#_CRON_JOB_#
#_CRON_JOB_#
07/02/2013 22:36
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η οικονομία αναπτύσεται μονο όταν οι άνθρωποι ξοδεύουν χρήματα



Του Νίκου Αργεάδη

Η οικονομία λειτουργεί με μία απλή αρχή: Η οικονομία αναπτύσεται  όταν οι άνθρωποι ξοδεύουν χρήματα. Επομένως, είναι λογικό να συμπεράνουμε πως ύστατος σκοπός της οικονομικής πολιτικής (θα πρεπει να) είναι η κατανάλωση και οι (λογικές) δαπάνες και οι παραγωγικές επενδύσεις σε προϊόντα τα οποία χρειάζεται η εσωτερική αγορά αλλά, για οικονομίες μικρής κλίμακας όπως η Ελληνική,  για εξαγωγές, ούτως ώστε η οκονομία να αναπτύσεται και να αποφεύγονται οι επιχειρηματικοί κύκλοι κατά το δυνατόν.  Αυτό όμως δεν μπορεί να συμβεί δίχως την παρέμβαση του κράτους. Αυτή ήταν η συνταγή που εφήρμοσε ο Ρούσβελτ μετά την μεγάλη κρίση του ‘29 και πέτυχε.

Στην Ελλάδα όμως αυτό δεν μπορεί πια να συμβεί γιατί το Ελληνικό κράτος είναι ολοκληρωτικά εξαρτημένο από χρηματοπιστωτικές πολιτικές χωρών με διαφορετικά και αντίθετα συμφέροντα. Είναι έρμαιο των ξένων συμφερόντων. Και αυτό είναι το προβλημα. Όλα τα άλλα είναι λεπτομέρειες.  Επί πλέον η ΕΚΤ δεν τυπώνει χρήμα γιατί οι τραυματικά εμπεδωμένες μνήμες της δημοκρατίας της Βαϊμάρης στο συλλογικό νού ωθεί τους Γερμανούς στην ασυζητητί απόρριψη του μέτρου.

Ο Keynes1  διατύπωσε πρώτος την αρχή πως η ελάττωση των επενδύσεων (κυρίως και) από τον ιδιωτικό τομέα  πρέπει να αντισταθμίζεται  από την αύξηση των δημοσίων δαπανών, ακόμα και με δανεισμό, αφού η ωθούμενη ανάπτυξη θα εξισορροπίσει και θα υπερκεράσει την όποια αρνητική επίπτωση. Ούτε αυτό μπορεί να κάνει η Ελλάδα. Οι αγορές χρεώνουν επιτότκια τοκογλυφικά και η ΕΚΤ δεν αγοράζει ομολογα. Ο κύκλος αυτός που ενισχύεται από το ισχυρό ευρώ, δεδομένο που αδύναμες και διαλυμένες οικονομίες δεν μπορούν να αντέξουν, γίνεται όλο και πιο στενός και η ταχύτητα περιδίνησης πέριξ του διπόλου περικοπών/υφέσεως αυξάνεται: Δείτε τα δεδομένα της Γενικής Κυβερνησης, πάμε για έλλειμμα γύρω στο 6%. Τι μέλλει γενέσθαι; Περισσότερα μέτρα; Και η ύφεση;

Ιδού ένα απλοποιημένο παράδειγμα: Ας υποθέσουμε πως η οικονομία αποτελείται από δύο ανθρώπους. Ο ένας κερδίζει 100 ευρώ την εβδομάδα πουλώντας τυρί για 1 ευρώ το κιλό και ο άλλος πουλάει σοκολάτα στον άλλον προς 1 ευρώ ανά τεμάχιο και κερδίζει 100 ευρώ επίσης. Επομένως το ΑΕΠ είναι 200 ευρώ. Όμως ο σοκολατοποιός αποφασίζει μιά μέρα να αποταμιεύσει 20 ευρώ (ή του το αφαιρεί το κράτος γιατί θέλει να μειώσει τα ελλείμματά του). Επομένως το εισόδημα του είναι τώρα 80 ευρώ και το συνολικό εισόδημα είναι 180 ευρώ.  Η οικονομία λοιπόν παράγει 20 κομματια σοκολάτας λιγότερα. Επομένως τώρα ο άλλος έχει μόνο 80 ευρώ να ξοδέψει και επομένως αγοράζει τυρί μόνο για 80 ευρώ. Το ΑΕΠ τώρα είναι 160 ευρώ.  Οι κύκλοι αυτοί επαναλαμβάνονται και στο στέλος οι δύο άνθρωποι καταναλώνουν και ξοδεύουν όλο και λιγότερο. Και αυτό ισχύει για ΟΛΟΥΣ, καταναλωτές και επενδυτές.

Αυτή είναι η ύφεση. Η κλασική νεοφιλελευθερη θεωρία λέει πως δεν πρέπει να υπάρξει  παρέμβαση αφού και οι δύο θα αναγκαστούν να ελαττώσουν τις τιμές έως ότου ο καθένας πουλάει 100 τεμάχια έκαστος. Αυτό όμως δεν μπορεί να συμβεί στην Ελλάδα –και δεν συμβαίνει, αν μη τι άλλο οι τιμές αυξάνονται-  αφού ως παγκοσμιοποιημένη οικονομία που είναι, εισάγει σχεδόν τα πάντα και πληρώνει τιμές που ορίζονται από την παγκόσμια οικονομία κλίμακας, η οποία είναι αδιάφορη για την Ελλάδα. Επί πλέον, αύξηση των δαπανών δεν μπορεί να κάνει το ελληνικό κράτος, η απόλυτη εξάρτηση από τους δανειστές το αποτρέπει σε συνδιασμό με την απουσία ιδίας χρηματοπιστωτικής σχεδίασης και εκτέλεσης.  Στην Αμερική αυτή η πρακτική έχει αντικατασταθεί με την ποσοτική χαλάρωση που κάθε άλλο βοηθά όπως αποδεικνύεται από την αυξανόμενη ανεργία, τον υψηλό πληθωρισμό και  την αύξηση της φτώχειας. Η τερατώδης αύξηση της χρηματοπιστωτικής φούσκας ενισχύει την άποψη πως ο ακραίος νεοφιλελευθερισμός μοιάζει με τον διαβήτη: Πείνα εν μέσω αφθονίας.

