίζει και διαφαίνεται στον ορίζοντα ένα σημαντικό επισιτιστικό ζήτημα.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τα πρώτα αποτελέσματα διαδικτυακής έρευνας της επιστημονικής ομάδας «Διατροφή» με θέμα την επίδραση των οικονομικών μέτρων και συνθηκών στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Η έρευνα ξεκίνησε στις 24/5/10 και τα πρώτα αποτελέσματα προέρχονται από δείγμα 687 απαντήσεων στο οποίο περιλαμβάνονται 76% γυναίκες και 24% άντρες. Από αυτούς το 55% είναι άγαμοι, το 40% παντρεμένοι και το 5% διαζευγμένοι. Το μηνιαίο οικογενειακό ήταν για το 5% μικρότερο των 700 ευρώ για το 30% μεταξύ 700-1.400 ευρώ, για το 40% μεταξύ 1.400-2.800 ευρώ και για το 25% πάνω από 2.800 ευρώ.

Τα πρώτα συμπεράσματα σχετικά με τον τρόπο διασκέδασης έδειξαν ότι πριν από την οικονομική κρίση, το 48% υπολόγιζε τα χρήματα που ξόδευε για διασκέδαση - φαγητό, ενώ μετά την κρίση υπολογίζει το 78% το πόσο που ξοδεύει . Εξάλλου ένα σημαντικό ποσοστό (62%) περικόπτει τις εξόδους για φαγητό ενώ το 67%, μειώνει σημαντικά την παραγγελία του φαγητού από έξω (delivery). Αντίστοιχα έχουν μειωθεί και οι έξοδοι για ποτό (53%) και για καφέ (33%).

Εντυπωσιακή είναι επίσης η μεταβολή του τρόπου συμπεριφοράς των Ελλήνων σε σχέση με την αγορά τροφίμων. Ενώ η χρήση λίστας για την αγορά τροφίμων από καταστήματα τροφίμων ήταν δεδομένη για το 71% πριν την κρίση, μετά την κρίση είναι δεδομένη η χρήση της για το 87%. Το εντυπωσιακότερο είναι όμως ότι πριν την κρίση μόλις το 19% δεν αγόραζε τρόφιμα εκτός λίστας, σήμερα την τηρεί πιστά το 69%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 71% του δείγματος δηλώνει ότι έχει επηρεαστεί το εισόδημά του και μελλοντικά ακόμα πιο πολύ, το 17% υποστηρίζει πως μπορεί τώρα να μην έχει επηρεαστεί αλλά στο μέλλον θα επηρεαστεί, και μόνο το 12% δηλώνει ότι δεν έχει επηρεαστεί το εισόδημα του.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Νίκος avatar
    Νίκος 25/06/2010 15:25:20

    Διαφωνω: η ψευδοεκδυτικοποιηση μας εκανε τους παχυτερους ευρωπαιους (τουλαχιστον τα παχυτερα παιδια) με κατακορυφη αυξηση των καρκινων και των καρδιαγγειακων. Ημων των εχοντων την καλυτερη (υγιεινοτερη) ισως κουζινα του κοσμου. Δεν εχετε παρα να συγκρινετε εικονες απο ταινιες του 60-70 με τα σημερινα "βουβαλια". Ας οψεται η κατοχη και το συνωνυμο συνδρομο. Ε λοιπον, αυτο το εκμεταλλευτηκαν οι πολυεθνικες που γεμιασν τα ραφια μας με σκουπιδια.

    Το κοψιμο των "ντελιβερι" και η γενικη ελατωση της σκουπιδοφαγιας θα εχει θετικες επιπτωσεις στο μεσο ορο υγειας.
    Να θυμαστε:
    Ακραια αστικοποιηση = απωλεια αυταρκειας = απωλεια εθνικης ανεξαρτησιας.

    • πολίτης avatar
      πολίτης @ Νίκος 25/06/2010 16:52:50

      Αγαπητέ Νίκο, πραγματικά συμφωνώ σε όλα όσα λες, αλλά έχεις κάποιο πρόβλημα με τους χοντρούς; Μου κακοφάνηκε λίγο ο όρος βουβάλια. Οι χοντροί είναι καλοί άνθρωποι, ενώ οι αδύνατοι μάλλον στεγνώνουν από την κακία τους. Έτσι, για να δείξω κι εγώ λίγο ρατσισμό.
      Κατά τα λοιπά, όπως προείπα, συμφωνώ μαζί σου. Το να κόβεις τους γύρους και να το ρίχνεις στις φακές αποτελεί βελτίωση της ποιότητας. Το να αγοράζεις όμως ντομάτες από την Τουρκία αντί των ελληνικών, επειδή είναι πιο φτηνές, αυτό ναι, είναι και υποβάθμιση της ποιότητας και βλακεία και έγκλημα κατά της υγείας των παιδιών.

