25/05/2008 20:27
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΧΟΛΙΟΥ

Η ιστορία επαναλαμβάνεται μόνο ως φάρσα (στα καθ΄ημάς)

Εντάξει, να τον βάλουμε και τον Κοκό να πει το δικό του παραμύθι. Αλλά –αν είναι δυνατόν- να δίνουμε βήμα στον τέως, προκειμένου να στριμώξουμε τον Μητσοτάκη; Τόσο χαμηλά πια έχει πέσει η πολιτικο-οικονομική ελίτ της χώρας μας; Δεν διαθέτει ούτε έναν άλλο χωρίς βεβαρημένο παρελθόν, για να βάλουν στη θέση τους ιστορικές αλήθειες; Σήμερα λοιπόν το Βήμα των κυρίων Λαμπράκη φιλοξενεί συνέντευξη Κοκού για την αποστασία. Το πρόβλημα δεν είναι ότι του πήραν μια συνέντευξη, για να στριμώξουν τον Μητσοτάκη. Το θέμα είναι ότι φιλοξενούν συνέντευξη του για πολλοστή φορά. Το ίδιο είχε γίνει πριν από 2-3 χρόνια. Τότε, ο Παπαχελάς (σήμερα, διευθυντής της Καθημερινής) του’ χε πάρει συνέντευξη-σήριαλ που την δημοσίευαν επί τέσσερις ημέρες (!). «Παίζουν» με τον Κοκό λες κι’ έχουν στήσει κοινή επιχείρηση.

Η Ιστορία όμως είναι «μανούλα» στο να στήνει φάρσες. Ειδικά, όταν η ίδια επαναλαμβάνεται ως ... φάρσα, όπως σήμερα. Και πως αλλιώς θα μπορούσε να είναι, όταν στις 9 Αυγούστου του –ταραγμένου- 1965, στη Χρήστου Λαδά, όπου τότε βρίσκονταν οι εφημερίδες του Συγκροτήματος, και ακριβώς απέναντι τα γραφεία της Ένωσης Κέντρου, χιλιάδες διαδηλωτές, υποστηρικτές του Γεωργίου Παπανδρέου, έκαιγαν φύλλα των «Νέων», του «Βήματος» και της «Μακεδονίας»; Κι’ αυτό, διότι μερικές ημέρες πριν είχε αποκαλυφθεί πρωτόκολλο που υπέγραψαν πολιτικοί της ΕΚ, καθώς και οι Λαμπράκης, Βελίδης («Μακεδονία») και Παπαγεωργίου («Αθηναϊκή»), με το οποίο «άδειαζαν» τον Παπανδρέου, διεύρυναν τη διάσπαση στην ΕΚ και άνοιγαν το δρόμο για την ονομαζόμενη «αποστασία».

Σήμερα, η Ελλάδα είναι -πολιτικά- εντελώς διαφορετική. Και το Πολιτειακό λύθηκε με το δημοψήφισμα που έγινε στη Μεταπολίτευση, επί κυβερνήσεως Καραμανλή. Το Παλάτι έπαψε να υπάρχει, αν και πολλοί πιστεύουν ότι νέα παλάτια δημιουργήθηκαν και εδρεύουν στους δύο γειτονικούς, «περίπτερους ναούς» της ... Βασιλίσσης Σοφίας. Τα πρωτοκλασάτα πολιτικά πρόσωπα είναι διαφορετικά, αλλά τα ονόματα είναι τα ίδια (Καραμανλής-Παπανδρέου). Ένα τρίτο όνομα εκείνης της περιόδου -του Κοκού- έλειπε, και έσπευσε η «ναυαρχίδα της δημοκρατικής παράταξης» να μας το θυμίσει. Τα αποτελέσματα εκείνης της ταραγμένης περιόδου, είναι γνωστά: Απονεύρωση των δύο μεγάλων κομμάτων, και το άνοιγμα του δρόμου για να μπει η Δημοκρατία στο γύψο. Το σημερινό κατεστημένο είναι επίσης διαφορετικό από τότε. Όμως φαίνεται ότι η κρίση όλων των θεσμών είναι η ίδια και χειρότερη, η υστέρηση της Πολιτικής, όπως και τότε, θεαματική, ενώ ο κίνδυνος πολιτικής αποσταθεροποίησης υπάρχει και τώρα. Βεβαίως, όχι με τανκς, αλλά με την κυριαρχία της οικονομικής διαπλοκής. Ας γνωρίζουν άπαντες ωστόσο, ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα.

