27/03/2009 00:19
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η κατεστημένη δημοσιογραφία πεθαίνει


_____________________________________________________________________________________________
Είδαμε τις προάλλες στην τηλεόραση την παρουσίαση των νέων μέσων ηλεκτρονικής επικοινωνίας του Δημοσιογραφικού  Οργανισμού Λαμπράκη, στα οποία ρίχνει πλέον όλο το διαφημιστικό του βάρος. Δεν είναι άλλωστε μυστικό ότι στο «χαρτί» θα βγαίνουν σε λίγους μήνες ή σε λίγα χρόνια μόνο οι εκδόσεις του Σαββατοκύριακου. Οι καθημερινές εκδόσεις είτε θα κλείσουν, είτε θα γίνουν ηλεκτρονικές εφημερίδες. Το κόστος του χαρτιού και της καθημερινής λειτουργία είναι πλέον αβάστακτο.

Ο αγώνας για την διαφήμιση

Για να είναι όμως βιώσιμη μια τέτοια λύση οι ιστοσελίδες των εφημερίδων θα πρέπει να έχουν διαφήμιση και ήδη ξεκίνησε ένας τιτάνιος αγώνας για να πεισθούν τα καλομαθημένα (για πολλούς λόγους) με το «χαρτί» media shops να δώσουν διαφήμιση στο διαδίκτυο. Όπως άλλωστε διαβάσαμε και στο «Παρόν», η εντολή στα εμπορικά τμήματα μεγάλων εφημερίδων και περιοδικών έχει δοθεί εδώ και αρκετό καιρό: ξεχάστε τις έντυπες εκδόσεις, χτυπήστε διαφήμιση για τα site και τα portal. Βάζουν μάλιστα στόχο το 50% των διαφημίσεων που εξασφαλίζονται από τους μεγάλους πελάτες να αφορά διαφήμιση για το internet. Η άλλη λύση που εξετάζουν (και εδώ και στο εξωτερικό) είναι να υπάρχει συνδρομή για να μπει κανείς στο site μια εφημερίδας.


____________________________________________________________________________________________
Από όσα ειπώθηκαν κατά την παρουσίαση του ΔΟΛ επισημαίνουμε όσα είπε κάποιος εκ των διευθυντικών  στελεχών του: Αφού «αποκάλυψε» ότι ένα από τα όπλα τους θα είναι και ο ... διάλογος με τους αναγνώστες πρόσθεσε (περίπου): «Ο κόσμος θα επιλέγει να διαβάζει τα δικά μας μέσα ηλεκτρονικής ενημέρωσης, επειδή θα γράφουν οι δικοί μας επώνυμοι δημοσιογράφοι που είναι αξιόπιστοι και ήδη έχουν την αποδοχή του κόσμου».

Είναι λοιπόν σαφές ότι φοβούνται κυρίως τα μπλογκς. Και τρέμουν μην τους κλείσουν και το σπίτι και τα μαγαζάκια που κρατούσαν τόσα χρόνια χάρις στον κρατικό κορβανά των διαφημίσεων. Αυτό εξηγεί επίσης τον υπόγειο και φανερό πόλεμο που έχουν εξαπολύσει εναντίον των μπλόγκερς - άλλο θέμα οι εκ συστήματος λασπολόγοι και θα το δούμε άλλη φορά.

Δεν έχουν όμως καμία ελπίδα. Όσα λεφτά κι αν ρίξουν δεν θα μπορέσουν να κάνουν τίποτα παραπάνω από όσα κάνουν σήμερα τα γνωστά portal και ενημερωτικά sites. Για τον εξής απλούστατο λόγο: Δεν είναι μόνο η ηλεκτρονική μορφή τους που κάνει τα μπλογκς τον πιο δημοφιλή τόπο ενημέρωσης. Είναι κυρίως η πλήρης ελευθερία άποψης και γνώμης μαζί με την αμεσότητα της επικοινωνίας με τον αναγνώστη που αναδεικνύει τα μπλογκς σε κυρίαρχο της ενημέρωσης.

Θυμάστε το σύνθημα με το οποίο σας καλούσαμε να συμμετάσχετε στην προσπάθεια μας όταν ξεκινούσε το http://www.antinews.gr/; «Νικήστε τους επαγγελματίες της πληροφόρησης στο γήπεδό τους». Αυτό γίνεται ήδη πράξη και θα γίνεται πολύ καλύτερα στο άμεσο μέλλον (από εμάς τουλάχιστον).

Διαβάστε όμως και πως το ίδιο το ΒΗΜΑ περιγράφει τον θάνατο του ημερήσιου Τύπου

ΣΧΟΛΙΑ

  1. αντί avatar
    αντί 27/03/2009 00:31:43

    Αυτό με τους επώνυμους δημοσιογράφους που είναι αξιόπιστοι πολύ μου άρεσε.

    Αν ήταν αξιόπιστες οι εφημερίδες, δεν θα είχαν να φοβηθούν κανένα και απλά θα έγραφε ο κόσμος στα blogs για να εκτονωθεί.

  2. Dubai Expatriate avatar
    Dubai Expatriate 27/03/2009 00:50:43

    "Survival of the fittest", θα επιβιώσουν όσοι μπορούν να προσαρμοστούν και οι δεινόσαυροι θα εξαφανιστούν!

    Θα μείνουν λίγα ποιοτικά φύλλα που θα απευθύνονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες του πληθυσμού και κάποιες κίτρινες φυλλάδες που θα απευθύνονται στους ηλεκτρονικά αναλφάβητους.

    Όσες εφημερίδες και περιοδικά βρίσκονται στο μέσο της κλίμακος, απλούστατα δεν θα αντέξουν...

    Το καλό είναι ότι στο διαδίκτυο δεν μετράει ποιός λες ότι είσαι αλλά τι κάνεις. Εάν κάνεις κάτι καλό αργά ή γρήγορα θα πετύχεις το στόχο των διαφημίσεων...ενώ οι τωρινοί μεγαλοδημοσιογράφοι απλούστατα δεν θα τους διάβαζε κανείς στο ίντερνετ (Άλλωστε το διάβασμα στην οθόνη κουράζει 3 φορές πιο γρήγορα από ότι στο χαρτί..)

  3. τρια πουλακια καθονταν avatar
    τρια πουλακια καθονταν 27/03/2009 01:02:04

    "Νικήστε τους επαγγελματίες της πληροφόρησης στο γήπεδό τους»

    -Λυπάμαι, αυτό δεν θα γίνει. Τα μπλογκς διευκολύνουν την αμφίδρομη επικοινωνία, τον προβληματισμό, την εναλλακτική ενημέρωση, την καταγγελία, τις νέες ιδέες, την "αντιπληροφόρηση, ενώ ενίοτε μπορούν να προφυλάξουν από την από- ή παρα-πληροφόρηση.
    Η πληροφόρηση ωστόσο θα μείνει στη δικαιοδοσία των μεγάλων συγκροτημάτων. και αυτό επειδή έχουν κεφάλαια, άρα μπορούν να απασχολούν επαγγελματίες δημοσιογράφους.
    Εχει εκ μέρους των μπλογκς υπερτονιστεί ο ρόλος τους ως φορείς πληροφόρησης, ενώ κάλλιστα μπορεί να είναι αξιόλογοι φορείς κριτικής.
    Χωρίς θεωρητικολογίες περί ρόλου μέσων νέας εποχής , ας δούμε το εδώ μπλογκ:
    Σχολιάζει ειδήσεις - και σχολιάζουμε ειδήσεις - που στην συντριπτική τους πλειοψηφία έρχονται από τα μεγάλα δημοσιογραφικά συγκροτήματα, εγχώρια και διεθνή. Διαφορετικά δεν γίνεται….
    Ενας μπλογκερ π.χ στη γάζα θα μπορούσε τον καιρό της επίθεσης να μας αναφέρει την ατμόσφαιρα, τα συναισθήματα, τις εντυπώσεις του. Σπάνια θα μας ανέφερε γεγονότα, και αυτό μόνο εάν συνέβαιναν στην περίμετρο της γειτονιάς του. Δεν θα μπορούσε να αναφέρει π.χ. ημερήσιο αριθμό νεκρών και τραυματιών, τόπους χτυπημάτων, είδη χτυπημάτων, σχέδια επιθέσεων, είδη όπλων , δηλώσεις επιτελείων ένθεν και ένθεν, προβλήματα του συνολικού πληθυσμού, προβλήματα δυσλειτουργίας υποδομών λόγω χτυπημάτων, προβλήματα φίλιων δυνάμεων που θα προσπαθούσαν ν α συνδράμουν κλπ κλπ
    . Γιαυτά θα χρειαζόταν ο επαγγελματίας της ενημέρωσης ο οποίος λειτουργεί σε δυο επίπεδα: Αφενός συγκεντρώνει τις πληροφορίες, αφετέρου τις αξιολογεί και τις αρθρώνει , μετατρέποντας αυτό το σύμπαν άτακτης ροής πληροφοριών σε συγκροτημένη κατανοητή πραγματικότητα – κατανοητή στις προεκτάσεις, τα αποτελέσματα, τις αιτίες, τις προοπτικές της.
    Αλλά αυτός ο επαγγελματίας , πρέπει να ζήσει, όπως και ο άλλος για παράδειγμα που είναι στο Αφγανιστάν , όπως και ο ..παράλλος που παρακολουθεί την σύνοδο κορυφής, η ο εδώ που παρακολουθεί την συνέντευξη του τάδε υπουργού η τη συνεδρίαση της Βουλής, η την ΝΔ , μαθαίνει πληροφορίες και επί αυτών εμείς σχολιάζουμε.
    Αυτούς κάποιος πρέπει να τον πληρώσει, κάτι που μόνο τα επαγγελματικώς αρθρωμένα συγκροτήματα μπορούν
    Είναι τόσο απλό, ακόμα και για τη νέα εποχή του ιντερνέτ

  4. Factorx avatar
    Factorx 27/03/2009 01:16:20

    @τρια πουλακια καθονταν:

    1. Αυτα που λές μας τα δίνουν χιλιάδες μέσα ενημέρωσης στον κόσμο και το ΑΠΕ στην Ελλάδα. Το Βημα, το ΑΠΕ, και όλα τα άλλα μέσα που έκθειάζεις, με τους επαγγελματίες δημοσιογραφους και τα πολλά λεφτά, μπορουν να γράψουν για τον Βαρδινογιάννη, τον Κόκκαλη και τα ομόλογα (για παράδειγμα);

    2. Κανεις δεν είπε οτι τα μπλογκς ή η ανεξάρτητη ηλεκτρονικη δημοσιογραφία θα κλείσει τα άλλα μήντια. θα συνυπαρχουν. Αλλά απο την στιγμή που τα μπλογκς μπορουν να σπανε το "αποκλειστικό" και το ρουλεμάν (έχετε βολευτεί ε;) στην πληροφόρηση, το παιχνιδι τελείωσε

    3. Εισαι άδικος μαζί μας. Να μην καθισω να απαριθμω τα αποκλειστικά που ειχαμε (κι αυτα που το επισημαναμε κι αυτό οχι που δεν είπαμε ,επειδή το θεωρω ανούσιο. Έπίσης και η ανάλυση χρειάζεται πληροφορίες, για ειναι σωστή και αντικειμενική. Αν γράφαμε στα κουτουρού δεν θα μας διάβαζε κανένας. Investigate Joyrnalism σου λέει τίποτα, ή να το μετφράσω; Εκτος πια αν θεωρείς αποκλειστικό αυτα που λέει ο Ταρζαν ή ο καινούργιος ανταγωνιστής του

    4. Ποιος σου είπε οτι θα μείνουμε σε αυτό το επίπεδο;

  5. τρια πουλακια καθονταν avatar
    τρια πουλακια καθονταν 27/03/2009 01:27:42

    @φακτορα:
    1) δεν ειμαι αδικος μαζι σας. ειστε απο τα ελάχιστα μπλογκς που βγαζετε ενιοτε αποκλειστικα (ονομα και πραμα) χωρίς να ονομαζετε αποκλειστικά το μικροκουτσομπολιο στο οποίο έχουν εθιστεί πολλα μπλογκς -δυστυχώς επαγγελματιών δημοσιογραφων.
    2) σαφως θα συνυπάρχουν. αυτο είπα. Η οιηση του τίτλου με κέντρισε .
    3)αναμενω και προσμένω στις προοδους σας

    ΥΓ: κατω τα χερια απο το ρουλεμαν. πιανει ανοιξη και στη βαλαωρίτου εχει καλό καφε!!!(χαχαχα)

  6. Orestios avatar
    Orestios 27/03/2009 01:28:24

    Τελειώνουν οι φυλλάδες, ακούμε τον επιθανάτιο ρόγχο τους. Τέρμα τα φράγκα.
    Καιρός να σωθεί κανένα δεντράκι, γιατί από τους δήθεν οικολόγους μόνο τζάμπα χαρτί στις χωματερές είχαμε..

  7. Factorx avatar
    Factorx 27/03/2009 01:28:41

    @6 "Να μάθουν οι διαφημιστικές να πληρώνουν. Μάλιστα, online έχεις καλύτερο έλεγχο για το ποιος, τι, που, πόσο είδε, από πού ήρθε κ.ο.κ."

    Πολύ σωστό. Ποιος ελέγχει τα free press. Ενω όλα τα στοιχεία για τις ιστοσελίδες ειναι διαθέσιμα.

  8. Factorx avatar
    Factorx 27/03/2009 01:30:02

    @τρια πουλακια καθονταν, αντιλαμβάνομαι οτι είσαι κουρασμένος αλλά τί λέει ο τίτλος: "ο θάνατος της κατεστημένης δημοσιογραφίας" οχι ο "θάνατος του τύπου"

  9. Γειά σας από Γερμανία avatar
    Γειά σας από Γερμανία 27/03/2009 02:43:09

    Αυτό που μου κάνει τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι το με πόση επιμονή υποκρίνονται οι bloggers ότι το μέσο που χρησιμοποιούν τους ανήκει. Ότι δηλαδή δεν είναι φιλοξενούμενοι της Google και του Wordpress.