    • Il marinero avatar
      Il marinero @ Νίκος 25/06/2010 18:57:39

      Νίκο το "Ας οψεται η κατοχη και το συνωνυμο συνδρομο" θα το έλεγαν τότε το 60 κι 70 αλλά και πάλι όπως σωστά γράφεις "βουβάλια" δεν υπήρχαν!
      Το πρόβλημα κατά την γνώμη μου είναι διάλυση του οικογενειακού ιστού.
      Άκόμα και την καλύτερη περίπτωση, οι γονείς δουλέυουν μέχρι αργα με συνεχές ωράριο και τα παιδιά γυρίζοντας σπίτι από το σχολείο, πέφτουν στο ετοιματζίδικο!
      Ποιό παιδί τρώει όσπρια(τι είναι αυτά?!) σήμερα?
      Και ποιό παιδί δεν τρώει το "προϊόν κρέατος" το οποίο ονομάζουν μπιφτέκι στα Mac?
      Από μια πλευρά καλό θα μάς κάνει οι κρίση γιατί θα "δουλέψει και το εντεράκι μας"!

    • hot dog avatar
      hot dog @ Νίκος 25/06/2010 22:47:27

      Θα συμφωνήσω με το πολίτη. Με τη διαφορά πως η υποβάθμιση της ποιότητας λόγω της ακρίβειας μάλλον έχει να κάνει πρώτα με το κρέας που είναι ακριβό ούτως ή άλλως: Ακριβαίνει το κρέας, αναγκάζεσαι να αγοράσεις φθηνότερο, λιγότερο ή και άλλης προέλευσης. Δε μπορείς να το βγάλεις και παντελώς από το διαιτολόγιο, ειδικά δε νατο στερήσεις από τα παιδιά σου. Τι να πούνε κι αυτοί που ζήσαν το 41 ή τον εμφύλιο που έβλεπαν & έτρωγαν κρέας μόνο Πάσχα & Χριστούγεννα;

  2. mike avatar
    mike 25/06/2010 23:28:54

    eimai fioititis texnologias trofimwn sto tei thessalonikis..oi kathigites mas lene i oikonomiki katastasi mias xwras kathorizei ti tha trwei o laos ..sti prokeimeni periptwsi o ellinas exase tin mesogeiaki t diatrofi xari stin pagkosmiopioisi..to xwma plewn molismeno apo lipasmata k ta fast food na prosferoun karkinous se timi prosfwras ..ton kairo pou yifisame nai stin pagkosmiopioisi itan kala twra zitw oi nitrozamines=karkinoi

    • δρόμος avatar
      δρόμος @ mike 26/06/2010 13:01:00

      καλέ φοιτητή τεχνολογίας τροφίμων δεν έχετε πληκτρολόγια με ελληνικούς χαρακτήρες στη Θεσσαλονίκη? είναι πολύ κουραστικό να προσπαθούμε να σε διαβάσουμε στην παγκοσμιοποιημένη σου γραφή, γιαυτό πρόσεχε τι καταγγέλεις όταν είσαι κι εσύ συνένοχος

      • DOC avatar
        DOC @ δρόμος 26/06/2010 13:27:21

        Είναι αυτή η χαζομάρα που κάνουν πάρα πολλοί ΔΡΟΜΕ.
        Τα περίφημα greeklish,αν δεν κάνω λάθος.
        Λές και τους έχει πει κάποιος ότι γράφοντας ελληνικά με λατινικούς χαρακτήρες,αυξάνεται ο δείκτης νοημοσύνης τους.
        Αν κι άλλος είναι ο λόγος. Απλά δεν ξέρουν ορθογραφία. Δε μιλάω συγκεκριμένα για το φοιτητή,μπορεί να ξέρει το παιδί,αλλά είναι μια μακακία και μισή αυτό το πράγμα με τα greeklish.
        Αλλά τι να πεις και για τα παιδιά (όχι ότι δεν έχουν ευθύνες κι αυτά)?
        Είδες κανένα γονιό να διαμαρτύρεται που έβαλαν για θέμα έκθεσης στις πανελλαδικές "το σπίτι του κεμάλ"? Προφανώς ούτε οι γονείς έχουν ακούσει για το Σωκράτη,τον Πλάτωνα,τον Αριστοτέλη ή το "Θούριο" του Ρήγα Φεραίου (ειδικά σήμερα,ο Θούριος,είναι και παραείναι επίκαιρος).