Η οικονομία δεν νοιάζεται από που προέρχονται οι δαπάνες. Οι δαπάνες του κράτους σε επενδύσεις, ΟΧΙ για μισθούς και κατανάλωση ιδιωτική όπως γινόταν μέχρι τώρα,  αυξάνουν την οικονομική δραστηριότητα, ενισχύουν την ζήτηση και οδηγούν σε αύξηση των θέσεων εργασίας. Επαναλαμβάνω, η Ελλάδα δεν μπορεί να τα κάνει αυτά διότι δεν είναι ανεξάρτητη χρηματοπιστωτικά και στηρίζεται πλέον αποκλειστικά στον εξωτερικό δανεισμό, μοντέλο που μας οδηγεί μαθηματικά στην πλήρη κατάρρευση, και σε λίγο και εθνικά.

Στην Ελλάδα, οι προτεινόμενες ιδιωτικοποιήσεις δεν συνιστούν αύξηση δαπανών αλλά μεταφορά πόρων και  υποδομών σε ξένους κυρίως, οι οποίοι με το υπάρχον φορολογικό περιβάλλον που αλλάζει κάθε τρείς και λίγο, το ανεξέλεγκτα μαξιμαλιστικό και κρατικοδίαιτο συνδικαλιστικό κίνημα, θα αγοράσουν σε τιμές εξευτελιστικές και, όταν το οικονομικό κλίμα βελτιωθεί κάπως θα πουλήσουν κερδοφόρα, όπως ακριβώς κάνει το χρηματοπιστωτικό κεφάλαιο που δεν στηρίζεται, αλλά απομυζά την πραγματική οικονομία, αφήνοντάς μας φτωχότερους.

Τι χρειαζόμαστε; ένα μακρόπνοο στρατηγικό σχέδιο ανάκαμψης που θα στηρίζεται στις δαπάνες από τον εσωτερικό -και τον πολύ μικρότερο εξωτερικό-δανεισμό, την ενίσχυση των παραγωγικών εξαγωγικών δραστηριοτήτων και κυρίως στην απλοποίηση του φορολογικού και την κατάργηση της γραφειοκρατίας. Εκεί έπρεπε να προσανατολιστεί η κυβέρνηση με παράλληλη ανασυγκρότηση του ΠΑΣΟΚογενούς και διεφθαρμένου κράτους. Κάντε το τώρα, ειδάλλως θα είναι αργά.

1.  etoro

ΣΧΟΛΙΑ

  1. σιδεράκιας avatar
    σιδεράκιας 07/02/2013 22:52:05

    Μιά χαρά τα γράφετε και τα ξαναγράφετε κ. Αργεάδη. Αυτοί που θα έπρεπε να έχουν μάτια ανοιχτά, κοιτάζουν προς μία μόνο κατεύθυνση......και σίγουρα όχι προς το λαό!

  2. ΝΙΚΟΣ Π avatar
    ΝΙΚΟΣ Π 07/02/2013 22:53:52

    νομιζω οτι για ν'αναπτυχθει η οικινομια χρειαζεται πρωτα παραγωγη προιοντων και υπηρεσιων.

    • dspeirou avatar
      dspeirou @ ΝΙΚΟΣ Π 11/02/2013 14:38:22

      Το τύπωμα [κοπή] χρήματος παράγει νέο πλούτο.
      Ιδού πώς:
      Σ` ένα δωμάτιο μπορεί να έχεις καύσιμο, αλέυρι, εργάτες, κοκ και να μην μπορείς να τα συνδυάσεις αν δεν έχεις και το μέσο ανταλλαγής τους ώστε να επιτραπεί η ανταλλαγή τους και κατόπιν ο συνδυασμός τους σε ψωμί.
      Τεχνικά για την παραγωγή προϊόντος πρέπει να συνδυαστούν πρώτες ύλες και υπηρεσίες. Τεχνικά αυτό το διευκολύνει - επιτρέπει η ύπαρξη ρευστότητας.
      Αν πχ κάποιος πετάξει όλο το χρήμα στο βυθό μιας λίμνης τότε σωροί καυσίμων, αλευριού, εργαζομένων θα στέκονται ακούνητοι στις θέσεις τους μέχρι κάποιος να εισάγει πάλι το μέσο ανταλλαγής τους στην αγορά.
      Αυτό κατάλαβε ο Κέυνς. Οι μεγάλες κρατικές δαπάνες αιμοδότησαν την αγορά και με το πολλαπλασιαστικό τους αποτέλεσμα βοήθησαν να προχωρήσει η παραγωγή στον ιδιωτικό τομέα σε εντελώς διαφορετικούς τομείς. Το δαπανηθέν χρήμα ξέφυγε από την αρχική του χρήση και ως ανταλλακτικό μέσο δημιούργησε πλούτο [=παραγωγή προϊόντων] σε άσχετους με την αρχική δαπάνη τομείς [η ανταλλακτική χρήση του [=που δημιουργεί νέα παραγωγή] τερματίστηκε μόνο όταν αποταμιεύθηκε ή απορροφήθηκε χωρίς να δαπανηθεί από το κράτος ή όταν καταστράφηκε ως φυσικό υλικό από τυχαίο γεγονός, π.χ. καήκε ή χάθηκε].
      Με άλλα λόγια εξ ορισμού η χρήση του χρήματος δημιουργεί πλούτο, και άρα εξ ορισμού όταν για κάποιο λόγο δεν υπάρχει ρευστότητα στην αγορά πρέπει αυτή να αποκαθίσταται για την συνέχιση της παραγωγής προϊόντων.

  3. Μανιάτης avatar
    Μανιάτης 08/02/2013 00:00:28

    Θα σχολιάσω με το ίδιο σχόλιο μου για το δημοσίευμα "Ίδού οι αποδείξεις για το πως φτάσαμε στη χρεοκοπία":