ΣΧΟΛΙΑ

  1. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 25/05/2008 21:27:44

    Στη μεταπολεμική Ελλάδα μετά τον εμφύλιο το παλάτι είχε το δικό του παρακρατικό μηχανισμό. Επρόκειτο για τους Χήτες που αιματοκύλησαν την Ελλάδα και χρησιμοποιήθηκαν με την ανοχή του Γερο-Παπανδρέου κατά των κομμουνιστών στον εμφύλιο. Ο μηχανισμός αυτός συγκρούστηκε με τον Καραμανλή και με το Γερο-Παπανδρέου. Ο μηχανισμός αυτός σκότωσε το Λαμπράκη και ανάγκασε τον Καραμανλή να αναφωνήσει ποιος κυβερνά επιτέλους αυτόν τον τόπο. το μηχανισμό αυτόν τον εξουδετέρωσε η Χούντα και την οριστική του ταφόπλακα την έβαλε ο Καραμανλής το 74. Για να ξηλωθεί λοιπόν ένα τμήμα του παρακράτους φάγαμε τη δικτατορία στο κεφάλι και χάσαμε τη μισή Κύπρο.

    Ο Γέρο-Παπανδρέου όμως με τις βλακείες που έκανε τότε οδήγησε τη χώρα εκεί που την οδήγησε. Αφού δεν τα πήγαινε καλά με το παλάτι όφειλε να συμβιβαστεί και να μην εξωθήσει την κατάσταση στα άκρα. Επιπλέον ήταν και βλάκας. Ο Βασιλιάς ήταν 25 χρονών και άπειρος. Γιατί δεν έδειχνε λίγη ελαστικότητα? Γιατί δε δεχόταν την πρόταση να πάει στο αμύνης ένας άλλος από το κόμμα του κι επέμεινε να πάει ο ίδιος?

    Οι ευθύνες λοιπόν είναι στο μεγαλύτερο ποσσοστό του Γερο-Παπανδρέου μετά σε μικρότερο ποσοστό του Βασιλιά και σε πολύ μικρότερο του Μητσοτάκη.

  2. Sergios avatar
    Sergios 25/05/2008 22:10:25

    Φίλε Εξάκτινε αν και δεν είχα γεννηθεί τότε, η λογική μου με κάνει να αναρωτιέμαι γιατί ο γέρος της Δημοκρατίας φταίει για το μεγαλύτερο ποσοστό -όπως ισχυρίζεσαι- και όχι οι άλλοι που τα είχαν βρει με τους αμερικάνους για να τον ρίξουν. ΕΙΝΑΙ ΠΟΤΕ ΔΥΝΑΤΟ ΝΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙΣ ΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΡΑΚΤΟΡΑ ΤΩΝ ΞΕΝΩΝ ΑΠΟΣΤΑΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΡΙΧΝΕΙΣ ΟΛΑ ΣΤΟ ΘΥΜΑ;. ΔΕΝ ΠΑΣ ΚΑΛΑ. ΠΕΡΔΕΙΣ ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ. ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΣΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΠΟΥ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΗΤΑΝ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΕΙ ΤΑ ΚΑΠΡΙΤΣΙΑ ΤΩΝ ΞΕΝΩΝ ΚΑΙ ΜΕ ΥΟΣΟ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕΓΑΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΨΗΦΙΣΜΕΝΟΣ. ΤΙ ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ ΜΥΑΛΟ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΟΥΒΑΛΑΣ.

  3. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 25/05/2008 23:54:23

    Να αφήσεις τις ύβρεις στην άκρη.