    Επίσης κάτι άλλο που μου κάνει εντύπωση είναι ότι κανένα ελληνικό blog δε σέβεται τους όρους χρήσης του παρόχου. Και να φανταστεί κανείς ότι τα περισσότερα υποτίθεται ότι ασκούν κριτική εναντίον της διαφθοράς και της παρανομιας που καταστρεφει τον τόπο.

  10. apostolos34s avatar
    apostolos34s 27/03/2009 03:15:51

    Ανέκαθεν με εκνεύριζε να συγχέει κάποιος/οι τους ευσεβείς του/τους πόθους με τα γεγονότα, τα δεδομένα και να προδιαγράφει το μέλλον.
    Κρατήστε κανένα μικρό καλάθι αδέλφια.
    Εγώ είχα γράψει παλαιότερα (σ.σ. το παραθέτω αυτούσιο στο τέλος) το κείμενο «Αφήστε τους νεκρούς να προχωρούν» * (14 Ιανουαρίου 2009) όπου λίγο πολύ εξηγούσα με στοιχεία για ποιο λόγο η ελληνική καθεστηκυία δημοσιογραφία και ιδιοκτησία των μήντια, είναι "τελειωμένη", συμπληρώνοντας ότι το μέλλον είναι στο διαδίκτυο. Άλλο όμως αυτό και άλλο "σύντροφοι" να φαντασιώνεστε την επικράτηση της ουτοπίας: Ότι τα blogs ή αλά bloging δημοσιογραφία θα επικρατήσουν της επαγγελματικής δημοσιογραφίας.
    Όσο και αν σέβομαι τις απόψεις του Factor X, λαθεύει ή τουλάχιστον δεν ακουμπάει το θέμα που κάνει "τζιζ". Τα χρήματα, τα έξοδα, τα κόστη. Όλοι μας κάποια δουλειά κάνουμε για να ζήσουμε, για να πληρώσουμε τους λογαριασμούς μας, επομένως η οποία μελλοντική μηντιακή ιστοσελίδα πρέπει να έχει έσοδα, δηλαδή διαφημίσεις.
    Φάκτορα, προφανέστατα το antinews.gr είναι ένα όμορφο χόμπυ για σένα και ζεις από κάτι άλλο, γιατί δεν βλέπω πως αυτή η εξαιρετική και φιλόξενη ιστοσελίδα σου δίνει τη δυνατότητα να καλύπτεις τα έξοδα σου.
    Επίσης, φαίνεται να έχουμε λησμονήσει ή να κάνουμε πως το ξεχνάμε πως τα blogs είναι ημερολόγια. Από πότε αδέλφια ένα ή πολλά ημερολόγια που ο καθείς γράφει τα σχόλιά του είναι πλήρης ενημέρωση; Σαφώς και "βγάζουν" θέματα και μάλιστα τρανταχτά τα blogs - όπως θέματα "βγάζουν" και οι επιστολές αναγνωστών στις εφημερίδες και τα περιοδικά, δεν σημαίνει όμως ότι ένας σχολιαστής είναι και ρεπόρτερ, πως είναι επαγγελματίας γραφιάς - τον οποίο άριστα προσδιόρισε ο "τρια πουλακια καθονταν" (....Αφενός συγκεντρώνει τις πληροφορίες, αφετέρου τις αξιολογεί και τις αρθρώνει , μετατρέποντας αυτό το σύμπαν άτακτης ροής πληροφοριών σε συγκροτημένη κατανοητή πραγματικότητα – κατανοητή στις προεκτάσεις, τα αποτελέσματα, τις αιτίες, τις προοπτικές της....).
    Τουτέστιν αδέλφια, το μέλλον είναι διαδικτυακές ενημερωτικές ιστοσελίδες, με καλά και "ζωντανά" κείμενα (ρεπορτάζ, έρευνες, άρθρα), με καλαίσθητα και λειτουργικά "τεμπλέιτ", ώστε να ελκύουν καλές, ακριβές διαφημίσεις που θα τους επιτρέψουν να ζουν και γιατί όχι να ακμάζουν.
    Κατ' αναλογία κάτι παρόμοιο θα συμβεί και με τα έντυπα (εφημερίδες και περιοδικά). Θα ζήσουν μόνο εκείνα που θα καλύπτουν ανάγκες (υπαρκτές), δηλαδή θα έχουν κοινό που θα νιώθει την ανάγκη να τα διαβάσει. Εννοείται ότι στο μέλλον θα μπει λουκέτο στο σημερινό πολύχρωμο καρκατσουλιό των δεκάδων ημερήσιων εφημερίδων (σ.σ. άκου 13 αθλητικές εφημερίδες!) και των ακόμη περισσότερων περιοδικών-κινητών σουπερ μάρκετ.
    Ειδικά ο χώρος των free press και του ειδικού τύπου έχει πολύ μέλλον. Στη τελική η μαγικές λέξεις για τα έντυπα είναι η στόχευση και η εξειδίκευση. Ακόμη και τα free Press που θα επιβιώσουν και θα ακμάσουν πρέπει να έχουν ένα δικό τους concept, μια ταυτότητα, ένα χαρακτήρα. Εφημερίδες τύπου City Press, Free Sunday, δηλαδή multi-μικρογραφίες των σημερινών ημερήσιων και κυριακάτικων εφημερίδων με κείμενα-σεντόνια και συνεντεύξεις-γλύψιμο των γνωστών "πεθαμένων" πολιτικών, επιχειρηματίων και καλλιτεχνών, δεν βλέπω να έχουν ζωή.
    Αντιθέτως έντυπα τύπου LIFO με εξαιρετικά κείμενα και δική τους φιλοσοφία, έχουν μέλλον και μπορούν να κυριαρχήσουν.
    Σε όλα αυτά όμως ο καθοριστικός παράγοντας είναι η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ. Από την στιγμή που κυριαρχεί πια η τάση ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ για πληροφόρηση, μουσική και κινηματογράφο (download και ξερό ψωμί), η μόνη διέξοδος για τα media σε διαδίκτυο και στο χαρτί, θα είναι η διαφήμιση, εφόσον φυσικά έχουν κοινό που ενδιαφέρει το "δικτατορικό" δίδυμο διαφημιστές-διαφημιζόμενοι, δηλαδή την εξής μια "αυτοκράτειρα", την ΑΓΟΡΑ.

    (*) «Αφήστε τους νεκρούς να προχωρούν»

    Αυτό που συνηθίζουμε να λέμε «Επιχειρηματίες των ΜΜΕ», είναι στη πλειοψηφία τους, μεταπράτες, μεσολαβητές και «μπροστινοί». Στη καλύτερη περίπτωση, αντιπρόσωποι ξένων πολυεθνικών ή αλλοδαπών κέντρων εξουσίας. Στη χειρότερη, frontmen πολιτικών (παλιών και νέων) τζακιών και μεγάλων ομίλων. Ικανοί «πλυντηριάδες» που εργάζονται για το παντεσπάνι τους και που ακόμη νομίζουν ότι στο «χωριό Ελλάδα» έχει ακόμη σημασία ποιος έχει εφημερίδα, ραδιόφωνο και τηλεόραση.

    Υποτίθεται ότι όλα γίνονται για την κρίσιμη μάζα, το σφριγηλό (εμπορικά) νεανικό κοινό και τους μεσοαστούς που έχουν εισόδημα, καλές δουλειές και επιρροή στη κοινωνία. Καλά πλάκα κάνουμε; Βρείτε μου ένα γνωστό σας 16αρη, 18αρη που να έχει δει το τελευταίο εξάμηνο κάποια εκπομπή ή δελτίο ειδήσεων τηλεοπτικού αστέρα και μετά ελάτε να μου τρυπήσετε τη μύτη. Υποδείξτε μου πόσους 35αρηδες, 45αρηδες ξέρετε από αυτούς που, είτε για να τα βγάλουν πέρα, είτε για να μεγαλώσουν τον πλούτο τους, πηγαίνουν συστηματικό στο περίπτερο για να αγοράσουν εφημερίδα -ειδικά τις καθημερινές. Δεν το λέω άλλωστε εγώ, αλλά οι ειδικοί (ημεδαποί και αλλοδαποί).
    Στις ΗΠΑ - που όπως λένε «μόνο αν δεν σε ενδιαφέρει τι θα γίνει στη χώρα σου σε 10 χρόνια, δεν σε νοιάζει τι γίνεται τώρα στην Αμερική» - για πρώτη φορά στην ιστορία των μετρήσεων, το Ιντερνέτ ξεπέρασε τις εφημερίδες ως πηγή ενημέρωσης, ενώ σταθερά διαβρώνεται και η τηλεόραση -κυρίως στα νεανικά κοινά- που πάντως παραμένει πρώτη. Σύμφωνα εξάλλου με την τελευταία έρευνα του Κέντρου Ερευνάς Pew, το 40% του κοινού των ΗΠΑ προτιμά το Διαδίκτυο για την ενημέρωσή του σε σχέση με εσωτερικά και διεθνή θέματα και μόνο το 35% τις εφημερίδες.
    Τον περασμένο Μάιο, ο ισχυρότερος ίσως άνδρας των media στον κόσμο, ο Ρούπερτ Μέρντοχ, δήλωσε ευθαρσώς στη διάρκεια διάσκεψης με θέμα «Όλα Ψηφιακά» που οργανώθηκε από την Wall Street Journal στις ΗΠΑ, ότι οι έντυπες εφημερίδες πεθαίνουν. Ο Αυστραλός μεγιστάνας, ιδιοκτήτης της News Corporation δήλωσε επίσης πως οι έντυπες εφημερίδες αντιμετωπίζουν ολοένα και μεγαλύτερο πρόβλημα από τον ανταγωνισμό του Internet και των free-press εντύπων, επισημαίνοντας ότι μόνο το τελευταίο εξάμηνο ο μέσος όρος των διαφημίσεων στις αμερικανικές εφημερίδες έπεσε από 10% έως 30%. «Μέσα σε πέντε ή δέκα χρόνια, δεν θα είναι πια οικονομικά βιώσιμο να τυπώνονται», τόνισε χαρακτηριστικά.
    Στην ημεδαπή τώρα, ο «γκουρού» της TV «καρακατσουλιό», ο ισχυρός ανήρ του STAR CHANNEL Σταμάτης Μαλέλης, όχι γιατί τον έπιασε κρίση συνειδήσεως, μας είπε ορθά-κοφτά μιλώντας στους «Φακέλους» του Παπαχελά, κάτι ανάλογο με το «Γιώργο χάσαμε» - προφανώς επειδή θέλει τώρα να μπει και στην Βουλή με το ΠΑΣΟΚ. Ο άνθρωπος που «άνοιξε» τα παράθυρα στην ελληνική τηλεόραση και μετά μας πήρε και μας σήκωσε όλους, δημοσιογράφους και πολιτικούς, δήλωσε: «Μας ενδιαφέρει μόνον η πρωτιά, άρα ο σκοπός αγιάζει τα μέσα!». Για να διαπιστώσει στη συνέχεια ότι «τραβήξαμε μεγάλες ηλικίες χαμηλής μόρφωσης και διώξαμε τις νεότερες. Και τώρα είμαστε όμηροι αυτής της ομάδας που δημιουργήσαμε».
    Φρανκενστάιν δηλαδή…
    Γι’ αυτό σας λέω. Όλη αυτή η συζήτηση για το ποιος αγόρασε και ποιος πούλησε στα εγχώρια media, μου θυμίζει λίγο εκείνο τον διάλογο που είχε ο Στάλιν, όταν οι επιτελείς του μπήκαν κάθιδροι στο γραφείο του το ‘41 για να του ανακοινώσουν ότι οι Γερμανοί προελαύνουν και πλησιάζουν τη Μόσχα. Και εκείνος χαμογελώντας είπε:
    «Αφήστε τους νεκρούς να προχωρούν»….

  11. apostolos34s avatar
    apostolos34s 27/03/2009 04:55:11

    @ τρια πουλακια καθονταν
    Σε δικαιώνει και το άρθρο του "Βήματος" που μνημονεύει στο αρχικό post ο Factor X. Διαβάζω σχετικά:
    « Καλή δημοσιογραφία σε χαμηλή τιμή δεν μπορεί να υπάρξει» δηλώνει κατηγορηματικά ο Μπιλ Κέλερ, διευθυντής των «Νew Υork Τimes». Και εξηγεί: « Δεν θα βρείτε πολλούς blοggers που θα ανοίξουν γραφείο ανταποκριτή στη Βαγδάτη».

  12. Το πνεύμα του Μάη avatar
    Το πνεύμα του Μάη 27/03/2009 06:30:09

    Και τι να το κάνεις το γραφείο στη Βαγδάτη την ώρα που είσαι "ενσωματωμένος" στη στρατιωτική μηχανή και υποχρεωμένος να μεταφέρεις μόνο προπαγανδιστικά σκουπίδια, απλά "παίζοντας" στην τιβί τον ...δημοσιογράφο, προς τέρψιν των ζωντανών με τα ποπ-κορν στους καναπέδες? Αν κάποιος μάλιστα επιχειρήσει να κάνει κάτι διαφορετικό περνάει στις "παράπλευρες" απώλειες.
    Αφού το ρόλο δήθεν του δημοσιογράφου τον έχουν οι πράκτορες των υπηρεσιών που οργώνουν το έδαφος της σύγκρουσης προετοιμάζοντας τις επόμενες επιθέσεις. Οι πράκτορες επί του πεδιου κινούνται είτε ως δημοσιγράφοι, είτε ως μέλη ΜΚΟ, που ειναι οργανώσεις βιτρίνας για τις υπηρεσίες και στρατολογούν αφελείς.

  13. Γνωμιστής avatar
    Γνωμιστής 27/03/2009 08:32:48

    Το θέμα είναι απλό για τους bloggers.

    Υπάρχουν αυτοί που τολμούν κι εκτίθενται επώνυμα εκφράζοντας την άποψή τους, πιστεύοντας στην ανεξάρτητη ενημέρωση.
    Εκείνοι που το κάνουν από χομπυ.
    Εκείνοι που έχουν "κάτι" να πουν.
    Εκείνοι που ΔΕΝ λένε τίποτα, αλλά νομίζουν πως λένε.
    Εκείνοι που θέλουν να παίξουν "παιχνίδια" με ημερομηνία λήξης για τα μικροσυμφεροντάκια τους.
    Εκείνοι που πιστεύουν στην "διαδραστική" ενημέρωση κι επικοινωνία.