    "Σε πείσμα των οικονομικών θεωριών, οι βασικές αιτίες δημιουργίας καταστροφικών κρίσεων, όπως αυτή που βιώνουμε – όλες οι κρίσεις δεν είναι καταστροφικές, απεναντίας πολλάκις είναι αναγκαίες – είναι αποτέλεσμα της σήψης και της διαφθοράς. Αυτές επιφέρουν διάλυση της παραγωγικής ικανότητας και των αναγκαίων για την λειτουργία της κοινωνίας ηθικών αξιών. Επιπλέον, δημιουργούν ελλείμματα και δημόσιο χρέος, αφού τροφοδοτούν πλασματική ευημερία, το αναπόφευχτο τέλος της οποίας εκδηλώνεται με καταστροφική κρίση.
    Το φαινόμενο της διαφθοράς εκμεταλεύεται στο έπαρκο το χρηματοπιστωτικό σύστημα.
    Δεν είναι τυχαίο πως η καταστροφική κρίση πλήττει χώρες με μεγάλη διαφθορά."
    -----------
    Στην τελευταία παράγραφο πολύ ορθά επισημαίνετε τη σημασία της ανασυγκρότησης του Κράτους.
    Οι κλασικές οικονομικές θεωρίες αγνοούν τον στρατηγικό ρόλο του Κράτους με την θετική του συμβολή, καθώς και τον διαλυτικό του ρόλο με την αρνητική, όπως στην περίπτωση υψηλής διαφθοράς. Ο θετικός στρατηγικός ρόλος του Κράτους ή ο αρνητικός δεν έχει να κάνει με την δημοσιονομική και νομισματική πολιτική. Αφορά την υπεράσπιση της Λογικής του κοινωνικοοικονομικού γίγνεσθαι από έξωθεν προς αυτή ιδιοτελή, ατομικά και συντεχνιακά συμφέροντα.
    Στο βαθμό που το Κράτος δεν μπορέσει να υποτάξει τα μεμονομένα, ατομικά, και συντεχνιακά στο εθνικό συμφέρον και στην Λογική του συστήματος, η οικονομία μετά από περίοδο πλασματικής ευημερίας καταρρέει.
    Η προσπάθεια δε μέσω δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής να αντιμετωπιστεί η κατάρρευση απλά τη μεταθέτει, αλλά και την διογκώνει. Οπότε, όταν αυτή ξεσπάσει θα είναι τραγικότερη, όπως στη δική μας περίπτωση.

  4. Isidoros avatar
    Isidoros 08/02/2013 00:00:37

    Η ανάλυση σας έχει κάποια σωστά αλλά και πολλά λάθη..Η οικονομική θεωρία του Keynes εξηγεί με σαφήνεια τις βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις από την πτώση της ζήτησης στην οικονομία, η λεγόμενη νεοφιλελεύθερη (αν και ο όρος είναι καραμέλα και αδόκιμος) εξηγεί την μακροπρόθεσμη προοπτική μιας οικονομίας. Και οι δυο θεωρίες είναι ορθές, απλά περιγράφουν διαφορετικά προβλήματα..Έλεος πια με αυτή τη συζήτηση στην Ελλάδα...Επαναλαμβάνω, και οι δυο θεωρείες έχουν πρακτική εφαρμογή, δεν υπάρχει περισσότερο σωστή από την άλλη, το μοντέλο ανάλυσης που χρησιμοποιείται παντού είναι η νεο-κευνσιανή νεο-κλασσική σύνθεση

  5. ΝΠ avatar
    ΝΠ 08/02/2013 00:10:25

    Θαυμάσια ανάρτηση.Πιο συχνά να το επιχειρείτε.!
    Μπορεί,βέβαια, να γίνει αξιοποίηση κάποιων τομέων από το Δημόσιο.
    κατά τα άλλα είναι λογικότατες οι 2 τελευταίες παράγραφοι.

  6. rally monkey avatar
    rally monkey 08/02/2013 00:17:07

    ..και οι ανθρωποι ξοδευουν χρηματα μονο όταν ξερουν οτι αυριο θα έχουν δουλειά.

    Ζητουμενο επομενως ειναι ο εξωτερικός επενδυτης λογω αδυναμίας (ανυπαρξίας) Ελληνικου κρατος.

    Πολυ σωστή η επισημανση ότι οι λεγομενες 'ιδιωτικοποιησεις' δεν ειναι 'παραγωγικές' επενδυσεις (κατα κανονα) αλλα σπεκουλαδορικές τοποθετησεις - buy to sell και όχι buy to hold -
    ιδιωτικοποιησεις εξυπηρρετουν το εθνικο συμφερον οταν ο επενδυτης ειναι σοβαρος και δεσμευεται να επενδυσει και να αποκομισει κερδη απο την αξιοποιηση/αναπτυξη αυτου που απεκτησε και οχι οταν η μεταπωληση σε υψηλοτερη τιμη ειναι ο αυτοσκοπος.

  7. Βρούτος avatar
    Βρούτος 08/02/2013 00:29:11

    Αργεάδη διάβασε λίγο Rothbard και Mises μπας και καταλάβεις λίγο πως παράγεται ο πλούτος, ποιος ο ρόλος του κεφαλαίου, τι εστί χρήμα και πως λειτουργεί το τραπεζικό σύστημα. Αρκετά πια με τον αρχιτσαρλατάνο Keynes και τους ημιμαθείς που τον παπαγαλίζουν.

    • Βρούτος avatar
      Βρούτος @ Βρούτος 08/02/2013 00:45:10

      Διευκρινίζω ότι ως "ημιμαθείς" δεν αναφέρομαι στον αρθρογράφο. Είναι καιρός όμως να τελειώνουμε με έναν άθλιο καθηγητάκο της συμφοράς (Keynes) που βρήκε έναν τρόπο να εντυπωσιάζει τους αφελείς επενδύοντας τις γελοιωδέστατες και προδήλως εσφαλμένες θεωρίες του με έναν επιστημονικοφανή μανδύα μέσω χρήσης μαθηματικών όρων (το λεγόμενο Physics envy). Το δε κτήνος (για άλλους λόγους) Ρούσβελτ όχι μόνο δεν ανέτρεψε την ύφεση με το New Deal αλλά αντίθετα με τα βλακώδη μέτρα που εφήρμοσε την παρέτεινε για μια δεκαετία τουλάχιστον και χρειάστηκε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος για να την τελειώσει οριστικά.