    Ο Γερο-Παπανδρέου ήταν στα πράγματα και όταν ξέσπασε ο εμφύλιος και όταν οδηγηθήκαμε στη δικτατορία. Ένας χοντροκέφαλος βλάκας ήταν και δεν ήταν καθόλου θύμα.

    Το 65 του είπαν ένα πράγμα. Δε μπορείς να πας στο αμύνης γιατί ο γιος σου φέρεται ανακατεμένος στην υπόθεση ασπίδα και διεξάγονται ανακρίσεις. Ε δε θα εποπτεύσεις εσύ τις ανακρίσεις σε βάρος του γιου σου. επίσης αυτή είναι η διεθνής πρακτική. Όταν κάπου υπάρχει πρόβλημα οι ανακρίσεις γίνονται από τρίτη ανεξάρτητη υπηρεσία. Αυτό αυτός το εξέλαβε όπως το εξέλαβε και μας έβαλε σε έναν κυκεώνα για 2 χρόνια. Τόσο ηλίθιος ήταν. Αφού έβλεπε ότι δεν τον έπαιρνε κι ότι είχε να κάνει με έναν ανώριμο εικοσιπεντάρη γιατί δεν έριχνε τόπο στην οργή αυτός που είχε 60 χρόνια πείρα σαν πολιτικός?

    Δεύτερον δεν υποστήριξα το παλάτι. Έγραψα ότι είχε λιγότερες ευθύνες από το Γερο-παπατζή. Και στην τελική το παλάτι το ξεφορτωθήκαμε. Πλήρωσε και για τον εμφύλιο και για το 65. Το Γερο-παπατζή τον λιβανίζουμε ακόμη. Σα δε ντρεπόμαστε λέω εγώ.

    Όσο για το Μητσοτάκη μου είναι αδιάφορος και ως άνθρωπος και ως πολιτικός. Το ότι προσπαθεί να περισώσει την υστεροφημία του είναι δικό του πρόβλημα και δε με αφορά, ούτε εμένα ούτε τον τόπο. Θεωρώ όμως ότι είχε τις λιγότερες ευθύνες από τους τρεις τότε. Ας φρόντιζε ο Γερο-Παπατζής να διαχειριστεί σωστά την κρίση για να μην τον ανέτρεπαν όπως τον ανέτρεψαν.

    Επίσης οι τρεις γαμοοικογένειες της πολιτικής θα πρέπει να καταλάβουν ότι δε θα καταστρέφεται η χώρα όταν αυτοί κάνουν τις μαλακιούλες τους. Έναν εμφύλιο, μια δικτατορία και τη μισή Κύπρο τα φάγαμε στη μάπα από τις μαλακιούλες τριών οικογενειών.

  4. ELena avatar
    ELena 26/05/2008 00:18:27

    Εξάκτινε αυτά τα παραμύθια για τον Παπανδρέου
    να τα αφήσεις. Εσύ είσουνα αγέννητος την εποχή εκείνη. Τ΄άκουσες απ τον παπού σου και τα φουρνίζεις τώρα εδώ. Κοίταξε καλλίτερα τη δουλειά στο γραφείο
    και πως να οικονομήσεις.
    φιλάκια

  5. apache avatar
    apache 26/05/2008 01:42:10

    Εξάκτινε, τη θεωρία/ιστορία/παραμύθι με τον άπειρο βασιλία και το ξεροκέφαλο γέρο την είχα πρωτοδιαβάσει στο Αντί, στη στήλη του Απόστολου Διαμαντή.

    Καμία σχεση, έτσι;

  6. archaeopteryx avatar
    archaeopteryx 26/05/2008 04:06:54

    στον εμφύλιο ήταν αμέτοχος ο Γέρος της Δημοκρατίας;

    αληθεια, ποιός τον τον έδωσε τον τίτλο αυτό;

  7. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 26/05/2008 08:02:18

    Archeopteryx Είναι κλασσική μέθοδος κάποιων στην Ελλάδα να κολλάνε τιμητικά παρατσούκλια. Π.χ. εθνάρχης, γέρος της δημοκρατίας, και επίσης στα αθλητικά γιος του ανέμου και λοιπά άλλα φαιδρά.