    Τον κύριο ρόλο όμως τον κρατούν οι σχολιαστές...

    Κάθε καρυδιάς καρύδι.

    Πολλά γερά,αλλά και πολλά.....σάπια.

  14. αντί avatar
    αντί 27/03/2009 09:34:34

    Η μεγαλύτερη ίσως δύναμη των blogs, δεν είναι ότι μπορούν να κάνουν ρεπορτάζ απλοί πολίτες και να σχολιάζουν γεγονότα. Και αυτό φυσικά μπορεί να δώσει πολλές φορές πληροφορία, αλλά αυτό που κάνει το διαδίκτυο να ξεχωρίζει, είναι η δυνατότητα ανθρώπων που έχουν την εσωτερική πληροφόρηση να την διαδώσουν χωρίς να εξαρτώνται από τον εκδότη.
    Από όσους φίλους δημοσιογράφους έχω, έχω μάθει παρασκηνιακές πληροφορίες τις οποίες όλοι γνωρίζουν, αλλά κανείς δεν τολμά να γράψει. Ειδικά σε ένα ανώνυμο blog, παρόλο που μπορούν να γραφούν και ανακρίβειες, αυτά μπορούν να γραφούν και ο καθένας μπορεί να κρίνει την ορθότητά τους ή όχι, αφού άμεσα θα υπάρξει αντίλογος από τους διαφονούντες.

  15. osaperas avatar
    osaperas 27/03/2009 09:46:35

    @17
    έχεις δίκιο.Δύο παρατηρήσεις.
    1. Ελάχιστοι είναι οι δημοσιογράφοι σήμερα οι οποίοι "δίνουν" κάτι σε μπλογκς επειδή δεν μπορούν να το γράψουν στο μέσον που εργάζονται. Έχουν συμβιβασθεί με την ιδέα της εξυπηρέτησης των συμφερόντων του εργοδότη.
    2. Οι εργαζόμενοι σε διάφορους χώρους όπου μπορεί να "βγει θέμα" σπεύδουν να το στείλουν στα μπλογκσ επειδή γνωρίζουν ότι κατα 100% θα το δουν "ανεβασμένο" σε αντίθεση με τις εφημερίδες όπου κατά 90% θα το αγνοήσουν. Μέσα από τα μπλογκς χιλιάδες πολίτες μας έχουν γίνει "ρεπόρτερσ".

  16. Mayri Trypa avatar
    Mayri Trypa 27/03/2009 09:52:32

    Καλημέρα σε όλους σας.
    "Μου αρέσει να παίρνω την εφημερίδα μου και να πηγαίνω στο αγαπημένο μου καφέ, να την διαβάζω και να γίνεται η όποια άξια (μα σπάνια πια) θεματολογία της, θέμα κουβέντας και διαλόγου με τους φίλους μου".
    Χρησιμοποιώ σε καθημερινή βάση διάφορα blogs για την πληροφόρηση και την ενημέρωση μου. Επίσης ο υπολογιστής και η σύνδεση μου με το internet είναι ένα ουσιαστικό εργαλείο για την εργασία μου.
    Παρόλα αυτά αγοράζω κάποιες συγκεκριμένες μέρες τις εβδομάδας εφημερίδες. Σκέφτομαι λοιπον τα παρακάτω.
    Η ίδια η εφημερίδα, όπως και το βιβλίο έχουν μια διάσταση πολύ σημαντική. Εκείνη του απτού. Της αίσθησης της αφής. Όλες οι αισθήσεις είναι σημαντικές. Η Αφή απο την μεριά της είναι εκείνη που περισσότερο από τις άλλες μας τοποθετεί στον χώρο και στον χρόνο των σχημάτων. Της γεωμετρίας. Του όγκου. Των διαστάσεων.ΤΗΣ ΜΕΤΡΗΣΗΣ. Της χρησιμότητας και της δεξιότητας των χεριών σαν εργαλεία στο δρόμο του αυτοπροσδιορισμού και της αυτοσυνείδησης. (όπως και το μαγείρεμα)
    Αυτά τα τελευταία , ο αυτοπροσδιορισμός και η αυτοσυνείδηση, είναι από τους δρόμους που βοηθούν τον άνθρωπο στο να γνωρίζει ποιός είναι που στέκεται. Τον εισάγουν στον δημόσιο βίο.
    Ο δημόσιος βίος δεν είναι απλά η συμμετοχή μας στα κοινά. Είναι για παράδειγμα, η βόλτα μας στον δρόμο, ο καφές που θα μοιραστούμε με τους φίλους μας η μόνοι κ.ο.κ.
    Χωρίς να αμφισβητώ την σημαντικότητα των blog, ειδικά όπως αυτό του antinews αλλά και άλλων, θέλω να δώσετε τήν προσοχή σας σε κάτι πολύ σημαντικό και που σχετίζεται με τα παραπάνω.
    Όσο περισσότερο ο σύγχρονος άνθρωπος αποσύρεται από τον "ΔΗΜΟΣΙΟ ΒΙΟ" και παραδίδει τον εαυτό του στο αχανές του Κυβερνοχώρου, τόσο περισσότερο οι δυνάμεις που ιδιοποιήθηκαν στην ιστορική του εξέλιξη, από την αρχαία εποχή της σύλληψης της έννοιας του ΔΗΜΟΣΙΟΥ, τόσο θα καταλαμβάνεται από κάθε τι και κάθε έναν, που θα λειτουργούν στη παραπέρα κατάπτωση μιας αρρωστημένης έννοιας της Δημοκρατίας. Όπως σε μια φιλήσυχη γειτονιά, που οι δρόμοι της σταδιακά καταλαμβάνονται από τον πολιτισμό των αυτοκινήτων, κακοποιών στοιχείων, αγνώστων και που τα παιδιά της πλέον κοινωνικοποιούνται είτε στον περιορισμένο χώρο του σχολείου, είτε στον περιορισμένο χώρο του δωματίου τους.
    Ο "μοντερνισμός" μας στέρησε την έννοια του πολιτικού καφενείου και της πολιτικής αντιπαράθεσης, μιας τόσο ζωντανής καθημερινής ζωής του Έλληνα και της αυτοσυνειδησίας του. Τα άφησε όλα στους "Ειδικούς". Ο "μεταμοντερνισμός" θα μας αφήσει ακόμα περισσότερο ανάπηρους στον καναπέ μας η στον υπολογιστή μας.

  17. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 27/03/2009 09:56:39

    Νομίζω ότι αυτό που κάνει τα blogs να ξεχωρίζουν είναι η εντιμότητά τους. Μπορεί να διαφωνούμε πολλές φορές, αλλά ξέρουμε ότι είναι η έντιμη άποψη του άλλου αυτό που βγαίνει. Όχι ότι δεν υπάρχουν και τα φρούτα και οι συκοφάντες, υπάρχουν, αλλά το μπλογκ πρέπει να είναι αξιόπιστο για να επιβιώσει, δεν είναι εξ ορισμού αξιόπιστο επειδή τυχαίνει να έχει πίσω του τη φίρμα "Νέα", "Βήμα" ή "Καθημερινή".

    Το μπλογκ έχει και ένα άλλο πλεονέκτημα: Δεν χρειάζεται κεφάλαια. Το ξεκινάς έτσι, για πλάκα. Επειδή απλώς έχεις απηυδίσει. Και έχει και ένα άλλο πλεονέκτημα: αξιοποιεί τις υπάρχουνσες πληροφορίες ανάλογα με τη νοημοσύνη και την κριτική ικανότητα του ιδιοκτήτη του και των σχολιαστών του. ΟΧΙ ανάλογα με τα συμφέροντα του μεγαλοεκδότη που βρίσκεται από πίσω. Κάποιος είχε πει ότι το 95% των πληροφοριών που χρειαζόμαστε είναι διαθέσιμο και μόνον το 5% είναι διαβαθμισμένο - απόρρητο. Όμως ο κατεστημένος τύπος άλλες πληροφορίες τις θάβει, άλλες τις υπερτονίζει, άλλες τις διαστρεβλώνει. Και το κάνει επειδή ο κόσμος δεν έχει άλλη επιλογή και επειδή οι διαθέσιμες επιλογές είναι δεδομένες.

    Αυτό είναι που άλλαξε με τα μπλογκς. Τώρα πια είμαι κι εγώ δημοσιογράφος, είμαι κι εγώ συνδιαμορφωτής άποψης, του δημόσιου λόγου. Δεν έχω ανάγκη τον εκδότη, ούτε καν τον ιδιοκτήτη δημοφιλούς μπλογκ, γιατί αν δεν τα βρίσκουμε πάω και ανοίγω το δικό μου και όλο και κάποιοι θα με διαβάσουν τελικά. Και θα με διαβάσουν μόνον αν αξίζει να με διαβάσουν. Υπάρχει δηλαδή μια μορφή "αξιοκρατίας" στα μπλογκς. Αν δεν ενδιαφέρεις, δεν διαβάζεις.

    Πόσες φορές έχω μπει αλήθεια στο zougla,gr; Μία δύο από περιέργεια. Δεν βρίσκω κάτι να κάνω εκεί. Αντιθέτως, το antinews με έχει κερδίσει όχι μόνον γιατί μπορώ και γράφω, αλλά πρωταρχικά γιατί διαβάζω ενδιαφέροντα πράγματα. Και γράφω γιατί έχω να σχολιάσω πάνω σε ενδιαφέροντα πράγματα. Αν σταματήσει αυτό να υπάρχει, θα σταματήσω να έρχομαι. Απλά πράγματα. Θα πάω κάπου αλλού. Θα υπάρχει αυτό το κάπου αλλού. Ήδη υπάρχει, απλώς προς το παρόν μένω εδώ γιατί εδώ το βρίσκω πιο ενδιαφέρον, καλύτερο. Και πρέπει να παραμείνει τέτοιο για να συνεχίσω να έρχομαι.

    Δεν φοβάμαι την αγορά ούτε την οικονομική εξουσία της διαφήμισης, που αναπόφευκτα θα έρθει κάποια στιγμή, διότι δεν υπάρχει δυνατότητα να δεσμεύσεις τον αναγνώστη, όπως τον δεσμεύει το ολιγοπώλιο της πληροφορίας της κατεστημένης δημοσιογραφίας. Η αγορά θα έχει πολύ λιγότερη εξουσία πάνω στα μπλογκς, ακόμη και όταν έρθει η διαφήμιση αύριο, γιατί θα πρέπει να παραμείνεις αξιόπιστος για να κρατήσεις το αναγνωστικό κοινό. Αν σταματήσεις να είσαι αξιόπιστος, τότε θα σβήσεις. Είπαμε, υπάρχει αξιοκρατία. Επίσης, το μπλογκ θέλει πολύ λιγότερα χρήματα για να συντηρηθεί. Δεν θέλει κτίρια, προσωπικό, λογιστήριο, διανομείς. Θέλει απλώς να ευημερεί ο ιδιοκτήτης του. Αυτό μπορεί να γίνει είτε μέσω της διαφήμισης, είτε μέσω μιας άλλης δουλειάς που θα έχει ο μπλογκερ. Πάντως δεν θέλει τον ισχυρό μεγαλοεκδότη από πίσω.

    Φοβάμαι όμως τον έλεγχο που ανέφερε κάποιος φίλος παραπάνω. Βρισκόμαστε "επί αμερικανικού εδάφους", αν και όχι όλοι, με "χιλιάδες να ψάχνουν πώς θα μας αστυνομεύσουν". Αυτό ήδη διαφαίνεται και θα ενταθεί στο μέλλον. Το κακό είναι ότι το Internet μέσω της IP διεύθυνσης δίνει μεγάλες δυνατότητες αστυνόμευσης. Τότε "έσεται η εσχάτη πλάνη χείρων της πρώτης". Πρέπει ήδη να προετοιμαζόμαστε για αυτή την επίθεση στην ελευθερία μας και να έχουμε διαρκώς εναλλακτικές στο μυαλό μας.

  18. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 27/03/2009 10:05:15

    Να πω επίσης ότι, χωρίς να είναι τελείως λάθος αυτό που λέει ο τρία πουλάκια, στην πραγματικότητα η παροχή πληροφοριών ελέγχεται όχι από τον κατεστημένο τύπο, αλλά από τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, τα οποία βέβαια δεν θα σβήσουν. Μια μορφή ελεγχόμενης ενημέρωσης με ειδήσεις που θα θάβονται κλπ. θα υπάρχει πάντα, αλλά με τα μπλογκς θα γίνει πολύ πιο δύσκολο αυτό, γιατί και το ειδησεογραφικό πρακτορείο θα γνωρίζει ότι και μόνον που ο άμεσα ενδιαφερόμενος θα μπορεί να τη βγάλει σε μπλογκ διαλύοντας την αξιοπιστία του (του ειδησεογραφικού πρακτορείου), θα το σκεφτεί δεκαπέντε φορές πριν αποφασίσει να θάψει μια πληροφορία. Ήδη βλέπουμε τι έπαθε το Ρώυτερς με τον πόλεμο στη Γεωργία, που αποδείχθηκε προπαγανδιστικό όχημα της κυβέρνησης των ΗΠΑ.

  19. ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ avatar
    ΠΟΡΤΑ ΠΟΡΤΑ 27/03/2009 10:20:26

    Δημοσιαγραφικη Ερημος.

    ΠΠ

  20. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 27/03/2009 10:33:04

    Συγχαρητήρια σύντροφοι, το μέσο επίπεδο συνολικά αυτής της δημοσίευσης (από την εναρκτήρια του Φάκτορα μέχρι το τελευταίο σχόλιο) είναι μακράν ό,τι υψηλότερο έχω δει στο παρόν blog, ενάμισι χρόνο τώρα που το παρακολουθώ.