    • rally monkey avatar
      rally monkey @ Βρούτος 08/02/2013 01:09:18

      η ερωτηση ειναι ειλικρινης
      αυτα που γραφεις τα πιστευεις? ή τα γραφεις για να ασχοληθει καποιος μαζι σου...
      οπως και να εχει ασχοληθηκα εγώ.. χαρηκες φανταζομαι

  8. firiki2010 avatar
    firiki2010 08/02/2013 01:05:59

    Mε συγχωρείτε, αλλά αυτά είναι καινούργια οικονομικά! "Η οικονομία αναπτύσσεται όταν οι άνθρωποι ξοδεύουν χρήματα" Μόνο που για να αναπτύσσεται η οικονομία πρέπει οι άνθρωποι να τα ΠΑΡΑΓΟΥΝ τα χρήματα που ξοδεύουν. Διότι αν δεν τα παράγουν προφανώς τα χρήματα που ξοδεύουν είναι δανεικά και προφανώς κάποια στιγμή θα πρέπει να τα πληρώσουν.
    Επίσης μάλλον έχει και κάποια σημασία και το που κατευθύνουν οι άνθρωποι τις δαπάνες τους. Στις λουλουδούδες; Στην αγορά πούρων Αβάνας; Στο να φτιάξουν ένα σπίτι;
    Στο παράδειγμα σας με τον τυροκόμο και τον σοκολατοποιό υπονοείτε ότι η αποταμίευση υπονομεύει την ανάπτυξη; Και τέλος πάντων αν (και πάλι στο παράδειγμα σας) το κράτος αυτής της οικονομίας των "2 παραγωγών" έχει έλλειμμα πως δημιουργήθηκε αυτό; Μήπως έγινε κάποια στιγμή εισόδημα των δυο παραγωγών; Και πως θα αντιμετωπισθεί;
    Αφού δεν μπορώ να παρακολουθήσω την οικονομική λογική σας μέχρι εδώ θα ήταν μάταιο να προσπαθήσω να σας ακολουθήσω και στα όσα (κάποια σωστά πάντως) αναφέρεται για την Ελληνική περίπτωση. Δυο-τρεις μόνο επισημάνσεις: Ο,τι δεν γουστάρουμε ή ότι είναι αποτυχημένο, στην Ελλάδα το βαφτίζουμε νεοφιλελεύθερο. Αφού δεν γουστάρουμε ιδιωτικοποιήσεις ας καθήσουμε να χαζεύουμε το Ελληνικό 2-3 δεκαετίες ακόμα. Για τι είδους εσωτερικό δανεισμό μιλάτε; Υποχρεωτικό; Πως;

    • Νικόλας avatar
      Νικόλας @ firiki2010 08/02/2013 01:10:39

      ΑΕΠ = Κατανάλωση + Επενδύσεις + Κρατικές Δαπάνες + Εξαγωγές - Εισαγωγές + Επενδύσεις για δημιουργία αποθεμάτων.

  9. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 08/02/2013 08:38:38

    Καλημέρα σε όλους. πρεπει να πω πως, αντιθέτως με τις επικρίσεις του Βρούτου κα., δεν ισχυρίζομαι πως ο Κέϋνς έχει όλες τις απαντήσεις. Η πραγματικότητα σαφώς και είναι πιο σύνθετη.
    Αγάπητε Βρούτε, δεν μπορεί να γίνει ανάλυση στη βάση όρων όπως ο "γελιοωδέστατος" Κεϋνς κλπ. Παρ' 'ολ αυτά θα σου απαντήσω και πάλι απλά γιατί βλέπω πως άλλα λέω και άλλα κατανοούνται, πράγμα δύσκολο αλλά και βάση γόνιμης συζήτησης.
    Το παράδειγμα που ανέφερα το οφείλω σε φίλο και είναι απλουστευτικό αλλά χρειαζόμαστε απλά πρότυπα για να αρχίσουμε να κατανοούμε την σύνθετη πραγματικότητα. Ακόμα και στη φυσική αγαπητέ, τίποτα δεν αντικαθιστά την σαφήνεια των μαθηματικών αλλά ποτέ δεν ισχυριζόμαστε πως έιναι η ΟΛΗ απάντηση. Τα μαθηματικά έιναι εργαλείο κατανόησης.
    Ο Νικόλας έδωσε τον πλήρη ορισμό του ΑΕΠ. Κοιτάξτε την προσεκτικά. Τι από όλα αυτά έχει θετικό προσημο;
    Φιρίκι, όταν υπάρχει οικονομική δραστηριότητα (και εξαρτάται 80% από την ΟΛΗ ψυχολογία) τότε δημιουργείται και χρήμα. Τη δημιουργία χρήματος η ελλάδα της απεμπόλησε με την άκαιρη είσοδο στο ευρώ και τώρα βλέπει την οικονονομική της κατάσταση να ελέγχεται από αυτούς που δεν απεμπόλησαν το προνόμιο να έχουν ανεξάρτητη πολιτική.Το γιατί το έκανε αυτό η Ελλάδα είναι άλλο και πολύπλοκο θέμα.

    • firiki2010 avatar
      firiki2010 @ Νίκος Αργεάδης 08/02/2013 12:00:18

      Την δημιουργία πλούτου η Ελλάδα την απεμπόλησε καταναλώνοντας κονδύλια που έπρεπε να επενδύσει πριν ακόμα την είσοδο της στο ευρώ. Η είσοδος στο ευρώ της της έδωσε μια ακόμα ευκαιρία γιατί 1. της έδωσε πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια (το σημαντικότερο για την "ψυχολογία" που λές) και 2 . εξασφάλισε πρόσβαση σε φτηνό χρήμα (που όμως δεν αξιοποιήθηκε)
      Οσο τα ρίχνουμε στο ευρώ και δεν ρίχνουμε μια ματιά στον καθρέφτη μας δεν πρόκειται να βρούμε τη λύση.

    • Βρούτος avatar
      Βρούτος @ Νίκος Αργεάδης 08/02/2013 22:37:04

      Αν η δημιουργία χρήματος είναι το κλειδί για την ευημερία τότε ποια ακριβώς ήταν το πρόβλημα στην Βαϋμάρη και γιατί δεν ευημερεί η Ζιμπάμπουε όπου ο Μουγκάπε "δημιουργεί χρήμα" σαν παλαβός? Ευημερία / πλούτος προκύπτει μόνο από την δημιουργία κεφαλαίου και κεφάλαιο δημιουργείται μέσω της αποταμίευσης και των παραγωγικών επενδύσεων που φυσικά μπορούν να γίνουν μόνο σε συνθήκες οικονομικής ελευθερίας. Η κατανάλωση αγαθών δεν συνιστά δημιουργία κεφαλαίου αλλά κατασπατάλησή του. Είναι παραμύθι η διάκριση περί μικρο-οικονομίας και μακρο-οικονομίας. Η ίδια ακριβώς οικονομική θεωρία (Αυστριακή σχολή οικονομικών) ερμηνεύει τόσο τα οικονομικά ενός νοικουριού όσο και αυτά μιας χώρας. Αυτά τα λίγα. Σου ξαναλέω διάβασε Rothbard και Mises θα καταλάβεις πολλά και θα δεις ότι οι χαρακτηρισμοί μου για τον Keynes είναι επιεικείς.