    Όταν έφυγε το ΠΑΣΟΚ από την εξουσία φάνηκε ότι όλα αυτά ήταν κατασκευάσματα δημοσιογραφικών γραφείων και προπαγανδιστικών μηχανισμών.

  8. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 26/05/2008 08:04:41

    Έγραψα και πιο πάνω ότι το παλάτι είχε ολόκληρο παρακρατικό μηχανισμό. Όταν όμως βλέπεις ότι οδηγείς τα πάντα στην καταστροφή και είσαι έμπειρος δεν συγκρούεσαι ευθέως. Περιμένεις λίγο. Τα υπόλοιπα περί παραμυθιών είναι κάτι που επιστρέφεται. Τα γεγονότα είναι γεγονότα και κανείς δεν έχει βγει να τα διαψεύσει. Απλά έχουν κολλήσει απαξιωτικές ταμπέλες.

  9. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 26/05/2008 08:58:05

    Σχόλιο του Γ. Τζανετάκου στη Deutsche Welle

    Προσωπικά διαφωνώ κατά ένα μέρος αλλά ένα μένει ανοιχτό. Ο Γ. Παπανδρέου αγνόησε το κόμμα του. Μόνος έκανε ότι έκανε και κατά την πάγια τακτική του φόρτωσε τα σκατά σε άλλους.

  10. Theodore avatar
    Theodore 26/05/2008 09:00:12

    Ειναι γεγονος, οτι στην ΠΟλιτικη, ολα κρινονται εκ του αποτελεσματος και αυτο, δεν ειναι υπερ του γερου.
    Η αποφαση για τη συγκρουση με το παλατι, ηταν κορυφαια για την εποχη,(μετεμφυλιακη εποχη, μιση στο φουλ, επικρατηση της ακρας δεξιας παντου στο Στρατο και την Αστυνομια,δολοφονια του Λαμπρακη) και επρεπε να την εχει διπλοσκεφτει,αλλα ως φαινεται εκ του αποτελεσματος, δεν το ειχε κανει.
    Οταν καταλαβε τι παει να γινει, προσπαθησε με τον Κανελλοπουλο, να κανει καποια συνεννοηση,αλλα ηταν αργα. Αυτη βγηκε στη δημοσιοτητα νομιζω και εγιναν ο,τι εγιναν.

  11. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 26/05/2008 09:25:58

    Οι Παπανδρέου στήριξαν την πολιτκή τους επιβίωση στην υποδαύλιση των παθών του Έλληνα.
    1) Εμφύλιος (αν δεν υπήρχε θα είχε το ΚΚΕ σήμερα 30% και το κέντρο 15-20) Όπως στην Ιταλία και την Κύπρο.
    2) 1965
    3) 1981 και μετά (Ο λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει δεξιά)

  12. νικος avatar
    νικος 26/05/2008 10:00:19

    Μήπως ήρθε η ώρα ο λαός να μην ξεχνά τι σημαίνει παπατζιλικη ??!!

  13. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 26/05/2008 10:44:33

    Ο Εξάκτινος δεν έχει πρόβλημα με κανένα σοφό. Με μερικούς βλάκες έχει.

    Ερχόμαστε τώρα στα του ΚΚΕ. Το ΚΚΕ μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα είχε ξεκινήσει μια εκστρατεία ήδη από το 1943 για να καταλάβει πραξικοπηματικά την εξουσία. Εκεί έγιναν πολλά εγκλήματα καθότι στράφηκαν κατά οπλισμένων αντιστασιακών ομάδων που όμως δεν ήταν ελεγχόμενες από αυτούς. Όμως το ΚΚΕ παρέδωσε τα όπλα. Ο πόλεμος από το 1946 μέχρι το 1949 θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

    Τα εσωκομματικά του ΚΚΕ δε με ενδιαφέρουν. Το ΚΚΕ κουράστηκε να βρει το δρόμο του αλλά τον βρήκε μέσα στα πλαίσια της μεταπολίτευσης. Το ΚΚΕ διέγραψε και πέταξε από πάνω του όλους εκείνους που το έσυραν στον εμφύλιο καθώς και τα άτομα εκείνα που σήμερα εκφράζουν παρόμοιες απόψεις.