    Δεν έχω φυσικά τίποτε παραπάνω να προσθέσω στις αναλύσεις σας, απλώς θα αναφέρω ένα ποταπό "τεχνικό" θέμα εις επίρρωσιν των όσων έγραψε ο Φάκτωρ. Λοιπόν, ακόμα και στα παγκόσμιας εμβέλειας εξειδικευμένα έντυπα έχει ήδη ξεκινήσει η εποχή χωρίς χαρτί. Φαντάζομαι ότι όλοι ξέρετε το αμερικάνικο παγκόσμιας κυκλοφορίας περιοδικό PC Magazine, ένα από τα δύο μεγαλύτερα (και μακροβιότερα) "μαζικής κατανάλωσης" περιοδικά πληροφορικής στον πλανήτη, με πολλές τοπικές εκδόσεις σε διάφορες χώρες. Αυτό το περιοδικό λοιπόν, το Δεκέμβριο έκανε την τελευταία έντυπη έκδοσή του -συλλεκτική πλέον- και από τον επόμενο μήνα το γύρισε αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή, χωρίς να αλλάξει τη μορφοποίηση ή τα περιεχόμενά του. Είναι οι πανομοιότυπες σελίδες, απλώς λείπει το απτό μέσο (χαρτί). Μπορεί βέβαια να μην έχει την παράδοση αιώνων που έχουν οι κατεστημένες εφημερίδες, αλλά ακόμα και αυτό, στο χώρο του, νομίζω ότι κάτι σηματοδοτεί.

    Το ενδιαφέρον είναι το εξής: όταν το περιοδικό κυκλοφορούσε έντυπο, ήταν γύρω στις 100 σελίδες κάθε τεύχος. Πλέον "μετράει" γύρω στις 45-47 σελίδες. Εκ των οποίων, μόνο 2 (!) είναι διαφημίσεις. Στο προηγούμενο τεύχος, δεν είχε καν... οπισθόφυλλο (=διαφήμιση), και νόμισα ότι το αρχείο είχε κατέβει χαλασμένο!

  21. Decay avatar
    Decay 27/03/2009 10:34:11

    MOMBASA (Reuters) - A man wanted by an international tribunal in the Hague on suspicion of committing war crimes in the former Yugoslavia has been arrested in Kenya, police said.

    Police declined to give the suspect's name but said he had been arrested in the seaside resort city of Mombasa.

    "He is wanted by the ICC (International Criminal Court) tribunal over war crimes committed in the former Yugoslavia," a police officer who did not want to be named told Reuters.

    "He's been a wanted man for a long time and the arrest was made after thorough investigations by security agents," the officer said, late on Thursday.

    (Reporting by Celestine Achieng; writing by Helen Nyambura-Mwaura; editing by Michael Roddy)

  22. τρια πουλακια καθονταν avatar
    τρια πουλακια καθονταν 27/03/2009 10:37:18

    αντί Says:
    "Από όσους φίλους δημοσιογράφους έχω, έχω μάθει παρασκηνιακές πληροφορίες τις οποίες όλοι γνωρίζουν, αλλά κανείς δεν τολμά να γράψει"

    Απορία: και γιατί δεν τα στέλνουν στα μπλογκς? και γιατί ο ίδιος αυτά που μαθαινεις δεν μας τα λες εδω?
    απλούστατα. γιατί δεν ειναι σκανδαλα η δεν είναι τεκμηριωμένα σκανδαλα. Ο κοσμος έχει μια υπεραπλουστευμένη και μυθοποιημένη αντίληψη περί των συμφερόντων. Νομίζει ότι απο το μόνο που περιστοιχιζόμαστε είναι απο σκάνδαλα. και έτσι να είναι, είναι επίσης γεγονός η δυσκολη η τεκμηριωσή τους.Γιαυτό δεν βγαίνουν.
    Πάντως όσα σκάνδαλα βγήκαν, βγήκαν απο την κατεστημενη δημοσιογραφια και οχι απο τα μπλογκς. τα μπλογκς συνήθως κουτσομπολια επι προσωπικου βγαζουν(δεν αναφερομαι στο εδω)
    -τέλος πέραν των σκανδάλων υπάρχει η ατοφια καθημερινή ενημερωση.σε αυτη αναφερομουν

  23. Προβοκατωρ. avatar
    Προβοκατωρ. 27/03/2009 10:40:28

    Εγω,μπορω να αισθανομαι ικανοποιημενος,γιατι το ειχα γραψει εδω και παρα πολυ καιρο,οτι παπαλα οι εφημεριδες.
    Το ειχα στειλει μαλιστα και με μηνυμα και σε καποιο εντυπο,δε θυμαμαι τωρα ποιο.
    Μετα τα CD και DVD,ηλθε και η σειρα του χαρτιου.
    Και νομιμα αυτη τη φορα.
    Εκαστος,κατα τα εργα του.

  24. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 27/03/2009 10:43:35

    Τα πρωτογενή σημαντικά κοινωνικά γεγονότα που βλέπουν το φως της ημέρας πρώτα από τα μπλογκ είναι πλέον πάρα πολλά.
    Για τη Γάζα ενημερωθήκαμε μόνο από τα μπλογκ, για τον Αλέξη επίσης, για τον Τενέζο που είναι το επείγον θέμα που τρέχει αυτές τις μέρες. Τα συμβατικά μέσα ΑΒΑΒΑ.
    Μετά από 5-15 μέρες ότι εμφανίστηκε στα μπλογκ θα το αναπαράξουν και οι εφημερίδες/τα κανάλια. Αν η λαϊκοφυλλάδα/το μεσημεριανό είναι ξεδιάντροπα, η είδηση που ΒΟΥΤΗΞΕ από το μπλογκ θα γίνει και αποκλειστικό της πρωτοσέλιδο/θέμα, χωρίς προσχήματα. Αν το κατεστημένο μέσο θέλει να το παίζει κάπως πιο σοβαρό, θα την περάσει την είδηση πιο μετρημένα, χωρίς τυμπανοκρουσίες.
    Κάθε εφημερίδα/εκδότης/καναλάρχης αναπαράγει μόνο αυτά που προάγουν τα συμφέροντα του χρηματοδότη του, ή αυτού που ελπίζει ότι θα γίνει χρηματοδότης του και τον λιβανίζει από το πρωί μέχρι το βράδι Ή τον εκβιάζει έμμεσα με άλεκτα ύπουλα δημοσιεύματα κάτω από τη ζώνη, αναπαράγει επίσης αυτά που θα του φέρουν κρατική διαφήμιση. Ορισμένες φορές οι ειδήσεις στα κανάλια είναι σκέτες πληρωμένες διαφημίσεις της μίας ή της άλλης επιχείρησης, συνήθως προβάλλοντας την ευγενική τους δραστηριότητα ως χορηγών πολιτιστικών γεγονότων και ως εθνικών ευεργετών. Λειτουργεί αρνητικά για μένα π.χ. όταν βλέπω τους συντελεστές μιας θεατρικής παράστασης να μοστράρονται σε μια συνέντευξη και από πίσω ο τοίχος να γράφει βουλιφον ή κοντραφουρ. Ειδήσεις ή απόψεις αντίθετες ή επικίνδυνα κριτικές υποβαθμίζονται και πνίγονται.
    Είναι δυνατόν να έχουμε αυταπάτες πια για την κατεστημένη συμβατική δημοσιογραφία; Είναι πολλά τα παραδείγματα άξιων και έντιμων επαγγελματιών που πίστευαν ότι κάνουν αντικειμενική δημοσιογραφία και μετά "ξύπνησαν" όταν τους πήραν το κεφάλι εξ αιτίας κάποιου ρεπορτάζ ή θέματος που ενόχλησε τον χρηματοδότη, τους διαφημιζόμενους, τον κουμπάρο του υπουργού, και την κουμπάρα του κουμπάρου.

  25. greekpoliticalreview avatar
    greekpoliticalreview 27/03/2009 10:47:55

    Η διαφορά εντοπίζεται στην ερμηνεία της είδησης.

    Αυτό είναι ουσιαστικά το επαναστατικό στην όλη υπόθεση καθώς και η δυνατότητα να διαδώσει κάποιος την διαφορετική ερμηνεία που δίνει. Ο 3πκ έχει δίκιο , η ειδησιογραφία και κοστίζει και είναι απαραίτητη αλλά πλέον έχασε το μονοπώλιο της ερμηνείας που είναι και το όπλο της διαμόρφωσης της άποψης της κοινής γνώμης. Κι επειδή δεν πιστεύω ότι μια πληροφορία από μόνη της (χωρίς να συνοδεύεται από την ερμηνεία του δημοσιογράφου) μπορεί να διαμορφώσει άποψη νομίζω ότι το μέλλον της δημοσιογραφίας του πολίτη βρίσκεται στην ερμηνεία της πληρωμένης ειδησιογραφίας .

  26. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 27/03/2009 10:51:34

    Για να είναι ένα θέμα "σκάνδαλο" με την ειδησεογραφική έννοια, πρέπει να το θεατρινίσει ο κατεστημένος τύπος. Βλ. π.χ. Βατοπαίδι: Είναι κάτι που ήταν γνωστό επί χρόνια. Κάποια στιγμή είχαν βγει και πρωτοσέλιδα (στο Έθνος δεν ήταν;) με το Ρουσόπουλο φωτογραφία και τίτλο "Ιερά ρουσφέτια". Γιατί κανείς δεν μιλούσε για "σκάνδαλο" τότε; Διότι δεν είχε θεατρινιστεί ακόμη το θέμα, δεν είχαν υπερτονιστεί κάποιες πτυχές του. Προσωπικά εξακολουθώ να πιστεύω ότι το σκάνδαλο στην περίπτωση του Βατοπεδίου είναι η απίστευτη ανικανότητα των κρατικών αρχών, που η διαπραγματευτική - επιχειρηματική ικανότητα του Εφραίμ τους έπιασε κορόιδα ("να δω τι θα μου δώσετε για να δώσω τη Βιστωνίδα"). Έχει σημασία τι πιστεύω εγώ; Όχι, από δημοσιογραφικής - πολιτικής άποψης, γιατί ο κόσμος θα εξακολουθήσει να το αντιμετωπίζει ως σκάνδαλο. Και δεν είναι ότι δεν ήταν γνωστό. Γνωστό ήταν. Δεν ήταν τμήμα της κατεστημένης δημόσιας γνώσης.

    Αυτό είναι που πάει να αλλάξει με τα μπλογκς. Μας ενδιαφέρει όλο και λιγότερο τι λένε οι ειδήσεις. Μας ενδιαφέρει όλο και λιγότερο τι γράφουν οι εφημερίδες. Ακόμη έχει σημασία αλλά για πόσο ακόμα; Ενημερώνομαι σχεδόν αποκλειστικά από τη Ναυτεμπορική στην online έκδοση, ρίχνω και μια ματιά στις άλλες εφημερίδες έτσι για να δω τι παίζει. Θέλετε να δείτε την κυκλοφορία της Ναυτεμπορικής σαν έντυπο φύλλο; 2.000 φύλλα ή κάτι τέτοιο. Τίποτα. Όμως, πόσο μεγάλη είναι η σημασία της για όλους μας, ως διαδικτυακού μέσου. Έχει και λίγο άποψη, λίγο όμως. Κυρίως έχει γεγονότα, ειδήσεις, καθημερινή ενημέρωση χωρίς φίλτρο. Εκεί είναι που έχει δίκιο ο τρία πουλάκια. Αυτό δεν θα το κάνει το μπλογκ. Το μπλογκ θα γυρίζει πάντα σε μια Ναυτεμπορική (όχι στο in,gr) για να ενημερώνεται και αυτό. Θέλω να επισημάνω επίσης πόσο έξυπνο είναι το σύστημα συνδρομής που έχει η Ναυτεμπορική, που έχει την ενημέρωση ελεύθερη και πληρώνουν μόνον οι εξειδικευμένοι χρήστες, όσοι θέλουν π.χ. να τους βγαίνουν οι πληροφορίες για μια συγκεκριμένη εισηγμένη εταιρία. Πιστεύω ότι αποτελεί πρότυπο και σε διεθνές επίπεδο η Ναυτεμπορική μας και μακάρι να συνεχίσουν έτσι χωρίς να γίνουν κι αυτοί αύριο κατεστημένο, χωρίς να προσπαθούν να γίνουν διαμορφωτές γνώμης ή σκανδαλοθήρες. Αν γίνουν, θα μας χάσουν. Διαμορφωτές γνώμης είμαστε πλέον μόνοι μας όλοι μας. Δεν τους χρειαζόμαστε.

  27. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 27/03/2009 10:55:16

    * Εννοούσα, μας ενδιαφέρει όλο και λιγότερο τι λένε οι τηλεοπτικές ειδήσεις, οι "ειδήσεις των 8".

  28. osaperas avatar
    osaperas 27/03/2009 11:22:34

    Ας δούμε τα πράγματα από μία άλλη οπτική γωνία.

    Κάθε γεγονός είναι μία είδηση. Μικρή ή μεγάλη δεν έχει σημασία. Αποτελεί μία είδηση.

    Μέχρι τώρα είχαμε μόνο τους δημοσιογράφους του παραδοσιακού τύπου:

    -Να βρίσκουν την είδηση
    -να την αξιολογούν συνήθως λάθος, είτε από ανικανότητα (πολύ συνηθισμένο) είτε επίτηδες (ανεβάζοντας την ή κατεβάζοντας την)
    -να την διαχειρίζονται σύμφωνα με το χαμηλό πνευματικό τους επίπεδο (ρίξτε μια ματιά στη προσωπική ζωή των δημοσιογράφων για να καταλάβετε το πνευματικό τους επίπεδο) είτε σύμφωνα με τα συμφέροντα του ιδιοκτήτη.

    Τώρα έχουμε:

    Τον κάθε ένα από εμάς:

    -να βρίσκει την είδηση (στον χώρο εργασίας μας, στον δρόμο κλπ)
    -να την αξιολογεί πάντα ως σημαντική (άλλες φορές σωστά άλλες φορές –τις περισσότερες-λάθος)
    -να την στέλνει στα μπλογκ (με την σιγουριά ότι θα αναρτηθεί)
    -Να την ανεβάζουν (σε ποσοστό 99%) τα μπλογκς
    -να ακολουθούν δεκάδες σχόλια από ανθρώπους ενημερωμένους, καταρτισμένους, οι οποίοι εύκολα μπορούν να δώσουν την πραγματική διάσταση μία είδησης, την πραγματική της αξία.