  10. Νίκος Αργεάδης avatar
    Νίκος Αργεάδης 08/02/2013 12:34:47

    Συμφωνώ με όσα γράφεις. Δεν τα "ρίχνω" στο ευρώ, οντολογικά, ότι δλδ το ευρώ είναι "κακό", Τουναντίον. Απλά υπογραμμίζω πως το δίδυμο ισχυρού νομίσματος-ασθενούς οικονομίας είναι καταστρεπτικό. Και δυστυχώς μία οικονομία, ειδικά μία σαν αυτή της Ελλάδας, δεν αλλάζει προς το καλύτερο εν μια νυκτί.
    Το μεγαλύτερο πλημμέλημα, για να μη πω έγκλημα ήταν ότι δεν εκαναν ΤΙΠΟΤΑ ως προς τη βελτίωση της δομής του κρατους, παρά μόνον άρχισαν να κάβουν μισθούς από τα ίδια τα θύματά τους, αλλά άφησαν εαυτούς στο απυρόβλητο.

  11. MAYRO XABIARI avatar
    MAYRO XABIARI 08/02/2013 12:38:24

    Πέρα από τα αναφερόμενα στην τελευταία παράγραφο για φορολογικό γραφειοκρατία και ανασυγκρότηση του κράτους, σε ελάχιστα άλλα συμφωνώ. Να αυξήσει το κράτος τις δαπάνες του (για επενδύσεις... δηλαδή, πού; Θα πάμε στον 21ο αιώνα με κράτος επιχειρηματία; ) με εσωτερικό δανεισμό, είναι φυγή προς το παρελθόν. Να αφαιρεθεί κι άλλη ρευστότητα από το τραπεζικό σύστημα δηλαδή, να πνιγούν και οι τελευταίες επιχειρήσεις, για να κάνουν κουμάντο τα κόμματα και να μοιράζουν λεφτά...
    Τελικά δε μάθαμε τίποτα ως τώρα. Οι αγορές ανοίγουν συνεχώς, σε λίγο και των αγροτικών προϊόντων, ανταγωνιστές μας θα είναι όλος ο πλανήτης. Αν δε θέλουμε απλά αύξηση των εισαγωγών, πρέπει να παράγουμε και να παράγουμε ανταγωνιστικά. Αντί να ενθαρρυνθούν οι δυνάμεις της καινοτομίας με διαδικασίες - εξπρές, φορολογικές ελαφρύνσεις και απαγκίστρωση από τα νύχια του αδηφάγου κράτους εμείς θέλουμε να νεκραναστήσουμε ένα κράτος πατερούλη, που θα κάνει επενδύσεις και θα ... γεννά καινοτομία και επιχειρηματικότητα στα δημοσιοϋπαλληλικά και τα κομματικά γραφεία. Αν δεν αλλάξουμε τα μυαλά μας που μένουν κολλημένα στη σχέση αγάπη και μίσους με το κράτος και τις οικονομικές δραστηριότητές του, θα μας προσπεράσει και η τελευταία αφρικανική χώρα. Wake up and smell the coffee...

    • Νίκος Αργεάδης avatar
      Νίκος Αργεάδης @ MAYRO XABIARI 08/02/2013 14:19:05

      Δεν εννοώ το ημισοβιετικής εμπνεύσεως κράτος που ούτως ή άλλως δρούσε με τον τρόπο που μάλλον εννοείτε. Ο ρόλος του κράτους είναι υποβοηθητικός κάτι που το Ελληνικό κράτος δεν είναι, και το χειτότερο, ούτε και πάει προς την κατέυθυνση αυτή.
      Δεν χρειάζεται να δανειστεί απ΄εξω για να επενδύσει.
      Και γιατί δεν μπορεί να κάνει εσωτερικό δανεισμό; το εμποδίζει η ΕΕ; αν ναι, αυτό αντιβαίνει στα εθνικά μας συμφέροντα.
      "Να ενθαρρυνθούν οι δυνάμεις της καινοτομίας με διαδικασίες – εξπρές, φορολογικές ελαφρύνσεις και απαγκίστρωση από τα νύχια του αδηφάγου κράτους...". Ακριβώς αυτό εννοώ και όχι το κράτος πατερούλη που αναφέρετε.

      • MAYRO XABIARI avatar
        MAYRO XABIARI @ Νίκος Αργεάδης 08/02/2013 18:37:49

        Τότε δε διαφωνούμε σε πολλά. Μόνο στον εσωτερικό δανεισμό, που πέρα από το ότι είναι ανεδαφικός στην περίπτωση της Ελλάδας, στραγγαλίζει τη ρευστότητα με το να αδειάζει τα αποθεματικά των ντόπιων τραπεζών. Δεν φαντάζομαι να πιστεύετε ότι θα φέρουν κάποιοι το κομπόδεμά τους απ' έξω για να δανείσουν το ελληνικό δημόσιο...

        • Νίκος Αργεάδης avatar
          Νίκος Αργεάδης @ MAYRO XABIARI 08/02/2013 21:00:24

          Κανείς εγχέφρων άνθρωπος δεν θα έφερνε χρήμα σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Αυτό ακριβώς στηλιτεύω με το άρθρο μου αλλά οι περισσότεροι αντιλαμβανόμαστε αυτά που ...θέλουμε. Το μνήμόνιο και τα μέτρα εγώ τα βλέπω απλά σαν συνέχεια και εντατικοποίηση των πρακτικών ενός ανάλγητου για τους πολίτες κράτους. Το ξαναλέω, δεν θα με ένοιαζε να είχαμε 4% ελλειματα αν είχαμε ανθηρή αναπτυσόμενη οικονομία της τάξεως του 3-5% ετησίως. Το παράδειγμα νομίζω πως έιναι διαφωτιστικό. Αντί να βρούν τη χρυσή τομή -και δίνω έμφαση στη δικαιοσύνη του συστήματος των φόρων ειδικα- αν, λέω ως πολίτες ασιθανόμασταν και έίμασταν σε κράτος που δεν κυνηγά ΟΛΟΥΣ ανεξαιρέτως επειδή ελάχιστοι έχουν κατακλέψει, τότς θα έιχαμε ελπίδα. ΚΑι ακριβώς αυτό το άισθημα φοβάμαι πως θα μας οδηγήσει σε περιπέτειες, σ' αυτό οφείλεται κυρίως και η άνοδς του νεοναζισμού στο πρόσωπο της ΧΑ.