      • DOC avatar
        DOC @ δρόμος 26/06/2010 13:33:04

        Συμπληρωματικά,ας πεί κάποιος στο παιδί να γράψει Ελληνικά και θα του συγχωρήσουμε τα όποια λάθη. Δεν θα τον εκτελέσουμε!

  3. Αγανάκτηση avatar
    Αγανάκτηση 26/06/2010 15:21:11

    Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ 20-6-2010:

    Οι σύγχρονοι τοκογλύφοι
    ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΣ

    Σε δύσκολες εποχές, όπως οι σημερινές, εμφανίζονται και διάφοροι τοκογλύφοι που εκμεταλλεύονται την ανημπόρια του λαού ή των λαών και πλουτίζουν χωρίς να έχουν μέσα τους κανένα αίσθημα αγάπης και συμπόνοιας για αυτούς που δυστυχούν.

    1 Η τοκογλυφία ορίζεται ως ο δανεισμός χρημάτων με υψηλό επιτόκιο που συνήθως είναι παράνομο. Αυτό προκαλείται από συγκεκριμένα άτομα που εκμεταλλεύονται κάθε δύσκολη κατάσταση των συνανθρώπων τους. Μερικές φορές αυτό γίνεται και μέσα από τη λεγόμενη «νόμιμη» οδό, όταν οι τραπεζίτες προτρέπουν τους ανθρώπους να λαμβάνουν καταναλωτικά ή άλλα δάνεια, εκμεταλλευόμενοι την τάση τους για ευμάρεια, ευδαιμονία και εύκολο πλουτισμό.

    Στην τοκογλυφία μπορώ να εντάξω και τις λεγόμενες παγκόσμιες «αγορές» που ανεβάζουν τα επιτόκιά τους, τα λεγόμενα σπρεντς, εκμεταλλευόμενοι μερικές δύσκολες καταστάσεις που περνούν διάφορες χώρες. Δεν μπόρεσα να «χωνέψω» αυτόν τον όρο «αγορές» που παρουσιάζεται τόσο εύηχα, σαν να πρόκειται για τα γνωστά μας καταστήματα, από τα οποία προμηθευόμαστε τα αναγκαία για τον βίο μας! Οταν όμως σε αυτές τις παγκόσμιες «αγορές» της καπιταλιστικής κοινωνίας οι συζητήσεις γίνονται με «γεμάτο το πιστόλι πάνω στο τραπέζι», έστω κι αν αυτό λέγεται μεταφορικά, τότε δεν πρόκειται για συνηθισμένες αγορές, αλλά για συνομιλίες με ανθρώπους που κάνουν οικονομικά εγκλήματα, για να μη χρησιμοποιήσω έναν άλλον αγγλικό όρο.

    2 Από πλευράς χριστιανικής η τοκογλυφία είναι ένα έγκλημα και ο τοκογλύφος είναι πράγματι ένας εγκληματίας, με κοινωνικό και αγγελικό πρόσωπο. Οι Πατέρες της Εκκλησίας ομίλησαν σκληρά και κατήγγειλαν την τοκογλυφία, όπως επίσης κατηγόρησαν με ισχυρές λέξεις τον τοκογλύφο που δρα στις ανθρώπινες κοινωνίες.

    Ο Μ. Βασίλειος χαρακτηρίζει τον τόκο «πονηρών γονέων, πονηρόν έκγονον». Περιγράφει με απαράμιλλο λόγο τη νοοτροπία του τοκογλύφου που προσφέρει στους ανθρώπους «δηλητήρια», και ομοιάζει με τους γιατρούς που αντί να θεραπεύουν τους αρρώστους, τους αφαιρούν και την ελάχιστη δύναμη που έχουν. Στη συνέχεια περιγράφει την κατάσταση του δανειζομένου, ο οποίος στην αρχή που παίρνει το δάνειο είναι χαρούμενος, γιατί επέτυχε τον σκοπό του, αλλά μετά ζει έναν εφιάλτη, ακόμη και στον ύπνο του, όταν πρόκειται να αποδώση το δάνειο. Ο δανειστής ομοιάζει με τον «σκύλο» που τρέχει στο θήραμά του, και ο δανειζόμενος αισθάνεται ως θήραμα που τρέμει τη συνάντηση αυτή.

    Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρεί την τοκογλυφία ως «εσχάτην αναισχυντίαν», αφού ο τόκος είναι «διαβεβλημένος και κατηγορίας άξιος», πρόκειται για «ευπρόσωπον αρπαγήν, ευπροφάσιστον πλεονεξίαν». Θεωρεί ότι οι τόκοι ομοιάζουν με τα φίδια που κατατρώγουν τις ψυχές των δυστυχισμένων ανθρώπων περισσότερο από τα γνωστά δηλητηριώδη φίδια.

    3 Υπάρχουν όμως και μερικοί άλλοι τοκογλύφοι που δεν εκμεταλλεύονται την οικονομική ανέχεια του λαού, αλλά τις ελπίδες και τις προσδοκίες του. Οι συνάνθρωποί μας ελπίζουν να ζήσουν σε μια κοινωνία όπου θα επικρατή η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η κοινωνική δικαιοσύνη, η φιλανθρωπία, ο αλτρουισμός, η νοηματοδότηση του βίου κ.λπ., και όμως πολλές φορές διαψεύδονται από τα πράγματα, γιατί κάθε φορά εμφανίζονται διάφοροι «τοκογλύφοι» που εκμεταλλεύονται τις προσδοκίες των ανθρώπων, κατασπαράζουν τις ελπίδες και τα όνειρά τους.

    Τέτοιους τοκογλύφους βρίσκουμε συνεχώς δίπλα μας. Είναι οι θρησκευτικοί ηγέτες που εκμεταλλεύονται και κατασπαράζουν το λεγόμενο θρησκευτικό συναίσθημα του λαού, με διάφορους τρόπους, χειρότερους από το κοινό έγκλημα, γιατί στην περίπτωση αυτή σκοτώνουν την ψυχή των ανθρώπων. Είναι οι πολιτικοί άρχοντες που χρησιμοποιούν ως δολώματα διάφορες μαγικές λέξεις με τις οποίες κλέβουν την εμπιστοσύνη των ψηφοφόρων τους, όπως «μεταπολίτευση», «αλλαγή», «κάθαρση», «εκσυγχρονισμός», «επανίδρυση του κράτους» κ.λπ. Είναι λέξειςόπλα που σκότωσαν τις ελπίδες και τις προσδοκίες του λαού και τον οδήγησαν στην απόγνωση και στην έκφραση μεγάλου θυμού που ελπίζουμε να δράση θετικά στην κοινωνία μας.

    Το εκπληκτικό είναι ότι όλη αυτή τη διάψευση των ελπίδων, των προσδοκιών και των οραμάτων του λαού την προξένησαν μερικοί της ηρωικής γενιάς του Πολυτεχνείου, που όταν κλήθηκαν να κυβερνήσουν τον λαό, τον διέψευσαν. Και διερωτάται κανείς: πώς και γιατί καταπνίγονται τόσο ευγενικά οράματα, όπως της παιδείας, της ελευθερίας και της ευημερίας;

    Τα τελευταία σαράντα χρόνια αποκτήσαμε μια συμπεπυκνωμένη πείρα, αφού ζήσαμε διάφορες δικτατορίες, ήτοι στρατιωτικές, πολιτικές, ιδεολογικές, κοινωνικές, θρησκευτικές, σε όλα τα επίπεδα της ζωής μας, γνωρίσαμε διάφορους «τοκογλύφους». Θα έπρεπε όλη αυτή η πείρα να μας διδάξη, να μας ανοίξη το μυαλό για να δούμε καθαρότερα τα πράγματα. Αν τώρα δεν διδαχθούμε από αυτή τη συμπεπυκνωμένη πείρα, τότε είμαστε άξιοι της τύχης μας.

    Η βασική πρόταση είναι να διδαχθούμε από όσα έγιναν, και κυρίως να απαξιώσουμε δημιουργικά τους ποικιλώνυμους και ποικιλότροπους τοκογλύφους του λαού, που σκοτώνουν τα οράματά του και τις προσδοκίες του. Ο καθένας θα πρέπει να αναλάβη τις ευθύνες του στο προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο που ζει. Και ας αρχίση το δημιουργικό έργο, όπως έχει γραφή εύστοχα, από τις προσεχείς εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση με το να αναδείξη τους κατάλληλους ηγέτες, πέρα από τις κομματικές επιλογές.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.