    Τα μπλογκς δεν είναι μόνο ότι αναρτούν αυτό που η εφημερίδα δεν θα δημοσιεύσει επειδή είναι «ύπνος» ο δημοσιογράφος ή επειδή δεν θέλει το αφεντικό. Επίσης σημαντικό είναι ότι η κάθε είδηση μέσω των σχολίων παίρνει τη μορφή που της «αξίζει». Την «αντικειμενική» της.

  29. Προφήτης avatar
    Προφήτης 27/03/2009 11:25:19

    Ο apostolos34 στο @12 τα είπε τόσο καλά που ..με εκνευρίζει γιατί ...με πρόλαβε.

    Ο ανων. στο @14
    η mayri trypa στο @19
    και ο Επώνυμος στο @20
    έχουν εξαιρετικά σημεία.
    Διάλογος υψηλοτάτου επιπέδου, στην καλύτερη των παραδόσεων του antinews.

    Θα παραμείνουν όσοι :
    α) έχουν να πουν κάτι καινούριο ή κάτι χρήσιμο
    β) αναδεικνύουν το σημαντικό μέσα από τον -πλέον-οχετό της πληροφορίας.

    Κατά συνέπεια όσοι διαθέτουν προσωπική ποιότητα, αισθητήριο, επαγγελματισμό και επαρκή ευελιξία.

    Προκύπτει βέβαια ποιος και πως θα αποτιμήσει το "σημαντικό" για να το αναδείξει, όταν μετά 40 χρόνια (20 στην Ελλάδα) τηλεοπτική "κουλτούρας", δηλαδή απο-πληροφόρησης, η κοινή γνώμη έχει χάσει μέρος της ικανότητας να διακρίνει τι είναι σημαντικό.

    Απλά είναι αυτό που αφορά καίρια τη ζωή του.

    Δεν είναι δυνατόν να κυριαρχούν στον παγκόσμιο τύπο δύο ειδήσεις
    - η προταση της Κίνας για νέο παγκόσμιο νόμισμα
    - το ανοιχτό ενδεχόμενο η ΕΚΤ να αγοράσει δημόσιο χρεός, δηλ. να πληθωρίσει το €, δηλ. να χάσουν αξία τα χρήματα του κόσμου
    κι εμείς ν' ασχολούμαστε με την ερμηνεία της "κούρασης" του Καραμανλή επειδή έτσι θέλουν 3 νταβατζήδες και 5 μεγαλοδημοσιογράφοι.

  30. Προφήτης avatar
    Προφήτης 27/03/2009 11:28:11

    Παρέλειψα και τις καίριες παρατηρήσεις του 3πκ.

  31. Προφήτης avatar
    Προφήτης 27/03/2009 11:50:48

    Συνέχεια :
    υπάρχουν θαυμάσια πράγματα που κοστίζουν φθηνά.
    Υπάρχουν και εξαίσια πράγματα δωρεάν. Π.χ. η φιλία.

    Αλλά κάθε τι που εμπεριέχει κόπο και ποιότητα έχει τιμή.
    Το ερώτημα είναι ποιος την πληρώνει.
    Όλοι πια συνηθίσαμε στο δωρεάν περιεχόμενο. Είδηση, μουσική, κινηματογράφος, ακόμα και βιβλίο.

    Ενδιαφέρον λοιπόν ερώτημα : Τι θα είμασταν διατεθειμένοι να πληρώσουμε στο Διαδίκτυο ;
    Και με ποιον τρόπο.

  32. Factorx avatar
    Factorx 27/03/2009 12:12:00

    @Anonymous 14 και apostolos34s:

    1. Καταρχήν μην μου απόδίδετε πράγματα που δεν είπα. Και είναι ...ανάγωγο να βγάζουμε ηλικίες (χα χα χαααα). Και ο ιδιοκτήκτης της σελίδας και ένας απο τους φάκτορες είναι 29

    2. Όταν ο σερ λαμπράκης ανησυχεί για τα μπλογκς, οτι και να λέτε περι του αντιθέτου έχετε άδικο. Ως μπλογκς βέβαια δεν εννοούμε τις γνωστες ξεφτίλες. Αλλά τις καλές προσπάθειες σε παγκόσμιο επίπεδο - και εδω και έξω. Ξεχνάτε την Αριάννα, το Αμέρικα μπλογκς κλπ κλπ; Για τέτοιες προσπάθειες μιλάμε.

    3. Δεν ξέρω τι κάνουν άλλοι, αλλά εμείς εδω δεν πληρωνόμαστε και το αποδεικνύω όποια στιγμή θέλετε. Επενδύουμε όλοι απο το υστέρημά μας επειδή πιστεύουμε στο μέλλον της σελίδας.

    3. Αργά η γρήγορα θα πρέπει να πάρουμε διαφήμιση αν θέλουμε να επιβιώσουμε και να βελτιωθούμε. δεν γίνεται διαφορετικά. Και δεν σας κρύβω οτι γίνονται ήδη πολλές συζητήσεις. Θα ακολουθήσουμε όμως τον δρόμο του παλιού "Αντί". Διαφημίσεις που δεν αλλάζουν την φυσιογνωμία της σελίδας και δεν της στερούν ούτε κατ ελάχιστο την ανεξαρτησία της.

    4. Σκεφτόμαστε και άλλους τρόπους αυτο-χρηματοδότησης τους οποίους θα σας ανακοινώσουμε εν καιρώ - δεν τις λέμε επειδή καιροφυλακτούν να πάρουν τις ιδέες - κάτι που έγινε ήδη με διάφορα.

    5. Ενα ουσιαστικό που μπορει να βγει απο αυτήν την συζήτηση είναι τρόποι χρηματοδότησης της σελίδας

  33. Le canard avatar
    Le canard 27/03/2009 12:13:34

    Πολύ καλό το επίπεδο του προβληματισμού, και αρκετές τοποθετήσεις από ανθρώπους που φαίνεται ότι γνωρίζουν το χώρο των ΜΜΕ και των μπλόγκς.

    Ας μην γελειόμαστε. Η διαφήμιση θα έρθει και στα μπλόγκς. Και αυτό έχει και τα θετικά του και τα αρνητικά του. Το θέμα είναι πως θα παραμείνει η ανεξαρτησία τους, παράλληλα με την ανάπτυξή τους. Διότι, κακά τα ψέμματα, χωρίς έσοδα δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη ενός Μέσου. Εγώ θα ήθελα να δώ τοποθετήσεις των σχολιαστών πάνω σε αυτό το θέμα (ήδη υπήρξαν μερικές).

  34. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 27/03/2009 12:15:46

    @37
    "Η κατασκευή χρηστού ηλεκτρονικού χαρτιού, που θα μπορεί εύκολα να μεταφέρεται και να “φορτώνει” τα δεδομένα, είναι η νέα πρόκληση. Εκεί θα αποδειχθεί η επιτυχία αυτού του παγκόσμιου φαινομένου."

    Εδώ είναι απαραίτητες μερικές προϋποθέσεις τεχνικής, αλλά και ψυχολογικής φύσης:
    1) Να γίνουν τα "ηλεκτρονικά βιβλία" πραγματικά φορητά. Γιατί μη μου πείτε ότι ένα laptop, ακόμα και netbook, μπορεί να προσφέρει την ίδια ευχρηστία όσο ένα παραδοσιακό βιβλίο. Απλά καμία σχέση. Μιλάμε λοιπόν για διαστάσεις το πολύ όσο εκείνες ενός παραδοσιακού εκτυπωμένου "λογοτεχνικού" βιβλίου, ή για κάποια τεχνολογία πτυσσόμενης οθόνης σε μορφή εύκαμπτου ρολού.
    2) Αν αυτό (ιδίως το πρώτο σκέλος) γίνει ευρέως εφικτό, τότε η ποιότητα της απεικόνισης πρέπει να είναι εφάμιλλη του χαρτιού, πράγμα που προς το παρόν μόνο σε οθόνες υπολογιστών κανονικού μεγέθους μπορεί να συμβεί. Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για δυνατότητα μακροχρόνιου διαβάσματος μέσα από... οθονούλες κινητών τηλεφώνων-PDAs.
    3) Τέλος, απαιτείται και... αλλαγή των συνηθειών ημών των αναγνωστών. Εύκολα νομίζετε ότι θα απεμπολήσουμε τη συνήθεια του μεγέθους tabloid (για τις εφημερίδες) και του Α4+ (για τα περιοδικά); Μιλάμε λοιπόν για προσαρμογή του layout των μέσων αυτών στις διαστάσεις του layout του "παραδοσιακού βιβλίου" (που προϋποτέθηκε ότι θα έχουν τα φορητά ηλεκτρονικά βιβλία).

  35. Αυριανιστής avatar
    Αυριανιστής 27/03/2009 12:17:05

    (Συγγνώμη, έκανα λάθος στην αρίθμηση. Το προηγούμενό μου σχόλιο αναφέρεται στον -μέχρι τώρα- #36, ώρα 11:59.)

  36. Le canard avatar
    Le canard 27/03/2009 12:27:12

    Οι εφημερίδες δεν πρόκειται να πεθάνουν. Θα μετεξελιχθούν. Σίγουρα οι μπλογκάδες δεν μπορούν να ανοίξουν γραφεία στη Βαγδάτη. Μπορούν όμως, να στείλουν απεσταλμένους να καλύψουν έναν πόλεμο, από τη στιγμή που θα υπάρξουν τα οικονομικά μέσα. Το ζητούμενο όμως, δεν είναι να μετατραπούν σε εφημερίδες. Αυτό θα γίνει, αλλά λίγες περιπτώσεις. Ζητούμενο για τα μπλόγκς είναι να κρατήσουν τα πρωτεία της εναλλακτικής ενημέρωσης. Αυτό δηλαδή που δεν μπορούν να κάνουν τα κατεστημένα ΜΜΕ, εξαιτίας των εξαρτήσεών τους από τα μεγάλα και λοιπά συμφέροντα, αλλά και των αγκυλώσεων που έχουν αποκτήσει με το πέρασμα των δεκαετιών και των διαπλοκών τους με την πολιτικο-οικονομική εξουσία. Τα μπλόγκς περνάνε πάντως, την παιδική τους ηλικία και χρειάζονται ακόμα δρόμο για να αναπτυχθούν και να κυριαρχήσουν. Οχι όμως, πολύ. Σε πολύ λίγα χρόνια θα έχουν καθιερωθεί πολύ περισσότερο απ'ότι σήμερα.

    Οι εφημερίδες επίσης, περνάνε σήμερα τις τελευταίες στιγμές του παραδοσιακού τους κύκλου. Ο κύκλος αυτός κλείνει, ως φαίνεται από τις θεαματικές πτώσεις της κυκλοφορίας των καθημερινών φύλλων. Εν τω μεταξύ το κόστος του χαρτιού είναι σε πολλές περιπτώσεις δυσβάσταχτο. Αυτό σε συνδυασμό με την απαράδεκτη αντίληψη των προσφορών που έχει γονατίσει και απαξιώσει την δημοσιογραφία, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην ανάγκη αλλαγής του προσανατολισμού τους. Ηδη, οι περισσότερες το "γυρνάνε" στο ηλεκτρονικό. Αυτό άλλωστε, φάνηκε πεντακάθαρα από την ¨καμπάνια" που κάνει αυτή την περίοδο το Συγκρότημα Λαμπράκη, με αποτέλεσμα και το άρθρο του Βήματος που έβαλε ο ΦάκτορΧ. Αργά ή γρήγορα λοιπόν, τα κατεστημένα Μέσα θα θελήσουν να χειραγωγήσουν τα μπλόγκς (κυρίως τα μετεξελιγμένα και αναπτυγμένα). Οι λόγοι είναι δύο: 1.Δεν θέλουν εναλλακτικές φωνές. 2.Τους κόβουν τις κυκλοφορίες (αν και στην πραγματικότητα δεν είναι καθεαυτό ανταγωνιστικά μέσα στις εφημερίδες).

    Συμπέρασμα: Η μάχη πρέπει να δοθεί με στόχο τη διατήρηση της ανεξαρτησίας των μπλόγς, την ελευθερία έκφρασης δημοσιογράφων και σχολιαστών, τις περισσότερες αποκαλύψεις και πληρέστερες αναλύσεις πάνω στα γεγονότα. Σε αυτό, καθοριστικό ρόλο πρέπει να παίξουν οι ίδιοι οι σχολιαστές και επισκέπτες. Να γίνει πράξη η "λαϊκή δημοσιογραφία", που θα συμπληρώνει την επαγγελματικη δημοσιογραφία, και -γιατί όχι;- συχνά θα μπαίνει μπροστάρης της.

  37. αντί avatar
    αντί 27/03/2009 12:29:25

    @25 τρια πουλακια καθονταν Says:

    Απορία: και γιατί δεν τα στέλνουν στα μπλογκς? και γιατί ο ίδιος αυτά που μαθαινεις δεν μας τα λες εδω?
    απλούστατα. γιατί δεν ειναι σκανδαλα η δεν είναι τεκμηριωμένα σκανδαλα.

    Θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω.

    Τα στέλνουν κανονικά στα μπλογκς. Τα περισσότερα σκάνδαλα ή παρασκηνιακά συμβάντα αποκαλύπτονται από τα μπλογκς, προφανώς από δημοσιογράφους που ξέρουν πράγματα.
    Και μετά καμιά φορά γίνεται θέμα και στα ΜΜΕ

  38. Σακαφλιάς avatar
    Σακαφλιάς 27/03/2009 12:35:16

    Αν διατηρηθει στοιχειώδης ανεξαρτησία των διαχειριστων αλλά και το δικαίωμα στην ανωνυμία, τα μπλογκ θα κυριαρχήσουν απόλυτα μέσα στα επομενα 5 χρόνια. Δεν παν να μοιράζουν αυτοκινητα οι μεγαλοεκδότες; Σβήσανε.