  12. akenaton avatar
    akenaton 08/02/2013 13:01:31

    Κύριε Αργεάδη, είμαι υποχρεωμένος να συμφωνήσω με τον φίλο ΜΑΥΡΟ ΧΑΒΙΑΡΙ και τον φίλο φιρίκι2010 παραπάνω. Τόσες δεκαετίες, καταναλώσαμε τόνους ζεστού χρήματος (μέρος του δανεικό, μέρος του κοινοτικές εισρροές) και "αναπτυχθήκαμε". Αναπτυχθήκαμε τόσο πολύ, που τελικά σκάσαμε από την πολλή ανάπτυξη. Φυσικά και χρειάζεται χρήμα για την ανάπτυξη αλλά όχι χρήμα για κατανάλωση αλλά χρήμα για παραγωγικές επενδύσεις. Η κατανάλωση φυσιολογικά έπεται. Αυτή είναι η αλήθεια και ο Κέυνς έχει ακόμη μισή θεωρία, οι περισσότεροι βλέπουν μονάχα την άλλη μισή. Με πολλή εκτίμηση πάντα.

    • Uncle Stgm avatar
      Uncle Stgm @ akenaton 08/02/2013 17:50:46

      Το γράφω παρακάτω.
      Ο βασικός στόχος του Κέυνς ήταν δημιουργία θέσεων εργασίας. Άρα επενδύσεις.
      Όλη η θεωρία του γεννήθηκε απο το σόκ του 1929 - 1930, με την τερατώδη ανεργία.
      Χωρίς δημιουργία θέσεων εργασίας (ή έστω ανακοπή της ανεργίας) δεν υπάρχει Κευνσιανισμός. Βλέπε ΗΠΑ σήμερα. Κράτησαν την ανεργία στο 7 - 8 %, μετά από ένα σπιράλ που έρριξε τις τιμές των ακινήτων 50 - 60 % και κατέστρεψε τις μισές τράπεζες. Ωστόσο, οι Μπερνάνκι/Ομπάμα δέχονται την κριτική των σκληρών Κευνσιανών ότι είναι ημίμετρα (Κρούγκμαν, Ρουμπίνι κτλ)

      • Uncle Stgm avatar
        Uncle Stgm @ Uncle Stgm 08/02/2013 18:36:12

        ...σκληρών νεο-Κευνσιανών, sorry mr Paul and mr Nuriel.

      • Νίκος Αργεάδης avatar
        Νίκος Αργεάδης @ Uncle Stgm 08/02/2013 21:35:46

        Θείε, ομολογώ πως είμαι Κρουγκμανικός.

        • Uncle Stgm avatar
          Uncle Stgm @ Νίκος Αργεάδης 08/02/2013 22:11:55

          Είναι σκληρός...
          Οπαδός της σχολής "ισιώνω το στραβό ξύλο, στραβώνοντάς το αντίθετα απο τη στραβομάρα του".
          Γι αυτό μας έχει τρομάξει μερικές φορές, ότι ήρθε το τέλος.
          Κάτι μου λέει πάντως, ότι άν ξαναζούσε ο "δάσκαλος", με δεύτερη κρίση στη ζωή του, θα ενέκρινε τον μαθητή.

          • Νίκος Αργεάδης avatar
            Νίκος Αργεάδης @ Uncle Stgm 09/02/2013 09:26:37

            έτσι πιστεύω και εγώ.

  13. Nik avatar
    Nik 08/02/2013 14:53:38

    Για να καταλάβετε που ζείτε: επιχείρηση πέρυσι ζήτησε άδεια δημιουργίας εργαστηρίου επισκευής συσκευών με ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ χρήση εργαλείων χειρός. Επεβλήθη προσκόμιση μελέτης μηχανολόγου που καταγράφει την ιπποδύναμη (ΜΗΔΕΝΙΚΗ) των μηχανημάτων που ΔΕΝ θα χρησιμοποιούνται. Κόστος μελέτης μερικές χιλιάδες Ευρώ. Και αυτά διότι ΚΑΝΕΝΑΣ υπάλληλος ή διαυθυντής του υπουργείου δεν ήθελε να επωμιστεί την "ευθύνη" να γράψει με το κουλό του ότι δεν θα χρησιμοποιούνται μηχανές στο εργαστήριο. Για να καλύψουν τα νώτα τους μερικοί "δημόσιοι λειτουργοί" έβαλαν τον άνθρωπο να πληρώσει ένα κάρο λεφτά.

    Αυτή είναι η ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας όπως την εννοεί το κράτος. Αυτό που θα ενθαρρύνει υποτίθεται νέα επιχειρηματικότητα. Αυτό ξεχάστε το, δεν θα γίνει.Βρείτε άλλο τρόπο ανάπτυξης στην Ελλάδα.

  14. η Dimi avatar
    η Dimi 08/02/2013 15:47:09

    “O,τιδήποτε και αν ειπωθεί ως εγκώμιο υπέρ της φτώχειας, γεγονός παραμένει ότι είναι αδύνατον ο άνθρωπος να ζήσει μια πραγματικά ολοκληρωμένη ή, μια επιτυχημένη ζωή, εάν δεν είναι πλούσιος. Ουδείς άνθρωπος μπορεί ν’ αναπτύξει στο μέγιστο δυνατό τον εσωτερικό του κόσμο και το ταλέντο του, χωρίς την επάρκεια χρημάτων. Για να ξεδιπλώσει τη ψυχή του ή, ν' αναπτύξει το ταλέντο του, ο άνθρωπος χρειάζεται πολλά πράγματα να χρησιμοποιήσει. Και δεν μπορεί να τα έχει χωρίς χρήματα με τα οποία θα τ’ αγοράσει. Ο άνθρωπος αναπτύσσεται στο μυαλό, τη ψυχή και το σώμα, κάνοντας χρήση των πραγμάτων αυτών και η κοινωνία είναι οργανωμένη έτσι ώστε ο άνθρωπος να χρειάζεται χρήματα για να γίνει ο κάτοχος/νομέας των πραγμάτων αυτών. Συνεπώς, η όλη πρόοδος του ανθρώπου χρειάζεται να βασίζεται στην επιστήμη της απόκτησης πλούτου. Υπάρχει επιστήμη για την απόκτηση πλούτου και είναι μια θετική επιστήμη, όπως ακριβώς η άλγεβρα ή, η αριθμητική. Υπάρχουν συγκεκριμένοι νόμοι οι οποίοι διέπουν τη διαδικασία της απόκτησης πλούτου και εφόσον οι νόμοι αυτοί γίνονται κατανοητοί και σεβαστοί από όλους, τα άτομα αυτά θα μπορέσουν ν' αποκτήσουν πλούτο με μαθηματική βεβαιότητα.”
    [Κεφ. Ι. “Το Δικαίωμα Να Είσαι Πλούσιος” (απόσπασμα)]