  14. Helmut avatar
    Helmut 26/05/2008 10:59:05

    Μα καλά ποιος χ*στηκε για τον Κοκό, την αποστασία, και τον Γέρο της Δημοκρατίας εν έτει 2008;

    Για δείτε πωλήσεις του ΒΗΜΑτος και θα δείτε ότι ο κόσμος δεν "μασάει".

    Αυτά είναι θέματα για μια κάστα πολιτικό-δημοσιογράφων της "γενιάς του Πολυτεχνείου" και τίποτε άλλο...

    Ο μέσος Έλληνας απλώς τα γράφει στα παλαιά των υποδημάτων. Δεν έχει να φάει, αλλά θα ασοχληθεί αν ο Κοκό πήρε τηλέφωνο τον Μητσοτάκη ένα βράδυ του Ιανουαρίου του 1962 ή όχι; Έλεος!!!!!

    Πιο πολύ ενδιαφέρον έχει η Καλομοίρα, παρά ο Κοκό.

  15. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 26/05/2008 11:04:56

    Σαφώς και όλα αυτά δεν ενδιαφέρουν, το έγραψα άλλωστε. Βαρεθήκαμε να τα ακούμε και πρέπει να τα αποδομήσουμε. Για να το κάνουμε όμως αυτό πρέπει να γράψουμε 2 κουβέντες.

    Πάντως έχει πλάκα η συζήτηση. Με βαράνε από όλες τις πάντες.
    Με χαρακτηρίζουν, κομμουνιστή, φασίστα, γιάπη και γενικότερα ότι τους κατέβει στο κεφάλι. Σε καλό δρόμο βρίσκομαι.
    :D :P
    .
    .

  16. Suhoi avatar
    Suhoi 26/05/2008 11:20:59

    Σωστος ο Εξακτινος για Γ.Παπανδρέου. Να'στε πιο ψύχραιμοι κια πιο αποστασιοποιημένοι στις εκτιμήσεις σας. Δες τε την ιστορία αντικειμενικά και όχι μέσα από παραμορφωτικούς φακούς.

  17. εναςάσχετος avatar
    εναςάσχετος 26/05/2008 20:26:44

    Για χρόνια έχει δημιουργηθεί ο μύθος του "γέρου της δημοκρατίας". Τα "δημοκρατικά παπαγαλάκια" και ο "δημοκρατικός τύπος", έκαναν απο τότε καλά τη δουλιά τους και συνεχίζουν να προσπαθούν.Ο γέρο Παπανδρέου φέρει ακέραια την ευθύνη για τον εμφύλιο και το 65.
    Εάν την εποχή που έδρασε ο γέρος, ο τύπος είχε την σημερινή αποκαλυπτική ικανότητα και υπήρχε και το διαδύκτιο,τότε η θέση του θα ήταν στο πάνθεο της ντροπής και της προδοσίας.
    Ο γ. Παπανδρέου είναι ο ιδρυτής του σημερινού διεφθαρμένου κρατικού μηχανισμού που τυρανάει τη χώρα απο τον εμφύλιο και μετά. Όταν ολόκληρη η Ευρώπη δίκαζε και καταδίκαζε και εκτελούσε τους δοσίλογους, ο Παπανδρέου, τους μάζευε, τους έδινε θέσεις στον κρατικό μηχανισμό και προετοίμαζε με αυτούς τον εμφύλιο.
    Αυτός ήταν ο "γέρος της Δημοκρατίας".