  39. Le canard avatar
    Le canard 27/03/2009 12:43:23

    Δραματική πτώση στα έσοδα
    Μειώσεις μισθών κατά 5% και 100 απολύσεις αποφάσισαν οι New York Times
    Περικοπή των μισθών και των δαπανών έκδοσης αλλά και 100 απολύσεις αποφάσισαν οι New York Times σε μία προσπάθεια περιορισμού των εξόδων λόγω της οικονομικής κρίσης που μειώνει τα διαφημιστικά έσοδα. Προσπάθεια να μειώσει τα έοδα παραγωγής πραγματοποιεί και η Washington Post.
    Απ in.gr

  40. τρια πουλακια καθονταν avatar
    τρια πουλακια καθονταν 27/03/2009 12:54:45

    Le canard Says

    "...Μπορούν όμως, να στείλουν απεσταλμένους να καλύψουν έναν πόλεμο, από τη στιγμή που θα υπάρξουν τα οικονομικά μέσα".
    -Ακριβώς! αλλά στην Βαγδάτη δεν πάει ο όποιος καλοδιάθετος και τολμηρός ερασιστέχνης εθελοντής να κάνει δημοσιογραφία. θα πνιγει σε μια κουταλια νερό και δεν θα στείλει τιποτα, η θα στείλει τις προσωπικές του συναισθηματολογίες, που δεν θα είναι ειδησεογραφια.
    Εξ ανάγκης θα επιστρατευθεί επαγγελματίας που θα πληρωθεί, και μάλιστα αδρά. άρα φτάνουμε στην αρχή του κυκλου της συζήτησης..

    ΥΓ: δεν μπορώ να συμμετασχω αλλο. φευγω για τριημερο στην επαρχία και ειμαι χαρούμενος γιαυτό:))

  41. Mayri Trypa avatar
    Mayri Trypa 27/03/2009 13:06:00

    @
    37 39

    χμμ και αν ξαφνικά αρχίζουν και σβήνουν τα αρχεία; Να βλέπεις τις σελίδες του αγαπημένου σου βιβλιου να χάνονται εμπρός στα μάτια σου; χεχε... εφιάλτης..

    Δε γνωρίζω κάτι. Είμασταν παλιά τόσο αφελείς (και λόγω ηλικίας) και τα βλέπαμε ωραία; Π.χ. Ελευθεροτυπία των ελεύθερων συντακτών η μεγαλώσαμε και καταλάβαμε το παιγνίδι τους στο πλαίσιο του μοιράσματος της πίτας της εξουσίας και του χρήματος;

    Κάποτε αγόραζα 3-4 εφημεριδες την ημέρα, πριν από 10-15 χρόνια. Ασχολιόμουν και με το αγαπημένο μου σπορ, την αποπληροφόριση της πληροφορίας..Σίγουρα η αύξηση του κόστος με οδήγησε να μην κάνω τέτοια τρελά ..."έξοδα".. αλλά το σημαντικότερο είναι ότι από κάποια στιγμη και μετά, δεν διάβαζα τίποτα που να με ξεσηκώνει, να μου γεννά στο μυαλό σκέψεις.. ένοιωσα την εξαγορά, το στημένο, την εξυπηρέτηση του όποιου σκοπού και στόχου, που δεν είχε να κάνει σε τίποτα με μένα που αναζητούσα έστω και λιγη αλήθεια.

    Για μένα τότε πέθανε ο τύπος. Έμειναν λίγοι σε διάφορες εφημερίδες να σώζουν την τιμή των δημοσιογράφων.. ο Γιαννάρας στην Καθημερινή, ο Στάθης στην Ελευθεροτυπία, ο Κομίνης στο Θέμα.. έτσι ενδεικτικά..

    Διαβάζω καθημερινά ξένη δημοσιογραφία (όχι στο CNN..)και διαπιστώνω μέσα από αναλύσεις πραγματικά εκπληκτικές, που παίρνουν ένα θέμα και το διαπερνουν με τέχνη και το ξεδιπλώνουν αριστοτεχνικά (είτε διαφωνώ είτε συμφωνω με την άποψη τους) και μένω άφωνος μα και λυπημένος που στην Ελλάδα, την χώρα που γέννησε την πολιτική σκέψη, την αναλυτική σκέψη, τον λόγο και την φιλοσοφία, να είμαστε τόσο πτωχοί, τόσο ευτελείς, τόσο φτηνοί...και τόσο ανόητοι..

    Διαβάζω εδώ στο antinews τόσες πολλές φορές σκέψεις, αναλύσεις που πραγματικά με κάνουν πιο πλούσιο. Από ανθρώπους που δεν ξέρω ουτε ποιό ειναι το επάγγελμα τους, ούτε από που κρατάει η σκούφια τους. Απλά γιατί το μυαλό τους δουλεύει και αποζητούν μια, έστω και μικρή αλήθεια. Και την καταθέτουν και εκθέτουν τον εαυτό τους αξιοζήλευτα. (το εκθέτω δεν σημαίνει μόνο κάτι δυσάρεστο).

    Τα ΜΜΕ είναι όπλά και οι κονδυλοφόροι τους οι σφαίρες. Μόνο που είναι όπλα και σφαίρες στον φοριαμό των διαπλεκόμενων. Δεν σκεφτόμαστε για παράδειγμα, με ποιό ηθικό ανάστημα το σύστημα Μπόμπολα η Κοντομηνά η Αγγελόπουλου κλπ κλπ καταγγέλουν τον Α Ρουσόπολο η Β η Γ η Δ για το άλφα η βήτα σκάνδαλο. Είναι ξεκαθαρίσματα στο αναμεταξύ τους. Ένα πρωτοσέλιδο λεει.. κοίτα μάγκα.. με ενόχλησες και σε πυροβολώ. Είναι ενός κόσμου που ίπταται του κόσμου που ζω εγώ ο απλός πολίτης. Ενός κόσμου που με αντιλαμβάνεται ώς αναλώσιμο, ως αριθμός, ως στατιστικό μέγεθος, ως πρόβατο.

    Μόνο που γνωρίζω ότι δεν βελάζω!

  42. Factorx avatar
    Factorx 27/03/2009 13:45:05

    Και να μην ξεχνάμε οτι εμείς δεν είμαστε μπλογκ. με την στενή έννοια του όρου, δεν εξαρτώμεθα δηλαδή απο την google. Πιο σωστός προσδιορισμός (για εμας) ειναι citizen journalism - "δημοσιογραφία του πολίτη", προσπαθούμε τουλάχιστον. ΚΞαι στα σχόλια -τα καλά και οχι κομματικά - ισχύει 100% και σκεφτόμαστε ήδη τρόπους να τα "ανεβάσουμε" κι άλλο. Όποιος αλλωστε παρακολουθεί τακτικά τα μήντια και τα μπλογκς θα εχει διαπιστώσει οτι "κλέβουν" πολλά απο τους σχολιαστές μας

  43. Factorx avatar
    Factorx 27/03/2009 13:55:13

    Ποιος φταίει για την κατάντια του Τύπου;
    Αναδημοσιεύω αποσπάσματα από ένα παλαιότερο κομμάτι μου στο Αντί το οποίο πιστεύω ότι παραμένει επίκαιρο

    Η ευθύνη για την κατάντια του Τύπου επιμερίζεται σε όλους. Η αντιμετώπιση ου Τύπου ως είδους προς κατανάλωση, οι προσφορές, τα dvd και το life style υποβάθμισαν απελπιστικά τη δημοσιογραφία. Διαμορφώθηκε έτσι την τελευταία δεκαετία μια άλλου είδους δημοσιογραφία, πιο ελαφριά, πιο εύπεπτη και ευπαρουσίαστη. Θέλουν «δημοσιογράφους», κύριο προσόν των οποίων δεν είναι η μόρφωση ούτε η ικανότητα να σταθούν στο ρεπορτάζ. Αλλά η ευλυγισία της μέσης και το «savoir vivre» στα πολιτικοεπιχειρηματικά σαλόνια. Θέλουν κομψευόμενες μετριότητες και όχι μάχιμους δημοσιογράφους. Και βεβαίως είναι πιο εύκολο για τη νέα δημοσιογραφική τάξη να βρίζει και να φωνάζει από τα παράθυρα από το να γράφει και να τρέχει για ρεπορτάζ. Έτσι άνθρωποι που δεν έχουν τελειώσει το γυμνάσιο είναι σήμερα αστέρες του τηλεοπτικού στερεώματος. Τι να την κάνουν την μόρφωση; Αρκεί η γελοιότητα.
    Η «νέα γενιά» των διευθυντικών στελεχών που διαδέχεται τους παλαιότερους έχει αποδειχθεί, κατώτερη των περιστάσεων. Όποια άποψη κι αν έχει κανείς για τον Λαμπράκη, ο Ψυχάρης δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί μαζί του. Κάποτε για να γίνει κανείς διευθυντής εφημερίδας, έπρεπε να είχε ικανότητες περίπου …πρωθυπουργού. Γιατί μόνο έτσι θα μπορούσε να αντισταθεί στις διάφορες πιέσεις. Σήμερα, πρώην υπάλληλοι κομματικών γραφείων διευθύνουν εφημερίδες και σταθμούς. Πρώην «υλατζήδες» και γραφίστες παριστάνουν τους «διευθυντές» εφημερίδων. Επειδή αυτό που έχει σημασία είναι η εικόνα και όχι το κείμενο, όπως ακριβώς στην τηλεόραση. Δεν υπάρχει λόγος να αναφερθούν συγκεκριμένα ονόματα. Όλοι έχουν δει τους «αστέρες» των μεγάλων εφημερίδων να παρελαύνουν από τα τηλεοπτικά παράθυρα και μπορούν να βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
    Από τη δεκαετία του 90 και δώθε κυριάρχησε στον ελληνικό Τύπο μια «απολιτίκ» γενιά δημοσιογράφων, που ανδρώθηκε στην περίοδο του ΠΑΣΟΚικού «εκσυγχρονισμού» και ταυτίστηκε μαζί του ιδεολογικά και οικονομικά. Ανεξαρτήτως του εάν αυτοπαρουσιάζονται ως «αριστερούληδες εκσυγχρονιστές» ή «δεξιούληδες εκσυγχρονιστές», υπηρέτησαν πιστά το ονομαζόμενο «σύστημα ΠΑΣΟΚ» και δεν βρήκαν ούτε λέξη να γράψουν εναντίον της «διαπλοκής». Ανταμείφθηκαν έτσι κατάλληλα και από την προηγούμενη και από τη σημερινή κυβέρνηση.
    Το εκπληκτικό είναι ότι οι περισσότεροι «φτασμένοι» δημοσιογράφοι προέρχονται από τον χώρο του ΚΚΕ και της Αριστεράς γενικότερα. Που δηλώνουν ότι «είναι και παραμένουν αριστεροί» παρά το γεγονός ότι οι τραπεζικοί τους λογαριασμοί απέχουν παρασάγκας από τα αριστερά ιδεώδη. Όπως μου έλεγε κάποτε ένας γνωστός μεγαλοεπιχειρηματίας «για να πιάσει στην Ελλάδα μια εφημερίδα πρέπει να είναι και λίγο αριστερή». Και όντως η εφημερίδα που στήριζε τότε έπιασε. Ποια είναι; Τι κάνει νιάου – νιάου στα κεραμίδια;

  44. ataktos avatar
    ataktos 27/03/2009 14:05:43

    ενα ενδιαφερων blogg
    http://droit-penal.blogspot.com/

  45. ο νοών...νοείτω avatar
    ο νοών...νοείτω 27/03/2009 14:08:50

    Τα συγχαρητήριά μου για άλλη μία φορά στον φάκτορα και στους αξιολογότατους σχολιαστές αυτής της ανάρτησης.
    Διανύουμε εδώ και καιρό μία περίοδο αλλαγών στον χώρο της ενημέρωσης.
    Ο πολύπαθος αυτός χώρος, περνάει σταδιακά σε μία νέα φάση που τη χαρακτηρίζει έντονα η διαδραστικότητα.
    Η εκφορά της ενημέρωσης δεν είναι πλέον προνόμιο των εκδοτών και των συμφερόντων τους.
    Επιπλέον δε, η συμμετοχή μη δημοσιογράφων σε αυτήν την διαδικασία εμπλουτίζει το αποτέλεσμα (και θετικά και αρνητικά).
    Για πρώτη φορά όμως μέσω των ιστότοπων, έχουμε ουσιαστική παρέμβαση του πολίτη. Το ότι ο πολίτης συμμετέχει είναι το μεγάλο κέρδος.
    Η εξάρτηση των ιστότοπων σε οικονομικά μέσα είναι ακόμα μικρή.
    Δεν αργεί ο καιρός όμως που οι ίδιοι οι αναγνώστες – σχολιαστές θα αρχίσουν να ζητάνε όλο και παραπάνω ενημέρωση και χώρο για να εκφραστούν.
    Κάποιοι πονηροί βλέποντας μπροστά, αλλά για ιδιοτελές συμφέρον, ετοιμάζονται.
    Το ερώτημα είναι πως θα προστατέψουμε εμείς οι ίδιοι αυτήν την εναλλακτική αμφίδρομη επικοινωνία από εξαρτήσεις;

    Όπως έχει ειπωθεί, ένας ειδησεογραφικός ιστότοπος δεν μπορεί να έχει επί πληρωμή πολλούς καλούς δημοσιογράφους χωρίς ανάλογα έσοδα.
    Μπορεί όμως να έχει εκατοντάδες πολίτες που θα φέρνουν την πρωτογενή είδηση.
    Μπορεί να αναγορεύσει αυτούς τους πολίτες σε ψαχτήρια.
    Μπορεί να συγκεντρώσει πληροφορίες για ένα γεγονός από πολλές πηγές ταυτόχρονα.
    Βέβαια θα υπάρχει το έλλειμμα της αντικειμενικής προσέγγισης του γεγονότος.
    Σε αυτό το πρόβλημα που θα είναι και το βασικότερο που θα χρειαστεί να ανταπεξέλθει ένας ιστότοπος, μπορεί να απαντήσει με εκπαίδευση σε κάποιες βασικές αρχές.
    Η ολοένα όμως αυξανόμενη απαίτηση για ανθρώπινο δυναμικό διαχείρισης του όγκου των πληροφοριών και υλικοτεχνικής υποδομής, προκειμένου να λειτουργεί απρόσκοπτα είναι ένα θέμα που όλοι μαζί πρέπει να συζητήσουμε.
    Όλα αυτά προϋποθέτουν την πιο ενεργή συμμετοχή μας, και όταν χρειαστεί και την απαραίτητη ενίσχυση.
    Ενίσχυση που μπορεί να έχει την μορφή είτε οικονομικής φύσεως, είτε ακόμη και εθελοντικής εργασίας.
    Ένα πρώτο παράδειγμα οικονομικής ενίσχυσης θα ήταν να ζητηθεί, από όσους το θέλουν, μία χαμηλή ετήσια συνδρομή που θα έδειχνε ταυτόχρονα την διάθεση αλλά και την αντιμετώπιση από τους συμμετέχοντες αυτής της αίτησης.
    Απαραίτητη προϋπόθεση ως αρχή πάντα, η πλήρης δημοσιοποίηση των συνδρομών συνοδευόμενη από τα ψευδώνυμά μας (εδώ χωράει συζήτηση).