    ~Wallace D. Wattles (1860-1911), Αμερικανός φιλόσοφος, θρυλικός πρωτοπόρος των Αρχών της “Νέας Ιδέας” και συγγραφέας μερικών από τις μεγαλύτερες επιτυχίες όλων των εποχών: "Η Επιστήμη της Απόκτησης Πλούτου και Tο Δικαίωμα Nα Eίσαι Πλούσιος", "Η Επιστήμη της Μεγαλοσύνης", "H Eπιστήμη του Ευ Ζην", “Οικονομική Επιτυχία Μέσω Δημιουργικής Σκέψης”.

    "Whatever may be said in praise of poverty, the fact remains that it is not possible to live a really complete or successful life unless one is rich. No man can rise to his greatest possible height in talent or soul development unless he has plenty of money; for to unfold the soul and to develop the talent he must have many things to use, and he cannot have these things unless he has money to buy them with. Man develops in mind, soul and body, by making use of things and society is so organized that man must have money in order to become a possessor of things; therefore, the basis of all advancement for man must be the science of getting rich. There is a science of getting rich, and it is an exact science, just like algebra or arithmetic. There are certain laws which govern the process of acquiring riches and once these laws are learned and obeyed by anyone, that person will get rich with mathematical certainty.” [Chapter I. “The Right To Be Rich” (excerpt)]

    ~Wallace D. Wattles (1860–1911), American philosopher, legendary pioneer of “New Thought” Principles & Best Selling Author of all time classics:
    "The Science of Getting Rich & The Right to be Rich", "The Science of Being Great", "The Science of Being Well”, “Financial Success Through Creative Thought”. (μτφρ: η Dimi)

  15. Uncle Stgm avatar
    Uncle Stgm 08/02/2013 17:45:50

    Ο Keynes γράφει για δημόσιες δαπάνες, κατά προτίμηση επενδυτικές ("το κράτος γίνεται επιχειρηματίας", οποία ιεροσυλία!) που κάνουν 2 πράγματα: Δημιουργούν θέσεις εργασίας και αυξάνουν τη ζήτηση (stimulation).
    Δημόσια δαπάνη σημαίνει προσφερόμενη ρευστότητα. Αυτή μπορεί να είναι 2 προελεύσεων: Από τα αποθεματικά του Δημοσίου ταμείου (φόροι) και από νέα κυκλοφορία νομίσματος εκ μέρους της εκδοτικής τράπεζας.
    Μπήκαμε στο πρακτικό θέμα.
    1. Αποθεματικά δεν υπάρχουν διότι στο παρελθόν (δεκαετία ανάπτυξης 1998 - 2008) υπήρξε τρομακτική υποφορολόγηση, δυσανάλογα χαμηλή σε σχέση με την ανοδο του ΑΕΠ και τον πλουτισμό ορισμένων μειοψηφικών στρωμάτων.
    Η λύση είναι ανάκτηση της συσσωρευμένης φοροδιαφυγής αναδρομικά. Δεν υπάρχει άλλη. Βλέπε τις δεκάδες "λίστες". Ρευστό υπάρχει, είναι όμως "κρυμμένο", εκτός κυκλοφορίας, βλέπε "τοκιστές και σουλατσαδόροι", επενδύσεις σε ακίνητα εξωτερικού.
    2. Ειναι ψέμα ότι η ΕΚΤ δεν κόβει νέο χρήμα. Κόβει και παρακόβει, και αντλούν φτηνά οι εμπορικές τράπεζες σε όλη την Ευρώπη, ιδίως στο Νότο. Έτσι δεν κατέρρευσαν. Ωστόσο, οι τράπεζες κάνουν ότι και οι άλλοι "ιδιώτες". Δεν δανείζουν, πάνε το ρευστό σε "ασφαλή καταφύγια". "Τοκιστές και σουλατσαδόροι" είναι και οι τράπεζες. Η λύση είναι νέες διοικήσεις και νέα διοίκηση, με στόχο νέα τραπεζική επενδυτική πολιτική, αναζωογόνηση της πραγματικής οικονομίας.
    Ο Keynes είναι εξαιρετικά επίκαιρος για ν' αλλάξει φορά ο καθοδικός οικοινομικός κύκλος. Είναι όμως εργαλεία με ρίσκο αυτά που προσφέρει. Μπορεί να καταστραφεί ρευστό, στην αρχή. Το άλυτο πρόβλημα είναι πολιτικό-ταξικό, τα οικονομικά εργαλεία υπάρχουν. Η υπάρχουσα εξουσία προστατεύει τους "τοκιστές και σουλατσαδόρους" για να μη ρισκάρουν στην αβεβαιότητα, δεν αγαπά τους επενδύοντες. Έτσι, ούτε φορολογεί φοροφυγάδες, ούτε παρεμβαίνει στις τράπεζες.
    Δεν φταίει η ΕΚΤ ούτε οι "αγορές". Το πρόβλημα είναι στην πολιτική, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην λοιπή Ευρώπη, πλήν Γαλλίας (όπου ξετρυπώνουν το κρυμμένο χρήμα και με ακαραία μέτρα - φόρος 70 %)..
    Κευνσιανισμός χωρίς ένα μίνιμουμ φοροσυλλογής και χωρίς βασικό έλεγχο προτεραιοτήτων του τραπεζικού τομέα είναι απολύτως, μα ΑΠΟΛΥΤΩΣ αδύνατος.