  18. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 27/05/2008 00:44:52

    Anonymous Says:
    May 26th, 2008 at 6:07 pm

    Που την είδες την εκστρατεία το 43 για πραξικοπηματική κατάληψη της εξουσίας απ’ το ΚΚΕ ?
    Στο χωριό μου το είδα. Με τους Γερμανούς ακόμη στην Ελλάδα (τέλη 1943 αρχές1944) σκότωσαν οι αριστεροί 7 χωριανούς μου. Αυτοί οι 7 δεν ήταν δοσίλογοι αλλά ήταν έτοιμοι να εισέλθουν σε ένοπλη αντιστασιακή ομάδα μη ελεγχόμενη από το ΕΑΜ. Η καθοδήγησή των αριστερών είχε έτοιμο σχέδιο και έτοιμη λίστα προγραφών. Τη βρήκαν μετά.

    Για την ιστορία τους δολοφόνους των 7 τους κρέμασαν οι Γερμανοί γιατί κάψανε και το διπλανό χωριό. Είδαν οι Γερμανοί τους καπνούς και πήγαν να δουν τι γίνεται. Ρώτησαν, έμαθαν, πήγαν από παράδρομο στο κρυσφήγετο κατάφεραν να πιάσουν 7 και τους κρέμασαν.

  19. "νήπιος γέρων" avatar
    "νήπιος γέρων" 27/05/2008 09:25:51

    Παίδες και ανώνυμε,

    επειδή δεν το γνωρίζω και με ενδιαφέρει ιστορικά, η πληροφορία "Η ΟΠΛΑ τότε σκότωσε 600-700!" είναι σωστή; έγινε αυτό;
    Θα ήμουν υποχρεωμένος σε όποιον θα με ενημέρωνε πάνω στο θέμα.

  20. Εξάκτινος avatar
    Εξάκτινος 27/05/2008 09:58:58

    Ναι έχεις δίκιο τέτοια τερατώδη γινήκανε πολλά. Αλλά και από τις δύο κατ’ουσίαν παρατάξεις.....

    Τους ενδιέφερε κυρίως να είναι νομοταγείς απέναντι στον Στάλιν, που μας προόριζε για επιστροφή την εγγλέζικη αγκάλη.

    Ως προς το πρώτο συμφωνώ εν μέρει. Έγιναν μετά το 1945 και από τις 2 παρατάξεις. Όσο ήταν οι Γερμανοί στην Ελλάδα ίσως, χωρίς να έχω στοιχεία και να είμαι σίγουρος, μόνο από τη μια. Αν δηλ. βγει κάποιος και πει ότι το 43 παρακρατικοί σκότωσαν άνθρωπο αριστερό στο χωριό μου και δεν είναι ψέμα θα το δεχτώ ως γεγονός.


    Ως προς τη δεύτερη παράγραφο. Τους είχε πει ο Σταλιν να πάρουν και την Ελλάδα. Μετά συμφώνησε διαφορετικά με του Άγγλους και τους άδειασε. Έτσι μας έμεινε ο εμφύλιος.

    Δεν ξέρω τι θα έκανα αν ήμουν πολιτικός τότε. Οι συνθήκες ήταν δύσκολες. Ίσως να έκανα λάθη. Το θέμα είναι πλέον μόνο ένα. Να ευχηθούμε να έχουμε βάλει μυαλό. Με αυτά όμως που βλέπω καθημερινά πολύ φοβάμαι πως όχι. Δεν είναι πρόβλημα εμφυλίου πλέον αλλά ότι οι διάφορες φατρίες που καλύπτονται πίσω από ιδεολογήματα αντιμάχονται η μια την άλλη χωρίς να αναγνωρίζουν δικαιώματα των άλλων. Αυτό οδηγεί σε διάλυση της κοινωνικής συνοχής που θα έχει τις ίδιες συνέπειες όπως ο εμφύλιος αν βρεθούμε σε κατασταση αναταραχής.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Τα δεδομένα σας είναι ασφαλή! H διεύθυνση email δε θα δημοσιευθεί. Τα στοιχεία θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τη δυνατότητα σχολιασμού στο antinews.gr .

Tα πεδία με αστερίσκο (*) είναι υποχρεωτικά.