    Φόβοι θα υπάρχουν πάντα και σε διάφορα στάδια θα εκδηλώνονται ανησυχίες για την πορεία.
    Εδώ θα είμαστε όμως να τους προσεγγίζουμε άμεσα και να μην αφήνουμε να παίρνουν διαστάσεις μεγαλύτερες, πράγμα που αφειδώς κάνει η τηλεόραση.
    Σκεφθείτε μόνο πόσο διαφορετική θα ήταν η αντίληψη του κόσμου για τα τεκταινόμενα, εάν σε κάθε δελτίο ειδήσεων υπήρχε στα παράθυρα και η άποψη ενός πολίτη με ορθό λόγο και ίσο δικαίωμα χρόνου (στην χώρα του ποτέ…).
    Φαντασθείτε τον Ιθαγενή ή τον αρχαιοπτέρυγα (και άλλους) να συνομιλούν με τον εκάστοτε Υπουργό Οικονομικών.
    Αυτό όμως συμβαίνει εδώ. Όλων των λογιών οι απόψεις και οι γνώμες διασταυρώνονται, συγκρούονται, αλληλοσυμπληρώνονται.
    Έτσι έχουμε όλοι μας το πρωτοφανές. για άλλες εποχές δικαίωμα να επηρεαζόμαστε και να επηρεάζουμε ταυτόχρονα, με όλα τα θετικά και αρνητικά που συνεπάγεται αυτή η διαδικασία.
    Η αρχή έχει γίνει, και στο χέρι μας είναι να βοηθήσουμε να μην πάρει στραβό δρόμο.

  46. nyfitsa avatar
    nyfitsa 27/03/2009 14:09:13

    Το κανάλι AL JAZEERA ενδιαφέρθηκε για το πρόβλημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος στην Εορδαία.
    Οι δική μας δημοσιογράφοι, τα κανάλια και η κυβέρνηση ??? Δείτε αυτό.

    http://pontokomicom.blogspot.com/2009/03/blog-post_27.html

  47. Swell avatar
    Swell 27/03/2009 14:13:12

    Πρόταση εξόδου ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ!

  48. Προφήτης avatar
    Προφήτης 27/03/2009 14:22:57

    Ζητάω κατανόησή για το σεντόνι.
    Ανέβασα το το παρακάτω κείμενο πριν 4 χρόνια, όταν είχε ξεσπάσει μια διαμάχη σχετικά με την "ανάγκη τακτοποίησης των blogs".
    Πιστεύω ότι περιέχει ψήγματα επικαιρότητας.
    Η κρίση δική σας.

    "Χμμμ….
    Τελικά, ήταν θέμα χρόνου να συμβεί …

    Φαίνεται πως αυτά που παίζονται είναι πολύ πιο σημαντικά απ΄ όσο εμείς –«οι στην Απέξω»- αντιλαμβανόμαστε.

    Πρώτον και σαφές, ο μπερντές.
    Τα μπικικίνια. Οι κυκλοφορίες. Αυτή καθαυτή η ύπαρξη των εφημερίδων. Σε προέκταση, το μέλλον της έντυπης πληροφόρησης.
    Όταν οι άνθρωποι αρχίζουν, ως τάση και συμπεριφορά που λαμβάνει μαζικές διαστάσεις, αντί να πηγαίνουν στα περίπτερα –ή ν΄ ανοίγουν την τηλετύφλωση- για να αγοράσουν ειδήσεις και σχόλια, να περιηγούνται σε διάφορους bloggers, τότε εκδότες, καναλάρχες, δημοσιογράφοι, σχολιαστές ανησυχούν.

    Δεύτερον.
    Τα «Εγώ».
    Ξέρετε πόση «προσπάθεια» (έρποντας, γλείφοντας, και με τα κέρατα) έχουν καταβάλλει μερικοί, όχι όλοι, αλλά οι χειρότεροι σίγουρα, για να κατοχυρώσουν και στη συνέχεια να κεφαλαιοποιήσουν την «Υπογραφή» τους ;
    Και σου βγαίνουν τα τσουτσέκια οι bloggers και γίνονται φίρμες ;

    Τρίτον.
    Η Εξουσία.
    Δε σας διαφεύγει, αγαπητοί φίλοι και φίλες, ότι ο Τύπος αποκαλείται « 4η Εξουσία», ασχέτως αν εμένα μου κάνει συνειρμό με την «4η Αυγούστου» , προσωπική ιδιομορφία.
    Αυτό που ενδεχομένως διαφεύγει είναι ότι σήμερα ο Τύπος τείνει να επικαλύψει τις άλλες τρεις (Νομοθετική, Εκτελεστική, Δικαστική).
    Σε πολλές περιπτώσεις ο Τύπος δημιουργεί την κοινωνική Agenda.
    Κάποιοι, αλαζόνες, το ομολογούν κυνικά : «Είδηση είναι ό,τι αποφασίζω εγώ».

    Τέταρτον.
    Η Ελευθερία.
    Το δίπολο εξουσιαστές-εξουσιαζόμενοι υπάρχει από τη Χαραυγή της Ιστορίας.
    Ε, δεν ασκείς εξουσία, επιτρέποντας στον οποιονδήποτε να λέει ό,τι πιστεύει.
    Στις δικτατορίες γίνεται ωμά, με καταστολή. Στις δημοκρατίες γίνεται κομψά, είτε με αποσιώπηση, είτε με χλευασμό.
    Ξαφνικά λοιπόν, από το πουθενά, εμφανίζονται χιλιάδες τύποι κι αρχίζουν να γράφουν τα δικά τους. Και δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Αυτό πανικοβάλλει.
    Το πρώτο μέσο εξουδετέρωσης είναι ο προσεταιρισμός. Το δεύτερο η εξαγορά. Το τρίτο η απαξίωση.

    Πέμπτον.
    Η Αλήθεια.
    Τα μέσα μαζικής αποβλάκωσης δημιουργούν στον μέσο πολίτη-ψηφοφόρο-εργαζόμενο-καταναλωτή μιαν Εικόνα για το τι είναι αληθές-σοβαρό-σημαντικό.
    Η Εικόνα ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα.
    Αλλά πάνω σ΄ αυτήν την Εικόνα στηρίζεται η λειτουργία του λεγόμενου δημοκρατικού πολιτεύματος.
    Αν καταρρεύσει η Εικόνα «καταρρέει και η Κοινωνία». Έτσι τουλάχιστον φοβούνται, και σαφώς απεύχονται.
    Γι΄ αυτό ανατρεπτικά κείμενα – μνημεία, όπως αυτό του Πιτσιρίκου για τους Στάη-Γιακουμάτο, δεν θα δημοσιευόντουσαν ποτέ, σε κανένα mainstream έντυπο. Ίσως ούτε σε περιθωριακό. Δεν είναι «χιούμορ». Ούτε σάτιρα τύπου επιθεώρησης.
    Είναι αποδόμηση δημόσιας εικόνας.

    Όσο και να τους παίρνετε στην πλάκα, η κα Στάη είναι opinion maker και ο κος Γιακουμάτος Πατέρας του Έθνους. Η μία σας λέει τι συμβαίνει στη ζωή σας και ο άλλος παίρνει αποφάσεις για τη ζωή σας. «Έχτισαν» την επιτυχία τους πάνω ακριβώς στη δημόσια εικόνα τους.

    Φαντάζεσθε την κα Στάη να παραλαμβάνει χιλιάδες μπιλιετάκια, με ερωτήματα, «πως σε προώθησε ο Κατσίμης, πόσο κάνει το διαμέρισμα της Στησιχόρου που σου αγόρασε ο Λιβανός, πόσα έφαγες του Παναγόπουλου, πόσους πόντους σοβά έχεις στη μούρη σου ;».
    Φαντάζεσθε το Γιακουμάτο να βγαίνει προεκλογική περιοδεία και να του την πέφτουν χιλιάδες, για να πιεί πρώτα ένα ουίσκυ μαζί τους, και καπάκι να του αποσπάσουν μια τρίχα από το δωρικό κρανίο, για να δουν αν είναι βαμμένη ; Θα γύρναγε σπίτι κροκόδειλος και μαδημένος.


    Δεν ομνύω υπέρ του Αγνώστου blogger. Έχω διαβάσει στα blogspots απίστευτες παπαριές. Και, από θέση αρχής, προσυπογράφω αυτό που είχε πει ο Dirty Harry : «Οι γνώμες είναι σαν τις κωλοτρυπίδες. Καθένας έχει από μία».
    Αλλά εξίσου απίστευτες παπαριές έχω διαβάσει σε εφημερίδες, από «έγκυρους», καλοπληρωμένους «αναλυτές».
    Ωστόσο, αυτή «η Άνοιξη της ελεύθερης έκφρασης», ως γεγονός και μόνο, προκαλεί ψυχική ανάταση.
    Αύριο θα ενσωματωθεί. Οι καλύτεροι ή οι πιο μάγκες θα γίνουν τα καινούρια «Εγώ» και θα το εξαργυρώσουν. Έχει συμβεί χιλιάδες φορές. Ως τότε, ας το γλεντήσουμε."

  49. Strange Attractor avatar
    Strange Attractor 27/03/2009 14:28:56

    Το γεγονός ότι, όχι μόνο στην Ελλάδα, τα μεγαλύτερα ΜΜΕ ανήκουν άμεσα ή έμμεσα σε μεγαλοεργολάβους, πολυεθνικές κλπ τα λέει όλα. Ανήκουν δηλαδή σε άτομα ή ομάδες που βρίσκονται πολύ ψηλά στην πυραμίδα της εξουσίας και συνεπώς και της διαπλοκής. Ανήκουν στον στυγνό οικονομικό κόσμο των επιχειρήσεων που από τη φύση του είναι τυραννικός. Αν δεν σου αρέσει φεύγεις. Εθελουσίως ή μη. Τα κυριότερα ΜΜΕ ανήκουν σε αυτόν τον κόσμο και χορεύουν στον σκοπό του….
    Όπως όμως όλοι σχεδόν οι θεσμοί εξουσίας έτσι και τα ΜΜΕ στην ουσία είναι παρασιτικά. Εξαρτώνται από εξωτερικούς παράγοντες στήριξης προκειμένου να επιβιώσουν. Τέτοιοι παράγοντες είναι κυρίως το χρήμα, το οποίο ρέει προς αυτά, φανερά ή μη, από κρατικές διαφημίσεις, δάνεια κλπ κλπ. Αυτονόητο είναι λοιπόν, ότι όποιος είναι ενταγμένος μέσα σε αυτό το σύστημα θα πρέπει να συμβιβαστεί. Είναι μέσα εν πλήρη συνειδήσει. Υπάρχουν άλλωστε τόσα φίλτρα, που αποκλείεται να παρεισφρήσει κάποιος ο οποίος και δεν θα δεχτεί να χορέψει στο ρυθμό τους.
    Συνεπώς τι μπορούμε να περιμένουμε από μια τέτοια δομή παροχής ενημέρωσης όπως αυτή που έχει κυριαρχήσει στον κόσμο μας; Η απάντηση είναι: Ψέματα. Καλώς ή κακώς τα ΜΜΕ είναι οικονομικές οντότητες που πουλάνε προϊόν. Το προϊόν αυτό είναι η πληροφόρηση; Λάθος. Πουλάνε κοινό. Το προϊόν είναι το κοινό. Οι εφημερίδες δεν κερδίζουν όταν κάποιοι τις αγοράζουν. Θα προτιμούσαν μάλιστα να εκδίδονται άυλα και δωρεάν στο διαδίκτυο. Στην πραγματικότητα οι εκδότες χάνουν χρήματα όταν αγοράζονται οι εφημερίδες από τους αναγνώστες. Το προϊόν είπαμε είναι το κοινό. Τα νούμερα. Για τα «ελίτ» ΜΜΕ προϊόν είναι το «ελίτ» κοινό. Αυτό που όπως και οι ίδιοι συντελεί στο λεγόμενο “decision making” της κοινωνίας. Όπως λοιπόν και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις έτσι και τα ΜΜΕ πουλάνε το προϊόν σε μια αγορά. Στην περίπτωσή τους η αγορά είναι οι διαφημιστές. Δηλαδή άλλες επιχειρήσεις. Είτε μιλάμε για τηλεόραση, είτε για ραδιόφωνο είτε για έντυπα, αυτό που πουλάνε είναι το κοινό τους. Το πουλάνε σε άλλες επιχειρήσεις (διαφημιστικές εταιρείες).
    Το προφανές συμπέρασμα είναι ότι η παραγόμενη ενημέρωση των ΜΜΕ είναι αυτή που αντανακλά τα συμφέροντα των πωλητών και των αγοραστών. Του συστήματος στο οποίο είναι ενταγμένοι και το οποίο υπηρετούν. Ένα πολιτικοοικονομικό σύστημα που ανακυκλώνεται πουλώντας «σκουπίδια» στο πόπολο. Το οποίο και είναι το προϊόν. Άσχετα αν δεν το γνωρίζει. Και όλα αυτά βέβαια ισχύουν στο σύγχρονο καπιταλιστικό σύστημα και εφόσον αυτό λειτουργεί όπως πρέπει. Για την περίπτωση της Ελλαδίτσας μας τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Τα ΜΜΕ στην ουσία χρησιμοποιούν το προιόν τους προκειμένου να εκβιάσουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις παίρνοντας χρήμα από κρατικές διαφημίσεις ή ακόμη χειρότερα παίρνοντας συμβόλαια για εργολαβίες δημοσίων έργων. Όπως σε όλους τους τομείς έτσι και σε αυτόν, η δική μας περίπτωση είναι στρεβλή. Τι μέλλει γενέσθαι; Να στηρίξουμε τα ανεξάρτητα μπλόγκ. Αυτό είναι το μέλλον της ενημέρωσης.