    • Νίκος Αργεάδης avatar
      Νίκος Αργεάδης @ Uncle Stgm 08/02/2013 21:20:59

      Αγαπητέ Θείε, Λες "Ειναι ψέμα ότι η ΕΚΤ δεν κόβει νέο χρήμα. Κόβει και παρακόβει, και αντλούν φτηνά οι εμπορικές τράπεζες σε όλη την Ευρώπη, ιδίως στο Νότο¨.
      Όταν λέω πως δεν κόβουν χρήμα εννοώ πως ενώ "κόβουν" αυτό μετατρέπεται αυτομάτως σε δικό μας δημόσιο χρέος. Για τις τράπεζες είναι win-win. Τα κέρδη δικά τους και η χασούρα δικιά μας, δλδ δημόσιο χρεος. Αυτός ο κύκλος πρέπει να αντατραπεί, αν και τα προβλήματα, δομικά καιάλλα της Ελλάδας (θα) είναι, φοβούμαι, αξεπέραστα για πολλά χρονια.

      • Uncle Stgm avatar
        Uncle Stgm @ Νίκος Αργεάδης 08/02/2013 21:50:43

        Συμφωνώ αγαπητέ Νίκο.
        Γι αυτό ακριβώς υποστηρίζω σταθερά, ότι οι εγγυήσεις του Μηχανισμού ESM που πάνε για ανακεφαλαιοποιήσεις τραπεζών δεν πρέπει να εγγραφονται στο εθνικό χρεος της κάθε χώρας, είτε πρόκειται για τράπεζα που εδρευει στην Ελλάδα, είτε στην Ισπανία, Κύπρο, Ιρλανδία ή Γερμανία.
        Πρέπει να παραμένουν ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ δανεισμός της εμπορικής τράπεζας από το Μηχανισμό, που θα τον χρωστά η τράπεζα ως ιδιωτικός φορέας. Άν δεν μπορέσει να εξοφλήσει, να βγαίνει ανάλογο μετοχικό πακέτο στο σφυρί για να εξοφληθεί το δάνειο. Έτσι δεν θα πληρώνει κανείς Ευρωπαίος πολίτης για προβληματικές τράπεζες.
        Ειναι κάτι που συμφωνήθηκε το καλοκαιρι 2012, αλλά έμπλεξε σε παζαρέματα μεταξύ Μέρκελ και Ολλάντ για τις αρμοδιότητες του εποπτικού μηχανισμού της ΕΚΤ.
        Άλλωστε, απο κεφαλαιική άποψη, δεν υπάρχουν πιά στην πραγματικότητα "εθνικές" τράπεζες, ούτε Ελληνικές, ούτε Ιταλικές, ούτε Βέλγικες, Γερμανικές κτλ, είναι όλες Ευρωζωνικες. Είναι σαν τα μακαρόνια μιάς καλοβρασμένης μακαρονάδας.
        Τι νόημα έχει να εγγυάται για το χρέος της τράπεζας το Δημόσιο επιμέρους χώρας, αφού ούτως ή άλλως η χώρα αυτή δεν θα ειναι αρμόδια να να εποπτεύει την τράπεζα; Αυτος ο φαύλος δεσμός μεταξύ δημόσιου χρέους και τραπεζικών "κόκκινων λογαρισμών", πρέπει να σπάσει το συντομότερο σε όλη την Ευρώπη.
        Οι εμπορικές τράπεζες είναι επιχειρήσεις, όχι ΔΕΚΟ. Όταν χρωστούν σε Δημόσιο φορέα, επιμέρους χώρας ή Ευρωπαικό, πρέπει να τον αποπληρώνουν ρευστοποιώντας η μεταβιβάζοντας περιουσιακα στοιχεία τους, δηλαδή μετοχές.

        • Νίκος Αργεάδης avatar
          Νίκος Αργεάδης @ Uncle Stgm 09/02/2013 09:25:16

          "Τι νόημα έχει να εγγυάται για το χρέος της τράπεζας το Δημόσιο επιμέρους χώρας, αφού ούτως ή άλλως η χώρα αυτή δεν θα ειναι αρμόδια να να εποπτεύει την τράπεζα;"
          Και "Πρέπει να παραμένουν ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ δανεισμός της εμπορικής τράπεζας από το Μηχανισμό...".

          Έτσι! και είναι σαν να κόβει χρήμα η Καλιφόρνια, να δανείζεται το Οχάϊο με δυσβάστακτους όρους και το χρήμα αυτό να γίνεται αυτομάτως δημόσιο χρεός του Οχάϊο.
          Τρελλά πράγματα.

  16. Uncle Stgm avatar
    Uncle Stgm 08/02/2013 18:52:38

    Η έμπρακτη φορολογική πολιτική και ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός της Ελλάδας, 1990 -2012, ήταν το πιό καλό bonus του boy στο City ή στη Γενεύη, η χαρά του "πειρατή της Καραιβικής", η τρελή χαρά του μεσίτη ακινήτων στο Λονδίνο και ο απόλυτος θρίαμβος του κατασκευαστή ακινήτων στα Βόρεια προάστεια.
    Κάνει πάντως και για κυνήγι μπεκάτσας.
    Η δε πολιτική των εμπορικών τραπεζών στο ίδιο διάστημα, ήταν η απόλυτη τρόμπα αέρος-αέρος, χωρίς διατηρήσιμο υπόλοιπο. Οι insiders φούσκωσαν, φούσκωσαν, πήραν τα bonus, πούλησαν τις δωρεάν ή σχεδόν τζάμπα μετοχές, δανείστηκαν αυτοί και οι συγγενείς τους, την σκάσανε, στείλανε στο διάολο τους μακροχρόνιους μετόχους και τώρα που κρέμονται τα σχισμένα λάστιχα, γελάνε με τους "κουτόφραγκους" που στέλνουν "καθαρό οξυγόνο" στο μέσο του τίποτα.
    Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν στην Ελλάδα εμπορικές τράπεζες λιανικής τραπεζικής (δηλαδή που δανείζονται από πελάτες και δανείζουν άλλους υπαρκτούς πελάτες με τόκους προσφοράς και ζήτησης). Είναι σαν τεράστια "παπλώματα" όπου απλώς κρύβουν τη ρευστότητα για να μη ρισκάρει κανείς απο τους έχοντες, τους κατέχοντες και τους ίδιους τους λαμβάνοντες (από ΕΚΤ). Ούτε οι καταθέτες, ούτε οι δανειολήπτες, ούτε η ίδια η τράπεζα.
    Αλλά χωρίς ένα ελάχιστο ρίσκου, δεν υπάρχει επιχειρηματική δραστηριότητα.
    Αλλοίμονο στους μη έχοντες και κατέχοντες, αλλοίμονο στις θέσεις εργασίας που λιώνουν σαν κερί στη φωτιά.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.