  50. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 27/03/2009 14:58:33

    Το εκπληκτικό παιδιά είναι, ότι αυτά τα θέματα τα συζητήσαμε ξανά πριν από λίγες εβδομάδες ή μήνες και δεν είπαμε ακριβώς τα ίδια πράγματα. Το επίπεδο (το δικό μας επίπεδο) είναι σαφώς πιο ανεβασμένο. Βέβαια, το κείμενο του Προφήτη, 4 ετών παλιό όπως μας λέει (πού το είχες ανεβάσει;), είναι αξεπέραστο. Δεν εννοώ βέβαια ότι ανεβήκαμε σε επίπεδο ως σχολιαστές μέσα σε μερικές εβδομάδες. Δεν μπορεί να συνέβη αυτό. Όσο καλοί ή κακοί σχολιαστές ήμασταν, είμαστε και τώρα. Αλλά αυτό που ανέβηκε, είναι το επίπεδο της συνειδητοποίησής μας ως bloggers. Έχουμε πλέον, όχι μόνον εμείς, αλλά και οι "εχθροί μας", αν υπάρχει κάτι τέτοιο, εννοώντας την κατεστημένη δημοσιογραφία που απειλείται - χωρίς να την ταμπελοποιύμε - έχουμε λοιπόν αυξημένη επίγνωση αυτού που συμβαίνει σε σχέση με μερικές εβδομάδες πριν.

    Μερικές μέρες πριν κάτι σχολιάζαμε εδώ και ήταν περίπου οκτώμιση. Είχα κουραστεί από το πολύ γράψιμο (πιθανόν κι εσείς να είχατε κουραστεί) και λέω, ας δω λίγο Χατζηνικολάου στο Alter έτσι για αλλαγή. Μετά άρχισα να κάνω ζάπινγκ μπας και παίζει καμιά ταινία πουθενά. Αυθόρμητα. Δεν ήταν ότι τον απαξίωνα συνειδητά το Χατζηνικολάου ή τον όποιον Χατζηνικολάου. Είναι ότι δεν είχε να μου πει πια τίποτα.

    Υπάρχει κάτι που είναι η κινητήρια δύναμη των μπλογκς και αυτό δεν είναι άλλο από το μεράκι για τα κοινά. Το αρχαίο μας αυτό χαρακτηριστικό που δεν είναι μόνον ελληνικό βέβαια αλλά παγκόσμιο. Εδώ όμως είναι πιο ανεπτυγμένο. Και το έχουμε και περισσότερη ανάγκη για τους λόγους που κατέγραψε ο Προφήτης στο κείμενό του. Θα έλεγα μάλιστα, το ανιδιοτελές μεράκι για τα κοινά. Αν γράφω εγώ, δεν γράφω μόνο και μόνο για να προβάλω το εγώ μου (γράφω και γι' αυτό), αλλά γιατί πιστεύω ότι αυτά που γράφω είναι το καλύτερο για τον τόπο μου. Αν γράφει ο Τιραμόλα, δεν γράφει μόνο και μόνο για να βγει το κόμμα του, αλλά γιατί πραγματικά πιστεύει ότι ο ΓΑΠ είναι η μόνη ελπίδα αυτού του δύσμοιρου τόπου. Μπορούμε να κρατήσουμε τη διαφωνία μας για το τελευταίο και να συνεχίσουμε να γράφουμε με το ίδιο μεράκι. Πάντως δεν τα γράφω επειδή συμφέρουν εμένα. Ενώ, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι απόψεις του Τράγκα, για να πάρουμε ένα ακραίο παράδειγμα, είναι απόψεις που αποσκοπούν στο να εξυπηρετούν, κατά τη γνώμη έστω του σχολιαστή, το κοινό καλό και όχι το προσωπικό καλό του Τράγκα και μόνον ή του εκάστοτε εργοδότη του;

    Αυτή η ανιδιοτέλεια είναι που πρέπει να διαφυλαχθεί ακόμη και όταν μπει το οικονομικό στοιχείο μέσα στα μπλογκς. Από τη στιγμή που θα τα δει κανείς ως μέσο πλουτισμού, ως μέσο προβολής και ως μέσο ανέλιξης, ζήτω που καήκαμε. Σήμερα που τα μπλογκς συντηρούνται με θυσίες, υπάρχουν και έχουν αυτή την ισοπεδωτική ορμή τους, όχι μόνον χάρη στα ξενύχτια των ιδιοκτητών τους (πρωταρχικά βέβαια χάρη σε αυτά), αλλά και χάρη στη δική μας διάθεση να τα αγκαλιάσουμε, να τα διαφημίσουμε, να τα διαβάσουμε, να γράψουμε, να υπάρξουν και να αναπτυχθούν. Αυτό δεν θα γίνεται όταν συνειδητοποιήσει ο ανεξάρτητος σχολιαστής ότι θα αποσκοπεί σε κάτι διαφορετικό από την ανιδιοτελή έκφραση γνώμης του ιδιοκτήτη. Δεν είμαι αντίθετος με την πρόσδωση οικονομικής διάστασης στα μπλογκς, αλλά το πραγματικό τους πρόβλημα θα ήταν αν εκλείψει το πνεύμα ηρωισμού και ανιδιοτέλειας που τα διέπει αυτή τη στιγμή.

  51. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 27/03/2009 15:01:32

    Ένας τρόπος χρηματοδότησης της σελίδας που έχω σκεφτεί είναι να συμβληθεί η σελίδα με πολλούς πάροχους τηλεπικοινωνιών και μέσω αυτών να γίνεται η χρέωση με το σχόλιο όπως είχε πει μια φορά ο φάκτορ. Όσο πιο πολλοί πάροχοι τόσο μεγαλύτερη είναι η διάχυση της εξάρτησης, άρα και η ανεξαρτησία.

  52. Επώνυμος avatar
    Επώνυμος 27/03/2009 15:01:53

    Άσχετο. Δείτε αυτό:

    http://www.istame.gr/files/pdf/prosklisi06042009.pdf

    "Παίζει" με Σαμαρά το Ίδρυμα Ανδρέας Παπανδρέου;

  53. ataktos avatar
    ataktos 27/03/2009 15:13:12

    Επώνυμος-πρωτη φορα θα ειναι η τελευταια .....χα χα χα

  54. Προφήτης avatar
    Προφήτης 27/03/2009 15:15:29

    Επώνυμος
    1. Το κείμενο είχε ανέβει όταν ο Τσαγκαρουσιάνος είχε γράψει στην "Ε" "ρυθμιστείτε γιατί θα σάς ρυθμίσουν". Ήταν σε "θερμό" διάλογο στον Πιτσιρίκο, τότε δεχόταν σχόλια, μετά τα έκλεισε γι' αυτό δεν υπάρχει λινκ.

    2. Ο Σαμαράς και ο ΓΑΠ είχαν συμπέσει φοιτητές στην Αμερική και είναι γνωστό ότι διατηρούσαν καλή προσωπική σχέση. "Κάτι" είχε ακουστεί παλιά για ένταξη Σαμαρά στο ΠΑΣΟΚ, χωρίς απτή συνέχεια. Θυμάσαι ; Άγνωστη η σημερινή σχέση.

  55. Προφήτης avatar
    Προφήτης 27/03/2009 15:26:54

    Ο κ. Λαυρεντιάδης αγόρασε ΚΑΙ το (προβληματικό) κανάλι 10 του Τράγκα.
    Αν ακούσετε το Φράγκα από "πιστός καραμανλικός" να υμνεί τη Ντόρα, μην εκπλαγείτε.

  56. Παλιός Οννεδίτης avatar
    Παλιός Οννεδίτης 27/03/2009 15:33:45

    Πολύ αισιόδοξη βρίσκω την προοπτική να αντικαταστήσουν τα blogs τον έντυπο τύπο. Είναι γεγονός ότι το διαδίκτυο και η πληροφόρηση μέσω αυτού υποκαθιστά σε μεγάλο βαθμό τις εφημερίδες ώστε να μειώνονται οι πωλήσεις εφημερίδων σε όλο τον κόσμο. Ανάλογη τάση υπάρχει και στην τηλεόραση με τραγικές επιπτώσεις στα έσοδα από διαφημίσεις. Πιο ενδιαφέρουσα όμως είναι η εμφάνιση μιας νέας γενιάς πολιτών που γυρνά την πλάτη στα παραδοσιακά ΜΜΕ. Αυτή η γενιά, «αχαρτογράφητη» τρόπον τινά, είναι ουσιαστικά η πρώτη μετατηλεοπτική γενιά. Το διαδίκτυο για αυτή την γενιά είναι καθημερινότητα και ανάγκη. Είναι συνήθεια ανάλογη του πρωινού καφέ. Από την άλλη οι αναστατώσεις που επιφέρουν οι ΤΠΕ είναι συνεχόμενες. Η έννοια της φορητότηττας βρίσκει νέες εφαρμογές με ραγδαίους ρυθμούς. Ήδη στην Ελλάδα οι πωλήσεις φορητών υπολογιστών ξεπέρασαν αυτές των σταθερών, ενώ το κλασσικό κινητό τηλέφωνο εξελίσσεται σε ένα πολυμηχάνημα με δυνατότητες επιστημονικής φαντασίας, συγκρινόμενο ακόμα και με το πρόσφατο παρελθόν. Να προσθέσω εδώ και το ηλεκτρονικό βιβλίο και την τεχνολογία του ηλεκτρονικού χαρτιού που ακόμα βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο αλλά πολύ σύντομα θα συμπληρώσουν την εικόνα.
    Στην Ελλάδα το φαινόμενο μείωσης κυκλοφοριών και τηλεθέασης έχει ενταθεί λόγω και της μειωμένης αξιοπιστίας των εφημερίδων και των ΜΜΕ γενικότερα. Δικαιολογεί λοιπόν αυτή η κατάσταση την αντικατάσταση των παραδοσιακών ΜΜΕ από τα blogs; Αν και δύσκολο να το προβλέψεις, αυτή η προοπτική δεν με πείθει. Τα διαδικτυακά έσοδα είναι πολύ δύσκολο να επιτρέψουν την διατήρηση του προσωπικού που χρειάζεται για την συλλογή και επεξεργασία της πληροφορίας ακόμα και αν υπολογιστεί η οικονομία στο κόστος εκτύπωσης ή το χαρτί. Το σενάριο όπου εθελοντές θα συνεισφέρουν το πρωτογενές υλικό έχει σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας και πιθανολογώ ότι σε βάθος χρόνου δεν θα είναι λειτουργικό. Πιο πιθανό μου φαίνεται το σενάριο της πλήρους ψηφιοποίησης της διαδικασίας ενημέρωσης και πληροφόρησης και της δημιουργίας μέσω συγχωνεύσεων και λουκέτων των παραδοσιακών ΜΜΕ μερικών κολοσσών ενημέρωσης και ψυχαγωγίας (δηλ. ολιγοπωλίων) που θα έχουν την δυνατότητα να πληροφορούν αξιοποιώντας εκτός από τον γραπτό λόγο και άλλα μέσα επικοινωνίας. Τα blog θα έχουν περιφερειακό ρόλο επιτρέποντας μεγαλύτερη διαδραστικότητα με τον πολίτη και λειτουργώντας συμπληρωματικά σε niche markets θα επιβιώσουν μέσω της θεματικής εξειδίκευσης τους . Ίσως να έχουν τον ρόλο του φύλακα της ενημέρωσης σπάζοντας κατά καιρούς τα ολιγοπώλια. Δεν θα απέκλεια κάποια blog να μπορέσουν να διεκδικήσουν την μετεξέλιξη τους σε πληροφοριακές πολυμεσικές πύλες στο διαδίκτυο σε αυτή την φάση. Αργότερα θα είναι πρακτικά αδύνατο. Σε αυτό το νέο δικτυωμένο κόσμο υπάρχουν επίσης πολλά ανοιχτά θέματα. Πνευματικά δικαιώματα, ιδιωτικότητα και απόρρητο παραμένουν ακόμα συγκεχυμένα. Ο έλεγχος και η λειτουργία του διαδικτύου ήταν μέχρι στιγμής άναρχη. Θα διατηρηθεί έτσι και στο μέλλον; Το βρίσκω δύσκολο να παραμείνει έτσι στο διηνεκές. Ακόμα και στην Άγρια Δύση κάποια στιγμή επιβλήθηκαν τα συρματοπλέγματα και οι Σερίφηδες.
    Επομένως το μέλλον των Blogs που σημειωτέον τα περισσότερα είναι για τα σκουπίδια, είναι συνδεδεμένο με ευρύτερες πολιτικές, τεχνολογικές και κοινωνικές εξελίξεις. Στην Ελλάδα με την απουσία σοβαρού τύπου το πρόβλημα δεν είναι τα blog ή εφημερίδες και παραδοσιακά ΜΜΕ αλλά γενικότερα η έλλειψη ποιότητας και στα δύο.

  57. αλλενάκι avatar
    αλλενάκι 27/03/2009 15:50:41

    Κατ' αρχήν δεν τίθεται θέμα σύγκρισης κατεστημένων μέσων και μπλογκ, τα μεν είναι εξουσία και παρα-σύνταγμα, τα δε είναι αυθόρμητη έκφραση.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.